Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 22292
Jeg bor i dype øst. Jeg bor i en allright blokk, som det koster en del kroner å kjøpe seg inn i. Her bor kun de "rike" utlendingene eller de som bor 32857 sammen og bruker trygda på å spleise på leilighet. Jeg har bodd her en god stund, og da jeg gikk på skole her så var det 1/15 ratio norsk/utlending.

Personlig kan jeg ikke fordra den steriotypiske utlendingen. Da snakker jeg pakkis med brei kebabdialekt, tettsittende bukser, caps og solbriller, og slick hår. Kler seg som vestkantgutta - later som om de er hardcore gangstere fordi dem snakker kebab og prøvde hasj en gang. Har ikke èn venn som er fra midøsten og har gode grunner til det.
Har ekstremt dårlig erfaring med dem rett og slett.. Gjorde et unntak en gang og ble dritgod kompis med en araber. Han var dritkul helt til det manga 3000 spenn og han var den eneste som hadde vært innom.

De som bor der det er litt mindre utlendinger har sikkert en bedre holdning til utlendinger, men jeg er så dritt lei som man får det..

Har en sjelden gang møtt utlendinger som jeg ikke hadde skjønt at var utlendinger om jeg var blind, men det hører til sjeldenhetene. Snakk om en ratio på 1/1000 etter min erfaring.
Sist endret av elytsmoorhs; 9. mai 2012 kl. 18:23.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Sossebander er etter min definisjon de solariumsbrune gruppene man finner med sleik, fisefine stemmer og hvor penger er den viktigste verdien hvor man blir sett ned på hvis man ikke har en pappa som tjener over 20 mill i året.

Skjønte egentlig ikke om det var ment som et slags spm det siste her.

MEN det er ikke farlig å befinne seg midt i dype øst.
Vis hele sitatet...


Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Og du kaller meg fordomsfull.
Vis hele sitatet...


Ehem.. du mister.. Han sier hva som er hannes definisjon/assisiasjon med uttrykket "sossebande".. Han sier ikke at alle med hellyhansen båt jakke, trange bukser og sleik nødvendigvis er med i en sossebande.. ..

tror du må sjekke innlegget til han du siterte en gang til
Sist endret av zub_Zer0; 9. mai 2012 kl. 18:28.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Selv har jeg vanket i Oslo øst i 13 år og jeg har aldri opplevd ran. Selv om jeg vet at det skjer så er det ikke så omfattende at de peronene jeg kjenner går rundt og er engstelige for det.
Vis hele sitatet...
TBH tror jeg ikke at jeg ville hatt noe problemer hvis jeg vanket på østkanten, siden jeg er 1,96 høy.

Sitat av Widow Vis innlegg
Herregud, du begrenser deg til å være i deler av Oslo fordi du er redd for å bli ranet. Høres trist ut
Vis hele sitatet...
Hovedsaklig for at jeg ikke har noe å gjøre der, utenom å kjøpe weed..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
TBH tror jeg ikke at jeg ville hatt noe problemer hvis jeg vanket på østkanten, siden jeg er 1,96 høy.
Vis hele sitatet...
Riktig...

De fleste lave på østkanten lever harde liv
Sist endret av Prompdompap; 9. mai 2012 kl. 18:38. Grunn: Glemte noe.
Har nå bodd i grenseland mellom Gamlebyen/Grønland i snart et år, og bortsett fra en uhyggelig episode første helga, hvor en mann med afrikansk bakgrunn ble skutt 3 ganger i kneet, rett utenfor vinduet i leiligheten, har jeg stort sett bare gode inntrykk av Oslo-øst. Selvfølgelig er det en god forhåndsregel å la være å sjangle gjennom Grønland sentrum kl 0400 på en søndagsnatt etter kembo-fylla, men ellers har jeg bare gode ting å si om plassen.
Bodde hos fadern nære Stavanger før jeg flytta til modern i Oslo. Nærmere sagt Bjørndal.
Begynte i 10. klasse på ungdomsskolen der og da var vi 11 forskjellige nasjoner i klassen. Fordelt på 27 elever tror jeg det var. Hadde bodd der i en uke før jeg blei trua med juling fordi jeg spilte fotball og skøyt ballen i trynet på en chilener, uten å en gang mene det. Tok helt av. Var en sinnsyk forskjell på kulturen fra et mindre tettsted til en av de store ghettoene i Oslo.

I gata vår var vi en få norske familier, og det ble vanskelig å bo der. Lite norske naboer og barnehagen til min lillesøster var det kun to andre norske på avdelinga hennes. Noe som gjorde at vi flytta.
Veit hvert fall at komikeren Terje Sporsem bor i en av de finere strøka der. Og bor en del rikere folk mot toppen i det litt finere strøket med store hus. Blant annet en kjendismegler, direktøren i G4S osv.

Flytta til Buskerud, som forøvrig er det stedet flest familier som flytter fra Oslo bosetter seg. Angrer ikke.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Oddish Vis innlegg
slåsskamp for en 60 kr babb. #østkant
http://www.dagbladet.no/2012/05/09/n...tiet/21516912/
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nok også sloss litt for gratis Bislett kebab.. Akkurat den er verdt det.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Spesielt stilt til dere som er ifra Oslo eller kjenner Oslo;

A#Hvordan ser dere på østkanten?

B#Hva slags nordmenn bor der? mtp yrke, udanning, mennesketyper etc

C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??

D#Fine strøk på østkant vs vestkanten ~ er de sammenlignbare? og unngår nordmenn og innnvandrere hverandre der?

E#Jeg leser og hører om innflyttende nordmenn som maksimalt prøver å styre unna østkanten - "ungene bør jo ikke vokse opp sammen med etniske" , - går det mot en fullstendig segregert by?

