Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 19257
Sitter og leser førstesaken på aftenposten.no nå, og lurer på hva resten av folket mener om dette:

Barnekirurger kritiske til Høies omskjærings-forslag:

Frykter at nyfødte må legges i narkose
Leder av Norsk barnekirurgisk forening mener rituell omskjæring ikke skal være en del av det offentlige helsevesenet.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Uy4O1vldV8E

Jeg skjønner ikke hvordan rituell omskjæring av hverken gutter eller jenter kan forsvares i et såkalt moderne land som Norge. Uansett hvordan man prøver å argumentere for dette så faller argumentene i grus.

Noen mener dette handler om å besktytte foreldrenes religiøse rettigheter, men hva med barnets rettigheter? Barnet er en selvstendig person, og ingen har rett til å utføre unødvendige kirurgiske inngrep på en person som ikke kan samtykke til dette.

Uansett hvordan man snur og vrir på det så blir det feil i mitt hode.

Et annet poeng er at all omskjæring av jentebarn, uansett hvor harmløst inngrepet er, er ifølge norsk lov strengt forbudt. Hvorfor har ikke guttebarn den samme rettigheten?
Vanskelig sak, dette.

Jeg er imot all form for omskjæring, både jenter og gutter.
I dag er det fortsatt forbudt å omskjære jenter i Norge, heldigvis.
Desverre fører dette til at omskjæring av jenter blir utført av personer som ikke har peiling, og som setter jentene i livsfare.

Samme problemet har man med omskjæring av gutter.

Statens helsetilsyn støtter ikke dette lovforslaget, til dels fordi folk ikke bruker tilbudet de hadde for omskjæring.

Statens helsetilsyn legger til at da omskjæring av gutter ble tilbudt ved fødsel, takket mange foreldre nei fordi det av rituelle årsaker skulle skje senere. Helsetilsynet har ikke kjennskap til at dette skal ha endret seg.
Vis hele sitatet...
Kilde: Går imot lovforslag om omskjæring

Virker som dette lovforslaget kommer fordi det skal bli mulig for helsepersonale og religiøse kiurgihobbister å sammarbeide, og forhindre at barn dør i disse "ritualene".

Du kan lese lovforslaget her: regjeringen.no/pages/16338046/Hoeringsnotat.pdf

Det som er interessant, er at omskjæring av jenter ikke bare er beskyttet av FN's barnekonvensjon og strider mot grunnleggende menneskerettigheter, men den er også beskyttet av FN's kvinnekonvensjon:

Helse- og omsorgsdepartementet - Kjønnslemlestelse

Jeg er ikke noen ekspert i juss, men det kan hende at siden omskjæring av jenter strider mot 2 FN konvensjoner mens omskjæring av gutter bare strider mot 1, så er det kanskje lettere å ignorere og lage lover som tillater omskjæring av gutter...

Personlig mener jeg at religion ikke skal dyttes på barn under 18 år, innkludert ritualer som dåp, konfimasjon og omskjæring. Men yeah... lykke til med å forby foreldre å lære barna sine "veien til himmelen".
Jeg her fullstendig imot rituell omskjæring.

Barnet blir utsatt for unødvendige smerter, risiko for infeksjoner, og ikke minst blir det frarøvet muligheten til å bestemme over egen kropp.
Rituell omskjæring tvinger individet inn i en tro som det ikke er sikkert det ville valgt selv.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Et annet poeng er at all omskjæring av jentebarn, uansett hvor harmløst inngrepet er, er ifølge norsk lov strengt forbudt. Hvorfor har ikke guttebarn den samme rettigheten?
Vis hele sitatet...
Omskjæring av jenter og gutter kan ikke sammenlignes. Omskjæring av jenter er langt mer omfattende, og innebærer i de flest tilfeller livsvarige problemer. Det er nok grunnen til at guttebarn nå ikke har de samme rettighetene.

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/kvinn...29.html?page=2
http://nhi.no/sykdommer/kvinne/kvinn...28.html?page=1


Jeg syns selvfølgelig likevel at gutter bør ha de samme rettighetene som jenter. Inngrepet innebærer også smerter for gutter, smerter det er fullstendig meningsløst at et lite barn skal måtte oppleve, og en del opplever også komplikasjoner i ettertid.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Et annet poeng er at all omskjæring av jentebarn, uansett hvor harmløst inngrepet er, er ifølge norsk lov strengt forbudt. Hvorfor har ikke guttebarn den samme rettigheten?
Vis hele sitatet...
Nå er omskjæring av jenter et ganske så mye større inngrep en omskjæring på gutter. For guttens del gjør det ikke stort, og det er renslig, og kan forhindre en del problemer, og gir få ulemper, men en jente vil miste all seksuell nytelse, og om jenta en dag skal føde et barn vil ikke kjeden klare å strekke seg ut, på grunn av mangel av kjønnslepper, og alt på et vis ''revner opp''.

Det er et problem man ikke kan fikse stort på, men jeg synes at omskjæring av jenter i Norge skal bli utført av utdannede leger, og kirurger fremfor en ustø bestemor.

Det er heller ikke uvanlig at barnet blir tatt med til hjemlandet for og omskjæres, og om dette er en jente, er det som oftest veldig smertefult og risikabelt.

Av den grunn er jeg for omskjæring av jentebarn, så lenge klitoris, og mesteparten av kjønnsleppene er intakte.
Sist endret av Relevant; 23. mars 2014 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
For guttens del gjør det ikke stort, og det er renslig, og kan forhindre en del problemer, og gir få ulemper
Vis hele sitatet...
I 1999 gav The American Academy of Pediatrics ut et dokument angående omskjæring, som konkluderte med at det ikke kan dokumenteres noen nytteverdi i forhold til penishygiene, reduksjon i sykdommer eller risiko for hivsmitte.

Det er altså bare tull at omskjæring av gutter er renslig eller at det forhindrer problemer. Det er en grunn til at kroppen er slik den er. Omskjæring kan også føre til komplikasjoner og problemer for gutten, det er altså totalt unødvendig å gjennomføre noe slikt på et friskt barn.

http://pediatrics.aappublications.or...86.short?rss=1
Sitat av randomize Vis innlegg
I 1999 gav The American Academy of Pediatrics ut et dokument angående omskjæring, som konkluderte med at det ikke kan dokumenteres noen nytteverdi i forhold til penishygiene, reduksjon i sykdommer eller risiko for hivsmitte.

Det er altså bare tull at omskjæring av gutter er renslig eller at det forhindrer problemer. Det er en grunn til at kroppen er slik den er. Omskjæring kan også føre til komplikasjoner og problemer for gutten, det er altså totalt unødvendig å gjennomføre noe slikt på et friskt barn.

http://pediatrics.aappublications.or...86.short?rss=1
Vis hele sitatet...
Målet var ikke å glorifisere omskjæring av gutter, men heller sette en skillevegg, og kategorisere omskjæringen for gutter og jenter i 2 forskjellige blokker. Fult klar over at det ikke er ytterst nødvendig, men folk kommer til å gjøre det uansett hvor lovlig det er.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Omtrent den eneste måten mannlig omskjæring er mer hygienisk på, er hvis man aldri vasker kuken. Det er ikke et kirurgisk problem. Kvinnelig omskjæring er bare sinnsykt, det er ikke engang verdt å kommentere.
Sist endret av robhol; 23. mars 2014 kl. 01:21.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Målet var ikke å glorifisere omskjæring av gutter, men heller sette en skillevegg, og kategorisere omskjæringen for gutter og jenter i 2 forskjellige blokker. Fult klar over at det ikke er ytterst nødvendig, men folk kommer til å gjøre det uansett hvor lovlig det er.
Vis hele sitatet...
Det går fint an å sette et skille mellom de to uten å komme med utdaterte påstander vedrørende omskjæring av gutter
Sitat av randomize Vis innlegg
Det går fint an å sette et skille mellom de to uten å komme med utdaterte påstander vedrørende omskjæring av gutter
Vis hele sitatet...
Jeg tok bare noe rett ut av bakhodet, siden Samfunnsfaglæreren min forklarte meg dette en gang, nettopp det at det ikke har noen spesiell betydning, men jeg tok feil.

Jeg søkte litt på nettet og samlet sammen litt informasjon til folket her, siden det kan være relevant i forhold til tråden.

-La oss lære fra våre feil.

''Tilstander som hos voksne menn kan tale for omskjæring, for eksempel mulig redusert overføring av hivsmitte ved seksuell kontakt, er lite relevante i vår del av verden.

Forebygging av urinveisinfeksjoner er også brukt som et argument i debatten. Man må omskjære rundt 200 babyer for å spare én urinveisinfeksjon, en tilstand som enkelt kan behandles med antibiotika. Inngrepet tilfredsstiller derfor ikke de strenge krav som stilles til forebyggende kirurgiske inngrep, spesielt når de gjøres på personer som ikke kan samtykke.

I USA, ett av to land i verden som ikke har signert FNs barnekonvensjon, blir voksenhelse og økonomiske besparelser på grunn av mulig redusert hivsmitte ved seksuell kontakt brukt som medisinsk argument for å omskjære små guttebabyer. Europeiske barnemedisinere er uenige i dette og mener at mangelen på helsegevinster i barndommen, i tillegg til smertene og risikoen ved inngrepet, gjør at inngrepet må vente til gutten kan bestemme selv.''
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nå er omskjæring av jenter et ganske så mye større inngrep en omskjæring på gutter. For guttens del gjør det ikke stort, og det er renslig, og kan forhindre en del problemer, og gir få ulemper, men en jente vil miste all seksuell nytelse, og om jenta en dag skal føde et barn vil ikke kjeden klare å strekke seg ut, på grunn av mangel av kjønnslepper, og alt på et vis ''revner opp''.

Det er et problem man ikke kan fikse stort på, men jeg synes at omskjæring av jenter i Norge skal bli utført av utdannede leger, og kirurger fremfor en ustø bestemor.

