Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 4901
Hey freaks!
Etter mye om og men bestemte jeg meg for og lage en egen tråd om Ikke-avhengighetsskapende rus midler.
Har prøvd og søkt litt, men kommer ganske mangt med forslag på google og liknende søkemotorer.

Så det jeg lurer på er hvilke narkotiske stoffer som ikke er avhengighetsskapende?

Og ja, alt fra og bite negler til og skyte heroin er jo avhengighets skapende, men håper dere ser en viss forskjell og forstår hva jeg leter etter.

Min bakgrunn; Går vidergående, sliter med deprisjoner og er suicidal til tider, har bare prøvd Hasj og alkohol tidligere.

Er egentlig ute etter alt fra party dop til noe hasj liknende jeg kan chille med, så alle forslag blir tatt godt i mot.

Har bare egentlig bare kikket på MDMA og bestemt meg for og prøve det til nå.
Hasj / weed er ikke fysisk avhengighetsskapende. Har du lest deg opp på MDMA? Alltid les på rusmidlene du skal bruke.
Jeg føler du vandrer inn i rusmidler på feil premisser. Du ønsker å eksperimentere, men du ønsker ikke ansvar for egen helse.

Ingen rusmidler kan brukes hensynsløst uten risk. Inge rusmidler kan misbrukes uten fare for avhengighet, og det gjelder alt fra hasj og MDMA til heroin.

Sliter du med depresjoner skal du ikke røre rusmidler i det hele tatt. En kjedelig virkelighet, men slik er det bare. Selvmedisinering fungerer aldri.
Sist endret av fetter; 15. august 2012 kl. 12:52.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Hasj / weed er ikke fysisk avhengighetsskapende. Har du lest deg opp på MDMA? Alltid les på rusmidlene du skal bruke.
Vis hele sitatet...
Hvor kan du se jeg har påstått dette?
Og ja, har som sagt kikket på MDMA.
Og igjen, ja. Leser meg alltid opp om stoffene jeg putter i meg, ''knowledge is the key''.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Hvor kan du se jeg har påstått dette?
Og ja, har som sagt kikket på MDMA.
Og igjen, ja. Leser meg alltid opp om stoffene jeg putter i meg, ''knowledge is the key''.
Vis hele sitatet...
Om "knowledge is the key", og du har "lest deg opp", burde du vite ganske klart at med depresjoner og suicidale tanker bør du holde deg langt unna alt som er av psykoaktive substanser inntil du har fått kontroll.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg føler du vandrer inn i rusmidler på feil premisser. Du ønsker å eksperimentere, men du ønsker ikke ansvar for egen helse.

Ingen rusmidler kan brukes hensynsløst uten risk. Inge rusmidler kan misbrukes uten fare for avhengighet, og det gjelder alt fra hasj og MDMA til heroin.

Sliter du med depresjoner skal du ikke røre rusmidler i det hele tatt. En kjedelig virkelighet, men slik er det bare. Selvmedisinering fungerer aldri.
Vis hele sitatet...
Jeg leser meg jo alltids opp om rus midlene og vet hva jeg går til før ett eventuelt inntak.

Merker også at du bruker ordet ''misbruker'' og skjønner ikke helt hvorfor du antar at jeg er en misbruker?
Hva gjør meg en misbruker i dine øyne?
Missbruk er aldri bra, det ligger liksom litt i ordet.

Og som nevnt tidligere så er det ikke bevist at hasj er fysisk avhengighetsskapende, psykisk kan alt være avhengighetsskapende alt etter hva du innbiller deg selv.

Sitat av fetter Vis innlegg
Om "knowledge is the key", og du har "lest deg opp", burde du vite ganske klart at med depresjoner og suicidale tanker bør du holde deg langt unna alt som er av psykoaktive substanser inntil du har fått kontroll.
Vis hele sitatet...
Bør det ja, men det er ikke et ønske fra min side.
Og knowledge is the key uansett, jo mer du vet om stoffet før du tar det i bruk jo bedre forebredt er du.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Hvis du lider av depresjoner burde du holde deg langt unna rusmidler til du har klart å stabilisere livet ditt helt.
Sist endret av AXiMe; 15. august 2012 kl. 13:05.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Jeg leser meg jo alltids opp om rus midlene og vet hva jeg går til før ett eventuelt inntak.
Vis hele sitatet...

Irrelevant sålenge du sliter med psykiske problemer. Riktig bruk av informasjonen du da leser er å ikke bruke rusmidler.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Merker også at du bruker ordet ''misbruker'' og skjønner ikke helt hvorfor du antar at jeg er en misbruker?
Hva gjør meg en misbruker i dine øyne?
Missbruk er aldri bra, det ligger liksom litt i ordet.
Vis hele sitatet...
Du er veldig defensiv. Jeg har aldri sagt at du er en misbruker. Les igjen.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Og som nevnt tidligere så er det ikke bevist at hasj er fysisk avhengighetsskapende, psykisk kan alt være avhengighetsskapende alt etter hva du innbiller deg selv.
Vis hele sitatet...
Psykisk avhengighet kan være like ødeleggende.

Hvorvidt det er avhengighetsskapende er hoppende irrelevant i dette tilfellet. Selv bruk av hasj er totalt uansvarlig og idiotisk når du sliter med depresjon.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Og knowledge is the key uansett, jo mer du vet om stoffet før du tar det i bruk jo bedre forebredt er du.
Vis hele sitatet...
Du preker til koret. At du ikke ser hvor paradoksal holdningen din er finner jeg merkelig.
Sist endret av fetter; 15. august 2012 kl. 13:05.
Sitat av fetter Vis innlegg
Irrelevant sålenge du sliter med psykiske problemer. Riktig bruk av informasjonen du da leser er å ikke bruke rusmidler.
Vis hele sitatet...
Ja, men skriver jo at dette ikke er ett alternativ.


Sitat av fetter Vis innlegg
Du er veldig defensiv. Jeg har aldri sagt at du er en misbruker. Les igjen.
Vis hele sitatet...
Du drar opp at misbruk av narkotiske stoffer er farlig når det ikke var et emne vi skulle diskutere i denne tråden.


Sitat av fetter Vis innlegg
Psykisk avhengighet kan være like ødeleggende.
Vis hele sitatet...
Helt sant, men to ganske vidt forskjellige ting.
Psykisk avhengighet der du innbiller deg selv at du er avhengig er litt lettere og rømme fra en noe fysisk avhengig der helsen holder deg igjen.

