Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 9186
Sosietær maniker
Frasens opphavsmann er døperen Johannes, forløperen til selveste Jesus Kristus.

Johannes 1:1

I begynnelsen var Ordet,
og Ordet var hos Gud,
og Ordet var Gud.

Johannes selv hadde ikke møtt Gud; Han hadde ikke hørt hvilket ord det var snakk om og han hadde sannelig ikke grunnlag for å uttale seg om korrelasjonen dem i mellom. Eller hadde han det? Religiøse tekster er ikke ment å tolkes bokstavelig. Ett axiom i Zen-Buddhismen kan gi opphav til et liv i undring. Å utelate rom for tolkning i religiøse spørsmål er egentlig ganske smålig.

Så hva kan dette ordet ha vært? Når begynte disse greiene her? Og hvem er denne Gud? Alt dette er tåkeprat, så noen substansiell spekulasjon er nødt til å foregå uten de strenge kriteriene mine helter i vitenskapen traktet etter. Uansett - jeg tror det er mye å si allikevel. Jeg går for «Gud» først.

I utgangspunktet ser jeg på Gud som en diger bås for eksistensielle spørsmål vi ikke har svar på - «Herrens veier er uransakelige.» Det kan være en kilde til håp - «Gud, gi meg styrke!». Eller det kan være et substitutt for følelser man mangler ord på - «Gud, å godt!». Lett å få assosiasjoner til Fader Tid, Buddha og Julenissen. Han er liksom siste ledd i rekken av forfadere, naturens arkitekt og den endelige autoritet i alle ting. Ikke minst er han det perfekte alibi... Men han er mer enn en mann. Han er et konsept og må forståes som symbolet på livets frø. Kanskje var det første ordet «Ahaaa» eller «Ååå». Kanskje «Iii!»? Ingen vet når den første lyden ble brukt til å kommunisere med eller hva den var. Ser vi på apene, så forstår vi vel mindre enn da vi begynte. Smarte sjimpanser har mange håndtegn, de kan løse logiske puslespill og de vet sannelig hvordan de skal få mor til at skjønne at det er tid for mat. Nei, siden det har blitt så mye oppstyr rundt denne ene kognitive broen, så må det romme noe mer. Noe åndelig. Noe evigliknende. Noe oppløftende og betryggende. Hva skal vi tro? De sa «guddommelig» lenge før noen ble enige om at det bare var én Gud. Så spiritualisme var ikke noe nytt. Foreldre måtte jo ha noe å fortelle til barna når det var jordskjelv. Vulkanutbrudd. Tsunami. Det er mange noer. Disse noene var antagelig av de mest interessante gjenstandene for diskusjon hos høyt aktede lærde. For at de skulle ende opp med én kilde til alt dette, så måtte det jo også ha blitt diskutert ihjel og i stykker og i filler i hundrevis av år. På et eller annet punkt endte de Eldre opp med et noe som de tidligere måtte ha koblet med mange guder før de bestemte seg for noen få trekk som var universelle for alle guder, for så å komme fram til at det bare var én gud, som gav kraft til alle de andre og som til slutt spiste dem opp eller gjorde de til slanger, ørner og elefanter.

Det er i det hele tatt lite konkret man kan si om noe som dekker så mye. Gud er tro. Gud er historie. Gud er ånd. Gud er kjernen religion kretser rundt. Den som sier at begrepet ikke er overførbart til andre religioner overser den holistiske pragmatikken bak taoismens «Veien», buddhismens «Karma» og Freuds «id», ego» og «super-ego». Dette er tungt stoff, men jeg vil ikke mer enn å gi en grov oversikt over noe som har formet milliarder av menneskers virkelighetsoppfatning. Det gjøres ikke på to strakser i noe tilfelle.

La meg forsøke å dra det ned på jorda igjen. Religionens rolle i samfunnet korrellerer sterkt med den økonomiske konteksten. Det er ikke en vanskelig påstand å argumentere for. Mindre å forsvare -> mindre å frykte. Sammenhengen mellom barnefødsler og fattigdom er betydelig. Behovet for samhold blir større i tider der mat må deles på flere munner. Det finnes andre løsninger... Men hvis man er glad i familien sin, så begynner man å fortelle historier i stedet for å selge dem. Som du skjønner er faren for onde sirkler en vedvarende en og det er ikke til å underslå at minnene fra en sultkatastrofe vil hefte ved folk i lang tid etterpå. I hvert fall til neste gang avlingen svikter. Faller seg helt naturlig å bruke ord som kompartamentalisering når man prøver å beskrive det psyken gjør når den står ovenfor vonde minner som er så altomfattende viktige at de er nedlesset med en detaljrikdom som får bryllup til å virke som Senkveld med Thomas og Harald. Helt naturlig.

Jeg tror all smerte, angst og frykt har en funksjon, om enn ikke ikke alltid en praktisk en. Samme gjelder forsåvidt glede, ekstase og euforia. Tonus er nøkkelordet. Tror ikke på noe slikt som et varig equillibrium. Det synes jeg er like naivt som helvete og himmel. Hvorfor er rekkefølgen alltid den samme? Som med ordene til Johannes døperen, så er det ikke vits i å prøve å finne mekanismene bak uten en god slump fantasi og et lass med tålmodighet. Husk hvor lat Newton var. Og hvor sinnsykt kul den første dødsmetalleren var. Altså, Vivaldi naturligvis - er du klar over hvor drøyt det hørtes ut for dekadente barokkanere? Se for deg Solkongen sette seg godt til rette i salongen og forberede sanseapparatet på en Rammstein-konsert. Mange som fikk blåst av seg topplokket på den tida. Visste du forresten at det første ordet for kjedsomhet kom på 1300-tallet? Grekerne delte tiden inn i arbeid og ikkearbeid. Det vil si, de kreative grekerne hadde nok mange flotte ord, men de hadde nå i hvert fall ingenting som kom nærmere kjedsomhet. Ikke såvidt jeg vet i hvert fall. Einstein jobbet visst med teorien sin innimellom kundene på patentkontoret. Kanskje han... «Rekvirerte» et patent? Heh, såfall spilte han rollen godt :P

For å forstå bedre hvorfor en katastrofe som sult kan føre et helt folk inn i de samme, snevre tankebanene så kan det hjelpe å kikke i historien og se om andre mareritt har gitt utslag i avisene. Eller i bøkene. Visse ting vekker det primale i oss og gjør pragmatisk gruppepsykologi til et kunststykke uten like. Hva er det som skjer med oss når vi føler oss truet? Et godt gjett er vel at hjernen jobber på høygir for å lindre tragedien og samtidig lagrer en haug av detaljer for å forsikre oss om at den ikke inntreffer igjen. Vær var. Absolutter er farlige.

Exempli grata:

Romerriket hadde store sosiale problemer som eskalerte heftig fram mot diktaturet til den vennlige tyrannen Julius Caesar. For at en frimann eller en slave kunne kalle seg borger og stemme i forsamlinger hvor hans stemme hadde vekt, måtte man avtjene 20 års militærtjeneste (eller bestikke noen). Et krav var at man stilte med egen rustning og våpen. Følgelig var det nesten bare bøndene i underklassen som hadde mulighet for avanse. Kom man fra en stendig familie ble man selvfølgelig offiser og naturlig nok ble det etterhvert en svær opphopning av rølp som ikke dugde til hverken jordbruk eller håndverk (eller som ikke syntes det jordslige livet var særlig appellerende etter 20 år i felten). Tross alt var det en god håndfull dinarer å tjene på å selge eiendommen sin til de styrtrike landeierne. Mange fristet heller lykken som håndtlanger for en politisk aktør eller begav seg ut i Romas beryktede underverden. Vold hadde nemlig vært modus operandi i Romas politiske arenaer i nesten hundre år. I løpet av den tid da unge Caesar skulle ut og forme seg en karriere var det hovedsakelig gjengslagsmål som vant stemmer. Han ble mest kjent for sine storslåtte Spill i Colosseum, men han holdt seg virkelig ikke for god for å spille rollen som Gudfader. Tradisjonens lenker veier tungt...

Forutsigbarhet for legemlig sikkerhet ble fort mer enn et snikende håp i blodbadenes by. Det ble til et krav :O Paradoksalt nok var det i det godes tjeneste at diktatorene før Caesar hadde brukt sin autoritet til å kveste politiske motstandere i tusenvis. Julius var nok vel så vill i sin ungdom, og han plyndret nordvestre Europa tomt for verdier, men når han endelig fikk sin posisjon sikret, så gjorde han mye mer på hjemmebane for å berettige sin autoritet enn hans blodtørstige forgjengere hadde gjort. Spilte definitivt ikke etter reglene (hvorfor skulle han være den første til det - i det århundret?) og han var like snar på å slå ned opprør som alle andre, men han tok i hvert fall ikke hæren sin inn i sentrum ved hver anledning han fikk og han var så hederlig at han avsto fra å stikke ned motstandere mens de holdt tale. Han var allikevel ikke særlig populær blant de gamle familiene, spesielt deres unge medlemmer, som ikke så for seg noen måte å erhverve heder og ære gjennom en politisk karriere. Hva de oppfattet som hederlig kan man jo spørre seg om. Catalina ville nok gitt fascistene blant oss et tilfredsstillende svar. Gallias Bøddel var ikke stort bedre, men stor, det var han definitivt. Nei, den reelle forskjellen mellom Caesar og de før han var rett og slett at han var for mektig til at noen kunne konkurrere, men til hans forsvar var han dessuten mer glad i å framstå som en storsinnet frelser enn en rødøyet fanatiker. En intelligent narsissist, altså. Skulle han drepe noen, så fikk de i det minste en rettssak. Som oftest.

Da han så endelig fikk 20 stikk av 20 stykk oppstod et politisk vakuum som de unge idealistene ikke hadde regnet med. Republikkens forfatning kunne nå gjenopptaes. Ingenting sto i veien for at «mos maiorum» (forfedrenes måte) kunne gjenopprettes, hvor forvrengt den enn hadde kommet til å bli. Tyrannen var død. Men. Ingen kom ut av skjulet sitt. Senatorer hadde lenge måttet leve med å utføre sine høyst ærverdige embeter på simpel instruks. Nå turte de ikke gå ut og støtte konspiratørene - av frykt for represalier -- av folket. Ikke bare av borgere med stemmerett. Ikke bare av dydige senatorer som bare var glade for en sjelden pust i bakken. Ikke bare av velstående patrisiere som så sin økonomiske framtid truet. Av de veldige massene med truende blikk.

Etter over fire århundre var det igjen folket i Roms gater som la føringer på politikken. Den store forskjellen mellom denne diktatorens endelikt og den til de foregående var at denne gangen var det langt flere uten stemmerett som hadde fått sine virkelighetsoppfatninger justert. Det etter flere og digre slaveopprør i regioner så nære som Calabria (tuppen av skoa). Den «sociale» borgerkrigen løftet nok også mange øyenbryn. Hvorfor hadde ikke massene tatt til vettet før? Vel, en kunne alltids sette inn hæren. Nå hadde imidlertid det meste av hæren vært blindt lojal til en disiplinert filantrop som gav bort sin egen formue til folket i testamentet. Paradigmeskiftet var en realitet. 44 år etter ble visstnok Jesus Kristus født i Betlehem. Rom fikk som kjent en keiser med klengenavn «den Opphøyede» og opplevde sin lengste periode med fred til da, og som ikke skulle bli overgått igjen. 200 år omtrent uten konflikt er ikke verst, hva? Slaveri? Jo jo. Yin og yang osv. Som grekerne sa: «Slaveri er en uheldig skjebne.» Altså ett hakk over romernes inndeling av jordbruksredskaper i døde, stumme og talende. Forresten, såvidt meg bekjent var romerne ganske alene om å ha en gud for døråpninger.

Så kan man diskutere i det vide og det brede om hva det var som holdt rølpen og soldatene tilbake når det ble klart at eneveldet var kommet for å bli. Var det frykten for massakre? Var det kjærligheten ovenfor den gavmilde Augustus som smeltet hjertene til sadistene? Eller var det simpelthen globalt underforstått at folk var møkk lei vold i politikken? At hjerner jobber på høygir når de øverste lederne beorder impulsdrap i fleng... Kan det i hvert fall ikke herske tvil om.
Sosietær maniker
Trådstarter
Har alltid vært ting vi mennesker ikke har forstått. Fødsel, f eks. Stort mysterie for den som ikke har skjønt sammenhengen mellom kroppsvæskene. Solformørkelser, lyn og ild. At man ikke forstår årsaken, betyr ikke at man ikke benytter seg av mulighetene. Det forrige paradigmeskiftet, da vognene ble avløst av infanteri rundt 1600 f. kr., var over all sannsynlighet utløst av det kraftigste smellet den siviliserte verden hadde sett til da. Til overmål skjedde det midt i det handelsmessige smørøyet. Etterskjelv i femti år hadde nok også mye å si for at de gamle spåmennenes gunst falt i valør. Men ikke bare sjeldne og fryktsomme naturfenomener var gjenstand for bruk og misbruk i det godes tjeneste. Med skogbrann som en sesongbetont del av livet, er det utenkelig at ikke mennesker benyttet seg av ildens kraft uten å forstå hvordan man manet den fram sjøl. Noe som har vært så frekvent opp i gjennom tidene må ha vært noe vi stiftet nært bekjentskap til, selv lenge før vi kunne ordfeste kjærlighetserklæringer, tegne stjernebilder og vise vei uten å peke. Utvilsomt at bål ikke ble holdt i live i flere år av gangen - lenge før vi var så fingernemme at vi klarte å spikke spyd (300 000 år siden). Uansett hvor flink man er til å kaste stein og bruke klubbe, så er det veldig praktisk med noe som skremmer vekk bjørner. Det er intet under at huler var populære. Eller at bjørnekulter besto fram til moderne tid.

Nei, nå har jeg beveget meg langt fra det jeg skulle prate om. Det guddommelige. Hva nå enn det er. «Johannes! Hjelp meg litt her a.»

Johannes 1:2

«Han var i begynnelsen hos Gud

Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss, og vi så hans herlighet - en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin far - full av nåde og sannhet.»

«Han»? Var det Jesus som var ordet? Du skal rettferdiggjøre en vraking av 3000 år gamle skrifter og på fjerde linje forveksler du et ord med en person? Hvor er det du vil hen? «Hos Gud»? «Han» var altså død og ble til et ord? Et gjetord da, tenker jeg. Hvisslet rundt leirbålet i minne om den ene store som, alene, sto opp i mot undertrykking. Nå er jeg storsinnet her, men la gå. I en tid med lenkegjenger og stolbeinopprør, så var det vel mange helter. Spartacus? Er det han du tenker på?

