Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 13321
Hei! Jeg lurer på om hvilke dyr det er lovlig å ha som husdyr, og da er jeg spessielt interessert i å få vite om det er lov med ender.
Det er lov å ha ender
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Det er lov å ha ender
Vis hele sitatet...
Seriøst? Hahah, konge!
Loner Deluxe
Hvorfor i h****** skal du ha en and som kjæledyr?
Men men, skal du først få det gi den navnet Donald.
Sist endret av Generation; 23. juni 2012 kl. 19:07.
Du har ikke vurdert hund eller katt da?
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Det er lov å ha ender
Vis hele sitatet...
Jeg må nesten be deg om å henvise til kilder.
Nekter å tro at disse groteske drapsmaskinene er lov å holde her i Norge.

Trådstarter: Jeg vil tro at du kan få problemer med § 22 og 23 i loven om dyrevelferd.

§ 22. Generelle vilkår for hold av dyr
Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Kongen kan gi nærmere forskrifter som begrenser eller forbyr hold av visse dyrearter, raser eller avlslinjer.

§ 23. Dyrs levemiljø
Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.
Dyr skal ha adgang til egnet og trygt tilholdsrom utenom normal beiteperiode.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til dyrs levemiljø, herunder om egnet og trygt tilholdsrom, tiltak for å forebygge, oppdage og bekjempe brann og om unntak fra krav om tilholdsrom.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html


Dessuten har nok mattilsynet andre lover og paragrafer å henvise til om de virkelig ønsker å være vanskelige mot deg, men tviler på at du vil få noe annet pålegg fra politiet enn å kvitte deg med anden din om det skulle bli noe bråk.
Hva med ei ku heller?

Er vel ikke så vanlig å "gårdsdyr" som kjæledyr så skal du først ha et kjæledyr som de fleste andre bruker til matproduksjon så kan jo ei ku være noe. Så kan du yste og kjerne på gammelmåten og drikke usilt melk.
Ender er da helt vanlige husdyr i Norge. Riktignok ikke i byen, men på landet er det jo et helt normalt dyr å holde.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hva med ei ku heller?

Er vel ikke så vanlig å "gårdsdyr" som kjæledyr så skal du først ha et kjæledyr som de fleste andre bruker til matproduksjon så kan jo ei ku være noe. Så kan du yste og kjerne på gammelmåten og drikke usilt melk.
Vis hele sitatet...
For å ha en ku må du ha 4 daa dyrka mark til spredning av gjødsel og høsting av for..
Aldri sett noen dyrebutikk som selger ender.

OG er i tvil om det er lov å gå på kjæledyrjakt ved den nærmeste lokale dammen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ender er da helt vanlige husdyr i Norge. Riktignok ikke i byen, men på landet er det jo et helt normalt dyr å holde.
Vis hele sitatet...
Ja for å ale opp til slakt er det vanlig men som kjæledyr? Har jeg aldri hørt om før.

Sitat av Bodega Vis innlegg
For å ha en ku må du ha 4 daa dyrka mark til spredning av gjødsel og høsting av for..
Vis hele sitatet...
Du trenger vel ikke det? Du trenger vel bare å ha en avtale med en som eier så mye jord som du kan spre den på. Og du kan jo kjøpe fôr.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
OG er i tvil om det er lov å gå på kjæledyrjakt ved den nærmeste lokale dammen.
Vis hele sitatet...
Bare å søke på finn.no så finner du egg og andunger til salgs rundt omkring i landet. Så at noen solgte andunger for 150 eller så.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Det er ulovlig, men ville aldri hatt bare 1 and..Skaff deg 2, så kan du få "endene til å møtes"!
Sist endret av ranman22; 23. juni 2012 kl. 19:38.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja for å ale opp til slakt er det vanlig men som kjæledyr? Har jeg aldri hørt om før.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er lovlig, gitt at man tilrettelegger for dyreholdet i tilfredsstillende grad. Det er jo ingen lov som sier at man slakte dyret, og at man ikke får lov til å kose med det.
ok, da skal jeg skaffe et egg, klekke ut en andeunge å la den følge meg etter overalt. ;-)
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Skaff deg tre ender; Ole, Dole og Doffen, så kan du ha dem i røde, grønne og blå bånd og gå tur med dem!
Sist endret av Fanz44; 23. juni 2012 kl. 21:44.
Skal du ha disse endene i bur?... Fordi ellers stikker de vell av, fordi ender kan jo fly.. (?).. eller?
LOL? hva skal du med and hjemme? skaff deg ett normalt hus dyr, som for eks katt, hund osv.

Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Skaff deg tre ender; Ole, Dole og Doffen, så kan du ha dem i røde, grønne og blå bånd og gå tur med dem!
Vis hele sitatet...
haha så jævla bra
Vet om ei her i bygda som har en hel hau med ender som kjæledyr. Makan så søte de satansskapningene er når de er små!
Sitat av Knask Vis innlegg
Nekter å tro at disse groteske drapsmaskinene er lov å holde her i Norge.
Vis hele sitatet...
Er det ingen andre enn meg som stusser over denne setningen?? Ender er vel ikke groteske drapsmaskiner?? Spiser de ikke bare gress og siv i vannet da?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Vet om ei her i bygda som har en hel hau med ender som kjæledyr. Makan så søte de satansskapningene er når de er små!
Vis hele sitatet...


Sist endret av McLovin; 23. juni 2012 kl. 21:55.
Foreldrene til en kamerat av meg har hvite ender som går fritt i hagen.
Hørtes litt kult ut med en and da, og blir du sulten.. Pekingand
http://24.media.tumblr.com/tumblr_lcbf59S6Kf1qcotq4o1_500.jpg

Ender tar nok over for hunder etterhvert ;-P
Sist endret av SJefen; 23. juni 2012 kl. 22:00.
Nei er det noen som har sett Duck Run på YouTube

Det hele ble "cute overload" og du sviktet henn å bare må gå i annskaffelse av en liten kvakk kvakk du også

Fugler og spess noe som ikke kan sitte i et bur i stuen er noe av det mest nasty og uhygeniske å ha som husdyr ... ha det som gårdsdyr er jo en annen sak da.
Sist endret av Mantuz; 23. juni 2012 kl. 22:02.
Sitat av McIvar Vis innlegg
Hørtes litt kult ut med en and da, og blir du sulten.. Pekingand
Vis hele sitatet...
Høres i mine ører kulere ut med sprengt and i fyrstikksaus!
Blitt inspirert av The Wire du? Hadde jo vært kult med en and som kunne vært med på puben og slurpet whiskey!
Naboen min hadde ender før. Gikk rundt og dreit forran dørene til folk og vifta rundt med råtne egg som lukta helvete. Hvis du skal ha de i et nabolag så sett opp et skikkelig gjerde som ikke detter ned, naboene dine vil takke deg.
Sitat av doomhead Vis innlegg
LOL? hva skal du med and hjemme? skaff deg ett normalt hus dyr, som for eks katt, hund osv.



haha så jævla bra
Vis hele sitatet...
Katt og hund er kjedelige. Litt morro med noen andre dyr enn det alle andre har. Vi har kanin og gris vi, samt 2 katter og en hund. Altid morro og se reaksjonene til folk når jeg forteller at vi har gris i hagen

+ At andunger er mye søtere enn kattunger/hundevalper
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Katt og hund er kjedelige. Litt morro med noen andre dyr enn det alle andre har. Vi har kanin og gris vi, samt 2 katter og en hund. Altid morro og se reaksjonene til folk når jeg forteller at vi har gris i hagen

+ At andunger er mye søtere enn kattunger/hundevalper
Vis hele sitatet...
Nei søren klype, heldig! Jeg vil også ha gris. Kan jeg komme på besøk og klappe den?
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg må nesten be deg om å henvise til kilder.
Nekter å tro at disse groteske drapsmaskinene er lov å holde her i Norge.

Trådstarter: Jeg vil tro at du kan få problemer med § 22 og 23 i loven om dyrevelferd.



http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html


Dessuten har nok mattilsynet andre lover og paragrafer å henvise til om de virkelig ønsker å være vanskelige mot deg, men tviler på at du vil få noe annet pålegg fra politiet enn å kvitte deg med anden din om det skulle bli noe bråk.
Vis hele sitatet...
Tør påstå at ender ikke har vondere av å sitte i et bur en f.eks. marsvin, hamster, mus, rotter... osv... så det er nok ikke dyrefiendlig å ha en and i et bur.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Tør påstå at ender ikke har vondere av å sitte i et bur en f.eks. marsvin, hamster, mus, rotter... osv... så det er nok ikke dyrefiendlig å ha en and i et bur.
Vis hele sitatet...
Et marsvin f.eks er et husdyr. En and er født i frihet.

See the difference?
Ender er lov å ha som kjæledyr, husker at en av lærerenene mine for to eller tre år siden hadde noen svære beist av noen endre som dreit overalt :/ husker ikke hvilken type and det var, men de var utrolig stor og bet som bare faen
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Foreldrene til en kamerat av meg har hvite ender som går fritt i hagen.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke ender. men gjess (gaas i flertall)
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Et marsvin f.eks er et husdyr. En and er født i frihet.

See the difference?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen forskjell, alle dyr er opprinelig født i frihet. derfor det er lurt og få taki egg og en rugemaskin. jeg håper virkelig ikke at TS har tenkt og dra ut og fange en and, men heller få tak i egg.

