Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 809
Yo!

Leser mye om speed og amfetamin her inne, og det er svært mange som sier det er et møkkastoff. Snakker om dårlige opplevelser og oppfordrer folk å holde seg unna.

Personlig synes jeg speed er konge. Så lenge jeg spiser jevnt, drikker masse vann, sover og ikke døgner mer enn ett døgn, samt begrenser mengden slik at godfølelsen er der uten å bli helt apekatt.

Personlig liker jeg rus som setter opp gassen, så fremt man har kontroll og respekt for hva man putter i seg. Har sett kompiser prøve lsd og forsøke å hoppe nakne ut fra en takterrasse, for så å løpe rundt i gatene til purken hanker dem inn. Er det så mye bedre liksom? Eller å få noia på weed og ikke føle at man henger med i det hele tatt...

Må jo være noen her so er enige om at sentralstimulerende er the shit så lenge man har kontroll?
Alle rusmidler er vell the shit helt til folk mister kontrollen.
Sitat av JAX34 Vis innlegg
Må jo være noen her so er enige om at sentralstimulerende er the shit så lenge man har kontroll?
Vis hele sitatet...
Er det ikke akkurat dette som er problemet?
Liker det her også, så lenge jeg spiser hver 3 time, ikke døgner mer en 24 timer så kan jeg kose meg. Har prøvd mye , liker at det ikke trenger å snortes og at det varer lenger en feks cola. Men all respekt for det , vet det fucker opp mange. Mat, vann, og litt vett så holder man koken lenge!
Ta anekdoter for hva de er; en annen person sin erfaring. Selv om Roar synes amfetamin er noe dritt betyr ikke det at det gjelder for alle andre.

Som det meste i livet er måtehold nøkkelordet. Problemet med amfetamin er vel at det kan være lett å kjøre på i flere dager i strekk. Medfølgende søvnmangel er ikke akkurat alfa omega for helsa heller.

Hvis du derimot klarer å begrense deg til en fest for deretter å la det ligge til neste gang ser jeg ikke noe særlig problem med det.
JAX34's Avatar
Trådstarter
3 0
Når vil dere si at man har mistet kontrollen? Hvor går grensa?
Jeg er helt enig i at den stimulerende effekten er super. Noen eier bare ikke impulskontroll selvfølgelig.
Det er da amfetamin virkelig kan bli bedritent.

Foretrekker likevel kokain fordi det er mindre negative effekter i ettertid selv om jeg brukt amfetamin smart. Selv om man passer på mat og søvn gjør amfetamin det likevel vanskelig å få det gjennomført godt nok når det fortsatt er i kroppen.
Vis hele sitatet...
Når man ikke har tid til å ta nedturen, fordi man har en stressende dag på jobb eller lignende, begynner det å bli et problem.
Da blir man gjerne gående på speed frem til neste helg, for det er den eneste tiden man har til å være sliten å føle seg shit.
Faen, bestemor fyller 80 den helga. Kjører på til søndag.

Grise sliten mandags morgen, føler du må ha ny justering bare for å klare dagen.

Tirsdag er stress på jobb. Bruker bare litt til.
Får ta nedturen til helga...
Jeg har eksperimentert litt med speed. Hittil er det helt ok. Jeg liker heller å bli "speeda" enn "sløv". Husk å få i deg næring, og for all del ikke være han tullingen som kjører på flere dager i strekk. Det er sjeldent rusmidlene alene som er farlig, men hva som skjer når man er rusa på det (dagevis uten søvn, mangel på næring, dårlig tannhelse etc).
Tror egentlig de fleste er enig i at selve rusopplevelsen av speed er ganske behagelig. Selv har jeg benyttet det omtrent fem ganger over en periode på omtrent halvannet år, ikke spesielt mye, men nok til at jeg har dannet meg en mening om stoffet. Det er omtrent to år siden nå, og selv om jeg ikke kan si at jeg aldri kommer til å ta det igjen så er det defintivt noe jeg tenker det er best å unngå.