Sitat av fetter Vis innlegg
Hvorvidt det er avhengighetsskapende er hoppende irrelevant i dette tilfellet. Selv bruk av hasj er totalt uansvarlig og idiotisk når du sliter med depresjon.
Vis hele sitatet...
Din mening, jeg vet hvor mine grenser går.

Sitat av fetter Vis innlegg
Du preker til koret. At du ikke ser hvor paradoksal holdningen din er finner jeg merkelig.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du vil frem til.

Men det var ikke moral preken jeg var ute etter, så ser helst at vi legger denne diskusjonen flat og holder oss til temaet tråden siktet til.
Jeg tror ikke du vil finne et rusmiddel som ikke er avhengighetsskapende på en eller annen måte. Hasj/weed er jo som dere sier ikke avhengighetsskapende i seg selv, men hverdagen kan fort virke grå og kjedelig dersom man etter lang tids bruk legger bort jointen for en periode. Det er jo ikke slik at man får abstinenser, men heller at man tenker at ting kunne vært så mye bedre om man bare hadde "fått på litt".

Ellers så er det vel ikke så mange som blir avhengig av XTC, men har lest at man kan få nerveskader om man bruker det over lengre tid.

Virker som dette er et dilemma i rus verdenen; ikke-skadelige rusmidler er vanedannende, mens ikke-vanedannende rusmidler er skadelig.
Sitat av Bishop Vis innlegg
Jeg tror ikke du vil finne et rusmiddel som ikke er avhengighetsskapende på en eller annen måte. Hasj/weed er jo som dere sier ikke avhengighetsskapende i seg selv, men hverdagen kan fort virke grå og kjedelig dersom man etter lang tids bruk legger bort jointen for en periode. Det er jo ikke slik at man får abstinenser, men heller at man tenker at ting kunne vært så mye bedre om man bare hadde "fått på litt".

Ellers så er det vel ikke så mange som blir avhengig av XTC, men har lest at man kan få nerveskader om man bruker det over lengre tid.

Virker som dette er et dilemma i rus verdenen; ikke-skadelige rusmidler er vanedannende, mens ikke-vanedannende rusmidler er skadelig.
Vis hele sitatet...
Er derfor jeg skriver at jeg håper dere ser forskjell på avhengighets forskjellen mellom og bite negler og skyte heroin.
Og eventuelle stoff jeg finner skal ikke brukes ofte, gjerne en gang pr 14dag eller noe sånt.
Veldig ofte så er sinnstemningen utslagsgivende for rus effekten, men jeg tror nok at du "trygt" kan røyke deg fjern 1 gang pr 14 dag som du sier.

Jeg har lest nok trip-rapporter her inne til å skjønne at man bør holde seg unna psykoaktive substanser dersom man sliter med depresjoner o.l. Så selv om det kanskje ikke er så vanedannende å ta syre og sopp, så tror jeg nok jeg ville styrt unna det på dette tidspunktet i livet ditt

Ikke moralpreken, men info: Om du er under 20 år så er hjernen din fremdeles i utvikling. Forskning har slått fast at før hjernen er ferdig utviklet, så er potensialet for å skade den ved bruk av rusmidler mye større. (Ref: studier utført i Nederland, formidlet til meg via en dokumentarfilm jeg så om rusmidler på Nat. geo.)
Cannabis, psykadelika (LSD, psilocin, meskalin, DMT, osv), GHB, 4-MEC (research chemical). Kan ikke komme på noe mer i farten. Man har jo også urter som f.eks pasjonsblomst og damiana, men vil ikke akkurat kalle det rusmidler.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
skjønner du ikke hvor dumt dette blir?

du ønsker tips og råd om "trygghet" når det gjelder rusmidler, men du klarer ikke følge det enkleste rådet engang, å holde seg borte fra det når du ikke har et godt nok balansert følelsesliv.

når du velger å se bort fra noe så fundamentalt er det lite vi kan gjøre for å sørge for trygg bruk av et rusmiddel, da du uansett bare tar til deg det du selv føler blir rett (noe som ironisk nok blir feil).
Sist endret av somnium; 15. august 2012 kl. 14:11.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Er derfor jeg skriver at jeg håper dere ser forskjell på avhengighets forskjellen mellom og bite negler og skyte heroin.
Og eventuelle stoff jeg finner skal ikke brukes ofte, gjerne en gang pr 14dag eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Du tror du har kontroll, du tror du klarer å holde deg til hver 14. dag, du er sikker på at du har kontroll over forbruket ditt... Men etter noen månder ser du at du ikke har vært nykter en eneste dag. Du driter deg ut hvis du tror du klarer å kontrollere forbruket uten noe stress. Uansett om det er negler eller heroin du driver med...


Helt sant, men to ganske vidt forskjellige ting.
Psykisk avhengighet der du innbiller deg selv at du er avhengig er litt lettere og rømme fra en noe fysisk avhengig der helsen holder deg igjen.
Vis hele sitatet...
Psykisk avhengighet kan være minst like jævelig som fysisk, ikke lat som om du vet hva du prater om uten å ha vært der. Det siste du trenger er å fylle opp huet ditt med rusmidler. Du kan mene og påstå at denne tråden var ment til masse, men fakta er at du skrev at du er suicidal og sliter med depresjoner. Det eneste du gjør ved å ignorere det folk her prøver å si til deg, er å drite deg enda hardere ut..

Prøv å høre hvertfall, du gjør det jævelig mye enklere for deg selv seinere i livet hvis du klarer å lytte til sunn fornuft nå.

Jeg er sikker på at underbevistheten din var ute etter en moralpreken,

Lykke til
Folkens, chill litt da!
Jeg har verken økonomi, mulighet eller lyst til og drive med narkotiske stoffer den dag i dag.
Bor hjemme med foreldre og er ALDRI høy / stein foran de, og sånn kommer det til og fortsette.
Så kan dere holde dere til trådens spørsmål og drite i moral preken? Jeg vet hvor grensene mine er, og du som sitter bak ett tastatur kan ikke si at jeg kommer til og havne på kjøret.

