Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3501
Her om dagen kjørte jeg tog. Hadde vært hos noen kompiser og skulle hjem. Jeg kjøpte billetten på Narvesen og satt meg på toget. Konduktøren var litt sløv så han overså meg der jeg satt og gjorde ellers lite av meg. Da jeg hadde kommet fram til stoppestedet hvor jeg skulle av, ergret jeg meg litt over at jeg kunne kjørt denne togturen gratis ettersom han ikke sjekket billetten min. Jeg kastet et raskt blikk ned på billetten, og der står det at man kan får refusjon på billetten samme dag man har kjøpt den. Jeg grunnet litt på dette og veide for og imot før jeg tok turen til kiosken og sa følgende: "Hei, jeg kjøpte denne billetten, men fikk ikke bruk for den fordi jeg ble kjørt istedet, kan jeg få pengene tilbake?" Damen bak kassen tenkte seg om 2 sekunder, før hun så villig gav meg pengene tilbake. På denne måten fikk jeg en gratis togtur.

Denne hendelsen fikk meg på en tanke. Man kan simpelthen kjøpe en billett på Stasjon A, sitte på toalettet eller snike seg vekk på andre måter, slik at konduktøren ikke stempler billetten, for deretter å få pengene tilbake på stasjon B. Og blir man tatt i å snike, eller du blir mistenkt, så viser du bare billetten du har kjøpt. Så slipper du å bli straffet.

Merk: jeg tror ikke du får tilbake hele summen. NSB tar et tillegg på 15%, så vidt jeg vet.
OG, denne metoden har sine begrensinger. Fungerer vel best på korte turer. Tror ikke du kan sitte på toalettet hele veien fra Oslo til Bergen, for deretter å kreve tilbake pengene fordi du "ble tilfeldigvis kjørt av en kompis".
Old news
Prøvde dette en gang jeg også. Men, fikk ikke penger tilbake på stasjon B.
Sitat av wargriff
Old news
Vis hele sitatet...
For noen kanskje, men nytt for andre. Idiot.
Er dette NSB? Og hvor i landet gjelder det? i Oslo-traktene har alle lokaltog to forskjellige vogner. En type for personer med månedskort, evt. stemplede billetter. Den andre for personer som enten skal kjøpe billett på toget, eller som deg, har en ustemplet billett.

Nå, i den førstnevnte vognen sjekker ikke konduktøren billettene. Men det som skjer støtt og stadig, er billettkontroller i disse vognene. Og da nytter det ikke hvis du bare har en ustemplet billett. Da blir du tatt i snikig, og må betale en rimelig heftig sum i bot.

Så hvis du satt i en slik "månedskortvogn", ville du bli tatt i sniking hvis det skulle vise seg å bli billettkontroll.

På den andre siden--er jeg på viddene nå er det en finfin måte å få en rimelig billig tur på.

Men det som overrasker meg er at det faktisk er mulig å refundere billetten. Stort sett ingen praktiserer dette, om det så måtte være konserter og andre arrangement.
Mye billigere med månedskort, og mindre stress.
Dr. Hansen's Avatar
Trådstarter
86 1
Slike tog du nevner, raze, er nytt for meg. Jeg tok tog i vestfold, og ja, det er NSB.

Det du nevner er vel kanskje også et tiltak mot slik sniking da. Men jeg tror at de fleste togene i landet er enkle uten slike seksjoner.

Grantax: Billigere enn gratis? :P Neida, klart om man kjører tog hver dag lar ikke dette seg gjennomføre.
Sist endret av Dr. Hansen; 20. april 2007 kl. 18:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raze
Nå, i den førstnevnte vognen sjekker ikke konduktøren billettene. Men det som skjer støtt og stadig, er billettkontroller i disse vognene. Og da nytter det ikke hvis du bare har en ustemplet billett. Da blir du tatt i snikig, og må betale en rimelig heftig sum i bot.
.
Vis hele sitatet...
Tviler nesten litt på at dei har mulighet til å hekte deg for sniking om du simpelthen har gått på feil vogn. Da er det bare å sei at du hadde dårlig tid og måtte springe for å nå toget, og at du bare såvidt fikk hoppa på eller noko... og du *har* gyldig bilett.