[CENTER][/CENTER]
Vis hele sitatet...
A: Østkanten er et svært område, med alt fra villaer til høyblokker. Bodde store deler av tenårene på Sagene, et ganske "fresht" og "hipt" sted. Nå bor jeg på Oslo Vest, pga. alle hipsterne på Østkanten.

B: Hipstere og knarkere. Neida, alt forskjellig. Men det er kanskje inntrykket man kan få.

C: vetafaen. De fleste folka jeg kjenner som er oppvokst på østkanten er positive til innvandrere (altså positive til folk, det er tross alt det innvandrere er :S)

D: Ja. Det bor færre innvandrere i de dyre strøka pga. sosioøkonomisk situasjon.

E: Nei. Sånt går i bølger. Byen har alltid vært segregert: overklassen i vest, arbeiderklassen i øst. Sånn er det fortsatt. Hvem som representerer hvilken klasse forandrer seg fra generasjon til generasjon. (Nå generaliserer jeg (det bor rike i øst og fattige i vest oxo), men statstisk vil jeg ha medhold i uttalelsen.)

Sitat av Oddish Vis innlegg
slåsskamp for en 60 kr babb. #østkant
http://www.dagbladet.no/2012/05/09/n...tiet/21516912/
Vis hele sitatet...
Æsj, det er skitten kebab i prinsdal oxo.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 9. mai 2012 kl. 22:51.
Eneste delen av "østkanten" jeg liker, er områdene rundt helsfyr og etterstad.

Men, østkanten er ganske så ghetto i enkelte av områdene. I allefall ikke et område jeg ville latt mine framtidige barn gå på skole. Er innom ganske mange skoler i oslo igjennom jobben, og vil si at vestkant skolene har hakket bedre miljø og dyktige lærere. Unntaket må være lambertsæter VGS og nordstrand, som er ganske så "hvite" plasser.
Har bodd hele livet i Oslo og jobben gjør at jeg reiser rundt på de rareste stedene over hele byen.
Folk flest er ikke så forskjellige ut i fra hvor du befinner deg, du finner folk av alle slag på alle steder.
Det som gjør utslaget er bokostnaden. Der du finner billige bolig og ikke minst kommunale boliger finner du også en høyere andel av det som på PK-norsk går for resurssvake.
Dette gjør at du finner mye av det som enkelte mener er "uønskede mennesker", det være seg narkomane, psykisk syke eller innvandrere" på alt fra Hovseter, som jo ligger godt vest i byen, til Ammerud-blokkene på Østkanten.
Det skal såklart sies at det er en viss tendens til at du finner mer og mindre av ting ut i fra hvilken side av elva du befinner deg på, men det er jo heller ikke tilfeldig at rikfolket har holdt seg vest i byen historisk.

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke mye av de greiene folk henger seg opp i når det kommer til Øst-Vest-skillet i Oslo. Vi skal såklart aldri glemme klasseskillene (unnskyld sosioøkonomi) og roten til dem, men for pokker:
Folk flest er fantastiske!

Oslo er en fantastisk by hvor det alltid skjer noe, hvor du alltid finner noen hyggelige å prate med, hvor du finner naturperler og ikke minst hvor det er plass til alle typer folk, på begge sider av Akerselva.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så det stemmer omtrent det "alle" sier ved vestkantfolk, at det er mer klysete enn det jevne osloborger?

Pakistanere er vel godt integrert, er de ikke?-er jo overalt i styre og stell, tom på Stortinget. Muligenes for dem at det nesten er to ulike tendenser; enten integreres de svært godt eller ikke i det hele tatt!?
Vis hele sitatet...
Innvandrer bølgen med pakistanere på 70 tallet svarer vel dette spørsmålet veldig lett. Syntes du fisker hardt etter noe..
Alle er individer og ikke alle er like.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal la en gjeng med Holmlia peroner representere snille meg, som ikke vil skade noen og heller ikke slosss for en gratis kebab.
Vokst opp på lambertseter/karsrud. Mest voldelige jeg opplevde var vell slosskamp på barneskolen ;-)
Vokste opp på Bjørndal før jeg flytta ut på landet, Bjørndal/Bjørnholt er et sted som mange mener er et skikkelig skummelt område.
Når jeg vokste opp der, bodde jeg ved siden av en hyggelig sørlandsk familie og en svær invandrerfamilie. Det er et ganske stort mangfold der, selvom det er overtall i innvandrere der nå. Jeg har fortsatt familie der og er ofte på besøk, har aldri sett eller opplevd noe vold der eller noe!

Har tho lest i avisa om mange skyteepisoder der, og naboen til tanta mi (som er innvandrer og suksessfull advokat med stor familie) ble kidnappa, misshandla og rana foran øynene på barna sine!

