Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1333
Jeg skal skaffe meg mobilt bredbånd på hytta bl.a. for å bruke opplasting fra viltkamera/webkamera. Dette gir lett mange GB - opptil 5-6 GB daglig eller mere hvis jeg får bedre hastighet. Trolig må jeg abonnere på 100-300 GB månedlig.

Derfor er jeg på jakt etter beste løsning. Jeg ser at Telia mfl. bruker Huawei B525S-23A, men alt jeg finner av spesifikasjoner dreier seg om hvordan den funker som Wifi, ikke noe om opplasting eller som modem.

Det samme gjelder et billigere alternativ, ICE net som har egen router kalt "smartrouter". Er det noen som kjenner spesifikasjonene og jeg tenker spesielt på hvilke bånd den bruker inn. Jeg er selvfølgelig også interessert i opplastingsmaksimum. Gir den 4G+ f.eks.?

Jeg er kjent med at ICE bruker Telias basestasjoner her og der, men det betyr vel bare at de i disse tilfeller ikke har bedre kapasitet enn Telia, kanskje dårligere.

Kommer det bedre routere i nærmeste fremtid?
Skal du ha live streaming? Trodde di fleste hadde kameraet til og sende MMS bilde
Ja, jeg har live fra div kameraer og fra flere samtidige brukere.
Sist endret av random110066@example.com; 3. desember 2018 kl. 18:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av llars Vis innlegg
Ja, jeg har live fra div kameraer og fra flere samtidige brukere.
Vis hele sitatet...
Har du vurdert å køyre bevegelsesdeteksjon lokalt, t.d. på ein RPi, og kun laste opp bilder som faktisk har innhald til ein plass? Det vil du spare ganske mykje trafikk på, og du bør kunne komme unna med eit par hundre megabyte i døgnet...
Det er ikke uten grunn at NASA kun henter ned thumbnails fra Mars og så velger hvilke bilder som er verdt å hente hjem i full oppløsning.. Og de har en egen satelitt (Mars Reconnaissance Orbiter) i bane rundt Mars nettopp for å snakke med roverene med noelunde grei bitrate..

Hvis du har mange kamera/sensorer og mange betalende brukere så er det kanskje også lurt å vurdere et IOT-samarbeid med f.eks. Telia?
Sitat av llars Vis innlegg
Ja, jeg har live fra div kameraer og fra flere samtidige brukere.
Vis hele sitatet...
At du har flere samtidige brukere betyr da ikke at du trenger å regne båndbredde helt fra kamera. Kameraene bør sende data til en eller annen tjeneste du har satt opp på bedre infrastruktur, som så brukerne dine kobler til for å se video/bilde
Takk for svar, vidarlo, bashfoo og liasis.
Det er som nevnt levende bilder sogar med HD kvalitet. Idag har jeg redusert antall bilder pr. sekund litt pga. dårlig linje, justert kompression og datapakker optimalt. Videre tillater jeg idag bare en bruker ad gangen, men det ønsker jeg å endre. Riktignok vil jeg la disse andre brukerne bare få bruke second stream, dvs. ipad/mobil kvalitet. Da jeg utnytter opplastingskapasiteten idag fullt ut (1 Mips) er det ikke noen gevinst i å flytte dataene først til mitt domene og la brukerne hente video derfra.

Kameraene har 3 strømmer og first stream er med høyeste kvalitet og lagres lokalt, men det oppstår av og til behov for å laste ned lange sekvenser derfra og da kan det gå flere GB av gangen. Det er ikke tilfredsstillende at det tar mange timer.

Jeg har et annet GB-krevende behov også da jeg har en super internet radio som hvis den står på 5-6 timer daglig faktisk forbruker opptil 25 GB månedlig. Heldigvis kolliderer det ikke med kamerastrømmene da jeg fysisk vil være på det lokale nettet.
Sist endret av random110066@example.com; 4. desember 2018 kl. 12:11.