Det er heller ikke uvanlig at barnet blir tatt med til hjemlandet for og omskjæres, og om dette er en jente, er det som oftest veldig smertefult og risikabelt.

Av den grunn er jeg for omskjæring av jentebarn, så lenge klitoris, og mesteparten av kjønnsleppene er intakte.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du burde sette deg litt mer inn i hva kvinnelig omskjæring innebærer før du hevder at kvinnelig omskjæring ikke bare bør legaliseres / avkriminaliseres, men også tilbys av det offentlige.

Dette er i det hele tatt et rimelig reaksjonært utsagn, all den tid de fleste er enige om at det er helt rett at kvinnelig omskjæring er, og skal fortsette å være, forbudt. Dagens debatt handler utelukkende om hvorvidt det samme skal gjelde mannlig rituell omskjæring eller ikke, men siden du tydeligvis har mangelfulle kunnskaper på området, begynner jeg med det grunnleggende:

Kvinnelig omskjæring er et samlebegrep på forskjellige inngrep på kvinners kjønnsorgan. Ett av inngrepene innebærer fjerning av hele eller deler av klitoris, et lite punkt med 8000 (!) nerveender, og dermed hovedkilden til kvinners seksuelle nytelse. I tillegg til hele eller deler av klitoris, er det også vanlig å fjerne deler av eller alt av indre og / eller ytre kjønnslepper. Med andre ord alt som utgjør den ytre delen av kjønnet.
Den mest alvorlige typen innebærer fjerning av både klitoris og kjønnslepper, i tillegg til at vulva regelrett blir sydd igjen. Kun en liten åpning blir igjen så mensblod og urin kan komme ut. Når jenta senere gifter seg, må stingene løsnes og ev. sammenvokst hud sprettes opp før det er mulig å gjennomføre samleie. Dette er altså en veldig effektiv måte å kontrollere kvinnens kjønnsliv på. Det finnes i tillegg forskjellige praksiser som involverer b.la. brenning og riving.

Kvinnelig kjønnslemlestelse fører ikke bare til at «kjeden ikke klarer å strekke seg ut». Det er et inngrep som fører til alt fra manglende seksuell nytelse og komplikasjoner under fødsel, til store kroniske smerter, problemer under urinering og menstruasjon, psykiske problemer og betydelig nedsatt livskvalitet.
Det finnes med andre ord ingen skånsom og medisinsk forsvarlig måte å utføre kvinnelig omskjæring på, fordi det regelrett innebærer å ødelegge kjønnsorganene.



Kjønnslemlestelse av jenter og rituell omskjæring av guttebarn kan således ikke sammenlignes, men det betyr ikke at omskjæring av gutter bør være mer akseptert.
Det er likeså mye et inngrep på og et overgrep mot et forsvarsløst barn, og et inngrep som ikke på noen måte er nødvendig eller gunstig for barnets helse. Å innlemme omskjæring i helsevesenet er et skritt i feil retning, og jeg synes det er trist at det er dette som er Høies svar på kritikken.

Du mener det er et problem det ikke kan gjøres stort med, jeg mener at jo, det kan det absolutt. Men løsningen på det er ikke å legitimere praksisen med verken kvinnelig kjønnslemlestelse eller mannlig omskjæring ved å innlemme dem i det offentlige helsevesenet. Jeg er redd barneombud Anne Lindboe har fullstendig rett i at dette vil bidra til å fremstille det som noe riktig og bra.

Sitat av Relevant Vis innlegg
For guttens del gjør det ikke stort, og det er renslig, og kan forhindre en del problemer, og gir få ulemper
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med sterke modifikasjoner. Omskårede menn har riktignok mindre risiko for å bli smittet av bl.a. HIV og HPV, men det kan oppstå forskjellige senkomplikasjoner som skjevstilling og arrdannelser som kan være skjemmende og vondt, og som fører til behov for ny kirurgi. Omskæring fører dessuten til redusert følsomhet i glans, og i sjeldne tilfeller kan penis bli så ødelagt at sex er utelukket.
Og hva renslighet angår: Hvor vanskelig er det egentlig å få en gutt til å gni seg litt på tissen i dusjen?


I bunn og grunn handler ikke dett om medisinske og hygieniske fordeler og ulemper ved omskjæring, verken for motstanderne eller forkjemperne.
Det handler om et religiøst rite som kolliderer med et moderne samfunns verdier, og prinsippet om at man ikke skal utføre permanente og potensielt skadelige inngrep på noen som ikke kan motsette seg det, kun basert på egen religiøs overbevisning.
Jeg er i mot omskjæring av både gutter og jenter.

Menn sine glans blir til vanlig hud, tror jeg. Dermed mindre seksuell nytelse.

Jeg var sammen med ei i 2 uker som hadde både klitoris og kjønnslepper fjernet, det så mildt sagt ut som et togvrak.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Jeg er i mot omskjæring av både gutter og jenter.

Menn sine glans blir til vanlig hud, tror jeg. Dermed mindre seksuell nytelse.

Jeg var sammen med ei i 2 uker som hadde både klitoris og kjønnslepper fjernet, det så mildt sagt ut som et togvrak.
Vis hele sitatet...
Glans blir ikke til "vanlig hud"... Vær så vennlig å ikke spre slik informasjon uten at du vet hva du snakker om.
Derfor jeg la til "tror jeg".

Kanskje du burde lese innlegget en gang til?
Sist endret av SkittenKanyle; 24. mars 2014 kl. 11:50.
Selvfølgelig blir ikke glans til vanlig hud, men jeg vil gjette at området blir mindre følsomt? Jeg synes ihvertfall det er veldig ubehagelig når "nissen ikke har på seg lua si" i boxeren..
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Derfor jeg la til "tror jeg".

Kanskje du burde lese innlegget en gang til?
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde være takknemlig for at noen forteller deg at du trodde feil? Så slipper du (og andre) å basere dine meninger på myter
Det er helt sykt at vi skal tillate dette i vårt 'moderne' land. Ett religiøst rituale som utføres på barn som ikke har peiling på hvorfor dette gjøres, samme om det er gutter eller jenter så burde dette være strengt forbud.

Jeg trodde vi var kommet lengre enn dette... motbydelig og totalt tankeløst. Og gjøre dette lovlig fordi 'det gjøres uansett og med mulige komplikasjoner..' viser hvor langt det tenkes.. som å si 'hvorfor er narko ulovlig, det gjøres jo uansett det også'..
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Derfor jeg la til "tror jeg".

Kanskje du burde lese innlegget en gang til?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at det er mange som kjøper det de leser på forum som god fisk, uten å tenke kritisk rundt det selv. Dermed er det greit å tenke over hva man spyr ut når det kommer til faktapåstander som kan bli motbevist av et kjapt googlesøk, slik at andre ikke tror det samme som deg. Det du sikkert tenker på er at glans hardner litt til, blir herdet.

Ser det hersker en del forvirring rundt hva mannlig omskjæring faktisk innebærer. Jeg ble omskjært i en alder av atten, av medisinske årsaker. Det er i seg selv ikke skadelig på noen bevist måte, det har faktisk ved flere studier vist seg å forebygge HIV og minske sjansen for prostatakreft.

Når det kommer til temaet for denne tråden må jeg si at ingen skal prakkes på noe uten deres egen vilje, og dermed bør det ikke være tillatt med rituell omskjæring av barn. Det som derimot er problemet er hvis familiene ønsker omskjæring så mye at betefar skal frem med kjøkkenkniven...
ser ut som dette tema er syklisk oppe, tar meg den frihet i å sitere meg selv for å spre litt informasjon om omskjæring av menn siden jeg ser de gamle mytene blir perpetuert:
Sitat av Thror Vis innlegg
Litt info til de som mener det "bare" er å fjerne litt hud:
En omskjæring i et voksent individ omfatter fjerning av rundt 70cm^2 med hud(http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/), og over 20,000 spesialiserte nerveendinger. En omskjæring fjerner det mest sensitive vevet på penis, nærmest alle Meissners korpuskler blir fjernet. Det er spesialiserte nerveendinger, uten dem kan du ikke føle lett berøring og du sitter igjen med kun trykk, smerte, vibrasjon og temperatur. (Kilde: Van Howe RS, Cold CJ. Advantages and disadvantages of neonatal circumcision. JAMA 1997:278:203 og Sorrells et al. (2007). Fine-touch pressure thresholds in the adult penis. British Journal of Urology)
Hvis dette skulle bli sammenlignet med omskjæring av kvinner, ville dette tilsvart noe mellom FGC 1a og 1b (http://en.wikipedia.org/wiki/Female_...Types_I_and_II) mtp. hvilket type vev som fjernes og dets funksjon. Videre må det kunne sies å være mye verre enn FGC type IV, noe jeg vil tro de fleste tilhengere av mannlig omskjæring fortsatt er sterkt i mot.
Merk: former av kvinnelig kjønnslemlestelse verre enn type I og II står kun for 10% av tilfellene.

De fleste argumenter om renslighet og infeksjoner kan også brukes om omskjæring av kvinner. Det reduserer antall tilfeller hos dem også, likevel vil jeg tro veldig få vil se på det som en indikasjon for omskjæring av kvinner, og det samme burde folk mene om omskjæring av gutter. Den beste måte å forhindre infeksjoner og smitte av sykdommer er å lære barn og ungdom om korrekt hygiene og bruk av prevensjon.

Omskjæring av guttebarn er så vidt jeg vet den eneste amputasjonen som blir gjort på barn uten medisinsk indikasjon. Det er en urgammel tradisjon som bryter små barn sin rettighet til kroppslig integritet, er grusom, motbydelig og burde forbys hvis ikke medisinsk indikasjon foreligger.
Vis hele sitatet...
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det jeg mente var at det er mange som kjøper det de leser på forum som god fisk, uten å tenke kritisk rundt det selv. Dermed er det greit å tenke over hva man spyr ut når det kommer til faktapåstander som kan bli motbevist av et kjapt googlesøk, slik at andre ikke tror det samme som deg. Det du sikkert tenker på er at glans hardner litt til, blir herdet.