Jeg tror en av grunnene til at speed har et dårlig rykte på freak er at mange her forsøker å ha et nogen lunde ansvarlig forhold til rusmiddel. Dette kommer til utrykk ved at for eksempel daglig/hyppig bruk av cannabis ofte blir omtalt som misbruk, og at folk ikke er fremmede for å peke på de negative sidene ved bruk.
Et annet kjennetegn for ansvarlig rusbruk (i den grad det ikke er et oksymoron) er en viss sammenlikning av positive og negative konsekvenser, og her tror jeg de fleste som snakker stygt om amfetamin, i likhet med meg selv, har kommet fram til at amfetamin har så mange negative konsekvenser at de ikke veier opp for de gode opplevelsene som hører å få et par lisser opp i nesa. For meg virker dette ganske åpenbart, men jeg kan godt utdype.

Først vil jeg kikke på amfetamin spesielt, så sammenlikne det med litt andre stoffer for å vurdere skadepotensialet.

1. Binge:
I motsetning til for eksempel LSD som du nevner er det veldig lett å ta den helt ut på amfetamin. Selv om opplevelsen av bakrusen varierer fra individ til individ, gang til gang, batch til batch etc. etc. så er en hver som har nytt makka mer enn bare litt fullstendig klar over hvor ubehagelig bakrusen kan være, og ikke minst at den blir fjernere med mer inntak. Det er flere rusmidler som fungerer på denne måten, blant annet alkohol og MDMA, men ikke i like stor grad som amfetamin. Dessuten er amfetamin det stoffet det er lettest å utsette bakrusen med.

2. Psykose:
På samme måte som mange andre rusmidler, blant annet LSD og MDMA så har amfetamin en stimulerende effekt, det fremmer våkenhet, og det i mye større grad enn de to andre stoffene jeg har nevnt. Selvfølgelig er ingen av de helt gode for psyken, men der hvor for eksempel LSD har en (så vidt jeg vet) ganske begrenset risiko for psykose (for ikke å nevne at den psykedeliske opplevelsen godt kan sies å ikke være så langt unna en psykose selv når alt går som det skal) så er det et tilnærmet lineært forhold mellom en langvarig amfetaminøkt og psykotiske symptomer. Mye gir seg etter litt hvile, men bare å kikke rundt i arkivet på freak så finner du flere eksempler på at det ikke går så bra.

Denne faren kombinert med det iboende tendensen til å pushe rusen lenger gjør at jeg ser på amfetamin som et stoff med stort misbrukspotensiale og høy fare.
Selvfølgelig kan man minske denne faren
så fremt man har kontroll og respekt for hva man putter i seg.
Vis hele sitatet...
Det evige refrenget om å ha kontroll er bare vås. Hvis man må spørre seg hvor grensen går er det allerede på tide å sakke ned.

3. Dopamin:
Grovt forklart fungerer amfetamin ved å tømme alle dopaminlagrene. Det er defintivt en «rus som setter opp gassen” fordi hjernen din er I ferd med å gi full gass I dopaminsystemet. Mangelen på dopamin når rusen gir seg er forklaringen på hvorfor bakrusen kan være så jævlig. Andre stoffer, som for eksempel MDMA påvirker dopaminsystemet i mye mindre grad, eller som kokain som kun hemmer opptaket av dopamin. Heller enn å brenne av alt kruttet så får kokain det til å brenne lenger.
Det er som kjent mulig å bli avhengig av alt mulig rart, men særlig avhengighet knyttet til dopaminsystemet i hjernen er verre å hanskes med enn andre. For mer om dette punktet anbefaler jeg deg å kikke på disse veldig gode trådene: Litt om avhengighet og Innføring i nevrologi og farmakologi .
Igjen er konklusjonen at amfetamin har større skadepotensiale enn mange andre stoffer.