Så vær så snill og hold dere on-topic eller gå til en annen tråd.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Ja, men skriver jo at dette ikke er ett alternativ.
Vis hele sitatet...
Da blir dette helt meningsløst. Om du ber om råd for å bruke rusmidler på en ansvarlig måte, men nekter å følge de kan du jo bare drite i å be om råd.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Du drar opp at misbruk av narkotiske stoffer er farlig når det ikke var et emne vi skulle diskutere i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Du spør om rusmidler som ikke er avhengighetsskapende. Det er derfor naturlig å anta at du ønsker å bruke rusmiddelet mye uten å være redd for abstinsenssymptomer osv. Å bruke et rusmiddel mye nok til at det blir vanedannende, er misbruk. Å bruke et rusmiddel som ikke er vanedannende tilsvarende mye er fortsatt misbruk, og kan være like farlig.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Din mening, jeg vet hvor mine grenser går.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fakta. Selve problemet er at ingen har selvinnsikt nok til å vite hvor grensen går. Det er akkurat derfor det eneste ansvarlige er å holde seg unna til du har kontroll. Ser du ikke det er det tydelig at du ikke er moden for rusmidler.


Sitat av Mozilla Vis innlegg
Men det var ikke moral preken jeg var ute etter, så ser helst at vi legger denne diskusjonen flat og holder oss til temaet tråden siktet til.
Vis hele sitatet...
En moralpreken ville være å si at å bruke rusmidler er galt.

Det er tydelig hva som er motivet for spørsmålet ditt, og da er det eneste ansvarlige fra vår side å råde deg deretter.
Sist endret av fetter; 15. august 2012 kl. 14:30.
Sitat av fetter Vis innlegg
Om "knowledge is the key", og du har "lest deg opp", burde du vite ganske klart at med depresjoner og suicidale tanker bør du holde deg langt unna alt som er av psykoaktive substanser inntil du har fått kontroll.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mangen som fint kan bruke div. psykoaktive substanser i terapautisk sammenheng ved å først få en forståelse for stoffet.

Jada, man skal ikke anbefale dette. Men du snakker jo til trådstarter som om han er lettere tilbakestående eller noe.
*insert tittel her*
Ser du ikke hvor selvmotsigende du skriver? :P
Ser du ikke er ute etter en moralpreken, men føler nesten jeg må kommentere her. Om du er deprimert, har en depresjon eller sliter med deprissive tanker; for all del IKKE start med rusmidler. For da er det stor risiko at du forelsker deg i rusen ved du blir mindre deprissiv og vips, så er du fanget. Du kan også risikere at depresjonen faktisk blir VERRE etter at du har prøvd, eller du evnt. skal slutte med rus. Snakker av egen erfaring.

Sitat av Mozilla Vis innlegg
Bor hjemme med foreldre og er ALDRI høy / stein foran de, og sånn kommer det til og fortsette
Vis hele sitatet...
Sånn tenkte jeg i starten også, men om du virkelig får smaken for rus, så skal jeg love deg det kommer til å skje før eller siden
Syns du virker tverr, så om du ikke snuser til vanlig gå og kjøp deg en boks general extra sterk eller annet ekstra sterkt snus, du blir og ligge på plena i en mindre "trip". Det er jo avhengighetsskapende da, men virker jo som du er helt desperat etter å ruse deg på noe.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er veldig mangen som fint kan bruke div. psykoaktive substanser i terapautisk sammenheng ved å først få en forståelse for stoffet.

Jada, man skal ikke anbefale dette. Men du snakker jo til trådstarter som om han er lettere tilbakestående eller noe.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er uansett latterlig uansvarlig å prøve slik selvmedisinering/terapi om du har problemer med psyken.
Jeg mener ikke å være nedlatende, men man må tåle å få klar beskjed om man ønsker å gjøre noe idiotisk.
Sist endret av fetter; 15. august 2012 kl. 14:39.
han skjønner poenget deres nå, høres ut som det er deres liv det står på.
Vet ikke helt hva jeg skal argumentere med for og være ærlig.

''Ikke bruk narkotiske stoffer når du er deprimert og suicidal'' Nei jeg har hørt det nå, men jeg velger fortsatt og ikke følge det rådet, punktum.

Så er det noen som vil bidra med noe og faktisk svare på tråd-spørsmålet nå..?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Kan noen fortelle forskjellen på fysisk og psykisk avhengighet?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Kan noen fortelle forskjellen på fysisk og psykisk avhengighet?
Vis hele sitatet...
http://www.sinnetshelse.no/artikler/rus.htm
Vi er alle individuelle. At man sliter med psykisk helse bør ikke nødvendigvis tilsi at man aldri bør røre noen form for rusmidler. Jeg personlig tror det handler veldig mye om de valgene man tar. Hvilken setting, hva slags rusmiddel, av hvilke grunner og så videre. At ulike typer rusmidler har blitt brukt til terapi er ikke noe nytt. Men å tro at man kan kjøre på med Alexander Shulgin-stil blir litt vel optimistisk. Det er ikke alltid lett dette med selvinnsikt. Altså, å kunne se sine egne reaksjonsmønster, tanker og følelser som påvirker valg man gjør i det daglige. Man må nesten bare innse at kontinuerlig bruk av rusmidler kan få konsekvenser som medfører yrkesmessige, skolemessige, familiære, mellommenneskelige eller sosiale problemer. Det er ingen andre enn deg selv som kan ta ansvaret for den biten, og derfor må nesten vite hva man går til.

Jeg har selv Posttraumatisk stressyndrom (eller PTSD). En alvorlig form for angst som knytter seg til tidligere traumatiske opplevelser. Hittil har mitt ego, min personlighet, bare vokst etter å ha utforsket rusmidler. På veien dit har jeg tatt en del dumme valg men jeg har lært av dem. Jeg kjenner mine egne grenser, og jeg vet hva som er bra/ikke bra for meg. Hvordan ditt resultat vil bli er helt hva du selv gjør ut av det. Skal du bruke det til terapi vet du nok selv at det er forskjell på å ete fem blottere med LSD dagen før skoleballet, og på å finne den perfekte setting. Du skal vite hva du driver med, rett og slett. Å spørre her på forumet er bra det men det holder ikke helt mål hvis du vil få noe utbytte av det. Har en link som kan være noe for deg. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_therapy

Anbefaler deg også å bruke litt tid hos psykolog/psykiater i forveien. Hva er egentlig opphavet til problemene? Hva bunner disse vanskene i? Grav så dypt du kan slik at du ikke kun støtter deg på rusmidlene. Slik du ser i signaturen min vil ikke tryptaminer lære deg nye måter å tenke på men du kan bruke dem til å lære deg selv nye måter å tenke på. Er du forberedt på slike opplevelser? Still deg selv alle disse spørsmålene. Hvis du kun ønsker å flykte fra virkeligheten kan jeg fortelle deg med en gang at du ikke vil få det noe bedre. Men det visste du nok selv fra før.