Så trur dei står på relativt tynt grunnlag på det...
Litt off topic, men hvor mye fikk du tilbake?
Sitat av Dr. Hansen
Merk: jeg tror ikke du får tilbake hele summen. NSB tar et tillegg på 15%, så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg klarer å regne ut, 85% av kjøpsprisen..?
Sitat av vidarlo
Tviler nesten litt på at dei har mulighet til å hekte deg for sniking om du simpelthen har gått på feil vogn. Da er det bare å sei at du hadde dårlig tid og måtte springe for å nå toget, og at du bare såvidt fikk hoppa på eller noko... og du *har* gyldig billett.

Så trur dei står på relativt tynt grunnlag på det...
Vis hele sitatet...
Der tar du faktisk feil. Det er en rimelig heftig folkemasse som beveger seg i løpet av en arbeidsdag, si fra Lillestrøm til Oslo, og tilbake. Vognene er merket med gule skilt "KUN MÅNEDSKORT". Og kontrollørene har hørt de fleste unnskyldninger. I tillegg går de to og to i lag i kontrollen, slik jeg har forstått at loven krever hvis det er en "ord mor ord"-situasjon.

Jeg har selv reist denne strekningen over en periode på en måned (med månedskort), og merket meg mange som ble tatt da de "hadde gått på feil vogn".

Men dette gjelder kun lokaltogene, som beveger seg i Oslo og omegn.
Sist endret av raze; 20. april 2007 kl. 19:54.
raze så om du gikk faktisk på feil vogn og hadde forhåndsbetalt billetten (ikke påstår du ville kjøpe på toget, for det kunne jo bare vært en dårlig unnskyldning) da har du jo betelt for billetten, men du får den ikke stemplet siden du er på feil vogn. Er de faktisk så firkanta?
etse, ja. Legger man ikke merke til alle de gule lappene både utenpå og inni vognen der det står med STOR skrift at det er månedskortvogn fortjener man nesten bot.
Dessuten er det bare slike vogner på lokaltog, veldig få som kjøper billetter på forhånd til de togene.

Forresten utrolig hvor mange dårlige unnskyldninger de som sniker klarer å komme på.
Sist endret av Goophy; 20. april 2007 kl. 20:27.
Sitat av etse
raze så om du gikk faktisk på feil vogn og hadde forhåndsbetalt billetten (ikke påstår du ville kjøpe på toget, for det kunne jo bare vært en dårlig unnskyldning) da har du jo betelt for billetten, men du får den ikke stemplet siden du er på feil vogn. Er de faktisk så firkanta?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke tro det, men da kommer det nok an på hvem du møter også
Jeg vet at freakforumfolk ikke er dem som bryr seg mest om moralprat, men jeg vil bare si det. Om dere dreiv et firma, hadde dere likt at folk dreiv å stjal? Det går fint ann å stjele en slik boks som bruker å stå på butikken som folk putter på penger, og blir gitt til veldedighet. Jeg hadde uansett fått dårlig samvittighet, er det ikke andre som tenker litt slik?