Jeg husker jeg syntes det var rart at det ikke var én innvandrerfamilie i bygda jeg flytta til på landet...
Sist endret av random63339; 10. mai 2012 kl. 08:04.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er innom ganske mange skoler i oslo igjennom jobben, og vil si at vestkant skolene har hakket bedre miljø og dyktige lærere. Unntaket må være lambertsæter VGS og nordstrand, som er ganske så "hvite" plasser.
Vis hele sitatet...
Jeg likte Ulsrud vgs bedre enn Lambertseter. Ulsrud er rangert av SSB som den beste skolen i Oslo hva gjelder læring og utvikling, de er spesielt kjent for å ha veldig flinke lærere. Rektoren der har fiksa opp skolen enormt siden 90-tallet, og er nå sjef over alle rektorene i Oslo. Men du har rett i at Lambertseter og Nordstrand er to hvite skoler. Slaskete miljø på både Nordstrand og Lambertseter, der det aller kuleste er å ikke bry seg om karakterer. At skolen er hvit, er ikke synonymt med bra. Lærerne der er heller ikke særlig bra. Har masse venner på begge skolene, ingen som er spesielt fornøyd. Rektoren Ulsrud hadde på 90-tallet (da den var på sitt verste), er forøvrig rektor på Lambertseter nå... skal du rangere en butikk etter folkene som handler der, eller etter hvor godt utvalg og kvalitet de har på varene samt service? Dessuten har jeg hørt massevis av dårlig ting om Persbråten, virker ikke som det er noe i det du sier.
Sist endret av Chronic420; 10. mai 2012 kl. 09:07.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Rektoren Ulsrud hadde på 90-tallet (da den var på sitt verste), er forøvrig rektor på Lambertseter nå...
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en som satt i driftsstyret (altså de som rektor rapporterer til) på Ulsrud på slutten av nittitallet. Han som var Ulsrud-rektor på den tiden ble faktisk sparket oppover i systemet til en jobb ved skolesjefens etat fordi det var der han ville gjøre minst skade. Rart han har fått sjansen som rektor igjen!
Har ikke orket å lese gjennom alle innleggene, men jeg blir litt fortvilt når jeg leser de jeg leser.

Flesteparten av dere har et sterotypisk bilde av hvordan vestkantungdom oppfører og behandler seg. Det er jo ikke halvparten en gang som tar turen til brun og blid, har sleik og går med alle disse merkeklærene. Hvorfor må man se negativt på den ene eller den andre siden? Min mors oppvekst stammer fra Romsås, så langt øst du kan få det. Der har det vært hyggelig gjennom alle tider. Moren min har fortalt at hennes venniner fra oppveksten hennes bor der fortsatt, de har hatt barn de også. De har hatt det flott de også. Så slutt å se på den ene siden bedre enn den andre.
Dette er nå min mening,
Sitat av SmokeyTheMan Vis innlegg
Har ikke orket å lese gjennom alle innleggene, men jeg blir litt fortvilt når jeg leser de jeg leser.

Flesteparten av dere har et sterotypisk bilde av hvordan vestkantungdom oppfører og behandler seg. Det er jo ikke halvparten en gang som tar turen til brun og blid, har sleik og går med alle disse merkeklærene. Hvorfor må man se negativt på den ene eller den andre siden? Min mors oppvekst stammer fra Romsås, så langt øst du kan få det. Der har det vært hyggelig gjennom alle tider. Moren min har fortalt at hennes venniner fra oppveksten hennes bor der fortsatt, de har hatt barn de også. De har hatt det flott de også. Så slutt å se på den ene siden bedre enn den andre.
Dette er nå min mening,
Vis hele sitatet...
Ganske naturlig å se ned på privligerte, enn vice versa vettu. Nå er det sånn at det finnes idioter/rasshøl uansett hvor du er, men ingen liker en "privligert" idiot/rasstapp.
Har ikke lest gjennom hele men.. Jeg vokste opp på på Oslos østkant, nærmere bestemt på Trosterud. I hele oppveksten var vi vel 50/50 norske og innvandrere, i tilegg til en god del som var halvt norske. Og kort sagt, jeg tenkte overhodet ikke på at mange av vennene mine var utenlandske før i 14-15 årsladeren.. Da fikk jeg blant annet høre historien om hvordan en iransk familie kom seg hit, og hvor jævla glad de er for det. Har seriøst aldri opplevd noe vold eller noe som helst, selv om jeg røyka hasj av og til fra rundt 17 årsalderen. På kveldstid skjer det ikke en dritt, folk som er ute med bikkja og folk som er på vei hjem. Skogen ligger rett ved og der tilbrakte vi sikkert halve barndommen, hvertfall på sommern. Noen ting er sikkert særegent for østkanten, det er faktisk store grøntområder der og null trafikk. Så folk benytter de områdene til grilling av eksotiske retter (som lukter JÆVLA godt) og man ser unger fra gudene vet hvor leke sammen med norske unger, akkurat som da jeg var mindre.

Ellers så har man den lokale kebabsjappa som er et naturlig møtested, selv om bare en av de besøkende er der for å spise. Den har forøvrig vært drevet av de samme folka siden jeg var liten sneip; og er et av få steder vil jeg tro som man faktisk kan krite en kebab xD haha. Og fra det kan du skjønne at de fleste kjenner de fleste, selv om de ikke er folk man omgås hver dag liksom.

Så kort sagt, jeg er oppvokst på østkanten og jeg vil faen med dø der også

og til dere som skriver så stygt om Oslo øst: Jeg er 100% sikker på dere ikke er derfra og har tilbrakt 19 år av sitt liv der.

og dessuten innvandrere er ikke bare innvandrere, det finnes bosniere, somaliere, pakistanere, indere, vietnamesere, kroater, serbere, chilenere, amerikanere, nigerianere, polakker, tyskere, svensker, (sri) lankere, kenyanere, thailendere, mexikanere, etiopere, eritreere, tyrkere, kurdere, iranere, irakere, georgiere, armenere, spanjoler, franskmenn, ungarere, albanere.. og sikkert 100 nasjonaliteter til. Så forskjellen mellom gruppene og innad i gruppene er så like store som blandt oss. Men de aller, aller fleste er rett og slett vanlige folk.
Sist endret av Googæl; 12. mai 2012 kl. 05:04.
Sitat av jegermeg Vis innlegg

Btw, noen som har vært på 7/11 nederst i Carl Johan i 4 tiden på natta? oh my gaad..
Vis hele sitatet...
Ja! Det er et av oslo sentrum sitt værste tilholdssted påden tiden av døgnet i helgene. Men for å sette utsagnet ditt i perspektiv så kan jeg informere at jeg aldri har følt meg utrygg der, på den tiden av døgnet. Nå er jeg riktignok ikke alene der, men sammen med kompiser etter sjenkestopp. Forrige gang jeg var der slo jeg av en prat med en tidlgr. jugo prostituert som så meget bra ut til å ha en sønn på 15år, møtte 3 søte damer fra kristiansand, en megahyggelig securitas dame, tidligere bekjente som gikk rundt å solgte piller, og et par harmløse narkiser som viker unna ved den minste heving av stemmen. Faktisk en av de hyggeligste byturene jeg har hatt på en stund. og alt dette skjedde fra ca 0400-0500.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oslo er en delt by med fordommer begge veier.