Fåfengt å prate til entiteter som ikke eksisterer. Vel. Det kan være både godt og nyttig å minnes storheter. Ingen tvil om det. Men er det egentlig nødvendig å be i førsteperson? Er ikke det å invitere til hjernesvinn? Når jeg tenker meg om, så var vel det en tanke som slo mange slaver også. Hvorfor tiltale hånden som mater en med direkte tale når det er mer, skal vi si, levedyktige vis å ytre seg på? Når vedkommende fortoner seg som en levende død uansett, hvorfor ikke velge en måte som er fri for tolkning? Lett å misforstå undertoner. Kanskje du til og med slipper å forklare deg over et tre meter langt lærstykke? Mat til ettertanke det der. Lite å si på at slaveri er noe vi aldri bør glemme. Kanskje det er det som er moralen her? Jeg mener, se på alvene. Lange, smidige og lavmælte. Lever i en evighet. Perfekte slaver, hva? Men det sier jo seg selv at du kan ikke ta en gjeng med skjeggete, illeluktende barbarer og forvente at de skal forvandles til funksjonsdyktige steinbruddsartister uten å legge inn innsatsen. Si, tre-fire tusen år med foredling. Da tenker jeg folkeskikken sitter ja.

For enhver spirituell fantast med vitenskap som ideal og med litteratur i baggasjen, så er det ikke vanskelig å se hvorfor frasen har fått appell. Ord har makt, særlig det talte, og innflytelsen iboende svære ord som Gud, er utvilsomt noe vi alle har opplevd på nært hold. Hitler, fitte og melkesjokolade. Ikke alle budskap er så enkle å svelge, selv om den rene appellen feller alle forsvar. Deres pragmatiske vedheng er imidlertid svært enkle å forstå. Jeg er langt i fra religiøs, men fortsatt appellerer ordene til Johannes sterkt. Tror de pirker i noe vesentlig om hvordan vi mennesker fungerer og jeg synes ikke døperens kortfattethet gir meningsinnholdet den hele og fulle respekt. Han var nok mer utbroderende i forsamlinger, men de gjennomraffinerte etterlevningene har nå gitt oss essensen av hva han mente. Konteksten er det som mangler. Den snakker vi sjelden om, selv om korset er symbolet som skal få oss til ikke å glemme... Siden disse ordene må sies å være mer enn grasrotspolitikk, så velger jeg også å tro at han selv hadde en monoteistisk tro. Bare en monoteist vil hårdnakket påstå at høna kom før egget.

«In Luke 1:17 the role of John is referred to as being "to turn the hearts of the fathers to the children, and the disobedient to the wisdom of the just; to make ready a people prepared for the Lord."» - Wiki

En helgardering? Eller var det simpelthen plankekjøring å fylle hodene til folk med prekener som appellerte til alle? Ingen religiøse får vel noe så magisk som en universell hyllest? Hvor enn de går blir det crowd surfing og palmeblad? Næææ. At han holdt majoritetens syn skal jeg ikke argumentere i mot. Flere historikere har anslått at det var nesten like mange slaver som alle andre. I Italia var det definitivt tilfelle på Spartacus' tid. I alle tilfeller hadde de mange sympatisører som hadde sett seg lei på tyranniet. Ikke engang velstand og makt var noen fullgod sikring på denne tiden. En av de aller mest verdige av alle romere, Cicero, ble drept selv om han, omtrent egenhendig, snakket noen blodtørstige generaler ut av en massiv borgerkrig.

Det er nok prat om Gud. Vært innom Ordet også. Oll Korrect, da får jeg vel begynne på slutten.

Sett noe av Derren Brown? Han er en psykologisk illusjonist som betaler for gull med papir, overbeviser middelaldrende menn om at de selv har et brennende ønske om BMX til bursdagen sin og som visstnok klarer å lese andres tanker. Uansett hvor mye man velger å tro på kreftene hans, så er det ikke nødvendig å se lenger tilbake enn til fascistkameratenes glansperiode for å se at karisma har kraft. Påfallende at sofistene (retorikere) kom før filosofene (practice what you preach)? Interessant å nevne Freud også, eller Fraud om du vil, for der har du bevis på hva en dedikert intellektuell kan få til i terapiens verden. Utsondring er elementært når man vil projisere en følelse på andre. «Zell me about your mother.» Vet du hva man kaller en italiener uten armer? Stum. Hø hø hø. Du kan ikke benekte at det er viktig med gester. Tidvis blir jeg lite stimulert i familieselskaper og det kan fort gi seg utslag i.. kremt... energiske utsagn og en sjelden gang noen knuste tallerkener. Ikke at det er noe vondt i bildet her, tvert i mot, det er bare litt frustrerende å snakke lenge om ting man ikke ønsker noe videre forhold til. Ærlighet er et organ, på lik linje med lunger og adrenalinkjertler. Har sine styrker og har sine grenser, og uansett hvordan man vrir på det, så kan man ikke unngå å spille på lag med den - villig eller ei. Sagt på dødsleiet.

I «The Evolution of God» opplyser Robert Wright om at YWH var et sted i Egypt. YHWH, eller forvanskningen Yahwe, er som kjent et hebraisk «tegn» for guden hvis navn man ikke skulle si høyt (bl a). Over årtusenene har dette ordet fått mange roller, men jeg vil egentlig bare påpeke at så å si alle religioner før zoro-astrianisme, Mithras-kulten og de abrahamiske religionene var stedfaste. Dette var tempelvokterenes tid, der religionens hovedfunksjon antagelig var å sørge for at kornbeholdningen ikke ble fråtset vekk, i fall det ble tørke. Arbeidsfordeling og moral var nok en stor del av det, men dette er jo naturlige følger av å opparbeide seg bedre rutiner og mer velstand.

Hamp er funnet på plasser som var bosatt så langt tilbake som 6000 år f. kr, i Dsjengis Khan-land. En hardtarbeidende bonde måtte være varsom med inntaket og det ble antagelig også et ansvar som hvilte på prestene. Opium er eldgammelt. Det samme er alkohol. Khat var høyt respektert av egypterne. Nikotin og kokain var forbeholdt Aztekernes land, der verden gikk under med jevne mellomrom. Utbredelsen av psykedelikaer er jeg mindre kjent med om var noe omfattende i Eurasia, men fantasien til grekerne som ellers tenkte «Et høl er et høl,» stiller jo noen spørsmål det ikke er så lett å besvare.

For å konkludere, så er det mye mer mellom himmel og jord enn det man tror. Viktigere å nære de frøene som gror, enn alltid å trekke hvor kong Midas bor. Babylonierne var de som fant opp gjeld og hor, men slaveri var et faktum hvor enn man dro. Skulle man vende de vonde fra vold med fôr, så gjaldt det å appellere til kjente, gamle, varme Moder Jord.

Jeg lar John J. Gager runde av med et utdrag fra boken: The Origins of Anti-Semittism

«Let us imagine a conversation involving a Jew, a Christian and two gentiles, one a Roman and one a Greek from Alexandria. The time is 138 CE, the Romans have just decisively crushed the final Jewish revolt in Palestine, a revolt inspired by messianic hopes surrounding it's leader, Bar Cochba.

"This Jesus whom you worship," says the Jew. "How can you expect us to take your claims about him seriously? Equal to God? A crucified Messiah? Your own writings tell the truth about him--a man of dubious parentage, untutored in the traditions of the fathers, a violator of the Sabbath and a friend of tax collectors and prostitutes. Where does his authority come from, this man you proclaim the chosen one of God? Why, your Gentile converts not only fail to observe the commandments, they are forbidden to do so! And in support of your claims you offer the most ridiculous and implausible interpretations of the scripture imaginable.

"The Jews are a rebellious and stiff-necked people," the Christian retorts. "The Pharisees and Saducees have led you away from the paths of righteousness. You killed the prophets sent to you by God and now you have killed Jesus, whom God has made Lord and Christ for all nation. You have closed your ears to his call to repentance. If you were not deaf and blind to the truth you would know that everything has happened in accordance with the law and the prophets. Now God has abandoned you and your city lies in ruins. The old covenant and commandments are no more. God has established a new covenant for a new people. We are the new Israel. The promises are ours. Repent and be baptized in the name of Jesus Christ for the forgiveness of your sins."

The Greek now joins in. "What foolishness! All this nonsense about messiahs, divine covenants with the Jews and commandments! I say, a plague on all religious fanatics! The Jewish myths are nothing but a collection of foolish myths and degrading stories about the deity, most of which was pilfered from the ancients in any case. Let us consider for a moment the Jewish contribution to civilization. Your founder was a charlatan and magician, and his followers a motley and infected rabble of runaway slaves. Throughout history you have been subject to other nations. Today you live in our cities, but refuse to worship our gods or honour our customs. It is no surprise you should be a rebellious people - you despise the rest of mankind. But you Christians are worse, if anything. Your gospels are a hopeless tangle of wild exaggerations and blatant contradictions. You have thrown away the one thing that gives respectability to the Jews - their ancestral customs. Silly and useless as they are, at least they are ancient. In rejecting even these, you Christians leave yourselves with nothing at all."

The Roman takes a different view. "My Alexandrian friend, in Rome we have heard these stories about the Jews. One must of course be repelled by their rebellious actions. But after all, their revolt has been crushed and their city captured. With us they have always made good neighbours and citizens. None of the Jews in rome wanted any part of this uprising - this Bar Cochba was nothing to them. You know, the Jews have really made quite an impression in Rome. Many of our people are attracted to their cult and choose to take up this or that Jewish custom. Some have even embraced their cult completely. There are converts in the highest circles--one or two even in the Emperor's family, or so I hear. But the Emperor doesn't approve one bit, I can tell you. Several prominent individuals have paid with their lives. It's caused quite a sensation. There's no objection to Jews following their own customs, you understand, but the Emperor won't hear of it for Romans. I'm sure I don't know what to think. The Jews' monotheism and unshakeable loyalty to their God, the great antiquity of their scriptures--you can't fault them there. And you know some of their customs are really not at all unlike our own. But others are really quite peculiar--I'm referring to circumcision, of course. I just can't help wondering what would happen to Rome itself if the Jews continue to make such inroads. I'm not at all pious myself, actually, but I simply can't imagine Rome without the Roman gods and rituals."

Up to this point, a fifth man has listened in silence. Now he is moved to speak. He identifies himself as both a Christian and a Jew, throwing the others in a state of confusion, compounded by the fact that all present know him a son of a local pagan family. "Look here," he begins. "There's no doubt at all about who Jesus is. In addition to his miracles and resurrection, who can fail to be convinced by the extraordinary number of prophecies that have found their fulfillment in him? The number of correspondences is simply staggering. You Jews must be blind not to see them. And now you have made matters worse for yourselves by ruling out of your synagogues those of us who follow God's chosen messiah. But as for you, sir, who call yourself a 'Christian', whence is this absurd notion that you represent the true Israel? Why, you reject the very things that have defined what it means to be a Jew. How can you deny the Mosaic covenant and claim you are Israel? And as the crowning absurdity you brand us as heretics! The very words of Jesus condemns you: 'Think not that I have come to abolish the law and the prophets. I have come not to abolish them, but to fulfill them... Whoever then relaxes one of the least of the commandments and teaches men so, shall be called least in the Kingdom of Heaven!' I know that you call upon the great apostle Paul as your witness for your position. And Paul has indeed written that Christ is the end of the law. Many of those who believe as I do have repudiated Paul as an apostate from the law who urged other Jews to apostatize as well. But as the apostle Peter has rightly said, some things in Paul's writings are very difficult to understand. I wonder if we have really understood Paul's teaching."»
Hva med en liten innledning? Det hjelper veldig godt å få presentert stoffet litt før man velger om man skal lese 3 sider med tekst.
Sosietær maniker
Trådstarter
Trodde jeg hadde fått til en grei innledning, jeg.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Trodde jeg hadde fått til en grei innledning, jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg mener noe som forklarer litt om hva du vil frem til på en kort og oversiktlig måte. Dette virker som noe fra filosofi? Uansett hvilket emne det tilhører så så sa ikke dette meg så veldig mye.

Johannes selv hadde ikke møtt Gud; Han hadde ikke hørt hvilket ord det var snakk om og han hadde sannelig ikke grunnlag for å uttale seg om korrelasjonen dem i mellom. Eller hadde han det? Religiøse tekster er ikke ment å tolkes bokstavelig. Ett axiom i Zen-Buddhismen kan gi opphav til et liv i undring. Å utelate rom for tolkning i religiøse spørsmål er egentlig ganske smålig.

Så hva kan dette ordet ha vært? Når begynte disse greiene her? Og hvem er denne Gud? Alt dette er tåkeprat, så noen substansiell spekulasjon er nødt til å foregå uten de strenge kriteriene mine helter i vitenskapen traktet etter. Uansett - jeg tror det er mye å si allikevel. Jeg går for «Gud» først.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at dette er innledningen. Og jeg sier ikke at den er dårlig. Bare litt "komplisert" for menigmannen? Jeg skjønner jo at resten av teksten vil være like "komplisert" og at hvis man ikke skjønner innledningen så skjønner man sikkert ikke resten.

Men er mulig jeg bare er litt for trøtt, var i vertfall det første som slo meg etter å måtte lese det veldig nøye. Skal dog lese teksten når jeg kommer hjem, virker interessant om jeg har skjønt hva den handler om så langt
Sosietær maniker
Trådstarter
Vel, hva er nå simpelt med åndelighet? Ikke noe man begir seg ut på om man ikke har et ønske om å lære.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Vel, hva er nå simpelt med åndelighet? Ikke noe man begir seg ut på om man ikke har et ønske om å lære.
Vis hele sitatet...
Sier da ikke at åndelighet er simpelt? Bare at innledningen er unødvendig tungfattelig.

Hva med noe sånn somraskt rasket sammen)

Innledning

I denne teksten ønsker jeg å drøfte frasen:

I begynnelsen var Ordet,
og Ordet var hos Gud,
og Ordet var Gud.


For å tolke og forstå denne frasen trengs et bredere syn en hva vi klarer å få til med vanlig vitenskaplig metode. Det vil bli en spekulativ tekst som tar for seg åndelighet osv osv ..

Som sagt, poenget var ikke å voldta innledningen din, noe jeg sikkert gjør her. Men du skjønner kansje hva jeg mener?
Sosietær maniker
Trådstarter
Hehehe, det var da svært da. Trodde det var underforstått. Jaja. Holisme vil alltid være min vei, men jeg vil jo nå fram til pedantene også, så jeg prøver å formulere meg litt tørrere når anledningen fordrer det. Men, men. Lev og lær.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hehehe, det var da svært da. Trodde det var underforstått. Jaja. Holisme vil alltid være min vei, men jeg vil jo nå fram til pedantene også, så jeg prøver å formulere meg litt tørrere når anledningen fordrer det. Men, men. Lev og lær.
Vis hele sitatet...
At holisme er din vei er vel ingen unnskyldning for å gjøre det så komplisert som mulig? Hvis du ikke kan forklare noe enkelt, kan du det ikke godt nok var det en viss hvithåra smarting som sa

Men klart, her må hensyn til publikum taes. Som innlevering som filosofioppgave på universitet er det sikkert mye du sier som er vanlig i de kretsene.

