Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1662
Så gjør egypterne det igjen.. Hva synes dere om det som skjer i Egypt nå?

Er Mohamed Morsi uegnet til å styre landet og bygge opp under de demokratiske verdiene? Er det sant at Egypt under Morsi går mot å bli et islamsk regime på linje med Iran? Det sies at levestandarden har gått ned og at ytringsfriheten er innskrenket.

Eller kanskje egypterne burde ha litt mer is i magen. Mange er misfornøyde, men Morsi er demokratisk valgt og har ikke hatt mer enn et år på seg til å rydde opp i mer enn 30 år med korrupsjon. Om han blir avsatt og de får en ny vil kanskje det samme skje om et års tid igjen?

Jeg synes det er komplisert å forstå og følge med på det som skjer i Egypt nå, og vil gjerne høre hva dere mener.
Mohamed Morsi skulle aldri ha styrt landet. Det er nok som du as at de holder på og gå til et Islamsk republikk. Men for og være ærlig, så gir jeg faen i hva som skjer i midt-østen.
Dette er en veldig god artikkel om problemene Egypt staar ovenfor:

http://www.foreignaffairs.com/articl...nravels-062813
Før den arabiske våren og den medfølgende revolusjonen i Egypt så var det et relativt åpent samfunn. For å ta et eksempel så kunne f.eks. kvinner kjøre bil, studere ved universitetet, og kunne kle seg som de ville. Dette tok en brå slutt når en religiøs frontfigur kom til makten.

Etter at Mursi kom til makten så har han gitt seg selv fullmakter som sikrer han makt i lang, lang tid. Dette var det totalt motsatte av hva folket ønsket seg, og konsekvensene blir naturligvis deretter.

Jeg mener at Mursi har lovet gull og grønne skoger, men gjør heller Egypt om til en utrygg sone styrt av skammelig gamle religiøse skikker og verdier. I tillegg til at han sikrer seg makt på den måten han gjør, så er det klart at demonstrasjonene og folket ikke kommer til å gi seg med det første.

Jeg tror at det egyptiske folk kommer til å oppleve nok en revolusjon.
Morsi er en islamist og antisemitt.

Her ber han for de vantro, jødenes og deres støttespilleres ødeleggelse:

http://www.youtube.com/watch?v=gfrtXPH41vs

Han omtaler jøder som etterkommere av aper og svin:

http://www.dagbladet.no/2013/01/15/n...rael/25253859/

Mener du en sånn person er skikket til å være president i et hvilket som helst land? Hvilken agenda har en sånn person?
Mohamed Morsi All in all; En jævel som ikke fortjener annet en fengsel.
Forøvrig mener jeg at Egypt og resten av midtøsten er fullstendig skakkjørt, og det vil ta mange generasjoner å komme på rett kurs igjen om det i det hele tatt er mulig.

Årsaken til at vesten er involvert i denne regionen i det hele tatt er oljen, og det er en stor tabbe av oss. Vi skulle, som Frankrike har gjort, satset på alternative energikilder som f.eks. atomkraft for mange tiår siden.

De problemene som land i afrika og midtøsten sliter med er så grunnleggende vanskelige at det beste vi kan gjøre er å isolere oss fra dem, og sørge for vår egen sikkerhet.

Det er en stor tabbe av oss å involvere oss i deres problemer, og en enda større tabbe å invitere folk fra denne delen av verden inn i våre egne land. Vi har bare sett starten på de problemene som kommer i fremtiden (voldtekt, vold, ekstremisme, parallellsamfunn osv. osv.)
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Før den arabiske våren og den medfølgende revolusjonen i Egypt så var det et relativt åpent samfunn. For å ta et eksempel så kunne f.eks. kvinner kjøre bil, studere ved universitetet, og kunne kle seg som de ville. Dette tok en brå slutt når en religiøs frontfigur kom til makten.

Etter at Mursi kom til makten så har han gitt seg selv fullmakter som sikrer han makt i lang, lang tid. Dette var det totalt motsatte av hva folket ønsket seg, og konsekvensene blir naturligvis deretter.

