Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 12951
hva skjer om jeg blir tatt av onkel blå med koffein-tabletter? blir det forelegg, rulleblad og alt det der? eller har man faktisk lov til å bruke/oppbevare det?

pillene ser jo ganske suspekte ut, trenger det noen ganger da jeg er så trøtt at det er umulig å være våken, og når jeg ikke hæler kaffesmak?

er jo kjipt om man får no på rullebladet for no så "uskyldig" som koffeinpiller, er vel en eller annen lov om at man kan ha med seg 3 månders forbruk hvis det er fra ett Eu-land eller noe sånt? hvis det er registert som legemiddel og selges reseptfritt i det akutelle landet man tar det ifra...??
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Koffein er ikke reseptbelagt her i Norge, men etter å ha tittet litt i lovverket vårt fant jeg ut at koffeinholdige drikker må ikke overskride 150mg/L, og jeg tror de effektivt ulovliggjør koffeintabletter med paragrafen:

"Kinin, koffein og ammoniumklorid reguleres spesielt og er kun godkjent der de er nevnt."
Og det som nevnes er "Aromatiserte drikkevarer" og "Aromatisert vin og aromatiserte vinbaserte drikker" .

Her er loven: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1221-1379.html

Hvor alvorlig politiet ser på disse koffeinpillene dine aner jeg ikke.
Men jeg tviler på at de har deg i søkelyset, med mindre du har noen
overmoralske bekjenter som faktisk tar kontakt med politiet, eller at du knasker pille
etter pille i offentlig sammenheng fra en suspekt beholder.
Jeg er ikke sikker på om dette blir det samme men jeg har ihvertfall minst en boks av dette og det står at den inneholder koffein. Disse boksene har jeg kjøpt lovlig uten resept på et hvilket som helst apotek her i Norge, det er jeg temmelig sikker på.

Mao syns jeg det er rart om du skulle bli straffet for koffein
Sist endret av paranoy; 18. januar 2008 kl. 20:48.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
oki ,takk for svaret... snakker om 250 Mg koffein tabeletter, kjøpt i sverige, mener de var å få kjøpt i norske apoteker tidlig op 90 tallet, men mulig jeg tar feil...

det som er vettu, hvis jeg er sliten og skal ut på fest, så tar jeg kanskje med meg 2-3stykker i en clipspose, ser jo max suspekt ut :P
Det stemmer tror jeg. Men en gang på midten av 90-tallet ble det plutselig reseptbelagt eller forbudt å selge det på norske apotek, fordi det var antydning til misbruk av tablettene husker jeg. Kan hende jeg var en av synderene når det gjaldt å putte i meg koffein-tabletter, det var ihvertfall lov å kjøpe de på apotek her til lands uten resept før. Det er jeg temmelig sikker på
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
paranoy: ja jeg leste om de pillene, men jeg tror de blir litt særskilt ettersom de er smertestillende tabletter, omtrent på lik linje med paracet/ibux. Koffeinen er visst for å motvirke døsigheten av fenazon og det er ikke mer enn 100mg koffein i begge typene (vanlig og sterk forskjellen er 500mg og 1g fenazon respektivt).

Uansett så inneholder pillene <33 snakker om hele 250mg koffein, noe som er langt over noen grense nevnt i lovverket.
Sist endret av Dodecha; 18. januar 2008 kl. 20:56.
Ja, det er jeg klar over. Jeg tenkte først og fremst på om han kunne bli straffet for sine koffein-tabletter, det at de ikke er tillatt for salg her til lands er jeg ikke i tvil om. Det blir nok litt forskjellig de to - fenazon-koffein og koffein-tabletter, men syns det er rart om han skulle bli straffet for å ha koffein-tabletter til eget bruk. Tror generellt at den loven er mest for å begrense salg, ikke for oppbevaring. Hvor enn merkelig det høres ut..
Det er lov med koffein tabbeletter. dette kan skaffes feks i england, dvs eu, og dermed kan du ta med deg inntil 1års forbruk inn til norge på reise, eller typiskt 1 til 2mnd forbruk på postordre
koffeinpiller er ikke direkte ulovlig, men selges ikke over disk i Norge. man kan få kjøpt noe som heter Koffein Recip i Sverige, dette inneholder 100mg koffein per tablett og kommer i bokser på 30stk... (om du skal ha bokser med 100+ tabletter må du ha resept i sverige) husker jeg ikke helt feil koster dem 40kr per boks og kjøpes på ethvert apotek.