Men se på det slik. Hvis jeg vil skrive om arkeologi, som er mitt fremtidige fagfelt ville jeg ikke slengt rundt med begreper som typologi, stratigrafi og dendrologi. Alle disse begrepene er noe man stort sett lærer på første forelesning. Jeg ville derfor ikke brukt tid på å forklare disse i en oppgave.

Skulle jeg skrive noe om feltet her på freak ville jeg absolutt gjort det. Det er lite som er så irriterende som å måtte gå å sjekke hva ting er støtt og stadig. f.eks "holisme" som jeg måtte sjekke før jeg svarte deg nå.

Det er mye smarte folk her på bygget som absolutt kan mange av disse begrepene. Men å ta det for gitt vil være feil, du mister mange potensielle lesere slik.

Og selv oppgavene vi skal levere inn får vi beskjed om at det er viktig med en god å enkel innledning som legger frem oppgaven.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kp om du ikke leste hovedinnlegget og fortsettelsen!
Vis hele sitatet...
Konstruktivt...
Sosietær maniker
Trådstarter
Kommer man til denne tråden uten å være villig til å slå opp noen ord, så er man på feil sted. Jeg håper de samme folka avstår fra å uttale seg fyldig i diskusjoner om temaer så tunge som dette.

Slo det deg aldri at termene er der like mye for å utfordre som å belønne? Arbeid avler og det synes jeg skal oppfordres til. Renhet i språk er et nobelt ideal, synes jeg.

Når det gjelds praksis på universitet i dag, så er jeg ikke i stand til å uttrykke min avsky sterkt nok. Å tro at visdom er gjengivelse er blasfemi.

Greit nok, så er lettfattelighet en fordel i mange henseender. I bruksanvisninger f eks. Prosa. Når det kommer til filosofi så er det tankevirksomheten rundt lesingen som er det viktige. Ikke hvor fort man legger kunnskapen på minnet.

Stilen min er nok vel muntlig, men skriftspråket er for fattig på tone til å benyttes på noen annen måte i min mening. Særs når innholdet betinger lange opphold for komplett forståelse.
Skal lese dette etter en god natt med søvn å et par kopper kaffe, virket interessant. Litt for tungt stoff for meg akkurat nå, tough.

Sorry for at jeg spør, men hva holder du på med TS? Innlegget var sykt omfattende og forvirrende.
Sist endret av TheGloryHole; 19. mars 2012 kl. 18:29.
Sosietær maniker
Trådstarter
Sitat av Patricia Vis innlegg
Hva er dette for noe vås? Tro kan man gjøre i kirka, ikke på freak.no
Vis hele sitatet...
Tro forlater deg aldri. Undertrykket til tider, men aldri helt borte. Ingen kan flykte fra fortiden. Hva den manifesterer seg i er så variert at det å binde den til én filosofi blir å frarøve seg et bredt perspektiv.

Si meg, hva er forskjellen på å tro på noe som er vitenskapelig determinert og noe som ikke er det?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Si meg, hva er forskjellen på å tro på noe som er vitenskapelig determinert og noe som ikke er det?
Vis hele sitatet...
Sannhet. Når du trur på vitenskap, trur du på fakta og tall. Trur du på en religion, så trur du på noe som ikke finnes. Noe som ble fortalt videre, for så å bli skrevet, for så å bli gjort om til et annet språk. Det er umulig at det er korrekt. Og hvordan kan religionene være sanne når det finnes så mange av dem? Er det 50 skapere og guder?

Men greit nok, tro og religion kan gi "svake" mennesker mye styrke, håp og etikk.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Kommer man til denne tråden uten å være villig til å slå opp noen ord, så er man på feil sted. Jeg håper de samme folka avstår fra å uttale seg fyldig i diskusjoner om temaer så tunge som dette.

Slo det deg aldri at termene er der like mye for å utfordre som å belønne? Arbeid avler og det synes jeg skal oppfordres til. Renhet i språk er et nobelt ideal, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, men hva? Du bestrider altså at å kunne forklare, å dermed faktisk forstå bruken for leseren er negativt? Jeg har ingen ting imot å slå opp et ord her og der, men å skrive en tekst laget for å få leseren til å slå opp i en ordbok mest mulig er en dårlig tekst, sorry. Å se i en ordbok er ikke en belønning. Å forstå innholdet og reflektere over det bør være utfordringen som skaper belønning. Men det får du bare til med en forståelig tekst.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Når det gjelds praksis på universitet i dag, så er jeg ikke i stand til å uttrykke min avsky sterkt nok. Å tro at visdom er gjengivelse er blasfemi.
Vis hele sitatet...
Skjønner jeg svært godt når jeg ser hvordan du svarer på kritikk.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Greit nok, så er lettfattelighet en fordel i mange henseender. I bruksanvisninger f eks. Prosa. Når det kommer til filosofi så er det tankevirksomheten rundt lesingen som er det viktige. Ikke hvor fort man legger kunnskapen på minnet.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette oppnår du bare hvis leseren faktisk skjønner hva han leser. Tankevirksomhet rundt lesningen oppnår du bare ved å uttrykke deg godt og presist. På den måten unngår du at leser missforstår deg. Men din tekst er vel såpass god at alle bør legge inn tiden sin for å forstå alle faguttrykkene. Igjen, hvor vanskelig en tekst er å lese har ingenting med hvor komplisert innholdet er å gjøre.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Stilen min er nok vel muntlig, men skriftspråket er for fattig på tone til å benyttes på noen annen måte i min mening. Særs når innholdet betinger lange opphold for komplett forståelse.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du mener med dette. Hvordan du skal oppnå nevnte lange opphold ved å fortelle meg dette muntlig forbigår meg rett og slett. Jeg skulle tro en tekst er mye bedre til nettopp dette.
Sosietær maniker
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Unnskyld, men hva? Du bestrider altså at å kunne forklare, å dermed faktisk forstå bruken for leseren er negativt? Jeg har ingen ting imot å slå opp et ord her og der, men å skrive en tekst laget for å få leseren til å slå opp i en ordbok mest mulig er en dårlig tekst, sorry. Å se i en ordbok er ikke en belønning. Å forstå innholdet og reflektere over det bør være utfordringen som skaper belønning. Men det får du bare til med en forståelig tekst.
Vis hele sitatet...
Var et stort problem med monoteismen etter mitt syn, det at alt skulle være så enkelt alltid. Er jo umulig å få de ti bud på avstand og da er det ikke rart at man får illusjoner om en arvesynd.

Jeg sier, motstand gjør sterk, for seire forfyller.

Sitat av murloc Vis innlegg
Skjønner jeg svært godt når jeg ser hvordan du svarer på kritikk.
Vis hele sitatet...
Ikke spill prinsessen på erten a. Det kler deg dårlig etter det småfrekke innlegget du kom med først. Jeg har tross alt lagt ned litt arbeid i denne teksten, som jeg faktisk føler en viss stolthet av.

Sitat av murloc Vis innlegg
Igjen, dette oppnår du bare hvis leseren faktisk skjønner hva han leser. Tankevirksomhet rundt lesningen oppnår du bare ved å uttrykke deg godt og presist. På den måten unngår du at leser missforstår deg. Men din tekst er vel såpass god at alle bør legge inn tiden sin for å forstå alle faguttrykkene. Igjen, hvor vanskelig en tekst er å lese har ingenting med hvor komplisert innholdet er å gjøre.
Vis hele sitatet...
Uenig. Hva som appellerer er veldig individuelt. Har lest surrealistiske tekster med stort humør uten å kreve mer enn blikkfang som kommer med jevne mellomrom.

Hvor vanskelig noe er, er også veldig individuelt. Noen er menn og andre er damer. Noen krever litt personlighet andre må ha struktur. Vel. Religion har struktur, men altfor mye etter mitt syn. Bedre å sikte etter det menneskelige. Som å feile, f eks. Eller å være lat og hoppe over noen ord. Satse på at meningen åpenbarer seg noen setninger lenger fram.

Sitat av murloc Vis innlegg
Skjønner ikke hva du mener med dette. Hvordan du skal oppnå nevnte lange opphold ved å fortelle meg dette muntlig forbigår meg rett og slett. Jeg skulle tro en tekst er mye bedre til nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Når et utsagn rommer så mye mening at framgang er meningsløst uten forløsning, så blir det en naturlig refleks å ta seg i akt og holde an et lite øyeblikk. Det er i det minste klokt å vokte seg for impulser. Hadde jeg hatt mikrofon og fløyesstemme, så kunne vi nok unngått mange misforståelser. Da ville ikke dobbeltbetydningene og feiltolkningene vært så mange som de er nødt til å bli uten de hundretalls nyansene som står til rådighet i muntlig tale.

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Sannhet. Når du trur på vitenskap, trur du på fakta og tall. Trur du på en religion, så trur du på noe som ikke finnes. Noe som ble fortalt videre, for så å bli skrevet, for så å bli gjort om til et annet språk. Det er umulig at det er korrekt. Og hvordan kan religionene være sanne når det finnes så mange av dem? Er det 50 skapere og guder?

Men greit nok, tro og religion kan gi "svake" mennesker mye styrke, håp og etikk.
Vis hele sitatet...
Sannhet? Fordi det er over 95% sannsynlig at man kan framstille de samme resultatene i sin egen lab? Fordi teoriene er validert av et fagmiljø med nogenlunde samme intellektuelle fundament som deg selv? Fordi matematiske prinsipper er så solide? Antallet desimaler i pi er utvilsomt et bevis på nøyaktigheten vi har klart å oppnå - i det abstrakte. Det er selvfølgelig anvendelsen på naturen som er skjæringspunktet mellom vedtatte sannheter og oppsluttede sannsynligheter.

Skal ikke bestride at det er mye sannhet i vitenskap. Likevel viktig å ha klart for seg at sannhet er et begrep som er åpent for tolkning. For det første er det et ord. En språklyd som er et produkt av mange år med evolusjon og som trigger vidt forskjellige assosiasjoner i våre hjerner i forhold til middelalderens bønder. Ligeså stor forskjell mellom realister og filologer. For det andre er det ikke enighet rundt hva som er solide kriterier for å erklære noe som sant. Ikke engang i vitenskap er det konsensus rundt størrelsen på bevismengden som ansees tilstrekkelig. For de fleste praktiske hensyn, så er det stort sett greit, i hvert fall så lenge man holder seg på det tørre når det kommer til humanoria. Kan skanne hjerner, kartlegge oppførsel og eksperimentere med medisiner, men den store variasjonen gjør det fortsatt til et vågestykke å si at man har gjort en vitenskapelig oppdagelse på disse områdene. Selv om Edward Bernays, som oversatte propaganda til PR, var en glup kar som fant mange ukjente, så er det langt fra sikkert at læresetningene hans har gyldighet om fire hundre år. Ikke bare fordi det kan ha kommet noe nytt, men fordi konteksten de fant sin sannhetsgehalt i, er helt annerledes.

Å si at kristendom ikke finnes er jo ikke helt riktig. Det holder å kikke ut av et høyt vinduet i en hvilken som helst storby. Stor sjanse for at det der står et monument til noe du sier ikke finnes. Det er litt sånn med oss mennesker. Hvis man bare tror det nok, så blir det virkelighet. Gjelder ikke for alt naturligvis, men når det kommer til informasjon, så blir det mer aktuelt. På nederste nivå i Platons hule, så er det større rom for variasjon enn det er oppe i lyset. Passerer færre filtre på veien og holder et renere innhold.
Det hadde hjulpet veldig mye om du kunne startet (eller avsluttet) med en oppsummering; en klar tekst som sier litt om hva du vil frem til.

Du mener kanskje at teksten er lett forståelig selv, men etter å ha lest den to ganger sitter jeg fortsatt ikke igjen med noe…

For å illustrere, jeg oppsummerer teksten din slik:

- Du starter med et sitat fra bibelen.
- Du argumenterer for at religion er et menneskeskapt fenomen.
- Du fortsetter med mer tekst om religionenes samfunnsmessige rolle, iblandet litt tekst som for meg er helt uforståelig. Kompartmentalisering? (Det eneste jeg finner når jeg slår opp dette, er relatert til biokjemi og eukaryote celler)
- Du tror at kroppens psykologiske og fysiologiske tilstander "har en funksjon, om enn ikke en praktisk en". Du argumenterer ikke for dette, men begynner å lange ut om Vivaldi og Einstein.
- Du fortsetter ved å argumentere for at religion er noe mennesker tyr til for å lindre psykologiske traumer.
- Du skriver ganske langt om slaver og det gamle romerriket, uten at jeg helt klarer å se hva det er du forsøker å eksemplifisere.
- Mer teologi.
- Du konkluderer med at det er mer mellom himmel og jord enn vi tror?!
- Du avslutter til slutt med et utdrag fra en bok. Relevant?
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det hadde hjulpet veldig mye om du kunne startet (eller avsluttet) med en oppsummering; en klar tekst som sier litt om hva du vil frem til.

Du mener kanskje at teksten er lett forståelig selv, men etter å ha lest den to ganger sitter jeg fortsatt ikke igjen med noe…
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å argumentere for dette uten hell. TS har bestemt at du skal visst ikke skjønne teksten, det er tydeligvis slik en tekst skal være. Bare å lese argumentasjonen lengre opp i tråden.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
1. Hvis zen-buddhisten sitter igjen med et liv i undring etter dette axiomet, har han komplett misforstått zen-buddhismen. Enhver sammenligning med Buddha og gud/julenissen etc. er en tilsvarende misforståelse. Det er en grunn til at zen sier, "If you meet the Buddha by the road, kill him". Dette betyr at enhver tendens til å se på Buddha som guddommelig o.l må ut av ditt sinn.

2. Tiraden om romerriket, som idehistoriker smerter det å se en så grov forenkling og lefling/korrelering av hendelser.

3. Ikke ta det jeg sier personlig, jeg synes det er ett godt initiativ du har tatt her. Når det er sagt har jeg lang trening i å lese filosofi, men jeg klarer ikke helt å finne ut hva du vil fram til her. Perennial philosophy? Kort sagt, for mye mening presset inn i for lite tekst, samt noe ustrukturert. Jeg klarer ikke følge hoppene dine.

