Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5045
Jeg leste artikklen jeg har linket nederst idag. Jeg må innrømme å si at jeg er rasende. Sunnmat er "dyrt" (billig hvis du bruker hode), fordi dette er for det meste fremstillt fra bønder og dyrking ikke fra gigantiske fabrikker som masseproduserer matvarene sine.
Et av mange argumentene til godeste Jørgen Foss er at mange ikke klarer og "styre seg" samtidig som han forventer at myndighetene tar, sitat: DRASTISKE GREP før "vi" står ovenfor en helseutfordring som vi aldri har sett maken til. ( i wonder why )
Altså fristelsen er for stor for noen mennesker, så det blir statens oppgave i å sørge for at de klarer å slanke en andel av befolkningen?

Hva blir det neste, at helseministeren krever at alle nordmenn trener minst 1 time pr dag?

For meg ligner dette mer og mer på et kinesisk eller Nord-Koreansk tankesett som ventet kommer dette selvsagt fra en i AP. ( Men i denne saken henvises det til hans verv i Landsforeningen For Overvektige )

Jeg liker prisene vi har i Norge idag, jeg bruker lite penger på mat og har et helt greit kosthold, kunne sikkert spist mer fisk, men jeg mener at status Que er bra iht inntektsnivå.

Det jeg er imot det.

Hva syntes dere om Pitbull-Terjes argumentering?
For dere som husker han så er han Filmstjerne, politiker og sammfunnsaktivist.

Se handlekurven hans. Syntes du synd på han?


http://static.vg.no/drpublish/images/article/2012/03/30/20179879/1/fullbredde/174514.jpg


http://www.vektklubb.no/artikkel/sla...-moms-20179877

Forbehold om skrivefeil, da jeg sitter på ny laptop.
Sett litt diskusjoner på TV der han har deltatt. Litt usikker på hva han EGENTLIG vil.
Inntrykket jeg sitter igjen med er at han ønsker myndighetene skal sende ut en sersjant, som tvinger han til å trene.
Man må ha en stor porsjon vilje først, hvis man ønsker å endre på helsen sin.
Snodig at de klarer å følge en kostholdsplan etter de har operert, men før det så klarer de ikke det. Jeg synes at det er helt på trynet at staten skal finansiere fedme operasjoner fordi folk ikke gidder å slanke seg. Det er svært få tilfeller der kosthold ikke er grunnen til at de blir overvektige. Det er så simpelt som mindre kalorier inn enn du forbruker, men det klarer tydeligvis ikke disse. Det virker som om Jørgen skylder på myndighetene for at han er overvektig, men med progresjon i trening og skikkelig kosthold så hadde ikke han trengt operasjon.

Men jeg skal være enig i at det burde være billigere og bedre mat i butikken, billigmaten er rett og slett søppel. De beste matvarene inneholder de beste næringsstoffene, mens mange av billigvarene inneholder næringsstoffer som ikke holder mål. Frukt og grønt burde vært litt billigere, men er ganske billig fra før av. Slik som jeg ser det er det billigere å kjøpe en eske med druer enn å kjøpe en plate med melkesjokolade, så det blir litt feil å klage på at godteri er billig og frukt dyrt. Hvis han skal ha moms på godteri så synes jeg at han skal finansiere operasjonen selv, for jeg vil ikke lide for at andre ikke klarer å styre seg. Det virker som om i dagens samfunn at hvis en lider, så skal alle få føle konsekvensene av dette.
Sist endret av SemiColon; 31. mars 2012 kl. 13:27.
Når trenden er at vi får flere og flere overvektige så syntes jeg ikke ideen om at staten bør gjøre noe er så gale. Det går kraftig utover folkehelsa og koster samfunnet ekstreme summer. At du har et brukbart kosthold er ikke representivt for noe som helst, så jeg ser ikke hvor du vil med det. Hva som bør gjøres må naturligvis diskuteres, men at noe bør settes igang er jeg absolutt enig i. Norske matvaner sett under ett er ikke spesielt bra. Hvis dere som jobber på matbutikker prøver å analysere matvarene til kundene i løpet av en dag, vil dere se at det er ekstremt mye dårlig mat.
Sist endret av Restyle; 31. mars 2012 kl. 13:33.
Jeg blir faktisk forbanna over hvor lite tiltaksløse enkelte mennesker kan være. Du kan få en full, sunn og billig middag for 40 kr. Vi har mange måter å løse dette problemet på. Ulike tilbud fra de forskjellige butikkene, first price-produkter eller hva med "Finner du en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, får du varen gratis!" fra Kiwi? Ærlig talt. Vannet og juicen jeg kjøper, som er minst like store som hans flotte utvalg av leskedrikker, er faktisk billigere. Kan ikke folk begynne å bruke hodet? God damn.

Ikke bare det! Jeg har også spist disse 10 kroners burgerne fra selveste Mctrashy og Burger King. Likevel har jeg aldri sett ut som han der. Det handler om kalorier ut, og kalorier inn. Sitter du på ræva, ser på home and away mens du samtidig fyller handlekurven med det der. Jeg syns overhodet ikke synd på det patetiske tullet der.
Frukt, grønnsaker o.l. er ganske billig i Norge.
Det som utgjør den største kostanden, slik jeg ser det er kjøtt.
Kjøper du en grandis koster den 30-40kr, men skal du kjøpe en LITEN pakke kyllingfillè koster dette fort 40kr+.. så kommer alt annet i tillegg.
Jeg er eni SemiColon, men vi må tenke på at mye av dagens sunne (beste sunne maten) fortsatt blir produsert utenfor masseproduksjons fabrikker og hvis vi vil fortsette å få egg fra høns som ikke står i knøttsmå bur og vil fortsette å ha tilgangen til mat som blir dyrket i jorden uten at det blir proppet full av diverse E-stoffer må vi faktisk betale for det. Jeg er villig til å betale mine kroner for god sunn mat, akkuratt som jeg betaler 40 kroner for en grandis når jeg føler for det, jeg syntes bare ikke det er riktig at grandisen min skal bli dyrere fordi fråtsere ikke klarer å la være å fråtse.

PS: Det er viktig som du nevner at noen faktisk ikke kan noe for det, husker en dokumentar om disse som ikke produserer et stoff som setter igang forbrenningen, men dette er i veldig veldig sjeldne tilfeller, jeg tror 2000-3000 mennesker i Norge hadde denne sykdommen. ( Gikk på NRK2 for noen år siden)
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Snodig at de klarer å følge en kostholdsplan etter de har operert, men før det så klarer de ikke det. Jeg synes at det er helt på trynet at staten skal finansiere fedme operasjoner fordi folk ikke gidder å slanke seg. Det er svært få tilfeller der kosthold ikke er grunnen til at de blir overvektige. Det er så simpelt som mindre kalorier inn enn du forbruker, men det klarer tydeligvis ikke disse. Det virker som om Jørgen skylder på myndighetene for at han er overvektig, men med progresjon i trening og skikkelig kosthold så hadde ikke han trengt operasjon.

