Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 35652
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Hei! Jeg fikk for ca. et halvår siden muligheten til å delta i tv-programmet Insider. I den forbindelse søkte jeg bla. her inne, for å prøve å finne noen andre som hadde erfaringer fra det å delta i programmet, men fant ingenting. Tenkte derfor jeg skal dele litt av min opplevelse rundt å delta i programmet, og å jobbe sammen med Novemberfilm-teamet (produksjonsselskapet) Kanskje det kan hjelpe noen som sitter med samme tilbud som jeg fikk?

Episoden jeg deltar i, kommer til å vises på tv når serien starter igjen på MAX i januar 2017. Jeg kan derfor ikke si så himla mye om selve episoden og det som vises. Jeg tenker mer på det med selve produksjonen, arbeidet bak osv.

De kom i kontakt med meg via en kompis. Kompisen min kjenner en av researcherne som jobber bak kulissene i serien. De trengte litt inside-informasjon fra det kriminelle bilmiljøet i Norge, og slet med å finne noen å prate med. Etter å ha konferert litt med mine nærmeste kom jeg frem til at det kunne være en spennende opplevelse og takket ja.

Må nesten bli litt personlig, så her kommer litt av min bakgrunn:
Nå i dag, når jeg skriver dette, har jeg mer eller mindre lagt min kriminelle karriere på hylla. Når dette var tema, for 6-8 måneder siden, var jeg i ferd med å legge opp, men slet med at jeg stadig fikk litt "tilbakefall" til den kriminelle løpebanen. Jeg begynte som "hobbykriminell" i en alder av 19 år og kombinerte etterhvert kriminaliteten med skole, og etterhvert også fulltidsjobb. I begynnelsen var det ingen problem å være kriminell ved siden av en ordinær jobb, men etterhvert gikk det bedre og bedre med de kriminelle greiene mine, og dårligere og dårligere med 8-16-jobben min. Da valgte jeg en karriere som yrkeskriminell.

Jeg er i dag 24 år gammel, har fullført VGS og har også noen år på universitet, så misforstå meg rett, jeg klager ikke over at jeg står dårlig stilt i dag. Jeg er fullt klar over at jeg står bedre stilt enn mange andre som har valgt en kriminell løpebane og forsøker å finne veien til en mer lovlydig retning. Og bare for å ha sagt det, min kriminalitet handlet om dokumentforfalskning, svindel/bedragerier og eksport av stjålne biler (som vi anskaffet via bedragerier) til øst-europa. Jeg snakker ikke om nark-relatert krim. Den slags har jeg veldig begrenset peiling på.

Mine grunner til å si ja til Insider:
- Litt av grunnen til at jeg sa ja til Insider, var fordi jeg tenkte at ved å blottlegge mine arbeidsmetoder og vise det til "hele Norge", så blir det mer fokus rundt dette, og jeg får et lite ekstra spark bak for å holde meg på den rette stien mot et lovlydig liv, for sjangsen for å bli avslørt vil øke.
- En annen grunn, som jeg nok aldri helt ville innrømt om noen spurte meg direkte, var at jeg er litt stolt av det jeg har utrettet, dvs. kvaliteten på det jeg har produsert av forfalskninger og metodene jeg har funnet frem til for å oppnå det jeg vil. Jada moral-politi, jeg vet jeg burde skjemmes over det, men jeg sliter litt med å skamme meg over det... Det å kunne vise dette frem på tv, synes jo den narsissistisk og selvopptatte delen av meg er litt moro
- Til slutt har jeg mange ganger sett på Insider og tenkt "Kan de ikke prate om noe annet enn nark for en gangs skyld?" og tenkte derfor at nå har jeg muligheten til å påvirke dem slik at de fokuserer på andre ting enn nark, for det finnes mye annen krim jeg synes de også kunne tatt opp i programmene sine.

Prosessen for å bli med:
Kompisen min som kjenner researcheren, satte opp et møte med denne researcheren, så vi tre møttes i en park i Oslo og jeg ble bedt om å fortelle litt om min virksomhet og min "kriminelle CV". Etter det første møtet spurte de om jeg kunne dokumentere noe av det jeg hadde snakket om. Jeg fant frem min eneste dom fra Lagmannsretten, og sa det i grunnen er alt som dokumenterer det. Jeg har ikke akkurat delt ut kvitteringer når jeg eksporterte stjålne biler liksom...

Jeg hadde flere møter med denne researcheren, etterhvert også alene uten kompisen min. Etter flere møter begynte jeg sånn smått og stole på han, og på hans oppfordring viste jeg han litt "beviser", bla. kortprinteren min, 300 blanke PVC-kort, Photoshop-maler på diverse offentlige dokumenter, falske registreringsskilter og i det hele tatt masse som backet opp historien min. Jeg må si jeg har fått betydelig mye mer troverdighet til de som har deltatt på programmet tidligere når jeg selv opplevde hvor grundige de var i bakgrunnssjekken av meg.

Researcherne som jobber med å sjekke ut folk, er heller ikke pappagutter med sleik og BI-utdannelse, men personer som i ulik grad har vært i lovens gråsone selv. Følte i grunnen det var en positiv ting, for da er det lettere å bygge tillit til vedkommende. Researcheren var også den eneste jeg forholdt meg til gjennom hele prosessen, så man slipper alt mulig av fotografer, reportere osv.

Etter at han fikk se svart på hvitt hva jeg hadde av utstyr og muligheter, møttes vi på nytt i Oslo for å prate om selve episoden. Han fortalte litt om hva de så for seg, hvordan de vil legge det opp, og jeg svarte på hva jeg var villig til å vise og hva som ikke var aktuelt fra min side.

Når selve filmingen skulle starte, hadde jeg ikke møtt verken programleder eller noen i kamerateamet tidligere, kun researcheren. Han var også tilstede under filmingen, men hele tiden bak kamera som min kontaktperson, så seerne får ikke sett han.