Ser gjerne at du prøver igjen
Sosietær maniker
Trådstarter
Jeg fikk dere i hvert fall til å tenke. Det er jo noe i seg selv -

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det hadde hjulpet veldig mye om du kunne startet (eller avsluttet) med en oppsummering; en klar tekst som sier litt om hva du vil frem til.
Vis hele sitatet...
Det ønsket er etablert. Jeg synes selv at min misjon er ganske enkel å gripe fatt om. Det handler vel mest om hva man vil få ut av å lese om Gud. Er det en håndgripelig sannhet eller er det et knippe med betraktninger av substans? Etter å ha lest en god del om temaet selv, så føler jeg jo at jeg rører innom en del ting som er verdige noen runder i ringen.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Du mener kanskje at teksten er lett forståelig selv, men etter å ha lest den to ganger sitter jeg fortsatt ikke igjen med noe…
Vis hele sitatet...
Jeg er jo opphavsmannen. Klart jeg forstår deler av den selv :P Neida. Som sagt var det ikke meningen å gjøre det lett å forstå. Selv må jeg lese filosofi mange, mange ganger før jeg har lært noe jeg kan ta med videre. Ego er noe man må kjempe mot på daglig basis, så det er viktig å ikke ta sin egen forståelse for gitt. Rettskriving, terminologi og normer kan fort gi en illusjon av at orden og struktur er overordnet innhold. Men. Det er ikke mitt problem

Sitat av Roolfe Vis innlegg
For å illustrere, jeg oppsummerer teksten din slik:

- Du starter med et sitat fra bibelen.
- Du argumenterer for at religion er et menneskeskapt fenomen.
- Du fortsetter med mer tekst om religionenes samfunnsmessige rolle, iblandet litt tekst som for meg er helt uforståelig. Kompartmentalisering? (Det eneste jeg finner når jeg slår opp dette, er relatert til biokjemi og eukaryote celler)
- Du tror at kroppens psykologiske og fysiologiske tilstander "har en funksjon, om enn ikke en praktisk en". Du argumenterer ikke for dette, men begynner å lange ut om Vivaldi og Einstein.
- Du fortsetter ved å argumentere for at religion er noe mennesker tyr til for å lindre psykologiske traumer.
- Du skriver ganske langt om slaver og det gamle romerriket, uten at jeg helt klarer å se hva det er du forsøker å eksemplifisere.
- Mer teologi.
- Du konkluderer med at det er mer mellom himmel og jord enn vi tror?!
- Du avslutter til slutt med et utdrag fra en bok. Relevant?
Vis hele sitatet...
Dette var da en pyntelig liste.

Kompartamentalisering er det samme som "a need-to-know basis". De fleste organisasjoner i verden har den samme pyramidestrukturen der det bare er øverste trinn som vet organisasjonens egentlige mål. The Manhattan Project ble foretatt under samme premiss. En diger bremsekloss på åpen kilde-teknologi og et fritt akademia.

Jeg tror følelser har funksjoner ja. Å båssette dem blir vanskelig uten å få rammene på plass. Jeg hadde så mye annet å få på plass at jeg lot den være åpen. Det er jo en bok for seg selv det. Det kommer mer. Uansett er det mange ting i teksten som kan gi et bredere inntrykk, men da må man gå gjennom, sette sammen og danne seg et bilde.

Hva jeg forsøker å eksemplifisere er nettopp det jeg skriver mange ganger: At et voldsomt press på trygghetsfølelsen kan utløse et like så stort behov for... Ja, nettopp. Kjærlighet og trygghet.

Hehe. Kan vel ikke snakke om religion uten å ta med et barnerim?

Synes du ikke det var relevant å høre flere sider av saken? Generelt synes jeg det er spennende å høre gale mennesker prate med full overbevisning. Når tankene deres har preget to tusen år med historie, så blir det jo enda mer interessant, hva? Ikke at det er noen uomtvistelig presisjon i det, men å kompartamentalisere så mye tanker og idéer og følelser og frykter... Det er ikke så lett.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
1. Hvis zen-buddhisten sitter igjen med et liv i undring etter dette axiomet, har han komplett misforstått zen-buddhismen.

Enhver sammenligning med Buddha og gud/julenissen etc. er en tilsvarende misforståelse. Det er en grunn til at zen sier, "If you meet the Buddha by the road, kill him". Dette betyr at enhver tendens til å se på Buddha som guddommelig o.l må ut av ditt sinn.
Vis hele sitatet...
Å? Deler ikke visse deler av gudsbegrepet noen nyanser med buddhisme? Det endelig målet er å være hos Gud -> nirvana (fullstendig avsondret fra den materielle verden). Metoden er å etterleve hans ord -> opparbeide seg god karma etter Buddhas anvisninger. Teknikken er bønn -> buddhister mediterer.

I tillegg har Buddhistene både et godt/ondt-paradigme og et overtroisk forhold til kilden lærdommen deres kommer fra. Et religiøst overhode bør velges av folk selv, ikke på grunnlag av hvilket hus en fugl setter seg på. To store filosofiske hindre for å oppnå total opplysning. Er noen likheter her, men selvfølgelig er de ganske annerledes for de som ikke tar det til høyeste nivå. Kristne mystikere har vel en like stor åndelig forståelse som buddhaene.

Svær religion med mange skudd da. Zen-buddhisme er vel religionen jeg respekterer mest etter taoismen. Hvis taoisme kan kalles religion da.

Sier at ett axiom kan gi et liv i undring. Ikke at det automatisk gjør man til en zen-buddhist.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
2. Tiraden om romerriket, som idehistoriker smerter det å se en så grov forenkling og lefling/korrelering av hendelser
Vis hele sitatet...
Var det virkelig så langt i fra sannheten at det var verdt en bitende kommentar uten begrunnelse? Ikke etter mitt syn. Poenget var uansett ikke å gi noe mer enn et grovt overblikk. Har du noen røde streker? Kom med de.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
3. Ikke ta det jeg sier personlig, jeg synes det er ett godt initiativ du har tatt her. Når det er sagt har jeg lang trening i å lese filosofi, men jeg klarer ikke helt å finne ut hva du vil fram til her. Perennial philosophy? Kort sagt, for mye mening presset inn i for lite tekst, samt noe ustrukturert. Jeg klarer ikke følge hoppene dine.
Vis hele sitatet...
Vel. Det er for seint du. Rimelig usmakelig den siste kommentaren din. Men, men. Kan ikke si at du har imponert håret av meg sjøl, så jeg føler meg ikke akkurat så støtt.

Et stort spørsmål i seg selv er jo: Må man ha et mål? Er ikke nuet nok? «Cogito ergo sum»? Det vet kanskje du som er interessert i buddhisme mer om?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Ser gjerne at du prøver igjen
Vis hele sitatet...
Ditto.
Sist endret av SleekMinister; 19. mars 2012 kl. 21:57.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Et stort spørsmål i seg selv er jo: Må man ha et mål? Er ikke nuet nok? «Cogito ergo sum»? Det vet kanskje du som er interessert i buddhisme mer om?
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsforum, såklart må teksten ha et mål...
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Vel. Det er for seint du. Rimelig usmakelig den siste kommentaren din. Men, men. Kan ikke si at du har imponert håret av meg sjøl, så jeg føler meg ikke akkurat så støtt.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg lei. Du kalte min første kommentar om at en bedre/enklere innledning småfrekt. Du legger noe inn på et offentlig forum og får egentlig ganske god kritikk på hva du har skrevet. Ingen har vært verken slem eller noe med deg.

Lot den første gå, men her viser du virkelig at du ikke takler kritikk. Uansett hvor vellformulert noen kommer med innvendinger så er det, frekt og usmakelig. Jeg tror ikke han prøvde å imponere deg i noen grad heller bare sånn at det er sagt. Det er du som legger ut teksten, på et diskusjonsfora att på til. Da må du nesten tåle kritikk og klare å unngå personangrep. Siden du tydeligvis er noe bevandret innen filosofi så undrer det meg at du ikke har streifet innom fallgropene innen argumentasjon.

Alt apraksin har kommet med har vært noen komplimenter og noe kritikk på teksten din. Jeg kom egentlig inn for å lese teksten din etter litt søvn. Men dropper det nå, holdningen din er helt usmakelig og jeg ønsker ikke bruke tid på å lese hva du nå enn har skrevet. Skal du diskutere og skrive om emner så dette så får du jaggu tåle litt diskusjon rundt det. Igjen, jeg ser godt hvor din avsky for universitetene kommer fra.
Sosietær maniker
Trådstarter
Jøss, så vrange dere skal være. Hva med å prate innhold i stedet for form?? God kritikk? Kom igjen a.

Murloc. Jeg mangler ord. Har jeg vært slem? Såfall beklager jeg det. Kan ikke se at jeg har tatt så hardt i. Var det erten-kommentaren? Det var kanskje å gå for langt. Trodde ikke du kom til å ta det så seriøst. Du ser vel at du er større enn som så? Har vel litt kort lunte på feedback når jeg har tøyd den kreative muskelen. Er ikke like lett å finne de propre metaforene når temperamentet er strekt til det ytterste. Blæh.

Når det gjelds Apraksin, så har han lest meg feil og klarer attpåtil å være så nedlatende at han spør om et forsøk til. Skal jeg ikke svare på tiltale? Vende det annet kinn til? Glem det ass. Tåler en del, men det får da være grenser.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Jøss, så vrange dere skal være. Hva med å prate innhold i stedet for form?? God kritikk? Kom igjen a.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede påpekt at bare i ved å mangle en enkel tilnærming til emnet gjør du dette vanskelig for deg selv. Ja du har fått god kritikk, og ikke minst feedback. Det har ikke vært noe barnslig forenkling av tro eller liknende.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Murloc. Jeg mangler ord. Har jeg vært slem? Såfall beklager jeg det. Kan ikke se at jeg har tatt så hardt i. Var det erten-kommentaren? Det var kanskje å gå for langt. Trodde ikke du kom til å ta det så seriøst. Du ser vel at du er større enn som så? Har vel litt kort lunte på feedback når jeg har tøyd den kreative muskelen. Er ikke like lett å finne de propre metaforene når temperamentet er strekt til det ytterste. Blæh.
Vis hele sitatet...
Nå er du nedtalende. Ser du ikke dette? Hvis du, som tidligere sagt mente at min kommentar, som var vennlig ment, var småfrekt taler det sitt. Jeg prøvde simpelthen å kommentere, ikke minst hjelpe noen med noen ideer for å skrive en tekst. Jeg kan dog forsikre deg om at jeg ikke mister noe nattesøvn av dine svar. Men gå litt inn i deg selv å se på måten du svarer på.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Når det gjelds Apraksin, så har han lest meg feil og klarer attpåtil å være så nedlatende at han spør om et forsøk til. Skal jeg ikke svare på tiltale? Vende det annet kinn til? Glem det ass. Tåler en del, men det får da være grenser.
Vis hele sitatet...
At han leser deg feil er din feil. Enkelt og greit. Jeg regner med du vil bestride dette. Men faktum er at det er forfatters plikt å gjøre seg forstått, ikke leserens. Jeg har gjentatte ganger påpekt viktigheten med å forklare seg enkelt, og samtidig forklare uklare begrep. Men når selv en som er godt bevandret innen filosofien missforstår deg må du vel skjønne at det du skriver er dårlig forklart?

Å skrive en tekst er ikke noe som kommer naturlig for noen. Å være meget god på å formidle et budskap godt er noe de færreste av oss kan kalle oss svært gode i. Men for å lære dette må man tåle litt kritikk. Selv om du kan mye om et emne, betyr ikke dette at du er god til å formidle kunnskapen din. Vi har alle hatt en genial mattelærer som ikke evner å lære noe fra seg. Det illustrerer eksemplet mitt godt. Dette er noe du må forstå, du kan ikke bare skrive noe å forvente at alle er på ditt nivå. Du vil formidle noe, lær å gjøre det skikkelig.
Sosietær maniker
Trådstarter
Altså. Alt jeg var interessert i var å dreie praten inn på temaet. Sorry hvis jeg har tråkka på noen tær.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Altså. Alt jeg var interessert i var å dreie praten inn på temaet. Sorry hvis jeg har tråkka på noen tær.
Vis hele sitatet...
Nei du tråkka ikke på noen sine tær før du begynte med personangrep for å forsvare teksten din. Hvis hensikten din var å dreie praten inn på teamet hadde du forklart hva som faktisk var tema for lenge siden, noe du absolutt ikke gjorde, men heller gikk ut av din vei for å la være å forklare.
Sosietær maniker
Trådstarter
Det var ikke mitt ønske og jeg tar ditt synspunkt med ydmykhet. Håper vi kan diskutere sivilisert i framtiden.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det var ikke mitt ønske og jeg tar ditt synspunkt med ydmykhet. Håper vi kan diskutere sivilisert i framtiden.
Vis hele sitatet...
Det håper jeg og, og da lar vi den debatten ligge. God kveld
Merkelig tekst, SleekMinister. Hvis det var en kjerne eller budskap i den, så tok jeg det i hvert fall ikke. Uansett, det er alltid interessant å prøve å tolke gamle tekster; sensus quadruplex kan kanskje være relevant her. Ordet er kanskje Om, eller kanskje det er ideen (altså protoverden, planen eller kodene).
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Johannes 1:1

I begynnelsen var Ordet,
og Ordet var hos Gud,
og Ordet var en Gud.

blir vel en mer korrekt og forståelig oversettelse.

1808 «og ordet var en gud» The New Testament, in An
Improved Version, Upon the
Basis of Archbishop Newcome’s
New Translation: With a
Corrected Text, London.
Sosietær maniker
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Merkelig tekst, SleekMinister. Hvis det var en kjerne eller budskap i den, så tok jeg det i hvert fall ikke. Uansett, det er alltid interessant å prøve å tolke gamle tekster; sensus quadruplex kan kanskje være relevant her.
Vis hele sitatet...
Egodød er mer enn merkelig, men jeg får bare smile. Det er et undervurdert ord i alle fall.

Om noe hadde den mange budskap. Komprimeringen var et budskap i seg selv. Jaja. Lader opp til en ny runde.

Takk for termen! Bedre inndelinger enn semantikk (logikk) og pragmatikk (kontekst).

Sensus quadraplex:

«En tenkte seg at et utsagn eller utsagnskompleks kunne ha fire forskjellige meninger (eller meningstyper), en historisk, en moralsk, en anagogisk og en allegorisk. Den mest grunnleggende sondring bak dette oppsettet gjelder igjen tekstmeningenes referensialitet, hvor meningene så å si hører hjemme: i fortida, i det praktiske liv på jorda, i framtida, i den evighet som omrammer all tid. »

Anagogisk betyr mystisk tolkning av skrift.

Allegorisk betyr i grunn metaforisk, men med fokus på lengre tekst enn en frase.

