Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 12468
Nå nærmer det seg release av den lenge etterlengtede Raspberry Pi!
Jeg er overrasket over at det ikke allerede er flere tråder om denne geniale maskina.
Først litt info:
Raspberry Pi er en PC på størrelse med et kredittkort. Den kommer til å kjøre diverse linux-distroer og var opprinnelig ment som en billig PC som skulle få barn og unge interessert i programmering.

Specs (sakset fra et annet sted):
700MHz ARM11
128MB of SDRAM
OpenGL ES 2.0
1080p30 H.264 high-profile decode
Composite and HDMI video output
USB 2.0
SD/MMC/SDIO memory card slot
General-purpose I/O
Open software (Ubuntu, Iceweasel, KOffice, Python)

Disse specsene er for modellen som vil koste 25 USD, versjonen til 35 vil ha dobbelt så mye ram og mulighet for kablet nettverk.

http://www.raspberrypi.org/

Så..

Hva skal du bruke din til?


Jeg kommer til å kjøpe den til 35 dollar og bruke den som mediasenter-PC koblet til TVen. Skal kjøpe inn USB WIFI dongle og et lite og hendig tastatur med mus integrert.

I neste runde kommer jeg til å kjøpe den til 25 dollar og prøve å lære meg litt om hvordan ting fungerer, kanskje lære meg å programmere litt også.
denne vil vært genial som en carputer .. altså pese i bilen
Den vil bli brukt til overvåkingsløsninger, og til skjermer som kan fungere som små NOCer rundt i leiligheten.
Listefyll
Trådstarter
Carputer høres fett ut! Funker det å koble den rett på batteriet til bilen, eller bør man bruke egne batterier?

Har vurdert overvåkning, men jeg har ingen verdisaker å passe på
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Carputer høres fett ut! Funker det å koble den rett på batteriet til bilen, eller bør man bruke egne batterier?

Har vurdert overvåkning, men jeg har ingen verdisaker å passe på
Vis hele sitatet...

den går på 5v micro usb .. så lader til mobil holder i massevis og alle mobilprodusenter har jo blitt enig om usb micro standard som lading =)
vet ikke om IcrapPhone har micro usb
Listefyll
Trådstarter
Skjønner ikke hva iPhone har med dette å gjøre. Det at du ikke har råd til den gjør den heller ikke til en dårlig telefon..
Nye iPhoner selges med overgang til micro USB.

Noen som vet om noen egnede skjermer hvis man vil gjøre Raspberry Pi til en carputer?
hehe koser meg med HTC og samsung intil videre jeg

men on topic

fks http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI...m=110659973152

er veldig populær som carputer skjerm

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI...m=110714988840
koster dobbelt av rasberry , men litt kvassere innmat og kan kjøre xp
Listefyll
Trådstarter
Den skjermen så fin ut, men jeg tror jeg vil ha tastatur og mus og la carputeren være baksetemaskin for sønnen min Dette er litt frem i tid, han er 10 måneder nå

Noen som har et medietastatur med mus å anbefale? Så lite og billig som mulig.

Edit: tastaturet skal ikke være i bilen.
Sist endret av Dr_Alzheimer; 28. januar 2012 kl. 11:03.
Jeg har planer om å handle og jeg vet om mange andre på nFF som venter på dette vidunderet. Jeg håper å bruke den som mediasenter. Full HD for 35 dållars!
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Noen som har et medietastatur med mus å anbefale? Så lite og billig som mulig
Vis hele sitatet...
Jeg har dette selv.. Ikke verdens billigste, men det er det beste stuetastaturet jeg har eid
Om den virkelig spiller av full HD video fra hjemmeserveren min,
DA MÅ JEG HA DEN TIL STUA
Sitat av rW. Vis innlegg
Om den virkelig spiller av full HD video fra hjemmeserveren min,
DA MÅ JEG HA DEN TIL STUA
Vis hele sitatet...
Den skal visstnok klare den oppgaven. http://www.youtube.com/watch?v=KGUIePe32Bo
Parkettetterligning
Jeg skal ha mediasenter, forsøksmaskin anngående forskjellige linux distroer, carputer når jeg får meg bil. Hvor får jeg kjøpt det egentlig når den er til salgs? Er det på nettsiden til raspberry pi?
Listefyll
Trådstarter
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jeg har dette selv.. Ikke verdens billigste, men det er det beste stuetastaturet jeg har eid
Vis hele sitatet...
Det tastaturet så fett ut, men laaangt over mitt budsjett

Kanskje fjernkontroll er en idé?

