Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 20851
Hei, lurer rett og slett på om noen vet om det er en slags "eksport" på aper ?
vet det er ulovlig, men er det mulig ? spør ikke om og komme i kontakt eller noe som bryter forumets regler her..
Lurer enkelt og greit på om det er mulig ?
En spidermonkey, eller som den i hangover 2 f.eks. om det er noe sånt i norge ? hadde vært utrolig kult med en liten ape med bowlerhatt og som hadde blitt med på turer i skogen der den kunne fått herja fritt og lekt med hunden min
vært underholdning til tusen og se hva den krabbaten hadd funnet på ut i hagen og i skogen
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Du burde også tenke på at de burde ha decent dressering på den, og at de ikke tåler lave tempraturer
Sist endret av KjemikalieX; 28. mai 2012 kl. 00:16.
Hadde jeg hatt en ape i huset ville jeg bygd et fint rom med trær og leker som han kan kose seg med. Hvis ikke blir ikke kingkong glad.

Krever mye av deg som eier å holde den skjult også
Det hadde vært jævlig kult!
Hadde vært kult med et ordentlig dressert ekorn, men det er ikke lov i Noreg.
Er ikke så veldig stress å skaffe det hvis du kjenner noen i miljøet som driver med import av ulovlige dyr. Har hørt om folk som har både aper og større dyr, så det er fullt mulig. Husk at det blir avliving av dyret dersom du blir tatt, så du risikerer jo litt mer en bare en bot..
Aper biter og bæsjer, de er ikke sånn man tror de er hvis de ikke er tamme, bestefaren min hadde en ape som bæsja over alt og beit alt og alle
bor på en bygd der lensmannen er veldig greie og har til og med snakket med noen av de om det som sier det hadde vært flott og ville kommet på besøk og sett på den.
bor avsideliggende og har en STOOR hage med masse trær og en STOOR skog med enorme trær like ved, så han skal få klatre med det han årker så det er ikke noe problem, vet det krever en del men jeg har vært med og trent opp en schaefer til politibruk så har tålmod til det og har flyttet et stykke der det ikke er naboer på 800m som ser noe som helst og de har slanger osv så er ikke noe fare med det tråden er vel ment som en liten diskusjon rundt det med aper og hva folk også synes om d, synes de er så jævla kule!
Har også begynt og fått livet på rett kjør igjen så nicket teller vel ikke lenger om det var det du hintet til.. :P
har et stoort uthus som er isolert og det er varmt inne i året rundt jeg kan bygge klatrestæsj og ha masse leker og greier han kan gå som han vil inne i og han skal aldri i noe bur.
har lest meg opp på dressering av aper også så den biffen skal gå greit!
Men hva synes dere da folks ? hadde det ikke vært awesome ?
Den undervurderte
What on mother of god's earth leste jeg her ? gud allmektige, gi meg styrke ! Sykt bra, har lyst på en ape selv, har vært inne på tanken, men tenkte ikke at det var noe som folk var 100% seriøse på! hadde vært drit fett !
Sitat av pillthrill Vis innlegg
bor på en bygd der lensmannen er veldig greie og har til og med snakket med noen av de om det som sier det hadde vært flott og ville kommet på besøk og sett på den.
bor avsideliggende og har en STOOR hage med masse trær og en STOOR skog med enorme trær like ved, så han skal få klatre med det han årker så det er ikke noe problem, vet det krever en del men jeg har vært med og trent opp en schaefer til politibruk så har tålmod til det og har flyttet et stykke der det ikke er naboer på 800m som ser noe som helst og de har slanger osv så er ikke noe fare med det tråden er vel ment som en liten diskusjon rundt det med aper og hva folk også synes om d, synes de er så jævla kule!
Har også begynt og fått livet på rett kjør igjen så nicket teller vel ikke lenger om det var det du hintet til.. :P
har et stoort uthus som er isolert og det er varmt inne i året rundt jeg kan bygge klatrestæsj og ha masse leker og greier han kan gå som han vil inne i og han skal aldri i noe bur.
har lest meg opp på dressering av aper også så den biffen skal gå greit!
Men hva synes dere da folks ? hadde det ikke vært awesome ?
Vis hele sitatet...