Dialektikk er relevant;

«Enhver som studerer historien inngående, vil legge merke til at en tanke gjerne settes frem på grunnlag av andre tanker som er fremsatt før. Men straks en tanke fremsettes, vil den motsies av en ny tanke. Slik oppstår det spenning mellom to motsatte måter å tenke på. Men denne spenningen oppheves ved at det fremsettes en tredje tanke som tar vare på det beste i begge standpunktene. Dette kaller Hegel en dialektisk utvikling.» - Wiki

Didaktikk er verdt å nevne;

«I vid betydning inkluderer didaktikken ikke bare undervisningens mål, innhold og begrunnelser, mens også den praktiske tilretteleggelse og vurdering av undervisningen. Her blir med andre ord undervisningsmetodikken og evalueringen av undervisningen og læringen en del av didaktikken. Denne siste forståelsen er nok den mest vanlige i dag.» - Wiki

Sitat av EoT Vis innlegg
Ordet er kanskje Om, eller kanskje det er ideen (altså protoverden, planen eller kodene).
Vis hele sitatet...
Om? Siden det er et vanlig mantra? Siden o binder ord sammen i gresk? Siden kultistene sier «O store Gud»? «Ooo» er ikke en ukjent replikk etter noen har fått et spark i juvelene. «Mmm» forbinder jeg med mat og hud. Hmm. Det er ikke tvil om at o har en sentral plass i folkesjela. I de fleste indoeuropeiske språk er den, eller den har vært, i arveordene mor og bror. Oðin og Þor var populære blant germanere i lang tid. один er 1 på russisk («a-deen» i dag). «Laus deo» var latin for hyll Gud. Tar vi med norrøn uttale, så er det flust av sentrale ord med o i; Om, som, kom, dom, vom, rom, tom, bom, monn, tonn, lodd, sott, kott. Beviser lite i seg selv, annet enn det åpenbare. Frekvensen forteller oss mer. Her er en udokumentert oversikt. Den engelske er bedre fundert;

etaoin shrdlc umwfgy pbvkj xqz

Med unntak av fransk, har de latinske språkene mye høyere frekvens av o.

Allikevel. Det at det lever flere i dag som har større dragning mot bokstavrekken «inert», betyr ikke at de tegnene kom før «aooo».

Sitat av EoT Vis innlegg
… eller kanskje det er ideen (altså protoverden, planen eller kodene).
Vis hele sitatet...
Påfallende mye symmetri i Skapelsen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sosietær maniker
Trådstarter
Nota, bene - Ateisme følger

Etter to dødsfall i nær familie, så føler jeg meg endelig klar for å skrive mer om guts, eller det begudelige om du foretrekker. Trekker du assosiasjonen i tvil, så kan du jo bare vurdere hva det er som holder religiøse fra aksept av sin verdslige skjebne. Jeg vil prøve å skildre appellen monoteismer har på maktmennesker. Hvorfor ? Ibsen sa det enigmatisk, men godt: «Vær ikke ett i dag, i går, og noe annet om et år. Det som du er, vær fullt og helt, og ikke stykkevis og delt.» Det underforståtte poenget er naturligvis at fullkommenhet gjør makt og prakt. Som den skinnende brud tiltrekker det evige vår uforstand til randen av eksistens. Ikke la deg lure; Stirrer du for lenge på solen, blir du blind.

Kampen for det gode begynner med en selv. Noen vil stoppe monologen allerede her og gjengi klisjéen at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Hvor mange voldelige fanatikere har ikke brukt gode intensjoner som skjold mot skyldfølelse? Hvor mange barn har ikke fått flat hånd av en forelder som trodde den utførte ens moralske plikt? Hvor mange altruister har ikke gitt vekk alt sitt overskudd for så, i en eneste omgang, å kreve det hele tilbake? Ikke for å overse problemstillingene fullstendig, men, mellom oss, er de ikke alle enkelt forklart gjennom kortsiktig ignoranse? I hvor mange tilfeller, om noen, er traumer egentlig rettferdiggjorte? Hvor ofte blir de oss angitt av en som faktisk klarer å skjelne framtidens skjær fra tåke? Hm. Jeg vil forsøke å knytte alle trådene sammen straks, men naiviteten min har noen flere spørsmål den vil ha svar på. Er den som dreper for at andre skal leve, alltid, en motbydelig fanatiker? Kan den som deler ut traumer, virkelig, vite at han skåner for større traumer i framtiden? Kan den som opphøyer likhet over rettferdighet være noe annet enn klin, hakke sprø?

For å forstå traumer må man forstå balanse og eufori. Hyperventilering er en måte å oppleve et slags eufori på. Ti-femten dype åndedrag skulle holde. Det du føler er en overdose av oksygen, et livsviktig stoff som overraskende nok også påskynder aldringsprosessen (om man tror på teorien om frie radikaler [Hvis det kan oppløse jern, hva gjør det med oss?]). I ekstasen, og uansett om det er superoksider, seratoniner eller tanniner som driver reaksjonen, så får man en følelse av letthet som ikke blir bedøvd av den høye pulsen, men som heller gjør at adrenalinet får flomme friere og dermed blir porsjonert pent utover, framfor hardt konsolidert i den éne dødsnødvendige handlingen som kroppens primale antivirus tidvis anslår at må være primus operandi, ved f eks bilsnidding, V75 og frieri. Er som om vilje og ve bytter plass. En mer apragmatisk måte å si det på er at kroppens varierende spenninger får seg en omkalfatring. Trailersjåføren som nettopp har kommet hjem fra Milano, vil kjenne nakkeknutenes oppløsning som deilig sildring nedover ryggen.

Det er langt fra tilfeldig at store vendepunkt får det til å boble og bruse. Kan du huske sist du følte deg møkk? Kanskje du masturberte midt på dagen, du snubla i butikken eller hilste på postmannen i badekåpe og falsett? Ble din forstand umiddelbart lesset ned med spørsmål? Er det ikke til din fordel å forsikre om at slike flauser ikke inntreffer? Eller er du en av de som sier «alt med måte» og føler at et åndelig slingringsmonn (god selvfølelse) er viktigere enn sosial ufeilbarlighet (forfengelighet)? Med mindre du gjorde noe som er så stygt eller galt at din frastøtelse ikke finner kjente grenser, så vil du mest sannsynlig feie det av som gårsdagens hveteboller. På den andre siden, var du så overraska at ordene ikke strakk til, ja, da har du kanskje mer i vente enn litt gysing kveldstid.

Påstand: Uten himmel, intet helvete. Kontra; Den berusende frihetsfølelsen som eufori er, inntreffer fordi du har opplevd traumer. Spør neste cøliakiker hvor godt han synes sjokoladekake er. Eller, forresten. Ikke gjør det. La oss gripe det an så her: Hvor ofte har du opplevd at situasjonen går fra katastrofal til spektakulær? Kanskje har du sovna på toget og endt opp langt ute på landet, for så å få treff, midt på natta, hos en kompis som var så grei at han gadd å hente deg? Kanskje kjenner du noen som fikk diagnosen med stor D, men klarte seg helt fint? Eller muligens har du funnet en lommebok stapp full av tusinger etter tre uker med ris, pepper og ketchup. Den flittige arbeider trenger slettes ingen påminnelser om hvor viktig det er med hvile og den trauste kunstmaler vet utvilsomt ett og annet om viktigheten av et minimum med aktivitet. Skulle det være noe annerledes der forskjellene er små? Etter en god bok føler jeg ofte et tomrom, som av nostalgi og savn. En heftig beat kan fort få trampen i gang, jaffal om humøret er på plass. Og selvfølgelig; Et godt fungerende vennskap har begges interesser som utgangspunkt. Utgangspunkt.

Tankeeksperiment: Din datter er blitt kidnappa og fra beistene har du fått krav om et beløp du ikke har nubbesjans til å komme opp med. Etter bevisstheten din har klamret seg til legale forløp lenge nok, sirkles fokuset inn på de mulighetene som framstår realistiske. Den angsten du før måtte ha hatt for kriminalitet; Den bobler opp i ny drakt der du minst ventet det for tre uker siden. Tyveri, svindel, ran. Hva du gjøre? Det som før villle fylt deg til randen av sammenbrudd blir nå vurdert med den kalde, kyniske drøftingen som en mann uten muligheter føler seg provosert til. Si det ikke er så.

En kontorarbeider beveger seg lite. Hvis hans vanemønster over tjue år holder seg relativt statisk, da vil det utvikles skjevheter i mer enn interesser, begjær og lyster. Psyken, såvel som kjødet, vil bli dreid mot den retning som understøtter livsnødvendige rutiner, med de ventiler og trykkamre som kombinasjonen av dine anlegg, din innstilling til livet og kravene din hverdag fasiliterer. Men. Samtidig som en sunn hjerne sørger for at du er skikket til å utføre arbeidet ditt, vil underbevisstheten sørge for at gamle nervekretser får sin tilmålte oppmerksomhet, for hvis du forandrer livet ditt fra natt til dag, så vil du utsette deg selv for altfor dype utfordringer. The Parlor Mob synger det bra. En tur til vannkjøleren for den kvarttonnede kontorarbeideren med tennisalbue, ølvom og sutrete kjerring, er kanskje en halvtime på stranda for den som tilbringer dagene på byggeplasser i Ulan Bator. En spurt rundt kvartalet fortoner seg like skummelt for den overvektige som hva konfirmasjon gjør for den fjorten år gamle jenta med fjeset fullt av kviser. Noen naturlover bør ikke overskrides.

Sjokkdoktrinen, for å låne et ord fra den amerikanske Friedman-lobbyen, er en amputerende doktrine. "Brute force" heter hacker-angrep der alle mulige nøkkelord prøves i sekvens. Det brukes av de som har god tid eller som allerede har prøvd alle andre muligheter. Metaforen er mer enn overførbar til våre liv - jeg vil gå så langt som å si at den er symptomatisk for mennesket. Se bare hvor gamle vi blir! Teksten i Jokkes «Gutta» sier det utmerket. Tenk tilbake til barndommen. Ble du oversett mye? Var det vanskelig å bli tatt på alvor? Følte du ofte at det bare var du som skjønte vitsene dine? Kanskje det var din egen ærgjerrighet og din egen hunger for livet som førte til frustrasjonen? Faktisk vil jeg påstå at alle som lever liv på kanten av tålegrensen vil utvikle så store begjær at de kan utvikle seg til traumer. Hvor blei det av appetitten? Spør Bilbo. De sterkeste følelsene vi har er så å si alltid i barndommen, med første kyss, første barn og første veteran-cabriolet som mulige unntak. 80:20 - hvem veit?

Selv en pasifistisk akademiker fra beste vestkant er sårbar mot hevntanker. At nosjoner om voldsom oppførsel som legitime handlinger er selv født i voldsomme forhold, skulle egentlig være unødvendig å argumentere for. De som har en dyp forståelse for angst, stress, depresjon og hjernesvinn... De vet at traumatiske opplevelser stikker dypt. De vet at spøkelset til Caesar fortsatt hjemsøker menneskeheten. De vet at det som slynges til himlen må fosse til jorden. Hvis nå alt dette Virkelig var akseptert som selvfølgeligheter, ville ikke da det motsatte standpunktet være vel så uinteressant? Skjedde det staccato, så la meg hjelpe; En fredfull oppførsel fødes av fredfulle tilstander. I det aller minste, en sannisme verdt sin vekt i statistikk. Fødsel er som kjent, rimelig traumatisk for alle involverte. Kjernen her ligger i dynamikken mellom nød og komfort, trengsel og rom eller et minstemonn av livsgrunnlag og overflod av velstand. Likestilling er viktig for flere nordmenn, men forstår de hvorfor de bryr seg? I alle fall er det nødvendig at vi søker kontrastene å kjenne, for vi må vite hvor mye vi tåler for å navigere trygt gjennom livet: Det er ingen nyhet at misunnelse tidvis kommer ned til et nivå, hvor en føler seg tiltrukket av ens barns venners foreldres ektemaker. Fra bunn til topp - de største stjernene i våre sosiale kart er å spore i opplevelser fra forhold som ligner de mellom sønn og mor & datter og far. De preges av tålmodighet, en perseptiv integrasjon av intuisjon og en følelse av ansvar som ligner få andre forhold av aseksuell (eller med litt innsats; Platonisk) karakter. Skyggene disse godslige øyeblikkene kaster er lange og dét er ikke uten grunn. Vi er i stor grad seksuelle vesener og det å fornekte, alternativt skritte hastig forbi, den kraftige driven i våres midtre (pyr-a-mid-e), det er å gjøre koblinger som kan ta tid og krefter å stille i original stand. Hvis man på den andre siden er vel øvd i dette samspillet og vet å nytte overskuddet/tomrommet fra snarveiene til noe konstruktivt, så kan det være nesten like trivelig som å finne ungdomskilden. Det å gi andre en følelse av frihet uten å forminske din egen, det er noe blendende vakkert som dessverre skjer altfor sjeldent. At vi er sterkt disponert for tit-for-tat, altså, når du klapper meg, klapper jeg tilbake, en kvalitet som vi forresten også deler med de store apene, er, rett og slett, en kjensgjerning vi må ha som utgangspunkt for enhver analyse av relasjoner - selv en metafysisk relasjon til en åndelig diktator. For hvis en frelsende Gud var noe mer animert enn det gjengse konsept, så burde gjengjeldelse av dine sentimentale ofre være et krav for at du oppgir din oppmerksomhet. Ikke dermed sagt at man skal unngå å være snill med katter. Nei, nei, nei. Men er det katten du snakker med når verden gjør vondt? Beint sagt; For den som tror, og da mener jeg TROR, på en Gud med full oversikt, så er svik den følelsen man bør sitte igjen med når man ikke får sine bønner besvart.

I sjette siste utgave av Scientific American, så skrives det om forskjellene mellom kjønnene. Hele bladet er faktisk dedikert til dette ene temaet. Ikke overraskende er det motsigelser innbyrdes i bladet, men summen av faktorene som ble viet oppmerksomhet i den mest overbevisende artikkelen sa meg i det minste at disse hadde gjort en del arbeid. Konklusjonen i akkurat denne artikkelen var at kvinner var mer disponerte for angst og at menn var mer disponerte for stress. Den sa også at kvinner var mye flinkere til å takle angst, og omvendt. For den som har jobbet i butikk er kanskje ikke dette nyheter heller, men denne dualismen er så fundamental for tankens krumspring at det må understrekes igjen og igjen. Grovt sett, så er det oftest slik at sårede kvinner vil ha oppmuntring og nedtrykte menn vil ha ro. Noen avgrensning her må være veldig følsom, for disse grensene er på ingen måte risset i stein, for det ér altså slik at vi er begrenset av mer enn biologien. Et interessant tankekors her er jo at det er mulig å pådra seg psykopati og sosiopati, men ikke biopati. Fysisk sykdom heter simpelthen..: Patologi. Hva betyr pati? Vel, det kommer fra path- som betyr lidelse og/eller følelse. Med gresk semantikk kan man altså tolke psykopat som en med følelse for psykologi - kanskje til og med en mestringsfølelse? Døde språk kan være morsomt, for man innser hvor fleksibelt ens eget språk er og det minner om at essensen i språket er mye mer avhengig av lyder enn det er ord. Når hørte du sist at noen sa institusjonalisering?