Men jeg skal være enig i at det burde være billigere og bedre mat i butikken, billigmaten er rett og slett søppel. De beste matvarene inneholder de beste næringsstoffene, mens mange av billigvarene inneholder næringsstoffer som ikke holder mål. Frukt og grønt burde vært litt billigere, men er ganske billig fra før av. Slik som jeg ser det er det billigere å kjøpe en eske med druer enn å kjøpe en plate med melkesjokolade, så det blir litt feil å klage på at godteri er billig og frukt dyrt. Hvis han skal ha moms på godteri så synes jeg at han skal finansiere operasjonen selv, for jeg vil ikke lide for at andre ikke klarer å styre seg. Det virker som om i dagens samfunn at hvis en lider, så skal alle få føle konsekvensene av dette.
Vis hele sitatet...
så alternativet er at man skal la de legge på seg enda mer (folk som er farlig overvektige allerede). Og dermed enda opp som en står utgiftspost senere, da de trenger behandling?

Selv om de kanskje kunne ha slanket seg uten operasjonen, er det noe annet enn å si de faktisk ville slanket seg. Så sett i fra et samfunnsøkonomisk synspunkt er det kanskje bedre å betale operasjonen slik at de kommer i gang med slankingen - og eventuelt kommer ut i arbeid senere. Og dermed kan begynne å betale tilbake til samfunnet. Som et alternativ til at de senere må på sykehus grunnet helseplager. Og koste oss mange penger uansett.

Vil forresten legge ved at sunn mat faktisk ikke er så dyrt om man vet hvor man skal kjøpe det:
- Ikke kjøp økologisk mat. Det er dyrt, og både mindre plassbesparende og mindre konstnads effektivt å produsere
- Eventuelt kjøp grønnsaker på markedet, ikke i de store kjedene. Veldig mye lavere pris der. (alt for mange har aldri besøkt et grønnsaks market, i hvertfall i min vennekrets med folk i begynnelsen av 20-årene).
- Fisk er ikke dyrt. Oppdretts-laks er en utrolig god, og billig middag. Om du mener poteter har for mye stivelse kan du fint kun spise det sammen med salat og revet gullerot.
Sist endret av etse; 31. mars 2012 kl. 13:38.
Sitat av Xeon Vis innlegg
Frukt, grønnsaker o.l. er ganske billig i Norge.
Det som utgjør den største kostanden, slik jeg ser det er kjøtt.
Kjøper du en grandis koster den 30-40kr, men skal du kjøpe en LITEN pakke kyllingfillè koster dette fort 40kr+.. så kommer alt annet i tillegg.
Vis hele sitatet...
Det stemmer Xeon, men 500g kjøtt til middag er vel litt i overkanten, klarer meg fint med 200g eller 150g hvis jeg har noe brød eller noe annet i tillegg. Av og til finner du 500g kyllingkjøttdeig på Rema1000 for 19,90 (eller 25,90 som det koster nå) så har du kjøtt til en middag for 10-15,- kroner. Syntes ikke det er en dårlig deal ass.

Folk må bare planlegge 1 time til å lage middag og konsumere middagen, dersom man skal ha en 5 minutters middag, kan de heller være aktive i de siste 55 minuttene for å kompansere.

Jeg mener ikke at alle skal være slanke sunne, men man kan bruke godt sunt norsk bondevett. (dersom dette fortsatt eksisterer)

Sitat av etse Vis innlegg
så alternativet er at man skal la de legge på seg enda mer (folk som er farlig overvektige allerede). Og dermed enda opp som en står utgiftspost senere, da de trenger behandling?

Selv om de kanskje kunne ha slanket seg uten operasjonen, er det noe annet enn å si de faktisk ville slanket seg. Så sett i fra et samfunnsøkonomisk synspunkt er det kanskje bedre å betale operasjonen slik at de kommer i gang med slankingen - og eventuelt kommer ut i arbeid senere. Og dermed kan begynne å betale tilbake til samfunnet. Som et alternativ til at de senere må på sykehus grunnet helseplager. Og koste oss mange penger uansett.
Vis hele sitatet...
Kan man sitte på sofaen hjemme hele dagen å fråtse kan man FINT sitte på et kontor hele dagen å jobbe. Så en slik operasjon burde de klare å finansiere selv spør du meg. Koster, men der hjerte og hjernen samarbeider er det utrolig hva man kan få til.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Det stemmer Xeon, men 500g kjøtt til middag er vel litt i overkanten, klarer meg fint med 200g eller 150g hvis jeg har noe brød eller noe annet i tillegg. Av og til finner du 500g kyllingkjøttdeig på Rema1000 for 19,90 (eller 25,90 som det koster nå) så har du kjøtt til en middag for 10-15,- kroner. Syntes ikke det er en dårlig deal ass.

Folk må bare planlegge 1 time til å lage middag og konsumere middagen, dersom man skal ha en 5 minutters middag, kan de heller være aktive i de siste 55 minuttene for å kompansere.

Jeg mener ikke at alle skal være slanke sunne, men man kan bruke godt sunt norsk bondevett. (dersom dette fortsatt eksisterer)
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der og. Når det gjelder kjøttdeig, inneholder det MUK? Ser det er store diskusjoner om det om dagen. Det er sikkert ikke farlig å spise, men tviler på at det i så fall er så næringsrikt.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Kan man sitte på sofaen hjemme hele dagen å fråtse kan man FINT sitte på et kontor hele dagen å jobbe. Så en slik operasjon burde de klare å finansiere selv spør du meg. Koster, men der hjerte og hjernen samarbeider er det utrolig hva man kan få til.
Vis hele sitatet...
Kanskje per dags dato kan de jobbe, men om 2 år om de fortsatt øker i vekt. Kan de da fortsatt jobbe? I tillegg må du huske at folk med overvekt har en helt klart større rissiko for sykdommer. Som betyr en stor utgiftspost for oss. Vi kan ikke bare nekte dem behandling av normale sykdommer fordi dem er overvektige. Da kan de heller ikke jobbe.

Se på det som et prevantivt tiltak, man investerer i en slik operasjon for å hindre at dem blir syke senere - og ender opp som en stor utgiftspost i helsevesenet.