Butikken til Raspberry Pi
Ser helt greit ut det der. Hvertfall størrelsen men resten er vel kanskje ikke til å skryte av, mobilen Samsung s2 har vel bedre prossesor?
Og det kan se ut som det tar litt tid å komme i gang, ikke noe som passer meg. Eller er det bare første gangen?
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Skjønner ikke hva iPhone har med dette å gjøre. Det at du ikke har råd til den gjør den heller ikke til en dårlig telefon..
Vis hele sitatet...
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Det tastaturet så fett ut, men laaangt over mitt budsjett
Vis hele sitatet...
High five.
Listefyll
Trådstarter
Sitat av poehzler Vis innlegg
High five.
Vis hele sitatet...
Hehe Den fortjente jeg! Har forøvrig ikke råd til ny iPhone hvis den jeg har nå ryker.

Tilbake til topic
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Ser helt greit ut det der. Hvertfall størrelsen men resten er vel kanskje ikke til å skryte av, mobilen Samsung s2 har vel bedre prossesor?
Og det kan se ut som det tar litt tid å komme i gang, ikke noe som passer meg. Eller er det bare første gangen?
Vis hele sitatet...
Men Samsung har vel ikke hdmi ut eller usb? Skal ikke være særlig vanskelig å få satt opp et godt system på denne, men det er klart du nok må være fan av litt komandolinje. Kanskje det ikke passer for deg...
Kjører jo ubuntu 11.10 til vanlig men ikke noe som likner på dette. Men harddisk er det vel dårlig med? Så åssen kan jeg ha OS inne osv?
Listefyll
Trådstarter
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Kjører jo ubuntu 11.10 til vanlig men ikke noe som likner på dette. Men harddisk er det vel dårlig med? Så åssen kan jeg ha OS inne osv?
Vis hele sitatet...
OS har du på SD-kort.
Parkettetterligning
Du kan så vidt jeg har forstått legge inn os på et sd kort (erstatning for ssd). Men kan man ha for eksempel mint eller ubuntu på den? så vidt jeg forsto så går det ikke an. Må jeg bruke kommandolinje? og isåfall hvilken kommandolinjedistro er best til stuepc?
Sitat av tristen799 Vis innlegg
Du kan så vidt jeg har forstått legge inn os på et sd kort (erstatning for ssd). Men kan man ha for eksempel mint eller ubuntu på den? så vidt jeg forsto så går det ikke an. Må jeg bruke kommandolinje? og isåfall hvilken kommandolinjedistro er best til stuepc?
Vis hele sitatet...
Ok så SD kort blir løsningen der ja Tenkte litt på Ekstern harddisk selv nemlig.

Men i første innlegget står jo Ubuntu nevnt så det funker(?).
Listefyll
Trådstarter
Fra FAQ på siden til Raspberry Pi:
What Linux distros will be supported at launch?
Debian, Fedora and ArchLinux will be supported from the start. We hope to see support from other distros later. We will be selling SD cards with the distros preloaded. (Sept 4 2011 – originally, this FAQ suggested that Ubuntu would be supported. Because of issues with newer releases of Ubuntu and the ARM processor we are using, Ubuntu can’t commit to support Raspberry Pi at the moment.)
Vis hele sitatet...
Infoen i første post er litt utdatert, men øvrige specs stemmer.
Får man med powercable med maskina? Er det noen små nette kabinett til den? Må ha - mediaduppeditt!! Ser at XMBC funker. Vil boxee også funke da?
Parkettetterligning
Morsomst å lage kabinett selv da. selv tenke jeg å bruke en matboks i blikk eller noe, En bitteliten vifte og noen ekstra luftehull
Tenkte å kjøpe en 35$ å sette opp til en privat webserver og/eller vpn hos min mor, jeg mener, noen må jo utnytte at hun har 40/40 linje
ut ifra det jeg kan se på boxee.tv så vil ikke boxee funke på denne. Men xmbc funker jo. Ser i hvertfall ikke ut som boxee er å få til Arch Linux, Debian og Fedora. Men kun til Windows, Mac og Ubuntu, desverre funker ikke Ubuntu på denne tassen.
Listefyll
Trådstarter
Den bruker 5V micro USB.
Kabinetter kommer nok etterhvert, har sett et par kule konsepttegninger

