Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 28526
Crimea River
Alec's Avatar
Det er snart på tide med lønnsforhandlinger og jeg ønsker å vite hvordan det står til med resten av markedet.
Kan de som jobber med IT dele hva slags lønn de har?

Om dere kopierer teksten min under, så blir det det en god og oversiktlig tråd som kan være til nytte for mange de neste månedene.

Stilling: 3 Linje konsulent, Fulltid
Sted: Akershus/Asker
Type arbeid: Feilsøking og feilretting på Windows servere og tilhørende miljø, samt en del prosjektarbeid med teknologier som Citrix, Active Directory, Direct Access, Hyper-V, etc.
Årslønn (uten tillegg, bonus, overtid): 395.000,-

Utdanning:
2 års videregående med Elektro og IKT Servicefag. 2 års Lærling på videregående skole.
Sikkerhetsklarert
Stilling: Systemkonsulent, Fulltid
Sted: Oslo
Type arbeid: Ute-jobb hos kunde på windows SBS servere, drift og vedlikehold. Inne-jobb på vårt eget ASPmiljø. Drift av dette. HyperV cluster på san.
Årslønn (uten tillegg, bonus, overtid): 522.000. + ca 50-100.000 i "fast" bonus.
Utdanning: Fagbrev i IKT-Driftsfag.
Sist endret av Pjukern; 25. februar 2014 kl. 10:52.
Stilling: Tekniker/konsulent, Fulltid
Sted: Oslo
Type arbeid: Drift og vedlikehold, samt support på Windows xp maskiner og servere til lotteridrift.
Årslønn (uten tillegg, bonus, overtid): 650.000 i grunnlønn, men provisjon på hva maskinene drar inn kommer i tillegg. Gjennomsnittlig 300.000 i tillegg, som utgjør årslønn på alt fra 600k til 1 million. Har ikke overtidsbetaling.
Utdanning tja.. Grunnskole? Har ingen fullført utdannelse. Selvlært.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Skremmende å høre hva dere sier.. Dere som har tilsvarende stillinger som meg tjener langt mer!
Jeg ønsker veldig gjerne å høre fra fler. Gjerne flere stillinger også. Webkonsulent, programmerer.

Gjerne spesifiser om du er en selstendig konsulent eller ikke også. Jeg har et inntrykk av at selvstendige konsulenter som leier seg ut til bedrifter tjener langt mer enn hva vanlige ansatte gjør.

Og sist men ikke minst til alle sammen: Bli fagorganiserte! IT-bransjen har alt for få fagorganiserte så vi har lite å true med ved lønnsforhandliger.. Gjennomsnittet hos IT bedrifter er ca at 1 av 5 er fagorganisert.
Vi så hvordan det gikk når konsulentene til Atea gikk ut i streik fordi de ville ha en vanlig tariffavtale.. Atea ga dem fingern og brydde seg ikke i det heletatt. Det hele endte med at regjeringen stoppet streiken på grunn av sympatistreikere.
For Atea sin del var det ikke noe forskjell fra en hviken som helst dag hvor det var ekstra mange syke.

Link til Handel og Kontor:
https://www.handelogkontor.no/portal/page/portal/hk

Link til informasjon vedrørende streiken:
http://www.atea.no/hovedmeny/Nyheter...streik-i-atea/
Sist endret av Alec; 25. februar 2014 kl. 11:59.
Sitat av Alec Vis innlegg
Skremmende å høre hva dere sier.. Dere som har tilsvarende stillinger som meg tjener langt mer!
Vis hele sitatet...
Uten erfaring/ansenitet sier ikke lønna særlig mye, arbeidsstedet(både lokasjon og type) må også tas i betrakning.

Og ikke minst, de som ikke tjener i toppsiktet vil som regel ikke snakke høyt om det

Jeg har fagbrev i IKT-Driftsfag + bachelor i programmering, jobber i non-profit firma og ligger rundt Pjukern/Patrick lønnsmessig. Kunne gått opp noe ved å skifte jobb, men jeg har det fint.

Jeg har fått tilbud om av diverse headhuntere om rene konsulentstillinger som gir opptil 1.3-1.4mill i året, men da må man være selvstendig næringsdrivende, komme inn rett sted, og være obs på at konsulentene er de første som ryker når det går dårlig. Samt at lønnen skal dekke pensjon, ferie, all skatten, evnt sykepenger++. (Ikke noe jeg gidder tenke på en gang)
Stilling: 1/2 linje konsulent, Fulltid
Sted: Akershus/Asker
Type arbeid: Feilsøking og feilretting bedriftens applikasjoner, Citrix, Active Directory, Direct Access, Exchange.
Årslønn (uten tillegg, bonus, overtid): 370.000,-

Utdanning:
2 års videregående med Elektro og IKT Servicefag. 2 års Lærling i Bedrift
Sist endret av Mellem92; 25. februar 2014 kl. 15:38.
Et lite tips ifbm lønnsforhandling.
Skriv ut statistikk for din stilling fra SSB og bank i bordet om du har mindre enn snittet, evt om du mener du er 'mer verdt' (f.eks om du er en nøkkelansatt etc).