Filmingen startet, og de kom til Sverige (hvor jeg bor) for å møte meg. De hadde allerede de første 15-20 minuttene av episoden, som blant annet involverte kompisen min og noen som hadde vært offer for den type saker jeg hadde drevet med. Jeg møtte reporter og tv-teamet 3-5 ganger ved ulike anledninger, hovedsaklig ved at de kom når det passet meg, dit det passet meg. Jeg fikk også kontrollere hvor de filmet når jeg tok de med rundt omkring og hadde i grunnen ganske så stålkontroll på hva som ble fanget på kamera. Dette var noe jeg var lovet på forhånd, men som jeg var litt usikker på om de kom til å oppfylle - men det gjorde de altså.

I etterkant av innspillingen har jeg hatt sporadisk kontakt med researcheren. Jeg har sett 3 utkast til episoden og fått komme på tilbakemeldinger på blant annet sladden de legger på, stemmevrengningen på stemmen min og evt. scener jeg ikke ønsker de benytter. Det var bla. noen scener jeg angret i ettertid på at jeg sa ja til, som de klippet bort så fort jeg ga beskjed til dem om at jeg ikke ønsket at det ble brukt. Så der har de vært veldig imøtekommende. Jeg var for en ukes tid siden i Oslo og så "the final version", altså det som kommer på tv, og syntes i grunnen det ble ganske bra om jeg får si det selv.

Jeg må ærlig talt si at jeg angrer ikke på at jeg deltok i serien. Det er veldig flinke folk som jobber i kulissene på serien, og man føler seg hele tiden ivaretatt med tanke på anonymitet og slikt. Om noen andre sitter med tilbud om å delta, vil jeg i grunnen bare si "Kjør på"

Dette ble et veldig langt innlegg. Om noen lurer på noe, er det bare å stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan Og til eventuelle moral-politifolk her inne: Jeg er ferdig med krim og på vei over til en normal hverdag nå, så håper vi kan la fortid være fortid og droppe skjenneprekener om hva man burde og ikke burde gjøre her i livet...
Hehe, synes at du i all hovedsak besvarte alt jeg kunne funnet på å spurt om i det innlegget, så bra skrevet! Vil tro du og klarte å gi selve serien litt mer troverdighet, ihvertfall i mine øyne.

Er det et stort nettverk av nordmenn, som holder på som du gjorde, idag? Du kan vell omtales som en bakmann og du har vell sikkert en anelse hvor omfattende det er nå til dags?


Sporer vell helt av nå og dette besvarer du vell sikkert i episoden, men folk blir jo nysgjerrig. Håper den lovlydige stien behandler deg godt og all lykke videre!
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hehe, synes at du i all hovedsak besvarte alt jeg kunne funnet på å spurt om i det innlegget, så bra skrevet! Vil tro du og klarte å gi selve serien litt mer troverdighet, ihvertfall i mine øyne.

Er det et stort nettverk av nordmenn, som holder på som du gjorde, idag? Du kan vell omtales som en bakmann og du har vell sikkert en anelse hvor omfattende det er nå til dags?


Sporer vell helt av nå og dette besvarer du vell sikkert i episoden, men folk blir jo nysgjerrig. Håper den lovlydige stien behandler deg godt og all lykke videre!
Vis hele sitatet...
Hehe, jo takk! Jeg burde vel kanskje egentlig startet en tråd når jeg først var i kontakt med dem og oppdatert underveis, men jeg kom aldri så langt.

Jeg leverte i all hovedsak til to ulike litauiske gjenger. Du kan vel si det slik at antallet personer som har norsk pass og utfører bestillinger fra dem er særdeles begrenset, og kan vel høyst sannsynlig telles på en hånd. De har riktignok massevis av sine egne landsmenn som gjør tilsvarende jobber da...

Jo takk, nå har jeg eget firma som driver med det stikk motsatte, verdisikring av kjøretøy, så kan jo si jeg fremdeles er i bransjen, bare på andre siden Har fått vite at min episode blir episode nr. 1 i sesong 6, som starter på MAX i midten av januar ca. Sist jeg pratet med dem var ikke den eksakte datoen bestemt ennå
Nå blir dette nærmest en AMA tråd, men som Mozzie sier blir man jo nysgjerrig

Hvordan vurderte du risikoen da du holdt på? Jeg klarer ikke komme på noen spesielle saker jeg har hørt om hvor politiet har gått inn for å ta bakmennene i en sånn bransje. Hører jo bare om nark hele tida, og virker som om det er det enkleste å etterforske så da prioriterer de det.

Var du/dere nære ved å bli tatt til tider? Var det mye stress? Hvordan havnet du der i det hele tatt?

Får vel legge til at Insider har fått ekstra respekt fra meg og nå, veldig ålreit å lese om journalister som tar kildene sine så på alvor!
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Var du/dere nære ved å bli tatt til tider? Var det mye stress? Hvordan havnet du der i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Det blir et veldig langt svar om jeg skal gå i dybden på det, så må nesten oppfordre deg til å se episoden når den kommer, for der går jeg litt innpå det Men jeg og to andre kompiser som "hjalp meg litt" ble tatt en gang. Før det hadde jeg rent rulleblad. NRK sin artikkel 1. NRK sin artikkel 2. (I avisartiklene omtales jeg som 20-åringen)

De to kompisene mine var veldig samarbeidsvillige med politiet, og hevdet det fantes et mottakernettverk. Heldigvis for meg var jeg den som hadde kontakten med utlandet og ikke dem, og jeg snakket jo ikke. Politiet klarte derfor aldri å bevise noe mottakerapparat i retten, og det endte derfor med at det ble avfeid som "guttestreker som var dradd litt langt". Kompisene mine slapp med samfunnstjeneste, jeg fikk et års ubetinget fengsel. Med tanke på at vi snakker om to BMWer til snaut 600.000 kr/stk + to litt mindre verdifulle VW, alle splitter nye den gang (2013), vil jeg si vi kom greit ut av det. Bilene var vel verdt ca. 2 millioner kroner til sammen.