Good (v)
O.E. god (with a long "o") "virtuous; desirable; valid; considerable," probably originally "having the right or desirable quality," from P.Gmc. *gothaz (cf. O.N. goðr, Du. goed, O.H.G. guot, Ger. gut, Goth. goþs)

good (n.)
O.E. gōd "that which is good, goodness; advantage, benefit; gift; virtue; property;" from good (adj.).

Vi affekteres av de merkeligste ting, men det som er interessant fra et maktpsykologiskt perspektiv, er til hvilken grad vi er i stand til å bli affektert i det hele tatt. For å si det beint igjen - må du slite ræva av deg for å holde hodet over vannet, så har du gjerne ikke det derre overskuddet til de gode stundene. Å, du føler nok din daglige dose med dopamin, men de deilige stoffene har det med å manifestere seg utenfor din kontroll eller i stedet så intenst at du frykter slitasje (og det med rette). Svært kreative folk har en tendens til å variere sin rytme så mye at de oppsparte spenningene gir en herlig berusende, holistisk vibrasjon når de først velger å slippe det løs. Ken Robinson, engelsk lord og pedagog (for en kombo), sa dette: «You don't grow into creativity. You grow out of it.».

Den circadianske rytmen, hormoner, føde, sollys og mosjon er alle viktige komponenter i den porsjonen med eksistens som er deg. Hvor skjerpa du er avhenger ikke bare av hvor mye energi du har til rådighet, men også hvor fort og hvor skjødesløst du våger bruke den. Forestill deg den kraften som ligger i Big bang-simulatoren LHC. Den kraften som behøves her er, mildt sagt, eksepsjonell hvis man skulle sammenlignet med noe i naturen. Nøyaktigheten derimot, den slipper de å tenke så mye på. Fantasien bringer frukter av sorten sofapotet, grinebiter og kosmonaut. Selv maur har bevissthet. Tror jeg. Visste du at det er en av de mest vellykkede artene av noen relevant størrelse (vi kan se den)? Like gamle som dinosaurene, mer mangfoldige enn paradisfugler og mer utbredte enn gresshoppere. Hva kan være hemmeligheten til deres suksess? Høy fødselsrate? Sosiale antenner? Befestning? En artig teori er jo at alle arter blir gitt et visst antall evolusjonspoeng. Det finnes standarder for hvor hastig mutasjoner forekommer og det er jo etterhvert blitt en kjensgjerning at fysikkens lover setter grenser, hovedsakelig i metabolikkens balansering av nervesystem og konstruksjon. En Goliath-bille kan løfte over 800 ganger sin egen vekt. Antagelig har den oppholdt seg i trygge omgivelser over lang tid, for den har ikke lenger lunger. Maurens suksess? Vel, en er jo nødt til å spørre seg om den er komplett.
Sist endret av SleekMinister; 20. januar 2013 kl. 02:38.
Hvorfor er cogitoet relevant?
Har ikke lest alt du skrev, men ville kommentere dette som står i Johannes 1:1-2
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
I begynnelsen var Ordet,
og Ordet var hos Gud,
og Ordet var Gud.
Vis hele sitatet...
Det greske ordet "theos" som her er oversatt med "Gud" i den siste delen av verset har ingen bestemt artikkel foran seg, noe som det ellers har når man sikter til Gud, den eneste Gud. Theos i denne sammenheng sikter derfor til "en gud/guddommelig/av guddomsart", og mange bibeloversettelser har oversatt det nettopp slik. (bl.a. "The bible - an American translation" av Smith og Goodspeed, "Det nye testamente i ny oversettelse" av Lyder Brun og "A new translation of the bible" av James Moffatt)

Hvem er så Ordet? I Johannes 1:14 står det "Ordet ble menneske og tok bolig i blant oss". Så når vi vet at Ordet har
1. Vært hos Gud
2. Blitt et menneske og bodd blant oss
så er det derfor sannsynlig at "Ordet" sikter til Jesus, Guds sønn.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Religiøse tekster er ikke ment å tolkes bokstavelig.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? Og gjelder det for hele teksten, eller bare de delene som er hårreisende uspiselig for de utenfor den religiøse grupperingen?

For eksempel:
Kristne sier ofte at "GT gjelder ikke lengre fordi Jesus etc.", men holder ikke noe tilbake når de siterer skapelsen eller de 10 bud.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
[--]masse tekst som hopper fra "poeng" til "poeng"[/...]
Sjokkdoktrinen, for å låne et ord fra den amerikanske Friedman-lobbyen, er en amputerende doktrine. "Brute force" heter hacker-angrep der alle mulige nøkkelord prøves i sekvens. Det brukes av de som har god tid eller som allerede har prøvd alle andre muligheter. Metaforen er mer enn overførbar til våre liv - jeg vil gå så langt som å si at den er symptomatisk for mennesket. Se bare hvor gamle vi blir! Teksten i Jokkes «Gutta» sier det utmerket. Tenk tilbake til barndommen. Ble du oversett mye? Var det vanskelig å bli tatt på alvor? Følte du ofte at det bare var du som skjønte vitsene dine? Kanskje det var din egen ærgjerrighet og din egen hunger for livet som førte til frustrasjonen? Faktisk vil jeg påstå at alle som lever liv på kanten av tålegrensen vil utvikle så store begjær at de kan utvikle seg til traumer. Hvor blei det av appetitten? Spør Bilbo. De sterkeste følelsene vi har er så å si alltid i barndommen, med første kyss, første barn og første veteran-cabriolet som mulige unntak. 80:20 - hvem veit?
[--]masse tekst som hopper fra "poeng" til "poeng"[/...]
Vis hele sitatet...
Kvasi-intellektuelt pretensiøst piss.. som hopper fra et billig retorisk poeng til det neste uten noensinne å bruke tid nok til på noe til å faktisk kunne være tankevekkende.

Tar man 3-4 setninger fra hvor som helst i noen av tekstene dine er de godt skrevet, og har tilsynelatende gode poenger.. men ser man på de neste 3-4 setningene har du allerede hoppet til neste tema. Da kommer du aldri over i tankevekkende problematiseringer eller interessante betraktninger.. og jeg sitter igjen med følelsen av at jeg har hatt mer innsiktsfulle fylla-samtaler enn dette. I det hele tatt, dette lukter "jeg er flink til å skrive og vil være intellektuell, men er dessverre ikke smart nok" lang vei.

Nå er jeg etter all sannsynlighet ikke målgruppa di, så at jeg ikke liker det du skriver kan du trygt gi fullstendig fanden i. Jeg tror uansett at tekstene bør spisses mer. Et godt triks når man har såpass flytende skrivestil som du har er å introdusere en ide, tanke eller en påstand i en paragraf, for deretter å diskutere løst fra vidt forskjellige vinkler (som du er flink til). Røde tråder og å vende tilbake til tidligere poeng er faktisk viktig for å binde sammen tekst. Både når vi prater og leser er mennesker vant til en viss rytme.. og skal man kommunisere må man tilpasse seg dette. Introdusere ideer, la dem ruge, diskutere rundt, komme med forslag til innsikter.. men så lenge du aldri vender tilbake til tidligere poeng, aldri introduserer problemstillinger for deretter å diskture dem framstår teksten din som en sammenhengende flyt av ord som bare vasker over meg. Skal de som leser sitte igjen med noe annet enn "han er flink til å sette sammen ord" må du hensyn til leseren på en helt annet måte enn det du gjør her.

Jeg tror forøvrig ikke det er store forandringer du trenger å gjøre før tekstene blir vesentlig bedre.

Siden du tydeligvis har lite talent for struktur eller budskap er det faktisk viktig å finne teknikker som glatter over svakhetene dine. Da kommer styrkene i tekstene tydeligere fram (selv skriver jeg som regel når jeg er brisen.. da er jeg hakket mindre intelligent, men mye mindre kritisk og menneskefiendtlig).

Lykke til videre
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Good (v)
O.E. god (with a long "o") "virtuous; desirable; valid; considerable," probably originally "having the right or desirable quality," from P.Gmc. *gothaz (cf. O.N. goðr, Du. goed, O.H.G. guot, Ger. gut, Goth. goþs)
Vis hele sitatet...
Goði, flertall goðar, var den som talte for gud. Høres det kjent ut?

«Han var i begynnelsen hos Gud

Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss, og vi så hans herlighet - en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin far - full av nåde og sannhet.»

Odins tur i yggdrasil gir kanskje mening nå.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Skal ta opp igjen akkurat denne, siden jeg som praktiserende zen-Buddhist mener at dette er en feiltolkning av Buddhismen.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Å? Deler ikke visse deler av gudsbegrepet noen nyanser med buddhisme? Det endelig målet er å være hos Gud -> nirvana (fullstendig avsondret fra den materielle verden). Metoden er å etterleve hans ord -> opparbeide seg god karma etter Buddhas anvisninger. Teknikken er bønn -> buddhister mediterer.
Vis hele sitatet...
Nei, Jeg vil si at gudsbegrepet er fullstendig fraværende i Buddhismen, spesielt i zen. Buddhismen har et overordnet mål. Dette målet er å kurere all lidelse/utilfredsstillelse som kommer klart til uttrykk i en av Buddhismens absolutte hjørnesteiner, "de fire edle sannheter".

1. Det finnes lidelse.
2. Lidelsen forårsakes av ignoranse, hat og grådighet.
3. Det finnes en vei ut av lidelsen.
4. Veien ut av lidelsen er den åttedelte vei, riktig tale, riktig visdom, riktig oppmerksomhet etc.

Ved å følge denne veien skal man oppnå anatta = doktrinen om intet selv. Intet selv er nirvana. Hovedårsaken til lidelsen er illusjonen om at det finnes et selv som opplever lidelse. Buddhismens hinduistiske fetter Advaita Vedanta vil si at dette "intet selv" er å gå opp i det høyere selv, alias gud. Buddhismen og da spesifikt zen vil igjen benekte dette og peke på at høyere selv ikke er intet selv. Dette gir seg utslag i spesielt zen som er mahayana-buddhisme, og tibetansk budhisme som er vayrajana-buddhisme, da begge disse retningene har sitt filosofiske grunnlag i madhyamikaskolen. Jeg skal imidlertid ikke si for mye om den tibetanske varianten da de etter min mening har pådratt seg mye merksnodige kvasireligiøse elementer gjennom sin miks med Bön-tradisjonen.

Madhyamika kan summeres opp i en ting og personlig mener jeg at hele Buddhismens filosofiske grunnlag kommer til uttrykk i dette. Catuskoti-logikk. http://en.wikipedia.org/wiki/Catu%E1%B9%A3ko%E1%B9%ADi

Not (P)
Not (Not-P)
Not (Both P and Not-P)
Not (Neither P nor Not-P)

Følger man catuskoti vil man få en benektelse av alle former for egeneksistens, men samtidig en åpning for at noe som ikke eksisterer allikevel eksisterer. Imidlertid kan man vri hodet sitt så mye man vil over catuskoti, men det vil stå klart etterhvert at denne logikken ikke en gang tillater deg slingringsmonn til å si noe meningsfullt om hverken eksistens eller ikke eksistens, da catuskoti grunnleggende er en negasjon av alle forestillinger man kan ha. Ingen forestillinger, intet selv. Du kan på sett og vis ta et blad fra Witgenstein og si at du med catuskoti krysser grensen for hva som kan tenkes og sies og går over på den andre siden. Følgelig forekommer det også en total negasjon av ethvert gudsbegrep.

Dette er grunnen til at når en (zen)buddhist snakker om "enlightenment"/nirvana, vil han også implisitt mene at ingen av delene egentlig eksisterer annet enn i den konseptuelle virkelighet. Samsara (illusjonen verden som selvet oppfatter den) og nirvana (verden uten selv) er fullstendig det samme.

Intet selv har imidlertid ingenting med den freudianske bruken av ordet ego og egodød å gjøre, selv om dette er en vanlig feiloppfatning når folk danner seg en mening om buddhismen. Man kan ikke overleve i verden uten et fungerende ego, og buddhismen handler ikke om at man skal utvikle perfeksjonert dumsnillhet. Dette medfører at jeg blir perpleks hver gang en psykonaut her på forumet begynner å referere til sin fantastiske opplevelse av "egodød" og enhet med universet referert i glødende buddhistisk ordbruk. I beste fall har de sett med zen øyne tatt et lite skritt på veien, i verste fall har de bare skapt seg en ny illusjon. Legger ved en god artikkel om hva ego i buddhismen innebærer. http://www.tricycle.com/feature/freu...sness?page=0,0

Det å gjøre handlinger for god karma er en bieffekt av å etterleve den åttedelte vei, men det å samle seg god karma vil ikke føre til intet selv, kun til en bedre gjenfødelse for de som tror på slikt. Karma og gjenfødelse er en usaklig kompleks del av buddhismen som jeg ikke har gjort meg opp noen mening om, men som jeg heller ikke oppfatter som spesielt viktig i forhold til den virkelige læren, mahaprajnaparamita (læren om den perfekte visdom) hvor blant annet catuskoti er et sentralt begrep. Mange skolerte buddhister ser på delene om karma/gjenfødelse som et virkemiddel til å få mennesker som ikke forstår den dypere læren til å leve et moralsk og godt liv.

Hva gjelder meditasjon ser jeg ikke sammenligningen helt.


Sitat av SleekMinister Vis innlegg
I tillegg har Buddhistene både et godt/ondt-paradigme og et overtroisk forhold til kilden lærdommen deres kommer fra. Et religiøst overhode bør velges av folk selv, ikke på grunnlag av hvilket hus en fugl setter seg på. To store filosofiske hindre for å oppnå total opplysning. Er noen likheter her, men selvfølgelig er de ganske annerledes for de som ikke tar det til høyeste nivå. Kristne mystikere har vel en like stor åndelig forståelse som buddhaene.
Vis hele sitatet...
Godt/ondt paradigmet forsvinner også i catuskoti, og i det hele tatt betegnes godt/ondt dualismen som en illusjon i verden. Hvis intet selv eksisterer, hvem utfører gode/onde handlinger? Du har imidlertid rett i at det finnes føringer for handlinger i forhold til hva som er gode og dårlige handlinger innenfor illusjonsverdenen. Hva gjelder det med overtroisk forhold til kilden er dette svært avhengig av hvilken retning man tilhører og hvor avansert man er. Du kan sikkert finne rikelig av bønder i Thailand som tror at Buddha kunne gjøre seg 25 meter høy og dra til himmelen for å snakke med gudene, men du skal jobbe hardt for å finne en zen-buddhist som tror på det. Hva gjelder det med religiøst overhode regner jeg med at du sikter til Dalai Lama, igjen tibetansk buddhisme med snodige elementer. Det finnes intet tilsvarende overhode for zen.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg må si du skriver godt.... men....