Jeg mener at Mursi har lovet gull og grønne skoger, men gjør heller Egypt om til en utrygg sone styrt av skammelig gamle religiøse skikker og verdier. I tillegg til at han sikrer seg makt på den måten han gjør, så er det klart at demonstrasjonene og folket ikke kommer til å gi seg med det første.

Jeg tror at det egyptiske folk kommer til å oppleve nok en revolusjon.
Vis hele sitatet...
Ser slik ut, ja.

Men dette med kvinnene - har du noen kilde på det? Jeg trodde ikke de hadde det så fett under Mubarak heller?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Ser slik ut, ja.

Men dette med kvinnene - har du noen kilde på det? Jeg trodde ikke de hadde det så fett under Mubarak heller?
Vis hele sitatet...
80 / 90 % Av kvinner i midt-østen har det ikke fett.
Mine kjappe kommentarer rundt dette:
...............
Egypt er blant araberverdenens allerviktigste land, og har sammen med Irak, Syria (_før_ de destruktive krigene for begge land) og et par andre land vært toneaangivende i hvilken retning den arabiske delen av Afrika & Midtøsten skal gå i.
Landet er fullt av religiøse minoriteter, særlig mange er det av de koptiske kristne, noe som gjør at den jevne sunnimuslimske egypter er fullt bevisst over at han/hun lever i et land med veldig lang multireligiøs tradisjon, langt tilbake i historien.

Det er store forskjeller innad i Egypt. I flere bydeler i Kairo ser du ikke en eneste antydning til religiøs bekledning, imens andre steder og deler av landet er mer religøse eller "tradisjonelle" om en vil...>>

...Det første jeg skrev om at Egypt er toneangivende, er for å poengtere at ekstremt konservative land slik som Saudiarabia, Yemen, (nåværende) Afghanistan, og sikkert et par andre, _sjelden/aldri_ har vært sentum for teologisk, politisk og samfunnsmessig utvikling i islamske områder, og har først nylig på 1900-tallet blitt det med deres eksportering av salafisme til andre muslimske land og muslimer i Vesten, samt den voldelige utgaven wahabisme og qutbisme. Det er dette islamismen kommer av.
Egypt har sine islamister, men som vi ser nå møter de sterk motstand. Ellers så er situasjonen for kvinnene på generelt grunnlag dårlig i Egypt som i nærliggende land, men det "positive" i det er at hverken i resten av Afrika eller mindre utviklede asiatiske land er kvinners situasjon noe særlig bedre.

Mursi er nok en moderat islamist, kan godt sammenliknes med Rick Santorum og en del andre kristenkonservative i det republikanske partiet i USA, samt evt andre hardkristne men dog demokratiske politikere i Norge - hvis vi skulle trekke paralleller og sammenlikne med vestlige/lokale ekvivalenter.

....................
@ homoludens: Du har nok av kontroversielle innlegg i politiske tråder !!

.....................
*edit; Musri/Morsi er moderat islamist ja, men mer antidemokratisk enn f.eks rick santorum som er nevnt

@ om Mursi er egnet til å styre landet og hva som kan skje videre: Kjapp kommentar; så litt på Urix rundt dette, det som iallefall er sikkert er at demonstrasjonene og spenningen vil vedvare en stund til. Det virker som det er en uforsonlig mistenksomhet imellom de islamistiske partiene og de liberale. Mursi er likevel såpass 'moderat' at han skjønner at han _må_ på sikt innrette seg etter folkets vilje. Det som da er muligheten er at at etter en stund går av, eller at det vil bli forhandlet frem kompromisser på flere plan.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2013 kl. 15:16.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ homoludens: Du har nok av kontroversielle innlegg i politiske tråder !!
Vis hele sitatet...
Er jeg kontroversiell bare fordi jeg beskriver det jeg mener er sannheten, og bygger opp argumentene mine ved å vise til kilder? Hva er det som er kontroversielt ved å peke på at Morsi er islamist og jødehater?