Det var også en viktig lærdom for meg. To rettsrunder (anket dommen fra Tingretten), etterfulgt av i underkant av et år bak murene gir en liten realitetsorientering... Så etter dette trådte jeg jo uhyre varsomt. Som du sier selv, de er faktisk betydelig mye mer opptatt av nark enn "min bransje", så om man tar sine forhåndsregler vil jeg påstå man kan holde på mer eller mindre uhindret ganske lenge. Når jeg ble tatt var jeg relativt fersk med tanke på politikontakt, og altfor uforsiktig, derfor gikk det galt. Men man lærer av sine feil


Sitat av seroto9n Vis innlegg
Får vel legge til at Insider har fått ekstra respekt fra meg og nå, veldig ålreit å lese om journalister som tar kildene sine så på alvor!
Vis hele sitatet...
Jeg ble faktisk veldig overrasket selv over hvor grundig de faktisk går til verks. Såklart vil jo dem vite at de ikke viser en eller annen fjott som bare forteller historier for å komme på tv, men det var jo som jeg sa til dem, at det er jo grenser for hvor mange beviser på den virksomheten man driver, som man faktisk tar vare på. Også når det kommer til kildevern og anonymitet er de veldig proffe synes hvertfall jeg
tjener man penger på å være med?
Har ett par spørsmål jeg håper du har mulighet til å besvare:

- Hvordan kom de (Max) i kontakt med deg i første omgang?
- Hvordan startet du i bransjen?
- Hvor mye ville du få i utbytte pr bil kontra bilens salgspris fra forhandler?
- Vet du hva som skjedde med bilene i Øst-Europa? Ble de solgt i deler, eller ble det ordnet med nye, falske papirer?

Ellers takker jeg for god lesning. Ser fram til å se episoden på nyåret!
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Amistad Vis innlegg
tjener man penger på å være med?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. De betaler en mindre sum for tiden din, med tanke på at det går ganske mange timer med i selve planleggingen og senere også filmingen. I tillegg dekker de jo utgifter man har knyttet til det, f.eks leiebil osv.

Så går vel littegrann i pluss, men vi snakker ikke mange kronene, så det er ikke noe man sier ja til for å bli rik akkurat

Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Har ett par spørsmål jeg håper du har mulighet til å besvare:

- Hvordan kom de (Max) i kontakt med deg i første omgang?
- Hvordan startet du i bransjen?
- Hvor mye ville du få i utbytte pr bil kontra bilens salgspris fra forhandler?
- Vet du hva som skjedde med bilene i Øst-Europa? Ble de solgt i deler, eller ble det ordnet med nye, falske papirer?

Ellers takker jeg for god lesning. Ser fram til å se episoden på nyåret!
Vis hele sitatet...
Føler i grunnen jeg har beskrevet i tråden hvordan de kom i kontakt med meg, det var en kompis som kjenner til en av researcherne i serien. De hadde allerede et offer for bilsvindel som skulle stå frem og fortelle sin historie om hvordan han ble svindlet, også ville de ha hjelp fra noen i miljøet til å prøve å finne bilen hans, eller finne ut hva som skjedde med bilen hans, og da lurte de på om jeg kunne gi de et innblikk i den verdenen

Startet mer eller mindre som en tilfeldighet. En kollega fra Litauen på deltidsjobben jeg hadde ved siden av skolen visste jeg var relativt dreven på Photoshop og jeg begynte smått med litt dok.falsk osv for han. Som i alle andre jobber, får man flere oppgaver og mer ansvar etterhvert, sånn var det også her...

Jeg hadde en prisliste å forholde meg til, og det varierer veldig fra bil til bil hva man får for dem. F.eks var mine kunder veldig glad i Mercedes, så en 1-3 år gammel Mercedes kunne jeg få alt fra 8-15.000 euro for, avhengig av modell og utstyr. La oss si vi leverte 2 biler/mnd så sier det seg selv at det ble noen kroner utav det. Du skal deale ganske heftige mengder stoff for å komme opp i samme summer...

Noen biler ble ribbet ned i deler og solgt "i tusen biter", mens andre får stemplet inn nye chassisnummere og eksporteres videre til Russland, Ukraina og Kaliningrad. Det kommer helt an på bilen og etterspørselen.

Bare hyggelig det
Sist endret av Btyven; 20. desember 2016 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen "kostbare" biler som ikke blir utsatt for slikt?
Så promoen på tv akkurat. Ser ut til å bli en bra sesong. Skal bli interessant å se noe annet enn bare narkotull
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Er det noen "kostbare" biler som ikke blir utsatt for slikt?
Vis hele sitatet...
Vel, det er pr. dags dato ingen etterlyste Tesla Model S i Norge. De som har blitt stjålet, blir funnet igjen i løpet av et døgn eller to. Fordi Tesla har et sabla bra sporingssystem i bilen med to sendere som er litt vrient å jamme. Det er foreløpig ingen som har gjort et seriøst forsøk på å "trylle bort" en Model S i Norge. Men jeg vet det finnes etterspørsel etter de bilene nedover i Europa, og jeg vet hvordan man setter også Model S-en ut av spill, så det er vel bare et tidspørsmål før noen andre gjør det.

