Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5157
Hei Freaks!

Jeg er helt ny her og er litt usikker på om det finnes en annen tråd eller diskusjon om akkurat det jeg skal spørre om, og sorry hvis det er det!

Men jeg er veldig interessert i IT generelt, har alltid vært det og kommer nok alltid til å være det. Fetteren min gikk IKT-Servicefag linja på videregående og tok nylig Fagbrevet etter to år i læra og kan kalle seg selv IT-Konsulent.

Jeg selv har bare valgt feil og søkt på skoler der hvor venner skulle, og angrer på det hver eneste dag.

Så det faktiske spørsmålet mitt er som følger:
Hva er det en IT-Konsulent gjør? Og hva er de forskjellige arbeidsoppgavene en IT-Konsulent har?

Jeg vet det sikkert er et bredt spekter av oppgaver, men jeg bare lurer på om det er noen her som har litt mer å si i detalj hva disse oppgavene går ut på!
Sist endret av Kenneph; 26. mai 2019 kl. 22:06. Grunn: Kronglete formulert spørsmål!
Kjører du studiespes? Det åpnes mange flere dører med en bachelor i IT. (Ja jeg vet det er unntak)

Typisk for folk med fagbrev er oppsett og drift av systemer selskap trenger typ: epost, domene, brannmur, svitsjer, skrivere mm. Om du får erfaring og spesialiserer deg så kan du gå i mange retninger.

Tar du høyere utdanning så går det oftere mot systemutvikling, datasikkerhet, design, UX m.m.

IT konsulent er et bredt ord. De kan gjøre alt mulig noen er villige til å betale for og ikke gidder å ansette for.
IT-Konsulent er ikke en beskyttet tittel og hvem som helst kan kalle seg det. Men hvis du vil ha jobb som IT-Konsulent så bør du nok helst ha en mastergrad, ihvertfall en bachelor.

IT-Konsulenter gjør mye forskjellig, det går mye på programmering.
Som Cheeze sier er det best å sikte seg inn på en bachelor i IT, så det betyr ikke nødvendigvis så mye om du har valgt feil eller ikke. Det beste du kan gjøre er å ta studiespes med R1 og R2 matte, da kan du søke på alt av IT-studier. Uten R-matte blir du litt begrensa. Jeg gikk selv på IKT-servicefag, og har ikke fått noe særlig igjen for fagbrevet enda. Jeg går nå på en IT-bachelor, og skulle ønske jeg hadde R1 og R2 matte.

Som det har blitt sagt over her så er også IT-konsulent et veldig bredt begrep. De konsulentene jeg var borti under læretiden var leid inn for å gjøre arbeid vi ikke hadde kompetanse til. Det kunne være alt fra å sette opp systemer og servere, til å installere utstyr (f.eks. prosjektorsystemer).
Sist endret av hippitus; 27. mai 2019 kl. 00:20.
IT-konsulent gjør mye rart, og som det blir nevnt av petterpan er det ingen beskyttet tittel, så de fleste kan kalle seg det.

Vurderer du å studere, og sliter med å få inn ekstra matte ol. som er nødvendig for ingeniør-linje, så har du fremdeles alternativer, man kan gå en retning som har IT med et fokus på ledelse/prosjektledelse, for eksempel.

Det er særdeles mange stillinger som er rene programmeringsjobber, men det er er også en god del der man arbeider som prosjektleder (rett og slett et bindeledd mellom "BI-folk" og "nerdene"). Andre områder kan være som jeg selv har arbeidet en del med, konsultering innenfor nettsider og søkemotoroptimalisering, databasedesign, design av programvare (anbefale bruk av ulike objekt-orienterte metoder og paradigmer), og mye annet!

Men en rask titt på virksomhetsområdene til for eksempel bouvet, evry og atea, gir en god ide om hva Norges største aktører driver med innen konsulentvirksomhet. Er det noe du vurderer, så anbefaler jeg å ta en titt på sidene til nevnte firmaer.

Fagbrev innen IKT virker som om ofte begrenser deg veldig i hva slags jobber man kan få, og man lander ofte i jobber som sysadmin på et lavt nivå, helpdesk eller enkle nettverk ved mindre lokasjoner (mulig jeg tar feil, er bare inntrykket jeg har fått).
Sist endret av rogerrask; 27. mai 2019 kl. 08:12.
Trådstarter
3 0
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Kjører du studiespes? Det åpnes mange flere dører med en bachelor i IT. (Ja jeg vet det er unntak)

Typisk for folk med fagbrev er oppsett og drift av systemer selskap trenger typ: epost, domene, brannmur, svitsjer, skrivere mm. Om du får erfaring og spesialiserer deg så kan du gå i mange retninger.

Tar du høyere utdanning så går det oftere mot systemutvikling, datasikkerhet, design, UX m.m.

IT konsulent er et bredt ord. De kan gjøre alt mulig noen er villige til å betale for og ikke gidder å ansette for.
Vis hele sitatet...

Jeg kjører ingenting for tiden, jeg er som sagt 25 år og fullførte og bestod fagprøven som bilmekaniker for et par år siden.