4. Sosiale konsekvenser:
Speed er noe folk sier for å slippe å si amfetamin. Amfetamin er etter min erfaring et av de mest utglesette stoffene. Dette argumentet taler kanskje ikke til de fleste freaks, men de blir mer utstøtt jo mer du bruker amfetamin. Folk ser i større grad på deg som en narkoman, sammenliknet med å for eksempel ta seg en blås, folk som bare kjenner deg litt henger seg opp i den slags. Sniffet amf hos en student for mange mange år siden, og blir fortsatt hilst på som «den narkomane». Veldig mange som taler for legalisering av for eksempel cannabis synes nok det er helt ok at amf er ulovlig. Jo mer streitinger vender seg bort fra deg, jo mer vender du deg mot rusorienterte miljøer, og jo mer rus ender du opp med å bruke, og jo vanskeligere blir det å ikke bruke rus. Noen hevder kanskje at løsningen er å bare holde kjeft om egen bruk, men du trenger ikke åpne munnen for at noen med øynene med seg ser hva du har fått i deg. Dette punktet kan utdypes.

5. Andre ulovlige stoffer:
Jeg har vært inne på andre stoffer lenger opp men her går jeg litt mer systemtisk til verks. Bygger dette på egne erfaringer så kom gjerne med innspill!

a. LSD (mitt favorittstoff):
Som du selv har erfart har LSD (og andre psykedeliske stoffer, men de har jeg ingen erfaring med så det får eventuelt noen andre uttale seg om) potensielt negative effekter, som kan være til skade både for bruker og publikum, men sammenliknet med amfetamin er disse av en helt annen art, og har ikke minst en helt annen årsak enn negative konsekvenser ved amfetaminbruk (binge vs. Set&Setting), jeg kunne pratet i dagesvis om riktig og sunn bruk av LSD, men det er ikke formålet her, tror poenget mitt går gjennom likevel. LSD utløst psykose er anderledes i opphav, frekvens og konsekvens, og følelig mindre farlig. Dessuten er motivasjonen for å ta LSD som regel av en helt annen art enn det som får folk til å ta amf.

b. Cannabis:
Se punkt 1, 2, og 3. Cannabis største ulempe er kanskje den svake bakrusen (sammenliknet med amfetamin) som gjør det lett å (mis)bruke mye uten betydelige konsekvenser før unntaket har blitt en vane. Psykosefaren er betydelig mindre om enn tilstedeværende. Dessuten lettere å slutte med.

c. MDMA:
Er ikke så erfaren her så ser gjerne at noen andre fyller ut, men kort forklart: MDMA går på serotonin. Definitivt farlig å bruke mye, men ikke samme potensiale som amf. Aspekter ved rusen gjør det mindre farlig. Ingen på plata som driver med MDMA.

d. Kokain:
Har vært nevnt før. Mindre bakrus. Basicly amfetmin light spør du meg.

Skulle gjerne sagt litt mer, men nå må jeg altså gå. Ble jo alt for langt dette her.

Vis hele sitatet...
TL;DR : Alt er the shit så lenge man har kontroll, men med amf er det som regel ikke særlig lenge, og når du først har mistet den så går det fort til helvete.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vis hele sitatet...
Når du begynner å få konsekvenser av bruken din; psykiske, fysiske og sosiale, men allikvevel ikke klarer å slutte/redusere. Problemet da er at som regel så slår forsvarsmekanismen benektelse inn og du vil overbevise deg selv og alle andre om at du har full kontroll: probemlet er altså at når du begynner å miste kontrollen så vil du ikke klare å se det selv.
jeg elsker og hater amfetamin, men vil ikke anbefale noen å begynne med det. Er enig med det Marlboro666 skriver, og i tillegg så hater jeg når man tar amf en fredag og så vil gjengen ta LSD/sopp etc på lørdagen, da jeg gjerne ikke har sovet noe særlig eller føler meg i form til å trippe, og de fleste andre stoffer generelt funker dårligere enn normalt, inkludert hasj som ikke funker helt igjen før etter et par dager for min del. Det skal sies at jeg har brukt amf månedtlig i snart et år, og har hatt noen ekstremt kjipe nedturer av og til, også har jeg kommet til et visst punkt av elendighet hvor jeg har følt at mange ville knekt og blitt daglige misbrukere. Da har jeg tatt meg sammen og roa bruken i noen uker frem til jeg føler selv at dopaminnivåene er noenlunde normale. Man merker hvordan alt virker meningsløst når nivået er lavt, og at man gradvis blir mer "levende" eller engasjert, motivert og glad i livet igjen. Uten slike avbrekk glemmer man fort hvordan virkeligheten egentlig er og fornuften forsvinner i en illusorisk tåke samtidig som at hukommelsen og kognitive ferdigheter gradvis blir dårligere.