når det gjelder fenazon smertestillende får man kjøpt slike i butikken (kiwi og spar selger dem iallefall) under navnet "Fanalgin". disse inneholder 50mg koffein per tablett og et brett med 20stk koster mellom 30-40kr
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av ScoopeX
Det er lov med koffein tabbeletter. dette kan skaffes feks i england, dvs eu, og dermed kan du ta med deg inntil 1års forbruk inn til norge på reise, eller typiskt 1 til 2mnd forbruk på postordre
Vis hele sitatet...
oki, var noe sånt jeg hadde hørt er du helt sikker på dette?
spankingguru
Worner's Avatar
Forsendelse fra land innenfor EØS-området

Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.
Det må kunne dokumenteres overfor Tollvesenet at varen er lovlig innkjøpt. Dokumentasjon kan for eksempel være kvittering fra apotek/utsalgssted eller resept med påtegning fra apoteket. Dersom disse betingelser er oppfylt, kan pakken utleveres fra tollstedet/poststedet direkte til adressaten.
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=82621
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Takk for ett informativt innlegg Worner
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av naiSt
når det gjelder fenazon smertestillende får man kjøpt slike i butikken (kiwi og spar selger dem iallefall) under navnet "Fanalgin". disse inneholder 50mg koffein per tablett og et brett med 20stk koster mellom 30-40kr
Vis hele sitatet...
Hørtes interesant ut, men det er vel sånn at koffeinen bare er der fordi de andre stoffene i pillen gjør deg trøtt. Så koffein gjevner det ut. Hadde det vært mulig å skille koffeinen fra resten av stoffene på noen slags måte?
▼ ... over en uke senere ... ▼
stack/koffeinpiller fra sverige er hvertfall ikke lov, men du får nok ikke noe straff av å ha koffeinpiiller, selger du dem får du bot og grunnen du får er at koffeinpiller ikke er lov, blir litt svimmel av lovverkeket, men trokke du har no å frykte
Sist endret av et eller annet; 9. februar 2008 kl. 23:04.
Etter lov har du ølov å importere koffein som en medisin i opptil et års forbruk (ca 400 piller), og ikke mer. Jeg har importer og det funket fett.
HAHA! Lættis tekst da:
You've been there before. You are playing your level 70 priest and are about to cast Circle of Healing to revitalize your group during a raid in the bowels of Azeroth's nether regions. But alas, you've been playing for 40 hours straight, and you fall asleep before you can cast the spell. And then everyone in your group dies. And then they all hate you. All because you couldn't stay awake. Loser.
Vis hele sitatet...
"gives you as much get-up-and-kill as 2 Red Bulls® or 4 cups of office coffee"

Hvorfor ikke bare hive inn 4 kopper kaffe istedenfor? Da slepper du å ha ulovlig drikke med deg. Smaker da ikke så jævli at det ikke er mulig da.

