Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4654
Kan det vise i hårprøver at andre i nærheten av meg har røkt hasj eller tatt andre ting?
De vil nok ikke tro det er fra andre når det kommer fra ditt dna.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Hvis du selv ikke har intatt noe slår du ikke ut på noen ting
Nitropop: Er du sikker på dette?

Jeg har også lurt litt på dette. Viss noen sitter nært deg og røyker eller i et lite rom så vil jo THC partikler komme på håret ditt. Spørmålet er om testene viser kun fra metabolisert THC eller ikke.
Lurer på det samme anngående urinprøve, men tviler litt på at det er så veldig nøyaktig da.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
De vil nok ikke tro det er fra andre når det kommer fra ditt dna.
Vis hele sitatet...
De tar ingen DNA analyse av håret ditt. Selv om de hadde gjort det, hvordan kan de vite at cannabisen ikke er eksterne partikler som har festet seg i ditt hår? Alt en eventuell dna test vil bekrefte er at det er ditt hår de har klippet av fra ditt hode, og dette vet de jo fra før.
Sitat av Relevant Vis innlegg
De tar ingen DNA analyse av håret ditt. Selv om de hadde gjort det, hvordan kan de vite at cannabisen ikke er eksterne partikler som har festet seg i ditt hår? Alt en eventuell dna test vil bekrefte er at det er ditt hår de har klippet av fra ditt hode, og dette vet de jo fra før.
Vis hele sitatet...
Leste litt om slike hårprøver etter jeg svarte så vet at dette ikke ble helt riktig.


Hasjrøyk akkurat som sigarettrøyk fester seg jo i hår, hud og klær.
De vil nok heller ikke se forskjell på om det er du eller andre har røyket.
Nei, metabolitter av THC fester seg i strukturen til hårstråene. De er kjemisk ulik THC som er psykoaktiv.


Det er vanskelig og dyrt å isolere metabolitter fra THC i hår som gjør det til en lite ønsket vei å gå for å påvise bruk av cannabis.
Beklager ufullstendig innlegg.
Sist endret av Odysseyyy; 24. mai 2017 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når de tar hårprøve så tar de prøve av hårsekkene og 1 cm fra hodebunnen og ut. Vil ikke påvises om du er med folk som gjør det, men det er blitt bevist at man kan teste positivt for passiv røyking.
Så lenge hårrota følger med kan alt dop spores i hår i opptil 90 dager.
I hvilke tilfeller for en "normal" person blir det tatt prøver fra håret?

Har kun lest om det her på forumet/nettet, men aldri hørt om noen som har tatt slike prøver utenom blod og urin.
Helt generelt så vil man ikke ta prøver av håret ettersom personen kan klippe håret og så er THC (eller andre virkemidler) borte. Med hår tester så gjelder bare håret fra da man har inntatt narkotiske stoffer, og perioden til det er ute av systemet.

Det som anvendes etter hår prøver er ryggmargprøver. Disse kan man ikke gjøre noe med og virkemidler som THC sitter der opp til 24 uker etter bruk. Tingen med hår prøver, blodprøver og ryggmargprøver er at de koster mye penger å gjennomføre. Generelt sett så koster de for mye til at staten orker å gjøre det ofte.

Dette vet jeg igjennom et familiemedlem som sitter i en nasjonal lederstilling i et internasjonalt olje/gass selskap. Hos de så kjører de årlige "frivillige" tester for narkotika ettersom det er viktig i tilfelle noe skulle skje, som en ulykke. Tingen er at man kan enten ta prøven eller miste jobben fortest mulig, som oftest er når kontrakten er over. Skulle du si nei så kan du glemme å arbeide der, de vil gjøre arbeidet ditt til et helvete i håpet om at du skal slutte før kontrakten er over (de aller fleste gjør det) og din karrière i olje/gass bransjen er (som oftest) over for godt.
Alt dette skjer innenfor lovens grenser, så det er ikke noe man kan gjøre med det. De kan sette deg til å gjøre unødvendige tunge oppgaver, kjedelige oppgaver, holde deg tilbake for å minimere pausen din, osv. Alt i alt så vinner man aldri en sak mot slike selskaper. De har råd til å holde en rettssak gående inntil DU gir deg og må betale for den.

Om noen vil vite det spesifikke selskapet så er det bare å kontakte meg med en melding. Jeg blir sikkert ikke å svare fort, men du får iallefall vite det.
Sist endret av WilliamGreen; 27. mai 2017 kl. 14:16.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Glem generelt. Jeg kontaktet alt i Norge for å FÅ en hår test. For å bevise at jeg ikke hadde brukt cannabis. Det gjør ingen. De bare sier de kan gjøre det. Jeg sendte mine 6 cm. hår. 0 på alt men cannabis kan ikke testes på hår. Skuffende for meg som skulle bruke det i retten mot politidirektoratet. Mitt hår blei sendt fra fastlegen til St. Olavs hospital.
Politiet truer med hår test for at du kanskje innrømmer at du har røyket litt for kos. ALDRI gå med på det. Da kan lappen ryke. Tester du positivt på urinen så er det første gang du har prøvd cannabis.