Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1167
Hei.
Drikker min siste kaffekopp, kl 15.00, hver dag.
Legger meg kl 23.00.
Har lest at halveringstiden, på koffein er 5-6 timer.

Kan jeg få bedre søvn, hvis jeg kun drikker 1 kopp, kl 07.00, hver morgen?
Ja, trolig.
Om kaffekoppen inneholder 40mg koffein, vil du fortsatt ha 20mg i omløp 5-6t senere. 10mg 10-12t senere osv.
Hvis du bruker nikotin til vanlig, vil halveringstiden være halvert (3 timer omtrent). Hvis ikke, hold deg til morgenkaffe for bedre søvnkvalitet.
Ja, halveringstid vil si at konsentrasjonen i blodet er halvert etter X-antall timer siden inntak. Noe som også har en del å si på innsovning og søvnkvalitet er blått lys de siste timene før du skal legge deg. Holder man seg unna skjermer og passer på å ha dimmet og varmt lys i hjemmet 2-4 timer før ønsket innsovning vil man stort sett sovne lettere og få bedre søvn.

Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hvis du bruker nikotin til vanlig, vil halveringstiden være halvert (3 timer omtrent).
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på den påstanden? Søkte litt og fant dette utsagnet:
Abstinence from smoking for 4 days resulted in a 46% increase in the 24-hour AUC
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva som menes med det, men det tilsvarer og garanterer vel ikke at halveringstiden blir kuttet ned til under halvparten av det normale hvis man bruker nikotin?
Sist endret av KjemikalieX; 15. februar 2019 kl. 10:47. Grunn: Fikset dobbelt på req
Har selv gjort eksperimenter med meg selv, søvn og koffein. Er ikke komfortabel med å legge ut Excel ark her, men jeg personlig opplever lettere innsovning de dagene jeg ikke drikker kaffe etter lunsj. Dette er bare meg personlig, men det skader ikke å forsøke å ta siste kopp 14, så 13, så 12 osv. Uten å komme med kilder så har jeg lest at det mest effektive er å drikke kaffe rundt 11 tiden og IKKE på morgenen.
Antagelig.

Effekten av koffein er noe individuell og som andre her sier varierer halveringstiden med bruk av nikotin, medikamenter, p-piller, alder, graviditet, m.m..

Koffein fungerer som en stimulant fordi det blokkerer alle typer adenosin-reseptorer i større eller mindre grad (kilde).
Adenosin har en rekke biokjemiske funksjoner, deriblant som nevromodulator – en slags diffus, saktevirkende nevrotransmitter, om du vil. Den påvirker hvordan hjernen responderer til andre signalsubstanser, samt modulerer søvn og søvnighet.

Når det kommer til søvn, er adenosin et slags bindeledd mellom mørkehormonet melatonin og nervebaner i hjernen. Det er med på å regulere søvnfasene, spesielt den dype søvnen som kommer etter REM-søvn. De forskjellige søvnfasene har forskjellig funksjoner og dyp søvn er spesielt viktig for at hjernecellene dine skal få hvilt og reparert seg, samt for hukommelse og prosessering og lagring av minner (kilde).

Når du forstyrrer dette systemet, sier det seg selv at det kan påvirke kvaliteten på søvnen i større eller mindre grad.
Én kopp tidlig om morgenen går som regel bra, men det er veldig avhengig av hvor sensitiv du er ovenfor koffein. Sensetiviteten varierer med genetikk, livssituasjon og livsstil. Med genetikk mener jeg variasjon i en gruppe leverenzymer som kalles CYPer (kilde). Hvordan disse håndterer forskjellige stoffer varierer ofte mye mellom individer.

Jeg er relativt sensetiv og i perioder (med mye stress) må jeg bare kutte det ut fordi det er med på å forstyrre søvnmønsteret mitt.
På den andre siden har du dem som drikker en kanne om dagen og sover som en stein og våkner uthvilt.

Prøv deg litt fram og finn ut hva som er tilfellet for deg.
Sist endret av Svartbak; 15. februar 2019 kl. 10:54.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Har du noen kilder på den påstanden? Søkte litt og fant dette utsagnet:

Forstår ikke helt hva som menes med det, men det tilsvarer og garanterer vel ikke at halveringstiden blir kuttet ned til under halvparten av det normale hvis man bruker nikotin?
Vis hele sitatet...
Har ikke klart å finne den samme artikkelen som jeg leste for ei god stund siden der fenomenet ble forklart detaljert, men fant et svar på Quora (jeg vet, det er ikke en kilde sånn sett) der en fyr forklarer det i korte trekk, men essensen er den samme:
"Smoking tobacco causes increased expression of a metabolic enzyme in the liver called cytochrome p450 1A2. Caffeine is metabolized by this 1A2 enzyme into inactive metabolites. The greater the expression of 1A2, the faster that caffeine will be broken down. Thus, over time, as one smokes, caffeine will be metabolized more rapidly and consequently have a shorter half life. It takes time for smoking to induce 1A2 expression, so smoking for the first time ever while consuming caffeine would have absolutely no effect on the half life. The effect accumulates the more one smokes."

Så det blir teknisk sett feil å si at halveringstiden blir halvert, fordi det er store forskjeller i, blant annet, metabolisme fra en person til en annen, i tillegg til hvor stor mengde nikotin har blitt brukt over hvor lang tid. Jeg har bare forenklet fenomenet i mitt første svar til TS.
Da jeg var ung og ikke så innøvd på kaffe som nå, måtte jeg stoppe kaffedrikking ca. 12 timer før jeg skulle sove. Ellers ble jeg ofte liggende våken lenge. Men jeg er nok en av de som har lang halveringstid på koffein. Merker ikke abstinenser før etter +24 timer.
Jeg drikker mye kaffi, har gjort det lenge, vil forsiktig anslå rundt 10 år. De siste årene har forbruket økt betraktelig. Vi snakker mellom 7-9 kopper på jobb en vanlig dag. Vet ikke volum på kopp, men har en kaffi maskin så sikkert rundt 2 dl? Når jeg kommer hjem blir det som regel kokt 1.5 liter, delt i 2 omganger, en etter middag og en etter unga har lagt seg. Har aldri tenk over at jeg har dårlig søvn av den grunn..