Hvis du klarer å dressere den bra å gjøre at den har det fint så hadde det definitivt vært meget awesome! Aper er skummelt søte.
Pass på å ikke smugle inn en sjimpanse.

Eller var det gorilla.
Sist endret av Prompdompap; 28. mai 2012 kl. 00:46.
Masse dyr som er lovlige i sverige ihvertfall. Hvis ikke har jo alltid dyreparken i kristiansand et par
ja det finnes jo ikke dyr som er så kule å søte som aper! å sjimpanser og den slags hadde jeg aldri turt og ha! tanken er en liten tasse type den som frityrgryta linka til. en som plutselig ikke river av deg trynet
liten en som man bare kan sitte og se på i timesvis og tiden flyr så nå er det igang prosjekt skaff meg en ape!
oppdateringer kommer om saken om folks er interessert i det
Men for all del, bare fortsett og diskuter rundt om aper om interessen er der for min del er aper ialfall mitt favorittdyr

haha iMAGINE123 hadde vært kult oppslag i avisa: ape fra dyreparken kristiansand forsvant på mystisk vis igår kveld.
Aper er som oss mennesker, de liker dårlig å bo alene. Så man må nesten ha to, ellers blir de fort deppa og gærne.

Det er kult med ape, men de går deg fort på nærvene!

Dem pisser på deg for morroskyld, knuller 24/7 og rasserer alt de finner!
Happy Buddha
Sitat av Odd Vis innlegg
Aper er som oss mennesker, de liker dårlig å bo alene. Så man må nesten ha to, ellers blir de fort deppa og gærne.

Det er kult med ape, men de går deg fort på nærvene!

Dem pisser på deg for morroskyld, knuller 24/7 og rasserer alt de finner!
Vis hele sitatet...
Har du noen? Høres litt sånn ut på måten du uttaler deg
Sitat av AmundK Vis innlegg
Har du noen? Høres litt sånn ut på måten du uttaler deg
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg var på besøk hos en merkelig skrue en gang i Danmark som hadde 12 aper, og da fikk jeg et lite inntrykk. Tror han solgte de i par faktisk. Han mente det var dyreplageri og bare ha en.
Happy Buddha
Sitat av Odd Vis innlegg
Nei, men jeg var på besøk hos en merkelig skrue en gang i Danmark som hadde 12 aper, og da fikk jeg et lite inntrykk. Tror han solgte de i par faktisk. Han mente det var dyreplageri og bare ha en.
Vis hele sitatet...
Hehe.
Elsker dyr, har selv en hund, kan se for meg apen leke med hunden, men det er vel kanskje litt mye å "be" om
Penger kan kjøpe alt, uansett hva og hvor.

Aper går under eksklusive dyr, og koster med andre ord skjorta. Jeg vet, med god sikkerhet at det holdes aper, vaskebjørner, nesebjørner, giftige slanger, krokodiller samt diverse andre, veldig eksklusive dyr i norge.

Det sekundet de må smugles, er det straks ulovlig - da rykker prisen godt opp.

Alt er og få fatt på, det være seg en krokodille, en gorilla eller en hvit tiger.

Er det derimot noe jeg kan gå god for, er det at du ikke får fatt på en ape innenlands uten og jobbe 8 år offhore, bo i mammas kjeller, rane 3 banker og gfte/ knulle deg gjennom 3 rike gamlinger..

På toppen av det hele, vil jeg anse det som idioti. Vet du ikke hvorfor - i rest my case.
Sist endret av A-haja; 28. mai 2012 kl. 02:46.
Sitat av Odd Vis innlegg

Dem pisser på deg for morroskyld, knuller 24/7 og rasserer alt de finner!
Vis hele sitatet...
Man kan sette bleier på babyaper.

