Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4020
Har en bærepose med Cat5 kabler, uten plugger, som jeg skal plugge. Men skal jeg lage kryssede eller rette kabler? Kan alternativt også lage annenhver..
Det er vel svært få som bruker kryssede kabler i dag, men svaret er vel uansett at det kommer an på hva du skal bruke kablene til...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kryssede kabler bruker du bare hvis du skal koble direkte mellom nettverkskort. Hvis du skal koble via en switch, router eller hub trenger du ikke krysse dem.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Jeg kan ikke tenke meg en situasjon der jeg må koble dem direkte, men jeg kan jo lage et par stykker i tilfelle. Dem skal nok som oftest kobles via en svitsj, ruter eller hub, ja
I dag vil vel de fleste nettverkskort uansett oppdage om man bruker rette kabler mellom 2 nettverks-kort og ordne slik at det fungerer (med å krysse signalene på kortet) om nødvendig. Dermed egentlig fjerne hele behovet for kyssede kabler? Er ihvertfall slik jeg har forstått det - skyt gjerne inn om jeg tar feil.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
I dag vil vel de fleste nettverkskort uansett oppdage om man bruker rette kabler mellom 2 nettverks-kort og ordne slik at det fungerer (med å krysse signalene på kortet) om nødvendig. Dermed egentlig fjerne hele behovet for kyssede kabler? Er ihvertfall slik jeg har forstått det - skyt gjerne inn om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Støtter den, jeg fikk nett ved å koble opp en bærbar som nettverkskort og dele nettet igjennom porten fra bærbar til stasjonær da jeg var på lan
Sitat av etse Vis innlegg
I dag vil vel de fleste nettverkskort uansett oppdage om man bruker rette kabler mellom 2 nettverks-kort og ordne slik at det fungerer (med å krysse signalene på kortet) om nødvendig. Dermed egentlig fjerne hele behovet for kyssede kabler? Er ihvertfall slik jeg har forstått det - skyt gjerne inn om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Er i utgangspunktet enig, men når jeg jobber med instrumenter som egentlig skal snakke via en switch o.l. bruker jeg kryssede kabler for å eliminere feil kilder.

Men som sagt, du trenger trolig aldri en krysset kabel, lag eventuelt en stk og merk den med rød teip elns.