Strukturen din er ikke god. Jeg skrev nettopp selv et særemne og der må man benytte struktur. Hva om du benyttet det? Introduksjon der du forklarte hva du skal snakke om samt si hva din problemstilling er, hoveddel der du går inn på de ulike tingene du har lyst å nevne (ulike religioner i dette tilfellet?) og så en konklusjon. Hvis du også har kilder ville det vært et stort pluss.
Nja. Det er jo en sammenheng og flyt i det han skriver. Jeg er forsåvidt enig i at det hele kunne vært litt bedre strukturert. Men alt i alt syntes jeg det var bra, da med forbehold om at det er begrenset hva man klarer og få ned på en enkelt side når temaet er såpass dypt. Jeg tror også at forfatteren muligens med vilje tyr til litt svevende bruk av språk for og få leseren til å bruke de små grå.

Var ikke spesielt vanskelig og forstå, men det hele er jo tolkbart. Og hva en leser i det trenger ikke være det samme som forfatter legger i det.
Sosietær maniker
Trådstarter
han døde på korset for våre synder...
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Frasens opphavsmann er døperen Johannes, forløperen til selveste Jesus Kristus.

Johannes 1:1

I begynnelsen var Ordet,
og Ordet var hos Gud,
og Ordet var Gud.

Johannes selv hadde ikke møtt Gud (...)
Vis hele sitatet...
Dette er ikke skrevet av døperen Johannes, forløperen til Jesus, men av evangelisten og disippelen Johannes, som hadde "møtt Gud" i form av Jesus og helt sikkert snakket en masse med ham gjennom årene Jesus gikk på jorda.

Døperen Johannes du prater om er en annen Johannes, og han ble drept ikke lenge etter Jesus ble døpt.

Hvorfor ble mitt forrige innlegg om dette slettet? Er da ganske relevant.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
En hel gjeng med detaljer...
Vis hele sitatet...
Jeg liker stilen din, men monolog er jo kjedelig i forhold til dialog

Det hele, sirkel eller spiral?
Cookie Monstah ^_^
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
han døde på korset for våre synder...
Vis hele sitatet...
det er din mening ja.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sosietær maniker
Trådstarter
Sitat av LivingDeadBeat Vis innlegg
Hvorfor er cogitoet relevant?
Vis hele sitatet...
Fordi det, forhåpetligvis, sier noe om hvorfor og i hvilken modus man blir disponert for å draes inn i det religiøse. Jeg kán ta feil.

Sitat av Snøbark Vis innlegg
Så når vi vet at Ordet har
1. Vært hos Gud
2. Blitt et menneske og bodd blant oss
så er det derfor sannsynlig at "Ordet" sikter til Jesus, Guds sønn.
Vis hele sitatet...
Og hva betyr dét ordet?

En oppsluttet definisjon er "Yahwe is salvation" + «den salvede». Var en egyptisk månegud som het Iah, i tillegg til en farao og en dronning.

Religiøse tekster er ikke ment å tolkes bokstavelig.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvordan vet du dette? Og gjelder det for hele teksten, eller bare de delene som er hårreisende uspiselig for de utenfor den religiøse grupperingen?

For eksempel:
Kristne sier ofte at "GT gjelder ikke lengre fordi Jesus etc.", men holder ikke noe tilbake når de siterer skapelsen eller de 10 bud.
Vis hele sitatet...
Vann til vin. Nei, det gjør vel kanskje ikke det. Vanskelig å si sikkert, som jeg er sikker på at du vet, men jeg mente det jo ikke så bokstavelig selv heller. Det var noe av poenget med hele den første teksten. At det er lett å fortape seg i det lineære resonnementet. «Jeg har rett» er en uttalelse man må tåle kritikk for når man snakker om Altet. Dessverre var det fåtallet som tok den og folk angrep lyrikken min i stedet for å ta meg på intensjonen - å leke totalitær. En bevisst feil, altså, men jeg prøvde hardt å sikre meg at jeg ikke kom med løgner og usanne påstander (å være relativt feilfri er jo også eneste måten dødelige kan få gudestatus på). Det er jo ingen som egentlig vet detaljene av hva som foregikk på den tiden, så all analyse er dømt til å bli spekulasjon, men noen detaljer vet vi altså, eller vi tror vi vet, og med de jeg har klart å tilegne meg prøvde jeg å lappe sammen en skildring som kunne forklare den omveltningen det må ha vært å gå fra panteisme til monoteisme. Du finner mange historikere som sier nogenlunde det samme, men med mye kraftigere patos enn meg. En kan godt si at jeg burde vært flinkere på å tallfeste alt, men det som av noen kalles den Romerske Revolusjonen (nedbyggingen av Republikken) var en affære som tok over hundre og femti år. Avhenger av hvor man setter punktet for Ingen Vei Tilbake.

Skapelsen høres veldig interessant og mystisk ut. Visste jeg mer om astronomi og numerologi, så hadde jeg satt meg godt inn i de mange verdige analysene som er gjort av den teksten.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kvasi-intellektuelt pretensiøst piss.. som hopper fra et billig retorisk poeng til det neste uten noensinne å bruke tid nok til på noe til å faktisk kunne være tankevekkende.



Siden du tydeligvis har lite talent for struktur eller budskap er det faktisk viktig å finne teknikker som glatter over svakhetene dine. Da kommer styrkene i tekstene tydeligere fram (selv skriver jeg som regel når jeg er brisen.. da er jeg hakket mindre intelligent, men mye mindre kritisk og menneskefiendtlig).

Lykke til videre
Vis hele sitatet...
Jøss. Det var sterk kost. Trengte jeg tips til selvdestruering, så kanskje jeg hadde tatt til meg den nidkjære «kritikken» din. Eller lest min egen tekst med dogmatiske briller. De narsissistiske plagene mine er over, dumdum. Du får gjø opp et annet tre.

Sitat av EoT Vis innlegg
Goði, flertall goðar, var den som talte for gud. Høres det kjent ut?

«Han var i begynnelsen hos Gud

Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss, og vi så hans herlighet - en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin far - full av nåde og sannhet.»

Odins tur i yggdrasil gir kanskje mening nå.
Vis hele sitatet...
Hadde hørt at de hedenske prestene våre ble kalt for det, men ikke at de talte for den kristne guden. Spørs om ikke det er en senere tolkning.

Gjett om den gjør. Ser det litt som synkront med Jesus egentlig, men justert for germanere, så de kunne beholde sin frie krigermentalitet. O er som sagt en sentral vokal i indoeuropeiske språk, så det blir lettvint for magikeren å fiksere den til «din», som er et veldig gammelt eiendomspronomen, et engelsk synonym for øredøvende bråk og inneholder selvfølgelig også en svært sentral preposisjon med lang fartstid og variert bruk. Odin var selvfølgelig den latinifiserte versjonen, som trollbinder østlendinger lettere enn nordlendinger, men Wotan hadde sikkert samme effekten på dem.

At ordet tok kjød tror jeg handler om at det ble lov. Caesar stilte som krav at folk måtte ofre minst én gang i året til keiserkulten. Husker ikke detaljene, men det ritualet, og guddommeliggjøringen av en levende person gjennom makt, innebærer i hvert fall at det blir mye prat rundt hva som godt, hva som går, hvem og hva som er gud og hvor mange geiter de har igjen på landsbygda.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg vil si at gudsbegrepet er fullstendig fraværende i Buddhismen, spesielt i zen. Buddhismen har et overordnet mål. Dette målet er å kurere all lidelse/utilfredsstillelse som kommer klart til uttrykk i en av Buddhismens absolutte hjørnesteiner, "de fire edle sannheter".

1. Det finnes lidelse.
2. Lidelsen forårsakes av ignoranse, hat og grådighet.
3. Det finnes en vei ut av lidelsen.
4. Veien ut av lidelsen er den åttedelte vei, riktig tale, riktig visdom, riktig oppmerksomhet etc.
Vis hele sitatet...
Og hvor kommer disse fra? Er vel Buddha alt sammen? Hvorfor må jeg tåle trynet på Buddha hvor enn jeg beveger meg i Sørøst-Asia? Jo, fordi han blir dyrket som en gud. Jeg sa dessuten at begrepet var overførbart, ikke at det var ensbetydende. Han er ikke en himmelsk diktator med evne til å gripe inn i hverdagen, men gjennom hans lære og dens praktikanter, så er det ikke langt unna heller. For vi vet jo alle hvordan det går med de som ikke lyder Herrens ord. Neida, de har kommet mye lenger i Østen, men jeg aksepterer ikke påstanden om at det er en utelukkende filosofisk retning.

Zenbuddhistene har kommet mye lenger igjen, men der óg er det en tendens til å hylle Ordet over Verden og det kan man ikke gjøre uten å tilskrive originatoren en status overordnet verdslige lover.

Grekerne hadde samme ord for lidelse og eksistens. Selv uavhengig av det er det årsak for å være var overfor de som starter verdensbeskrivelsen med "lidelse finnes" og "ikke eksistens eksisterer". Kan virke som en non sequiteur, men den viktige forskjellen er den at utgangspunktet er intet og ikke en selv. Det er tross alt nihilisme og ikke lidelse, som en sannferdig religion bør ta for seg. Men det strider kanskje i mot den konvensjonelle definisjonen av en religion? Og/Eller hensikten? Sannhet er ikke for alle..

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Ved å følge denne veien skal man oppnå anatta = doktrinen om intet selv.
Vis hele sitatet...
Det der er bare veien til sollipsisme og jeg klarer ikke se noe positivt med det. Grunnen til at kollektivisme er så utbredt er nettopp det at folk ikke vet hvem de er. Det er noe man ikke kan fortelle med ord uten å fylle en bok, men summen av selverkjennelsene utgjør en substans som er nødvendig for å salves, for å låne et begrep fra kristenfolket. Med det mener jeg en smak av udødelighet. Hvis du f eks vet at ditt kjøpesenterselv kommer til å kjøpe deg blakk hvis du tar med kredittkortet, så lar du heller være. Hvis du har en anelse om at du kanskje har for mye aggresjon i deg, så tar du kanskje ikke den åttende ølen den dagen. Hvis du er sikker på at du er elsket, så kan du elske tilbake uten å forvente umiddelbar gratifikasjon.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Strukturen din er ikke god. Jeg skrev nettopp selv et særemne og der må man benytte struktur. Hva om du benyttet det? Introduksjon der du forklarte hva du skal snakke om samt si hva din problemstilling er, hoveddel der du går inn på de ulike tingene du har lyst å nevne (ulike religioner i dette tilfellet?) og så en konklusjon. Hvis du også har kilder ville det vært et stort pluss.
Vis hele sitatet...
Hehehe.. Nei, der er jeg uenig. For mye struktur lurer hjernen vår for sterkt til å tro at forfatteren har alle svarene til sine egne spørsmål - og dét er ikke riktig. hehehe Var det om å gjøre å lage en kausativ årsaksanalyse etter tro semantisk ånd, så måtte jeg nok brukt mer tid og krefter enn et tosiders foruminnlegg.

Sitat av Malanthor Vis innlegg
Jeg tror også at forfatteren muligens med vilje tyr til litt svevende bruk av språk for og få leseren til å bruke de små grå.
Vis hele sitatet...
Das ist, natürlich, ganz recht, herr Malanthor. Forfatter var vel litt å ta i, men, igjen, kanskje det heller er lyrikerne som bør omdøpes?

Sitat av Nougatti Vis innlegg
Dette er ikke skrevet av døperen Johannes, forløperen til Jesus, men av evangelisten og disippelen Johannes, som hadde "møtt Gud" i form av Jesus og helt sikkert snakket en masse med ham gjennom årene Jesus gikk på jorda.
Vis hele sitatet...
Akkurat, ja. Godt poeng.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
(…) monolog er jo kjedelig i forhold til dialog
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo det da.. Men hvor guddommelig er man da?? HÆ?!? Hørte ikke. At det var? hehehehe.. offameg.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det hele, sirkel eller spiral?
Vis hele sitatet...
Torus ? Vet ikke hvilken helhet du mener.

http://vacuumsingularity.wordpress.c...phic-universe/

Sitat av lordstian Vis innlegg
det er din mening ja.
Vis hele sitatet...
Nei, nei. Det var svar til EoT, som var den eneste som bidro med noe av substans. Og også et hint om at vi må overby kristne hvis vi skal håpe å lokke dem inn i den evidente varmen. Så lat og furten var jeg den dagen :P

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Madhyamika kan summeres opp i en ting og personlig mener jeg at hele Buddhismens filosofiske grunnlag kommer til uttrykk i dette. Catuskoti-logikk. http://en.wikipedia.org/wiki/Catu%E1%B9%A3ko%E1%B9%ADi

Not (P)
Not (Not-P)
Not (Both P and Not-P)
Not (Neither P nor Not-P)
Vis hele sitatet...
Forvirringen oppstår når du tillegger vår kjønnsbetingede dualisme betegnelser som positivt og ondt. Det siste begrepet har ingen mening i fysikken og det andre betegner noe helt annet enn godt. For våre hjerner kan det hjelpe å bruke termer som relevant eller interessant, samt de semantiske motpartene, men ordene vi bruker til å ytre meningen er språklige konsepter og har ikke nødvendigvis relevans utenfor språkets verden. Det er vel også det som gjør at buddhismen er så attraktiv for mange, at de klarer å løsrive seg fra ordet i mye større grad enn om de ikke hadde lignelsen i sin rene form i det hele tatt.

Hvis proposjonen er sola eksisterer, så blir den «negative» at den ikke gjør det. Hva er greia? Men ta i stedet enhver påstand du kan tenke deg og gjør det samme, så kan man bygge videre ved å gjendefinere det til du sitter igjen med et latinsk ord som ingen har hørt om engang. Og ja, det er ikke en påstand å si at sola eksisterer. Jeg utfordrer hvem som helst til å si at den ikke gjør det. Jeg kan få respons, men ikke i samme gate - ikke engang i samme land, kontinent eller univers, så ville lede til en diskusjon hvor essensen burde omhandle følgende proposisjon: Hva er det du vil si, men ikke tør, vet hvordan, har mulighet for et c?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Du kan på sett og vis ta et blad fra Witgenstein
Vis hele sitatet...
Et blad fra Wittgenstein? Skrev han blader? Har ikke forsått mer av han enn at han var en språkkonseptuell dekonstruktivist.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Dette er grunnen til at når en (zen)buddhist snakker om "enlightenment"/nirvana, vil han også implisitt mene at ingen av delene egentlig eksisterer annet enn i den konseptuelle virkelighet. Samsara (illusjonen verden som selvet oppfatter den) og nirvana (verden uten selv) er fullstendig det samme.
Vis hele sitatet...
Et konsept kan da være mer enn en språklig konstruksjon. Dette er ren folkekontroll.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Intet selv har imidlertid ingenting med den freudianske bruken av ordet ego og egodød å gjøre, selv om dette er en vanlig feiloppfatning når folk danner seg en mening om buddhismen. Man kan ikke overleve i verden uten et fungerende ego, og buddhismen handler ikke om at man skal utvikle perfeksjonert dumsnillhet. Dette medfører at jeg blir perpleks hver gang en psykonaut her på forumet begynner å referere til sin fantastiske opplevelse av "egodød" og enhet med universet referert i glødende buddhistisk ordbruk. I beste fall har de sett med zen øyne tatt et lite skritt på veien, i verste fall har de bare skapt seg en ny illusjon. Legger ved en god artikkel om hva ego i buddhismen innebærer. http://www.tricycle.com/feature/freu...sness?page=0,0
Vis hele sitatet...
Hva mener du at det er da? Er det den mest kondisjonerte delen av oss?