MDMA, LSD, Psilocybin, Cannabis, Mescaline, 2C-B, Dimethyltryptamine, Ibogain, Ketamin, Amanita muscaria, Bufotenine, Harmaline, Ayahuasca og Salvia divinorum er noen av rusmidlene som har blitt brukt for å oppnå terapeutisk effekt. Mange av disse er kjent i shaman ritualer og andre kulturer. Jeg ser på det som en gave, og den bør ikke misbrukes.
Sist endret av Lucy In The Sky; 15. august 2012 kl. 15:13.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Vi er alle individuelle. At man sliter med psykisk helse bør ikke nødvendigvis tilsi at man aldri bør røre noen form for rusmidler. Jeg personlig tror det handler veldig mye om de valgene man tar. Hvilken setting, hva slags rusmiddel, av hvilke grunner og så videre. At ulike typer rusmidler har blitt brukt til terapi er ikke noe nytt. Men å tro at man kan kjøre på med Alexander Shulgin-stil blir litt vel optimistisk. Det er ikke alltid lett dette med selvinnsikt. Altså, å kunne se sine egne reaksjonsmønster, tanker og følelser som påvirker valg man gjør i det daglige. Man må nesten bare innse at kontinuerlig bruk av rusmidler kan få konsekvenser som medfører yrkesmessige, skolemessige, familiære, mellommenneskelige eller sosiale problemer. Det er ingen andre enn deg selv som kan ta ansvaret for den biten, og derfor må nesten vite hva man går til.

Jeg har selv Posttraumatisk stressyndrom (eller PTSD). En alvorlig form for angst som knytter seg til tidligere traumatiske opplevelser. Hittil har mitt ego, min personlighet, bare vokst etter å ha utforsket rusmidler. På veien dit har jeg tatt en del dumme valg men jeg har lært av dem. Jeg kjenner mine egne grenser, og jeg vet hva som er bra/ikke bra for meg. Hvordan ditt resultat vil bli er helt hva du selv gjør ut av det. Skal du bruke det til terapi vet du nok selv at det er forskjell på å ete fem blottere med LSD dagen før skoleballet, og på å finne den perfekte setting. Du skal vite hva du driver med, rett og slett. Å spørre her på forumet er bra det men det holder ikke helt mål hvis du vil få noe utbytte av det. Har en link som kan være noe for deg. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_therapy

Anbefaler deg også å bruke litt tid hos psykolog/psykiater i forveien. Hva er egentlig opphavet til problemene? Hva bunner disse vanskene i? Grav så dypt du kan slik at du ikke kun støtter deg på rusmidlene. Slik du ser i signaturen min vil ikke tryptaminer lære deg nye måter å tenke på men du kan bruke dem til å lære deg selv nye måter å tenke på. Er du forberedt på slike opplevelser? Still deg selv alle disse spørsmålene. Hvis du kun ønsker å flykte fra virkeligheten kan jeg fortelle deg med en gang at du ikke vil få det noe bedre. Men det visste du nok selv fra før.

MDMA, LSD, Psilocybin, Cannabis, Mescaline, 2C-B, Dimethyltryptamine, Ibogain, Ketamin, Amanita muscaria, Bufotenine, Harmaline, Ayahuasca og Salvia divinorum er noen av rusmidlene som har blitt brukt for å oppnå terapeutisk effekt. Mange av disse er kjent i shaman ritualer og andre kulturer. Jeg ser på det som en gave, og den bør ikke misbrukes.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i det du skriver her og er det jeg har prøvd og formidlet til pessimistene her i tråden.

Men tror folk har misforstått hva som var meningen med tråden min.
Er slettes ikke ute etter og selv medisinere meg selv.
Eneste grunnen til at jeg delte min psykiske tilstand var slik at folk kunne legge ved en liten advarsel til eventuelle stoffer jeg burde være ekstra forsiktig med.
Røyker hasj av samme grunner som de fleste andre; Fordi det er digg.

Så ingen selv medisinering altså, er bare ute etter ikke-avhengighetsskapende stoffer fordi jeg ikke vil sitte igjen med syke abstinenser etter noen gangers bruk.
Problemet ditt da vil være at ettersom det føles godt vil du automatisk ville gjenta det igjen. Det er her mange mister kontrollen. Etterhvert vil man komme inn på dette med avhengighet ut i fra forandringer i hjernen forårsaket av rusmidlene. Vi er veldig sårbare fordi hjernens belønningssystem ønsker seg mer av det man nettopp har fått. Denne mekanismen regnes for å være sentral både for menneskers overlevelsesevne og for utvikling av avhengighet. Det store problemet med rusmidler er at disse reaksjonene som skapes er kraftigere enn de som framkalles av naturlige stimuli. Dersom et rusmiddel inntas gjentatte ganger kan man tulle med de biologiske prosessene. Vanlige avhengighetsskapende stoffer er blant annet narkotiske stoffer som kokain, amfetamin/metamfetamin, cannabis og heroin. På listen har man også nikotin, alkohol og legemidler med ruspotensiale. Det at du bare ønsker velvære er greit nok i seg selv det. Men det krever selvinnsikt og disiplin. Bare noe man alltid bør ha i bakhodet, egentlig. Jeg personlig har sett at man ikke skal undervurdere noe. Hverken cannabis eller nikotin.
Mozilla, du snakker som om du er ung og naiv, det er mange forskjellige former for avhengighet og hvis du ikke er typen som klarer å overvinne deg selv foreslår jeg at du holder deg vekk fra narko.

På meg så virker du allerede avhenging, av å få ett "kick" og å utforske nye stoffer. Samtidig ønsker du å være "trygg". Dette er selvmotsigende og du kommer til å få deg en smell om du ikke innser dette. Uansett hva du prøver.

Skjønner at du bor hjemme hos foreldrene dine og ønsker å gå bak ryggen på dem med rusbruken din. Enten så er du tøff nok til å si til foreldrene dine at du ruser deg eller du kan leve i en løgn og skjule deg for dem. Tingen er den at du behandler dem respektløst når du gjør dette. Skaff deg en hybel og start med "ikke-avhengighestsskapende narko" der. For det fins ikke boy, sorry at jeg virker krass men du må snappe ut av det gutt. Skal du være med på leken må du tåle steken.

