Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2316
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei i natten. Jeg skal legges inn om en måned for nedtrapping på diazepam og nitrazepam.(Resepter) Hele behandlingen vil skje inne på en rusklinikk hvor jeg får ADHD-utredning med det samme samt medisinering. Jeg har gått på lyrica, sobril, apodorm, valium sporadisk i 2 år. Og attentin som adhd medisin i 7år på «svarte» resepter. Valium har jeg brukt 5mnd’er straight, og ligger på 6-8 mg dagen. Jeg er livredd hva jeg har i vente, og hvor lenge jeg blir inne. Har rushistorikk så vært nede før. Kan noen gi meg en pekepin om noen skulle kjenne seg igjen?
Erfaringsmessig er lyricaen den værste å gå av, har seponert valium, apodorm, lyrica, xanor og subutex. Det tok meg tre innleggelser før jeg forsto hvor dypt alt satt. Regn med å bruke 4-8 uker med seponering, om du kjører relativt hardt regime.. skal gå greit med skikkelig oppfølging. Du nevner ikke så mye om lyricaen, hvor mange mg daglig?

Ikke legg deg inn ett parr mndr for så å skrives ut med seponeringsplan evt skal stå i dette alene. Finn deg ett skikkelig avrusningssted, så kanskje du finner ut av hvorfor du ruser deg i utgangspunktet om du allerede ikke vet. Noe jeg tviler på. Skaff deg hjelp og ta deg tida, dette er en investering!
Lykke til
Dette kan bli både det verste og det beste du har gjort i livet ditt <3

Alle skjønner at de første ukene er medium ille, de første dagene er ikke såå fælt siden man kommer inn passe medisinert - og det tar noen dager før tinga begynner å gå ut av kroppen.

Bruk denne tiden på å gjøre deg kjent med folka som er der inne, siden de kommer til å være uunnværlige når følelsene begynner å våkne igjen.
Sikt deg inn på de som virker seriøse, prøv å unngå de som heeele tiden sitter å prater rus - de folka som du nesten kan se planlegger sprekk.

Bli kjent med opplegget , og få frem at du evt. kan tenke deg å forlenge oppholdet hvis du ikke føler deg klar etter nedtrapping.
(Noen måneder når det er snakk om legemiddel-avhengighet er *ingenting*....)

Og det å bare trappes ned fra medsa løser *Ingen ting* - nytter ikke å fjerne det folk liker og putter i seg, for så å sende de rett ut igjen... Så ja, vær der så lenge du kan. Be legen om laaang nedtrappingstid siden det har bedre resultater enn kort nedtrapping. Da stormer det ikke såå hardt såå fort når du seponerer.
Har lest en og anna nok om legemiddel-avhengighet - og det er de lengre nedtrappingsplanene som har minst frafall og minst tilbakefall statistisk sett.

Dette blir en investering i livet ditt, og trøst deg med følgende ;
Selv om du skulle bli værende på rehab i 6-12 måneder, så er *ikke* det lenge sammenligna med hele livet ditt. Forvent at det tar tid før du begynner å føle på "dype" følelser igjen (sinnsro, lykke, glede, kjærlighet til de rundt deg +++ )

Desverre kommer de kjipe følelsene kjappest, og det er fort gjort å tenke "ringe legen og mekke en resept som er klar til jeg skal på perm i helga..." - Nei.

Ikke legg feller for deg selv på den måten. Vær åpen, ærlig og villig i hele behandlinga - så kommer det til å gå deg godt.
Vær forberedt på kjipe ting som ; mistanke fra ansatte hvis du en dag er litt ekstra følelsesladd en dag, ikke furte hvis det kommer surprise-urinprøver (for det gjør det) venn deg til avdelinga og reglene som er der - uansett hvor teite de måtte virke, de er der av en grunn.

Liksom, jeg tror jeg kunne skrevet i evigheter om rehab, gledene, sorgene - men du kan heller sende en pm om du lurer på mer =)
Advarer også om å knytte deg for nært til medpasientene. Både mtp. å ha sex inne på klinikk - det kan kuke til (pun intended) behandlinga for både deg og den du har deg med på uante måter...

(Er ikke bare bare å fokusere på behandlinga når Frøken Klar For Deg sitter og ser sultent på deg fra andre sia av kantina eller gruppebehandlinga...
En annen grunn til å ikke knytte deg såå mye til folka du er inne med er ; Det skal såå lite til for å bli dratt med i dragsuget hvis noen drar rus inn på huset - så velg folka dine der inne med omhu.

Til og med jeg som mener jeg "ikke liker mennesker" knytta meg kjapt til folk - og ble knust når noen sprakk og reiste, eller enda verre ; når noen av mitt "kull" døde noen år senere....

Så ja, dette er blodig alvor for mange av de der inne - og kan påvirke deg og ditt liv leeenge.
Jeg valgte bevisst å ikke skrive om de fysiske tinga som kan komme når man seponerer siden det tross alt er ting som står i pakningsvedlegget

Lykke til, jeg tror på deg, send meg en pm om du lurer på noe - og hold oss oppdatert <3