Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 22381
[COLOR="Red"]ADVARSEL:[/COLOR] Dette er ikke en oppfordring av noe slag. Jeg ser helst at alle som leser dette tar det på alvor, og tenker seg om mer enn en gang før de i det hele tatt tenker tanken. Alle opioider er heroin sterkt avhengighetsskapende! Man kan ende i en rekke sosiale problemer som kriminalitet og prostitusjon knyttet til heroinavhengighet. Man kan også utsetter seg for stor helserisiko ved bruk av sprøyter (overdose eller smitte i forbindelse med deling av sprøyter), andre rusmidler, kriminalitet og belastende livsstil. Dette er ikke et liv man ønsker å leve for å ta seg "fri" fra jobben i godstolen en kveld eller tre. Ingen vil vel ende opp med å forskrives innen LAR-tiltak for opiatavhengighet.

[COLOR="Purple"]Heroin? Smack? Dope? Junk? China White?[/COLOR]

Heroin er et semi-syntetisk opiat laget av morfin, som er laget av opium ( framstilt av saft fra opiumsvalmuen) For å produsere heroin behandler man morfin med eddiksyreanhydrid. Dette blir altså to til tre ganger så sterk som opprinnelig morfin. Det kjemiske navnet for heroin er diacetylmorphine, eller diamorfin for korte. Rundt ti kilo Opium gir en kilo heroin. I midten til slutten av 1800-tallet skyldtes den store innstrømningen av Opium kinesiske innvandrere som ble brakt inn i landet for å jobbe på jernbanen. I rundt 1810 ble Opium utviklet til morfin, som ble sett på som en vidundermedisin for sine smertelindrende virkninger. Det ga brukere en nummen, euforisk drømmelignende sinnstilstand. Etter kun ti år opplevde USA en epidemi av morfinavhengighet. Men det stopper ikke der. Den "geniale" løsningen kom i 1874 da en luring brakte et nytt stoff på banen. Heroin. Det skulle altså bli brukt av Amerikanske leger som en erstatter for de morfinavhengige pasientene. Og det ble hevdet at Heroin var et trygt og ikke avhengighetsdannende stoff. Heroin har siden den gang vært en stor del av kulturen vår.
Faktisk ble heroin, morfin and andre opiat derivater solgt lovlig og uregulert i USA inntil 1920 når kongressen forsto alvoret og skaden av disse stoffene.

Brun eller hvit Heroin?

Det er altså to hovedtyper av diamorfin som konsumeres av brukere. Vi har diamorfine base, som er brun heroin. Og vi har diamorfin diamorfin hydroklorid, som er den hvite. Hvit heroin produseres for det meste i Burma, Laos og Thailand. Den brune kommer gjerne fra Afganistan, Pakistan og Iran. Forskjellen på disse er blant annet at den brune ikke lar seg løse opp i vann like lett, og det er mindre rent enn hvit heroin. Noe som gjør den mindre potent enn hvit i samme doseringer. Men den brenner på lavere temperatur enn hvit, og egner seg derfor mye bedre til røyking.

Brun heroin er mye lettere å produsere. Greia er at de ulike stadiene og prosessen ved å lage hvit heroin kan være farlig. Det involverer blant annet bruk av ether, noe som kan eksplodere hele laboratoriumet hvis det ikke håndteres riktig. De som produserer heroin i det gylne triangel har gjort dette i århundrer og har en mye bedre fagkunnskap/set-up. Ettersom hvit heroin brenner på høyere temperatur, og løser seg opp veldig lett er kulturen for injeksjon mye høyere i f.eks Australia enn i Europa. I England er det vanligere å røyke det ala chasing the dragon.

Men det er ikke alltid like lett å vite hva man får, ettersom fargen kan variere. Bare små forskjeller i bruk av ulike kjemikalier og prosesser kan utgjøre denne forskjellen. Regner med at de som har sett på Breaking bad, for eksempel, har fått med seg dette. Samt at det kan/og ofte er kuttet med noe av mellommenn. Så hvit heroin kan gjerne være beige, og tatt for å være brun heroin. Variasjonen i farge inkluderer også off-white og rosa (kalt pink rocks). Så hva gjør du med dette problemet? Jo, du bruker huskeregelen. Brun heroin krever en type syre for å løse seg opp, mens hvit ikke trenger dette. Noe hvit heroin kan trenge litt mer tid grunnet urenheter, dog. Så, du kan altså ikke alltid bare se på heroinen og definere hvilken type det er.

[COLOR="Purple"]Chasing the dragon[/COLOR]

Røyking er nok det beste med tanke på at det er mye lettere å holde kontroll på hvor mye du tar, og at det minsker sjansen for å overdosere. Den mest vanlige måten er altså "chasing the dragon". Strø litt av pulveret på folie (du må altså lage en vaporizer), forsiktig varme undersiden av folien med en lighter og suge røyken gjennom f.eks et sugerør.

[COLOR="Purple"]Intravenøst[/COLOR]

Jeg ønsker også å legge ved gode råd og tips til de der ute som har bestemt seg for at de vil ta konsekvensene bruk av heroin intravenøst gir. Det beste man kan gjøre da er å sørge for at de gjør det på riktig måte for å unngå infeksjoner og andre eventuelle groteske skader.

Ikke bruke sigarettfilter, eller noe i den duren når du skal trekke stoffet gjennom dette. Råder til å gå til innkjøp av et ordentlig produkt man får kjøpt på apoteket. I bomull, slike man ofte kan bruke til clearasil-vask i ansiktet. Man trenger ikke nødvendigvis varme det. Hvis det likevel er det du velger å gå for så rør godt i vannet mens det fremdeles er varmt. Det holder å røre forsiktig rundt selv om du ikke ser slagg/bunnfall. La vannet gradvis avkjøle seg. Hvis du da ser en hvit/gråhvit stripe rundt kanten på skjeen rører du det ikke ut i vannet igjen.

Bomullen har et tynt filterlag over og under. Den skal være poruøs i midten, og bevar gjerne en flik av den slik.

Når du trekker vannet sakte opp i pumpen kan det jo hende ats oppsuget har tettet seg. Noe som betyr at du får et vakum i pumpen. Dette sprøyter du ut igjen mens tuppen er fint plassert ned i bomullen. Grumset er på andre enden av filterlaget (det er derfor man ikke skal bruke sigarettfilterer) er bare å trekke opp på nytt etter at du har fått løsnet vakumet litt.

Ettersom jeg har forstått kan man gjerne røre en gang til med bomullsdotten slik at man får løsnet avfallet som har samlet seg ved oppsuget. Dette skal i teorien ikke gjelde denne type bomull, som jeg nevnte. Det er som sagt ofte slikt som kan skje med dårlige produkter ala standard ulldotter i pose, q-tips, sigarett-filteret og så videre. Bomullen jeg nevnte skal kunne stanser avfallspartiklene og kun de minste partiklene slipper igjennom. Oppsamlingem av avfallet løsner seg, og sprer seg rundt i det porøse mellomlaget når du da skal slippe pumpetrekket, og presser forsiktig ut litt bare for å frigjøre innsugspunktet for å innta resten av væsken.

Så kommer vi så klart til dette med å knipse eller fjerne de få luftboblene som er i pumpen. Å klapse litt på området du vil bruke er så klart effektivt. Nå er jeg litt usikker på hvordan det er med deg, men mine blodårer trer veldig, veldig tydelig frem etter dusjing, trening og så videre, logisk nok. Hvis det fremdeles blir problematisk å sette nålen bør du unngå å bruke det samme stikkpunktet som det forrige.

Som vi alle allerede vet kan et bomskudd med injisering av narkotiske substanser by på potensielle problemer. som man må Når man stikker en nål inn i en blodåre, står man i fare for å få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Det gjør at en lett får infeksjoner. Etter et bomskudd, vil stoffet vil ligge å irritere den muskelen eller huden du har truffet. Du vil da sannsynligvis begynner å hovne opp rundt stikkstedet og det vil gjøre vondt.

Link til hygiene for injiserende stoffmisbrukere:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...6043:14:::0: 0
Sprøyterommet i Oslo har gode erfaringer og status. Med fagansvarlig sykepleier Marcus Nøstdahl og prosjektleder Kine Hauge, blant annet. Det hersker ingen tvil om at sprøyterom reduserer skade.

Rapporter til nysgjerrige sjeler som forhåpentligvis ikke ønsker å prøve selv, men vil ha en liten pekepinn:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=213959 - Min egen rapport. Snortet.

http://www.youtube.com/watch?v=7thZbHTvZIQ - En meget trist og rørende dokumentar om heroinavhengige Ben. Anbefales på det sterkeste. En oppvekker, mildt sagt.