Ser det hersker en del forvirring rundt hva mannlig omskjæring faktisk innebærer. Jeg ble omskjært i en alder av atten, av medisinske årsaker. Det er i seg selv ikke skadelig på noen bevist måte, det har faktisk ved flere studier vist seg å forebygge HIV og minske sjansen for prostatakreft.

Når det kommer til temaet for denne tråden må jeg si at ingen skal prakkes på noe uten deres egen vilje, og dermed bør det ikke være tillatt med rituell omskjæring av barn. Det som derimot er problemet er hvis familiene ønsker omskjæring så mye at betefar skal frem med kjøkkenkniven...
Vis hele sitatet...

Du kunne bare ha snittet litt i forhuden, du hadde ikke trengt å fjerne hele forhuden.


Alle med en IQ over 70 forstår det jeg sier, når jeg legger til "TROR jeg".

Det er også bevist at nervene dine dør/visner bort.

Men det kommer helt ann på om du leser en amerikansk undersøkelse eller europeisk.
Sitat av Thror Vis innlegg
Litt info til de som mener det "bare" er å fjerne litt hud:
En omskjæring i et voksent individ omfatter fjerning av rundt 70cm^2 med hud(http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/), og over 20,000 spesialiserte nerveendinger. En omskjæring fjerner det mest sensitive vevet på penis, nærmest alle Meissners korpuskler blir fjernet. Det er spesialiserte nerveendinger, uten dem kan du ikke føle lett berøring og du sitter igjen med kun trykk, smerte, vibrasjon og temperatur. (Kilde: Van Howe RS, Cold CJ. Advantages and disadvantages of neonatal circumcision. JAMA 1997:278:203 og Sorrells et al. (2007). Fine-touch pressure thresholds in the adult penis. British Journal of Urology)

Hvis dette skulle bli sammenlignet med omskjæring av kvinner, ville dette tilsvart noe mellom FGC 1a og 1b (http://en.wikipedia.org/wiki/Female_...Types_I_and_II) mtp. hvilket type vev som fjernes og dets funksjon. Videre må det kunne sies å være mye verre enn FGC type IV, noe jeg vil tro de fleste tilhengere av mannlig omskjæring fortsatt er sterkt i mot.
Merk: former av kvinnelig kjønnslemlestelse verre enn type I og II står kun for 10% av tilfellene.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen med type 1a (ingen fjerning av klitoris) kan jeg forstå, men denne typen forekommer veldig sjeldent. Det er som regel alltid fjerning av hele eller deler av klitoris. Om man absolutt skal sammenligne, så blir det som å skulle fjerne (deler av) mannens penishode.

Nesten alle omskjærte kvinner får fjernet hele eller deler av klitoris, samt delvis eller total fjerning av de indre kjønnsleppene. Jeg syns derfor man skal være forsiktig med å sammenligne omskjæring av jenter og gutter.

"Type 1: Excision of the prepuce, with or without excision of part or all of the clitoris.
Type 2: Excision of the clitoris with partial or total excision of the labia minora.
Type 3: Excision of part or all of the external genitalia and stitching/narrowing of the vaginal opening."



Type 3 står for 20% av alle tilfeller, så det stemmer ikke at omskjæring verre enn grad I og II bare står for 10% av tilfellene.
"Types I and II are the most common, with variation among countries. Type III, infibulation, constitutes about 20 per cent of all affected women and is most likely in Somalia, northern Sudan and Djibouti."
http://www.unfpa.org/gender/practices2.htm#3
Sist endret av randomize; 24. mars 2014 kl. 21:24.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Du kunne bare ha snittet litt i forhuden, du hadde ikke trengt å fjerne hele forhuden.
Vis hele sitatet...
Et ganske freidig utsagn med tanke på at det er basert utelukkende på denne ene korte setningen:
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg ble omskjært i en alder av atten, av medisinske årsaker.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at legen som utførte inngrepet kjenner bedre til de medisinske årsakene enn du gjør, og dermed er bedre skikket til å avgjøre hvorvidt hele forhuden burde fjernes eller ikke.

Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Alle med en IQ over 70 forstår det jeg sier, når jeg legger til "TROR jeg".

Det er også bevist at nervene dine dør/visner bort.

Men det kommer helt ann på om du leser en amerikansk undersøkelse eller europeisk.
Vis hele sitatet...
Ja da, vi kan lese. Poenget er at hva du, jeg, eller noen andre, tror om noe, er ganske verdiløst i en diskusjon med mindre man har noe å støtte opp antagelsene med. Spesielt når det er så lett å motbevise at du tar feil, og jeg er helt enig med Snøbark i at du burde være takknemlig for at noen påpeker feilene dine, i stedet for å gå i en forsvarsposisjon og forsvare utspillet med nebb og klør på den måten du gjør.

Sitat av Thror Vis innlegg
Litt info til de som mener det "bare" er å fjerne litt hud:
En omskjæring i et voksent individ omfatter fjerning av rundt 70cm^2 med hud(http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/), og over 20,000 spesialiserte nerveendinger. En omskjæring fjerner det mest sensitive vevet på penis, nærmest alle Meissners korpuskler blir fjernet. Det er spesialiserte nerveendinger, uten dem kan du ikke føle lett berøring og du sitter igjen med kun trykk, smerte, vibrasjon og temperatur. (Kilde: Van Howe RS, Cold CJ. Advantages and disadvantages of neonatal circumcision. JAMA 1997:278:203 og Sorrells et al. (2007). Fine-touch pressure thresholds in the adult penis. British Journal of Urology)
Hvis dette skulle bli sammenlignet med omskjæring av kvinner, ville dette tilsvart noe mellom FGC 1a og 1b (http://en.wikipedia.org/wiki/Female_...Types_I_and_II) mtp. hvilket type vev som fjernes og dets funksjon. Videre må det kunne sies å være mye verre enn FGC type IV, noe jeg vil tro de fleste tilhengere av mannlig omskjæring fortsatt er sterkt i mot.
Vis hele sitatet...
Flott at du påpeker hvilken innvirkning omskjæring kan få på mannens seksualliv. Det virker, som du selv sier, som mange tror det bare er fjerning av litt overflødig hud uten noen spesiell funksjon. Det er klart forhuden har en hensikt, hvis ikke hadde vi gradvis kvittet oss med den naturlig.

Jeg synes allikevel det er trist at du ser deg nødt til å sammenligne med, og på den måten bagatellisere, kvinnelig kjønnslemlestelse for å få frem poenget ditt.
Jeg skal si meg enig i at FGC type 1a, altså fjerning av klitorisforhuden, tilsvarer mannlig omskjæring. At fjerning av penisforhuden er ekvivalent med fjerning av deler av klitoris, må jeg derimot protestere mot. At man ved fjerning av forhuden fjerner deler av sensitiviteten, kan i mine øyne ikke sammenlignes med å fysisk kutte av deler av selve klitoris.

Sitat av Thror Vis innlegg
Merk: former av kvinnelig kjønnslemlestelse verre enn type I og II står kun for 10% av tilfellene.
Vis hele sitatet...
Med dette utsagnet fremstiller du disse typene kjønnsmlemlestelse som mindre alvorlige enn de er.
Praksisen med fjerning av kun klitorishetten er svært lite utbredt; størstedelen av kjønnslemlestelse type I innebærer fjerning av hele eller deler av klitoris, og type II fjerning av hele eller deler av klitoris og kjønnslepper. Dette er høyst alvorlige inngrep med alvorlige konsekvenser.

Sitat av Thror Vis innlegg
Videre må det kunne sies å være mye verre enn FGC type IV, noe jeg vil tro de fleste tilhengere av mannlig omskjæring fortsatt er sterkt i mot.
Vis hele sitatet...
Her er jeg nok en gang uenig; FGC type IV omfatter alt fra relativt harmløs symbolsk prikking til kutting, brenning og riving av kjønnsorganet.

Det er i det hele tatt dumt at man må disputere hvilken form for kjønnslemlestelse som er verst, når det ikke nødvendigvis er de fysiske konsekvensene som er det viktigste argumentet for et forbud. Selv om de vanligste formene for kvinnelig kjønnslemlestelse er de med mest alvorlige kroppslige følger, er det prinsipielt like galt for begge kjønn.


Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er et problem man ikke kan fikse stort på, men jeg synes at omskjæring av jenter i Norge skal bli utført av utdannede leger, og kirurger fremfor en ustø bestemor.

Det er heller ikke uvanlig at barnet blir tatt med til hjemlandet for og omskjæres, og om dette er en jente, er det som oftest veldig smertefult og risikabelt.

Av den grunn er jeg for omskjæring av jentebarn, så lenge klitoris, og mesteparten av kjønnsleppene er intakte.
Vis hele sitatet...
Sitat av Olympic Vis innlegg
Når det kommer til temaet for denne tråden må jeg si at ingen skal prakkes på noe uten deres egen vilje, og dermed bør det ikke være tillatt med rituell omskjæring av barn. Det som derimot er problemet er hvis familiene ønsker omskjæring så mye at betefar skal frem med kjøkkenkniven...
Vis hele sitatet...
Skadereduksjon er kronargumentet til mange av tilhengere av omskjæring under offentlig tilsyn. Spørsmålet er hvor stor skadereduksjonen blir når de rundt fem omskjæringene i Det Mosaiske Trossamfunn hvert år utføres av en jødisk mohel, som Aftenposten melder, og de omlag 2000 muslimene i følge Dagens Medisin må betale en egenandel på omlag 8400 kr.