Og å si de kan finansiere den selv; en slik operasjon en dyr. Jeg har liten tro på at man får mange av de til å finansiere en slik operasjon selv - spesielt om de ikke har noe særlig god økonomi.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Jeg er eni SemiColon, men vi må tenke på at mye av dagens sunne (beste sunne maten) fortsatt blir produsert utenfor masseproduksjons fabrikker og hvis vi vil fortsette å få egg fra høns som ikke står i knøttsmå bur og vil fortsette å ha tilgangen til mat som blir dyrket i jorden uten at det blir proppet full av diverse E-stoffer må vi faktisk betale for det. Jeg er villig til å betale mine kroner for god sunn mat, akkuratt som jeg betaler 40 kroner for en grandis når jeg føler for det, jeg syntes bare ikke det er riktig at grandisen min skal bli dyrere fordi fråtsere ikke klarer å la være å fråtse.

PS: Det er viktig som du nevner at noen faktisk ikke kan noe for det, husker en dokumentar om disse som ikke produserer et stoff som setter igang forbrenningen, men dette er i veldig veldig sjeldne tilfeller, jeg tror 2000-3000 mennesker i Norge hadde denne sykdommen. ( Gikk på NRK2 for noen år siden)
Vis hele sitatet...
Sprøyting av jord etc har ingen innvirkning på hvordan kroppen reagerer på maten, men det er jo selvfølgelig ikke bra. Men heller det enn at hele Norge gror igjen av all mulig dritt.

Sitat av etse Vis innlegg
så alternativet er at man skal la de legge på seg enda mer (folk som er farlig overvektige allerede). Og dermed enda opp som en står utgiftspost senere, da de trenger behandling?

Selv om de kanskje kunne ha slanket seg uten operasjonen, er det noe annet enn å si de faktisk ville slanket seg. Så sett i fra et samfunnsøkonomisk synspunkt er det kanskje bedre å betale operasjonen slik at de kommer i gang med slankingen - og eventuelt kommer ut i arbeid senere. Og dermed kan begynne å betale tilbake til samfunnet. Som et alternativ til at de senere må på sykehus grunnet helseplager. Og koste oss mange penger uansett.

Vil forresten legge ved at sunn mat faktisk ikke er så dyrt om man vet hvor man skal kjøpe det:
- Ikke kjøp økologisk mat. Det er dyrt, og både mindre plassbesparende og mindre konstnads effektivt å produsere
- Eventuelt kjøp grønnsaker på markedet, ikke i de store kjedene. Veldig mye lavere pris der. (alt for mange har aldri besøkt et grønnsaks market, i hvertfall i min vennekrets med folk i begynnelsen av 20-årene).
- Fisk er ikke dyrt. Oppdretts-laks er en utrolig god, og billig middag. Om du mener poteter har for mye stivelse kan du fint kun spise det sammen med salat og revet gullerot.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at myndighetene kan jobbe for å gjøre mennesker med bevisste på hva de spiser. Samt strengere på innholdet i maten og billigere sunn mat. Å gjøre mat enda dyrere er bare idiotisk, da det er mange nok fra før av som sliter med å kjøpe seg mat (studenter, arbeidsledige etc). Det er alt for mye dritt i billig mat, men jeg synes at det er alt for dyrt å kjøpe sunn og næringsrik mat.

Slik som jeg ser det så er det samme effekt med disse operasjonene som ved et skikkelig kosthold. Den begrenser hvor mye mat du kan spise og hvor mye som kan taes opp, men det er faktisk så enkelt som å spise sunnere og mindre. Hva vil skje hvis et menneske dør på operasjonsbordet som følge av en slik operasjon? Det er staten som må betale for dette også. Og er det ikke slik at de må gå ned noen kg før de kan ta denne operasjonen? Når de klarer å gå ned nok til å ta en slik operasjon, så vil jeg tro at det går an å gå ned de siste kiloene og.


Sitat av etse Vis innlegg
Kanskje per dags dato kan de jobbe, men om 2 år om de fortsatt øker i vekt. Kan de da fortsatt jobbe? I tillegg må du huske at folk med overvekt har en helt klart større rissiko for sykdommer. Som betyr en stor utgiftspost for oss. Vi kan ikke bare nekte dem behandling av normale sykdommer fordi dem er overvektige. Da kan de heller ikke jobbe.

Se på det som et prevantivt tiltak, man investerer i en slik operasjon for å hindre at dem blir syke senere - og ender opp som en stor utgiftspost i helsevesenet.

Og å si de kan finansiere den selv; en slik operasjon en dyr. Jeg har liten tro på at man får mange av de til å finansiere en slik operasjon selv - spesielt om de ikke har noe særlig god økonomi.
Vis hele sitatet...
De har ikke råd til en slik operasjon, men de har råd til å kjøpe all den maten, og all den dyre dritt maten sin? Er noe her som ikke stemmer, for hvis de klarer å kjøpe så mye mat som de spiser, så kan de kjøpe mindre og sunnere. Handler om psykisk styrke, noe disse mangler. Jeg skjønner ikke hvordan det går an å bli så overvektig, det må være grenser hvor mye dritt man kan pakke i seg. Normale sykdommer? Overvekt i denne grad er ikke en normal sykdom, det er mangel på kunnskap og psykisk styrke.
Sist endret av SemiColon; 31. mars 2012 kl. 13:47.
just a speck of dust
Sitat av Xeon Vis innlegg
Frukt, grønnsaker o.l. er ganske billig i Norge.
Det som utgjør den største kostanden, slik jeg ser det er kjøtt.
Kjøper du en grandis koster den 30-40kr, men skal du kjøpe en LITEN pakke kyllingfillè koster dette fort 40kr+.. så kommer alt annet i tillegg.
Vis hele sitatet...
Det er mulig å spare mye på kjøtt hvis du følger de forskjellige kjøtt sesongene, dette gjelder f.eks lam/sau. Rett før sesongen starter så er det salg i de fleste dagligvare handlene for at de skal få det "gamle" ut av frysediskene å bytte det ut med nytt.

Dette gjelder i mindre grad med fjærkre og fugl.

Men jeg kan være enig med at det er noe dyrt og kjøpe kjøtt i norge, men det er en av bak delene med å ikke være med i EU.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Sprøyting av jord etc har ingen innvirkning på hvordan kroppen reagerer på maten, men det er jo selvfølgelig ikke bra. Men heller det enn at hele Norge gror igjen av all mulig dritt.



Jeg mener at myndighetene kan jobbe for å gjøre mennesker med bevisste på hva de spiser. Samt strengere på innholdet i maten og billigere sunn mat. Å gjøre mat enda dyrere er bare idiotisk, da det er mange nok fra før av som sliter med å kjøpe seg mat (studenter, arbeidsledige etc). Det er alt for mye dritt i billig mat, men jeg synes at det er alt for dyrt å kjøpe sunn og næringsrik mat.