Kom gjerne med deres erfaringer, spørsmål, innspill og hva enn dere måtte ønske.
Sist endret av Lucy In The Sky; 4. desember 2012 kl. 19:34.
Litt annen informasjon som er relevant for heroin:

Heroin er et såkalt prodrug på samme måte som kodein og har ingen eller liten effekt i seg selv, på grunn av dets lave affinitet for μ-opioidreseptorene. Cytokrom P450-familien, som vanligvis metaboliserer opioider, er mindre viktig i denne metaboliseringsprosessen, og omdanningen foregår ved forskjellige esteraser til 6-MAM (6-monoacetylmorfin) og morfin, som begge er viktige for rusen. 6-MAM er en unik metabolitt av heroin, og derfor det stoffet man leter etter ved urinprøver og lignende. Morfin omdannes videre til morfin-6-glukokornid ved glukuronidering.

Morfin, som er den viktigste metabolitten, er et opioid og binder seg følgelig til en opioidreseptor, i dette tilfellet myreseptorer. Disse har en hemmende effekt på cellen hvor de er lokalisert. Den smertelindrende effekten kommer av binding til myreseptorer i den periakveduktale grå substans, eller PAG. Ved hyppig tilførsel av morfin, vil kroppen kompensere for dette ved å senke antallet reseptorer, og den analgetiske effekten vil bli mindre, med mindre man går opp i dose.

Ruseffekten til morfin formidles av samme type reseptor, men nå ved det ventrale tegmentale område, VTA. I VTA finnes det nevroner som slipper ut dopamin i en annen del av hjernen, nucleus accumbens. Disse dopaminerge banene er viktige for belønning. Vanligvis blir disse dopaminerge cellene inhibitert, hemmet, av andre nerveceller med GABA som transmitter. På disse GABAerge nevronene finnes det myreseptorer (μ), der som sagt virker hemmende. Morfinmolekylene binder seg til myreseptorene og hemmer de GABAerge nervecellene. Dette medfører mindre utslipp av GABA (hemmende) på de dopaminerge cellene, og mer utslipp av dopamin. Dette kalles disinhibisjon, altså hemming av hemming. Her også vil nervesystemet adaptere og rusen bli svakere.


Litt om biotilgjengelighet:

"Chasing the dragon" har en biotilgjengelighet på 52%.

Biotilgjengelighet via oralt inntak er doseavhengig og det har vist seg at den er høyere hos kroniske brukere. Hos kroniske brukere ligger biotilgjengeligheten på 45.6%, mens hos sporadiske er den 22.9%. Dette gjelder små doser. I store doser har biotilgjengeligheten vist seg å være opptil 64.2%.

Ved intranasalt inntak svelger man mesteparten uansett, med mindre man har det i spray eller lignende, så biotilgjengeligheten er litt høyere enn ved oralt inntak.

Intramuskulær injeksjon har veldig høy; rundt 70-100%.


Litt hjelp for å forstå de neurologiske og farmakologiske termene finner man i denne tråden: Innføring i nevrologi og farmakologi

Og hvis man vil lese litt seriøst om avhengighet istedenfor demonisering og skrekkeksempler som prostitusjon, kan man ta en titt på denne: Et lite perspektiv på avhengighet
Sist endret av exocytose; 4. desember 2012 kl. 20:14.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Takk for et fint bidrag, Afasar!

Noen som har rapporter/historier om avhengighet til Heroin de ønsker å dele med oss?
Bra med onformativ tråd! KP

Veit ikke om jeg har klart og hoppe over setningen om den står der, men om ikke, så kan det være greit å få med at hvit Heroin ikke kan røykes.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Nei, den skal tas intravenøst eller snortes. Noe som gjør det hakket farligere grunnet renhet. Selv hardbarka narkomane kan gå på en smell der. Derfor ville jeg nok tørre å påstå at det er greiest å begynne med brun heroin, og jakte på dragen. Selv om jeg personlig begynte med slimhinnene. Noe som resulterte i en smule overdosering. Leksen lært, he he.
Begynte? Mener å ha lest at du bare forsøkte det en gang og bestemte deg for aldri mer. Har du endret mening Lucy?
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ja, det har jeg. Hver dag jeg har anledning til å snike meg unna studiene gjemmer jeg meg bak røykeskuret og setter et skudd. Slår den beste orgasme.

Derp, nei. Jeg valgte å begynne med å ta det nasalt. Hvis jeg skulle gjort det hele om igjen ville jeg fremdeles brukt denne metoden. Å gjøre det igjen er noe jeg aldri kommer til å gjøre. Får en uggen følelse bare minnene kommer tilbake. Jeg har however prøvd både Opium, Oxycontin og Subutex. Det er ikke like sterkt i samme grad som heroin men det er jo i samme gaten og gir en pekepinn.

Slapp av. Man blir ikke nødvendigvis en junkie av å røyke/sniffe/gud vet heroin en gang eller to.

Brunt heroin:
http://www.thegooddrugsguide.com/fil..._powder_01.jpg

Hvitt heroin:
http://www.thegooddrugsguide.com/fil..._powder_02.jpg
Sist endret av Lucy In The Sky; 5. desember 2012 kl. 12:05.
Har lenge vært nysgjerrig på heroin, og nå har jeg endelig bestemt meg for å prøve. Som sagt blir man jo ikke avhengig av å bare prøve én gang. Takk for en god tråd!
En bruker på reddit skrev om heroin og hvor 'flott det er', en annen bruker tok seg friheten til å berette historien.

En video verdt å få med seg om man ikke (bare) har lyst å lese.

https://www.youtube.com/watch?v=-9huWlXFA1s
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, det har jeg. Hver dag jeg har anledning til å snike meg unna studiene gjemmer jeg meg bak røykeskuret og setter et skudd. Slår den beste orgasme.


Slapp av. Man blir ikke nødvendigvis en junkie av å røyke/sniffe/gud vet heroin en gang eller to.
Vis hele sitatet...
Slapp av du må ikke ta på vei for at en fellow freak viste omtanke
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Negr Vis innlegg
Har lenge vært nysgjerrig på heroin, og nå har jeg endelig bestemt meg for å prøve. Som sagt blir man jo ikke avhengig av å bare prøve én gang. Takk for en god tråd!
Vis hele sitatet...
Man vet aldri. Vi er alle individuelle, og det er de der ute som tenker akkurat det samme. Noen ender opp med å bare la det være med den gangen eller en gang i året. Mens andre tenker "pytt sann" en dag eller to til kan vel ikke skade, og da kan man allerede være i gang. Du er så vidt jeg vet voksen, du er klar over konsekvensene og må ta ansvaret selv. Håper bare ikke det var jeg og mine tråder som skapte interessen. Dog, det finnes langt mer stoff der ute som kan vekke interesse.

Erfaringer fra Erowid:
http://www.erowid.org/experiences/subs/exp_Heroin.shtml

Doseringer for røyking:
Vanlig: 15 - 25 mg
Sterk: 20 - 30 mg


Onset : 5 - 10 sekunder
Peak Onset : 10 minutter
Peak Duration : 5 - 6 minutter
Varighet : 3 - 5 timer


Det kan være vanskelig å gi en nøyaktig og korrekt dosering på heroin når det snortes. Anbefaler å begynne forsiktig, og ta en prøvesmak for å se hvordan kroppen reagerer på stoffet. Som jeg har skrevet tidligere kan det ikke alltid være lett å vite den nøyaktige styrken på stoffet. Men Erowid anbefaler rundt 10 og 50 mg for mindre tolerante mennesker og rundt 20 til 80 mg for de som bruker det jevnlig.

Noen som har litt informasjon om hvordan man skal få best mulig effekt ut av å røyke stoffet? Jeg personlig har aldri prøvd men jeg har hørt at det er vanlig å kaste bort mye grunnet at det er hardt for lungene, og at røyken går veldig hurtig ut.

Annen relevant informasjon:

Avhengig renhet og brukeren (toleranse and such), er en dødelig dose av heroin noe som kan variere fra 200 til 500 mg, men hardbarket narkoman har overlevd doser 1800 mg og over.
Noen som har litt informasjon om hvordan man skal få best mulig effekt ut av å røyke stoffet? Jeg personlig har aldri prøvd men jeg har hørt at det er vanlig å kaste bort mye grunnet at det er hardt for lungene, og at røyken går veldig hurtig ut."

Ha sølvpapiret på skrå nedover mens du trekker. Holder du det rett mens du trekker, så sløser du det bort. Holder du det på skrå, så får du mange trekk. Hold det inne så lenge som mulig.

Husk å brenn sølvpapiret før du legger minusen oppå.



|

Grunnen til at du får mange drag når du holder det på skrå er fordi dopen renner .
Sitat av Negr Vis innlegg
Som sagt blir man jo ikke avhengig av å bare prøve én gang.
Vis hele sitatet...
Har du en deilig opplevelse så får du selvsagt suget etter det flere ganger, det er bare menneskelig. Har du dårlig selvdisiplin så er det lett for å ikke klare å si nei til seg selv. Det er selvsagt ikke den fysiske avhengigheten jeg snakker om.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Har du en deilig opplevelse så får du selvsagt suget etter det flere ganger, det er bare menneskelig. Har du dårlig selvdisiplin så er det lett for å ikke klare å si nei til seg selv. Det er selvsagt ikke den fysiske avhengigheten jeg snakker om.
Vis hele sitatet...