Jeg vurderte på et tidspunkt å gjøre det, bare for å kunne være den første som fikk en Model S til å forsvinne fra Norge for godt, men kom heldigvis på bedre tanker før det skjedde

Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Så promoen på tv akkurat. Ser ut til å bli en bra sesong. Skal bli interessant å se noe annet enn bare narkotull
Vis hele sitatet...
Det blir faktisk to episoder om meg, så bare å glede seg Første episode er litt sånn "bli kjent"-greie, andre episode drar vi til Litauen. Første episode vises på MAX 3. januar kl. 21:30. Episode 2 kommer vel uka etterpå.

Må jo bare spørre, er promoen de viser på tv den samme som ligger på Facebook-siden? Siden jeg bor i Sverige, og ikke får inn MAX, har jeg jo ikke sett reklamen på tv selv..
Sist endret av Btyven; 1. januar 2017 kl. 14:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
en time til første episode blir vist på max, dette blir spennende!
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Det blir veldig moro! Ble nettopp gjort oppmerksom på at Dagbladet har omtalt episoden. Artikkelen finner du her
Hva skjer med bilskiltene?
Designet av sifrene var jo totalt forskjellig fra dagens bilskilt. Jeg hadde spottet disse skiltene med en gang ute i trafikken.
Sitat av Ziggity Vis innlegg
Hva skjer med bilskiltene?
Designet av sifrene var jo totalt forskjellig fra dagens bilskilt. Jeg hadde spottet disse skiltene med en gang ute i trafikken.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er skrifttypen de bruker i Sverige? Uansett, jeg tviler på at du hadde kjørt forbi en bil med et skilt i den skrifttypen og ringt politiet + huske hva slags bil og regnnret som var på bilen.

Det var ikke helt likt, men likt nok, som han sa.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Kanskje det er skrifttypen de bruker i Sverige? Uansett, jeg tviler på at du hadde kjørt forbi en bil med et skilt i den skrifttypen og ringt politiet + huske hva slags bil og regnnret som var på bilen.

Det var ikke helt likt, men likt nok, som han sa.
Vis hele sitatet...
De har den fonten i Sverige, ja. Men det var vel et forsøk på å kombinere et norsk skilt.

Ville nesten trodd at automatiske skiltgjenkjenningssystemer fanget opp at det var noe funky med skiltet.
Sitat av Ziggity Vis innlegg
Hva skjer med bilskiltene?
Designet av sifrene var jo totalt forskjellig fra dagens bilskilt. Jeg hadde spottet disse skiltene med en gang ute i trafikken.
Vis hele sitatet...
Disse er jo mest for å bilen ut av landet, så svenske, tyske eller polske tollere/politi vil ikke se forskjell med første øyekast.
Sitat av Ziggity Vis innlegg
De har den fonten i Sverige, ja. Men det var vel et forsøk på å kombinere et norsk skilt.

Ville nesten trodd at automatiske skiltgjenkjenningssystemer fanget opp at det var noe funky med skiltet.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke, hva om du har bobil og syklene foran som dekker skiltene? Da må du lage til et skilt som viser reggnr.

Kjøretøyforskriften
Transport av sykkel:
a. Ved transport av sykkel på tvers av bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens side skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 gjelder ikke for slik transport.
b. Dersom sykkelen skjuler bilens lys eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjon som viser motorvognens identitet.
Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.
c. Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.
Vis hele sitatet...
Det jeg alltid har lurt på i tilfeller hvor produsenten skjuler identiteten til en person som har utført kriminelle handlinger, kan ikke politiet/domstolen kreve at de gir navn og info?
Sitat av hotline Vis innlegg
Det jeg alltid har lurt på i tilfeller hvor produsenten skjuler identiteten til en person som har utført kriminelle handlinger, kan ikke politiet/domstolen kreve at de gir navn og info?
Vis hele sitatet...
De er dekket av kildevernet som alle andre aviser/journalister.
Sitat av hotline Vis innlegg
Det jeg alltid har lurt på i tilfeller hvor produsenten skjuler identiteten til en person som har utført kriminelle handlinger, kan ikke politiet/domstolen kreve at de gir navn og info?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ikke. Det ville satt en effektiv stopper for all gravejournalistikk. Er jo blant annet derfor denne saken fikk en del omtale og furore.
Sist endret av m0b; 3. januar 2017 kl. 23:36.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Ja, fonten har tidligere vært brukt i Sverige, og er pr. dags dato i bruk i Polen. Tyskland har også brukt den på et tidspunkt, usikker på om de fremdeles bruker den. Det er selvsagt ikke meningen å bruke disse skiltene i Norge, da det vil skille seg ut for lett. Det er jo kun til transporten ut av Norge, altså etter at man har kommet over på svensk side og på tur nedover. Når det er sagt, jeg har kjørt flere biler med slike skilter i Norge, til og med blitt stoppet et par ganger i promillekontroller og diverse, aldri fått en kommentar om skiltene, så det funker i Norge også

Som allerede nevnt av andre, kildevernet til journalistene gjør at de kan ha kontakt med kriminelle uten å måtte fortelle politiet om det. Politiet får kun se det "alle andre" ser, altså det som sendes på tv. Ellers hadde jo ingen ville stilt opp på slike programmer og artikler, og det hadde gjort jobben til pressen veldig vanskelig.
Kan godt være det blir en interessant episode, men jeg sliter med kredibiliteten til den serien der. De der episodene om smugling hvor de er i polen og lithauen bærer preg av at de snakker med helt lavtstående personer som er med på serien kun pga. betaling og at de er desperate etter penger. Episoden om doping var helt jalla, episoden om narkosalg med noe ungdommer i Norge var helt jalla. Episoden om den åpne russcenen i Bergen var helt jalla. I bunn og grunn har de fleste episodene vært med folk som har snakket om ting de virker som har 0 peiling på, men som de snakker om siden de får betalt, og så er det vinklet helt sinnsykt dramatisk. I episoden om parken i Bergen var det vel snakk om at personen de hadde med og gjøre var død, så plutselig bare dukket han opp. Den episoden om boligmarkedet i spania handlet knapt nok engang om det de reklamerte om det de reklamerte om at den skulle handle om