Take care and grow up. Take up grow, and care.
Klart det kan være skummelt, er jo slik folk havner på kjøret.
Men som tidligere nevnt vet jeg godt hvor mine grenser går og jeg ville ikke hatt noe problem med og innta ett helt fantastisk stoff og aldri tatt det igjen.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Klart det kan være skummelt, er jo slik folk havner på kjøret.
Men som tidligere nevnt vet jeg godt hvor mine grenser går og jeg ville ikke hatt noe problem med og innta ett helt fantastisk stoff og aldri tatt det igjen.
Vis hele sitatet...
Som sagt dette er svært svært naivt å tro. no offence
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Nå syns jeg virkelig folk har overdrevet med moralpreken og lignende. Jeg tror han forsto det de første 10 gangene han fikk det.

Uansett, som du vet kan man bli avhengig av stort sett alle rusmidler. Men en jeg ikke har sett enda her i tråden er Nitrous Oxide eller lystgass som det også kalles.
Veldig avhengighetsskapende på kort sikt, da man gjerne vil ha mer og mer frem til man går tom eller lei. Men da mener jeg i et par minutter altså, og det er ingen abstinenser, man bare vil ha mer fordi det var så sinnsykt rått. Er ekstremt få som har klart å bli avhengig av det også, da man må redosere hvert 1-5 minutt.

Rusen er også veldig kort, og den kan være SVÆRT dissosiativ hvis man tar nok. Lovlig er det forsåvidt også.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Klart det kan være skummelt, er jo slik folk havner på kjøret.
Men som tidligere nevnt vet jeg godt hvor mine grenser går og jeg ville ikke hatt noe problem med og innta ett helt fantastisk stoff og aldri tatt det igjen.
Vis hele sitatet...
Du snakker som jeg og mine kompiser gjorde når vi hadde røyka max 5 ganger, tro meg du sitter fint i saksa når du merker det plutselig har gått 5år med daglig røyking
Det velger å ikke følge rådet du blir gikk om å ikke ruse deg når du er deprimert, som på en måte er den gyldne regel på å ikke skli ut. Følg alle rådene folk allerede har gitt den i tråden du mister
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Så ingen selvmedisinering altså, er bare ute etter ikke-avhengighetsskapende stoffer fordi jeg ikke vil sitte igjen med syke abstinenser etter noen gangers bruk.
Vis hele sitatet...
Hvor mye jævelskap er du villig til å sitte igjen med da? Man skal ikke eksperimentere med rusmidler uten å ha en solid plattform og gjøre dette på. Et deprimert menneske med suicidale tanker er på ingen måte en solid plattform. Er du noen gang lei deg? Helt uten grunn? Når du er trøtt kanskje? På stoff kan dette bli et skred av følelser, og ingen kan fortelle deg om det er lykke, eller ren depresjon, som blir utfallet.

Det er ikke moralprekener som er ute å går her på forumet forresten, som oftest er det ren omsorg, humanitet. Folk vil ikke be deg vente fordi dem liker å stå med pekefingeren og si "nei nei barn, dette er forkastelig i følge meg!" Det er fordi flere av oss har opplevd å miste venner, og det begynner gjerne slik som du beskriver. Selv om du er anonym her, er du fremdeles et menneske. Jeg vil be deg vente, til du har fått nøstet opp i depresjonen din i det minste. Er du myndig?
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Som sagt dette er svært svært naivt å tro. no offence
Vis hele sitatet...
Naivt? Kanskje i ditt tilfelle, i mitt blir realistisk ett mer passende ord valg.

Sitat av Sio Vis innlegg
Hvor mye jævelskap er du villig til å sitte igjen med da? Man skal ikke eksperimentere med rusmidler uten å ha en solid plattform og gjøre dette på. Et deprimert menneske med suicidale tanker er på ingen måte en solid plattform. Er du noen gang lei deg? Helt uten grunn? Når du er trøtt kanskje? På stoff kan dette bli et skred av følelser, og ingen kan fortelle deg om det er lykke, eller ren depresjon, som blir utfallet.

Det er ikke moralprekener som er ute å går her på forumet forresten, som oftest er det ren omsorg, humanitet. Folk vil ikke be deg vente fordi dem liker å stå med pekefingeren og si "nei nei barn, dette er forkastelig i følge meg!" Det er fordi flere av oss har opplevd å miste venner, og det begynner gjerne slik som du beskriver. Selv om du er anonym her, er du fremdeles et menneske. Jeg vil be deg vente, til du har fått nøstet opp i depresjonen din i det minste. Er du myndig?
Vis hele sitatet...
Min sykdom skal ikke sette sperrer for ting jeg har lyst og gjøre i livet.
Har bare en gang i løpet av 2år hatt en skikkelig nedtur i fylla, og aldri på hasj, så ser virkelig ikke problemet her.
Kan godt være statistikken er dårlig, men det betyr ikke at hver og enkelt vil havne på kjøret!
Er ikke myndig, nei.

Men admin kan bare slette tråden, dette her tok jo helt av.
Sitat av fetter Vis innlegg
Sliter du med depresjoner skal du ikke røre rusmidler i det hele tatt. En kjedelig virkelighet, men slik er det bare.
Vis hele sitatet...
For noe tull. Alle er forskjellige. Sliter med mye psykisk, men en ting er sikkert; jeg har aldri hatt en dårlig opplevelse på f.eks psykadelika. Kjenner derimot mange "friske" mennesker som har driti seg fullstendig ut på forskjellige rusmidler.

Og forresten, det er forskjell på selvmedisinering og bruke rusmidler en gang iblandt.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Min sykdom skal ikke sette sperrer for ting jeg har lyst og gjøre i livet.
Har bare en gang i løpet av 2år hatt en skikkelig nedtur i fylla, og aldri på hasj, så ser virkelig ikke problemet her.
Kan godt være statistikken er dårlig, men det betyr ikke at hver og enkelt vil havne på kjøret!
Er ikke myndig, nei.

Men admin kan bare slette tråden, dette her tok jo helt av.
Vis hele sitatet...
Depresjon setter en del sperrer for hva du kan gjøre. Istedenfor å forsøke og krangle med sykdommen, bør du heller jobbe hard for å bli frisk. Det merkelig hvor mye godt enkle vaner som en solid leggetid, frokost og trening kan gjøre med depresjon. Så enkle ting, så mye fortjeneste Våkne opp uthvilt og greier.