Sant det, sånn er det jo med alt man liker.
Å når det gjelder det stoffet der, så kan man vel si; Hvis ikke du har veldig god selvdisiplin så er det lett for å ikke klare å si nei til seg selv.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
ååå, er så glad for at jeg er hæppy nok av julebrus og snus!
Vis hele sitatet...
For min del sliter jeg mest med avhengighet til nikotin (da sigaretter) og koffein. Suget etter disse stoffene sniker seg på meg til en hver tid. Hvis jeg bestemmer meg for å droppe røykpakka en dag klarer jeg ikke la være å tenke på hvor deilig det hadde vært med en sigarett. Spesielt sunt er det heller ikke. Men pokker så avhengighetsskapende. Personlig har jeg mindre problemer med de "tyngere" stoffene. Jeg blir ofte for sliten og utmattet til å orke å holde på med det i mer en en dag en sjelden gang. Med mindre jeg er på festival, da, så klart.

Enig i det Naturgrønn og andre i tråden sier. Man skal ha god selvkontroll og disiplin for å holde disse stoffene under kontroll.
Er det jeg også sliter mest med. Røyka minus hver dag i 4-5 år og slutta på dagen (Røyker en til to ganger i mnd nå.) Jaja, litt abstinenser, men det er verre når det kommer til tobakken. kjøpte el-røyk for en stund siden, da var jeg nede i 2-3 rullings. Glemte å bestille nye, så nå er det 15-20 rullings igjen. Skal hamstre inn når kronene kommer inn neste gang. du burde prøve dem. Dem funker bra.
Jeg må bare spørre, hva i all verden er det som får folk til å ville prøve heroin, sånn utover at man er nysgjerrig på det?
For min del er heroin så j*vlig skittent og lavmål som man får det, spesielt å sette et skudd i blodåra, for et skittent stoff...
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Takk for tips! Har tenkt tanken på noe sånt, ja. For nå begynner det pokker meg å bli en irriterende vane.

Må legge til at det første jeg prøvde var Oxycontin og Subutex. Ble ikke dårlig på noen som helst måte. Kun litt ubehag da jeg røyket en sigarett under rusen. På Heroin, derimot, ble jeg virkelig dårlig. Jeg og eks-kjæresten min delte nesten et gram. Han tok meste parten, og jeg var i bunn og grunn hakket mer oppegående enn ham. I hans tilfelle begynte han å bli svært desorientert og han hallusinerte, faktisk. Da han omsider la seg ned i sengen begynte han å puste som en fisk på land. Trodde faktisk dette kunne være slutten på livet hans, og ristet i ham for harde livet. Fikk liv i karen, og la ham i stabilt sideleie så han ikke skulle drukne i sitt eget spy. For spy ble det. Jeg har aldri spydd så hardt og intenst i hele mitt liv. Jeg tror ikke engang den verste omgangssyke kan slå det der. Kaldsvettet som en fødende gris, og var varm/kald om hverandre. Pupillene mine var som knappenåler til langt utpå kvelden neste dag. Da eksen skrapte sammen rester av det som var igjen gråt jeg og ba ham kaste det. Jeg klarte ikke se på det, engang. Ja, jeg vet så klart at vi startet altfor hardt på. Men det var vel kanskje en lekse man trengte å lære. For øvrig tror jeg neppe at lysten til å bli avhengig hadde vært tilstede uansett. Jeg følte ikke noe spesiell trang til å knaske opiater jenvlig selv om jeg hadde prøvd et par ganger.

Tips:

- Alltid ha noen sammen med deg som kan passe på at ting går riktig for seg
- Ikke kombiner med andre stoffer. Spesielt ikke alkohol og annet som hemmer respirasjonen
- Test en linje av stoffet før du peiser på. Med tanke på toleranse og hvor rent stoffet er eller ikke er
- Ikke røyk sigaretter under rusen. Mange mener at dette er svært kvalmende, og det merket jeg selv
LP88:

Det er vel temmelig opplagt at en forestilling om et stoff, en samling av molekyler, på en eller annen måte er skitnere enn andre, er en konstruert og tillært forestilling? Hvorfor er et gram av stoffet heroin "mer skittent" enn et gram av for eksempel kokain eller bordsalt?

Rusmidler har naturligvis en effekt som avhenger av deres egenskaper og interaksjon med nervesystemet. At disse stoffene i det hele tatt kan ha en ruseffekt, betyr jo at de er like kroppens egne stoffer, hvorfor er de skitne? Hvorfor er et stoff som binder til én reseptor mer skittent enn et som binder seg til en annen? Heroin er jo tilogmed et rusmiddel som har veldig små toksiske effekter, det er hverken giftig for hjernen eller andre organer.

Grunnen til at man oppfatter heroin som "skittent", er jo at det er den lille prosenten ekstreme misbrukere av dette stoffet (som gjerne også misbruker andre stoffer) og deres stakkarslige livsstil, som vi gjør så lite for å endre og hjelpe, er det som florerer i mediabildet. Men det skal da vel allikevel være mulig å trekke hodet ut av tåka og reflektere over rusmidler og lignende på egenhånd? Det er ikke så veldig vanskelig hvis man for et øyeblikk er i stand til å betvile vedtatte "sannheter" og ikke absolutt tenke det den imbecile naboen tenker. Mennesker (og dyr) har da tross alt alltid vært interessert i rusmidler, av alle typer.
Sist endret av exocytose; 5. desember 2012 kl. 23:49.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av LP88 Vis innlegg
Jeg må bare spørre, hva i all verden er det som får folk til å ville prøve heroin, sånn utover at man er nysgjerrig på det?
For min del er heroin så j*vlig skittent og lavmål som man får det, spesielt å sette et skudd i blodåra, for et skittent stoff...
Vis hele sitatet...
Hei, Ola Nordmann. Er du klar over at heroin blir brukt som smertestillende middel i f.eks Storbritannia? Da ved sterke, akutte eller kronisk smerte. Gjerne ved langtkommen kreft og annen palliativ behandling . I andre land er det mer vanlig å benytte morfin eller andre sterke opioider i nødvendige situasjoner som dette. Prøv å si til disse at diamorfin er "skittent" og "lavmål". De farmakologiske egenskapene er faktisk svært nyttig og fascinerende. Til kontrollert, medisinsk bruk er det jo et vidunder. Problemet er snarere det illegale markedet for heroin som enormt på verdensbasis. Alle vil ha en bit av kaken, substansen blir kuttet med alskens guffe som ikke hører hjemme noe sted i kroppen og det er få som bryr seg om hvilke hender stoffet havner i. Eller konsekvensene det vil ha for dette individet. Feilinformasjon om stoffet er også noe jeg mener er med på å skape forvirring og motvirke den egentlige hensikten.
Ikke før i 1914 ble Heroin forbudt ved lov i USA (kjemisk fremstilt i 1874). Etter hvert fikk kun få spesialist-klinikker og utvalgte leger skrive ut heroin. Hvis vi hopper litt tilbake i tid tror jeg nok du ville merket at holdningene har endret seg drastisk med årene. Jeg mener, Cannabis ble faktisk solgt lovlig på Apoteker i Norge. Jeg personlig velger å se bort ifra holdninger brukergruppen i samfunnet har for å ikke måtte se verden gjennom firkantede briller. Hvorfor ankre seg slik når man kan dra til sjøs på nye eventyr, utforske andre land og utvide horisonten? Se på helheten. Det blir hva du gjør det til.

Alkohol er en annen djevel som lovlig blir solgt på polet eller rema tusen. Ta en titt på statistikken der, du. Jeg forsvarer ikke heroin. Jeg bare sider ay alt har sin side.
Jeg har aldri sagt at det er skittent eller lavmål å bruke heroin til medisinsk bruk, men etter min mening så har man kryssa en grense når man skyter heroin. Ja, grunnen til at jeg syns det er skittent er akkurat pga de man ser drive gatelangs i den evige jakt på neste skudd, og man kan ikke si at man blir sånn av f.eks å røyke cannabis. Det jeg mener med skittent, er at man kan/vil få så sterk avhengihet til det, og det fører med seg et helvete for den personen, og folk som evt står den personen nær. At folk velger å ta heroin er deres valg, men for meg er det helt uforståelig at de vil det, men sier ikke det er noe bedre at man sluker ecstacy som non stop hver helg heller, eller at man drikker alkohol i store mengder så og si hver dag. Når det er sagt, så mente jeg ikke å kritisere folk som velger å prøve heroin, dere er sikkert ålreite folk hele gjengen, men min mening om heroin er en helt annen enn deres, og det er en mening jeg deler med fler jeg kjenner som har tatt MYE forskjellige rusmidler over lengre perioder, som heller aldri kunne tenkt seg å prøvd heroin, nettop fordi de selv føler at det er "skittent" og "lavmål".
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Poenget mitt, LP88, er at alt kan misbrukes. Det er ikke stoffet i seg selv men heller det illegale markedet, og brukerne selv som står for den biten. Jøss, du ser at de trasker langs gaten etter neste skudd? Det være hele prosenten av de som bruker eller har prøvd heroin. Og hva med amfetamin, da? For ikke å snakke om alkohol? Jeg syns jeg ser nok av dem også, for å si det slik. Ravende fulle, plager andre mennesker og snakker med seg selv. Men er alle som drikker alkohol slik? Nei. Styrter alle som drikker alkohol en helflaske med sprit ren? Neppe. Hvem i alle dager har sagt at man absolutt må sette et skudd for å ta heroin? Det er en så klassisk media og massebefolkning-tankegang. Dessuten kan du droppe å nevne alle disse vennene dine som har prøvd både det ene og det andre som mener ditten og datten. Vi som leser gir blanke i det. Her er det du som argumenterer for deg. Ikke bruk hersketeknikker som dette. "Alle jeg kjenner mener at", "Det er ikke bare meg som mener!". Come on.