Alltid og slått meg at når insider er med på kriminalitet så er det bare fiktivt og. Hvor vanskelig hadde det vært og fulgt med de der programlederne over en periode. Hakket bedre enn det der Norge på dop programmet som var ren katastrofe...men ikke med mye

Det mest av største interesse nevner du ikke noe om - Hva fikk du for og være med?
Sist endret av et eller annet; 4. januar 2017 kl. 04:10.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det mest av største interesse nevner du ikke noe om - Hva fikk du for og være med?
Vis hele sitatet...
Ts har vell svart vagt på dette. Men regner ikke med at han skal komme med noen konkrete tall

Sitat av Btyven Vis innlegg
Både ja og nei. De betaler en mindre sum for tiden din, med tanke på at det går ganske mange timer med i selve planleggingen og senere også filmingen. I tillegg dekker de jo utgifter man har knyttet til det, f.eks leiebil osv.

Så går vel littegrann i pluss, men vi snakker ikke mange kronene, så det er ikke noe man sier ja til for å bli rik akkurat
Vis hele sitatet...
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
I bunn og grunn har de fleste episodene vært med folk som har snakket om ting de virker som har 0 peiling på, men som de snakker om siden de får betalt, og så er det vinklet helt sinnsykt dramatisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er i stor grad veldig enig med deg, de aller fleste programmene er folk som overhodet ikke har noe de skulle sagt om noe som helst. I tillegg til alle episodene du nevner, vil jeg også legge til den episoden der de fulgte to Oslo-gutter som skulle prøve å bygge seg opp som kokainselgere. Det endte med at de satt å røyka heroin og løp rundt på Oslo S og spurte tilfeldige narkomane om de kunne fikse kokain, og guttene hadde jo på ingen måte noe nettverk for leveranse av varer. Mye latterlige episoder sånn sett.

Dette var også en av grunnene til at jeg sa ja. Jeg opplever at tidligere sesonger gjerne har vært godt produsert rent filmteknisk osv, men at de har manglet en del på research-fronten. Selv synes jeg episoden ble veldig bra egentlig, men absolutt åpen for andre innspill.

Virker som du ikke har sett episoden ennå, den ble vist på MAX igår kl. 21:30. Reprise kommer i dag kl. 22:30. Evt. kan den sees på nett. Skriv gjerne hva du synes etter å ha sett den

Sitat av hideout Vis innlegg
Det mest av største interesse nevner du ikke noe om - Hva fikk du for og være med?
Vis hele sitatet...
Som nevnt i tidligere kommentar, så betaler de ikke nok. Nøyaktig sum får jeg ikke si. La oss si det slik, at jeg forstår hvorfor folk ikke gidder å stille opp litt høyere oppe i næringskjedene, for det er ikke spesielt godt betalt...
Skal se den ikveld, kan kommentere etter det. Har alltid tenkt at det er penger/kriminelle sin unødige trang til og fortelle om hva de har gjort, noe som forsåvidt ligger naturlig hos mennesket som gjør at folk stiller opp på det der. Har vært mye håpløse folk med der iallefall. Tvilsomt at noen aktive/seriøse kriminelle som har noe og tape stiller opp på noe slikt
Nå er jo ikke insider ment å være ett gravende program men de skildrer i hovedsak hverdagskrim som foregår rett borte i gata hvor du bor.
Så halve episoden før jeg måtte på skolen i dag.
Ser bra ut og jeg skal se resten. Liker han som var med deg mye bedre enn han andre i redaksjonen som har så uren hud. Han overdramatiserer alt.

Kult det med skiltene du fikk laget i forkant
Sist endret av Pope; 4. januar 2017 kl. 10:49.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Har alltid tenkt at det er penger/kriminelle sin unødige trang til og fortelle om hva de har gjort, noe som forsåvidt ligger naturlig hos mennesket som gjør at folk stiller opp på det der. Har vært mye håpløse folk med der iallefall. Tvilsomt at noen aktive/seriøse kriminelle som har noe og tape stiller opp på noe slikt
Vis hele sitatet...
Det har du jo i grunnen helt rett i, etter min mening hvertfall. Grunnen til at jeg stilte opp er jo en blanding av at jeg holdt på å legge opp og avslutte den delen av livet mitt, og at jeg såklart synes det er litt moro å vise "halve Norge" hva jeg får til, og hva som er mulig. I og med at jeg er ferdig med den slags nå, så har jeg lite å tape på å vise det.

Hadde jeg fremdeles vært aktiv, hadde det ikke vært tema en gang å stille opp på noe sånt...

Sitat av Pope Vis innlegg
Så halve episoden før jeg måtte på skolen i dag.
Ser bra ut og jeg skal se resten. Liker han som var med deg mye bedre enn han andre i redaksjonen som har så uren hud. Han overdramatiserer alt.

Kult det med skiltene du fikk laget i forkant
Vis hele sitatet...
Usikker på hvem du mener som har uren hud. Personlig har jeg alltid likt han reporteren jeg fikk (Stein Morten) frem til jeg møtte han. Syntes han ble litt vel varm i trøya etterhvert, og var på nippet til å be dem pakke sakene og dra hjem, spesielt under produksjonen av episode 2. Løste det ved å putte han inn baki en varebil noen timer, så fikk jeg jekket han ned litt Det blir vist i episode 2...

