Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5640
Hei !

Jeg har satt opp en Raspberry Pi med kamera. Den sender bilde til mail og lagrer på disk om den oppdager bevegelse. Bruker Motion til dette. Eneste problemet er at den lagrer jo da bilde vær bidige gang jeg passerer kameraet, altså når jeg er hjemme. Lurte på om noen hadde en løsning. Kunne koblet til en knapp som startet og stoppet programmet. Men da må jeg gjøre det vær gang jeg skal ut døren. Det kommer jeg garantert til å glemme av.

Her er 3 ideer:

1. Implementere bildegjenkjenning. Lagrer ikke bilde om den ser meg.

2. Lage en chip som jeg kan feste på nøkkelknippe. Chip er koblet til bluetooth. Kommuniserer gjennom bluetooth modul på pi.

3. Starte program visst min egen mobil disconnecter fra eget nett. Altså, når jeg forlater huset. Jeg har mest troen på denne. Men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. Er det mulig å gjøre i shellscript?

Noen?

Takk for eventuelle svar
Sist endret av feitsomfaen; 23. november 2018 kl. 20:24. Grunn: litt mer tekst
Vurdert å drite i e-post og bare la det stå og gå hele tiden med autosletting av ting som er eldre enn x dager?
Selv lagrer mine Rpi til en kryptert partisjon på en filserver og sletter alt over 60 dager. Mistenker jeg at noen har vært innom så lager jeg bare en time-lapse av alt i mappen og ser igjennom den videoen (som regel 2 eller 3 FPS)..

Sletting av alt eldre enn 60 dager:
find /path/to/files* -mtime +60 -exec rm {} \;

time-lapse:
ls -1tr > frames.txt
mencoder -nosound -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:mbd=2:trell:autoaspect:vqscale=3 -vf scale=1280:720 -mf type=jpeg:fps=3 mf://@frames.txt -o time-lapse.3fps.avi
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Vel, tanken er jo unngå å måtte se gjennom tusenvis av bilder, og det kun visst det er mistanke. Det er jo mye bedre å få beskjed vær gang noen andre enn meg passerer kameraet. Da vet jeg HEELT sikkert at noen har vært å snoket.

Takk for denne: find /path/to/files* -mtime +60 -exec rm {} \;

Hvorfor drite i e-post? Kan jo uansett slette etter 60 dager, men også få mail.
Sist endret av feitsomfaen; 23. november 2018 kl. 20:53. Grunn: mer på hjertet
Hovedsaklig fordi det er jævla irriterende å få jævlig mye mail (noe man ikke innser før man setter opp f.eks. fail2ban auto block på feilaktige SSH attemps og får epost hver gang en ny IP blir blokkert etc). Du blir complacent og ender opp med å bare merke alt som lest uansett, før du kanskje til slutt bare lager en regel som automatisk merker som lest og arkiverer de.

60 dager er for min del mer enn nok til å kunne gå tilbake i tid og se, og når det er gjort om til en timelapse video så er det veldig lite stress å se gjennom alt sammenlignet med å se ett og ett bilde av tusenvis av bilder.
For å starte programmet automatisk når du forlater huset så kan du sette sammen et script som pinger telefonen din feks hvert 5. minutt.

Du kan også bruke nfc/rfid leser til rpi-en og en rfid/nfc brikke på nøkkelknippet.
http://kultogbillig.no/Elektronikk/a...odel&order=ASC

Zwave/433mhz bryter og mottaker på rpi er også mulig.

Det finnes apper som oppretter en knapp som Widget på Android som lar deg sende http forespørsler til rpi-en som du kan bruke til å starte/stoppe opptakene.
Her er en som lar deg sende ssh kommandoer
https://play.google.com/store/apps/d...pd7l.sshbutton

Mulighetene er mange, om du vil dra det enda lengre så kan du installere domoticz eller andre "smarthus" kontrollere og lage både geofence for telefonen din og sette opp regler som tidsstyring, bevegelse sensorer osv.

Selv brukte jeg en blanding av geofence og regler for bevegelse i leiligheten for å sette leiligheten i bortemodus.

Dersom jeg beveget meg mer enn 500m fra leiligheten så skrudde lysene seg av, varmen senkes og kamera gikk på.
Men dersom det var bevegelse innen 5 min etter at telefonen forsvinner fra WiFi (altså før jeg nådde geogjerdet på 500m) så gikk ikke leiligheten i bortemodus for da antok jeg at det er var noen i leiligheten (hadde barnevakt en gang og da skrudde alt seg av når jeg gikk hehe) og jeg hindrer at alt skrur seg av.

Jeg har nå bare en trådløs 433mhz bryter som er montert ved døra for å kunne gjøre dette manuelt i tillegg til fjernstyring via nett.
Sist endret av random105675; 23. november 2018 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror du burde sjekke ut home-assistant. Da kan du relativt enkelt toggle funksjoner du har hjemme basert på f.eks. lokasjon eller andre faktorer.

Nå er det litt uklart hvem eller hva du skal beskytte deg mot, og hvis du har mistanke så vil du vel også ha ganske god styring på hvilket tidsrom det gjelder. Jeg ville vurdert en ny lås på døra heller.
Ved hjelp av location med appen IFTTT, så kan du en hel del muligheter til å kjøre funksjoner mot Rpi som kan brukes til å detektere om du er hjemme eller ikke.
Finner også billige sensorer du kan montere inni dørlåsen som merker om døren er låst eller ikke.
Er det natt eller du er borte så aktiverer den
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Beklager sent svar. Skal gå gjennom de ulike forslagene her og gi en liten oppdatering på hva det ble til.

Mye bra! Tusen takk
▼ ... mange måneder senere ... ▼
https://github.com/schollz/find3
Deteksjon av mobiltelefon som utgangspunkt for automatiseringsløsninger
Det å lage et script som pinger mobilen vurderte jeg, og testet en gang, men det fungerer heller dårlig. Mobiler slår av det trådløse nettet for å spare strøm så det ble meget ustabilt. Testet med iPhone, men vil tro det er samme på android telefoner også.