Det med boxee lurer jeg også på.
Om jeg handler er det når det er bekreftet at xbmc kjører smertefritt med 1080p etc, da blir den teipta fast bakpå tv-en
Sitat av tristen799 Vis innlegg
Morsomst å lage kabinett selv da. selv tenke jeg å bruke en matboks i blikk eller noe, En bitteliten vifte og noen ekstra luftehull
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg skal få far til å lage en i glass da et lite hull til vanlig PC vifte så funker det sikkert.
Listefyll
Trådstarter
Jeg tror ikke vifte er nødvendig. Varmeutviklingen er uansett minimal.
Den der må jeg jo ha. Perfekt som mediasenter. Jeg har akkurat kjøpt meg ny ruter som støtter streaming av HD film og raspberry pi har støtte for wifi usb dongle. Så det burde vel gå fint? Noen som vet om en rimelig wifi dongle som kan passe fint til raspberry pi?
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Den der må jeg jo ha. Perfekt som mediasenter. Jeg har akkurat kjøpt meg ny ruter som støtter streaming av HD film og raspberry pi har støtte for wifi usb dongle. Så det burde vel gå fint? Noen som vet om en rimelig wifi dongle som kan passe fint til raspberry pi?
Vis hele sitatet...
http://www.dealextreme.com/p/portabl...outer-ap-66528 denne kanskje? Får mindre også tror jeg men orker ikke se over hele DX osv. Du kan jo også bruke kablet nettverk også bruke bluetooth eller annet i usb'æn.
Listefyll
Trådstarter
Tror dere disse er bra nok til sitt bruk?
USB wifi.

USB-hub.

Eller bør jeg kjøpe noe bedre?
Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Tror dere disse er bra nok til sitt bruk?
USB wifi.

USB-hub.

Eller bør jeg kjøpe noe bedre?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro så absolutt, vi har vel litt under 5mbs nettverk så 150mbs må da holde i massevis trenger ikke mer enn 10bms sikkert men den var jo billig. Ok den splitteren må vel også duge kan ikke se at det skal være noe feil med et slikt produkt.
Listefyll
Trådstarter
Smooth

Noen som har erfaring med SNES-emulatorer og Linux?
Tenkte å kjøpe et par SNES-kontrollere. Tror dere det funker?
Blir nok å kjøpe den dyre versjonen og bruke den som mediasenter i stua. Utrolig nyttig å ha en boks på størrelse med en mobil man kan streame media til.
Sist endret av Dimergon; 28. januar 2012 kl. 20:20.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Andre enn meg som våknet tidlig for å kjøpe raspberry pi? Fikk til slutt kjøpt en av farnell over telefon. Men hun sa at de ikke var på lager. Regner med at alt ligger nede i England. Hun kunne ikke si noe om hvor lang tid det ville ta.

Noen andre som fikk kjøpt?
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Andre enn meg som våknet tidlig for å kjøpe raspberry pi? Fikk til slutt kjøpt en av farnell over telefon. Men hun sa at de ikke var på lager. Regner med at alt ligger nede i England. Hun kunne ikke si noe om hvor lang tid det ville ta.

Noen andre som fikk kjøpt?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått kjøpt enda p.g.a. all trafikken som ddos'er serverne, kan du dele nret du brukte for å ringe Farnell?
Siden funker hos meg, men får bare opp funky land å bestille fra. Tror jeg venter litt.
http://bildr.no/thumb/1119980.jpeg
Får jo ikke bestilt hos farnell hvis man ikke har firma...
Så må vel vente litt da.
To stykker lagt i bestilling, og ordrebekreftelse mottatt.
Nå er det bare å krysse fingrene på at Farnell ikke legger merke til/stusser på firmaet med navn 'noname', nr. 000.
Sitat av Jaso Vis innlegg
Har ikke fått kjøpt enda p.g.a. all trafikken som ddos'er serverne, kan du dele nret du brukte for å ringe Farnell?
Vis hele sitatet...
Jeg søkte bare på farnell norge, så står adressen og nummeret i teksten helt øverst på google. Trenger ikke trykke inn på siden for å se det.
Denne skal kobles til Tvn. Med wifi som den skal kobles til min hjemmeserver der den skal hente filmer, serier og musikk
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har fått den i hus?
Min ligger på postkontoret :3
Har hatt i litt over en mnd, brukes daglig som media center i stua
Er litt keen på en sånn da, men da er nesten den stasjonære overfødig..
Se hva jeg har!
http://upit.no/bilder/BtEmA.jpg
Så så jeg at jeg ikke bestilte SD kort med Debian. Så, nå trenger jeg et SD kort (Klasse 10?) som er stort nok til Debian evt. XMBC. Vil helst kjøpe fysisk i butikk men kan kjøpe fra Komplett/Dustin evt. andre hvis prisforskjellen er stor. Alle forslag verdsettes!

EDIT; Trenger også en USB dings for å koble den til PC'en min
Sist endret av Fekillix; 21. juli 2012 kl. 00:35.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Skal bruke min til diverse, men for det meste bare litt møkking rundt.

Hva sier forresten mine medfreaks til ett kabinett laget av frostet gul plexi/lexan? Burde vel funke ^_^

Kommer til og bruke restene etter PowerKommie tegnet.