Men yes, indeed, flaskene var kule

Hvis noen kjøper de, kjøp med en sixpack til meg også da, betaler gjerne
Sist endret av Handyman88; 12. februar 2008 kl. 15:34.
hehe bare lurte på om de var lovlige eller ikke jeg, pågående diskusjon på en irc-kanal
Noen som har erfaring med disse "Foosh Energy Mints" ? http://www.thinkgeek.com/caffeine/candy/6e27/

Ser det er 100mg koffein i hver tablett. - Så man burde vell kunne holde seg våken en helg på lan med en slik boks ?
Sist endret av Mcmak; 12. februar 2008 kl. 16:08.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mcmak
Noen som har erfaring med disse "Foosh Energy Mints" ? http://www.thinkgeek.com/caffeine/candy/6e27/

Ser det er 100mg koffein i hver tablett. - Så man burde vell kunne holde seg våken en helg på lan med en slik boks ?
Vis hele sitatet...
hmm, synts egnetlig ikke 250 mg smeller så mye, sovner uansett jeg :P hehe
Sitat av Mcmak
Noen som har erfaring med disse "Foosh Energy Mints" ? http://www.thinkgeek.com/caffeine/candy/6e27/

Ser det er 100mg koffein i hver tablett. - Så man burde vell kunne holde seg våken en helg på lan med en slik boks ?
Vis hele sitatet...
Jeg syns disse hjalp. Smaker ganske godt også. Fint å ha på skole/jobb hvis du la deg for seint dagen før.
Bare husk å ikke spise for mange. Jeg har flere ganger sittet midt på natta og skjelvet
En boks holder til en helg, men hvis du først skal bestille råder jeg deg til å bestille mye. Jeg kjøpte 12 tin trays. Tror du sparer på å kjøpe fra denne siden
Sist endret av rom 101; 13. februar 2008 kl. 13:41.
Porta: Har ikke noen hensikt og kjøpe disse, en flaske 160mg trimetylxantine (koffein) tilsvarer omtrent to kaffekopper. ~20$ for en 6pac. + ~20-30$ i frakt = ~250 kr. Du får mer koffein fra en pose blå java til 20-30 spenn på mega.

Mcmac: Har testa disse, de funker, men ikke så bra som en kunne håpa på. En tab. tilsvarer litt i overkant av en gjennomsnittlig kaffekopp. Så får du litt ekstra kick av at dem er konsentrert. De kan være greie en morgen i blandt, viss du ikke har tid til kaffe. Pillene er da tross alt relativt billige i forhold til koffeininhold.

Tror jeg ville gått for disse om jeg skulle kjøpe noe fra think geek igjen:
http://www.thinkgeek.com/caffeine/candy/84e0/

50 sjokolader som tilsvarer nesten to kaffekopper hver (150 mg) ~20$
Total mengde koffein 7500mg

Foosh mint er en litt sterk kaffekopp (100mg) 48tabs ~12$
Total mengde koffein 4800mg

