Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1428
Jeg mistet lappen på bil for en del år siden, fordi jeg kjørte bil dagen etterpå jeg hadde røkt cannabis, og dette fremdels slo ut på prøvene

Jeg har selvsagt også klart å bli stoppet av politiet uten sertefikat ett par ganger etter dette, så jeg har nå 5 års utsettelse på lappen.

Men jeg har tidligere lest om tyskere og nordmenn som har reist til Polen eller andre eu land og tatt sertefikatet der.
De kan riktignok ikke kjøre i hjemmlandet, der de mistet førerretten, men de kan kjøre lovlig i alle andre land.

Jeg har flyttet fra Norge og bor foreløpig i Spania, men har planer om å bo i enten Romania eller Polen i sommer, så lurte på om det er mulig å få tatt sertefikatet der, før jeg reiser videre til varmere strøk igjen?

Jeg har ikke planer om å flytte tilbake til Norge, jeg er poensjonert og ønsker å reise, den store drømmen er å få sertefiakt og reise rundt i europa på mine gamle dager

Noen som har noen tips eller info om det er mulig å ta lappen utenlands og hvor det er lettst?

Jeg vet at en må ha bodd i landet i minst 6 måneder før en kan søke om førerkort, men har hørt at enkelte land ikke er så strenge på dette og at kjøreskolene hjelper deg med alt av søknader osv.

Jeg er villig til å reise til hvilke som helst eu land for å ta sertefiaktet, dersom det er mulig å få til
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Tjekkia, Polen, Litauen og Romania er alle gode alternativer her. Det er i grunnen opp til deg å bestemme.

Selv ville jeg valgt Tjekkia, rett og slett fordi det er vel det landet av disse som har minst dårlig rykte. Du kan jo tenke deg selv i en evt. kontroll, å vifte med norsk pass og polsk førerkort får de aller fleste varselbjellene til å ule i de uniformskleddes ører.

Null stress med førerkort fra annet land, som du sier selv, vil det førerkortet være gyldig i alle andre land enn Norge, bortsett fra evt. andre land hvor du også har mistet førerretten da. Har du sjekket rundt å ta førerkortet i Spania, hvis du allerede er der?

Ang. 6 måneders regelen, så stemmer det jo i og for seg, men vet om flere som har tatt førerkort før dette i de fire nevnte landene, fordi der nede er det meste mulig til den rette prisen Lykke til!