Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2573
Jeg har nå lest igjennom mange velskrevne og intelligente innlegg. Selv om jeg er alkoholiker, så har jeg på mange vis følt meg bedre enn en stoffmisbruker.
Jeg tok feil. Årsakene til at vi har begynt med rusmisbruk ligner hverandre.
Jeg begynte å lese her pga. at min kone forlot meg for en stoffmisbruker og langer. Jeg ville finne ut hva det dreide seg om. Nå har jeg fått et nytt syn på det hele, og føler meg langt i fra bedre enn noen stoffmisbruker. Vi sliter stort sett med det samme!
Kunne man bare finne frem til et middel som kunne stimulere oss på samme måte uten de sosiale konsekvensene!
Det er ikke noe galt å bruke narkotika i moderate mengder, men det er verdt å huske på at alkohol ved siden av heroin og crack er ett av de verste narkotikaene å bli avhengig av.
Bra at du har fått et nytt syn på din sitiuasjon, mange alkoholikere og "helgedrikkere" burde skjønne at alkohol er mye verre enn f.eks cannabis.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Malkav
Bra at du har fått et nytt syn på din sitiuasjon, mange alkoholikere og "helgedrikkere" burde skjønne at alkohol er mye verre enn f.eks cannabis.
Vis hele sitatet...
Det der er jeg så jævlig lei av å høre. At cannabis for seg selv ødelegger mindre av kroppens organer enn alkohol kan så være. Men det er ikke det samme som at det er bedre å missbruke kannabis enn å missbruke alkohol.
Jeg føler at det er cannabisbrukerne som slår seg til ro med denne unnskyldningen for å på en eller annen måte rettferdiggjøre at de gjør noe ulovlig.
Du skal ha ros for at du klarer å se dine egne problemer, og innse hva du sliter med. Dette problemet blir nok ikke mindre ved at kona de forlater deg.
Men du har nokså rett, jeg har en farfar som har dødd pga hans alkohol problemer, og jeg veit om flere som har gått ned pga narkotika.
Sitat av tnt
Det der er jeg så jævlig lei av å høre. At cannabis for seg selv ødelegger mindre av kroppens organer enn alkohol kan så være. Men det er ikke det samme som at det er bedre å missbruke kannabis enn å missbruke alkohol.
Jeg føler at det er cannabisbrukerne som slår seg til ro med denne unnskyldningen for å på en eller annen måte rettferdiggjøre at de gjør noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det er jo hannes mening, om du er dritt lei å høre det bryr ikke oss andre, og det er ingen som sier at det er "bedre" å missbruke kannabis enn å missbruke alkohol.

Og ja cannabisbrukern slår seg til ro det er sant, hva er det alkoholbrukern gjør ?
Ser ikke helt vitsen med å starte å diskutere om det er bedre og misbruke cannabis enn alkohol i tråden hær. Mener å at man ikke kan rettferdiggjøre misbruk av narkotika i moderate doser, selv om alkohol er et hardt rusmidel som skaper et helvete til veldig mange. men nok om det

Leste innleggene dine i "postivt om hasj" tråden. Virker som du har lyst å vende av deg alkoholen og gå over til et anet rusmidel som har midre skadevirkning? Bra du vil gjøre noe med problemene dine, men mener det blir å gå i feil rettning. Finnes inget stoff som kan stimulere deg på lik linje med alkohol uten de sosiale konsekvensene. Aldri lurt å starte å ekspremintere med dop, men spessielt ikke når du sliter med alkoholisme. Burde heller legge deg inn på avrusning eller søke hjelp på andre måter, viss du vil ha hjelp med missbruket.
Sist endret av surre; 23. januar 2008 kl. 09:39.
Enig her! Å anbefale et annet stoff, er ikke lurt. Spesielt ikke et ulovlig stoff. (dog er det mange som bruker cannabis til å stimulere gikt-problemer og smerter, men å bruke det som en avending fra et annet stoff man er sterkt avhengig av, ser jeg ikke helt vitsen i, siden du tydeligvis har en ukontrolert måte å ta i deg russtoffer på)

Ellers vil jeg hendvise til denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=78675

Må si jeg synest synd på deg, og håper ting ordner seg for deg! Så mitt tips er å snakke en lege eller kanskje noen som kan hjelpe deg med rusavending.
Sist endret av hyys; 23. januar 2008 kl. 12:41.
Ikke for å være frekk mot deg som person, men tror en del som må komme seg ut i den virkelige verden, slutte å samle alt fra tv og media, det er litt mange som ser i feil retning av hva som er virkelig og ikke.

-Heroin missbruker-
Medikamentell behandling

Opiatavhengigheten behandles medikamentelt ut fra det prinsipp at opiat (først og fremst heroin) erstattes av et annet opiat (metadon eller buprenorfin). Dermed kan man oppnå kontroll over abstinensproblemet uten at pasientene oppnår rus, og pasientene kan leve tilnærmet normale sosiale liv. Det er nødvendig å følge pasientene med strenge kontrolltiltak, bl.a. bruk av urinprøver og inntak av medikament under påsyn.