"Egolessness is understood here as the equivalent of Wilhelm Reich's orgasmic potency, and the ego is identified as anything that tenses the body, obscures the capacity for pleasurable discharge, or gets in the way of feeling "free." "

Nå har ikke jeg lest Reich, men etter den potente språkbruken hans kan jeg vel anta hva han mener. Det høres vitterlig ut som om det er tale om vår hverdagskondisjon og den spenningen man til enhver tid finner mellom den, den foregående og den ønskede. Alt vi har er nuet, er det ikke? På en litt vrang måte er det vel det de mer engasjerte buddhistene prøver å si og?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det å gjøre handlinger for god karma er en bieffekt av å etterleve den åttedelte vei, men det å samle seg god karma vil ikke føre til intet selv, kun til en bedre gjenfødelse for de som tror på slikt. Karma og gjenfødelse er en usaklig kompleks del av buddhismen som jeg ikke har gjort meg opp noen mening om, men som jeg heller ikke oppfatter som spesielt viktig i forhold til den virkelige læren, mahaprajnaparamita (læren om den perfekte visdom) hvor blant annet catuskoti er et sentralt begrep. Mange skolerte buddhister ser på delene om karma/gjenfødelse som et virkemiddel til å få mennesker som ikke forstår den dypere læren til å leve et moralsk og godt liv.
Vis hele sitatet...
Karma betyr bare handling eller dåd som fører til en syklus av årsak/virkning. Med andre ord er det snakk om årsaksanalyse, noe som ikke bare handler om logikk, men også retorikk og grammatikk - henholdsvis induktiv og deduktiv metode.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Hva gjelder meditasjon ser jeg ikke sammenligningen helt.
Vis hele sitatet...
Transe. Hvis du sier Fader Vår hver dag, så blir verset en del av deg. Indoktrinering.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Godt/ondt paradigmet forsvinner også i catuskoti, og i det hele tatt betegnes godt/ondt dualismen som en illusjon i verden. Hvis intet selv eksisterer, hvem utfører gode/onde handlinger?
Vis hele sitatet...
Å benekte eksistens er den mest radikale formen for nihilisme. Det som er, det er og ferdig med den saken. Skal du blande inn ordet selv, så må du definere hva du mener, men det er, for meg, umulig å bruke det uten å assosiere med sjel, selvinnsikt og sølv.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg

Hadde hørt at de hedenske prestene våre ble kalt for det, men ikke at de talte for den kristne guden. Spørs om ikke det er en senere tolkning.

Gjett om den gjør. Ser det litt som synkront med Jesus egentlig, men justert for germanere, så de kunne beholde sin frie krigermentalitet. O er som sagt en sentral vokal i indoeuropeiske språk, så det blir lettvint for magikeren å fiksere den til «din», som er et veldig gammelt eiendomspronomen, et engelsk synonym for øredøvende bråk og inneholder selvfølgelig også en svært sentral preposisjon med lang fartstid og variert bruk. Odin var selvfølgelig den latinifiserte versjonen, som trollbinder østlendinger lettere enn nordlendinger, men Wotan hadde sikkert samme effekten på dem.
Vis hele sitatet...
Nei, de talte nok definitivt ikke for den kristne guden (i så fall var han lite takknemlig). Det som er interessant, er jo heller det at de talte. Hva skal egentlig til for at ordet blir kjøtt? Hva ligger i det? Det er jo snakk om transcendens/descendens-forholdet her.

I Danmarks drenerte myrer tyter hengte lik frem rett som det er. Svingninger i ofringer (som jo også i bunn og grunn er selvdestruksjon) korrelaterer vakkert til svingninger i de såkalte myrlikene. At det er snakk om menneskeofringer er kanskje ikke en for drøy påstand.

Heng-en-mann-i-treet-for-en-tur-i-Yggdrasil-motivet ser altså ut til å være særdeles gammelt, eldre enn Kristuskulten til og med. Dette, kombinert med diverse språkmagi, var jo også de senere skaldene sin foretrukkede metode. Det var slik gud(ene) kom til dem, snakket gjennom dem. Gudene snakket også med en merkelig metrikk, som vi her i modernismen synes er imponerende kunstnerisk og av høy estetisk verdi, men er Håvamål egentlig sammenlignbart med Peer Gynt?

Hvorfor ligner Odins selvofring Kristus sin? Uten å ta fenomenologien alvorlig, kommer man ingen vei i tolkningene.
Sosietær maniker
Trådstarter
Jeg forutsetter at assosiasjon og kondisjon er de sterkeste mentale kreftene. Jamfør cocktaileffekten og tindebestigning. Hvis O da virkelig var den mest frekvente vokalen på den tiden, så er det også den av de lydene som du må uttale som er mest innarbeidet. Føy til et eiendomspronomen av tilsvarende høy rang. Når du tenker over at det, generelt, er nødt til å være høy kognitiv aktivitet forbundet med tale, så trenger man bare argumentere for at det ble innført med vold for at sannsynligheten for at konseptet satte effektive stoppere for høyere tankevirksomhet rundt guddom blir høy. Skjønner u? For noen ble det koblet til frykt og for andre til trygghet. Du elsket kristendommen som du elsket din far, ikke sant. På avstand. Uansett ser vi jo klart at både Gud og Odin preger oss den dag i dag, så at det ikke har hatt denne effekten på veldig mange opp i gjennom, blir altfor tynt. Jernsår kalte Ozzy det. (Heh, han sier visst mental, men jeg hører bare metal uansett hvor mye jeg prøver. Bedre metafor synes nå jeg.) Selv om det bare skulle gjelde en minoritet, så vet vi jo at synkretismen i kristendom byr på en idealisme som ligger nært opptil virkeligheten, om enn på den mer psykoaktive siden, og det er jo også fullt av memer og historier som får folk i godt humør. Særlig når vi er små er det morsomt å harselere med og preke det høytidelige.

Mente ikke spesielt ofringen, men heller den posisjonen han hadde i pantheonen. Søsknene hans het Vilje og Ve. Han drepte styggen og skapte verden. For meg gjør det han til en menneskeliggjort kompositt av sola og månen i kristendommen, eller Jesus og Yahwe. Han er mer midtpunkt enn han er Skaper, så om jeg må bestemme meg, velger jeg Jesus, men det skyldes vel bare min avsmak for oligarkier og mitt relativt fjerne minne av hele historien. Det er en annen parallell og det er at han ofret seg for noe som antas av mange filosofer å ikke være særlig viktig, mens det for andre igjen er det absolutt viktigste av alt. Pennen og Sverdet har nemlig en utfordrer nesten ingen historikere vier kognitiv oppmerksomhet - Lutten. Hvis viljen til å skrive en x i censuset var vellig, ja, så var det vel verdt det, men den som tror at alle frimenn fikk lære historie etter at romerne innførte keiserkulten, den har ikke helt forstått hva forskjellen på repulikk og enevelde innebar. I hvert fall, han hang seg på treet, ikke for våre synder, men heller pga. dem - i overført betydning ble han så korrumptert av vanene og æsene … husker faktisk ikke hele den regla der, men det var for å lære seg skrivekunsten at han gjorde det. Poenget er at hvis han ikke var blitt så nedtrykket av å ikke forstå kråketegn, så hadde han vel heller ikke trengt å bryte ned sitt korporative selv ved å faste i ni dager, bare for å samle tankene. Du visste kanskje ikke at det å bevare kongerekkene må ha vært skaldenes oppgave? Det er en litt presumptiv antagelse, men folkemordet mot gaeliske barder og det at så å si alle kongene i heimskringla hadde en skald, sier meg at det må ha vært sånn det var tatt hånd om.

Å snakke seriøst om Gud i Østen blir møtt med latter og arroganse. Her blir det møtt med hånlatter og nid. Hva snakker vi om? Hvis en skulle renskåret konseptet så det kunne konformert med gjengse betraktninger; Hva er konseptet? Det er et paradoks, nemlig fengselsmemet jeg beskrev ovenfor og samtidig "the Kingdom of God in you (yew)", eller Logos, som grekerne kalte det. Et uoversettelig ord, men i essens er det Livets Tre og sevje på én gang. Slaveri er frihet. Frihet er slaveri. Dette er hvorfor absolutter er så forbrytersk farlige. Vi har tó hjernehalvdeler. Ikke én. Ett av de ni rikene som Yggdrasil hadde røtter i var også Hélviti. Hvis du anser treet selv som et rike (kanskje en metafor for ryggraden), så har du de ti sefirotene (sifferrøttene..?) i kabbalisme. Legg til de to hemisfærene så ender du opp med de tolv stjernetegnene og et av de mest sentrale tallene i mystisisme. Hvorfor det skulle være ti er jeg ikke sikker på, men de sier jo "As above, so below". Vil tippe det relaterer til kroppens salter og hormoner og vædsker. Så blir det en naturlig konsekvens at manifestasjonen av de som forfølger disse veiene til dett ekstreme … får seg udødeliggjort på himmelhvelvingen.
Sist endret av SleekMinister; 10. februar 2013 kl. 03:40.
Odin synker ned i Underverden og henter frem runene. En av de religiøse teknikkene viktigst hos de norrøne sjamanene var runemagien. Skaldekunst var en annen. I Håvamåls kontekst er det åpenbart at det er snakk om denne mystiske bruken av runer (smør på flesk mystikk=rune). Hold tanken din om "O" til å gjelde tegn, bilder eller fremføring av dikt, så forstår du også det totemistiske og greske masketeateret. Jeg tror det blir for dratt å påstå at Yggdrasil eller Sephiroth "symboliserer" kroppen. Jeg tror ikke de symboliserer noe annet enn seg selv (slik begrepet PC symboliserer PC; meningsløst å snakke om, med andre ord). Men myten om Livets tre er interessant, det er jo snakk om skapelsens veinett.

Edit: Hvis man erkjenner det skiftende forhold sjaman/skald i århundrene før det 2. millenium, er også Heimskringlings skildring av Kong Olav, vår evige konge, sin slakting av völur interessant.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 10. februar 2013 kl. 04:14.
Sosietær maniker
Trådstarter
For en ekte sjaman, så er nok trommen det første instrumentet, men det ble vel forventet av vismennene at de kunne lage noen markeringer for å verne mot trolldom. Vi har jo i tillegg til godene, både seidkvinner og skalder også, så hva som var praksis når, blir tentativt med det sparsomme kildematerialet vi har.

Når vi snakker om myteverdenen, så snakker vi også om biologi, sosiologi og psykologi. Kjemper og dverger og alver og Ynglingeætter og sirener og kentaurer og kykloper og Medusa og Ødipus-komplekset. Det skal liksom favne om alt. Hvis man ikke lærte noe om en selv, så var det poengløst og da hadde det ikke overlevd, tenker jeg. Selvfølgelig oppdaget de eldre også at det var noe særegent med adrenalin og testosteron og melatonin og alt dette her. For den som vet hva han ser etter, så blir forskjellene på folk mindre utrolige, for man har sett de samme «symptomene» i andre personer i andre aldre og andre kjønn og andre etnisiteter osv. Dette er vel grunnen til at det i så mange skapelsesberetninger er fortellinger om folk som har reist land og strand rundt og kommet til nye verdener, for impulsen og evnen til å feste suprahøytidelig erfaring til ord må da komme fra en bred base av observasjoner som spente hjernen vid åpen og fylte den med en nostalgi av tanken på at kommende generasjoner skulle være frarøvet muligheten til å oppleve en smak av udødelighet. Og... Hvor religiøs blir man etter å vandret gjennom en epitomisk slagmark i romertida? Hva gjør man for å bli kvitt de bildene? Dessuten, hvis enkelte planter resonnerer med de forskjellige komponentene i kroppen som er følbare for alle, så skulle det la seg gjøre å spise seg til et minstemonn av selvinnsikt, eller balanse da, som over tid er nødt til å lede til mer helhetlig erfaring og dermed til innsikt om alt annet det er verdt å føre over til neste generasjon.

Én grunn for å feste det til ord kan også være for å gi makt til de som eventuelt må manipulere, eller antaes å måtte måtte manipulere. Her er det fullt av feedback-loops som ikke er så greie å skjønne seg på.
Sist endret av SleekMinister; 10. februar 2013 kl. 04:44.
At religion representerer en universell eskapisme fra en virkelighet vi først her i modernismen har klart å møte ansikt til ansikt, synes jeg blir en ekstremt etnosentrisk og naiv tolkning. Hvorfor spinner mysteriekulten rundt Bacchus? Han er ekstasen: opplevelsen...
Sosietær maniker
Trådstarter
Eh, hva? Har da aldri sagt det. Om jeg bytter ut noen ord, så kanskje jeg kan for-stå hva du mener. Her er påstanden min:

Religion stammer fra forsøk på å skildre kosmos og den kunnskapen har blitt undertrykt sånn at maktmennesker kan kontrollere oss, for gudene veit hvilke grunner.. Denne okkulteringen av hermetisk viten har vi seinere fått servert i drypp, ettersom løgnenene ble for utålelige for hvermannsen og for umulige å holde skjult lenger av overherrene, som alltid har hatt mer kapasitet for og tid til å lære, i kraft av sin privilegerte oppvekst, samtidig som de har kunnet lese kildene på originalspråket og, selvfølgelig, hatt tilgang på enorme biblioteker som var stengt for almennheten.

Kan bare snakke for det jeg vet om Europa, men at denne modellen ikke har blitt brukt over hele verden der du finner imperier, er litt vanskelig å svelge. Tenk deg bare hva selvinnsikt på en stor skala gjør med et land der alle tror at solguden trenger menneskebarn for å stå opp om morgenen. Ikke rart at Aztekerne ble brutale - de hadde jo konkurranse med ayahuasca-sjamaner fra Amazonas.

Hvorfor kom Galileo så lang tid etter teleskopet? Hvorfor ble Newton hyllet når han ikke bidro med mer enn å raffinere Keplers lover? Hvorfor ble ikke Bach kjent før sytti år etter sin død? Fordi det i den historien vi har mange kilder fra, er klart å lese at Vatikanet og jesuittene hadde stålkontroll over den epistemologiske krigføringen som alltid har feid fram og tilbake mellom bardene og skribentene. Det kjempedes om herredømme over de sentrale ordene og våpnene var assosiasjon og kondisjonering, eller skjønnhet og utholdenhet.