Slik som jeg ser det så er det samme effekt med disse operasjonene som ved et skikkelig kosthold. Den begrenser hvor mye mat du kan spise og hvor mye som kan taes opp, men det er faktisk så enkelt som å spise sunnere og mindre. Hva vil skje hvis et menneske dør på operasjonsbordet som følge av en slik operasjon? Det er staten som må betale for dette også. Og er det ikke slik at de må gå ned noen kg før de kan ta denne operasjonen? Når de klarer å gå ned nok til å ta en slik operasjon, så vil jeg tro at det går an å gå ned de siste kiloene og.
Vis hele sitatet...
De kiloene de går ned før en slik operasjon er via en spesiell diett - tror den går under navnet "suehusdietten" og "grønnsakssuppe-dietten". Den er langt i fra noe bra deg i en lengre periode da du ikke får i deg næringstoffene du trenger, og du blir generelt veldig slapp og trøtt mens du er på denne dietten - men du går fort ned i vekt. (store deler av vekttapet er ikke fett, men vann).

Uansett er jeg helt enig at vi burde satse på å bedre kostholdet til folk. Men det er jo et mer langsiktig mål, og det vil ikke gjøre store endringer på de som allerede er i stor grad overvektige. Disse menneskene trenger mer akutt hjelp. Og en operasjon kan være en måte å snu livet dems på. Det er en rissiko for at dem før på operasjonsboret - men sett fra et rent samfunnsøkonimisk syn, så blir han ikke en større kostnad om operasjonen går feil.

De har ikke råd til en slik operasjon, men de har råd til å kjøpe all den maten, og all den dyre dritt maten sin? Er noe her som ikke stemmer, for hvis de klarer å kjøpe så mye mat som de spiser, så kan de kjøpe mindre og sunnere. Handler om psykisk styrke, noe disse mangler. Jeg skjønner ikke hvordan det går an å bli så overvektig, det må være grenser hvor mye dritt man kan pakke i seg. Normale sykdommer? Overvekt i denne grad er ikke en normal sykdom, det er mangel på kunnskap og psykisk styrke.
Vis hele sitatet...
For det første er det noe som heter avhengighet. På lik linje med at folk er avhengige av narkotiske stoffer kan folk være avhengig mat. Spesielt fett og sukker er avhengighetsskapende. Så det blir for enkelt.

I tillegg sier du, de kan jo bare spise mindre usunn mat og spare. Kan si så mye som at: det blir ikke å skje i mange av tilfellene. Denne psykiske styrken du snakker om må være veldig sterk for å klare å bryte med disse avhengighetene. og som du sier, så er det noe de allerede har lite av. (som er grunnen til at de er så overvektige). Det er heller ikke mangel på kunskap: de fleste vet de burde spist bedre mat - men de taper kampen mot avhengigheten sin.

Disse folkene trenger hjelp. Ikke bare i form av operasjonen, men også psykisk støtte, akkurat som mange som har røyket i 30 år og skal slutte å røyke trenger hjelp for å klare å slutte å røyke. Og om et godt startpunkt er en slik operasjon kan vi spare samfunnet fra storre kostnader ved at de ikke blir syke senere (som et resultatet av overvekten).

I utopia ville det selvfølgelig vært slik at vi ikke trengte å betale for dette, men vi lever ikke i utopia.
Sist endret av etse; 31. mars 2012 kl. 13:53.
Jeg er enig i at alt går på vilje, med mindre du har sykdommer som tukler med stoffskiftet, eller slikt.

Og ja, som sagt ligger det meste psykisk om man skal endre kosthold og livsstil, men det er ikke like enkelt som å bare spise sunnere.

Jeg forsvarer ikke de som kjøper cola og potetgull, og bare setter seg ned uten å gjøre en dritt, men jeg forsvarer heller ikke påstanden mange mennesker har om at "det er kjempeenkelt, bare å spise sunnere, og gå mer."

Det er vel mange som er enig i at usunn mat (alà godteri, potetgull, kebab, hamburger, and that stuff) ofte smaker bedre, og gir frister mer enn å spise salat, fisk, eller andre sunne ting. Alt ligger psykisk, er det noe man liker bedre enn det andre, så velger man vanligvis det.

Men har du prøvd å kutte alt usunt og bytte med sunt? For personer som ikke spiser mye til vanlig, holdt seg til godteri på lørdager, er nok ikke dette et problem. Men derimot for de som spiser som de selv ønsker, velger hvert måltid selv, og er vandt med at usunn mat er bedre, enklere å lage, osv er dette et større problem.

"Bare kutt ut all form for usunn mat!

Vel, sett at du er en stor-røyker. Er det enkelt å stoppe, om du ikke har tro på deg selv, eller får "abstinenser" om du ikke får røyk? Om du har prøvd å slutte å røyke / snuse og vet hvor vanskelig det var for deg, se for deg da åssen det er for en person som spiser usunt.

Usunne ting er mye enklere, billigere, og mer omspredt enn røyk/snus, åssen tror du det er å kutte ut alt usunt? Jeg merker selv at jeg automatisk velger usunne ting fremfor sunne, om jeg ikke tenker meg om.

Jeg for min del må ned rundt 20kg før jeg nærmer meg min idealvekt, og kan kanskje regnes som overvektig, og dette skyldes såklart litt for mye spillinteresser og mye usunn mat. Men jeg har klart å snu tankegangen og innsett at det er JEG som må endre det, ikke andre! Jeg er den som må ta taket, og endre det JEG vil endre. Så nå trener jeg 3 dager i uken, og spiser betydelig sunnere og mindre enn jeg gjorde før.

Jeg har ikke sett mye forandringer, og jeg hopper ofte ut av greia og tar meg en kebab eller andre ting, og jeg skylder ikke på noen andre enn meg selv. Skal man ned i vekt, så er det bare et spørsmål om tid og vilje. Og vektnedgang tar tid, med mindre du har kjempekontroll på deg selv og klarer å holde deg på samme vekt etter en "yo-yo diett".

Men å si at "Det er kjempeenkelt, bare slutt å spis usunne ting!" blir litt _for_ enkelt.

Dette ble kanskje litt off-topic og rotete, men jeg bare følte for å få det ut.