Generelle tall for it og kommunikasjon finner dere her, let dypere for din stilling:
http://ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnikt/aar

Fikk selv over 100k mer i lønn på denne måten (var greit underbetalt i utgangspunktet).
Stilling: Servicedesk Tekniker, noe ala 2.linje.
Sted: Oslo
Type arbeid: Feilretting på mye sære fagapplikasjoner, citrix, AD, Office, and so on
Årslønn (uten tillegg, bonus, overtid): 350 000,-
Privat bedrift med 250-300 kunder og 10 000 brukere. 150+ ansatte.

Utdanning:
2 års videregående med Elektro og Data og elektronikk. 1,5 års lærling på videregående skole.
Stilling: IT tekniker/konsulent
Sted: Oslo
Type bedrift: Privat, liten bedrift (under 50 ansatte),
Type arbeid: Rådgivning, feilretting, 1., 2., og 3. linje, programmering, drift av ASP - jack-of-all-trades ...
Årslønn (uten tillegg, bonus, overtid): 420 000,-
Utdanning: Generell studiekompetanse + fagbrev i IKT + 4 år i bransjen
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
https://www.ssb.no/statistikkbanken/...KT4&potsize=12

Kriterier: grunnskole + vgs.
Tok bare med menn på kjønn.

Grunnskoleutdannet tjener: 41.7k mnd (41.7k*12=500k)
VGS tjener: 47.4k mnd ( 47.4*12=569k)

Utifra dette og hva flere i tråden har oppgitt så er bransjen tydeligvis preget av hell for å få seg en perfekt arbeidsplass som betaler masse gronker.
Sitat av Alec Vis innlegg
Og sist men ikke minst til alle sammen: Bli fagorganiserte! IT-bransjen har alt for få fagorganiserte så vi har lite å true med ved lønnsforhandliger.. Gjennomsnittet hos IT bedrifter er ca at 1 av 5 er fagorganisert.
Vi så hvordan det gikk når konsulentene til Atea gikk ut i streik fordi de ville ha en vanlig tariffavtale.. Atea ga dem fingern og brydde seg ikke i det heletatt. Det hele endte med at regjeringen stoppet streiken på grunn av sympatistreikere.
For Atea sin del var det ikke noe forskjell fra en hviken som helst dag hvor det var ekstra mange syke.
Vis hele sitatet...
Tullball.
De fleste var fornøyd med dagens avtale.
Var en 5-10% av de som ville endre det om jeg ikke tar helt feil.
Du kan ikke mene at de har en rett på å endre det når alle de andre vil ha det som normalt?
De andre ble spurt og sa at de var fornøyd med dagens ordning.
Stilling: Systemovervåker / NOC Engineer
Sted: Hordaland/Bergen (Flesland)
Type arbeid: H24 turnus - Sitte klar i beredskap til å reagere på alarmer som kan komme fra servere og nettverk på norsk fastland (og et fåtall internasjonale samband i nordic ring), Svalbard, Jan Mayen og norske oljeinstallasjoner. Med enorme mengder redundans både på nettverksiden (spredtruta samband som aldri går i samme grøft etc) og serversiden (selv datasenteret i et militært fjellanlegg har et disaster recovery centre klar til å ta over alt på et par timers varsel) så er det en veldig stille og rolig jobb hvor man i helgene f.eks. kan se TV tolv timer i strekk og ikke ha løftet en finger fagmessig sett etter å ha logget inn ved arbeidsdagens start. En vakt kan altså være alt ifra å gi flygeledere nytt passord til å forhindre at norsk luftrom stenger.

Grunnlønn (uten tillegg, bonus, overtid): 421 500 kr (523 500 kr med variable og faste tillegg grunnet turnusjobbing)
Brutto i 2013 (med tillegg og overtid): 711 210 kr.
Alle i turnus tjener nøyaktig det samme, så når vi først går opp i lønn så går alle opp. Jeg er med andre ord godt fornøyd som 25 åring, imens de andre (mesteparten over 45) som tjener det samme gjerne skulle ønske seg mer i lønn.