Metadon
http://no.wikipedia.org/wiki/Metadon

buprenorfin
http://no.wikipedia.org/wiki/Buprenorfin


Heroin, morfin - fakta om opioider
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5647:25:::0:0

Det handler ikke om heroin, med det handler om at det er sterke medisiner bak alt innen Behandling og avvenning.
Ikke for å være frekk mot deg som person, med dette er så langt fra topic som det kan få bli. Det er ikke snakk om et subsidert stoff til en heroinmissbruker. Han er alkoholiker.

mener du at han skal få metadonbehandling fordi han er alkoholiker?
Sist endret av hyys; 23. januar 2008 kl. 14:18.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hyys kom før meg.

Men legger til at avvenning som alkoholiker ikke inneholder da den metoden som blir brukt ved avhengighet av Heroin.
Kanskje jeg har feil, vet ikke jeg. Er heldig som ikke er i noen slik situasjon.

Til Bratsj, beste lykke videre. Håper ting ordner seg for deg
Så vis han vil hoppe på "Behandling og avvenning" så må kanskje han ta noe for å "lande" på noe annet enn alkohol om det er sterke medikamenter eller ikke det er jeg usikker på, men han kan ikke bare slutte uten videre så enkelt er det ikke.

Jeg tror ikke folk med alkohol problemer kan bare hoppe opp fra soffaen å tro de kan løpe ned til legen for å snakke bort problemet sitt. oO?

Lykke til Bratsj
Ingen har sagt det er enkelt! Men jeg tror, om du leser første posten min, at dette er en ting som legen kan svare bedre enn brukere på dette forumet.
Legen kan kanskje snakke bort problemet, men i dette tilfellet vil jeg tro at han kan definere problemet hans, eventuelt sette han på medisiner eller legge han inn\sette han på avvending, alt etter hvor stort problemet blir definert av legen. Ikke eksprimentelle narkotika brukere på nff.

Lykke til hvertfall!
Sist endret av hyys; 23. januar 2008 kl. 14:29.
Ja det kan være direkte farlig for en alkoholiker å brått kutte ut alt alkohol. Men skjønner ikke helt hva du vil fram til Milkshake. Ingen som sier at han ikke trenger avvending fra alkohol. Men det blir noe helt anet å få hjelp og medikamenter av leger, enn å starte å ruse seg på anet stoff.

men den sklei litt ut den tråden hær nå.
Bratsj: Dette er ikke kritikk, bare en liten tankespinn jeg vil dele med deg

Dette midlet du søker er allerede framstilt, og i terapiens form kalles den for total avholdenhet. Jeg vet mange vil være uenig i meg, ihvertfall en - men jeg kan forsøke å forklare det på den måten jeg mener, kortest mulig:

Et konsum av rusmidler er avhengig av diverse faktor for å kunne defineres som måteholden og fornuftig bruk, dette ansvaret ligger på hvert enkelt individ og vil også variere fra person til person. Uansett rusmiddel, er det en særdeles tynn grense for når vårt inntak bikker over til det problematiske ved rus - nemlig det som kalles misbruk. Faktor i dette forholdet er når skillet mellom måtehold og såkalt uvettig bruk er tilnærmet visket vekk, det vil si at brukeren ikke lenger evner å kontrollere sitt konsum.

Og her starter problematikken. Jeg skal forsøke å legge fram et bilde som alle forstår, ikke bare du og jeg:

Den evige karusellen er en grei beskrivelse av hva som skjer når vår konsum av rusmidler endrer seg fra såkalt vettug bruk til misbruk, den beskrives som en ond sirkel - eller en karusell. Sålenge du er del av denne karusellen forandrer historien seg ikke, den daglige rutinen din vil alltid ligge i å søke den etterlengtede rusen - på godt og vondt. Problemet er allerede oppstått, og de uheldige forholdene som følger med dette problemet vil ingen ende ta - slik er denne sirkelen. For å kunne bryte denne sirkelen, er det visse krav man er nødt til å sette seg selv. Her følger et lite eksempel der jeg hopper over noen detaljer som ikke trenger bety så mye i beskrivelsen min:

* Sirkelen har en start, det er dette i terapeutisk sammenheng sidestilt med årsak. Årsak kan være så mangt fra person til person, men felles for alle er at denne årsaken tar aldri slutt.

* For å avslutte "årsaken" så må en lete etter grunnen til "årsaken". Denne grunnen kalles for triggering. Nå leter vi dypt etter påstander for å ruse oss, og skal deretter bearbeide disse påstandene sammen i terapeutisk sammenheng.

* Påstandene for å ruse seg kalles i terapien unnskyldninger, og skal dermed være avgjørende faktor for at karusellen aldri stopper.