Sitat av sali Vis innlegg
Nei søren klype, heldig! Jeg vil også ha gris. Kan jeg komme på besøk og klappe den?
Vis hele sitatet...
jaja, bare og komme det. det er en svart canadisk minigris tror jeg, en liten drapsmaskin som kan flytte på senger og gulv(den brøt seg inn på rommet til bruttern). Bare send PM så får du adresse

Edit: 1k inlegg
Sist endret av StålSkuff; 23. juni 2012 kl. 23:58.
Sitat av CharlesKakebake Vis innlegg
ok, da skal jeg skaffe et egg, klekke ut en andeunge å la den følge meg etter overalt. ;-)
Vis hele sitatet...
Vær ops at ender driter noe jævelig, du vil ikke kunne gå barbeint på plenen for å si det sånn.
Men de spiser snegler da. Og så må du klippe vingene på de sånn de ikke flyr avsted og så må du jo ha litt høye gjerder slik de ikke hopper over. Noen som jeg kjenner hadde ender for å spise snegler, men de stakk av ved å hoppe over gjerdet og så gikk rundt i byen :P
Sitat av CharlesKakebake Vis innlegg
ok, da skal jeg skaffe et egg, klekke ut en andeunge å la den følge meg etter overalt. ;-)
Vis hele sitatet...
Støtter deg på den brodern <3
Mens du skaffer deg en and, så skaffer jeg meg en liten skillpadde
http://www.youtube.com/watch?v=h_N_rjkdcKU&feature=fvst
Sitat av DubC Vis innlegg
Støtter deg på den brodern <3
Mens du skaffer deg en and, så skaffer jeg meg en liten skillpadde
http://www.youtube.com/watch?v=h_N_rjkdcKU&feature=fvst
Vis hele sitatet...
GENIALT!
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Aldri sett noen dyrebutikk som selger ender.

OG er i tvil om det er lov å gå på kjæledyrjakt ved den nærmeste lokale dammen.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sett noen dyrebutikker som selger hunder. De er likevel lov å ha som kjæledyr.
Og man kjøper selvfølgelig ender fra oppdrettere, man fanger dem ikke.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Eller et egg.
Ildere ser ut som et kult dyr
De kan lære triks og du kan gå tur og kose med dem.
Sist endret av t_ben; 24. juni 2012 kl. 00:28.
Chick and Duck!
Sitat av t_ben Vis innlegg
Ildere ser ut som et kult dyr
De kan lære triks og du kan gå tur og kose med dem.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt ilder, og det skal jeg aldri mer ha. Finnes knapt noe mer stinkende dyr. - Var dog litt morsomt å måtte lete etter skoa nesten hver morgen i starten, frem til den fikk sin faste gjemmeplass.
Sitat av Generation Vis innlegg
Hvorfor i h****** skal du ha en and som kjæledyr?
Men men, skal du først få det gi den navnet Donald.
Vis hele sitatet...
Huh, hvorfor ikke?, folk må jo få hva slags dyr de har lyst på så lenge det er lov og de følger opp kravene dyrene trenger for å ha et bra liv. Ender er uansett veldig fine dyr som man kan bli like glad i som alle andre dyr. Bare fordi de fleste har hund og katt, betyr ikke det at det er en fasit på hva du skal ha som et kjæledyr.

Personlig har jeg altid hatt lyst på en svær iguana
Du må beise sjarken!
Vet om flere private personer som har både tamme ender og gås som de forer opp for så å spise de
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Huh, hvorfor ikke?, folk må jo få hva slags dyr de har lyst på så lenge det er lov og de følger opp kravene dyrene trenger for å ha et bra liv. Ender er uansett veldig fine dyr som man kan bli like glad i som alle andre dyr. Bare fordi de fleste har hund og katt, betyr ikke det at det er en fasit på hva du skal ha som et kjæledyr.

Personlig har jeg altid hatt lyst på en svær iguana
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. Dersom jeg kjøper meg et hus med stor hage blir det helt klart noen ender på meg også. Alle slags fugler fungerer kjempebra som kjæledyr, også ender.
Synd iguanaer og andre reptiler er forbudt (ennå så lenge).
Som svar på topic, ikke noe annet: Det er vel lov å ha de så lenge du opprettholder dems naturlige omgivelser. Altså trur jeg ikke det er lov å ha en and gående inne i en leilighet f.eks, men i en dam i hagen burde vel være lov... Aner egentlig ikke, men virker logisk..
En venn av meg hadde ender som kjæledyr.
De svømte rundt i en liten dam og noen ganger en liten by tur
Ja, de bodde mitt i byen..
Vi hadde ender når jeg var mindre. Jeg ELSKET dem og kommer garantert til å skaffe meg dette selv når jeg får eget hus. Vi hadde både moskusender og pekingender kjøpt av oppdretter. De ble helt tamme og bortsett fra bikkjer har jeg aldri sett et dyr som ble mer glad for å se meg som endene. Vi bodde like ved en liten elv og det hendte jeg tok dem med på tur dit så de kunne svømme og boltre seg. Da gikk dem hele gjengen på rekke og rad bak meg mens de kvakka fornøyd! Gud som jeg savner de. De ble tragisk nok tatt av reven.