Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2116
Hallo! Jeg sliter. Jeg har en master i kunst som trolig ikke kan brukes til noe. Jeg har ingen karriere innen kunst å skryte av nå, håver ikke inn stipender, ihvertfall ikke nok til å leve av. Jeg trenger altså en jobb, men problemet er at jeg er veldig kresen med jobb (noe jeg selvsagt burde tenkt på før). Vil ikke være pleier, barnehageassistent, telefonselger, rema 1000-ansatt e.l. Vil gjerne gjøre noe hvor jeg kan bruke utdannelsen min. Samfunnet er ikke godt lagt til rette for alle oss som tar lange kunstutdannelser. I Sverige vet jeg de har en egen arbeidsformidling for denne gruppen. Jeg er heller ikke veldig teknisk dyktig, så jeg kan leve av f eks klippe film. Jeg er vel heller ingen entreprenør som kan starte eget selskap over natten, det krever jo dessuten startkapital og en god idé. Disse tingene kan selvsagt læres, men tenker mer på situasjonen jeg er i nå. Så jeg spør dere: Noen gode ideer?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Troller du?

Du tok en utdannelse på 5 år uten en snøring av ideer av hva du skulle komme til å jobbe med i framtiden?

Jeg er selv svært interessert i "kunst", og liker å utøve dette på mange plattformer. For meg vil framtiden sannsynligvis innebære at jeg jobber som kreativ markedskoordinator hvor jeg kan bruke alle mine kunstneriske egenskaper til noe nyttig og skape innovative ideer og sette de til livs.

Du vurderer ikke å ta et årstudium eller noe som kan gjøre utdannelsen din mer interessant? Feks innenfor ledelse, kommunikasjon eller sosial antropologi?

Hvorfor har du valgt den utdanningen du tok? Hva har du egentlig lært? Hvilke kunnskaper har du til å bringe deg videre fram her i livet?

Kan du ikke fortsette å ta en doktorgrad eller noe, bli professor eller lærer ved universitet/høgskole, evnt. private institutter? Det trengs sannsynligvis lærere på videregående utdanninger også, innenfor kunst og håndverk fagene, eventuelt medier og kommunikasjon. Kunsthistorie må jo være din sterke side?
Sist endret av kn^tte; 30. mai 2012 kl. 02:06.
Hvis jeg var deg, ville jeg tatt på meg små oppdrag, illustrere bøker, plakater, logoer, karikaturer osv. Dette er ikke noe du kommer til å håve inn cash på, men det gir deg muligheten til å ha noe å vise til i fremtiden. Det er gull verdt om du har noensinne har lyst på større oppdrag.

Husk også at det er du som må være på hugget her, men da må du også ha noe å vise til.

Ellers kan du jo bygge litt på utdannelsen din å gjøre som mange kunstnere før deg har gjort, bli lærer i faget.

Anbefaler deg å utvide horisonten. Det er fult mulig å livnære seg som tegner / maler. Du kan bli en illustratør, jobbe innen reklame eller film og spill. Dette er mulig til og med uten utdannelse. Men da må du ha noe å vise til!

Ellers bør du nok belage deg på en midlertidig jobb så du ikke ender på gata. Det er knallhard konkurranse, derav viktigheten i å ha en port folio (skriveleif?).

Lykke til uansett.
Jeg har en svært god forretningside til deg.

Den innebærer at du starter opp for deg selv, og du trenger ikke spesielt med startkapital.

Du sier selv at det ikke finnes en arbeiderformidling for dette i Norge, så da har du jo anerkjent et behov i markedet.
Du kan være en portal for kunstutdannede folk som deg til å komme i kontakt med de klientene du måtte ha i din portefølje.

Se for deg at du har en internettside, med 10-30 klienter. Her kan folk som trenger noe gjort innenfor deres bransje browse siden deres, og de forskjellige klientene og selvfølgelig deres porteføljer. De vil så ta kontakt med ditt firma, som videreformidler personen de selv ønsker til prosjektet. Av den totale summen kunden betaler, så tar du en viss prosent og resten går til din klient.

Dette blir da en win-win situasjon i markedet, da det finnes mange kunstnere som kanskje sliter med å nå ut til potensielle kunder, og kundene kan titte på forskjellige kunstnere på en side uten å behøve å lete rundt på nett.

Du blir da stående som en bakmann (og kan selvfølgelig ha din egen portefølje der). Se på det som et agentbyrå. Det vil ta tid å bygge deg opp en portefølje bestående av klienter, i tillegg til et merkenavn for bedrifter - men om du lykkes vil du på sikt ha en lang og trygg inntektskilde.