På østkanten himler de med øynene over Seiler-Preben og mange forestiller seg nok vestkantungdom som litt snørrhovne og høye på seg selv. Vestkantungdom klasker tennis, spiller flygel, går på BI og drikker sjampis rundt Solli plass i helgene. Pappagutter er et ord som blir brukt. Dessuten melder vestkantungdom seg på Paradise Hotel og klarer alltid å drite seg ut med å gjøre et nummer ut av at de kommer fra Oslo vest/Bærum. For de er stolte av det! Det er noe av det som gjør dem så uspiselige - denne troen på at de er litt bedre.

Overfladiske verdier og display av penger er en viktig greie i vest, det er sånn man viser hvem man er. Motepresset på vestkantskolene er viden kjent og beryktet. Og på vestkanten kaller de t-banen for trikken, det høres tross alt litt bedre ut.

Vestkantungdom flest er faktisk overbeviste om at alle ville bodd på Smestad om de hadde råd. Narren Anders Behring Breivik sin klesstil og narsissisme er igrunnen et godt bilde på hvordan østkantfolk ser for seg vestkantmannen - jålete, velstelt, selvopptatt og langt over grensen til feminin.

Alt vestkantfolk flest vet om østkanten har de sett fra en motorvei. På østkanten er det stygt, der er det store sentere på t-banestasjonene og ellers stort sett industriområder. Trist, grått, skittent. Folk som bor på østkanten vil nok egentlig ikke bo der, men de har ikke noe valg, for de fleste er lavtutdannet, lavtlønnede og ressurssvake. Det er dessuten masse innvandrere på østkanten.

"Johnny fra Stovner" presenterte Kronprins Håkon seg som på et utested for en del år siden, og fikk mye pepper for det. For det vestkantgutten Håkon egentlig viste frem var fordommene sine. På østkanten er de harry. På østkanten heter man Johnny eller Ronny, går yrkesskole og foreldrene sitter gjerne i fengsel. Hvis de ikke er muslimer da, noe som selvfølgelig er helt greit så lenge de holder seg langt der borte i øst. Vestkantfolk er svært tolerante - på avstand. På østkanten snakker de stygt og jentene hiver håret opp i en Grorud-palme, og bare noen ganske få gidder å tusle seg avgårde til valglokalet for å putte en stemme på Ap eller Rødt i boksen i valgår. Og sannsynligvis kjøper de klærne sine på H&M.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Artig at denne tråden tas opp igjen

(...) Det var for et par år tilbake en episode av Migrapolis på NrK, som vel het "en by, to verdener".
Veldig interessante og delvis riktige observasjoner av forholdene øst kontra vest. Den var den store kontrasten guttene imellom.

Akkurat som det ble sagt i tråden her opplevde jeg vestkantingene i episoden som *tolerante, - men på avstand*. Ellers enn sånn gjennomgående kjølighet hos folkene der, ugghf.
På den andre siden hadde vi østkantgutten med kurdisk bakgrunn. Levde i en storfamilie med sterke relasjoner familiemedlemmer imellom, noe som opplevdes nytt og eksotisk for vestkantgutten da han var på besøk. På en annen side så aldri østkantgutten for seg noe særlig utdanning etter Vgs, og skulle ikke vente lenge med å få barn rett etter russetida. Alt i alt m.a.o; stereotypiene ble på et vis opprettholdt av den episoden.

Jeg tror derimot ikke at dette ^, er gjennomgående for _alle_ østkant-innvandrerne, eller _alle_ vestkant-nordmennene. Ganske mange flekker av ganske normale boområder med normale mennesker i vest, og tilsvarende mange rike boområder med rike(re) nordmenn og innvandrere i øst.


Étt spørsmål, sikkert noen som vet bedre enn meg; hvor bosetter innvandrerne seg, altså de litt mer rike etterhvert eller de som har fått høyere sosioøkonomisk status? Blir det da vest, eller blir det f.eks Furuset Allé/nordstrand?

[CENTER]....................................
[/CENTER]Ellers er jeg enig med mange i at dette blir en delt by med fordommer begge veier. Sånn vil jeg tro det vil være i mange år fremover, dessverre. På en annen side er Oslo langt mer mangfoldig enn alle andre norske byer, og nettopp derfor søker mange seg dit. I Trondheim og Bergen (og andre byer) er liksom ikke forskjellene og kontrastene like så stor som i Oslo, og selv om det er mye som skjer i begge dem, så føler jeg at Oslo tiltrekker seg mennesker som vil ha litt "action", om dere skjønner.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. april 2013 kl. 11:56.
Oslo var delt for hundre år siden også, lenge før den første svarte viste seg her.

Trenden er nå at innvandrerne flytter fra sentrum øst (Vålerenga, Gamlebyen, Tøyen, Grønland, Grünerløkka) og lenger ut til Alna, Mortensrud, Grorud, Vestli osv.

Innvandrere er ikke en ensartet gruppe, de er minst like splittet i byen som nordmenn er! Noen innvandrere er opptatt av å bli integrert og ønsker ikke å bo på i "getto-områdene". De er ambisiøse på sine barns vegne og er utrolig takknemlig for mulighetene de har fått i Norge - muligheter de tenker å gjøre maksimalt ut av. De søker ungene sine vekk fra skoler med mange innvandrere akkurat som en del norske gjør.