Siden det har jeg bare jobbet, (Ikke som bilmekaniker), fant ut at det var jo selvsagt ikke noe for meg heller, siden det er Datamaskiner, teknologi og IT som interesserer meg.

Sitat av hippitus Vis innlegg
Som Cheeze sier er det best å sikte seg inn på en bachelor i IT, så det betyr ikke nødvendigvis så mye om du har valgt feil eller ikke. Det beste du kan gjøre er å ta studiespes med R1 og R2 matte, da kan du søke på alt av IT-studier. Uten R-matte blir du litt begrensa. Jeg gikk selv på IKT-servicefag, og har ikke fått noe særlig igjen for fagbrevet enda. Jeg går nå på en IT-bachelor, og skulle ønske jeg hadde R1 og R2 matte.

Som det har blitt sagt over her så er også IT-konsulent et veldig bredt begrep. De konsulentene jeg var borti under læretiden var leid inn for å gjøre arbeid vi ikke hadde kompetanse til. Det kunne være alt fra å sette opp systemer og servere, til å installere utstyr (f.eks. prosjektorsystemer).
Vis hele sitatet...

Hmm, ja det høres veldig komplisert ut.. Jeg vil ikke si jeg er den skarpeste kniven i skuffen og R1 og R2 matte blir for mye for en skolelei meg :P
Sist endret av Kenneph; 27. mai 2019 kl. 08:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Hvis du har interessen så kommer du langt med IKT Servicefag.
Du får nok jobb på en helpdesk til å begynne med, men så lenge du har fagbrevet vil det være enklere å få den jobben, og det vil gjøre deg i bedre stand til å rykke fortere opp i gradene. Man burde forvente at man har gått videre iløpet av 1-2 år om du jobber i et middels/stort selskap.

Jeg har jobbet i den bransjen i snart 14 år og erfaringen min er at de med IKT Servicefag og interessen gjør det jevnt over bedre enn de som kommer rett fra en universitetsutdannelse.
Ting skjer så fort i denne bransjen at skolene ikke har sjanse til å holde følge. Man må derfor ha interessen og holde følge selv.


Skal du drive med svært avansert IT derimot, så vil du trenge en universitetsutdannelse. Det er mye som kommer nå som er vanskelig å forstå med en IKT Servicefag utdannelse. IKT servicefag er som navnet tilsier, en utdannelse for type servicejobber innen IT.
Du får f.eks ikke jobb i forsvaret som utvikler innenfor AI feltet med en VGS utdannelse, selv med mange års erfaring.

Lønn?
IKT Servicefag - Starter på ~350-420.000'ish
Med hard arbeid og en JA!-innstilling så kommer du deg opp på 500-600 nivå iløpet av en 5-10 år.


Det er vanskelig å svare på hva man jobber med.. Her burde du følge med på ledige stillinger på f.eks Finn.no og se på arbeidsoppgavene.
For en helpdesk konsulent så jobber man med i praksis "alt" som kundene trenger hjelp med, og det du/avdelingen selv ikke klarer å løse må settes videre.
Typiske oppgaver kan være feilsøk av servere, klienter, printløsninger, nettverk. Kontakt med leverandører for å feilsøke problemer.
Mindre enkle endringer som opprettelse og endring av brukerkontoer.


Et Pro-Tip:
https://www.microsoft.com/en-us/lear...am-az-103.aspx
Ta denne sertifiseringen fra MS. Link lenger ned på siden for gratis opplæring i ditt tempo.
Azure kan man prøve gratis og selve sertifiseringen koster vel en 1.500,-

Denne kompetansen er en av de mest ettertraktede i markedet akkurat nå.
Sist endret av Alec; 27. mai 2019 kl. 08:56.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
IT-konsulent i min verden betyr aller oftest noen som har høyere utdannelse. Det trenger ikke være noe "bedre" enn en Bachelor, det er det jeg har selv, men det er sjelden jobber som har noe som helst med vedlikehold av utstyr å gjøre. Det er også viktige stillinger, for all del, men jeg har aldri hørt dem omtalt sånn.
IKT servicefag er ett.... Servicefag.

Du lærer basis nettverksoppsett og generell IT. Men om noen hadde kommet til meg å kalt seg IT konsulent etter IKT på videregående så ville jeg gransket referansene veldig nøye.

Det er også ekstremt stor forskjell fra skole til skole for man lærer det læreren kan. Vi hadde en som hadde lang erfaring med nettverksdrift i ett privat selskap så fikk lov til å teste ut penetrasjonstesting og litt mer juicy greier når vi satte opp nettverk.
Andre lærere var typiske grå, firkantede Microsoft disipler med allergi for nye teknologier.

Jeg vil også legge til at linjen endret seg for rundt 10 år siden, så om din far gikk Driftsfag (ikke servicefag) så har han nok en litt annerledes opplevelse av linjen. Først hette den IKT-driftsfag og var mer rettet mot drift, så ble den erstattet med IKT servicefag(?) som er mer fokusert på kundestøtte.
Sist endret av random105675; 27. mai 2019 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.