Jeg mener uansett at det største problemet ikke er den medisinske risikoen.
Det mest alvorlige med denne praksisen ar at når et barn blir omskåret, fratas det valget om å selv få ta avgjørelser vedrørende sin egen kropp. Det opplever at voksne, myndige mennesker som skal ivareta dets trygghet og omsorg, har tatt seg til rette på barnets kropp, uten at barnet var i stand til å motsette seg det. Dette er et overgrep og et klart brudd på både Menneskerettighetene og Barnekonvensjonen, og burde forbys og motarbeides, ikke legitimeres gjennom å innlemmes i spesialhelsetjenesten.
Sist endret av Samleieobjekt; 25. mars 2014 kl. 15:25. Grunn: Rar setning
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Skadereduksjon er kronargumentet til mange av tilhengere av omskjæring under offentlig tilsyn. Spørsmålet er hvor stor skadereduksjonen blir når de rundt fem omskjæringene i Det Mosaiske Trossamfunn hvert år utføres av en jødisk mohel, som Aftenposten melder, og de omlag 2000 muslimene i følge Dagens Medisin må betale en egenandel på omlag 8400 kr.

Jeg mener uansett at det største problemet ikke er den medisinske risikoen.
Det mest alvorlige med denne praksisen ar at når et barn blir omskåret, fratas det valget om å selv få ta avgjørelser vedrørende sin egen kropp. Det opplever at voksne, myndige mennesker som skal ivareta dets trygghet og omsorg, har tatt seg til rette på barnets kropp, uten at barnet var i stand til å motsette seg det. Dette er et overgrep og et klart brudd på både Menneskerettighetene og Barnekonvensjonen, og burde forbys og motarbeides, ikke legitimeres gjennom å innlemmes i spesialhelsetjenesten.
Vis hele sitatet...
Virker som skadereduksjon er det viktigste argumentet nå siden alle andre argumenter er mislykket. Det koker ned til om vi ønsker å legge til rette for omskjæring av skadebegrensningshensyn eller om vi ønsker å motarbeide denne uskikken med de virkemidler vi har.

Som du sier går omskjæring mot alt vi har av menneskerettigheter og slikt, så hvordan norske myndigheter, som er selve kroneksempelet på en humanitær stormakt, kan stille seg bak rituell omskjæring er en gåte.

Man sier i praksis at om du er et barn, så har du ingen selvstendige ufravikelige rettigheter. Du er en ting som dine foreldre kan gjøre som de vil med. Slike holdninger har da ingenting i 2014 å gjøre.

Rituell omskjæring må bekjempes med de midler vi har. Om foreldre fortsetter med uskikken må de straffes. Slik alle barnemishandlere blir straffet når de begår overgrep mot uskyldige som ikke kan forsvare seg.
Sitat av belisarius Vis innlegg

Rituell omskjæring må bekjempes med de midler vi har. Om foreldre fortsetter med uskikken må de straffes. Slik alle barnemishandlere blir straffet når de begår overgrep mot uskyldige som ikke kan forsvare seg.
Vis hele sitatet...
La oss si at det kom en ny religion, hvor det var påbudt å kutte ørene på barna sine for at de skulle komme til himmelen. Da ville sannsynligvis foreldrene havnet på galehus og barna på barnehjem.

Hvorfor? Fordi denne type misshandling er ikke gammel nok.

Omskjæring er i mine øyne en type barnemisshandling som blir tillat fordi det er en "sedvane" i flere religioner.

Omskjæring har eksistert for lenge, og er noe som blir praktisert av så mange mennesker, at man ikke har muligheten til å sende alle som driver med det på sinnsykehuset.

Eneste måten å utrydde barnemisshandling som omskjæring, er å utrydde religionene som påbyr omskjæring.

Så hva er den beste strategien?

A) Tillate omskjæring utført at leger på et sykehus, hvor barnet er utenfor livsfare og man kan begrense hvor mange nerver som kuttes. Barna vokser opp og lærer at omskjæring tidligere ble gjort av randoms med barberblad, men at dette nå gjøres på sykehus for å forhindre dødsfall.

Barnet vokser opp med et syn på staten som en beskytter, som vil forhindre at barn dør.

B) Forby omskjæring, barna som overlever vokser opp med en "hackjob" (pun intended) mellom beina. Barnet lærer at omskjæring må foregå i det skjulte fordi staten mener mamma og pappa er monstre som vil skade barna sine.

Barnet vokser opp med et syn på staten som en løgner (fordi de fleste mamma'er og pappa'er er ikke monstre, men elsker barna sine) og mister tilliten til alt det andre staten sier.

Jeg tror at "in the long run" vil "B)" være bedre for å kunne utrydde religion, siden barnet vil vokse opp med mer tillit til statens lover og regler. Barnet vil også se at bibelen ikke har alle svarene, siden bibelen ikke har instruksjoner for hvordan man bedriver kiurgi, og at dette må utføres av leger som har tatt flere år med utdannelse som ikke involverer bibelen.

Men det kan også "backfire" dersom dette bare fører til flere idiotiske "ritualer"... som f.eks. kutting av ører.

Forslag til strategier?
Sist endret av Turbolego; 25. mars 2014 kl. 18:12.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Omskjæring har eksistert for lenge, og er noe som blir praktisert av så mange mennesker, at man ikke har muligheten til å sende alle som driver med det på sinnsykehuset.
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært snakk om å sende noen på sinnssykehus, men å straffe foreldre som lar sønnene sine bli omskåret på samme måte som man straffer foreldre som lar døtrene sine bli omskåret, eller utfører andre typer mishandling.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Eneste måten å utrydde barnemisshandling som omskjæring, er å utrydde religionene som påbyr omskjæring.
Vis hele sitatet...
Jasså? Hvor har så menneskeofringene, flerkoneriet og heksebrenningen gjort av seg rundt om i den kristne verden?
Det er fullt mulig å avskaffe en religiøs praksis uten å avskaffe religionen; det finnes det uttallige eksempler på opp gjennom historien. Det kan skje enten ved at de praktiserende selv innser at det de holder på med er utdatert og i konflikt med resten av samtidens normer, eller at presset fra samfunnet rundt tvinger fram endringer.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Så hva er den beste strategien?

A) Tillate omskjæring utført at leger på et sykehus, hvor barnet er utenfor livsfare og man kan begrense hvor mange nerver som kuttes. Barna vokser opp og lærer at omskjæring tidligere ble gjort av randoms med barberblad, men at dette nå gjøres på sykehus for å forhindre dødsfall.

Barnet vokser opp med et syn på staten som en beskytter, som vil forhindre at barn dør.

B) Forby omskjæring, barna som overlever vokser opp med en "hackjob" (pun intended) mellom beina. Barnet lærer at omskjæring må foregå i det skjulte fordi staten mener mamma og pappa er monstre som vil skade barna sine.

Barnet vokser opp med et syn på staten som en løgner (fordi de fleste mamma'er og pappa'er er ikke monstre, men elsker barna sine) og mister tilliten til alt det andre staten sier.

Jeg tror at "in the long run" vil "B)" være bedre for å kunne utrydde religion, siden barnet vil vokse opp med mer tillit til statens lover og regler. Barnet vil også se at bibelen ikke har alle svarene, siden bibelen ikke har instruksjoner for hvordan man bedriver kiurgi, og at dette må utføres av leger som har tatt flere år med utdannelse som ikke involverer bibelen.

Men det kan også "backfire" dersom dette bare fører til flere idiotiske "ritualer"... som f.eks. kutting av ører.
Vis hele sitatet...
  1. Rituell omskjæring praktiseres for det meste av jøder og muslimer. Navnet Bibelen brukes i hovedsak om den kristne bibelen.

  2. Jeg tviler sterkt på at tilbud om rituell omskjæring i regi av det norske helsevesenet vil føre til religionenes endelige undergang.

  3. Å utrydde all religion for å avverge omlag 2000 omskjæringer i året virker uansett unødvendig tungvindt.

Jeg vet for øvrig ikke helt om jeg skjønner tankegangen din, men jeg går ut fra at du mener alternativ A) er best, hvis ikke henger ikke det du skriver på greip i det hele tatt.

Det er uansett ikke snakk om å begrense hvor mange nerver som kuttes; går forhuden, går 20 000 nerveendinger med den, uavhengig av om det utføres av en medisinsk fagkyndig eller ei. Jeg tror det er et lite utbredt problem at "randoms med barberblad" utfører omskjæringer, men det har frem til nå vært mindre krav til spesialkompetanse hos den som utfører inngrepet. Dette forslaget kommer sannsynligvis som en reaksjon på bl.a. dødsfallet til et spedbarn i 2012. I en artikkel om dødsfallet i Aftenposten fra i fjor høst kan vi lese at:
... fylkeslege Petter Schou antar at noen få legekontorer i Oslo øst trolig står for de fleste inngrepene.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Å få omskjæring inn i spesialisthelsetjenesten vil uansett føre til at barnet må legges i full narkose, noe som er risikofylt i seg selv.
Poenget er at en omskjæring som ikke er nødvendig av medisinske hensyn, er en skade for barnet i seg selv, ved at barnets kroppslige integritet svekkes, og en av dets mest private kroppsdeler endres permanent uten dets samtykke.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Forslag til strategier?
Vis hele sitatet...
Ta klart avstand fra praksisen, og gjennom opplysning, dialog og sankjsoner avskaffe den. Selv om de to ikke helt kan sammenlignes, så synes jeg det er merkelig at det tas så sterk avstand fra å kutte i kvinnelige kjønnsorganer, samtidig som kutting i mannlige kjønnsorganer skal utføres og delvis dekkes av det offenlige.
Sist endret av Samleieobjekt; 25. mars 2014 kl. 20:13.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Ta klart avstand fra praksisen, og gjennom opplysning, dialog og sankjsoner avskaffe den. Selv om de to ikke helt kan sammenlignes, så synes jeg det er merkelig at det tas så sterk avstand fra å kutte i kvinnelige kjønnsorganer, samtidig som kutting i mannlige kjønnsorganer skal utføres og delvis dekkes av det offenlige.
Vis hele sitatet...
Hvem skal gjøre dette mulig? Politikkere?

Ser du noen politikkere i dag som jobber for å opplyse, sanksjonere og gå i dialog med religiøse samfunn som driver med dette for å få slutt på praksisen?

Noen politikkere du kan tenke deg som kan gjøre dette?

Finnes det noen politikkere som har kommet med et motforslag til Høie's forslag? En konkret handlingsplan for å få bukt med omskjæring av gutter og jenter, uten at gutter og jenter blir omskjært ulovlig?