Så har man de som er dårligere integrert, og som egentlig ikke har noe ønske om å bli integrert, og her kommer problemet. Denne gruppa vil gjerne bo på steder der det bor mange andre innvandrere sånn at de kan leve med landsmenn og snakke kermanshahi og somali på nærbutikken. Mor er hjemmeværende og lærer aldri norsk i det hele tatt. Mange er analfabet selv og synes det er en irriterende greie med Norge at de må sende ungene på skolen for å få barnetrygden. De forstår ikke Norge, rett og slett.

Jeg har en venninne som i disse dager "flykter" fra Mortensrud sør i Oslo. Det gjør hun med stor sorg, for hun har vokst opp der og er glad i stedet. Men det er ikke noe å hente der mer. Idrettslaget dør, det er ikke noe korps, det er ikke noen dugnad i borettslagene, det er ingen nabofester eller skoleturer, sønnen hennes var den eneste norske gutten i sin klasse og på skolekjøkkenet er alt halal. Den siste kjernen er i miljøet rundt kirken. Man kan ikke klandre dem for å flytte. Men det er vel ingen tvil om at Oslo står overfor enda større problemer dersom dette får fortsette. Allerede nå nærmer andelen fremmedkulturelle seg 100% på flere av disse skolene og på Gran, Mortensrud og Vahl skole har de nå ingen norske elever!

Jeg er egentlig fra vestkanten, men har bodd mange steder i Oslo. Og folk er folk, det finnes allrighte folk av alle slag både i øst og vest. Men det bekymrer meg at ingen gjør noe, for vi er faktisk i ferd med å få rene getto-tilstander i noen områder i Oslo sør og Groruddalen. For noen år siden snakket vi om at vi kan bli som Stockholm, uhu, veldig skummelt var det da.. så har det gått noen år til, og nå er vi visst der vi også.
Sist endret av Susa; 21. april 2013 kl. 12:59.
burde vært möderatör
Meh. Aldri hatt noen problemer med å ferdes på østkanten, men så ser jeg ikke ut som et offer og jeg har dessuten vokst opp med både etniske og "norske" venner. Kanskje derfor glatte pakkisgjenger ikke skremmer meg, haha. Her i England derimot... en bekjent av en indisk kompis ble slutt i bakhodet på kloss hold igår. Man bør være forsiktig med hvem man låner penger av :'D
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Østkanten er ganske skitten føler jeg, høy burka og narko-faktor. Prøver å være der så lite som mulig, er glad i tingene mine.
Vis hele sitatet...
Har bodd på østkanten i 25 år og ble aldri ranet, så jeg fikk beholde tingene mine i alle de årene.
Folk med burka er ikke skitne.
Vestkanten er Oslos kokainhovedstad...

Det er tydelig at du ikke har oppholdt deg mye øst for majorstua.
Sist endret av Beis; 21. april 2013 kl. 14:31.
Jeg er ikke redd. Trasker rundt på Grønland midt på natta rett som det er, senest på fredag. Det er mer oppvekstmiljø, integrering og denslags jeg bekymrer meg for.

Alle som noen gang har gjort meg noe vondt har forresten vært helnorske. Ja, bortsett fra de to tullingene som rappa mobilen min, da.
burde vært möderatör
... sa noen at du er redd? :P

Anyways, skjønner godt at oppvekstmiljø, integrering osv. er det som bekymrer deg, haha. Heldigvis er ikke det noe jeg trenger å bry meg om med det første.
At østkanten på noen som helst måte skal anses som farlig skyldes ikke annet et pinglete og ignorante holdninger. Selvfølgelig finnes det råtne epler der som overalt. Basert på min lange østkanterfaring er ikke disse råtne eplene farlige med mindre man oppsøker dem og slenger med leppa. Men kan trygt ferdes på østkanten, og om tilfeldigvis noe grusomt skulle skje så skyldes det uflaks. Mye kan skje uansett hvor du befinner deg.
Oslo Vest (Ullern) sett med øynene til en engelskmann

utsnitt:
«Folk som bor på Ullern oppfører seg som om de bor i en verden uten kontekst» heter det i innlegget, og mye av dette tilskrives at bydelen er «fullstendig uten kultur» og at kjøpesenteret CC Vest er det eneste offentlige møtestedet.

http://www.osloby.no/nyheter/--A-fly...t-6842893.html
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers??
[CENTER][/CENTER]
Vis hele sitatet...
fordi flerkultur er flott....sålenge de selv slipper å leve med berikelsene,på samme måte som at politikerne som fremmer masseinnvandring naturligvis ikke bor i disse områdene selv

det handler vell om det sterke meningspresset som har blitt skapt rundt dette...så det er et must å være for det og promotere det....men man VIL jo ikke bo i denne "drømmen"selv

ja hykleri av verste stort...man burde sette seg inn i alle de skjebner som får betale dette med liv og lidelser
Sist endret av alanapoli; 21. april 2013 kl. 20:28.
Jeg er født og oppvokst på østkanten. Går ofte rungt i lugubre strøk på natta. Direkte redd er jeg ikke, men ser meg alltid en ekstra gang over skulderen. Ser folk her skriver at de har bodd hele livet på østkanten uten å ha blitt ranet eller utsatt for vold. Lurer på om jeg har ganske uflaks, siden jeg både har blitt ranet og utsatt for blind vold i mitt eget nabolag.
▼ ... over en måned senere ... ▼
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
"Dyrenes verden på kveldstid, Karl Johan". Tema om sikkerhet i Oslo << God temaartikkel fra NRK. Noen med synspunkter på det som det skrives om?
Sist endret av aeon_illuminate; 18. juni 2013 kl. 15:09.
Jeg er fra Oppegård. God mix av fattige og rike. Men er vel mer øst for Oslo, enn Oslo-øst hehe :P