Har du forresten lest deg litt opp om Tobakk? Det er et under at de i det hele tatt selger det lovlig i butikk. De unødvendige, farlige stoffene er plassert der av en grunn. For å forsterke og forlenge effekten av dosen nikotin i en sigarett. Dette har tobakkfirmaene tenkt på. Og pokker så sleipe de er.
Jeg tror du misforstår meg litt, eller at jeg ordlegger meg dårlig, jeg mener langt ifra at alle som prøver heroin ender opp med å gå gatelangs, jeg sier at, ja det er det jeg baserer min tankegang rundt heroin på. Og ja, jeg vet også at det er folk som raver rundt i norges mange gater som er rusa på langt mer enn heroin (f.eks alkohol), det som er poenget mitt, er at jeg ikke kan forstå hvorfor folk velger å prøve heroin (da spesielt mer enn en gang) når sjangsene for avgengihet er så store. Jeg vet også at man kan bli avhengi av alkohol, men man skal som regel drikke store mengder hyppig, før man blir avhengi. Men jeg sier på ingen måte at det er bedre å misbruke noen form for annet rusmiddel enn heroin, men for meg så er det uforståelig at folk vil prøve det, på samme måten som hvorfor folk velger å dra striper med amfetamin fra fredag til søndag hver helg, eller andre rusmidler som kan være veldig skadelige.

Forøvrig, jeg vet godt at man ikke må sette et skudd med heroin, men at du begynner å dra opp tobakk i denne sammenhengen er vel litt drøyt? Ja, jeg er vel vitende om farene og spillet til produsentene rundt tobakk, men å bruke tobakk som et argument for å "forsvare" heroin (eller i det minste snakke for) blir uansett for dumt, du vet sikkert like godt som meg at om du bruker heroin hver dag i 6 mnd, kontra tobakk hver dag i 6 mnd, så vil du ha tatt mer skade av heroin. Den diskusjonen her er egentlig over for min del, det var på ingen måte meningen å kritisere noen velger å prøve enten det ene eller andre, men jeg kommer aldri til å forstå hvorfor noen vil prøve heroin selv, da jeg aldri noen gang har hatt lyst til å prøve heroin, selvom jeg har hatt lyst til, og har prøvd mye andre rusmidler, så har heroin alltid vært et stort nei for meg..
Sitat av LP88 Vis innlegg
Jeg tror du misforstår meg litt, eller at jeg ordlegger meg dårlig, jeg mener langt ifra at alle som prøver heroin ender opp med å gå gatelangs, jeg sier at, ja det er det jeg baserer min tankegang rundt heroin på. Og ja, jeg vet også at det er folk som raver rundt i norges mange gater som er rusa på langt mer enn heroin (f.eks alkohol), det som er poenget mitt, er at jeg ikke kan forstå hvorfor folk velger å prøve heroin (da spesielt mer enn en gang) når sjangsene for avgengihet er så store. Jeg vet også at man kan bli avhengi av alkohol, men man skal som regel drikke store mengder hyppig, før man blir avhengi. Men jeg sier på ingen måte at det er bedre å misbruke noen form for annet rusmiddel enn heroin, men for meg så er det uforståelig at folk vil prøve det, på samme måten som hvorfor folk velger å dra striper med amfetamin fra fredag til søndag hver helg, eller andre rusmidler som kan være veldig skadelige.

Forøvrig, jeg vet godt at man ikke må sette et skudd med heroin, men at du begynner å dra opp tobakk i denne sammenhengen er vel litt drøyt? Ja, jeg er vel vitende om farene og spillet til produsentene rundt tobakk, men å bruke tobakk som et argument for å "forsvare" heroin (eller i det minste snakke for) blir uansett for dumt, du vet sikkert like godt som meg at om du bruker heroin hver dag i 6 mnd, kontra tobakk hver dag i 6 mnd, så vil du ha tatt mer skade av heroin. Den diskusjonen her er egentlig over for min del, det var på ingen måte meningen å kritisere noen velger å prøve enten det ene eller andre, men jeg kommer aldri til å forstå hvorfor noen vil prøve heroin selv, da jeg aldri noen gang har hatt lyst til å prøve heroin, selvom jeg har hatt lyst til, og har prøvd mye andre rusmidler, så har heroin alltid vært et stort nei for meg..
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke hvorfor folk vil ruse seg eller rettere sagt hvorfor folk vil bruke noe av det kraftigste dopet som finnes? Vell det sier jo av seg selv da..'

Var en fyr her på forumet som hadde følgende '' Jeg skal ha det godt eller vondt men, jeg skal ha det sterkt! ''
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Og hvorfor skal jeg ikke dra inn tobakk og alkohol? For å sitere Felix Poker, "Ren heroin, administrert i fornuftige doser, er ikke fysisk skadelig på lik linje med alkohol". Hvis du helt alvorlig mener at drikkekulturen både her og i mange andre land (f.eks England), da er du på bærtur. Du bør antagelig søke opp litt informasjon over hva overstadig drikking i helger kan gjøre med kropp og sinn. Det er hevdet at å drikke litt hver dag er bedre enn å drikke slik de fleste nordmenn gjør ute på byen i helgefylla. Rent toksisk kan du umulig si at det er sunnere enn heroin. Alkoholisme er faktisk en meget utbredt lidelse i vårt samfunn. Alt i alt regner man med at ca. 8 % av Norges befolkning, kvinner og barn iberegnet, har alkoholproblemer. Ett til to tusen mennesker dør av sykdommer knyttet til alkoholmisbruk i Norge per år. I Frankrike er tallet anslått til 40 000 per år og i USA 205 000 per år. Jeg trenger nødig å liste opp bivirkningene og komplikasjonene ved misbruk av alkohol? Og tro du meg, det er er så mange der ute som drikker med tanken i bakhodet at "det er jo bare en pils".

En liten illustrasjon:
https://imma.gr/21030

Og en til vedrørende hva som regnes mest skadelig:
http://www.thelancet.com/journals/la...magesLink=true

Det jeg vet med sikkerhet er at min far, som er/var alkoholiker, har ødelagt sine indre organer nærmest fullstendig ved å gå på fyllekuler i seks måneder om gangen. Jeg prøver ikke å forsvare noe som helst. Poenget med denne tråden var å opplyse, gi informasjon og råd til andre. Hvis du vil ha en debatt vedrørende dette temaet finnes det i delen kalt "rusdebatt".
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Og hvorfor skal jeg ikke dra inn tobakk og alkohol? For å sitere Felix Poker, "Ren heroin, administrert i fornuftige doser, er ikke fysisk skadelig på lik linje med alkohol".
Vis hele sitatet...
Spørsmål:

Er det vanlig med ren heroin i Norge? Og er alkohol, drukket i fornuftige mengder fysisk skadelig i det hele tatt?
Jeg fikk desverre surra meg bort en periode med dette stoffet. Kun inntatt via nesebor, men endog, det utvikles en kjærlig apati for alt og alle.. Meningsløst.. !
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Smetown Vis innlegg
Spørsmål:

Er det vanlig med ren heroin i Norge? Og er alkohol, drukket i fornuftige mengder fysisk skadelig i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Alkohol har en toksisk effekt, og virker dermed som en slags gift på kroppen. Når alkoholen brytes ned i leveren dannes restproduktet acetaldehyd. Stoffet kan skade celler og genmateriale, og øker derfor risikoen for f.eks kreft. Studier viser at det finnes variasjoner i genene som står for alkoholnedbrytning i kroppen, noe som kan bety at det er individuelle forskjeller i hvordan alkohol påvirker kreftrisiko. Jeg vil dog påstå at et lavt forbruk av alkohol er trygt. . Når det skal sies drikker jeg selv. Da i veldig moderate mengder og kun en gang i blant.