Hvem bør vi som velgere kontakte for at et motforslag blir laget?

Dersom vi skal forhindre at Høie's lovforslag går igjennom, må vi vise at vi bryr oss om saken, og at partiet til Høie kan miste en del stemmer.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Var litt nysgjerrig på temaet, her er en tråd jeg fant på islam.no om omskjæring; http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=12399 -så dere kan lese litt og bli mer kloke. Flere personlige meninger blant religiøse står der.

Hvorvidt det er hovedsaklig kvinnelig eller mannlig har jeg ikke tatt hensyn til, men se selv i artikkelen.
I forhold til h.h.v jødisk og "kristen" omskjæring har jeg ikke tatt særlig hensyne til - pga at jeg regner det som 'bænkers' at majoriteten av jødiske gutter er omskårne, jenter ikke, imens det er kraftig motstand mot det i mange (ikke alle!) 'kristne' / ma.o europeiske land.
Dog, i 'kristne' land som USA og div afrikanske, så praktiseres omskjæring ganske bredt. Særlig gutter.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvem skal gjøre dette mulig? Politikkere?

Ser du noen politikkere i dag som jobber for å opplyse, sanksjonere og gå i dialog med religiøse samfunn som driver med dette for å få slutt på praksisen?

Noen politikkere du kan tenke deg som kan gjøre dette?

Finnes det noen politikkere som har kommet med et motforslag til Høie's forslag? En konkret handlingsplan for å få bukt med omskjæring av gutter og jenter, uten at gutter og jenter blir omskjært ulovlig?

Hvem bør vi som velgere kontakte for at et motforslag blir laget?

Dersom vi skal forhindre at Høie's lovforslag går igjennom, må vi vise at vi bryr oss om saken, og at partiet til Høie kan miste en del stemmer.
Vis hele sitatet...
*Politikere.
For det første tror jeg du har misforstått saken litt. Det er kommet et forslag om at rituell omskjæring skal tilbys innenfor spesialhelsetjenesten. Dette forslaget må fremmes i Stortinget og få flertall før det eventuelt blir vedtatt, så det er ennå ikke ikke noe mer enn nettopp det: Et forslag.

Mange partier har ennå ikke tatt noe klart standpunkt, men jeg vet at Senterpartiets stortingsgruppe ønsker et forbud mot rituell omskjæring, og flere ungdomspartier, bl.a. AUF og SU, går inn for en nedre aldersgrense.

Det er dog mange enkeltpolitikere og andre offentlige personer som ønsker forbud, uavhengig av hva partiet deres mener.

Blant partiuavhengige organisasjoner som ønsker forbud er Legeforeningen, Human-Etisk Forbund, Barneombudet og Norsk Sykepleierforbund, for å nevne de jeg kommer på i farten.

Det finnes allerede handlingsplaner mot kvinnelig kjønnslemlestelse, og det er et felt det brukes relativt store ressurser på. Det er dette jeg ønsker meg når det gjelder omskjæring av gutter; at det blir slått hard ned på og aktivt motarbeidet på samme måte, for jeg greier som sagt virkelig ikke å se den helt store forskjellen.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dog, i 'kristne' land som USA og div afrikanske, så praktiseres omskjæring ganske bredt. Særlig gutter.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om årsakene i afrikanske land, men i USA henger tradisjonen med omskjæring sammen med kristen pietisme og et ønske om å forhindre onani, heller enn en gammel, religiøs tradisjon på linje med den jødiske.
Det at dette fremdeles henger såpass igjen at ca. 60 % av amerikanske menn er omskåret, og det mange steder er vanlig praksis fordi "alle andre gjør det", er intet mindre enn forkastelig.

Jeg prøver på ingen måte å rettferdiggjøre rituell omskjæring, men med tanke på hvor mye folk har gjort ut i fra en vrangforestilling om at det er "Guds ord", vil jeg i hvert fall si at de gjør det av en, i deres øyne, betydelig bedre grunn enn sekulære amerikanere som kutter av tuppen på tissen til sønnen sin så han ikke blir ertet i gymmen.
Sist endret av Samleieobjekt; 25. mars 2014 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
*Politikere.
For det første tror jeg du har misforstått saken litt. Det er kommet et forslag om at rituell omskjæring skal tilbys innenfor spesialhelsetjenesten. Dette forslaget må fremmes i Stortinget og få flertall før det eventuelt blir vedtatt, så det er ennå ikke ikke noe mer enn nettopp det: Et forslag.
Vis hele sitatet...
Et forslag til regulering av rituell omskjæring av gutter var på høring i 2011. Det var da ikke et tema om inngrepet skal forbys eller ikke. Et flertall av høringsinstansene støttet da en lovregulering.
Vis hele sitatet...
kilde: regjeringen.no - Trygge rammer for omskjæring av gutter - 23.03.2014

Tror du dette nye forslaget også vil få flertall? Hva kan vi gjøre for at det ikke blir flertall?

Finnes det noen oversikt over hvilke partier/partimedlemmer som stemte for lovregulering i 2011?
Høring - forslag om lovregulering av rituell omskjæring av gutter. (2011)

Legg merke til at flere har endret syn på saken siden denne høringen.


De fleste partiene på Stortinger har som sagt ikke tatt noe klart standpunkt ennå, men her er en oversikt over svarene de ga i fjor høst:
De politiske partienes holdning til omskjæring av barn.


Ja, jeg tror nok forslaget går igjennom. Siden det per i dag er fullt lovlig å omskjære guttebarn, men ikke finnes noe lovverk som sikrer trygge rammer rundt inngrepet, er dette på langt nær noen katastrofe. Spørmålet er vel hva som vil skje om forslaget ikke går gjennom; vill det da bli en debatt rundt selve lovligheten, eller vil det forbli status quo?

Jeg er ikke udelt negativ til å få tryggere rammer rundt omskjæring; om det først skal være fullstendig lov, er det absolutt det beste alternativet. Men jeg ser helst at praksisen forbys, og er redd denne lovendringen vil bli en hvilepute.

Ser nå at det ble litt "god dag mann, økseskaft" i det forrige innlegget mitt. Du var åpenbart helt klar over at det kun er et forslag. Beklager, det var ikke meningen å virke belærende

Når det gjelder ting man kan gjøre for å hindre at forslaget blir vedtatt, så finnes det mange måter å påvirke politiske prosesser på. Det kan være alt fra å bli aktiv i et politisk parti eller en organisasjon til å skrive et leserinnlegg eller dele synspunktene dine på diskusjonsfora og i sosiale medier. Det går også an å ta direkte kontakt med politikere på Stortinget og bedrive litt lobbyvirksomhet. Hvem vet, kanskje du kan få noen til å endre standpunkt eller overbevise noen som er i tvil?
Sist endret av Samleieobjekt; 25. mars 2014 kl. 22:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg(mann) er ikke omskjært, men hvis mine foreldre hadde latt meg bli omskjært når jeg var liten ville jeg aldri tilgitt dem...hvilke syke mennesker vil skjære av biter av penisen til en baby som ikke kan samtykke med det??
Sitat av u94 Vis innlegg
Jeg(mann) er ikke omskjært, men hvis mine foreldre hadde latt meg bli omskjært når jeg var liten ville jeg aldri tilgitt dem...hvilke syke mennesker vil skjære av biter av penisen til en baby som ikke kan samtykke med det??
Vis hele sitatet...
Om dine foreldre hadde omskjært deg når du var liten ville du mest sannsynlig blitt oppdratt på en måte som gjorde at du i dag ville finne det helt naturlig....
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Om dine foreldre hadde omskjært deg når du var liten ville du mest sannsynlig blitt oppdratt på en måte som gjorde at du i dag ville finne det helt naturlig....
Vis hele sitatet...
Jo, men det kunne han da vokst av seg, min mor er into mye rart spirituelt og den 6. sans og healing og feng shui og sånt (ikke sånn farlig mye, men hun tror), selv er jeg hardbarket ateist som nekter å tro på noe sånt. Hvis hun hadde kappet av meg forhuden pga. tro, ville jeg nok tilgitt henne (hun tok tross alt vare på meg og stuff), men ville nok alltid følt at hun tok fra meg det valget og at det virkelig ikke var hennes avgjørelse om jeg skulle få kappet av en del av meg som ett religiøst rituale.
It's me bitches
37 6
Jeg ble omskjært i en alder av 12 år.
Jeg husker det veldig godt, alt for trang forhud, umulig og dra bakover omtrent.
Selve omskjæringen ble gjort i Narkose, så vondt vet jeg ikke om det var, vondt var det dog uansett etter å ha fjernet bandasjen som satt på... og de neste 3-4 ukene gikk jeg med joggebukse og fikk fri fra skolen.

Det psykiske aspektet ved hele greia sleit jeg egentlig med, jeg var redd for hva andre ville syns om pikken min.
I den alderen begynte jeg vel også å tenke mye på damer osv og frykten for å ikke kunne få pult p.g.a pikken min så annerledes ut var der.

dog, med tiden som gikk og 1.5 år etter fikk jeg pult for første gang, og den frykten forsvant. Hadde forsatt problemer med å stå naken i dusjen sammen med de andre gutta, men hey - hvem hadde ikke det?

Nå den dag idag, er jeg glad pikken min er omskjært, Damer elsker den og jeg slipper dra forhuden tilbake. ^^
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Snufsa Vis innlegg
Jeg ble omskjært i en alder av 12 år.
Jeg husker det veldig godt, alt for trang forhud, umulig og dra bakover omtrent.
Selve omskjæringen ble gjort i Narkose, så vondt vet jeg ikke om det var, vondt var det dog uansett etter å ha fjernet bandasjen som satt på... og de neste 3-4 ukene gikk jeg med joggebukse og fikk fri fra skolen.