At du enda ikke har fått en kraftig nedtur på hasj, betyr ikke at du er immun mot et fremtidig uhell. Selv om det som regel går bra å drikke og kjøre, kan det gå fryktelig galt til tider. Som regel bra, noen ganger en tunnelvegg. Hvorfor ta sjansen?

I tillegg skriver du at du ikke er myndig. Det er betyr ganske enkelt at du er tenåring, ikke den mest stabile perioden i livet for de fleste av oss. Vær så snill og vent.
Sitat av Sio Vis innlegg
Depresjon setter en del sperrer for hva du kan gjøre. Istedenfor å forsøke og krangle med sykdommen, bør du heller jobbe hard for å bli frisk. Det merkelig hvor mye godt enkle vaner som en solid leggetid, frokost og trening kan gjøre med depresjon. Så enkle ting, så mye fortjeneste Våkne opp uthvilt og greier.
Vis hele sitatet...
Nei, depresjon kan sette en del sperrer for hva jeg kan gjøre.
Resten kan sikkert stemme.

Sitat av Sio Vis innlegg
At du enda ikke har fått en kraftig nedtur på hasj, betyr ikke at du er immun mot et fremtidig uhell. Selv om det som regel går bra å drikke og kjøre, kan det gå fryktelig galt til tider. Som regel bra, noen ganger en tunnelvegg. Hvorfor ta sjansen?
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller ikke påstått.
Kommer til og få en nedtur og to til i løpet av mine 60år til her på planeten, men det kan nå så absolutt ''vanlige friske folk'' også.
Hvorfor ta kjangsen? Fordi hasj gir meg en utrolig god følelse og kobler meg helt av.

Sitat av Sio Vis innlegg
I tillegg skriver du at du ikke er myndig. Det er betyr ganske enkelt at du er tenåring, ikke den mest stabile perioden i livet for de fleste av oss. Vær så snill og vent.
Vis hele sitatet...
99% (dønn seriøst) starter sin rus karriere i tenårene.
Noen blir president (Feks Obama), noen blir butikkmedarbeidere, noen blir politi og noen blir knarkere, det er realiteten. Det er livet.

De som ikke ruser seg ender opp nett likt.
Noen blir president, noen blir butikkmedarbeidere, noen blir politi og noen blir knarkere, det er realiteten.
Kan ta for meg en del ulike rusmidler, og hva man eventuelt kan bruke disse til.

DMT: For å oppnå spirituelle, opplysende åndelige og livsendrende opplevelser. Rituelt inntak av denne substansen er meget passende. Er du ikke klar for et underlig, skremmende og fantastisk møte med entiteter og andre bevisstheter eller den fjerde dimensjon bør du vente med dette kraftige tryptaminet. DMT-inneholdende planter blir brukt i flere søramerikanske sjamanistiske praksiser, og kalles ikke foruten grunn et "enteogen".

LSD: For inspirasjon til blant annet malerkunst, litteratur og andre kunstuttrykk. Datateknologi og andre utviklinger tilskrives innsikt oppnådd under LSD-innflytelse. Fungerer også ypperlig som bevissthetsendrende middel, og kan benyttes med stor fordel til psykedelisk terapi. Hvis gjort på den rette måten. LSD er så og si ikke-avhengighetsskapende men det er fremdeles en del konsekvenser man bør være klar over.

Magic mushrooms: Alt fra fonetiske eksperimenter med vokaler, konsonanter, eller klikkelyder/tungetale til moro med abstrakte tankemønstre og ukontrollerbare latteranfall. Kan også fungere bra til dyp filosofering og økt bevissthet.

MDMA: Behandling av angstlidelser (har blitt utprøvd i forbindelse med behandling av PTSD i kombinasjon med psykoterapi) og for å oppnå økt åpenhet, nærhet til andre, økt energi og velvære. Her er det viktig å ha kontroll da stoffet dempe kroppens normale tørste- og utmattelsesreaksjoner. MDA er også et lignende stoff med hallusiogene og stimulerende virkninger.

Kratom: For å lindre en rekke lidelser som for eksempel smerte, depresjon, angst, og opiatavvenning. Kratom har en subtil, dempende effekt i lave doser og kan skifte over til mild stimulering i høyere doser. Ingen dødelig overdose er rapportert.

Ketamin: Stoffet fremkaller hallusinasjoner og dissosiative effekter. Skaper eufori, nummenhet og en følelse av å flyte vekk fra kroppen. Noen bruker det rekreasjonelt i høye doser og andre benytter seg av lave doser i sammenheng med raves/fest.

En liten "guide".
http://www.bluelight.ru/vb/threads/1...de-To-Ketamine

Jeg anbefaler for all del ingen å kjøre i seg ulovlige stoffer men dette er en liten pekepinn på hva de forskjellige kan brukes til. Ha alltid i bakhodet at det finnes flere konsekvenser enn bare avhengighet. Det er alltid en sjanse for at det går galt og da må man bedømme om det er verdt det.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Nei, depresjon kan sette en del sperrer for hva jeg kan gjøre.
Resten kan sikkert stemme.
Vis hele sitatet...
Du virker veldig fast bestemt på å fortsette med eksperimenteringen uansett hvilke råd du får. Det er ikke å anbefale at en eksperimenterer med narkotika når man har en sykdom som din, når man er en smule ustabil, blir hele festen farligere enn den normalt burde ha vært.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Det har jeg heller ikke påstått.
Kommer til og få en nedtur og to til i løpet av mine 60år til her på planeten, men det kan nå så absolutt ''vanlige friske folk'' også.
Hvorfor ta kjangsen? Fordi hasj gir meg en utrolig god følelse og kobler meg helt av.
Vis hele sitatet...
Din bombastiske holdning insinuerer at du ikke bryr deg om eventuelle konsekvenser, det var derfor jeg minnet deg på at du ikke er immun.
Selvsagt kan dem ikke lider av depresjon og.l også gå på en smell, men du til de grader mer utsatt. Min erfaring med venner som var deprimerte, var at de slet med å sove, og kunne av og til bare være triste en hel dag. Narkotika kan virke som en katalysator for slike følelser, det er derfor jeg ikke vil anbefale deg slik eksperimentering. Det er derfor jeg mener depresjonen har satt en grense. Du må ikke finne på å tøye strikken, du må bli friskere, deretter kan du tillate deg slike fornøyelser som denne.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Noen blir president (Feks Obama), noen blir butikkmedarbeidere, noen blir politi og noen blir knarkere, det er realiteten. Det er livet.