Utdanning:
GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Serviceelektronikk, fagbrev serviceelektroniker (uten læringtid siden jeg begynte rett på BTF), Fagtekniker innen Data, Drift og Sikkerhet med Programmering fra Teknisk Fagskole, 2 x 4 CCNA moduler Cisco kursbevis (ikke sertifisering siden vi måtte betale det selv) som en del av pensum på BTF og HiB (hvor jeg begynte på et par Bachelorer uten å fullføre).
Sist endret av bashfoo; 26. februar 2014 kl. 14:47.
Jeg har fått et par forespørsler om hva jeg jobber med, og hvordan jeg har nådd lønnsnivået mitt. Tenkte jeg bare skulle slenge ut et par tips slik jeg ser det her istedet:

Det har garantert veldig mye å gjøre med hell, men eneste jeg kan anbefale for å få en relativt god lønn er ved å ankre seg til bedriften. Selv er jeg ansatt og ikke selvstendig næringsdrivende, men jeg har endret den interne infrastrukturen til et system, som nå er avhengig av meg; på denne måten har jeg vært heldig nok til å kreve en lønn langt over nivået jeg først ble ansatt med. Dette krever at du som "konsulent" ser en løsning på firmaets nåværende, problemfylte system, og finner/skaper en løsning som gjør livet lettere for ledelsen. Jeg kan allerede nå si at det vil ikke være så enkelt som å si "istedet for x, hva om vi gjør z?". Du er nødt til å bite tenna sammen og lage en simpel prototype som kan settes i effekt fra et tasteklikk. Andre folk har veldig sjelden muligheten til å kunne se de samme visjonene du eventuelt ser, så det må du selv stå ansvarlig for.

Jeg har aldri vært ansatt i en offentlig/statlig bedrift/sektor, men ser meg heller ikke for at det noensinne kommer til å være relevant. En mindre bedrift med færre ansatte ( < 10) som blir innleid til å drifte anlegget til et større konsern, er der jeg har funnet lykken med gull. Det er sikkert mulig å opparbeide seg en tilnærmet lik lønn på andre måter, men det har for meg vært det letteste. I offentlig sektor regner jeg nesten med at det er umulig å endre et nåværende system, da antall år på skole ofte blir sett på som viktigere enn faktisk talent og hva man kan bidra med der. Like poengløst som politikk.
Med tanke på hva Patrick nettopp sa, så må jeg nesten bekrefte at det er fullt mulig å gjøre seg 'kritisk' i statlig/offentlig sektor (antar vi er statlig siden vi har Statens pensjonskasse og staten eier 100% av aksjene i firmaet). Flere av kollegaene mine (som ikke går i turnus) har gjort seg så nødvendige (på 1-3 systemer) at de har fått beholde hjemmevakttilleggene (3. linje beredskapsvakt) selv etter at gjort en så elendig jobb som beredskapsvakt (på alle systemer som den seksjonen har ansvar for) at de ble kicket fra den aktuelle seksjon.
Ved å ikke dokumentere egen kode og implementasjon så har de fått beholde lønn de på ingen måte fortjener (med tanke på de overingeniørene som faktisk klarer å opprettholde kompetanse på alle systemene og dermed går fulle uker i beredskap uten alkohol og uten å kunne være mer enn 2 timer unna arbeidsplassen).
▼ ... over et år senere ... ▼
Litt gammel post, men for eventuelle nye lesere

Jeg jobber for et firma som administrerer IT-konsulenter - so to speak. Jeg kan si at vi som regel betaler våre konsulenter mellopm 700kr og 1100kr i timen som freelancere. Med vanlig arbeidsuke og arbeidsår, (37,5t/uka * 47 uker) med en lønn på 900kr/t så har du over 1,5 mill brutto. Det skal sies, vi har et minimumskrav for alle våre konsulenter at de har 5 års arbeidserfaring innenfor IT.

Denne lønna gjelder alle typer konsulenter fra programmerere, designere, business managers(vel, disse får kanskje enda litt mer), testere, app-utviklere mm. Ønsker ikke drive noe reklame for mitt firma her, men selvfølgelig, er du erfaren og litt nysgjerrig på våre prosjekter og hvilke jobber vi har ute, så kan du jo bare svare meg her, så kan vi jo komme tilbake til det
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fra 700 til 1100. Hvor er det du jobber? :P Eller hva slags prosjekter er det dere jobber med?
Høres utsom standardpris for konsulenter i dagens marked. Om man tilbyr så høy lønn betyr det at selskapet ikke tar så mye av kake, som igjen hinter til at det enten er provisjonsbasert lønn eller at de ansatte driver ENK og leies ut som underleverandører og må stå for feriepenger, sykepenger o.s.v. selv.