Man må aldri glemme at mange ting føles "riktig" på amf selvom det ikke er "riktig", da det er selve rollen til dopamin, motivere og belønne. Har aldri brukt sprøyter men jeg er ganske sikker på at det er noe av det mest dopamin-utløsende aktivitet man kan bedrive, og det vil nok føles fantastisk bra selvom man sitter der og skyter urent dop som i selv ren form tærer på kroppen. Desverre er det mange mennesker som er mindre opplyste og velger å fortsette med det som utløser mest dopamin uten å bruke logisk fornuft. Omtrent som labrotte-forsøket hvor rottene fikk en knapp som ga dem mat og den andre utløste dopamin. Rottene døde av sult. Amfetamin kan sammenlignes med den knappen bare at det har flere skadelige egenskaper i tillegg, så ikke la rusen ta over vettet.
Sist endret av Bluesky_; 2 dager siden kl. 19:09.
Clean x pepprer
KongPepper's Avatar
14 0
Amfetamin, ja hva skal man si? Djevelens gave til menneskeheten. Beste rusen som er å oppdrive på planet earth til en rimelig sum, der du heller betaler med fysiske og psykiske skader.

Det er jo med amfetamin som med alt annet, alt med måte. Drikke for mye vann er farlig, sprit er farlig og sigaretter er farlig. Viss man klarer å kontrollere bruken så man kan ta en kveld på byen å dra nachspielet til klokka 7 lørdag morgen en gang i ny og ne så er det jo helt kanon.

Problemet er bare at når du først har prøvd det en gang, så får du gjerne lyst på det en gang til (spesielt på fylla for mange) og ender som regel da opp med å skaffe noe. Deretter blir det obligatorisk å skaffe speed før du skal på fest, og til slutt så ser du på det å dra en liner en helt vanlig helg hjemme i sofaen på samme måte som å ta en pils.

Normaliseringen av stoffet i hjernen gjør at du tar det desto oftere, og i prosessen så mister du mer og mer fornuft og dropper heller en kveld på byen med the boys og sitter heller hjemme å er grisespeeda.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle. Men det er jo faktisk en grunn til at det er ulovlig

Men for all del, du får ingen rus som er så intens å good feel som en heftig tur på peppern, spesielt viss du kan lande på en neve xanax eller valium så man skipper nedturen.

Oppsiktsvekkende hvor mange på dette forumet som er nysgjerrige på amfetamin og/eller langtidsvirkninger. Har vært åpen om mitt bruk til de nærmeste av kompiser som er clean siden dag 1 (5-6 år siden). Dette føler jeg er en lur ting å gjøre, mtp at de som er clean tenker "klarere" når det kommer til rusmidler.

Personlige tips til folk som ikke har prøvd det før;

Burde jeg prøve det, er det farlig? Nei, ikke gjør det. Det kan gå bra, det kan gå skikkelig rævva.

Jeg SKAL ta amfetamin, tips? Vær forsiktig med doseringer, pass på å få i deg næring (yoghurt er konge) eller annen næringsrik mat som foreksempel fisk. Og når du først skal dra det så langt at du skal speede deg emn deg på med en neve benzos så du slipper den rævva nedturen. Men som tidligere nevnt; DO NOT TRY IT