EDIT: Jeg mener at usunne ting burde blitt litt dyrere, dermed enda mer grunn til å ikke velge det mtp lommeboken.
Sist endret av Bruskork1; 31. mars 2012 kl. 14:28.
Stapp inn mindre i kjeften, beveg mer på kroppen!
Oppskriften er gammel, men svært få ser ut til å forstå den.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Stapp inn mindre i kjeften, beveg mer på kroppen!
Oppskriften er gammel, men svært få ser ut til å forstå den.
Vis hele sitatet...
"Slutt å stikk nåle i armen, og begynn å lev sundt". Ja det er så enkelt, men alikavel så vanskelig. Det psykiske med å stoppe å overspise er veldig vanskelig, da man blir avhengig. Mye av dette kommer av at når man spiser fettrik og mat med høyt sukkerinnholdning får man utskilt endorfiner og man får en følelse av lykke. Dette blir man avhengig av, og man blir deprimert om man ikke får spist.

Enten så ser ikke folk hvor komplekst problemet egentlig er, eller så velger folk å bare overse dette.
Selv støtter jeg "sukkermoms". Det er ingen som hindrer deg i å kjøpe så mye du vil, bare at prisen er litt høyere. Og det vil støtte samfunnet via lavere utgifter på offentlig helse pga mindre fedmerelaterte sykdommer.
Det finnes allerede en sukkerskatt. Hva er forskjellen mellom sukkermoms og sukkerskatt? http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=483273

glemte denne: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=483271
Sist endret av Oddish; 31. mars 2012 kl. 15:23.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
De overvektige blir ikke tvunget til og spise usunt.
Han mååååå da ikke kjøpe 4 halvlitere med brus? har vann i springen
Sist endret av Eiol; 31. mars 2012 kl. 15:28.
Sitat av Clayton Vis innlegg
De overvektige blir ikke tvunget til og spise usunt.
Vis hele sitatet...
røykere blir ikke tvunget til å røyke.
Narkomane blir ikke tvunget til å dope seg.

Sitat av Eiol Vis innlegg
Han mååååå da ikke kjøpe 4 halvlitere med brus? har vann i springen
Vis hele sitatet...
men funksjonene i kroppen hans sier han må ha sukker eller fett. (det heter avhengighet)
Ja, da. Selvølgelig har disse menneskene et problem. Men det betyr ikke at de bare kan forvente å få alt ned på fanget. Men trenger hverken å bli overlatt til seg selv, eller ty til slankeklubber for å kjempe mot overvekten. Ta f.eks Haukeland universitetssykehus. Det har et eget behandlingstilbehud, og motiverer pasientene for langsiktig endring i livsstil. Oppsøk hjelp! Ikke klag over prisene og alt annet tull.
Sist endret av Lucy In The Sky; 31. mars 2012 kl. 15:53.
Det er teit at bare fordi noen er tjukke skal vi andre bli straffet med dyrt godteri. Jeg er veldig glad i smågodt (særlig krokodiller, colaføtter og lakrisbånd) og synes det er altfor dyrt med godteri som det er nå.

Sunn mat er superbillig. Kålrabi til 1 krone og sild til 29 kroner pr kilo. Da blir man faen så mett og det er det sunneste i verden. Smaker dritt og jeg spiser det ikke, men kom ikke her og si at sunn mat er dyr :/
sukkermoms går bare utover dem fattige, vel mange med dårlig råd er feite, men dette har med latskap og at billig mat er mere feitende å gjøre!

uansett å øke momsen er bare latterlig!
Jeg lurer på om det hadde kommet så mye moralisme i en tråd som handlet om en heroinavhengig i stedet for en matavhengig.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
sukkermoms går bare utover dem fattige, vel mange med dårlig råd er feite, men dette har med latskap og at billig mat er mere feitende å gjøre!

uansett å øke momsen er bare latterlig!
Vis hele sitatet...
Øk momsen på usunne matvarer og senk den tilsvarende mye på sunne alternativer. Plutselig ble det generelt sett billigere, bare man lever på sunn mat.
Til dere som klager på at feite folk som har en avhengihet for fett/sukker er en belastning for samfunnet og statskassa.
Jeg regner med at dere tenker det samme om røykere med kols, narkomane i LAR, og om folk som har utsatt seg for ditt og datt og havnet i rullestol og blitt ufør.

Kansje en av dere utvikler kols en dag eller en form for avhengihet, kan ikke jeg få komme å le opp i trynet ditt å fortelle hvor dum og ubrukelig du er som gjorde ditt og datt for at du endte opp sånn?
Sist endret av Skyfx; 1. april 2012 kl. 07:29.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Til dere som klager på at feite folk som har en avhengihet for fett/sukker er en belastning for samfunnet og statskassa.
Jeg regner med at dere tenker det samme om røykere med kols, narkomane i LAR, og om folk som har utsatt seg for ditt og datt og havnet i rullestol og blitt ufør.

Kansje en av dere utvikler kols en dag eller en form for avhengihet, kan ikke jeg få komme å le opp i trynet ditt å fortelle hvor dum og ubrukelig du er som gjorde ditt og datt for at du endte opp sånn?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg synes det er utrolig bra at folk som Jørgen kommer ut i det offentlige rom og forteller hvordan det er å være overvektig. Som alt annet er fedme det samme som alt annet overforbruk. Alkoholisme etc. Men det virker som det er enklere for folk å sette fingeren på en tjukk ekkel jævel, forstyrrende for virkelighetsoppfattelsen liksom. Om folk vil være feite, dem om det. Finnes vel ikke noen gruppering av folk som er mindre harmløse.
Jørgen har en sykdom som gjør at han går opp i vekt nesten uansett. Det dere ser i den handlekurven der er jo et illustrasjonsbilde da :P Herregud! Folk tror han spiser sånn? Jørgen vet godt hvem han er, hvorfor han er sånn han er, og det er dessverre for kritikerene så kan han faktisk ikke noe for det. Han er en av de få i Norge som har blitt tilbudt fedmeoperasjon, men han må vente i mange år før de velger å gjennomføre det. Dette er da også en av hans kampsaker.

Godterimoms synes jeg hadde vært helt GENIALT hvis de da klarer å gjøre det slik at butikkene får mindre fortjeneste på å selge godteri! Ikke øke prisen for sluttbrukeren, men øke prisen for mellomleddet.
Jeg hadde iallefall ikke brydd meg en døyt om det ble høyere priser på slikt da inntak av tilsatt sukker som energikilde bare utgjør 10% av samlet energiinntak. Og selv om man spiser sunt og trener en time om dagen er det likevel bare anbefalt med f.eks sukkerholdig brus eller saft maksimalt en gang i uka, og da ikke mer enn en 1/2 liter. Den betyr at den daglige mengden med tilsatt sukker man får i seg ikke skal være mer enn ca. 50 gram. Nå kommer det også litt an på alder men la oss sette det opp slik:

En uke:

Brus og saft 1/2 liter
Godteri 75 gram (1 liten pose)
Sjokolade 35 gram
Is 80 gram (1 kule)
Kake 50 gram (1 stk)

Man kan så klart velge "sukkerfri" brus ettsom syren i den ikke er like ille for tennene, men det er viktig å ikke overdrive det heller.

