Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1337
Hey...

På jobben skal vi ha kurs i forbindelse med at hele Shell-stasjonen skal ombygges.

Jeg regner med at vi får lønn for det...?

Er det noen som har en link til den delen av arbeidsloven der det står?

Takk for all hjelp
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det er gjerne selve arbeidsplassen som bestemmer om dere skal ha kurs eller ikke, tror jeg? Slik er det i alle fall her når folk begynner, 3 innførende kurs som ikke er betalt - som er bestemt av arbeidsplassen.
Det er vel krav om lønnet opplæring/krus om jeg ikke tar feil. Kan dessverre ikke henvise til noen lover på stående fot. Riktignok er det ikke krav om at denne lønnen tilsvarer ordinær lønn. Hør med sjefen din, det er ofte greiest.
Arbeidsmiljøloven eller noe slikt sier vel at opplæring skal være lønnet ja, mener jeg å huske.
Hvorfor ikke bare spørre arbeidsgiveren din istedet for å skrive her? Mye kjappere og korrekt svar da.
Trådstarter
Nei, det er faktisk feil.

Shell er så ufattelig korrupt, og han sier garantert at vi ikke får lønn.
Derfor kom jeg hit...jeg regna også med at man fikk lønn, spesielt når oppløringa skjer et helt annet sted enn der jeg jobber og bor.
Jo, du har krav på lønn under opplæring, hvis det du skal lære er nødvendig for at du skal kunne utføre jobben. Sørg for at du har arbeidskontrakt før du krever dette.

LOs sommerpatrulje:
"Lønn under opplæring
Som arbeidstaker har man krav på lønn under opplæring. Få ungdom er klar over dette, og mange arbeidsgivere vet å utnytte dette.
- Du skal også ha lønn under opplæring. Mange arbeidsgivere gir ikke ungdom som er under opplæring lønn. Dette er feil. Arbeidsgiver har plikt til å lære opp alle sine ansatte slik at de skal kunne gjøre den jobben de er satt til best mulig, og skal betale lønn til den som er under opplæring, sier Robert Hansen."

http://www.absentia.no/artikkel.asp?...i_id=16&id=603