Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2089
Si at jeg har lastet ned all informasjon fra et sosialt medium (alt fra meldingslogger, bilder, poster, statusoppdateringer, venneforespørsler, blokkerte medlemmer etc) eller andre steder på nett hvor en oppretter brukerprofiler hvor stor rett har jeg over disse filene og innholdet i dem?

Hvis noen jeg kjenner har lastet ned disse eller deler av disse med mitt samtykke, kan jeg da med rette be de om å slette innholdet?

Man kan finne info om dette i "Terms and Conditions" og "User Conduct" eller liknende, men der er det personvern, videre deling av sensitivt innhold, beskyttelse av opphavsrett osv. som blir belyst, ikke det å sitte på filene.

Noen som har tips til hvor man evt kan lese om dette?
Jeg er litt usikker på hva du tenker her.

Personvernregler er det som eventuelt lar deg kreve at folk sletter ting.

Det, og avtalene du eventuelt har gjort med folk forut for at du gir dem filer.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Jeg er litt usikker på hva du tenker her.

Personvernregler er det som eventuelt lar deg kreve at folk sletter ting.

Det, og avtalene du eventuelt har gjort med folk forut for at du gir dem filer.
Vis hele sitatet...
Ok, kort fortalt gikt det til sånn her:
Avtalen var å gi midlertidig tilgang til profilen, samtykke til nedlasting av profil-data ble gitt for at tilgangen til profilen ikke lenger skulle være nødvendig.

Personvernreglene jeg har lest handler om å spre infoen videre, men det er ikke egentlig relevent i denne saken.

Spørmålet er om man kan kreve at datene blir slettet eller ikke. Altså om man har rett til å oppbevare dataene eller ikke.
Spørmålet er om man kan kreve at datene blir slettet eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, data kan kreves slettet. Det finnes unntak som journalistisk bruk, i etterforskningsøyemed osv.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Ja, data kan kreves slettet. Det finnes unntak som journalistisk bruk, i etterforskningsøyemed osv.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
Selvsagt, kos deg
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38

Kan personlig kun bekrefte unntaket for journalistisk bruk da jeg jobber med det. (og har fått det bekreftet av jurister i tillegg)
Sitat av Ueland Vis innlegg
Selvsagt, kos deg
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38

Kan personlig kun bekrefte unntaket for journalistisk bruk da jeg jobber med det. (og har fått det bekreftet av jurister i tillegg)
Vis hele sitatet...
Takk for det. Men jeg tviler på at denne loven gjelder i dette tilfellet?

Begrunnelse:

"Loven og personvernforordningen gjelder ved [...] behandling av personopplysninger som inngår i eller skal inngå i et register."

"Loven og personvernforordningen gjelder ikke
a) ved behandling av personopplysninger som utføres av en fysisk person som ledd i rent personlige eller familiemessige aktiviteter"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Les GDPR-forordningen. https://gdpr-info.eu/

Alt avhenger av rettsforholdet mellom partene, evt. hvem som er datasubjektet.
Sist endret av Stormen; 26. januar 2019 kl. 00:05.