Det psykiske aspektet ved hele greia sleit jeg egentlig med, jeg var redd for hva andre ville syns om pikken min.
I den alderen begynte jeg vel også å tenke mye på damer osv og frykten for å ikke kunne få pult p.g.a pikken min så annerledes ut var der.

dog, med tiden som gikk og 1.5 år etter fikk jeg pult for første gang, og den frykten forsvant. Hadde forsatt problemer med å stå naken i dusjen sammen med de andre gutta, men hey - hvem hadde ikke det?

Nå den dag idag, er jeg glad pikken min er omskjært, Damer elsker den og jeg slipper dra forhuden tilbake. ^^
Vis hele sitatet...
Det er jo snakk om en medisinsk, og ikke en religiøs/rituell grunn da, som blir noe helt annet.
It's me bitches
37 6
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det er jo snakk om en medisinsk, og ikke en religiøs/rituell grunn da, som blir noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Sant.
så ikke over før jeg hadde postet inlegget.
Vel, jeg er imot rituell omskjæring av gutter, nettop p.g.a det psykiske aspektet man kanskje vil oppleve i etterkant av en sånn operasjon.
Når det gjelder omskjæring av jenter, så er jeg helt imot det! Grøsser bare på tanken.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Omskjæring er noe dritt

Det skjedde noe artig da jeg var liten(6-7 år) jeg rømte hjemme fra, pga omskjæring. Det var litt rart at barnevernet ikke gadd å hjelpe meg. Men jeg ga opp og kom tilbake hjem, neste dag gjorde de det. Etter det ville jeg ha hevn, fordi hvem gjør noe sånt mot sine egne barn? Jeg har nå tenkt å saksøke foreldra mine og kanskje barnevernet pga det, men jeg lurer på om det går an...
Sitat av Elixz Vis innlegg
Omskjæring er noe dritt

Det skjedde noe artig da jeg var liten(6-7 år) jeg rømte hjemme fra, pga omskjæring. Det var litt rart at barnevernet ikke gadd å hjelpe meg. Men jeg ga opp og kom tilbake hjem, neste dag gjorde de det. Etter det ville jeg ha hevn, fordi hvem gjør noe sånt mot sine egne barn? Jeg har nå tenkt å saksøke foreldra mine og kanskje barnevernet pga det, men jeg lurer på om det går an...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tatt kontakt med gratis jusshjelp der du bor, du kan google "gratis jusshjelp" og finne enten nasjonale sider eller sider for gratis jusshjelp i byen der du bor.

Ifølge barneloven har du "rett til å bli hørt" fra du er 7 år gammel.

Relevant: ung.no - Jeg er gutt og ble omskjært da jeg var 7 år mot min vilje...
Dette er i utgangspunktet ikke ett offentlig anliggende og bør med mindre
det er medisinsk begrunnet ikke betales og utføres av offentlig sektor.
Slike inngrep kan sikkert utføres av privat sektor som sørger for
markedsmessig prising av tjenestene når alle ansvarsforsikringer er betalt.
Staten bør opptre varsomt slik at det ikke i framtiden blir offer
for søksmål og derpå følgende brannslanger ned i offentlige pengebinger.
Vi har nok med framtidige søksmål fra folk som har
gjennomgått kjemisk lobotomering i unge år.
Barns rettigheter er og skal være offentlig anliggende. Det er alles oppgave at mennesker ikke skal prakkes på noe når de er for unge til å ta egne valg, noe spedbarn åpenbart er, spesielt når det et irreversibelt inngrep.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
[COLOR="RoyalBlue"]Barns rettigheter er og skal være offentlig anliggende[/COLOR]. Det er alles oppgave at mennesker ikke skal prakkes på noe når de er for unge til å ta egne valg, noe spedbarn åpenbart er, spesielt når det et irreversibelt inngrep.
Vis hele sitatet...
Jaha. Okei.

Men si meg hvor kommer da foreldrenes rettigheter (om de har noen?), og deres plikter (om de har noen ?) ift barnet.

Og dette leder til; HVEM skal egentlig oppfostre ungene, STATEN eller foreldre i en kjernefamilie? Hvem er viktigst når det kommer til barneoppdragelse; kjernefamilie eller stat (i form av institusjonene)?
Skal mora bare være en fødselsmaskin/apparat, og faren en spermbeholder?
Klarer barnehagen/barneskolen å gi barna den emosjonelle og biologiske tilknytningen en mor (og far) kan gi?
Blir foreldre egentlig overflødige, eller ikke?
Skaper vi etterhvert en situasjon der barn fra ressurssvake familier institusjoneres fordi myndighetene vet uansett bedre enn (oppegående og velfungerende) foreldre?

Omskjæring er et ytterst vanskelig og betent tema. Men jeg tror likevel vi skal passe oss VELDIG for å si at myndighetenes organer vet best uansett når det gjelder barn og deres respektive foreldre - og at barnas foreldre får mindre og mindre innflytelse etterhvert.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. mai 2014 kl. 04:34.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men si meg hvor kommer da foreldrenes rettigheter (om de har noen?), og deres plikter (om de har noen ?) ift barnet.
Vis hele sitatet...
Han sier ikke at staten skal stå for all oppdragelse, han sier at staten skal beskytte barnas rettigheter i utsatte situasjoner. Jeg vil tro de fleste er enige i at Barnevernet bør på banen hvis for eksempel et barn vokser opp på gata med heroinister som foreldre. Jeg mener Barnevernet også har en plass i situasjoner hvor foreldre vil skjære i barnas kjønnsorganer.

Det å ha et støtteapparat for omsorgssvikt, er ikke det samme som at staten skal overta hele oppdragelsesansvaret.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Han sier ikke at staten skal stå for all oppdragelse, han sier at staten skal beskytte barnas rettigheter i utsatte situasjoner. Jeg vil Barnevernet også har en plass i situasjoner hvor foreldre vil skjære i barnas kjønnsorganer.

Det å ha et støtteapparat for omsorgssvikt, er ikke det samme som at staten skal overta hele oppdragelsesansvaret.
Vis hele sitatet...
Det er flott vi har et barnevern. Det er bare særs viktig at disse folkene ikke tar seg til rette i andres familieliv, noe som er i stor grad er tilfelle, ..der vi har en mengde situasjoner over hele landet der barnevernet har fratatt oppegående foreldre barna deres. I perioder.

Hadde barnevernet bestått av mer dyktige mennesker, med konkret kompetanse på saker som eksempelvis omskjæring, - både den religiøse og kulturelle bakgrunnen for praksisen, så hadde jeg vært mer positiv. Per nu så anser jeg dem som flere ganger verre enn NAV til og med.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jaha. Okei.

Men si meg hvor kommer da foreldrenes rettigheter (om de har noen?), og deres plikter (om de har noen ?) ift barnet.

Og dette leder til; HVEM skal egentlig oppfostre ungene, STATEN eller foreldre i en kjernefamilie? Hvem er viktigst når det kommer til barneoppdragelse; kjernefamilie eller stat (i form av institusjonene)?
Skal mora bare være en fødselsmaskin/apparat, og faren en spermbeholder?
Klarer barnehagen/barneskolen å gi barna den emosjonelle og biologiske tilknytningen en mor (og far) kan gi?
Blir foreldre egentlig overflødige, eller ikke?
Skaper vi etterhvert en situasjon der barn fra ressurssvake familier institusjoneres fordi myndighetene vet uansett bedre enn (oppegående og velfungerende) foreldre?

Omskjæring er et ytterst vanskelig og betent tema. Men jeg tror likevel vi skal passe oss VELDIG for å si at myndighetenes organer vet best uansett når det gjelder barn og deres respektive foreldre - og at barnas foreldre får mindre og mindre innflytelse etterhvert.
Vis hele sitatet...
Problemet med tankegangen din er at du legger til grunn at alle barn vokser opp i en kjernefamilie (som absolutt ikke er tilfellet, men som heller ikke har noe med omsorgsevne å gjøre), og at alle foreldre er oppegående og velfungerende. Dette er dessverre langt fra sannheten, siden det ikke krever noen form for godkjenning eller opplæring for å bli forelder, og så å si alle i hele verden kan bli det uten noen særlig anstrengelse. Da sier det seg selv at det finnes en god del mennesker som er totalt uskikkede til å være foreldre og som aldri skulle ha blitt det.

Hva som anses som akseptabel barneoppdragelse og ikke varierer også sterkt fra forsørger til forsørger: Noen lar au pairen ta seg av oppdragelsen, andre slutter i jobben for å ha dem hjemme. Enkelte klarer ikke sette grenser og skjemmer dem bort, andre tror på faste grenser og regler, mens noen anvender fysisk avstraffelse. Det finnes ikke noe lovverk eller felles retningslinjer for hvordan man skal oppdra barna sine, og det skal det heller ikke gjøre, men barn har selvsagt visse rettigheter på lik linje med alle andre.

Menneskerettighetskonvensjonen gjelder for alle mennesker, også barn, og de har i tillegg sin egen konvensjon som videre presiserer deres spesielle rettigheter. Begge disse konvensjonene er ratifisert av Norge og innarbeidet i lovverket, bl.a. i barneloven. I tillegg til barnets rettigheter kan vi her lese om foreldrenes ansvar og plikter. I forholdet mellom barnet og foreldrene er det nemlig barnet som trekker det lengste strået og har desidert flest rettigheter. Man har i det hele tatt rimelig få særskilte rettigheter som forelder, men desto flere plikter. Heldigvis. Det er nemlig ingen menneskerettighet å være forelder.

Rituell omskjæring av barn er et klart brudd på deres rettigheter, og det bør derfor settes inn offentlige tiltak for å få utryddet praksisen. I overveielsen over hva som er viktigst av foreldrenes religionsfrihet og barnets grunnleggende rettigheter, må barnets rettigheter veie tyngst. Dette handler ikke om å overta oppdragelsen og gjøre foreldrene overflødige, men å bekjempe overgrep mot barn.