De som ikke ruser seg ender opp nett likt.
Noen blir president, noen blir butikkmedarbeidere, noen blir politi og noen blir knarkere, det er realiteten.
Vis hele sitatet...
Du nevner at flere som har prøvd cannabis har gjort det bra senere i livet sitt, men du gir ingen kobling mellom narkotikum og suksessen. Jeg ser dermed ikke sammenhengen, Jens Stoltenberg har forøvrig også tatt seg et drag. Det var neppe grunnen til at han ble statsminister i dag, setter heller det i sammenheng med at han er diplomatsønn og lærte politikk med morsmelken.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Vi er alle individuelle. At man sliter med psykisk helse bør ikke nødvendigvis tilsi at man aldri bør røre noen form for rusmidler. Jeg personlig tror det handler veldig mye om de valgene man tar. Hvilken setting, hva slags rusmiddel, av hvilke grunner og så videre. At ulike typer rusmidler har blitt brukt til terapi er ikke noe nytt. Men å tro at man kan kjøre på med Alexander Shulgin-stil blir litt vel optimistisk. Det er ikke alltid lett dette med selvinnsikt. Altså, å kunne se sine egne reaksjonsmønster, tanker og følelser som påvirker valg man gjør i det daglige. Man må nesten bare innse at kontinuerlig bruk av rusmidler kan få konsekvenser som medfører yrkesmessige, skolemessige, familiære, mellommenneskelige eller sosiale problemer. Det er ingen andre enn deg selv som kan ta ansvaret for den biten, og derfor må nesten vite hva man går til.

Jeg har selv Posttraumatisk stressyndrom (eller PTSD). En alvorlig form for angst som knytter seg til tidligere traumatiske opplevelser. Hittil har mitt ego, min personlighet, bare vokst etter å ha utforsket rusmidler. På veien dit har jeg tatt en del dumme valg men jeg har lært av dem. Jeg kjenner mine egne grenser, og jeg vet hva som er bra/ikke bra for meg. Hvordan ditt resultat vil bli er helt hva du selv gjør ut av det. Skal du bruke det til terapi vet du nok selv at det er forskjell på å ete fem blottere med LSD dagen før skoleballet, og på å finne den perfekte setting. Du skal vite hva du driver med, rett og slett. Å spørre her på forumet er bra det men det holder ikke helt mål hvis du vil få noe utbytte av det. Har en link som kan være noe for deg. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic_therapy

Anbefaler deg også å bruke litt tid hos psykolog/psykiater i forveien. Hva er egentlig opphavet til problemene? Hva bunner disse vanskene i? Grav så dypt du kan slik at du ikke kun støtter deg på rusmidlene. Slik du ser i signaturen min vil ikke tryptaminer lære deg nye måter å tenke på men du kan bruke dem til å lære deg selv nye måter å tenke på. Er du forberedt på slike opplevelser? Still deg selv alle disse spørsmålene. Hvis du kun ønsker å flykte fra virkeligheten kan jeg fortelle deg med en gang at du ikke vil få det noe bedre. Men det visste du nok selv fra før.

MDMA, LSD, Psilocybin, Cannabis, Mescaline, 2C-B, Dimethyltryptamine, Ibogain, Ketamin, Amanita muscaria, Bufotenine, Harmaline, Ayahuasca og Salvia divinorum er noen av rusmidlene som har blitt brukt for å oppnå terapeutisk effekt. Mange av disse er kjent i shaman ritualer og andre kulturer. Jeg ser på det som en gave, og den bør ikke misbrukes.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig i det du skriver, men vi konkluderer annerledes.

Vi er alle individuelle. Vi reagerer alle forskjellig på rusmidler, og ja, for noen få der ute fungerer faktisk cannabis imot depresjon. Dette er etter hva jeg har erfart ytterst få, og derfor er det tryggeste for deg selv og for andre at du prøver å ta tak i depresjonen din før du prøver alternative metoder som selvmedisinering med cannabis. Har du tatt tak i problemet og prøvd det som er av konvensjonelle metoder, og deretter funnet ut at f.eks kontrollert bruk av cannabis er det som fungerer best, så skal jeg holde kjeft.

Jeg har aldri hatt en oppfatning av at trådstarter har selvmedisinering som motiv, men heller ønsker seg en "free for all" liste med dop han kan kose seg med. Dette gjør saken enda klarere, iogmed at det viser en innsikt og holdning til rusmidler som ikke henger på greip. En slik approach kombinert med depresjon er en oppskrift på katastrofe.

Edit:
OT, men PTSD er faktisk en veldig annen sak i mine øyne, i og med at det viser seg at stoffer som MDMA og LSD kan virke fantastisk som terapi. Det blir en mer komplisert sak enn de grunnleggende retningslinjene om rusmidler og psykisk helse.
Sist endret av fetter; 15. august 2012 kl. 17:34.
skjønner ikke hva alle bitcher her om... hva så om TS er depressiv, betyr da faen meg ikke at gutten er suecidal, jeg slet med depresjoner i over 6 månder og ikke en jævla dag gikk der jeg hadde selvmordstanker, prata me psykologer og hele pakka, men aldrig tenkte jeg på selvmord, rett og slett fordi jeg viste hvor jævla idiotiskt det var... iløpet av de 6 måndene så kan jeg si at jeg røyka ca 1-2 ganger i månden kanskje mindre men ikke mere...

skjønner ikke hvorfor alle skal kjefte og smelle på TS her, hold dere "ON-TOPIC" ok?


til ts, mye legal highs kan brukes uten og bli avhengiv, men det meste kan du faktisk bli psykisk avhengiv av så du skal lete lenge før du finner noe vidunder dop som ikke fucker opp kroppen din eller deg selv

"obs! legal highs er experimental shit som oftes og inneholder mye kemikalier og shit, så det er egentlig farlige saker man leker med da"
Fetter, jeg tenker at Mozilla ønsker å ha det gøy slik at han kan gå litt vekk fra det lave stemningsleiet og selvfølelsen. Samt velbehag. Det er en litt vanskeligere situasjon enn bare det å ville oppnå terapeutiske effekter da hjernen gjerne vil ha mer av dette velbehaget, som jeg skrev tidligere. Jeg tenker at trådstarter vil være spesielt svak for substanser som kokain, amfetamin, cannabis, heroin, legemidler og lignende. At han ønsker å gjøre dette gjentatte ganger over lenger tid kan egentlig ingen av oss vite men jeg er enig i at han burde få høre det slik at ansvaret ikke legges på andre enn ham selv. Det jeg håper er at Mozilla vil ta til seg kunnskap og tenke grundig gjennom valget sitt før han kaster seg ut i det. At det ikke finnes noe "uten risiko".