*edit; Musri/Morsi er moderat islamist ja, men mer antidemokratisk enn f.eks rick santorum som er nevnt
Vis hele sitatet...
Er man moderat når man ber for de vantro og jødenes ødeleggelse? Hva er det egentlig som må til for at noen skal bli omtalt som ekstremistisk i dine øyne?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er jeg kontroversiell bare fordi jeg beskriver det jeg mener er sannheten, og bygger opp argumentene mine ved å vise til kilder? Hva er det som er kontroversielt ved å peke på at Morsi er islamist og jødehater?
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre brukt mye tid på politiske tråder her på Nff. Slik at, jeg kjenner til dine tidligere innlegg i liknende tråder, f.eks den om Israel-Gaza-konflikten, andre også. Der var enda mer av det samme, youtube-klipp av islamister som skriker som måker.

Jeg har ikke mage nok eller blodsukker til å kverulere om påstander her& nu. _Du_ har selvsagt full rett til å mene hva du vil på Nff, men moderat er du ikke, det har jeg lov til å si.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Er man moderat når man ber for de vantro og jødenes ødeleggelse? Hva er det egentlig som må til for at noen skal bli omtalt som ekstremistisk i dine øyne?
Vis hele sitatet...
Hele folket nedi der er sikkert en million ganger mer emosjonelle og politisk ukorrekte enn det streite, korrekte politikere her i Norge og nordeuropa forøvirg. Sier du noe kontroversielt her, blir du slaktet på direkten. Sier du noe populist-islamistisk nedi Egypt som fenger befolkningen, så er du en helt. Samme med Italia og nærliggende steder - jamfør Berlusconi og Mursi og en mengde andre..

Skjønner tegninga ?
Han _er_ moderat ja, hvis ikke hadde han vært særdeles antidemokratisk og det har han ikke vist noen tegn til, ...ennå. Dessuten kan jeg ikke se at han er så fryktelig mye mer konservativ/reaksjonær i sosiale saker enn en hardkristen amerikansk politker. Men at han er en islamist, til og med med potensiale til diktatorisk styring av landet, dét er jeg enig med deg i.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2013 kl. 15:57.
Jeg mener at det er svært alvorlig å blande inn religion i politikk. Dette gjelder ikke bare i Egypt, men man kan også se det i diverse Amerikanske stater der svært kristne personer lager lover som vi i Norge tar som en selvfølge. Blant annet abort etter voldtekt, prevensjon etc.

Og med tanke på hvor bråk det blir i et gjennomsnitts hjem i Norge hvis foreldrene har lovet noe og barna ikke får det, så blir det som regel et helvete av et leven! Så er veldig godt forståelig at de vil ha han vekk så fort som mulig! :P

Jeg mener at det er svært alvorlig å blande inn religion i politikk. Dette gjelder ikke bare i Egypt, men man kan også se det i diverse Amerikanske stater der svært kristne personer lager lover som vi i Norge tar som en selvfølge. Blant annet abort etter voldtekt, prevensjon etc.

Og med tanke på hvordan ungdomen reagerer det blir i et gjennomsnitts hjem i Norge hvis foreldrene har lovet noe og ikke holder det, så blir det som regel et helvete av et leven! Så er veldig godt forståelig at de vil ha han vekk så fort som mulig! :P

Jeg mener at det er svært alvorlig å blande inn religion i politikk. Dette gjelder ikke bare i Egypt, men man kan også se det i diverse Amerikanske stater der svært kristne personer lager lover som vi i Norge tar som en selvfølge. Blant annet abort etter voldtekt, prevensjon etc.

Og med tanke på hvor mye bråk det blir i et gjennomsnitts hjem i Norge hvis foreldrene har lovet noe og ikke holder det, så blir det som regel et helvete av et leven! Så er veldig godt forståelig at de vil ha han vekk så fort som mulig! :P

ojj satan, inlegget mitt har gått helt banas! Bommet på edit og sitèr knappen her i morgen ørska.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har dessverre brukt mye tid på politiske tråder her på Nff. Slik at, jeg kjenner til dine tidligere innlegg i liknende tråder, f.eks den om Israel-Gaza-konflikten, andre også. Der var enda mer av det samme, youtube-klipp av islamister som skriker som måker.
Vis hele sitatet...
Stort sett har jeg linket til youtubevideoer der ledere av politiske partier og organisasjoner i midtøsten har uttalt seg. Jeg er heller ikke spesielt interessert i en random islamist som står på podiet og raljerer.