Skiltene var moro ja, måtte jo bare gi han et ekstra skilt, man vet jo aldri når man får bruk for det
Sist endret av Btyven; 4. januar 2017 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Denne episoden får en seer til senere ikveld. Men må spørre; I dagbladet hvor du viste hvordan du jobbet så fikk du det du trengte. Hentet du også bilen, eller lot du det bli med det som ble vist?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Denne episoden får en seer til senere ikveld. Men må spørre; I dagbladet hvor du viste hvordan du jobbet så fikk du det du trengte. Hentet du også bilen, eller lot du det bli med det som ble vist?
Vis hele sitatet...
Det som vises i klippet på Dagbladet var kun noe jeg gjorde for kameraet sin skyld. Har faktisk tenkt å sende Dagbladet en mail i dag og be dem rette det, for ut fra artikkelen så virker det jo som jeg faktisk hentet bilen også. Var aldri i kontakt med bilforhandleren som hadde den bilen vi "pekte oss ut" i det hele tatt, kun Santander for å demonstrere hvor enkelt det var.
For meg var dette lett en av de bedre episodene. Virker som du har god oversikt over miljøet, både her til lands og i utlandet. Interessant og informativt. Blir kanskje litt offtopic, men er det noen spesiell grunn til at du valgte Santander som långiver i både dagbladet og på tv-programmet? Er de lettere å få innvilget lån fra i forhold til andre småbanker, eller er det bare tilfeldig?
Sist endret av mrocean; 4. januar 2017 kl. 21:36.
Spør virkelig ikke utlåner om gyldig legitimasjon fra deg når du går inn og handler en bil til 400k+? Regner med det er en del av businessen å lage falsk ID om dette er vanlig, men kan ikke huske det ble nevnt i programmet.

Når det gjelder sikkerhetspapiret: Hvor vanskelig er det å få tak i? Regner med du ikke bare vandrer inn på Clas Ohlson og kjøper det.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Regner med det er en del av businessen å lage falsk ID om dette er vanlig, men kan ikke huske det ble nevnt i programmet.
Vis hele sitatet...
Det var jo en bit av episoden på et hotellrom i Oslo hvor det ble lagt frem at han kjøpte IDene som brukes fra div. dørvakter etc..
Sist endret av SDRLx3; 4. januar 2017 kl. 23:00.
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Det var jo en bit av episoden på et hotellrom i Oslo hvor det ble lagt frem at han kjøpte IDene som brukes fra div. dørvakter etc..
Vis hele sitatet...
Disse identifikasjonspapirene brukte han kun (slik jeg forsto det) til å opprette mobilnummer som ikke kunne spores tilbake til han selv. Tviler på at samtlige i bunken de viste frem hadde høy nok kreditt til å få innvilget fullfinansiering på en bil til 600k ++, ei heller at de driver eget firma som er kredittverdig i en sådan grad.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Helt genialt med å skaffe en kopi av bilskiltet til programlederen. Ekstremt spennende! Godt jobba
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av mrocean Vis innlegg
Disse identifikasjonspapirene brukte han kun (slik jeg forsto det) til å opprette mobilnummer som ikke kunne spores tilbake til han selv. Tviler på at samtlige i bunken de viste frem hadde høy nok kreditt til å få innvilget fullfinansiering på en bil til 600k ++, ei heller at de driver eget firma som er kredittverdig i en sådan grad.
Vis hele sitatet...
Nei, du har selvfølgelig rett. Mente bare at det var slik TS fikk tak i IDer til diverse ting.
Det er jo lett å kjøpe en bunke stjelte IDer, for deretter å søke på navn i Proff etc å se om vedkommende er i en mellomstor bedrift... Men dette her vet TS bedre enn noen andre
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrocean Vis innlegg
For meg var dette lett en av de bedre episodene. Virker som du har god oversikt over miljøet, både her til lands og i utlandet. Interessant og informativt. Blir kanskje litt offtopic, men er det noen spesiell grunn til at du valgte Santander som långiver i både dagbladet og på tv-programmet? Er de lettere å få innvilget lån fra i forhold til andre småbanker, eller er det bare tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Takk for det! Hyggelig å høre at det settes pris på!

Vel, nå er jo for det første klippet i Dagbladet bare et utdrag fra tv-programmet, altså er det ikke to ulike klipp. Santander er definitivt lettest å få finans hos, de er så sløve at det burde ikke vært lov! Jeg har brukt DNB og Nordea ved et par anledninger, men de er betydelig flinkere til å sjekke opplysninger og stille spørsmål, og de har også høyere krav til kredittverdighet, så det krever mer forberedelse. Så Santander er absolutt best/verst (avhengig av øyet som ser..) på det

Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Spør virkelig ikke utlåner om gyldig legitimasjon fra deg når du går inn og handler en bil til 400k+? Regner med det er en del av businessen å lage falsk ID om dette er vanlig, men kan ikke huske det ble nevnt i programmet.

Når det gjelder sikkerhetspapiret: Hvor vanskelig er det å få tak i? Regner med du ikke bare vandrer inn på Clas Ohlson og kjøper det.
Vis hele sitatet...
Uten å gå alt for mye i dybden på det, så finnes det finansieringsbevis som man får på en spesifikk bil, og finansieringsbevis som er mer generelt som ikke er knyttet til en spesiell bil, men kun viser summen man har innvilget lån på. Førstnevnte ble brukt til å hente ut bilen til bilforhandleren som står frem i episoden, sistnevnte ble innvilget (men aldri brukt) når jeg pratet med Santander på telefon på den uterestauranten som man ser i klippet. Enten banken eller bilforhandler skal i teorien kreve ID (førerkort/bankkort/pass) sammen med dokumentene, men i praksis er de altfor dårlig på dette. Men om jeg i tillegg får tak på personnummeret til den jeg hevder å være (dvs. daglig leder/styreleder i et gitt firma), så har jeg muligheten til å lage ID som vil passere bankens/bilforhandlerens kontroll, så sånn sett hadde ikke et krav om ID stoppet meg...

