Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2177
Vi har et prosjekt på skolen der vi skal finne ut hvilke studieretningsfag vi må ta, for og komme inn på de forskjellige høgskole-/universitetsutdanningene.

Jeg lurer på hvor jeg finner ut om disse tre yrkene

Webutvikler, Grafisk Design og Programerer.
Hvor er det skoler for dette og hva heter disse utdanningene egentlig?
Opprinnelig postet av Sepultura

Webutvikler, Grafisk Design og Programerer.
Hvor er det skoler for dette og hva heter disse utdanningene egentlig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke et skoleforum snoopg, men siden han spør om hvilken utdannelse en webutvikler, grafisk designer og en programmerer har, så regner jeg med at det er noen på dette forumet som kan svare.
For å bli Webutvikler, grafiskdesigner er vel Medier og komunikkasjon, det beste altarnativet, veldig dårlig arbeids marked for tiden, men..

Programerer er det vel lurest og gå almenn, så NTNU eller noe ?

Jeg har i hvertfall lyst til å bli enten programerer eller webutvikler, men har lite lyst på almenn, noen som vet om det vil funke og gå medier og komunikasjon, så høgskole (it-ingeniør) ?
man får jo generell studie kompetanse av MK.
Uansett vil det lønne seg å kjøre på med almenn eller en annen retning som gir studiekompetanse eller gå etterkurs for å få studiekompetanse.

Har du studiekompetanse og brukanes karakterer kan du ofte komme inn _nesten_ hvor du måtte ønske hvis det er plass til deg og lang historie kort, ta høyere utdanning hvis du skal bli no innen IT nå for tiden.

Uansett, høyere utdanning=bedre sjangser i jobbsøk, høyere lønn og mer 1337
jeg går programvareutvikling. vi har også media management, mediadesign og medieteknikk (de tre sistnevnte er de som tidligere het grafisk ingeniør her på skolen)

opptakskrav (karakterer) for 2003 finner du på samordna opptak sine websider. Hva som kreves av fag fra vgs finner du i studiehåndboken eller i søkerhåndboka.
Opprinnelig postet av manfred
jeg går programvareutvikling. vi har også media management, mediadesign og medieteknikk (de tre sistnevnte er de som tidligere het grafisk ingeniør her på skolen)

opptakskrav (karakterer) for 2003 finner du på samordna opptak sine websider. Hva som kreves av fag fra vgs finner du i studiehåndboken eller i søkerhåndboka.
Vis hele sitatet...
Hvilken skole er det du går på da?
Kreves matte 2mx mm?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet denne posten er gammel, men noen som kan svare på DezQuetoz spørsmål? Eller anbefaler en skole? Har lyst å programmere (ikke at jeg er særlig god, men det er allikevel det jeg er best til).

Hørte også en annen som sa at det anbefaltes både matte OG fysikk.
Sist endret av rraptor; 20. januar 2004 kl. 11:20.
Jeg studerer Informatikk (realfag), som er en del av frie fag. Hvilket betyr: har du studiekompetanse, og tiltak nok til å sende inn søknaden før fristen får du plass

edit: v NTNU that is
Må man ha Matematikk MX og Fysikk
for det eller?
slik kravene var når jeg søkte så måtte man ha 3MX/2FY eller 2MX/3FY... eventuelt kan man ta et forkurs.

skolen her tilbyr også noe som heter en "tresemesterordning" der man tar matte og fysikk sammen med fagene i 1. klasse, men vet ikke hvor lenge dette tilbudet vil vedvare
Går Siv.ing. datateknikk på NTNU, kjekk linje. Vi lærer programmering, database, deisgn, GUI osv. osv. Du bør ha 3MX og 2FY, pluss et snitt på (rett) over 5.
for realfag trenger man ikke 3mx 2fy, men det kommer vel et krav om 2mx fra 2005 (er ikke helt sikker på årstallet her). Uansett er det en fordel å kunne litt matte fra før siden man ikke slipper unna hos oss heller. (elementær diskret og brukerkurs er uansett bedre enn matte1 -> 4)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Siden jeg testa Duke Nukem hjemme hos en kompis i tidlig barndom har jeg hatt lyst til å mekke spill, programere osv.
Nå har jeg i midlertid funnet ut at det krever peiling innen matte og annet uhumskt, noe jeg er TOTALT blottet for. Så derfor ser jeg litt på grafisk design, reklame ol ( hakke gitt opp programering heeelt enda da ). Jeg leste en plass at dette ikke er en "beskyttet arbeidstittel" ( noe i den dur ) og at man faktisk ikke trenger noe spesiell utdannelse enn "peiling" og det må da være mulig å skaffe seg på annen måte enn dyre privatskoler. En lærer rådet meg til å drite i MI og Idefagskolen og heller satse på egenstudie ol.
Noen med litt mere peiling enn en fransklærer ( jaja, men hun har fortid innen grafisk design :P ) på dette som kan bekrefte evt. avkrefte dette og dermed ødelegge livet mitt ? :P
www.noroff.no har linjer for webdesign, game design og programering, privat skole
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
www.westerdals.no var den beste skolen for reklame før, og er nå også den beste skolen for grafisk design (fått ny design-linje). Kan være vanskelig å komme inn dah.. 20% sjanse eller noe slikt (På MI og Noroff kommer alle inn, med mindre du er mongolid eller blind og stum)
Kanskje alle halshugger meg nå, men dette er ikke et skoleforum!
Hendviser til regel 11.
Regler
▼ ... over et år senere ... ▼
Sorry at eg tar opp igjen denne posten, men hadde lyst å vite noe om noroff.
Er det noen spesielle krav til å komme inn på Noroff? Karakterkrav og fagleg?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Bør vel stå på noroff.no ?? Sånn som jeg har sett så er det vel slik på privatskoler at dersom du har penga så får du plass, virker ihvertfall sånn, kan vel hende de ser på karakterer dersom det er utrolig mange søkere...

Liten notis: hørte at det fra høsten av nå skal blir krav om 2fy/2mx for å komme inn på Bachelor i Informasjonsteknologi ved Høyskolen i Oslo. Bare så dere vet det dersom noen tenkte å søke. (var bare krav om allmenn studiekompetanse tidligere).
-totto
går på noroff og det er ingen spesielle karakterkrav men skolen er forferdelig DYR
totto: jeg vet for jeg søkte meg til 3. året der etter to data år på noroff,
men det ble ikke godtatt.
Sist endret av cspace; 10. juni 2005 kl. 21:15.
Hadde tenkt kanskje å ta fotolinja, men såg dette her med at det var 80.000,- i året. Var inne på sida no, men det stod egentlig ikkje så mykje om inntakskrav, men etter det, eg har snakket med en i klassa mi og sa han sa at han trodde at det var inntaksprøve. Sikkert en oppgave eg får og skal ta et par bilder i samband med den. Og de vurderer utifra bildene om eg kan komme inn eller ikkje. Kjekt at det på noen skoler sikter til talent og ikkje karakterer
det er ingen inntaksprøve
Noroff virket veldig sucky. Sats heller på spillprogrammerings-linjen ved høgskolen i hedmark eller noe. Så får du i alle fall en bachelor-grad. (Da innfrir du til kravene som spillprodusenter som f.eks. Blizzard har til jobbsøkere )