Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1738
Hei, folkens. Har alltid funnet mine svar her, men tenkte jeg skulle spørre ettersom jeg ikke finner ett svar (Som jeg forstår) noe sted ennå.

Vi har satt i gang en tippekonkurranse for Eliteserien (Og i samsvar med norske myndigheter blir jo selvfølgelig gevinster skattet med 50%.....) det er totalt 22 stk med på tippinga, som selvfølgelig ønsker en oppdatering i ny og ne. Her har jo jeg tenkt at "Suverent, Excel har sikkert en sjukt god løsning på dette her" men i mens jeg tenkte dette, så glemte jeg jo selvfølgelig at jeg ikke klarer å lage en Pivot tabell en gang. Det å sitte å regne på dette hver serierunde er jeg sikker på at er sterkt unødvendig, og det finnes sikkert noen relativt rutinerte mennesker her inne som har en god idè på hvordan jeg kan løse det her.

Skal forklare så godt jeg kan, om det er noe som er utydig, så er det bare å hyle ut. Skal hjelpe dere så godt jeg kan, med å hjelpe meg selv.


I Eliteserien så er det 16 lag totalt, så "Tabell A" vil da være fasitten, altså hvordan tabellen er pr dags dato og ved sesongslutt. Det er som sagt 22 to-beinte folk som har tippet sine 16 riktige, altså "Tabell B" (x22)

Reglene er forsåvidt ganske enkle, riktig plass gir null poeng, og du får ett poeng pr plass du har tippet feil. Målet er å ha så få poeng som mulig.

Eks: Vålerenga er ett lag enkelte har tippet på tredje plass, de er nå på tredje plass etter første runde, som da gir null poeng. Rosenborg på sin side er ett lag mange har tippet på første plass, de ligger pr. nå på 16 plass, dette gir da 15 poeng, ettersom man er 15 plasser unna det man tippet.



Det jeg ønsker å få til, om mulig, er å lage "Tabell A" med verdier, som jeg da kan få "Tabell B" til å justere seg selv etter ved oppdateringer av "Tabell A" - om det er forståelig. Slik at jeg slipper å gå igjennom 22 tabeller og regne på dette hver eneste runde. Noen som har peiling?
Jeg kom cirka hit før jeg leste posten på nytt og så at du ønsket poengsystem etter hvor langt unna man var.. Så dreven er jeg dessverre ikke, men dette er vel et greit utgangspunkt uansett tenker jeg, som automatisk importerer oppdatert tabell og gir poeng 0 eller 1 basert på deltakerens plassering https://gofile.io/?c=PCI3IM https://imma.gr/79406x8c27c
Trådstarter
3 0
Tusen takk! Det er ett glimrende utgangspunkt, og mye mer lettvint enn hva jeg allerede har drevet å somla med!

Nå blir bare utfordringen å få "Fasit" til å automatisk oppdatere "Tabelltips" - mulig det ikke går an for alt jeg vet. Uansett, takk for at du tok deg tiden til å hjelpe! Dette blir uansett det beste jeg har til nå, så da er det denne som blir tatt i bruk, haha. God helg
Tabelltips skal oppdateres automatisk! IF-formelen i cellen der poeng står, sjekker om laget som er tippet står på rett plass, og gir enten 1 poeng hvis den ikke gjør dette, eller 0 om den gjør det.

Ettersom tabellen importeres fra fotball.no så skal dette i teorien gå helt av seg selv. Det ser du så fort kampene avsluttes i kveld!
I see you...
NAPse's Avatar
Jeg prøvde meg litt frem, og tror jeg fikk til en løsning.



DACpleasant.xlsx

Edit:
Det er litt tricky dette her, for en som har tippa bra kan ha dårligere score enn en som har tippa midre bra.
Dette er fordi det ikke taes høyde for delte plasseringer.
Sist endret av NAPse; 6. april 2019 kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
3 0
Helt magisk DACpleasant! Dersom dette funker så er det jo helt rått, finner jo det ut i kveld ja! Igjen, tusen takk for jobben du har lagt inn!

NAPse: Så kult! Helt overlegent! Skjønner helt hva du mener, men tipper at det vil jevne seg bra ut i løpet av sesongen, ettersom det sjeldent er helt likt, selvom det selvfølgelig skjer. Turneringsbestemmelsene i eliteserien (Mulig du ikke følger med på fotball, så kun for å opplyse, ikke være "bedreviter") er som følger dersom det blir helt likt; Målforskjell, Antall scorede mål, Resultat av innbyrdes oppgjør, og evt kvalifiseringsspill, Uansett takk for at du tok det videre, ufattelig bra jobba!

Igjen, tusen takk til dere begge! Spart meg for ganske mye tidsbruk!