Resten er bare prisen for å ha en liten ape man kan leke med. Regner med at TS betaler den med glede
Ja, snakker vi at prisen blir cirka lik som en bil da eller? Hvor mye koster skjorta, a-haja?
Var i Ecuador for noen uker siden. Finnes steder i naerheten av regnskogen som f.eks Pyuo der de selger squirrelmonkeyes paa gata. Aa smugle de over blir vanskelig, men med all korrupsjonen der kunne det tenkes at du kunne kjope plass til apen paa flyet hjem. Blir vanskelig med mellomlandinger, men direkte kan funke da apene er saa smaa at du kan faa plass til et lite bur i baggen som du baerer gjennom tollen. Teoretisk sett altsaa.

Btw: en ape paa gata i Pyuo koster ca like mye som en burrito.
Sist endret av loffe; 28. mai 2012 kl. 08:24.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Sitat av loffe Vis innlegg
Btw: en ape paa gata i Pyuo koster ca like mye som en burrito.
Vis hele sitatet...
Haha, god sammenlikning!
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ja, snakker vi at prisen blir cirka lik som en bil da eller? Hvor mye koster skjorta, a-haja?
Vis hele sitatet...
Som en bil?

Forresten, hvor langt er ett tau?

En bil kan koste 3000, og en bil kan koste 3 milioner.
La oss tenke om du klarer og få den banankongen hjem... Også begynner den og bite, drite overalt.

om han leker inni huset kan jeg tenke meg han klarer og velte en tung bok eller verstefall Kniv over seg. bare sier det er lurt og tenke fra flere sider en bare.

''Jeg skal få meg apekatt, dressere den så når jeg roper bahooo, så finner den en banan til meg''

men om du klarer det skal du riktignok ha respekt!
Sist endret av 1nameless; 28. mai 2012 kl. 15:18.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Aper skal visstnok være en håndfull å ha som kjæledyr.

Men har du tid og lyst så skal du ikke se bort ifra at både ape og person har det veldig greit sammen, men det kommer til å bli mer arbeid og dyrere enn trådstarter regner med tror jeg.
En ape trenger mye mer utstyr og oppmerksomhet sammenlignet med for eksempel en katt.

Ønsker deg dog lykke til.
Rett og slett en dårlig idé. Hva for deg til å tro at denne apen ikke er over alle hauger i det du lar den leke i de kjempestore trærne?
Hva gjør du når den blir syk?
Du veit at aper kan bli relativt gamle?
Å gå til anskaffelse av illegale dyr er rett og slett kjeme egoistisk, dyret blir avlivet når det blir oppdaget, for det gjør det.

Tenk deg om.
Jeg syntes også aper er kule. De er faktisk såpass kule at jeg ønsker å la de være i fred, og ikke torturere de ved å fjerne dem fra sitt naturlige habitat for min egen nytelse.

Seriøst, dropp dette. Du har helt tydelig ikke peiling på aper og hva det innebærer å ha en. Du vet jo ikke engang hva de forskjellige heter, du vil bare "ha en sånn liten tass med bowlerhatt som ikke biter av deg trynet".

Men hold oss for all del oppdatert i denne tråden, slik at jeg kan anmelde deg når du evt. har fått tak i en.
Skal du ha deg en ape så er Danmark stedet. Apene du finner er stort sett silkeaper og de går for ca 2k stykke.
Har ikke sett dem i dyrebutikker (men det finnes sikkert vist du leter), men flere privatpersoner som selger.

Det er ikke lov å ha dem med inn i Norge så du får finne en kreativ måte og få dem over på.

Som mange har nevnt er ikke aper noe vanlig kjeledyr, mye avføring, mye kaos (velter, sjekker ut alt), de trenger stor plass og ofte spesialfòr.

Skal ikke tilegne meg noen spesialkunnskap jeg ikke har, men har sett på noen i Danmark og har en bekjent som har hatt en her i Norge (silkeape). Silkeapen bet meg forøvrig i hånda og FYI: Aper har hoggtenner (noen større enn andre men uansett)!

http://ih1.redbubble.net/image.6625677.2866/flat,550x550,075,f.jpg

Her har du også link til en annonse i Danmark så ser du hva du bør søke etter:

http://www.dba.dk/silke-abe-saelge-t...r/id-83340623/
Sitat av Yorke Vis innlegg
Å gå til anskaffelse av illegale dyr er rett og slett kjeme egoistisk, dyret blir avlivet når det blir oppdaget, for det gjør det.
Vis hele sitatet...