Sikkerhetspapir kan bestilles på nettet. Før Insider kom var jeg gått tom, men stakk ned på et lokalt trykkeri ikke så altfor langt hjemmefra. De hadde noe der, så fikk en bunke på ca. 50 ark gratis av dem...

Sitat av mrocean Vis innlegg
Disse identifikasjonspapirene brukte han kun (slik jeg forsto det) til å opprette mobilnummer som ikke kunne spores tilbake til han selv. Tviler på at samtlige i bunken de viste frem hadde høy nok kreditt til å få innvilget fullfinansiering på en bil til 600k ++, ei heller at de driver eget firma som er kredittverdig i en sådan grad.
Vis hele sitatet...
Stemmer, IDene som vi har fått tak på via dørvakter, brukes kun til å registrere telefonnummeret på. Vedkommende som har mistet sin ID på byen vil normalt sett ikke bli utsatt for noe større svindel enn å få et kontantkort registrert i sitt navn.
Sist endret av Btyven; 4. januar 2017 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger jo selvfølgelig ikke svare. men stakk du fra en åpen soning for ca 2 år siden?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Helt genialt med å skaffe en kopi av bilskiltet til programlederen. Ekstremt spennende! Godt jobba
Vis hele sitatet...
Hehe, litt kreativ må man være! Takker

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Du trenger jo selvfølgelig ikke svare. men stakk du fra en åpen soning for ca 2 år siden?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke prøvd ennå nei...
Sist endret av Btyven; 4. januar 2017 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ridder av 1. klasse
Syns dette var en veldig spennende episode, gleder meg til neste episode!
Endelig noe annet enn narko og prostitusjon.

Det er en ting jeg er litt nysgjerrig på, hva gjorde du med pengene du fikk for svindlingen?
Reporteren sier at huset ditt ikke bærer preg av et liv i luksus
Hvordan fikk du betalt? Kontanter? Hvitvasket du pengene?
Det må jo ha blitt endel penger, hvis du kunne få mellom 8-15.000 Euro pr bil?
Hvor mange biler leverte/svindlet du pr år?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det er en ting jeg er litt nysgjerrig på, hva gjorde du med pengene du fikk for svindlingen?
Reporteren sier at huset ditt ikke bærer preg av et liv i luksus
Hvordan fikk du betalt? Kontanter? Hvitvasket du pengene?
Det må jo ha blitt endel penger, hvis du kunne få mellom 8-15.000 Euro pr bil?
Hvor mange biler leverte/svindlet du pr år?
Vis hele sitatet...
Joda, det blir jo noen kroner etterhvert. Noe veldig dyptgående svar på det ønsker jeg dog ikke å gi på et åpent forum slik som her, regner med du også forstår det. Men kan jo si såpass at det finnes jo mange ulike investeringsmuligheter og steder man kan plassere penger da.

Stemmer forsåvidt at jeg ikke lever noe liv i luksus, jeg kjører en gjennomsnittlig (lovlig) bil, har en gjennomsnittlig garderobe, lager maten min selv og har vel ingen spesielt dyre vaner sånn sett.

Antall biler pr. år er vondt å fastslå konkret. I 2016 var jeg involvert i 3 biler, enten ved at jeg selv hadde hentet bilen og tatt hele jobben selv, eller ved fungerte som mellommann mellom en person som allerede har stjålet en bil og ønsker å kvitte seg med den, og jeg bare har vært mellomleddet mellom vedkommende biltyv og mottakernettverket i Litauen. I alle årene før 2016 har jeg dog null peiling. Som jeg sier i episode 2 (som vises neste tirsdag), det er mer enn 10 biler, men mindre enn 100. Nøyaktig tall har jeg ikke.

Om du, eller noen andre, har mer dyptgående spørsmål som handler om meg og det jeg gjorde konkret, så tar jeg heller det på PM. Tråden her var vel mer om selve samarbeidet med teamet i Insider, selvom jeg absolutt har forståelse for at det er interessant
Takk for at du er så ærlig.

Det jeg sliter litt med å forstå er at man velger å stole såpass på insider gutta, de kan jo fucke det til for deg relativt lett. Vi de sa er de jo i kontakt med en selger som har tap an halv milion og er i kontakt med deg som har stjålet bilen. Er du ikke litt redd for at de kan avsløre for mye og deg ved en feil til selger?

Er du betenkt over at produksjonselskapet kommer til å ha lagret filmene, og intervjuene av deg i uoverskuelig framtid?
Vanskelig å vite hva som skjer med arkivet i det lange løp?!
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av nevlen Vis innlegg
Takk for at du er så ærlig.

Det jeg sliter litt med å forstå er at man velger å stole såpass på insider gutta, de kan jo fucke det til for deg relativt lett. Vi de sa er de jo i kontakt med en selger som har tap an halv milion og er i kontakt med deg som har stjålet bilen. Er du ikke litt redd for at de kan avsløre for mye og deg ved en feil til selger?

Er du betenkt over at produksjonselskapet kommer til å ha lagret filmene, og intervjuene av deg i uoverskuelig framtid?
Vanskelig å vite hva som skjer med arkivet i det lange løp?!
Vis hele sitatet...
Vel, den problemstillingen er jo noe av det som gjør en slik produksjon veldig vanskelig. De er for det første veldig flinke til å bygge opp tillit, og man får jo et tillitsforhold til dem. Såklart - det kan de jo velge å bryte om de skulle finne det for godt. Da bryter de dog også med alt av presseetiske regler, og det vil mer eller mindre bety slutten for Novemberfilm (produksjonsselskapet) om de skulle gjøre noe sånt.

For å si det slik, under innspillingen av episode 2 ble jeg i tvil på om kanskje noen i teamet der drev å matet informasjon videre til politiet. Viste seg senere at det ikke stemte da, så de er forsåvidt renvasket fra det nå, så skal ikke dvele for mye rundt det. Men da tok jeg noen ukers pause fra dem og tilbrakte litt tid nede i Litauen for å grave litt rundt å finne ut hva som hadde skjedd (alt dette vises i neste episode).