Jeg har ikke mage nok eller blodsukker til å kverulere om påstander her& nu. _Du_ har selvsagt full rett til å mene hva du vil på Nff, men moderat er du ikke, det har jeg lov til å si.
Vis hele sitatet...
Så du mener jeg ikke er moderat fordi jeg ikke er enig med deg? Du må gjerne være mer konkret, så kanskje jeg skjønner bedre hvorfor de oppfatningene jeg har faller på sidelinjen av det du mener er akseptabelt.

Hele folket nedi der er sikkert en million ganger mer emosjonelle og politisk ukorrekte enn det streite, korrekte politikere her i Norge og nordeuropa forøvirg. Sier du noe kontroversielt her, blir du slaktet på direkten. Sier du noe populist-islamistisk nedi Egypt som fenger befolkningen, så er du en helt. Samme med Italia og nærliggende steder - jamfør Berlusconi og Mursi og en mengde andre..
Vis hele sitatet...
Dette med pasjon det skjønner jeg, men når Morsi sier at jøder er aper og svin så må jeg tro ham på det. Å unnskylde jødehat med politisk ukorrekthet er så dumt at det faller på sin egen urimelighet.

Skjønner tegninga ?
Han _er_ moderat ja, hvis ikke hadde han vært særdeles antidemokratisk og det har han ikke vist noen tegn til, ...ennå. Dessuten kan jeg ikke se at han er så fryktelig mye mer konservativ/reaksjonær i sosiale saker enn en hardkristen amerikansk politker. Men at han er en islamist, til og med med potensiale til diktatorisk styring av landet, dét er jeg enig med deg i.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg ser tendenser til er at Morsi ønsker å kjøre over folkeviljen, og kjøre sitt eget løp. Målet er en islamsk stat på linje med Iran.

Noe av Amnesty Internationals kritikk av grunnlovsutkastet:
Svekker beskyttelsen av menneskerettighetene
Nasjonal lov stilles over internasjonal lov
Svekker kvinners rettigheter
Manglende rettigheter for barn. Ingen definisjon av at barn er de under 18 år, og manglende beskyttelse mot tidlig ekteskap og barnearbeid.
Restriksjoner på ytringsfrihet
Sivile kan stilles for militære domstoler
Religionsfrihet begrenses til islam, kristendom og jødedom
Garanterer ikke full økonomisk, kulturell og sosial frihet. Herunder manglende beskyttelse mot tvangsutkastelser.
Vis hele sitatet...
http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-...tringsfriheten

Egypts president gir seg selv mer makt
Vis hele sitatet...
http://nrk.no/nyheter/verden/1.8406715
Kan fortelle litt ifra når jeg var i Egypt tidelig i år, selv om det kanskje ikke er så veldig OT, spesielt siden det var en ferieplass (Sharm-el Sheikh).
Bodde ilag med en Beduine, og så vidt jeg forstod det var det Beduinene som først flyttet inn i Egypt, de eide ofte store og viktige landeområder, og etterhvert lærte jeg meg også at de var ett misforstått og undertrykt (Kanskje feil ord) folkeslag av resten av Egypterne.
De hadde tidligere vært i ganske heftige ''små kriger'' med resten av egypterne og blitt fra stjålet en del land o.l.
Han karen var veldig muslimsk troende noe som er svært vanlig i Egypt, og svært misforstått av en stor andel av Europas befolkning. Han kunne blant annet ikke røre alkohol eller cannabis, om han gjorde det kunne han ikke be på 40 dager eller noe slikt.

Kvinnene som nevnt ovenfor var det ikke så alt for mye av og se i gatene.
Kan tenke meg at ca 80% av lokalbefolkningen jeg så var menn og unge gutter.
Det som kanskje var mest sjokkerende der nede var og se de som jobbet i barene.
Det var enormt mange 14-18 åringer pille fjærn til de grenser som tjente en brødskive i timen for og danse med russiske Olga på 60år. Så inn i øynene på noen av de kidsa og de var helt zombie hele gjengen. Hva de fikk vet jeg dog ikke.

Merker nå at det ikke var ontopic i det hele tatt, foruten om at det kanskje gir ett lite innblikk i hvordan det er der nede, menmen.