Faceplants, han skrev jo selv at han var suicidal "til tider".
Sist endret av Lucy In The Sky; 15. august 2012 kl. 17:47.
argh, så mye dritt det kom i denne tråden, spesielt fra fetter... Du burde melde deg inn i ungdom mot narkotika. Du bruker stoffer selv, og det kan være farlig og ha en risiko - likevel så svartmaler når han sier at han vil prøve de minst skadelige stoffene. Du er en hykler.

Han er depressiv, okei. Ser ikke at han har nevnt selvmedisinering noen steder. Det er mange som har problemer som ruser seg, og det funker for mange. Det kan forbedre situasjonen og det kan forverre situasjonen. Cannabis, LSD og MDMA har et stort potensiale for å forbedre en depresjon, men likevel, han nevner ikke selvmedisinering noen steder. Han kan fint bruke rusmidler uten å bli avhengig, noe som du nesten rett frem skriver at han blir. Om livet ditt suger og du har det fint når du ruser deg, er det selvfølelig en større risiko for misbruk, men det er ikke en gitt ting. Kanskje du burde jekke deg ned litt?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Fetter, jeg tenker at Mozilla ønsker å ha det gøy slik at han kan gå litt vekk fra det lave stemningsleiet og selvfølelsen. Samt velbehag. Det er en litt vanskeligere situasjon enn bare det å ville oppnå terapeutiske effekter da hjernen gjerne vil ha mer av dette velbehaget, som jeg skrev tidligere. Jeg tenker at trådstarter vil være spesielt svak for substanser som kokain, amfetamin, cannabis, heroin, legemidler og lignende. At han ønsker å gjøre dette gjentatte ganger over lenger tid kan egentlig ingen av oss vite men jeg er enig i at han burde få høre det slik at ansvaret ikke legges på andre enn ham selv. Det jeg håper er at Mozilla vil ta til seg kunnskap og tenke grundig gjennom valget sitt før han kaster seg ut i det. At det ikke finnes noe "uten risiko".
Vis hele sitatet...
Det er mulig det kan fungere, men det krever en selvinnsikt og selvdisiplin uten sidestykke. Jeg har selv sett nære kompiser utvikle kraftige langtidsspsykoser som følge av "terapeutisk" bruk av sopp kombinert med lett depresjon.

Det finnes andre måter å lette på humøret og selvbildet som ikke innebærer å rote med kjemien i hodet.
Moralens voktere. Skulle värt en regel mot det. Höres ut som noe amerikansk tv. Som doktor phill eller noe.
Sitat av strikkball Vis innlegg
argh, så mye dritt det kom i denne tråden, spesielt fra fetter... Du burde melde deg inn i ungdom mot narkotika. Du bruker stoffer selv, og det kan være farlig og ha en risiko - likevel så svartmaler når han sier at han vil prøve de minst skadelige stoffene. Du er en hykler.
Vis hele sitatet...
Hadde ungdom mot narkotika hatt et fnugg av virkelighetsoppfatning hadde jeg joina. Ungdom skal ikke drive med narkotika.

Det finnes grader av risiko når det kommer til rusmidler, og ungdom og psykisk syke er såpass utsatte at det blir direkte uansvarlig å forsvare.
Det at du bruker begreper som "minst skadelig" viser imho at du har en litt forenklet oppfatning av skadepotensialet til forskjellige stoffer.

Sitat av strikkball Vis innlegg
Han er depressiv, okei. Ser ikke at han har nevnt selvmedisinering noen steder. Det er mange som har problemer som ruser seg, og det funker for mange. Det kan forbedre situasjonen og det kan forverre situasjonen. Cannabis, LSD og MDMA har et stort potensiale for å forbedre en depresjon, men likevel, han nevner ikke selvmedisinering noen steder. Han kan fint bruke rusmidler uten å bli avhengig, noe som du nesten rett frem skriver at han blir. Om livet ditt suger og du har det fint når du ruser deg, er det selvfølelig en større risiko for misbruk, men det er ikke en gitt ting. Kanskje du burde jekke deg ned litt?
Vis hele sitatet...
Selv om ikke selvmedisinering ikke er motivet blir det samme resultat i praksis. Du, og trådstarter, henger dere opp i dette og avhengighetspotensialet når det egentlig er helt likegyldig. Det er nemlig rimelig idiotisk å bruke cannabis når du er deprimert til det punktet at du får suicidal tankegang, uavhengig av motiv eller mengde.

Kan du vennligst peke ut hvor jeg har ytret at han med sikkerhet blir avhengig? Jeg skriver snarere tvert imot.
Jeg tror folk leser litt hva de vil lese.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Moralens voktere. Skulle värt en regel mot det. Höres ut som noe amerikansk tv. Som doktor phill eller noe.
Vis hele sitatet...
Jeg er så drittlei av at dette blir kalt moralisering. ITS FUCKING COMMON SENSE
Sist endret av fetter; 15. august 2012 kl. 18:07.
Synes fetter får ufortjent mye pepper her,det skulle bare mangle at noen sier ifra når en helt uerfaren bruker kommer inn med et slikt naivt syn på rusmidler og er skråsikker på at han skal ha full kontroll,det er noe helt annet en moral i mine øyne når det blir opplyst på en god måte og fra en som har litt erfaring, utenom å småpatte pipe på gutterommet.
Sist endret av Cosmos; 15. august 2012 kl. 18:15.
Det er du som har et forenklet syn på skadepotensiale på stoffer. Rus trenger ikke å ødelegge livet til ungdommer med psykiske problemer. Det er selvfølgelig ikke anbefalt til den store befolkningen, men det er ikke automatisk ødeleggende. Så og si alle ungdommer drikker, har du tenkt på det? Det er mange ungdommer med problemer som blir alkoholikere, men ikke alle. Han vil ruse seg, han spør om råd ang. rusvalg, en ting som er fornuftig, du svarer at han ikke har kontroll og alt mulig dritt som du drar ut fra løse lufta.

Om han bruker det en gang i uka og blir glad, og du gjør AKKURAT det samme, hvorfor selvmedisinerer han og ikke du?