Vel, når det kommer til visse dyr vil jeg si det er egoistisk at de er illegale.
Aper faller ikke under denne kategorien, de er, og burde være ulovlig og holde som privatperson.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Vel, når det kommer til visse dyr vil jeg si det er egoistisk at de er illegale.
Aper faller ikke under denne kategorien, de er, og burde være ulovlig og holde som privatperson.
Vis hele sitatet...
Holder med deg der, enkelte hunderaser og en del reptiler f.eks.
Men det har seg sånn at disse dyrene er forbudte, og da må man forholde seg til det. Bedre å bruke tid og krefter på å kjempe for å oppheve et forbud, enn å bruke den den samme tiden, og de samme kreftene på å holde et forbudt dyr skjult.
Taperen oppi dette er dyra, som i de fleste tilfeller må bøte med livet.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Holder med deg der, enkelte hunderaser og en del reptiler f.eks.
Men det har seg sånn at disse dyrene er forbudte, og da må man forholde seg til det. Bedre å bruke tid og krefter på å kjempe for å oppheve et forbud, enn å bruke den den samme tiden, og de samme kreftene på å holde et forbudt dyr skjult.
Taperen oppi dette er dyra, som i de fleste tilfeller må bøte med livet.
Vis hele sitatet...
Var da hunderaser, og spesielt reptiler jeg tenkte der.
Men, ufarlige reptiler.

Gift egner seg ikke til privat hold, ikke krokodiller heller.

Vel, jeg holder ett greit antall reptiler for øyeblikket, halvert antallet, men fortsatt..

Det er rett og slett ikke en lov jeg kan respektere.

Når det kommer til det og bruke krefter på og holde dem skjult, er dette som går veldig av seg selv.

At dyra i de fleste tilfeller må bøte med livet er heller ikke sant, da de absolutt aller fleste aldri blir tatt. Ett svært lite antall blir tatt, faktisk..
Har eid et flertall reptiler selv, og ingen av de blei tatt. Min onkel derimot hadde endel reptiler, og blei ved en tilfeldighet oppdaget. alle dyrene blei avlivet, og han fikk ei saftig bot.
Det var ikke reptiler jeg siktet til når det gjaldt det at de blir oppdaget. Heller folk som på død og liv skal eie en pitt eller amstaff, eller i dette tilfelle en ape. At naboen har en ape, krokodille, "skummel kamphund" eller tiger vekker litt mer oppsikt, og blir fort en snakkis, kontra en leopard gecko eller 10.

Skal nevnes at jeg selv har eid en pittbull og, og eneste forsvaret mitt er at jeg var ung og dum og skulle ha med en amstaff da dette fortsatt var lov. Jeg blei rett og slett lurt, men ho var regga som amstaff så møtte ikke noen store utfordringer. Gikk dog med stamtavlen hennes i lomma når jeg var ute.
Jeg tror en ape er jævlig kult helt til du innser at du like gjerne kunne fått deg unge. De flytter ihvertfall ut etter noen tiår.
Vær så snill og aldri kjøp deg ape.

En apekatt er et dyr som ikke hører hjemme i stua, i hvert fall ikke i Norge. Tanken på at den kan klatre rundt i skog og trær er sikkert kult, men det er jo absolutt ikke et husdyr. Spør du meg er det dyreplageri.

Håper du bare leker med tanken, og ikke har noen virkelige planer.
Hvis du kjøper deg ape på gata i regnskog land er du bombesikker på at den dør og eller medfører voldsomme veterinær utgifter. De er gjerne tatt i fra moren alt for tidlig og bærer på et utall av forskjellige smittsomme sykdommer. Kjøp fra danmark om du skal.
jeg hadde aldri turt å ha en ape, de minner meg for mye om barn :P men en slange derimot!