Synest det er litt synd at folk tenker at hvis det er mulig er det greit, "det er ikke mitt problem".
Sitat av raze
Nå, i den førstnevnte vognen sjekker ikke konduktøren billettene. Men det som skjer støtt og stadig, er billettkontroller i disse vognene. Og da nytter det ikke hvis du bare har en ustemplet billett. Da blir du tatt i snikig, og må betale en rimelig heftig sum i bot.
Vis hele sitatet...
Nei nei, hvis man har en ustemplet bilett og sitter på måndeskortvogn så stempler de biletten for deg! skjedde meg meg på mandag faktisk
mathfjeld, kommer vel an på om de har en god eller dårlig dag.
Sett flust med folk som har blitt dritsure over at de har nektet å stemple billetten.
Men de bilettene man kjøper og jo før store til og få stemplet selv, skal man da først gå på "betjentvogn" og få stemplet biletten og så gå og sette seg på måndeskort?
Ja, blir vel det.
Hvis man har en ekstrem trang til å sitte på MÅNEDSKORTvogn.
Jeg tar ikke mye tog så jeg vet ikke så mye om billett-rutinene, men tar mye ferge. på når man kjører på ferger så kommer det jo en type rundt å selger billetter inne i ferga (hvis du ikke har bil).
Hvis du da sitter på dass når han fyrn går rundt slipper du å betale, er det sånt på tog også? at man kan kjøpe billetter ombord?
Konduktørene pleier vanligvis å sjekke toalettene og alle områder et menneske kunne gjemme seg.
Sitat av duxo
For noen kanskje, men nytt for andre. Idiot.
Vis hele sitatet...
/care

20tengminimun
ellers har du kontanter, og betaler om han ser deg?
Jeg tar ofte toget mellom voss- bergen og kjøper ikke billett siden jeg har ungdomskort. Men jeg vil si de ser om jeg har billett 50-60 % av gangene jeg tar toget. Men så er det jo også ganske lett å se at jeg er ungdom og sa kanskje...
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Det er da bare mye enklere å bare sitte der uten å ha kjøpt bilett. Hvis de spør deg, så kjøper du en. Hvis de ikke spør, så bare sitter du der. Bare å late som man sover, så han man en unnskyldning hvis man blir spørt senere på turen.

Da slipper man den 15% avgiften. Hehe.
Jeg kjørte fra Gjøvik til Oslo uten billett i det hele tatt jeg.. xP Konduktør-duden så ut til å gi faen i meg.. dette kom sansynligvis av at det satt 5 stygge Pondus-chicks rundt meg som skulle av på neste stasjon, noe som gjorde at kondutør-fyren ga evig i meg.. så da "sov" jeg resten av turen hjem..


luuucky! xD
jeg har en bra måte som funker bra. dersom man reiser 2 stykker kjøper den ene billetten og spør om en kvittering fordi det er en firmareise. (da får du en spesiell moms kvittering). (dette funker best dersom man kjøper billetten en dag før eller noe slik at historien virker veldig troverdig) Deretter tar ene billetten og den andre kvitteringen. når konduktøren kommer sitter dere på forskjellige plasser i vogna og han stempler billetten og når han kommer til han med kvitteringen så sier du at du har mista billetten. så seier han "javel" eller noe lignende.. så seier du bare at du forklarte problemet til dama som satt i kassa (som kjendte deg igjen eller noe slikt) og sa det skulle nok gå greit å reise med kvitteringen.

så gidder ikke konduktøren stresse mer med det, og du sitter på toget fra oslo - bergen til halv pris
Sitat av Unify
Jeg vet at freakforumfolk ikke er dem som bryr seg mest om moralprat, men jeg vil bare si det. Om dere dreiv et firma, hadde dere likt at folk dreiv å stjal? Det går fint ann å stjele en slik boks som bruker å stå på butikken som folk putter på penger, og blir gitt til veldedighet. Jeg hadde uansett fått dårlig samvittighet, er det ikke andre som tenker litt slik?

Synest det er litt synd at folk tenker at hvis det er mulig er det greit, "det er ikke mitt problem".
Vis hele sitatet...
NSB blir subsidiert fra staten så er ikke så synd på dem. De har overskudd nok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mp34567
NSB blir subsidiert fra staten så er ikke så synd på dem. De har overskudd nok.
Vis hele sitatet...
Rimi-hagen er millardær, så eg synst ikkje synd på han når eg slår ned og raner han.

Staten blir finansiert via oss, via skatteseddelen.
Det er teit å komme med slike kommentarer som den jeg kommer med nå, men det er bare fordi å snike på kollektivtransport er mye verre. Når vi har et gode som kollektivtransport, så kan man vel fint betale for det.