Jeg mener likevel at mennesker som sliter dette heller bør fokusere på å oppsøke en ernæringsfysiolog. Fastlegen kan hjelpe med å finne en i nærheten der man bor. Ernæringsfysiologen kan så sette opp en kostplan som kan hjelpe med å gå ned i vekt på en sunn og forsvarlig måte.

Hvis noen er usikker på kilde kan jeg henvise til Matportalen.
Sist endret av Lucy In The Sky; 1. april 2012 kl. 09:59.
Jeg synes det hadde vært flott om sunne matvarer blir litt billigere, noe alà Kiwis momskutt. Dersom avgifter på usunne varer må litt opp, så synes jeg det er helt greit I den rekkefølgen altså. En slik gulrot er ekstremt effektiv, og jeg tror vi hadde sett gode resultater. Avgiftsøkningen på andre varer som en konsekvens er bare slik det må bli for at regnestykket skal gå opp.
Jeg har vært overvektig før og skjønner hva denne fyren mener. Det ER en avhengighet og det å slutte med usunne matvaner og begynne med sunne matvaner gjør at man blir veldig slapp og deppa den første perioden. I tillegg handler det mye om enkelt-individenes LYST til å slanke seg. Ikke alle greier å finne den rette motivasjonen. Jeg fant min i dama mi.

Jørgen har ingen sykdom som gjør at han er slik han er, han tror kanskje det. Men det er en unnskyldning han har funnet på for å kunne spise mer usunn mat og deretter skylde på "sykdommen" sin. Det er såpass vanskelig for overvektige å gå over fra den usunne livsstil til den sunne livsstil at de fleste gir opp med engang, og derfor blir man gjerne deppa og får en "gi faen" holdning til helsa si. Man VIL slanke seg, men greier det ikke fordi psyken sier noe annet.

Dette er noe folk flest ikke greier å sette seg inn i og forstå, om de ikke selv har vært gjennom fedmehelvette før. Det er ikke bare å begynne å slanke seg for overvektige folk.

Jeg er dessuten absolutt IKKE for noe prisøkning på usunn mat. Feite folk kjøper det uansett nettopp fordi de er avhengige, og om de ikke har penger nok til all godteriet og den usunne maten, skaffer de penger slik at de får råd til alt det de vil ha. Vil bare bli en fiasko, tro meg.

Jeg var i butikken tidligere denne uken for å handle proviant, og da gikk jeg å så på godte-hylla som jeg ikke har sett på siden jeg gikk på ungdomsskolen for 5 år siden. En stor sjokoladeplate (stratos) 150g kostet 19 kroner for 5 år siden, nå koster den 30 kroner++. Dette gjelder stort sett ALT av godteri. Staten raner folk på lyse dagen. Og når lønna til folk ikke er blitt noe høyere på de 5 årene, så nærmer vanlige folk seg definasjon "fattig" bare mer og mer. For ikke å snakke om bensin/diesel-prisene...
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg hadde iallefall ikke brydd meg en døyt om det ble høyere priser på slikt da inntak av tilsatt sukker som energikilde bare utgjør 10% av samlet energiinntak. Og selv om man spiser sunt og trener en time om dagen er det likevel bare anbefalt med f.eks sukkerholdig brus eller saft maksimalt en gang i uka, og da ikke mer enn en 1/2 liter. Den betyr at den daglige mengden med tilsatt sukker man får i seg ikke skal være mer enn ca. 50 gram. Nå kommer det også litt an på alder men la oss sette det opp slik:

En uke:

Brus og saft 1/2 liter
Godteri 75 gram (1 liten pose)
Sjokolade 35 gram
Is 80 gram (1 kule)
Kake 50 gram (1 stk)

Man kan så klart velge "sukkerfri" brus ettsom syren i den ikke er like ille for tennene, men det er viktig å ikke overdrive det heller.

Jeg mener likevel at mennesker som sliter dette heller bør fokusere på å oppsøke en ernæringsfysiolog. Fastlegen kan hjelpe med å finne en i nærheten der man bor. Ernæringsfysiologen kan så sette opp en kostplan som kan hjelpe med å gå ned i vekt på en sunn og forsvarlig måte.

Hvis noen er usikker på kilde kan jeg henvise til Matportalen.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du kommer med mange gode råd her. Men som jeg har sett i forhold til mennesker jeg har møtt i forhold til binge-eating og binge-drinking, så har disse folka ikke kapasitet til å oppsøke de instansene du sikter til. De makter rett og slett ikke å ta tak i problemet på egenhånd.

Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
J
Jeg er dessuten absolutt IKKE for noe prisøkning på usunn mat. Feite folk kjøper det uansett nettopp fordi de er avhengige, og om de ikke har penger nok til all godteriet og den usunne maten, skaffer de penger slik at de får råd til alt det de vil ha. Vil bare bli en fiasko, tro meg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror virkelig at en prisøkning er det eneste som funker. Ikke for å være dømmende, men mtp. at de som spiser dårlig også ofte har også dårlig inntekt, så vil jeg tro at en prissenkning på f.eks magre kjøttprodukter etc, ville ha en påvirkning. Jeg prøver virkelig ikke å være dømmende her, men det er mitt inntrykk.

Sunn mat god mat er rett og slett mye dyrere enn junk.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Stapp inn mindre i kjeften, beveg mer på kroppen!
Oppskriften er gammel, men svært få ser ut til å forstå den.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke, den tankegangen er waaay overfladisk. Du har tusenvis av kjemiske prosesser i kroppen, og det er desverre ikke så enkelt.

Jeg kan ta et eksempel:

Når blodsukkeret går opp dytter insulin sukker, også kjent som glukose, inn i cellene slik at blodsukkeret ikke blir for høyt. Samtidig blir fett dyttet inn i fettceller og holdt innesperret frem til blodsukkeret stabiliseres.
Hvis det er overflødig sukker i blodet blir det sendt til leveren, hvor det blir omdannet og lagret som fett. Når blodsukkeret stabiliseres, synker insulinnivået i blodet. Fettet som har vært innesperret, kommer ut i blodet igjen. Organer og muskler bruker fett som energi.

Hvis man produserer for høye doser av insulin over lengre tid, vil man bli resistent mot insulin[når du ser på denne personen, så er han tydeligvis insulinresistent.] Når kroppen begynner å bli resistent, blir det produsert mer insulin, og jo mer insulin du har i blodet desto mer fett lagrer du. Insulins oppgaver er å holde blodsukkeret nede, og bryr seg ikke om du lagrer overflødig fett.