Renheten på de beslag som gjøres varierer fra en til hundre prosent. Gjennomsnittet på heroin på gateplan i Norge er på ca 12-15%.

Jeg tror neppe de som har brukt heroin en eller en sjelden gang går rundt og forteller dette til andre. Det er nok store mørketall i den gata.
Sitat av LP88 Vis innlegg
det som er poenget mitt, er at jeg ikke kan forstå hvorfor folk velger å prøve heroin (da spesielt mer enn en gang) når sjangsene for avgengihet er så store.
Vis hele sitatet...
Avhengighetspotensialet til heroin er målt til noe høyere enn kokain, men de er begge temmelig høyt oppe på skalaen og ikke veldig forskjellige. Allikevel så virker det som at kokain er greit og heroin er teit blant de aller fleste rusbrukere.
Jeg skal ikke komme og forsvare heroinbruk men at heroin liksom skal være den store slemme ulven har jeg liksom ikke skjønt da kokain har ruffly det samme potensiale. Er det fordi heroinavhengige er så mye mer synlige i gata? Er det hva folk har fått servert av "informasjon" i oppveksten?

Jeg sier ikke at heroin er ufarlig eller noe som helst her, jeg bare sier at folk kanskje skal se på sine egne og venners rusvaner hva angår andre stoffer før de dømmer folk som har testet heroin.

linkety link: http://norcan.org/ipb/page/index.php...otensiale-r137
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Og hvorfor skal jeg ikke dra inn tobakk og alkohol? For å sitere Felix Poker, "Ren heroin, administrert i fornuftige doser, er ikke fysisk skadelig på lik linje med alkohol". Hvis du helt alvorlig mener at drikkekulturen både her og i mange andre land (f.eks England), da er du på bærtur. Du bør antagelig søke opp litt informasjon over hva overstadig drikking i helger kan gjøre med kropp og sinn. Det er hevdet at å drikke litt hver dag er bedre enn å drikke slik de fleste nordmenn gjør ute på byen i helgefylla. Rent toksisk kan du umulig si at det er sunnere enn heroin. Alkoholisme er faktisk en meget utbredt lidelse i vårt samfunn. Alt i alt regner man med at ca. 8 % av Norges befolkning, kvinner og barn iberegnet, har alkoholproblemer. Ett til to tusen mennesker dør av sykdommer knyttet til alkoholmisbruk i Norge per år. I Frankrike er tallet anslått til 40 000 per år og i USA 205 000 per år. Jeg trenger nødig å liste opp bivirkningene og komplikasjonene ved misbruk av alkohol? Og tro du meg, det er er så mange der ute som drikker med tanken i bakhodet at "det er jo bare en pils".

En liten illustrasjon:
https://imma.gr/21030

Og en til vedrørende hva som regnes mest skadelig:
http://www.thelancet.com/journals/la...magesLink=true

Det jeg vet med sikkerhet er at min far, som er/var alkoholiker, har ødelagt sine indre organer nærmest fullstendig ved å gå på fyllekuler i seks måneder om gangen. Jeg prøver ikke å forsvare noe som helst. Poenget med denne tråden var å opplyse, gi informasjon og råd til andre. Hvis du vil ha en debatt vedrørende dette temaet finnes det i delen kalt "rusdebatt".
Vis hele sitatet...
Har jeg noen gang sagt at misbruk av alkohol er helt ok? Har jeg noen gang sagt noe om drikkekultur her til lands eller andre land? Sa jeg noen gang at du ikke skulle dra inn alkohol? Nei! Så hvor du drar det ifra at jeg syns ditt og datt om det og det skjønner jeg ikke, og jeg er fullstendig klar over hva overstadig drikking gjør med folk, jeg er fullstendig klar over hva alkoholisme gjør med folk, og jeg er fullstendig klar over bivirkningene med alkohol, men hvis du sitter her å sier at alkohol misbruk er mer skadelig enn haroin misbruk så står det her at Heroin, crack og crystal meth er det mest skadelige på individet(brukeren), mens alkohol, heroin og crack er det mest skadelige på folk rundt, alkohol er det 4. mest skadelige rusmiddelet på brukeren, det er tatt fra samme forskning som den grafen du linka til, hvor du også forsåvidt ser at dødsfall direkte pga rusmiddelet, og dødsfall relatert til rusmiddelet er mer på heroin enn alkohol. Så ja, jeg tar meg heller en fyllekule i helga enn en "heroinkule" om dagen, og ja, jeg tar heller en drink/øl om dagen enn en dose heroin om dagen. Jeg er ikke ute etter noe debatt jeg, det var du som begynte og nærmest trekke konklusjoner om hva jeg vet om diverse ting, og hva jeg mener, da må jeg få kunne svare for meg.

Nå er jeg ferdig, beklager at jeg leda tråden OT, håper den fortsetter som en informativ og rådgivende tråd
Sitat av moret Vis innlegg
Avhengighetspotensialet til heroin er målt til noe høyere enn kokain, men de er begge temmelig høyt oppe på skalaen og ikke veldig forskjellige. Allikevel så virker det som at kokain er greit og heroin ere aller fleste rusbrukere.
Jeg skal ikke komme og forsvare heroinbruk men at heroin liksom skal være den store slemme ulven har jeg liksom ikke skjønt da kokain har ruffly det samme potensiale. Er det fordi heroinavhengige er så mye mer synlige i gata? Er det hva folk har fått servert av "informasjon" i oppveksten?

Jeg sier ikke at heroin er ufarlig eller noe som helst her, jeg bare sier at folk kanskje skal se på sine egne og venners rusvaner hva angår andre stoffer før de dømmer folk som har testet heroin.

linkety link: http://norcan.org/ipb/page/index.php...otensiale-r137
Vis hele sitatet...
Vel, jeg pleier vanligvis å være en av dem som argumenterer "for" heroin (fra en gjennomsnittlig observatør sitt synspunkt, jeg formidler kun mine konklusjoner basert på fakta og erfaringer). Men når det kommer til avhengighet så skal det ekstremt mye mer til enn en rangering gjort av teoretikere og metastudier før jeg går med på dette.

Ikke missforstå, jeg mener ikke å kritisere den vitenskapelige prosessen som ligger til grunn for konklusjonen om at kokain er i samme klasse som heroin mtp avhengighet. Det jeg mener er at avhengighet er et så ufattelig bredt begrep som kan måles på så ekstremt mange måter.

Et eksempel på dette er studie på rotter, der de kan selvadministrere kokain eller heroin. De som fikk kokain tok dette til de døde, mens de heroinavhengige klarte å gjøre grunnleggende ting som å spise og hvile. Ellers kan man rangere de ved kvalitative eller kvantitative metoder, f.eks måle antall som har prøvd stoffene vs antallet som ble avhengig eller dybdeintervju av (eks)narkomane. For hver tilnærming vil du få et ganske forskjellig resultat, nettopp fordi det kan måles ut ifra altfor mange parametere.

En annen tungtveiende faktor er de geografiske og økonomiske forskjellene. I USA kan man som junkie suge litt pikk for noe freebase man røyker opp på minutter, mens her i Norge kan man gå rundt påvirket av heroin i en uke eller være coket en natt for samme pris. Er man ikke rik eller selger kokain selv er man rett og slett ikke i stand til å bygge opp en betydelig avhengighet.

Derfor, med utgangspunkt i Norge, en dose fakta og en god dose første- og andrehåndserfaringer mener jeg at dette er et av de ytterst få unntakene der jeg føler meg i posisjon til å tilbakevise en vitenskapelig konklusjon uten en annen.

Jeg kjenner et titalls mennesker som bruker kokain jevnlig, men ikke en eneste som virkelig er avhengig av det. Samtidig kjenner jeg en håndfull mennesker som tar(tok) heroin regelmessig, og av disse er det stort sett bare jeg som ikke har utviklet betydelige problemer, enten permanent eller bare for noen uker før de har "meldt seg ut av livet" for å ligge hjemme (eller på rehab) og få abstinensene unnagjort.

Heroin kan utvilsom brukes med måte, som alt annet, men det krever ekstremt mye mer selvkontroll og selvinnsikt enn andre narkotikum. Det absolutt viktigste for å kunne få et bærekraftig bruksmønster er i mine øyne å anerkjenne nettopp dette. Begynner man med heroin med tanken "det er jo ikke mer avhengighetsskapende enn kokain (eller noe annet dop)" finner man seg selv avhengig innen den første måneden. Abstinensene er eksepsjonelt nådeløse, kun slått av benzoer. Men enda benzoabstinensene gjerne er like ille, og varer uendelig mye lenger, så kan disse lett møtes med et budsjett på størrelse med tobakkbudsjettet til en ivrig nikotinavhengig. Samtidig åpner den lange halveringstiden for mer infrekvent administrasjon. Heroin derimot krever påfyll minst 2 ganger dagen for å ikke ende opp sengeliggende og livredd med følelsen av å ligge for døden. Heroinets egenskaper gjør også at det nesten er umulig å "bare bruke litt" - du bruker det du har. Dette, kombinert med at toleransen øker fortere enn for noe annet stoff, gjør at dosen øker veldig fort og utgiftene er plutselig proporsjonal med hvor mye penger du klarer å få tak i.