Send gjerne PM om du syntes det hørtes kult ut, og trenger videre innspill/tips.
Lag en merkelig, snål skulptur ingen skjønner hva er og selg den til en rik tulling som kjeder seg så slipper du å gjøre noe resten av livet ^^
Sitat av apelix Vis innlegg
Noen gode ideer?
Vis hele sitatet...
3 års ingeniørutdanning
Trådstarter
86 8
God idé b_romeo og forsåvidt du også petterpan2! Men jeg er ingen entreprenørtype kanskje.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Lag en merkelig, snål skulptur ingen skjønner hva er og selg den til en rik tulling som kjeder seg så slipper du å gjøre noe resten av livet ^^
Vis hele sitatet...
H*n må dø først for at den skal bli verdifull.
Du kan jo bli lærer? Kunst og håndtverk eller formidle kurs på en eller annen måte
Off-topic, men hva innebærer egentlig master i kunst? Skjønner godt at du ikke vil jobbe på Rema 1000, men hva vil du jobbe som?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av apelix Vis innlegg
Hallo! Jeg sliter.
Vis hele sitatet...
Er ikke du lektor nå som du sitter med mastergrad i hånden? Er du flink til å lære fra deg? Ser du tankegangen?

Edit: Kjenner meg igjen forøvrig, jeg skulle jo bli filosof! Siden så jeg at filosofer også har vanskelig for å skaffe seg jobb, så jeg lar det blir til en annen gang. Hoppet av etter førsteåret.
Sist endret av Sio; 2. juni 2012 kl. 03:03.
Hva kan du egentlig? Hva er kompetansen din etter et 5-års kunstmasterstudie? Hvis du ikke er teknisk dyktig i det hele tatt, mener jeg.
Du kan jo for eksempel begynne å jobbe som guide på museum Hvis du kan noe om kunsthistorie vel og merke.
Kjøp malerier i bruktbutikker, loppemarked etc.
Med en 5 års utdannelse burde du være i stand til å plukke ut malerier som er av interesse. Finn ut så mye du kan om de enkelte maleriene. Og finn en måte å selg dem på!
Trådstarter
86 8
Ser litt mørkt ut. kan lite om kunsthistorie, er ikke spesielt dyktig teknisk. Kan male, men ikke realistisk, slik at jeg kan være annet enn kunstner. Kan lite om filmteknikk. Tingen er at man knapt har undervisning på kunsthøyskole. Man lærer ikke på samme måte som på andre utdanninger. Det er mer at man jobber sev og får veiledning en gang annenhver måned en time av gangen. Veldig vanlig for kunstutdannede er å jobbe med funksjonshemmede, men vil vel helst ikke det.

Nei, utdanningen kvalifiserer ikke til læreryrke, da måtte jeg ha gått mer utdanning..
Blir som filosofi ja.
Her har du 26 forskjellige yrker som har med kunst å gjøre, kanskje dette kan gi deg litt inspirasjon:

http://utdanning.no/tema/yrke_og_kar...nteresse:kunst
Synes dette høres fryktelig rart ut jeg. Hva var planen før du satte igang med 5 års utdanning? Jeg hadde ihvertfall ikke gått 5 år på kunsthøyskole for å jobbe med funksjonshemmede. Ikke at det er noe galt i å jobbe med de, men må vel finne enklere måter å få de jobbene
Trådstarter
86 8
Ja, er fullstendig enig fletchy! Jeg ser ikke ned på de jobbene eller de som har slike jobber, men er ikke noe man bør drive med om man ikke føler engasjement for det. Jeg hadde vel ingen klar plan da jeg begynte, i likhet med mange andre. Jeg var ung og naiv Tenkte jeg skulle finne ut av det senere, "det løser seg".

Skal sjekke listen random

Ser at mange av de yrkene krever enten spesiell kompetanse eller annen utdanning. Kunsthøyskole er dessverre lite verdt i seg selv, kanskje fordi så mange tar slike utdanninger i dag. Hadde det vært enda mer eksklusivt kunne det hende det ville vært en mer ettertraktet utdannelse å ha. Med kunst, klesdesign, sang, skuespill må noen ønske å betale for det man gjør, verk eller opptredener, eller man må gå for stipender. Har man ikke tilgang på disse tingene fungerer det dessverre slik at man må se seg om etter jobbene som ikke krever utdanning. Og siden man har brukt tiden sin på utdanning har man kanskje ikke hatt tid til å bygge en veldig imponerende jobb-cv. Derfor gjenstår callcenter, matbutikk, personlig assistent, lite attraktive jobber. Selv en jobb som servitør på en enkelt sted krever erfaring såvidt jeg vet. Det er surt. Man har tatt opp mye lån og vil ikke gå inn i en tilværelse hvor det å ha studielån er luksus i sammenligning. Vet at dette dessverre ikke kun gjelder meg, men er et større problem. Haha, kanskje jeg burde skrive et leserinnlegg a la han trygdemottakeren det ble så mye oppmerksomhet rundt, og så skaffe meg et navn og deretter penger via det.
Redpilled alfahann
Kanskje du burde sjekke ut denne tråden. http://freak.no/forum/showthread.php?t=222380
Trådstarter
86 8
Morsomt. Men er vel et spørsmål om hva man er villig til å gjøre, og hva man mener man kan forvente etter så lang utdanning..