For å kompensere for resistensen mot insulin vil kroppen produsere enda mer insulin, som igjen vil gjøre at det blir vanskeligere å få fettet ut av cellene og bruke det som energi. Dette betyr i hovedsak at metabolismen, eller forbrenningen din, ikke fungerer optimalt.

• Du legger på deg
• Organene og musklene dine er sultne og roper etter mat fordi fettet hentet ut av cellene for sent

Kroppen sender signaler til deg, «spis».

Kroppens respons til dette er å gjøre fettcellene større, slik at du kan sende ut mer fett i blodet for å mate kroppen.

Du blir altså så overvektig som du trenger å bli for å gi kroppen din energi.


Hvis du er insulinresistent og ønsker å gå ned i vekt ved å spise mindre eller starte på en diett vil metabolismen senkes dramatisk. Kroppen hyler allerede etter mat, og ved å ignorere dette så vil kroppen gjøre alt den kan for å beholde på den energien den har, eller fettet den har lagret.


Not so easy når man har kommet i hans situasjon, men det er en grunn til at han har kommet til det stadiet han er i. Som regel er det du spiser et speilbilde på hvordan du har det.

Sitat av Clayton Vis innlegg
De overvektige blir ikke tvunget til og spise usunt.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk parasitter og sopper i magen som sender deg signaler om å spise karbohydrater og sukker. Disse parasittene lever på det vi definerer som usunn mat og kokt mat.

En kokainavhengig blir ikke tvunget til å bruke det, men det er noe som kalles avhengighet - og sukker er faktisk like avhengighetsskapende som kokain.
Sukker er et narkotikum, men det har blitt så indoktrinert i det vestlige samfunnet at det har blitt en del av livsstilen vår.

Noen ganger tenkt over hvordan det er? Vi blir programmert fra vi er små barn til å forbinde kake og usunn mat med fredagskos, lørdagskos, familiemiddager og bursdager - samtidig som det er kjempegodt. Så kan du se på en annen del av samfunnet: STRESS! Hvordan kompenserer vi stress? Ved å spise beroligende, komfortabel og "god" mat. Det er ikke rart vi blir mer og mer overvektig.
Takker for det, G-Erik. Men som du ser har jeg også skrevet et innlegg litt lenger opp om akkurat dette: http://freak.no/forum/showpost.php?p...7&postcount=23.

Samt:

"Jeg mener likevel at mennesker som sliter dette heller bør fokusere på å oppsøke en ernæringsfysiolog. Fastlegen kan hjelpe med å finne en i nærheten der man bor. Ernæringsfysiologen kan så sette opp en kostplan som kan hjelpe med å gå ned i vekt på en sunn og forsvarlig måte."

Man må nesten trå utenfor dørkarmen og oppsøke hjelp. Hva ellers skal så skje? At man blir hentet ut av leiligheten sin av seks menn på en båre?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Takker for det, G-Erik. Men som du ser har jeg også skrevet et innlegg litt lenger opp om akkurat dette: http://freak.no/forum/showpost.php?p...7&postcount=23.

Samt:

"Jeg mener likevel at mennesker som sliter dette heller bør fokusere på å oppsøke en ernæringsfysiolog. Fastlegen kan hjelpe med å finne en i nærheten der man bor. Ernæringsfysiologen kan så sette opp en kostplan som kan hjelpe med å gå ned i vekt på en sunn og forsvarlig måte."

Man må nesten trå utenfor dørkarmen og oppsøke hjelp. Hva ellers skal så skje? At man blir hentet ut av leiligheten sin av seks menn på en båre?
Vis hele sitatet...
Igjen så har du mange gode argumenter. Men dog for mange er helsevesenet en lang vei å gå. Problemet er jo at mange av disse ikke tør å trå utenfor dørkarmen. Det interresante hadde vært om noen av disse, fikk prøvd ut noe som kan gi de en dypere selvanalyse. Men, skal ikke starte en propsykedelisk rant nå
For normale mennesker er da dette rimelig enkelt:

Føde inn minus kalorier forbrent=netto vektøkning/vektminking.

Ey, vent, det gjelder da for alle når jeg tenker meg om.

Jeg veier ca 10 kg mer enn jeg burde. Det er, make NO mistake, min egen forbannede feil, og mitt eget forbannede ansvar. De som måtte mene noe annet burde få hodet sitt undersøkt.

At det kan være bakenforliggende årsaker (tvangslidelser, sykdom osv) er selvsagt mulig. Da må man behandle det bakenforliggende om mulig. Men generelt er folk feite fordi de sitter på rævva si uten viljestyrke til å enten spise mindre/mer sunt eller trene mer.

Om det skal være myndighetenes ansvar får myndighetene det rimelig travelt med alle rumpene som må tørkes bedre også. For det synes jeg også myndighetene burde bidra med. Det er alt for mange som har problemer med å tørke seg skikkelig i rumpa, og det er et hygieneproblem i samfunnet!
"Man er hva man spiser"

Dette er all kunnskapen som trengs for å endre livsstil. om man vil da.
Før jeg skjønte dette gikk mesteparten av kosten min i loffbrødskiver når jeg følte meg sulten. og middag når den var klar. Da veide jeg veldig lite i forhold til høyden min. Etter at jeg faktisk skjønte hvordan kroppen tar til seg de næringsstoffene som er i mat. Har jeg gått opp nesten 10 kg, i kombinasjon med regelmessig trening selvfølgelig. Hva har dette med overvekt å gjøre? ville kanskje en leder for feite mennesker(pitbullterje) spurt.
Fordi det går under samme vitenskap; "man er hva man spiser." spiser man mye fett, som man ikke har bruk for. vil kroppen lagre dette. Og det vil bli en fysisk del av deg!

Ja men noen folk kan ikke noe for at de er helt avhengi av mat med masse kalorier i. er pitbullterjes hovedargument i denne debatten. Vi er alle lagd for å være avhengi av mat med masse kalorier i. Vi mennesker har tilpasset oss en verden der vi måtte spise mens vi kunne. Og mat med flere kalorier vil stimulere hjernens nytelsessenter mer en lav-kalori mat. Det er bare i den senere tid, de siste 10 000 årene. at vi ikke trenger å løpe 2 mil for å jakte ned en antilope for å skaffe mat. Dette har gjort at vi har utviklet en livsstil som består av all den høykalorimaten vi måtte ønske i bytte mot minimal innsats for å få tak i det.