Disse egenskapene, og en bråte til jeg ikke går inn på med mindre folk vil lese enda en wall of text, gjør at heroin er et svært krevende stoff å bruke uten å missbruke. Kokain kan ikke måle seg i annet enn labforsøk.
Sist endret av Tøffetom; 8. desember 2012 kl. 06:25.
Dette er min erfaring med heroin også, Tøffetom. Har sett en del rangeringer av ulike stoffer i forhold til avhengighet og har tenkt mitt om det..
Har ikke et ekstremt viktig poeng å komme med i en allerede god diskusjon; - men jeg har étt poeng å komme med;
har nemlig oppdaget at grafene over avhengighet / avhengighetspotensiale for forskjellige narkotiske stoffer, inkl koffein, inkl alkohol, inkl nikotin (...) --- altså grafene er forskjellige ifra undersøkelse til undersøkelse..

Ser dere det..? Så, er dette rent tilfeldig, eller er dette kanskje et resultat av selektiv forskning som har mål om å tilføre det éne eller det andre stoffet mer eller mindre positive egenskaper..

Eksempelvis kan man se henholdsvis alkohol og kokain stå på forskjellige plasser i avhengighetspotensiale og potensiale for skadevirkninger, alt avhenger hvilken undersøkelse det er i. Undersøkelsene til Moret, Lucy og LP88 gir altså forskjellige svar.

Hva er deres synspunkter på de store forskjellene ? [COLOR="YellowGreen"] (btw, spurte selv i en tråd for en tid siden om en tabell over avhengighetspotensialet til kokain vs nikotin, jeg mente klart nikotin var sammenlignbart med kokain og at det var i en tabell. SIkker nå på at det er Lucy's tabell her på side 3.)
[/COLOR]
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dette er min erfaring med heroin også, Tøffetom. Har sett en del rangeringer av ulike stoffer i forhold til avhengighet og har tenkt mitt om det..
Vis hele sitatet...
Okei, fint. Men kan du gjerne spesifisere eller utdype litt? Fint å høre litt egne erfaringer. Altså, du mener heroin slett ikke kan sidestilles med kola, det er langt mer avhengighetspotensiale i H, selv om begge stoffene er "harde".. hvis jeg forstod rett..
Sist endret av aeon_illuminate; 8. desember 2012 kl. 10:53.
Avhengighet er et så komplekst problem at det er umulig å måle det skikkelig, det arter seg forskjellig fra person til person, fra en type stoff til et annet og hvordan man inntar stoffet. De der undersøkelsene om avhengighet er det like greit å tørke seg i ræva med.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Avhengighet er et så komplekst problem at det er umulig å måle det skikkelig, det arter seg forskjellig fra person til person, fra en type stoff til et annet og hvordan man inntar stoffet. De der undersøkelsene om avhengighet er det like greit å tørke seg i ræva med.
Vis hele sitatet...
Helt klart er det massive individuelle forskjeller. Men jeg er nok uenig i at man kan tørke seg i ræva med dem, siden dem likevel gir en viss pekepinn, staker ut en "viss kurs", slik at vi vet hvor "stort" potensialet er og hva det betyr i prakisis så og si.

Det som slo meg litt var de mange forskjellene i resultater fra undersøkelse til undersøkelse. Er dette resultat av en politisk eller økonomisk styrt selektiv forskning lurer jeg fælt på - eller som vi alle håper kanskje resultat av en nøytral og objektiv og unbiased forskning?
Hvis du skal måle noe må du ha noen målbare kriterier.

Jeg vil tro at om du startet en tråd her og spurte folk om hva avhengighet er og hva som kjennetegner en som er avhengig, så vil det allerede der være dyp uenighet. Disse undersøkelsene har ulikt utgangspunkt og har lagt forskjellige kriterier til grunn. De er også utført i forskjellige land og kulturer.

Man kan aldri klare å måle avhengighetspotensialet til et stoff isolert fordi vi alle påvirkes av en rekke faktorer, som samfunnet, familien, omgangskrets, psykisk helse, IQ osv.

Jeg er enig i at de gir en "viss pekepinn", men det er ikke så mye mer heller.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Helt klart er det massive individuelle forskjeller. Men jeg er nok uenig i at man kan tørke seg i ræva med dem, siden dem likevel gir en viss pekepinn, staker ut en "viss kurs", slik at vi vet hvor "stort" potensialet er og hva det betyr i prakisis så og si.

Det som slo meg litt var de mange forskjellene i resultater fra undersøkelse til undersøkelse. Er dette resultat av en politisk eller økonomisk styrt selektiv forskning lurer jeg fælt på - eller som vi alle håper kanskje resultat av en nøytral og objektiv og unbiased forskning?
Vis hele sitatet...
Tror heller det er snakk om velmente forsøk i vitenskapens navn på å kartlegge noe vi rett og slett ikke har mulighet til å kartlegge med en numerisk modell.

Jeg kunne f.eks laget en liste, der jeg etter personlig erfaring og generell kunnskap rangerte avhengighet, og den ville helt garantert se annerledes ut enn din. Ikke fordi en av oss nødvendigvis vet bedre, men fordi vi sitter på ulike erfaringer, eller vektlegger aspekter ved like erfaringer forskjellig.

Det må med andre ord subjektive faktorer med for å få et svar, og da blir det svært vanskelig. Men nå glir det vekk fra heroin og over på narkotikaavhengighet her. Tar gjerne denne delen av diskusjonen videre i en ny tråd.
Sist endret av Tøffetom; 8. desember 2012 kl. 17:15.
Hva menes med f eks. #3 og #4 heroin?

Renheten? Måten det er framstilt på?

Jeg prøvde heroin en gang. Jeg røykte og snortet ca. 0,4 med noe som skulle være grei kvalitet på. Fikk ingen behagelig rus eller noe som forventet, ble stein og veldig mye oppkast. Noen dager etterpå hadde vi fest og jeg prøvde da å røyke restene som var igjen på folien og da smalt det herlig. Jeg hadde da alkohol og diazepam innabords også..

Har ikke prøvd det siden. (Prøvde kun for nysgjerrighetens skyld)
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hva menes med f eks. #3 og #4 heroin?

Renheten? Måten det er framstilt på?

Jeg prøvde heroin en gang. Jeg røykte og snortet ca. 0,4 med noe som skulle være grei kvalitet på. Fikk ingen behagelig rus eller noe som forventet, ble stein og veldig mye oppkast. Noen dager etterpå hadde vi fest og jeg prøvde da å røyke restene som var igjen på folien og da smalt det herlig. Jeg hadde da alkohol og diazepam innabords også..

Har ikke prøvd det siden. (Prøvde kun for nysgjerrighetens skyld)
Vis hele sitatet...
Nr.systemet ble laget av DEA på 70-tallet og bærer stort sett preg av at de ikke hadde peil på hva de drev med. Det er ikke særlig brukanes, ettersom at kriteriene overlapper hverandre og flere former for heroin er utelatt.

I utgangspunktet hadde det med renhet, form, og formål ved produksjonen. Heroin 2 er freebase/acetate, mens heroin4 var laget laget for injeksjon (heroin hcl) og heroin 3 skulle være heroin4 designet for røyking. Heroin 1 er bare morfin.
Sist endret av Tøffetom; 8. desember 2012 kl. 21:25.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Nei, den skal tas intravenøst eller snortes. Noe som gjør det hakket farligere grunnet renhet. Selv hardbarka narkomane kan gå på en smell der. Derfor ville jeg nok tørre å påstå at det er greiest å begynne med brun heroin, og jakte på dragen. Selv om jeg personlig begynte med slimhinnene. Noe som resulterte i en smule overdosering. Leksen lært, he he.
Vis hele sitatet...
Sant, men må være heldig eller ha ordentlige kontakter om man skal ha i byn hvertfall, mye av det på gata er jo somregel vanlige smertestillende, Ibux osv..

Men helt enig, om man først skal begynne med dritten så er det best å jage den brune dragen først, hehe..
Selvom jeg absolutt ikke anbefaler noen i det hele tatt å teste dritten!
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei, dette er noe jeg har tenkt litt på den siste tiden.

Jeg har i noen år kost meg meg lettere stoffer som psykedelika, kodein, mdma og cannabis. De siste månedene har jeg lekt med tanken på å jage dragen. Jeg har alltid vært av den forsiktige typen når det kommer til dop. Jeg vil påstå at jeg har et veldig sunt forhold til dop. Mye sunnere enn den gjengse nordmann med sitt alkohol og sigarettforbruk. Jeg avstår lett knips om det ikke har gått den tiden hjernen trenger for å balansere seg igjen pluss litt til. Kanskje dette vil høres litt selvsikkert og naivt ut, men jeg har iallfall kommet fram til at jeg tror jeg kunne ha klart å ha et anstendig bruk av heroin.