Sitat av Kronisk Vis innlegg
Jeg er født og oppvokst på østkanten. Går ofte rungt i lugubre strøk på natta. Direkte redd er jeg ikke, men ser meg alltid en ekstra gang over skulderen. Ser folk her skriver at de har bodd hele livet på østkanten uten å ha blitt ranet eller utsatt for vold. Lurer på om jeg har ganske uflaks, siden jeg både har blitt ranet og utsatt for blind vold i mitt eget nabolag.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte overnevnte, skyldes nok at det er litt mindre rike folk som bor Østover.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg er fra Oppegård. God mix av fattige og rike. Men er vel mer øst for Oslo, enn Oslo-øst hehe :P



Kan bekrefte overnevnte, skyldes nok at det er litt mindre rike folk som bor Østover.
Vis hele sitatet...
..floppegård

Jeg vil påstå at alt som ligger "bak" åsen som skjermer mot Oslo sentrum består av mindre rike, og alt som vender mot Oslo består generelt av velstående mennesker. (Østkanten)
Jeg bodde på vestkanten til 4 klasse, så flyttet jeg til østkanten. Det er det beste som har skjedd i livet mitt, og jeg kommer aldri til å flytte til vest igjen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av guppy Vis innlegg
Jeg bodde på vestkanten til 4 klasse, så flyttet jeg til østkanten. Det er det beste som har skjedd i livet mitt, og jeg kommer aldri til å flytte til vest igjen.
Vis hele sitatet...
Kult det da! Men kunne du nevne litt hvorfor om du vil? ..F.eks var det bedre nærmiljø på øst enn på vestkanten som var grunnen, og til hvilken del av østkanten flyttet du til ('østkanten' er jo stor)
Sist endret av aeon_illuminate; 18. juni 2013 kl. 18:04.
ALLTID bodd på østkanten, drabantbyer, større bydeler og har hele oppveksten min her ifra. De miljøene der jeg har vokst opp har vært harde, uten tvil. Det har aldri vært noen enkel lek. Jeg vokste jo opp sammen med kompisene mine, så det ble et samhold eller ja et brorskap. Det er nok helt annerledes for de som flytter til et sted der alle liksom kjenner alle fra før av osv.

De som snakker om at det er "høy burkafaktor" eller mange innvandrere tar litt feil. Hvis en barnefamilie flytter til gata mi er det annerledes, det hadde nok ikke vært noe godt miljø; selvfølgelig blir det hva de gjør det til, men forholdene er ikke optimale for dem da.

Jeg har lært at man egentlig ikke bør dømme folk. Mesteparten av vennene mine er utlendinger og kommer fra overalt her i verden. Har litt bakgrunn fra et annet land tilbake i tid, men det er såpass så det ikke er noe å prate om.

Det er jo selvfølgelig helt forskjellige miljøer, mens de fra vestkanten poppa dyre champagner (ja dømmer ut ifra hvordan jeg opplevde det) så stjal vi, kødda med politiet, slåss, loka rundt i nabolaget osv.

Mange av vennene mine er også muslimer så det kan ha innvirket på at det ikke var så mye festing. De er alle i forskjellig grad muslimer også, noen tar seg en fest og en øl mens andre lever close by the rules.

Merker også at humoren er annerledes blant venne mine fra østkanten til folk fra mer møblerte hjem. Neger, pakkis, mann uten land (kurdere) og mer "dissing" som egentlig bare er morsomt og litt rart for andre. Har vært innom flere forskjellige kretser, alt i fra folk som gikk med dress på ID18 rose diskokuler, til de som var hjemme og fyrte, til de som var treningsnarkomane og til de som var det HELT motsatte av det jeg har nevnt.

I en ORDENTLIG vennegjeng og i et i miljø så tror jeg det ikke handler så mye om hvor folk kommer i fra, hva slags bakgrunn de har, hvor mye penger de har osv.

Det som er viktig for meg er at jeg kan stole på folk, at jeg vet at det ikke er et fake og ubetydelig vennskap. Vil heller ha ti kompiser fra hele verden rundt, som alle bare har en krølla femtilapp i lomma, der alle deler én kebab, som oppfører seg som brødre. Istedet for å ha venner med penger som stikker når ikke sola skinner.

Men nå har heldigvis alle vennene mine (omtrent) blitt voksne. Noen er forsatt små kriminelle, noen holder på med fine utdanninger, noen snylter, andre har funnet meningen med livet og lista er lang. Det er det som gjør vennegjengen min til kompiser, alle personlighetene, alle minnene, den broderlige følelsen og rett og slett en hel masse forskjellige folk som fungerer utrolig bra sammen.

Tror det er greit å kjenne litt folk fra overalt, ha litt venner overalt og være en overall type tror jeg.

Søndre Nordstrand, Bydel Østensjø, Holmlia, Hauketo, Groruddalen what up!

Det siste virket litt gangsta, litt i overkant kanskje?

heartslava! -som ikke GIDDER å rette på skrivefeil, you feel me? Oslo øst, tough life 4 evah!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av heartslava Vis innlegg
Merker også at humoren er annerledes blant venne mine fra østkanten til folk fra mer møblerte hjem. Neger, pakkis, mann uten land (kurdere) og mer "dissing" som egentlig bare er morsomt og litt rart for andre.
Vis hele sitatet...
Må bare kommentere det over.
Jeg har lagt merke til at i grupper med venner fra flere land, så er det en del av sjargongen å bruke slike ord, og at det er "greit" blant de som hører til gruppen. Problemet er at mange også da tror det er greit å bruke lignende ord til andre med utenlandsk bakgrunn; folk som kanskje ikke kjenner til denne humoren. Det kan bli tatt svært dårlig opp, for samme hvordan man vrir og vender på det, så er disse ordene av en nedsettende og rasistisk art når man tar dem ut av konteksten. Så det jeg mener, er at man er med og nærer rasisme ved å snakke sånn.
Mange ungdommer på østkanten er veldig såre når det kommer til rasisme (skjønner det, altså), men behandler folk utenfor gruppen vel så rasistisk selv.

