Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2908
Heisann,

Jeg vurderer å sette meg inn i enten programmering eller / web-utvikling for freelancing etc. (Da det er vel lettere enn en med fagbrev/kompetanse?)

Hva anbefaler dere å lære seg fra hjemme pcn evt?

Takk for svar.
Mvh
Å drive med Wordpress er visstnok enkelt og greit betalt i følge en kompis. (Så lenge du velger dine kunder riktig... Ikke bruk Upwork og freelancing-nettsider, finn lokale kunder.)

Typiske ting du må ha orden på for å lage custom wordpress-nettsider: (Skyt meg om jeg tar feil, driver ikke med dette selv.)

* Webhosting på VPS
* Linux
* Kjøp av domene
* HTML/CSS
* JavaScript
* PHP
* Litt bash, SQL for å kjøre automatisk backup
* Greit å kunne litt om design, typografi. Redigere med Photoshop og Illustrator.
Last ned noen ferdige hjemmesider fra feks themeforest.net

Endre disse og sjekk hele tiden på nettleseren hva koden du endret ble til på nettsiden. Så lærer man sakte men sikkert.
Mye av det Ozma sier, du lærer hvertfalt alt av grunnleggende og mer på https://www.codecademy.com/ så jobber du deg videre til mer spesifike og grundige nettsider.

Atom er et fint programm til å skrive koder i og teste seg ut på, der kan man f.eks skrive in hele koder til nettsider så vi det vistet i det vinduet medsiden hvordan det ser ut, så legger man koden inn der man skal ha nettsiden.
Det er veldig fullt i frilans markedet for å lage standard WordPress sider, mange bruker mer tid på å finne kunder enn selve jobben, prisene er også presset helt til grensen.

Men om du faktisk blir flink (det er mye varierende kvalitet der ute) så er det penger å tjene.

Vps, Linux og slikt behøver du ikke tenke på før du har skaffet deg nok kunder til at du kan tjene penger på hosting. Å drifte en stabil og ikke minst sikker Vps er en stor tidstyv. En reseller konto hos en vanlig webhost holder lenge.

Jeg synes det er en dårlig idé å laste ned ferdige sider for å endre disse og lære på den måten, finn noe du vil lage (en bildeopplastimgstjeneste, fanside eller kanskje et nettbasert spill) og lær deg hvordan du lager funksjonene du trenger.

Bruk Google og forum flittig.

Personlig vil jeg anbefale htlm, css, php og Javascript dersom du skal lage nettsider, og bruk av databaser selvsagt.
Sist endret av random105675; 15. august 2018 kl. 23:11.
Nå bør han kanskje lære webutvikling før han begir seg ut på hosting etc.

1. Last ned XAMPP for hosting lokalt
2. Bruk Codecademy og w3school for HTML, CSS og JavaScript.
3. Bruk Codewars for å øve litt på virkelige problemstillinger.
4. Last ned Wordpress.
5. Last ned Underscore (Eller andre starter themes).
6. Bruk wp codex for informasjon om hvordan du setter opp ditt eget theme.

Nå kan du prøve deg litt fram. Starte med å sette opp en template fil for en visningsside f.eks front-page.php eller single.php.
Inkluder en custom CSS fil i functions.php og evt en egen JavaScript fil. Sjekk at disse fungerer.

Prøv så å bare printe ut f.eks tittel, author, dato osv på siden for "posten" din.
Deretter kan du prøve å sette opp ACF og evt en Theme options meny.

Mulighetene er mange men anbefaler å skaffe grei basic informasjon om HTML og CSS også bare begynne derrifra. Det beste er å bare sette opp WP og prøve seg fram.
Sist endret av Nikon01; 16. august 2018 kl. 08:26.
Om h*n starter helt fra scratch er det nok lurt å vente litt med WordPress og. Greit nok at det ikke nødvendig med så mye PHP for å lage/modifisere themes, men om alt er nytt er det greit å ikke komplisere det med PHP i starten.

Styr unna W3Schools, bruk heller https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web. Den er veldig oppdatert, har gode eksempler og informasjon om nettleserstøtte++.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Styr unna W3Schools
Vis hele sitatet...
Hvorfor det egentlig? Hører mange si dette, men det er sjeldent akkompagnert av et argument. Kanskje du kan fortelle meg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor det egentlig? Hører mange si dette, men det er sjeldent akkompagnert av et argument. Kanskje du kan fortelle meg?
Vis hele sitatet...
Dei var crap. Grunnen til at dei var crap er godt dokumentert på W3Fools. Men w3school har oppdatert seg sidan 2011, og som W3Fools skriv er problema som låg til grunn den gang i stor grad løyst.
W3Schools er jo å støtte opp om den norske grasrotoa - mens de trykker penger.

https://www.digi.no/artikler/ingen-n...4?key=v0ScKmIy
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei var crap. Grunnen til at dei var crap er godt dokumentert på W3Fools. Men w3school har oppdatert seg sidan 2011, og som W3Fools skriv er problema som låg til grunn den gang i stor grad løyst.
Vis hele sitatet...
Det var jeg ikke klar over, godt å høre. Men vil fremdeles anbefale Mozilla sin dokumentasjon.