Edit: Kan legge til at foosh mints er ganske harde, og har en tålbar men litt bitter smak.
Sist endret av eXpergefacio; 13. februar 2008 kl. 14:45.
Ta en titt på dette. Latterlig =P
Er det no spesific bivirkninger av og ta koffein piller ? Tenker i LAN sammenheng så er jo koffein piller et vidunder Er jo ikke akkurat lett og holde seg våken i 3-4døgn på rad liksom..
Tror ikke du klarer 3-4 dager på koffein :P
Sitat av Antrax-Vtec
Er det no spesific bivirkninger av og ta koffein piller ? Tenker i LAN sammenheng så er jo koffein piller et vidunder Er jo ikke akkurat lett og holde seg våken i 3-4døgn på rad liksom..
Vis hele sitatet...
Ville ikke tatt for mange om gangen iallefall, tipper overdosering på koffein er alt annet enn behagelig, men venter du til koffeinen er ute av blodet igjen så er det nok ingen fare. Men det å gå 3-4 døgn på rad uten søvn er nok ikke direkte uten "bivirkninger" i seg selv.
Sist endret av Samantide; 13. februar 2008 kl. 15:06.
Jeg klarer 3dager uten noenting :P Bare mye mat og ting og gjøre. Vis det blir et stille/kjedelig øyeblikk så er det skikkelig vansklig og holde seg våken! Men vis jeg forer på med koffein når jeg merker at jeg begynner og bli trøtt.. Det må vel hjelpe litt på formen ?
Sitat av Antrax-Vtec
Jeg klarer 3dager uten noenting :P Bare mye mat og ting og gjøre. Vis det blir et stille/kjedelig øyeblikk så er det skikkelig vansklig og holde seg våken! Men vis jeg forer på med koffein når jeg merker at jeg begynner og bli trøtt.. Det må vel hjelpe litt på formen ?
Vis hele sitatet...
Ja, ville nå tro det...
Sitat av Samantide
Ville ikke tatt for mange om gangen iallefall, tipper overdosering på koffein er alt annet enn behagelig, men venter du til koffeinen er ute av blodet igjen så er det nok ingen fare. Men det å gå 3-4 døgn på rad uten søvn er nok ikke direkte uten "bivirkninger" i seg selv.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Pleier og bli mye halliser på 3døgnet! Blir mye angst osv så det er egentlig bedre og droppe 3kjedelige timer på lanet rundt sånn 5-8tida istedet for og sitte oppe og bare stuke liksom :P Nei overdosering på koffein er vel ikke akkurat en behaglig opplevelse..
Blir sikkert driit kvalm Men noenganger blir jo 3timer døgnet ganske lite det også så da funker det vel med koffein piller
Sitat av Antrax-Vtec
Er det no spesific bivirkninger av og ta koffein piller ? Tenker i LAN sammenheng så er jo koffein piller et vidunder Er jo ikke akkurat lett og holde seg våken i 3-4døgn på rad liksom..
Vis hele sitatet...
Koffein er bl.a. ikke veldig positivt for hjertet ditt. Du skal ha i deg ganske mye koffein for å nå dødelig dose. Ville alikevel latt være og overbruke i for lange perioder.

Skal også nevnes at koffeinsjokk er særdeles ubehagelig. (iow. La være å døtte innpå 800mg i en cocktail)

Sitat av http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333884
Det er ingen bevis for at et koffeininntak på under 300mg har noe å si for helsen, så du må gjerne fortsette å drikke 1,5liter brus som gir maks 225mg koffein. Red Kick inneholder som du sikker vet 145mg pr liter ferdig utblandet drikke. Men du må også være oppmerksom på at det kunstige søtningsstoffet aspartam som finnes i lettbrus har en verdi for ”akseptabelt daglig inntak” (ADI) på 40 mg/kg kroppsvekt per dag. ADI er den mengden man kan innta hver dag gjennom hele livet uten risiko for helseskade. Hvis du for eksempel veier 60 kg, betyr det at du kan drikke fire liter lettbrus hver dag. Men brus ineholder også andre stoffer, for ekempel 150 mg benzosyre per liter. Benzosyre har lavere ADI enn aspartam og brukes i svært mange næringsmidler. Dersom man drikker fire liter brus hver dag, så er inntaket fra brus alene dobbelt så høyt som ADI-verdien for benzosyre.
Vis hele sitatet...