Mer generelt om østkant/vestkant (spennende tema!), så vil jeg si at forskjellene er ganske store.
Jeg tror at hvordan man opplever østkanten kommer veldig mye an på hvem man er. Om man er en gutt med pakistansk opprinnelse kan det kanskje oppleves som lettere å få aksept blant de "tøffe typene" enn om man er en forsiktig gutt med lyst hår. Om man er homse tror jeg det må være jævlig å vokse opp og gå på skoler med stor andel flerkulturelle.

Rahman Chaudrey skrev mye om hvor fint det var på østkanten i avisa, men han går på skole på vestkanten, kommer fra en ressurssterk familie og er selv flerkulturell.
Sorry, ass, men jeg tror ikke alle opplever det som like enkelt som ham. Vet om folk som på bakgrunn av hvit hudfarge eller mer nedtont stil har blitt behandlet dårlig, ranet av gjenger og truet. Ille enkeltepisoder betyr selvsagt ikke at hele østkanten er fæl, men igjen: hvem du er vil ha mye å si for hvordan du blir behandlet, også selv om du er en grei fyr/dame som ikke plager andre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nordstrand er unntaket.

Østkanten er ganske skitten føler jeg, høy burka og narko-faktor. Prøver å være der så lite som mulig, er glad i tingene mine.
Vis hele sitatet...
Tipper narko-faktoren er ganske høy på Holmenkollen også, når pappa åpner lommeboka si! Tulling
Sitat av Veum Vis innlegg
Tipper narko-faktoren er ganske høy på Holmenkollen også, når pappa åpner lommeboka si! Tulling
Vis hele sitatet...
Ja,det er faktisk en god del mer rusbruk på vestkanten ifohold til øst.
Men hva er det du krangler for?Alle veit at det generelle miljøet er 10ganger så trygt i Holmenkollen/vestkanten enn i Groruddalen.Om du ikke ser dette så er det du som må åpne opp øya.
Men skal være enig at i perperper virker som en jævla snobbete klyse i måten han uttrykker seg.
Sist endret av JayHova; 9. september 2013 kl. 06:30.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Ja,det er faktisk en god del mer rusbruk på vestkanten ifohold til øst.
Men hva er det du krangler for?Alle veit at det generelle miljøet er 10ganger så trygt i Holmenkollen/vestkanten enn i Groruddalen.Om du ikke ser dette så er det du som må åpne opp øya.
Men skal være enig at i perperper virker som en jævla snobbete klyse i måten han uttrykker seg.
Vis hele sitatet...
Ja enig med deg der! Holmenkollen narkomiljøet består mest av rike pappagutter, som kjøper seg noe coke til helga osv..

Mens på østkanten, grorudalen, holmlia etc etc er det myyyye værre, og farligere for og si det på den måten.. Hvor mange kriminelle gjenger eller kriminelle generelt bor i Holmenkollen i forhold til nedi byn og østkanten generelt...

Ja han virka som en Holmekoll/Bærum klyse..

Sitat av spittfire88 Vis innlegg
Ja enig med deg der! Holmenkollen narkomiljøet består mest av rike pappagutter, som kjøper seg noe coke til helga osv..

Mens på østkanten, grorudalen, holmlia etc etc er det myyyye værre, og farligere for og si det på den måten. Der kan man bli tæsha, rana, you name it...
. Hvor mange kriminelle gjenger eller kriminelle generelt og innvandrere (no offence) bor i Holmenkollen i forhold til nedi byn og østkanten generelt...

Ja han virka som en Holmekoll/Bærum klyse..
Vis hele sitatet...
Så han burde nok ta seg en tur til Grorudalen og prøve og kjøpe/selge og se hvor fort han blir jaga vekk

[Ja enig med deg der! Holmenkollen narkomiljøet består mest av rike pappagutter, som kjøper seg noe coke til helga osv..

Mens på østkanten, grorudalen, holmlia etc etc er det myyyye værre, og farligere for og si det på den måten.. Hvor mange kriminelle gjenger eller kriminelle generelt bor i Holmenkollen i forhold til nedi byn og østkanten generelt...

Ja han virka som en Holmekoll/Bærum klyse..



Så han burde nok ta seg en tur til Grorudalen og prøve og kjøpe/selge og se hvor fort han blir jaga vekk

[quote=spittfire88;2987368]Ja enig med deg der! Holmenkollen narkomiljøet består mest av rike pappagutter, som kjøper seg noe coke til helga osv..

Mens på østkanten, grorudalen, holmlia etc etc er det myyyye værre, og farligere for og si det på den måten.. Hvor mange kriminelle gjenger eller kriminelle generelt bor i Holmenkollen i forhold til nedi byn og østkanten generelt...

Ja han virka som en Holmekoll/Bærum klyse..



Så han burde nok ta seg en tur til Grorudalen og prøve og kjøpe/selge og se hvor fort han blir jaga vekk

Ja enig med deg der! Holmenkollen narkomiljøet består mest av rike pappagutter, som kjøper seg noe coke til helga osv..

Mens på østkanten, grorudalen, holmlia etc etc er det myyyye værre, og farligere for og si det på den måten.. Hvor mange kriminelle gjenger eller kriminelle generelt bor i Holmenkollen i forhold til nedi byn og østkanten generelt...

Ja han virka som en Holmekoll/Bærum klyse..