Du mener tydeligvis at lemlestelse av et lite barn basert utelukkende på foreldrenes livssyn ikke er nok til at staten skal få lov til å blande seg inn. Om det ikke hadde vært omskjæring, men fysisk avstraffelse, som ble utført grunnet religiøs overbevisning, hvordan hadde du stilt deg til dette? Når mener du barnets rettigheter skal veie tyngre enn foreldrenes?
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Problemet med tankegangen din er at du legger til grunn at alle barn vokser opp i en kjernefamilie (som absolutt ikke er tilfellet, men som heller ikke har noe med omsorgsevne å gjøre), og at alle foreldre er oppegående og velfungerende. Dette er dessverre langt fra sannheten, siden det ikke krever noen form for godkjenning eller opplæring for å bli forelder, og så å si alle i hele verden kan bli det uten noen særlig anstrengelse. Da sier det seg selv at det finnes en god del mennesker som er totalt uskikkede til å være foreldre og som aldri skulle ha blitt det.

Hva som anses som akseptabel barneoppdragelse og ikke varierer også sterkt fra forsørger til forsørger: Noen lar au pairen ta seg av oppdragelsen, andre slutter i jobben for å ha dem hjemme. Enkelte klarer ikke sette grenser og skjemmer dem bort, andre tror på faste grenser og regler, mens noen anvender fysisk avstraffelse. Det finnes ikke noe lovverk eller felles retningslinjer for hvordan man skal oppdra barna sine, og det skal det heller ikke gjøre, men barn har selvsagt visse rettigheter på lik linje med alle andre.

Menneskerettighetskonvensjonen gjelder for alle mennesker, også barn, og de har i tillegg sin egen konvensjon som videre presiserer deres spesielle rettigheter. Begge disse konvensjonene er ratifisert av Norge og innarbeidet i lovverket, bl.a. i barneloven. I tillegg til barnets rettigheter kan vi her lese om foreldrenes ansvar og plikter. I forholdet mellom barnet og foreldrene er det nemlig barnet som trekker det lengste strået og har desidert flest rettigheter. Man har i det hele tatt rimelig få særskilte rettigheter som forelder, men desto flere plikter. Heldigvis. Det er nemlig ingen menneskerettighet å være forelder.

Rituell omskjæring av barn er et klart brudd på deres rettigheter, og det bør derfor settes inn offentlige tiltak for å få utryddet praksisen. I overveielsen over hva som er viktigst av foreldrenes religionsfrihet og barnets grunnleggende rettigheter, må barnets rettigheter veie tyngst. Dette handler ikke om å overta oppdragelsen og gjøre foreldrene overflødige, men å bekjempe overgrep mot barn.

Du mener tydeligvis at lemlestelse av et lite barn basert utelukkende på foreldrenes livssyn ikke er nok til at staten skal få lov til å blande seg inn. Om det ikke hadde vært omskjæring, men fysisk avstraffelse, som ble utført grunnet religiøs overbevisning, hvordan hadde du stilt deg til dette? Når mener du barnets rettigheter skal veie tyngre enn foreldrenes?
Vis hele sitatet...
Er jo det som er det store paradokset i denne saken. Vanligvis har norske myndigheter enorm respekt for barnekonvensjonen og menneskerettighetene, men i denne saken virker det som om alt dette er glemt. Norske myndigheter har en selektiv moralsk standard.

I dette tilfellet settes foreldrenes religionsfrihet over guttenes rett til å ha en intakt kropp, noe som selvsagt er å sette hele problemstillingen på hodet for alle fornuftige tenkende mennesker.

Det at det i tillegg diskrimineres på kjønn gjør jo hele saken enda mer tragisk, for ikke å si tragikomisk, da jeg er overbevist om at det hadde blitt et ramaskrik uten like om det var omvendt.

Om gutter hadde hatt rett til et intakt kjønnsorgan og ikke jentene hadde det, da hadde det blitt bråk, og alle politikere og media, leger og andre forståsegpåere hadde lagt seg langflate.

Merkelig nok er det ikke så farlig å beskytte gutters rettigheter.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Problemet med tankegangen din er at du legger til grunn at alle barn vokser opp i en kjernefamilie (som absolutt ikke er tilfellet, men som heller ikke har noe med omsorgsevne å gjøre), og at alle foreldre er oppegående og velfungerende. Dette er dessverre langt fra sannheten, siden det ikke krever noen form for godkjenning eller opplæring for å bli forelder, og så å si alle i hele verden kan bli det uten noen særlig anstrengelse.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke tankegangen min, problemet er at du enten har komplett misforstått posten eller bare skumlest og ikke forstått innholdet.


Poenget mitt er at jeg mener i de fleste tilfeller er en kjernefamilie best for et barn, og jeg har ikke noe sted bemerket at alle foreldre er gode foreldre og omsorgspersoner. Det er riktig at det heldigvis ikke krever noen godkjennelse fra staten eller andre former for myndigheter for å bli forelder, men du er enten umoden, uerfaren, eller langt under 20 år gammel hvis du oppriktig mener det ikke krever ferdigheter og trening ift det bli en mor eller far.


Når det kommer til problemet med omskjæring - så mener jeg et barnevern/institusjoner som jobber med barn er sabla nødt til å ha medarbeidere med meget god kompetanse på praksisen omskjæring - sånn at man kan løse problemene med foreldre i fellesskap, og ikke yte en hel drøss med stress og press på dem for deretter å frata dem ungene deres, som i flere tilfeller har blitt gjort. Og omskjæring -- det er igrunn noe som omfatter en relativt liten gruppe. Fordi: som vist i min første post her, er omskjæring for gutter hos muslimer anbefalt, dog ingen plikt, mange muslimske gutter fra Afrika er omskjært, mange fra land i Asia ikke det. Kvinnelig omskjæring er strengt forbudt. ENkelte kristne grupper (særlig orientalortodokse og enkelte protestanter i USA) gjør også gutteomskjæring, i USA bruker man riktignok ofte medisinske grunner som forklaring på hvorfor man omskjærer. Omskjæring for jenter eksisterer dog ikke for disse, gudskjelov. Og dét leder oss til den tredje største monoteistiske gruppen; jødene. Hos disse er mannlig omskjæring både en plikt og en rettighet..
Vil du frata dem det?


Så løsningen; jeg veit da pokker jeg. Men jeg vet at det er mange reformbevegelser innen jødedommen som har en mindre kategorisk/dogmatisk syn på omskjæring av gutter, og ikke minst når det bør gjøres (når er viktig), men også i hvilken grad foreldrene skal bestemme dette.
Og da kan disse "skarpe" sosionomene og folkene i barnevernet og kommunene starte i den enden med en bestemt men forståelsesfull dialog foreldrene - og ikke i den at: "vi har barnekonvesjonen og hele tyngden av norske myndigheter og norske lover bak oss - vi vet at vi vet dermed best".

Rituell omskjæring av barn er et klart brudd på deres rettigheter, og det bør derfor settes inn offentlige tiltak for å få utryddet praksisen. I overveielsen over hva som er viktigst av foreldrenes religionsfrihet og barnets grunnleggende rettigheter, må barnets rettigheter veie tyngst. Dette handler ikke om å overta oppdragelsen og gjøre foreldrene overflødige, men å bekjempe overgrep mot barn.
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt se bruddet med menneskerettigheter med å omskjære et barn før det er selvbevisst, men ærlig talt du mener vel ikke å utrydde praksisen? Høres nokså stalinistisk ut spør du meg. Lol, du er nå ikke helt klar over hva du skisserer her.
Men vil du også forby rituell omskjæring hvis barnet velger det selv i en viss alder?
Sist endret av aeon_illuminate; 11. mai 2014 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og dét leder oss til den tredje største monoteistiske gruppen; jødene. Hos disse er mannlig omskjæring både en plikt og en rettighet..
Vil du frata dem det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å frata jøder muligheten til å omskjæres dersom de ønsker, det er snakk om at dette er et valg hver enkelt skal ta, ikke foreldrene. Jeg regner med du hadde blitt rimelig forbannet om du mistet begge lillefingrene dine fordi foreldrene dine trodde på noe, spesielt dersom du selv skulle vokse opp og ikke gjøre det. Vil jeg frata foreldre retten til å drive med kirurgi på helt friske barn? Visst faen. Det hører ingen steds hjemme å godta slikt.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men vil du også forby rituell omskjæring hvis barnet velger det selv i en viss alder?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er hele poenget. Dersom noen skulle ønske det, så får de gjøre det. Men det er ikke foreldrenes valg, det er personen utgrepet blir utført på sitt valg. Omskjær deg fordi du er jøde, gul, blå eller grønn, men ikke press ditt religiøs syn på barnet ved å drive med kirurgi når det er totalt unødvendig.
Sist endret av Xasma; 11. mai 2014 kl. 21:04.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Xasma;

Lillefingeren og forhuden på pikken er så forskjellige ting at det er ikke mulig å sidestille, lillefingeren har en viktig funksjon og forhuden i langt mindre grad noen funksjon på kroppen. Det der en bare en stråmann, og forsåvidt bullshit.
Forøvrig er jeg veldig med på det du sier om å velge selv, men da kommer opp en del spørsmål; hvor går aldersgrensa? når regnes barnet som modent nok til å ta eget valg ift dette? (siden man vil at guttebarn skal være omskjærte) + +

drive med kirurgi når det er totalt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Vel, det er renere der uten forhud. Og sånn som i USA, der bruker dem medisinske grunner til å omskjære. Ytterst få har problemer i etterkant.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. mai 2014 kl. 21:11.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Xasma;

Lillefingeren og forhuden på pikken er så forskjellige ting at det er ikke mulig å sidestille, lillefingeren har en viktig funksjon og forhuden i langt mindre grad noen funksjon på kroppen. Det der en bare en stråmann, og forsåvidt bullshit.
Forøvrig er jeg veldig med på det du sier om å velge selv, men da kommer opp en del spørsmål; hvor går aldersgrensa? når regnes barnet som modent nok til å ta eget valg ift dette? (siden man vil at guttebarn skal være omskjærte) + +
Vis hele sitatet...
Det er illustrerende for poenget - det er totalt unødvendig og gir negative konsekvenser. Hvis du virkelig vil godta kirurgiske inngrep på små barn, hvor går grensen for foreldres tro og hva som kan utføres? Hvis vi finner gamle jødiske tekster idag som sier at lillefingre skal kappes for å være en del av samfunnet, så vil du godta dette? Det er tross alt en rettighet for foreldrene å utfolde sin tro? Du ser vel selv hvor vanvittig dette er, og det er fordi det ikke finnes tradisjon for det. Det er nøyaktig samme argument som er for dagens praksis - kun tradisjon, som er den dårligste formen for argumentasjon kjent til menneske.