Jeg har nemlig en teori om at en stor del av dagens (synlige) narkomane begynte sitt bruk uten særlig refleksjon rundt hva det vil innebære hva angår avhengighet osv. Jeg tror også at mange av dem hadde og har en såpass stor føkkitinnstilling til livet ellers uten store gleder og hobbyer utenom rusbruk, at de lettere dedikere tid og liv til dopet. Det er rett og slett en liten høne og eggetcase jeg ser for meg er gjeldende her. Jeg ser egentlig på alt i livet som dop. Eller avhengighet. Man begynner å trene, det utløser litt endorfiner og man vil gjerne få følelsen igjen. Så man trener igjen. Trening har jo heldigvis mange positive sideeffekter, men jeg tenker altså at modellen kan gjelde alt, bare med ulike grader av positive, nøytrale og negative sideeffekter.

Spørsmålet her er vel egentlig om det finnes mange brukere av heroin som klarer å bruke uten å la det ta over livet? Finnes det kanskje en liten gruppe mennesker som sitter i sine flotte hjem og røyker en Geoffrey en gang eller to i halvåret, mens de ellers lever i tråd med sine kjerneverdier?

Mvh Baron Lote
Sist endret av Baron Lote; 8. juni 2016 kl. 01:50.
Det finnes mange der ute som har et "kontrollert" forbruk av heroin, og veldig mange som ikke klarer det. Veldig mange av de synlige narkomane som du referer til har samme tankesett som deg i starten av heroin karrieren, dem fleste som blir avhengige og fanget av heroinen har sjeldent gådd inn i det med et mål om å fucke opp livet sitt.

Den teorien din bygger opp om at du er veldig naiv med tanke på avhengighet, måten du forsvarer og prøve heroin på er akkurat samme unnskyldninger en bekjent av meg benytter når han skal forklare at han ikke er avhengig etter flere års bruk.

Jeg anbefaler det ikke, for og klare og ha et kontrollert forbruk av heroin må du ha en viss kunnskap om området, det holder ikke med å tro at du er bedre stilt en andre i livet.
Heroin er et helt annet "ballgame" enn det andre du nevner du har prøvd. Første gang jeg ble avhengig av stoffet var jeg 34 år. Første gang jeg prøvde det var jeg 27. Prøvde det en håndfull ganger frem til det smalt og da smalt det skikkelig. Hadde vel også mye av din mentalitet i starten og i årevis etterpå. Nå har jeg vært gjennom 3 rehabs, og driver med min 4, uten at jeg har mistet levebrødet, men det er kun pga. Forståelsesfulle sjefer. Gjør du det en gang kommer du til å gjøre det igjen. På et eller annet tidspunkt vil snøballen rulle jævlig fort for de aller fleste. Dette er et dop man kan føle å kontrollere, men som beviselig vil kontrollere deg på et eller flere tidspunkt. Og da blir det et mareritt.
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Hei, dette er noe jeg har tenkt litt på den siste tiden.

Jeg har i noen år kost meg meg lettere stoffer som psykedelika, kodein, mdma og cannabis. De siste månedene har jeg lekt med tanken på å jage dragen. Jeg har alltid vært av den forsiktige typen når det kommer til dop. Jeg vil påstå at jeg har et veldig sunt forhold til dop. Mye sunnere enn den gjengse nordmann med sitt alkohol og sigarettforbruk. Jeg avstår lett knips om det ikke har gått den tiden hjernen trenger for å balansere seg igjen pluss litt til. Kanskje dette vil høres litt selvsikkert og naivt ut, men jeg har iallfall kommet fram til at jeg tror jeg kunne ha klart å ha et anstendig bruk av heroin.

Jeg har nemlig en teori om at en stor del av dagens (synlige) narkomane begynte sitt bruk uten særlig refleksjon rundt hva det vil innebære hva angår avhengighet osv. Jeg tror også at mange av dem hadde og har en såpass stor føkkitinnstilling til livet ellers uten store gleder og hobbyer utenom rusbruk, at de lettere dedikere tid og liv til dopet. Det er rett og slett en liten høne og eggetcase jeg ser for meg er gjeldende her. Jeg ser egentlig på alt i livet som dop. Eller avhengighet. Man begynner å trene, det utløser litt endorfiner og man vil gjerne få følelsen igjen. Så man trener igjen. Trening har jo heldigvis mange positive sideeffekter, men jeg tenker altså at modellen kan gjelde alt, bare med ulike grader av positive, nøytrale og negative sideeffekter.

Spørsmålet her er vel egentlig om det finnes mange brukere av heroin som klarer å bruke uten å la det ta over livet? Finnes det kanskje en liten gruppe mennesker som sitter i sine flotte hjem og røyker en Geoffrey en gang eller to i halvåret, mens de ellers lever i tråd med sine kjerneverdier?

Mvh Baron Lote
Vis hele sitatet...
Synes du drar alle over en litt for enkel kam her. Hadde en periode på en 6mnd her da jeg hang en del med harde narkomane og det bildet du tror du har stemmer ikke i det hele tatt. Det er like mange historier som det er brukere. Og veldig, veldig mange av dem var faktisk svært klar over, og reflekterte over, avhengighet før dem ble faktiske narkomane.
Har lært en del den siste tiden og har endret mening om mange ting. Spesielt det at man kan ha et fungerende liv og bruke heroin. Eller, fungerende er det alltids men jeg tror ikke lenger at man bare kan chille med litt heroin et par ganger i året og ellers leve normalt. Unntak finnes selvfølgelig, har sett det også, men overall så oppfatter jeg heroin som farlig og noe de fleste har godt av å holde seg unna. Det er altfor mange som tror de kan være en del av de 2% av brukere med kontroll, jævlig rart at de resterende 98% ikke har det siden ingen går inn for å bli narkomane.

Ikke er rusen så himla kul imho heller. Det er egentlig det mest spesielle med heroin; rusen er ikke all verden, man blir ofte dårlig og hele greia er ikke direkte drittbra de første gangene. Men fortsatt sitter det en liten jævel i hodet og sier at det der, det er bra greier. Har ikke opplevd det med andre stoffer på samme måte og hele opplegget er skremmende som pokker.
Mitt råd er å holde seg unna heroin, det er så lite positivt å hente i dette rusmidlet.
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Hei, dette er noe jeg har tenkt litt på den siste tiden.

Jeg har i noen år kost meg meg lettere stoffer som psykedelika, kodein, mdma og cannabis. De siste månedene har jeg lekt med tanken på å jage dragen. Jeg har alltid vært av den forsiktige typen når det kommer til dop. Jeg vil påstå at jeg har et veldig sunt forhold til dop. Mye sunnere enn den gjengse nordmann med sitt alkohol og sigarettforbruk. Jeg avstår lett knips om det ikke har gått den tiden hjernen trenger for å balansere seg igjen pluss litt til. Kanskje dette vil høres litt selvsikkert og naivt ut, men jeg har iallfall kommet fram til at jeg tror jeg kunne ha klart å ha et anstendig bruk av heroin.

Jeg har nemlig en teori om at en stor del av dagens (synlige) narkomane begynte sitt bruk uten særlig refleksjon rundt hva det vil innebære hva angår avhengighet osv. Jeg tror også at mange av dem hadde og har en såpass stor føkkitinnstilling til livet ellers uten store gleder og hobbyer utenom rusbruk, at de lettere dedikere tid og liv til dopet. Det er rett og slett en liten høne og eggetcase jeg ser for meg er gjeldende her. Jeg ser egentlig på alt i livet som dop. Eller avhengighet. Man begynner å trene, det utløser litt endorfiner og man vil gjerne få følelsen igjen. Så man trener igjen. Trening har jo heldigvis mange positive sideeffekter, men jeg tenker altså at modellen kan gjelde alt, bare med ulike grader av positive, nøytrale og negative sideeffekter.

Spørsmålet her er vel egentlig om det finnes mange brukere av heroin som klarer å bruke uten å la det ta over livet? Finnes det kanskje en liten gruppe mennesker som sitter i sine flotte hjem og røyker en Geoffrey en gang eller to i halvåret, mens de ellers lever i tråd med sine kjerneverdier?

Mvh Baron Lote
Vis hele sitatet...
Det er som å lese mine egne tanker før og noen år etter jeg prøvde heroin for første gang. Hadde et "kontrollert" bruk som jeg hadde hadd til andre rusmidler, men heroin er mye "sluere" og deiligere enn kokain, MDMA, kodein og cannabis.. Sitter igjen med en utrolig kjip avhengighet som er helt forjævelig å bekjempe, er for første gang på mange år helt rusfri 1 mnd og 15 dager tho!