Deretter dro jeg hjem til Sverige, inviterte dem bort en tur og satt meg ned med dem og forklarte at tysting er noe både jeg og litauerne ikke er nevneverdig begeistret for. Selv er jeg ikke spesielt verken voldelig eller aggressiv. Men Kaunas (byen i Litauen) er den byen i Europa med høyest mordrate, så det er ikke så veldig vanskelig å få tak i folk som er mer voldelige enn meg selv... Så sånn sett føler jeg meg i grunnen ganske trygg
Takk for redegjørelsen!

Klart man har evt gatejustis man kan henvende seg til, men det ville jo vært en meget usikker dør å åpne, hvis noen av de hadde starta å plapre til politiet.

Har/hadde du noen kontroll hvordan hvem som har tilgang til å se/jobbe med produksjonen etter at du hadde filmet? Jeg tenker typ når Novemberfilm klipper episoden, legger på sladd osv. Plutselig kan jo en eller annen mediestudent være på OD-dag?!

All honør til deg som greide å stole såpass på de folka der, at du fikk laga en såpass innholdsrik førsteepisode.

Dette er kanskje grunnen til at mange av episodene er såpass dårlige også, at hardbarka kriminelle i riktig miljø aldri i værden hadde fått lov eller hatt lyst til å ta denne risikoen.

Hadde du avklart med dine kontakter i litauen at du kom til å være med på dette programmet?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av nevlen Vis innlegg
Har/hadde du noen kontroll hvordan hvem som har tilgang til å se/jobbe med produksjonen etter at du hadde filmet? Jeg tenker typ når Novemberfilm klipper episoden, legger på sladd osv. Plutselig kan jo en eller annen mediestudent være på OD-dag?!

All honør til deg som greide å stole såpass på de folka der, at du fikk laga en såpass innholdsrik førsteepisode.

Dette er kanskje grunnen til at mange av episodene er såpass dårlige også, at hardbarka kriminelle i riktig miljø aldri i værden hadde fått lov eller hatt lyst til å ta denne risikoen.

Hadde du avklart med dine kontakter i litauen at du kom til å være med på dette programmet?
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg jo forsåvidt. Novemberfilm lager jo flere serier, bla. Hundepatruljen Oslo, og studenter og mindre erfarne klippere/kamerafolk osv. settes heller på andre serier, også er det de mer erfarne folkene som jobber med Insider. Det syntes jeg jo selvsagt hørtes ut som en fornuftig løsning at de har valgt å gjøre det sånn.

Jeg tror absolutt det er grunnen til at de fleste episodene har holdt en generelt lav standard. De eneste som vil snakke med dem, er de som kanskje ikke har kommet så veldig langt i sin kriminelle karriere, for de har ikke så mye å tape. De som sitter høyt oppe vil jo ha desto mer å tape, og da er det ikke verdt å risikere. Som nevnt tidligere, hadde jeg fremdeles vært aktiv selv, så hadde jeg heller aldri stilt opp. Jeg stilte opp fordi jeg følte det kunne være en fin måte å avslutte det kapittelet av livet mitt på

Er et par stk i Litauen som vet om det, hovedsaklig da de jeg "er mest kompis med". Har jo tilbrakt en del tid der nede, og som i alle kretser så blir det jo litt sånn at noen bare er businesskontakter og ikke stort mer, mens andre får man et nærmere forhold til, og blir kjent med på et mer personlig plan. Så enkelte vet, og syntes bare det er moro så lenge de ikke kan identifiseres og holdes borte fra kameralinsen
Fikk sett episoden nå i kveld, og syntes den var veldig interessant. Ser frem til neste.

Takk for at du laget tråden, hadde trolig ikke fått med meg dette hvis ikke.

...men en ting. GLE-en dere så på hos Mercedes-forhandleren i Sverige er arvtageren til ML. GLS er arvtageren til GL (bilen som bl stjålet).
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
Sitat av awt Vis innlegg
Fikk sett episoden nå i kveld, og syntes den var veldig interessant. Ser frem til neste. Takk for at du laget tråden, hadde trolig ikke fått med meg dette hvis ikke.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig det! Neste episode blir en smule mer spennende enn første episoden for å si det slik

Sitat av awt Vis innlegg
...men en ting. GLE-en dere så på hos Mercedes-forhandleren i Sverige er arvtageren til ML. GLS er arvtageren til GL (bilen som ble stjålet).
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i! Rotet litt med modellbetegnelsene i butikken. Vi spurte dem før filming om ikke de hadde en brukt GL, men de henviste til GLE-en og mente det var det nærmeste vi kom ut fra det de hadde på lager akkurat da. Så ble litt rot akkurat der, og jeg prøvde å få Insider-teamet til å rette det i ettertid, men de mente det var en så bagatellmessig feil at det ikke betydde noe. Men du har helt rett, og jeg som er veldig glad i detaljer irriterer meg noe voldsomt over det der...
Jeg tviler sterkt på det er så veldig mange som har reagert på det, så spørs om ikke Insider-teamet har rett.

Et litt mer "privat" spørsmål jeg har lurt litt på (forstår om du ikke ønsker å svare på det). Ut fra denne tråden har jeg fått inntrykk av at du hadde et forholdsvis vanlig liv før du begynte med dette (ref. skolegangen og svar generelt), vet (gamle) venner/familie etc. om denne "businessen"? Tenker spesielt med tanke på at du bor langt uti gokk i Sverige, folk må vel lure litt på hvorfor du har bosatt deg der du er?
Sist endret av awt; 8. januar 2017 kl. 19:05.
Har ingen spørsmål, vil bare si at det var interessant! Lykke til videre