Men to the point; det går sikkert fint viss du er villig til å betale nok, men for all den sjekk den for sykdommer etc. Aper er ofte bærere av masse forskjellig snusk som kan smitte deg eller bikkja di. Veterinærer har taushetsplikt, så du burde kunne ta den til dyrlegen uten for store problemer
Ta det med ro, har ikke tengt og gjennomføre og få inn en ape.
Har bare et "prosjekt" der jeg prøver og spore opp noen som kan få fiksa det og om det er MUlIG! men skal selvfølgelig ikke ta inn en ape til kalde forjævelige jævla Norge når den har det topp i skog og trær i amazonas
Var ment å diskutere om og rundt aper om det er flere som digger de!
Har forresten kommet en del videre i "etterforskningen" og funnet ut at det er mulig at noen faktisk tar de med seg med båt... blir vel som apen i pirates of carribean der den klatrer i masta da! hehe
Sitat av pillthrill Vis innlegg
funnet ut at det er mulig at noen faktisk tar de med seg med båt... blir vel som apen i pirates of carribean der den klatrer i masta da! hehe
Vis hele sitatet...
Eventuelt i et trangt og jævlig bur, uten særlig godt tilrettelagte matforhold.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Vet folk driver med ulovlig eksport av Slow Loris/Pigmy Loris, jeg synes de er ganske søte, de ser ut som aper men er treige som dovendyr ^^,
Sitat av pillthrill Vis innlegg
så nå er det igang prosjekt skaff meg en ape!
Vis hele sitatet...
Du sier jo der at du skal skaffe en ape og ikke bare kikke på muligheten?
Sist endret av Klistermerke123; 1. juni 2012 kl. 14:05.
En kompis av min far hadde en liten ape for mange år siden.

Bitte liten og ganske rolig av seg, men hadde en tendens til å gjemme bort ting som
var mye brukt av "menneskene sine", som lighter og fjernkontroll etc etc :P
Når de fant tingene igjen så hoppet apen opp og ned i glede mens den lagde noen lyder som minnet om latter
Aldri noen problemer med biting og lignende, men brukte en liten "bukse" så avføring var ikke noe problem

Men når det er sagt så er det mildt sagt dyreplageri på høyt nivå om du tar en ape inn i hus som et familie medlem
uten å ha det rette miljøet for apen å leke/leve i..
om du i tillegg blir lei av den og kvitter deg med den etter noen år så kan du banne på at apen tar det veldig tungt,
er tross alt mye følelser i sving oppi hodet på sånne dyr
Denne tråden fikk meg til å tenke på en fotoserie av Pieter Hugo.
Utdrag:
http://superduper.co.za/lucky/wp-content/uploads/2010/12/pieter-hugo6.jpg

Hele serien her:
http://www.pieterhugo.com/the-hyena-other-men/
Pass på å gå for en liten ape som gjerne også ikke er kjent til å være spesielt aggressiv. Fullvoksne sjimpansere og andre aper på den størrelsen kan rimelig lett drepe en unge og til og med en voksen om den er ekstra pissed off. Husk også at aper lever lenge og at dette vil være en venn for livet som også betyr at du sannsynligvis må passe på den resten av livet ditt.
Før du skaffer deg en ape, sjekk ut Louis Theroux' Americas Most Dangerous Pets. Fin dokumentar om situasjonen i Amerika. Gir deg ikke et totalt svart/hvitt-bilde av situasjonen, men tror en slik avgjørelse kan være grei å tygge godt og lenge på.

Anbefaler forøvrig alt arbeidet til Theroux.

Edit: (det ligger ute på bukta, til alle pirater)
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 6. juni 2012 kl. 00:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ville ikke hatt en ape i huset, uansett hvor liten. Aper er simpelten ikke dyr som skal leve i fangenskap, med mindre det er i dyrehager hvor folk som faktisk vet hvordan de skal ta seg av dem er. I mine øyne er det å ha slike dyr i fangenskap og hus dyremishandling.

For det første så driter de overalt, det er vanskelig å skjule den lille rabbagasten og den bråker noe jævlig mye. Og hvor skal du få tak i for den liker/spiser/tåler? Vet du hvordan du skal underholde den? Om du absolutt skal ha en, støtter jeg det andre sier at du må ha 2.