And for the record kjenner jeg ingen som tar heroin "kontrollert" og som ikke sliter ellers i livet. Det sklir ut med de aller fleste, men for all del du kan jo prøve, anbefales ikke dog.
Takk for fine innspill.

For å presisere litt hva jeg mente. De som allerede er der at de i det hele tatt vurderer å ta heroin er uten tvil mer på siden i samfunnet enn en vanlig nordmann. Til og med blant mine bekjente hvor alt fra cola til weed er sett på som lek, er heroin noe man ikke en gang snakker om. Jeg skjønner selvfølgelig at det er mange forskjellige skjebner der ute og at alt ikke er likt, men jeg klarer ikke å riste fra meg at det er en viss grad av uheldige mennesker som allerede har fått viljestyrken sin ødelagt av gjentatte sluttforsøk fra andre stoffer, ofte uten andre innputs og verdier i livet. Ofte altså.

Innlegget handlet i grunn ikke om meg, men siden en myntet på at jeg har lite peiling hva angår avhengighet kan jeg godt fylle den litt ut. Jeg vil påstå at jeg kan en god del om hva avhengighet er, hvordan det fungerer rent nevrologisk, og ikke minst hvordan det fungerer psykologisk. Avhengigheter og vaner har det faktisk blitt forsket en hel del på og jeg tror at om heroinbrukere er like lite opplyst om denne kunnskapen i anvendt form som det de weedrøykerne jeg kjenner til er, så har man en del av problemet der.

Det er på ingen måte for å tråkke på noen tær, eller bringe meg selv opp. Men om man setter opp noen enkle regler for bruket og helt og holdent overholder disse - da man er fullt klar over alvoret om man først begynner å bryte grenser - skal det jo i alle fall i teorien kunne fungere. Problemet dukker vel gjerne opp her, om heroinen er så slu at den får en til å rasjonalisere et brudd på regelverket enklere. Dog, er man obs på slik rasjonalisering, og vet alvoret med å svikte seg selv bare en eneste gang, er jo man et skritt forran igjen.

For meg er dette kanskje bare et lite hypotetisk tankeeksperiment, og det er interessant å høre at de fleste andre har hatt samme selvtillitt i det de har gått inn i gamet, men jeg tror dessverre ikke på at de har gjort nok av research på emnet, på seg selv, satt opp regler, vært forsiktig med å ikke få venner innen miljøet osv. Jeg snakker et strengt regelark, som strengt holdes. Så trengt som det bør gjøres når det står om livet. Vi mennesker er enkle sosiale dyr om man bare koker det ned litt.

Igjen, jeg kan se at jeg fremstår som en litt selvgod og naiv kar her, men jeg synes dette er interessant fra et større rent sosialt perspektiv, i tillegg til at jeg oppriktig lurer på om folk klarer å ha disse stoffene i livet sitt.
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Takk for fine innspill.

For å presisere litt hva jeg mente. De som allerede er der at de i det hele tatt vurderer å ta heroin er uten tvil mer på siden i samfunnet enn en vanlig nordmann. Til og med blant mine bekjente hvor alt fra cola til weed er sett på som lek, er heroin noe man ikke en gang snakker om. Jeg skjønner selvfølgelig at det er mange forskjellige skjebner der ute og at alt ikke er likt, men jeg klarer ikke å riste fra meg at det er en viss grad av uheldige mennesker som allerede har fått viljestyrken sin ødelagt av gjentatte sluttforsøk fra andre stoffer, ofte uten andre innputs og verdier i livet. Ofte altså.

Innlegget handlet i grunn ikke om meg, men siden en myntet på at jeg har lite peiling hva angår avhengighet kan jeg godt fylle den litt ut. Jeg vil påstå at jeg kan en god del om hva avhengighet er, hvordan det fungerer rent nevrologisk, og ikke minst hvordan det fungerer psykologisk. Avhengigheter og vaner har det faktisk blitt forsket en hel del på og jeg tror at om heroinbrukere er like lite opplyst om denne kunnskapen i anvendt form som det de weedrøykerne jeg kjenner til er, så har man en del av problemet der.

Det er på ingen måte for å tråkke på noen tær, eller bringe meg selv opp. Men om man setter opp noen enkle regler for bruket og helt og holdent overholder disse - da man er fullt klar over alvoret om man først begynner å bryte grenser - skal det jo i alle fall i teorien kunne fungere. Problemet dukker vel gjerne opp her, om heroinen er så slu at den får en til å rasjonalisere et brudd på regelverket enklere. Dog, er man obs på slik rasjonalisering, og vet alvoret med å svikte seg selv bare en eneste gang, er jo man et skritt forran igjen.

For meg er dette kanskje bare et lite hypotetisk tankeeksperiment, og det er interessant å høre at de fleste andre har hatt samme selvtillitt i det de har gått inn i gamet, men jeg tror dessverre ikke på at de har gjort nok av research på emnet, på seg selv, satt opp regler, vært forsiktig med å ikke få venner innen miljøet osv. Jeg snakker et strengt regelark, som strengt holdes. Så trengt som det bør gjøres når det står om livet. Vi mennesker er enkle sosiale dyr om man bare koker det ned litt.

Igjen, jeg kan se at jeg fremstår som en litt selvgod og naiv kar her, men jeg synes dette er interessant fra et større rent sosialt perspektiv, i tillegg til at jeg oppriktig lurer på om folk klarer å ha disse stoffene i livet sitt.
Vis hele sitatet...
Det høres veldig bra ut med et strengt regelark og ha tro på at du klarer og holde deg til det fordi du har gjort research og er reflektert. Hva hvis du ikke klarer det da mann og blir hodestups forelska i dopet på en måte du aldri har blitt det før som så mange før deg? Er det ikke værre at du blir sittende og lengte etter godfølelsen du vet er noen minutter og kroner unna eller at du slipper dette ved å ikke prøve? Kunne ønske jeg valgte å ikke prøve ihvertfall, tenker på dritten hele tiden...
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Takk for fine innspill.

For å presisere litt hva jeg mente. De som allerede er der at de i det hele tatt vurderer å ta heroin er uten tvil mer på siden i samfunnet enn en vanlig nordmann. Til og med blant mine bekjente hvor alt fra cola til weed er sett på som lek, er heroin noe man ikke en gang snakker om. Jeg skjønner selvfølgelig at det er mange forskjellige skjebner der ute og at alt ikke er likt, men jeg klarer ikke å riste fra meg at det er en viss grad av uheldige mennesker som allerede har fått viljestyrken sin ødelagt av gjentatte sluttforsøk fra andre stoffer, ofte uten andre innputs og verdier i livet. Ofte altså.

Innlegget handlet i grunn ikke om meg, men siden en myntet på at jeg har lite peiling hva angår avhengighet kan jeg godt fylle den litt ut. Jeg vil påstå at jeg kan en god del om hva avhengighet er, hvordan det fungerer rent nevrologisk, og ikke minst hvordan det fungerer psykologisk. Avhengigheter og vaner har det faktisk blitt forsket en hel del på og jeg tror at om heroinbrukere er like lite opplyst om denne kunnskapen i anvendt form som det de weedrøykerne jeg kjenner til er, så har man en del av problemet der.

Det er på ingen måte for å tråkke på noen tær, eller bringe meg selv opp. Men om man setter opp noen enkle regler for bruket og helt og holdent overholder disse - da man er fullt klar over alvoret om man først begynner å bryte grenser - skal det jo i alle fall i teorien kunne fungere. Problemet dukker vel gjerne opp her, om heroinen er så slu at den får en til å rasjonalisere et brudd på regelverket enklere. Dog, er man obs på slik rasjonalisering, og vet alvoret med å svikte seg selv bare en eneste gang, er jo man et skritt forran igjen.

For meg er dette kanskje bare et lite hypotetisk tankeeksperiment, og det er interessant å høre at de fleste andre har hatt samme selvtillitt i det de har gått inn i gamet, men jeg tror dessverre ikke på at de har gjort nok av research på emnet, på seg selv, satt opp regler, vært forsiktig med å ikke få venner innen miljøet osv. Jeg snakker et strengt regelark, som strengt holdes. Så trengt som det bør gjøres når det står om livet. Vi mennesker er enkle sosiale dyr om man bare koker det ned litt.

Igjen, jeg kan se at jeg fremstår som en litt selvgod og naiv kar her, men jeg synes dette er interessant fra et større rent sosialt perspektiv, i tillegg til at jeg oppriktig lurer på om folk klarer å ha disse stoffene i livet sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at jeg vet mer om heroinavhengighet enn noen forsker.

Heroinavhengighet handler ikke om reseptoraffinitet, fysiologi eller innstilling.

Måten du formulerer deg på og resonnementene dine vitner også implisitt om en knapt over gjennomsnittlig forståelse for hva avhengighet er, ei heller hvordan avhengighet fungerer.
Sist endret av Tøffetom; 11. juni 2016 kl. 02:53.
Hvordan går det med TS for tiden da mtp heroinbruket?