Staten kan ikke direkte påvirke hvordan vi mennesker utvikler oss. Men den kan sørge for at vi får den kunnskapen vi trenger, for å ta de valgene som gjør at vi kan utvikle oss til å bli sunne mennsker som er i stand til å leve over 100 år. Alle vet dette innerst inne, Men fortsatt er det folk som alltid ønsker at, det er andre folk som har skyld i egene problemer. Dette er egoet deres som lurer dere (feite mennesker) til å fortsette i samme handlingsmønster. Dere har kunnskapen, men jeg tror dere er redd for å insee at det er "dere" (feite mennesker) som er skyld i problemet.

Tilpass dere eller dø ut! Jeg vil ikke tilpasse samfunnet etter dere. det fortjener dere ikke!
Sist endret av skeptfisk; 1. april 2012 kl. 12:34.
Jeg støtter ikke godterimoms fordi godteriet i Norge er dyrt nok som det er. Likevel ser jeg ikke at folk som trenger godteri i hverdagen sin vil slutte å spise hvis det blir litt dyrere. Godterisuget er der og et slik tiltak vil gjøre de mennesker som tror de nyter livet i en større grad fattigere.

Jeg blir kvalm over tanken på at de som sliter med et sukker/mat-problem skal bli forsøkt å presset over til et sunnere liv i stedet for å tilbudt profesjonell hjelp.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Se handlekurven hans. Syntes du synd på han?
Vis hele sitatet...
Nei, det er han som stapper det mest usunne han finner oppi den.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Jeg var i butikken tidligere denne uken for å handle proviant, og da gikk jeg å så på godte-hylla som jeg ikke har sett på siden jeg gikk på ungdomsskolen for 5 år siden. En stor sjokoladeplate (stratos) 150g kostet 19 kroner for 5 år siden, nå koster den 30 kroner++. Dette gjelder stort sett ALT av godteri. Staten raner folk på lyse dagen. Og når lønna til folk ikke er blitt noe høyere på de 5 årene, så nærmer vanlige folk seg definasjon "fattig" bare mer og mer. For ikke å snakke om bensin/diesel-prisene...
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittlig lønnsøkning har vært på rundt 4 % (kilde: SSB). Konsumprisindeksen sier at 2964 kr i 2006 (tre slike sjokolader pr uke á 19 kr) blir 3283 kr i 2011 ((kilde: SSB). Det tilsier at pris pr sjokolade blir 21 kr. Kjøpekraftig er imidlertid styrket en del. 4% lønnsøkning i 5 år med gjennomsnittlig årslønn gir deg 88 000 mer å rutte med i de 5 årene. Spørs hvor mye av dem du bruker på sjokolade, men du har ihvertfall nominelt mer penger å bruke.

Skyt meg hvis jeg har regnet litt raskt her. Andre faktorer spiller selvfølgelig en rolle, dette er caeteris paribus. Rask illustrasjon på at du bør tenke en gang til.
Sist endret av Chronic420; 1. april 2012 kl. 13:08.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Nei, det er han som stapper det mest usunne han finner oppi den.
Vis hele sitatet...
Jeg synes personlig synd på han.

Han er et menneske som alle andre som åpenbart har et problem som vil gjøre at han tar livet av seg selv eller ødelegger seg selv helt. Har sett på tv'programmer om folk med matproblemer som beskriver mat-avhenigheten som envær annen avhengighet. Disse sier også at de har store komplekser med hvordan de ser ut, men de har havnet i den ensommetilværelsen der spising har blitt deres eneste glede og trøst i en hard hverdag.

For en slik person er det ikke BARE å starte å spise sunt. Selv anser jeg meg selv som en frisk person, men jeg klarer ikke å kun holde meg til snoop en gang i uka. Jeg bare forestille meg hva slags konlikt med seg selv disse må slite med.

Har bedre ting å gjøre en å dømme alle mennesker som ikke er som meg selv samtdig som jeg undervurderer problemene dems fordi jeg selv ikke kan forestille meg hvordan det er å leve slikt.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
For normale mennesker er da dette rimelig enkelt:

Føde inn minus kalorier forbrent=netto vektøkning/vektminking.

Ey, vent, det gjelder da for alle når jeg tenker meg om.

Jeg veier ca 10 kg mer enn jeg burde. Det er, make NO mistake, min egen forbannede feil, og mitt eget forbannede ansvar. De som måtte mene noe annet burde få hodet sitt undersøkt.
Vis hele sitatet...
Er jo utfattelig mange som mener det er feil da. Til tross for at ingen har klart å bevise at de kan omgå naturlovene enda.

Spiste både pizza og godteri i løpet av fjoråret når jeg kvittet meg med 25Kg, det passer jo heller ikke inn i alles påstand om hvordan en skal gå ned i vekt. Alt jeg gjorde var det samme, passet på kaloriinntaket. (Er ikke en treningsnarkoman heller gitt)
Ser bare ut som nok en tjukkas som leiter etter unnskyldninger for å fortsette å være feit.


Selvom du spiser mye usunt kan du gå ned i vekt, det eneste som teller til syvende og sist er kaloriene du konsumerer vs. kaloriene du forbrenner.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Jeg synes personlig synd på han.

Han er et menneske som alle andre som åpenbart har et problem som vil gjøre at han tar livet av seg selv eller ødelegger seg selv helt. Har sett på tv'programmer om folk med matproblemer som beskriver mat-avhenigheten som envær annen avhengighet. Disse sier også at de har store komplekser med hvordan de ser ut, men de har havnet i den ensommetilværelsen der spising har blitt deres eneste glede og trøst i en hard hverdag.

For en slik person er det ikke BARE å starte å spise sunt. Selv anser jeg meg selv som en frisk person, men jeg klarer ikke å kun holde meg til snoop en gang i uka. Jeg bare forestille meg hva slags konlikt med seg selv disse må slite med.

Har bedre ting å gjøre en å dømme alle mennesker som ikke er som meg selv samtdig som jeg undervurderer problemene dems fordi jeg selv ikke kan forestille meg hvordan det er å leve slikt.
Vis hele sitatet...
vel jeg ser på det som personen har et problem, ikke umulig å spise annerledes, eller bevege seg. Hvilken livsstil en velger er opp til personen selv. Jeg vet dog ikke hva som kreve for å endre det etter såpass lang tid, men vil personen det nok så er det mulig.
Sitat av Xeon Vis innlegg
Du har et poeng der og. Når det gjelder kjøttdeig, inneholder det MUK? Ser det er store diskusjoner om det om dagen. Det er sikkert ikke farlig å spise, men tviler på at det i så fall er så næringsrikt.
Vis hele sitatet...
MUK er vel ca. like næringsrikt som vanlig kjøtt. Det er vel proteiner og slikt i bindevev også?