Så han burde nok ta seg en tur til Grorudalen og prøve og kjøpe/selge og se hvor fort han blir jaga vekk
Sitat av alanapoli Vis innlegg
fordi flerkultur er flott....sålenge de selv slipper å leve med berikelsene,på samme måte som at politikerne som fremmer masseinnvandring naturligvis ikke bor i disse områdene selv

det handler vell om det sterke meningspresset som har blitt skapt rundt dette...så det er et must å være for det og promotere det....men man VIL jo ikke bo i denne "drømmen"selv

ja hykleri av verste stort...man burde sette seg inn i alle de skjebner som får betale dette med liv og lidelser
Vis hele sitatet...
Hvem er "politikerene som fremmer masseinnvandring" og hvor bor de? (En liten advarsel, hvis du sier Jens Stoltenberg kommer jeg til å peke på deg og le).

V, SV og Rødt er de partiene som kommer nærmest beskrivelsen. Partilederne i alle partiene bor i Oslo øst (Bjørnar Moxnes bor riktignok på Nordstrand, men det er ikke akkurat mangel på Rødt-folk i indre og ytre øst).
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Ja,det er faktisk en god del mer rusbruk på vestkanten ifohold til øst.
Men hva er det du krangler for?Alle veit at det generelle miljøet er 10ganger så trygt i Holmenkollen/vestkanten enn i Groruddalen.Om du ikke ser dette så er det du som må åpne opp øya.
Men skal være enig at i perperper virker som en jævla snobbete klyse i måten han uttrykker seg.
Vis hele sitatet...
Jeg har bodd i Groruddalen i hele mitt liv, så ikke belær meg om miøjøet i her. Det bor over 130.000 her, så selvfølgelig er det registrert flere lovbrudd i Groruddalen, enn andre steder.
16 år og tynn spjæl norsking, bodd på Furuset hele livet. Har vært mye sent ute, typ 23-02 og aldri møtt på noen nevneverdige problemer.
Sist endret av PinkBean; 10. september 2013 kl. 00:26.
Sitat av Veum Vis innlegg
Tipper narko-faktoren er ganske høy på Holmenkollen også, når pappa åpner lommeboka si! Tulling
Vis hele sitatet...
Har vokst opp litt og fått litt mer innsikt det siste året. Tilbragt tid på østkanten har jeg også.
Østkanten er et veldig avslappet sted, selv om det er flere innvandrere har det ikke noe å si utenom at det spicer opp innholdet av mennesker og tjenester, og det elsker jeg.
Og ja, jeg bor i ett finere strøk, og her er det rimelig høy narko-faktor. Snakker naboer på alle kanter i umiddelbar nærhet.
Sitat av Veum Vis innlegg
Jeg har bodd i Groruddalen i hele mitt liv, så ikke belær meg om miøjøet i her. Det bor over 130.000 her, så selvfølgelig er det registrert flere lovbrudd i Groruddalen, enn andre steder.
Vis hele sitatet...
Jeg bor så å si i groruddalen selv,ikke kom her å si at det er mindre kriminalitet her enn på vestkanten.Uavhengig av befolkningstall så er det større tetthet av kriminelle på furuset for eksempel iforhold til Smestad/vinderen.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jeg bor så å si i groruddalen selv,ikke kom her å si at det er mindre kriminalitet her enn på vestkanten.Uavhengig av befolkningstall så er det større tetthet av kriminelle på furuset for eksempel iforhold til Smestad/vinderen.
Vis hele sitatet...
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Ja,det er faktisk en god del mer rusbruk på vestkanten ifohold til øst.
Men hva er det du krangler for?Alle veit at det generelle miljøet er 10ganger så trygt i Holmenkollen/vestkanten enn i Groruddalen.Om du ikke ser dette så er det du som må åpne opp øya.
Men skal være enig at i perperper virker som en jævla snobbete klyse i måten han uttrykker seg.
Vis hele sitatet...
Jeg krangler fordi sånne tullinger som dere må uttale seg, om ting de ikke har peiling på. Du sier miljøet er 10 ganger bedre på vestkanten enn på østkanten, så nei, du skal ikke kommer her kompis, å fortelle meg noe som helst. Viser bare hvor langt unna du egentlig bor Groruddalen! Legg deg
Sitat av Veum Vis innlegg
Jeg krangler fordi sånne tullinger som dere må uttale seg, om ting de ikke har peiling på. Du sier miljøet er 10 ganger bedre på vestkanten enn på østkanten, så nei, du skal ikke kommer her kompis, å fortelle meg noe som helst. Viser bare hvor langt unna du egentlig bor Groruddalen! Legg deg
Vis hele sitatet...
Er jo du som er den store tullingen i tråden her-Jeg sier miljøet er tryggere på vestkanten,fordi det er realiteten.Foretrekker faktisk østkanten iforhold til vestkanten,da jeg ikke har noe til overs for pappagutter.
Jeg bor like i nærheten av ellingsrud,så bor ikke akkurat lang unna groruddalen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nordstrand er unntaket.

Østkanten er ganske skitten føler jeg, høy burka og narko-faktor. Prøver å være der så lite som mulig, er glad i tingene mine.
Vis hele sitatet...

Skjønner at du ikke kan ha vært mye på østkanten.
Sofienberg er beste sted i HELE Oslo(nuffsaid!). Har bodd flere steder på østkanten i en periode på over 12 år med unntak av et par mnd jeg bodde på bislett og aldri blitt ranet eller slått ned. Har vell heller litt med hvordan man oppfører seg. Ikke alle er født med sølvskje i ræva. Og narko-faktoren du prøver deg på står ikke veldig sterkt. Er vell ikke et sted med høyere sigarføring og et lettere sted å få tak i kola som på oslo vest. You ignorant!