Sitat av http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333884
Det er noe bevis for at korttidseffekten av koffein kan være å øke blodtrykket, men det er ikke noe bevis for at det er skadelig over lengre tid. Koffein har en sentralstimulerende effekt. Drikker man ca 150-250mg per dag med koffein virker det som et mild stimuleringsmiddel og gjør at man føler seg mer våken, noe du har oppdaget. Virkningen er veldig individuell. Noen får ikke sove på mange timer etter en kopp kaffe, men andre har ikke noe problemer med det. Det ligger også mye vane og forventinger i dette med koffein. Ofte er inntak av koffeinholdig drikke forbundet med kaffepause eller sosial begivenhet, dessuten kan det ha en sterk ”placebo” effekt ved at man forventer at man skal vokne opp, derfor gjør man det.
Vis hele sitatet...
Kan også navne at nikotinbrukere ofte er mindre følsomme for koffein. (Står noe om dette i en nFF tråd om red kick tror jeg)
Sist endret av eXpergefacio; 13. februar 2008 kl. 15:11.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvor god effekt vil tabeletter med 200mg koffein ha på en 75 kilos person? Evt. hvor mange burde man ta for å virkelig få effekt?
Sist endret av battlecaT; 28. mars 2008 kl. 11:35.
Hmm lurer på det samme selv, noen som vet??
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg hadde i meg rett over 1600 mg koffein engang. Det er en opplevelse jeg aldri vil gjennoppleve. Seriøst hjertebank, kraftig hodepine, dødsangst, og fjorten doturer i timen. Dette varte en god stund etter inntak. Jeg er en garvet kaffedrikker, og ikke akkurat overfølsom for koffein, så man skal være litt forsiktig.

Jeg synes man får en mer behagelig effekt av å drikke kaffe. Dessuten vil det også fungere raskere og bedre da man drikker den varm.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så det er ikke noe ulovlig med å importere disse? http://vroomfoods.com/store.html
34 dollar-pakken går vel under momsgrensa også.
så lenge det ikke er mer enn 250 mg pr pille, bør det gå greit
Sitat av Antrax-Vtec
Er det no spesific bivirkninger av og ta koffein piller ? Tenker i LAN sammenheng så er jo koffein piller et vidunder Er jo ikke akkurat lett og holde seg våken i 3-4døgn på rad liksom..
Vis hele sitatet...
Har fått halliser av å holde meg våken 3 dager på rad på lan. Så meg selv sove i kroken av rommet osv :P
de selger 1 grams koffeinpille som smertestillende på apoteket... ikke reseptbelagt
Ville uansett hva ikke overstridet annbefalt max-grense på pakningen så _veldig_ mye. Da jeg kjenner flere som har hatt veldig dårlige erfaringer med det.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av minikraaka
de selger 1 grams koffeinpille som smertestillende på apoteket... ikke reseptbelagt
Vis hele sitatet...
Du tenker på Fenazon-Koffein som inneholder 1g Fenazon og 100mg koffein
Sist endret av Worner; 10. april 2008 kl. 19:25.
Finnest det koffeinpiler som inneholder aspirin og?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av hideout
Finnest det koffeinpiler som inneholder aspirin og?
Vis hele sitatet...
Ja. Og de kalles stack. Hoved ingrediensene i disse kapslene er Ephedrine, coffeine, og aspirin.
....jeg vet det, derfor jeg spørr om det finnest noe som inneholder kun koffein og aspirin, finnes ikke et bra produkt som inneholder koffein og aspirin+effedrin ;-)
Sist endret av et eller annet; 27. april 2008 kl. 19:40.
Sitat:
"Lær deg å drikk kaffe
- A Lincoln"
Sitat slutt.
Det er kanskje det beste jeg vet om
I et samfunn hvor alt og alle tar snarveier må det være det dummeste sitatet jeg noensinne har hørt faktisk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det som er saken her er at man kan kjøpe koffein lovlig i norge. Tech Nutrition selger "FRES" brusetabletter med 75 mg koffein per tablett. ( www.tn.no , https://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=812 ). De er dessuten veldig gode! =)

Når det gjelder koffein fra sverige/utlandet har man lov til å ha med seg tre måneders forbruk over grensen. Det gjelder såvidt jeg vet kun når du tar de med deg over grensa selv. Det gjelder altså ikke ved postforsendelse/import. Min favoritt fra sverige er Prolab 200 mg tabletter. Den vanlige "Koffein Recip" fra apoteket er rett og slett ikke like god. Men siden jeg nå får tak i disse brusetablettene i norge ser jeg ikke vitsen i å bruke noe annet. Disse inneholder dessuten guarana, og den nyeste versjonen inneholder også grønn te.