Når barnet skal kunne bestemme selv? Likt som alt annet av store beslutninger, når man er 18.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel, det er renere der uten forhud. Og sånn som i USA, der bruker dem medisinske grunner til å omskjære. Ytterst få har problemer i etterkant.
Vis hele sitatet...
La meg presisere det enda en gang. Medisinske grunner til å gjøre det vil selvfølgelig gjøre det akseptabelt. Noen har for liten forhud så det skaper problemer, og sikkert mye annet og. Men da har det med barnets ve og vel, ikke hva foreldrene tror. Det samme skal gjelde for barn som er friske - foreldrenes tro skal ikke kunne krenke barnet.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis vi finner gamle jødiske tekster idag som sier at lillefingre skal kappes for å være en del av samfunnet, så vil du godta dette?
Vis hele sitatet...
Forhuden klarer man seg innmari godt uten.

Sitat av Xasma Vis innlegg
faoreldrenes tro skal ikke kunne krenke barnet.
Vis hele sitatet...
Barna har det fint like etter omskjæring og til slutt merker de ingenting til det. Jeg har aldri vært borti en utlending (muslim, jøde, ikke-troende) som noensinne har båret nag ovenfor foreldre pga de ble omskåret som små. Helt uten deres samtykke.

Har møtt en del omskårne folk btw.


Kall det et overgrep, men mange arr setter det absolutt ikke.
Annet enn på penisen.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet er ikke tankegangen min, problemet er at du enten har komplett misforstått posten eller bare skumlest og ikke forstått innholdet.

Poenget mitt er at jeg mener i de fleste tilfeller er en kjernefamilie best for et barn, og jeg har ikke noe sted bemerket at alle foreldre er gode foreldre og omsorgspersoner.
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke helt greit å forstå dystopien din om den store, stygge staten som kommer for å utslette det tradisjonelle familiemønsteret, når vi andre diskuterer om et par tusen foreldrepar burde få lov til å kutte i tissen til sønnen sin eller ikke. Men jeg forsto det sånn at du mente staten skulle slutte å blande seg inn i hvordan voksne menneskers praktisering av religion går utover barna deres. Du får oppklare om jeg er helt på bærtur.

For det første er ikke en kjernefamile (mamma, pappa, biologiske og ev. adoptere barn) nødvendigvis det beste for et barn. Familier kommer i alle mulige utgaver, og trenger ikke ha så mye å si for oppvekstvillkårene. En tradisjonell, norsk familiefar kan være fullt kapabel til å slå ungene sine, på samme måte som en transseksuell aleneforsørger kan være verdens beste forelder.

For det andre skjønner jeg ikke helt hvordan et forbud mot rituell omskjæring av barn er en trussel mot denne kjernefamilien. Det er da fullt mulig å beholde husstandens sammensetning selv om guttungen må vente med å fjerne forhuden til han er 18.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Når det kommer til problemet med omskjæring - så mener jeg et barnevern/institusjoner som jobber med barn er sabla nødt til å ha medarbeidere med meget god kompetanse på praksisen omskjæring - sånn at man kan løse problemene med foreldre i fellesskap, og ikke yte en hel drøss med stress og press på dem for deretter å frata dem ungene deres, som i flere tilfeller har blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg gjerne se noen kilder her. Jeg skjønner at du lite til overs for barnevernet, men det får du ta en annen plass. Barnevernet har ingenting med denne saken å gjøre; de er en offentlig tjeneste underlagt norsk lov. At de ved flere anledninger har fratatt foreldre omsorgsretten fordi de har fått sønnen sin omskåret nekter jeg å tro, all den tid rituell omskjæring av gutter er helt lovlig. Da må det være andre forhold som ligger til grunn.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så løsningen; jeg veit da pokker jeg. Men jeg vet at det er mange reformbevegelser innen jødedommen som har en mindre kategorisk/dogmatisk syn på omskjæring av gutter, og ikke minst når det bør gjøres (når er viktig), men også i hvilken grad foreldrene skal bestemme dette.
Og da kan disse "skarpe" sosionomene og folkene i barnevernet og kommunene starte i den enden med en bestemt men forståelsesfull dialog foreldrene - og ikke i den at: "vi har barnekonvesjonen og hele tyngden av norske myndigheter og norske lover bak oss - vi vet at vi vet dermed best".
Vis hele sitatet...
Igjen, denne saken har ingenting med barnevernet å gjøre. Du kan vel i det minste sette deg såpass inn i saken at du retter skytset mot de rette folka. Dette gjelder et forslag fra Helsedepartementet om å innlemme rituell omskjæring av guttebarn i spesialisthelsetjenesten, og motstand fra diverse samfunnsaktører som krever forbud, bl.a Legeforeningen, Barneombudet og Human-Etisk Forbund.

Mye av kjernen i denne saken er jo nettopp det at "de" (jeg tipper du mener motstanderne av rituell omskjæring av barn) verken har myndighetene eller norsk lov på sin side.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og omskjæring -- det er igrunn noe som omfatter en relativt liten gruppe. Fordi: som vist i min første post her, er omskjæring for gutter hos muslimer anbefalt, dog ingen plikt, mange muslimske gutter fra Afrika er omskjært, mange fra land i Asia ikke det. Kvinnelig omskjæring er strengt forbudt. ENkelte kristne grupper (særlig orientalortodokse og enkelte protestanter i USA) gjør også gutteomskjæring, i USA bruker man riktignok ofte medisinske grunner som forklaring på hvorfor man omskjærer. Omskjæring for jenter eksisterer dog ikke for disse, gudskjelov. Og dét leder oss til den tredje største monoteistiske gruppen; jødene. Hos disse er mannlig omskjæring både en plikt og en rettighet..Vil du frata dem det?
Vis hele sitatet...
Lite omfang gjør det ikke mindre alvorlig. Hvert år får om lag 2000 gutter her til lands skåret av forhuden uten noen medisinsk årsak. Det er 2000 for mange.

Det handler uansett ikke om å ta fra noen retten til å praktisere sin religion, men om å sette barnets rett til kroppslig autonomi over foreldrenes religionsfrihet.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vel, det er renere der uten forhud. Og sånn som i USA, der bruker dem medisinske grunner til å omskjære. Ytterst få har problemer i etterkant.
Vis hele sitatet...
Dette er allerede tatt opp tidligere i tråden, så jeg begrenser svaret mitt noe. Per i dag er det stor uenighet om omfanget av helsegevinstene ved omskjæring, og om disse oppveier risikoen ved inngrepet eller ikke. Når det kommer til hygiene finnes det allerede en rimelig enkel løsning: å vaske seg.
Jeg mener en potensiell helsegevinst uansett ikke alene er grunn nok til å fjerne en kroppsdel, spesielt ikke fra et lite barn.

Det er i tillegg vanskelig å måle hvor mange som opplever problemer i etterkant. Selv om man ikke får fysiske varige men så er det en del som opplever psykiske ettervirkninger. Det at kun noen få får plager er uansett for mange når inngrepet i utgangspunktet er unødvendig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg kan godt se bruddet med menneskerettigheter med å omskjære et barn før det er selvbevisst, men ærlig talt du mener vel ikke å utrydde praksisen? Høres nokså stalinistisk ut spør du meg. Lol, du er nå ikke helt klar over hva du skisserer her.
Men vil du også forby rituell omskjæring hvis barnet velger det selv i en viss alder?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener praksisen med rituell omskjæring av barn burde utryddes. På 18-årsdagen sin, når de ikke juridisk er barn lenger, skal de selvsagt få gjøre akkurat hva de vil med kroppen sin.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er riktig at det heldigvis ikke krever noen godkjennelse fra staten eller andre former for myndigheter for å bli forelder, men du er enten umoden, uerfaren, eller langt under 20 år gammel hvis du oppriktig mener det ikke krever ferdigheter og trening ift det bli en mor eller far.
Vis hele sitatet...
Ja vel. Jeg mener allikevel at det ikke krever noen ferdigheter å bli forelder. Å bli en god forelder, derimot, krever en god del. Og det var nettopp det som var poenget mitt, og som du enten komplett har misforstått, eller muligens bare skumlest.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Det at det i tillegg diskrimineres på kjønn gjør jo hele saken enda mer tragisk, for ikke å si tragikomisk, da jeg er overbevist om at det hadde blitt et ramaskrik uten like om det var omvendt.

Om gutter hadde hatt rett til et intakt kjønnsorgan og ikke jentene hadde det, da hadde det blitt bråk, og alle politikere og media, leger og andre forståsegpåere hadde lagt seg langflate.

Merkelig nok er det ikke så farlig å beskytte gutters rettigheter.
Vis hele sitatet...
På prinsipielt grunnlag er jeg helt enig med deg, men som jeg tidligere har vært inne på så kan man ikke helt sammenligne mannlig og kvinnelig omskjæring. Jeg skal ikke synse rundt hvorvidt kjønnsdiskriminering i større grad godtas når det går ut over menn, men jeg tør påstå at hovedårsaken til at kvinnelig rituell omskjæring er forbudt mens mannlig ikke er det, er at det rent fysisk er et større overgrep med større og mer alvorlige kroppslige konsekvenser. Psykisk kan det derimot ramme begge kjønn like hardt, og rent prinsipielt er det et like stort overtramp mot barnets råderett over egen kropp, uavhengig av kjønn. Neste skritt mener jeg derfor må være et forbud.
Sist endret av Samleieobjekt; 12. mai 2014 kl. 00:13.