Med andre ord finner en rusmisbruker alltid på en unnskyldning for å fortsette å ruse seg, det er ikke som så mange tror at en rusmisbruker kan gå fra misbruk til vettug bruk - det stopper ikke karusellen, den senker muligens farta på karusellen, men du har ikke stoppet den - som i enhver terapeutisk behandling er målet!

For å oppnå målet etter endt behandling, er det viktig å unngå årsak eller triggering. Den forenklede teorien bak dette er at sirkelen er nødt til å stoppe engang, og beste måten etter avvenning er å ikke starte igjen! Dette kalles total avholdenhet, siden det fins så mange faktor i samfunnet som kan triggere til en ny runde med karusellen.

Avvenningen sidestilles med at du har stoppet karusellen, men du har ennå ikke hoppet av. Først når du har hoppet av, så er du rusfri. Rusfri er derfor din endestasjon, og skal for alltid bli det. Når du nå forholder deg rusfri, er kravene at du ikke oppsøker forhold som trigger ditt rusbehov, eller kan være med å skape nye behov - som foreksempel en annen type rus, la oss si hasj!

Hasj kan være ufarlig og av null betydning hva avhengighet på det rusmidlet utgjør, men den er en stor triggeringsfare for din historikk som alkoholiker. Det vil si at klarer du å avvenne deg fra alkohol med hasj eller cannabis, er du fortsatt oppå karusellen - du har ikke hoppet av! Du venter bare på en ny runde, og som all triggering er det bare et tidsspørsmål før karusellen starter igjen.

Teorien er så enkel at hvis karusellen starter igjen og du ikke befinner deg på den, så er du heller ikke del av den onde sirkelen. Du kan faktisk kikke på karusellen som svinger sin evige sirkel, men du kan når som helst gå vekk derfra - uten at karusellen stopper. For du har allerede hoppet av.

Tanken på at et kjemisk middel skal på magisk vis fjerne all rusbehov er velkjent drømmetenkning og for alle som har opplevd de negative effektene, som du og jeg, vet at det er et helvete vi ikke unner noen andre. Men fakta er at de er ikke på den karusellen - og kun du som person kan bestemme om du ønsker å hoppe av den eller ta en ny runde til..
Sitat av paranoy
*snip*
Unødvendig lang quote...
Vis hele sitatet...
Dette var mange ord om enkle prinsipper. Riktig at de som har problemer med rusmiddelbruk gjerne forsøker flere rusmidler. Gammel lærdom tilsier at de ender opp med heroin, men dette er sett så negativt på i dag at mange på et vis klarer å sette grensen ved heroin.

Alle dere som støtter verdens største kriminelle økonomi, salg og smugling av narkotika, og som forsøker å rettverdigjøre kriminaliteten sin ved at det ikke er farligere enn alkohol; løft blikket og vær solidarisk med trådstarter og alle andre som får ødelagte og reduserte liv som følge av rusmidler. Vi trenger ikke flere rusmidler i Norge, alkoholen skader mer enn nok.

Forresten så finnes det et kjemisk middel som magisk fjerner behovet for alkoholbruk. Det heter Antabus og fungerer svært godt for de som tar det.
Sist endret av Nichotin; 24. januar 2008 kl. 21:11.
Enkle prinsipper er det ikke - de ordene der Kaunda, er realiteten i et avvenningsprogram for langtidsmisbrukere.

Som jeg nevnte litt i innlegget er det mange detaljer jeg ikke førte opp, for det er skreddersydde behandlingsmetoder siden hvert individ ikke har de samme problemene rusmessig. Det overrasker kanskje mange at det ikke går an å sette rusmisbrukere i en standard bås hva behandling angår, og jeg vil på det sterkeste advare mot å tro at antabus er et slikt medisinsk magisk preperat.

Rusbehovet er gjerne sterkere enn den kvalmen som oppstår ved et antabus-behandling, men det vet jeg nada om. Tror Bratsj kan korrigere litt der.

Det som er tilfelle, er at enhver behandling vil inneholde de punktene jeg nevner:
Årsak, triggering, unnskyldning, avvenning og rusfri. Tror du skal bite deg litt i å kalle dette enkle prinsipper, det er nemlig slik at disse prinsippene virker enkle på papiret - men det foreligger flere hold som vanskeliggjør disse prinsippene i praksis. Derfor har man terapi. Så enkelt virker det, så vanskelig er det.
Det er flott at du har lært noe av å henge på vårt kjære forum Bratsj, det gleder oss å høre

Responsen derimot har jo sklidd helt ut med diskusjoner om cannabis kontra alkohol osv. Topic var enkelt og greit at tråstarter sin forståelse av rusmisbrukere har vokst er par hakk pga av oss/dere, noe vi selvfølgelig setter pris på å høre. Utover dette ser jeg dog ikke at det kan komme noen særlig mer vettuge poster i denne tråden, sånn som den ser ut nå..