Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5012
hvis jeg nå en gang har vært i byen og feks. drukket på offentlig sted, politiet kommer til meg og sier jeg skal få bot på 3500 kr(eller hva det var). Hva kan jeg gjøre for å slippe unna? Var ikke helt lett og finne en god emnetittel, men håper dere skjønner

1-har de krav på personnummer? så vidt jeg vet er det ikke legitimeringsplikt i norge. dessuten kan man ha glemt av det hjemme...
2- de er vel pliktig til og få navn, adresse, alder og yrke. Men hvor kommer da regeln om at man kan forholde seg anonym inn? det må da være lov og holde seg anonym eller rett og slett bare si "ingen kommentar"??
3- Har politiet egentlig lov og straffe deg for og ikke "hjelpe" de? Hvis jeg nå nekter på alt de sier og svarer "ingen kommentar" på alt de spør om. kan jeg da få bot?? det er jo mot menneskrettighets prinsippene... ?
4- hvor lenge har de eventuelt lov og holde deg uten bevis?? har de i hele tatt lov og "ta" deg med til stasjonen? her gjelder vel "uskyldig til det motsatte er bevist"

håper på noen gode svar. Er dere ikke 100% sikker så vennligst skriv det.
AFAIK har du bare plikt til å oppgi personnummer, og that's it.
Som du sier, man kan ha lagt igjen ID hjemme, da det ikke er bæreplikt på slikt.
Hvor er det du bor, hva er det du gjør hva er det du heter. hva er fødselsdatoen din, og resten finner de nok hvis de leter. -gatas parlament.

og telefonnummer hjem hvis du er under 18.
Hvis politiet ber deg legitimere deg så skal du kunne person nummeret ditt eller ihvertfall fødselsdatoen din og navnet ditt. Om du ikke kan noe av dette er nok politiet ditt minste problem.
De kan be om id og kreve at du viser det enten nå eller på senere tidspunkt da du ikke har bæreplikt på det.

Du slipper nok ikke unna boten om de har sett deg drikke på offentlig sted men om du var på en pub eller noe burde da dørvakta ha stoppet deg?

Om du har gått og kjøpt i butikken også går og drikker så kan jeg godt forstå det men purken her pleier og være rimelig greie og bare be deg pakke ned flaska igjen.

Men selfølgelig de har full rett til å bøtelegge deg om de vil være assholes
Nekter du å komme opp med navnet ditt eller noe form for identifikasjon så tar de deg med
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hør på denne http://www.gatasp.no/content.asp?uid=430

Du trenger ikke oppgi personnummer, men fødelsesdato.
Vet ikke med dere, men det er sjeldent jeg stoler på ting jeg hører i låter... ;P
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
I dette tilfellet er det fordi du er en idiot. Jeg stoler på det Gatas Parlament sier her, fordi at jeg har sjekkt det opp tidligere og vet at det er riktig. Det du sier derimot er feil, og du burde ikke lyttes til.

Jeg foreslår at trådstarter søker litt, for vi har fkatisk mange gode tråder om dette på forumet.
Sitat av Mullah
I dette tilfellet er det fordi du er en idiot. Jeg stoler på det Gatas Parlament sier her, fordi at jeg har sjekkt det opp tidligere og vet at det er riktig. Det du sier derimot er feil, og du burde ikke lyttes til.

Jeg foreslår at trådstarter søker litt, for vi har fkatisk mange gode tråder om dette på forumet.
Vis hele sitatet...
Du skjønte vel at jeg mente at jeg ikke stoler blindt på en låt, dersom det er første referanse?
Og jeg skrev "as far as I know", det vil si at jeg ikke kan garantere at det er slik.

Walk before you run ;P
Sitat av Mullah
I dette tilfellet er det fordi du er en idiot.
Vis hele sitatet...
Unødvendig kommentar av deg imo. Om sprm. har vært stilt tidligere - bør alikevel språkbruken kunne dempes litt. Ganske ny her - så, kanskje mange synes jeg "blander meg inn", men det får heller stå sin prøve.
Sitat av Kumpean
Unødvendig kommentar av deg imo. Om sprm. har vært stilt tidligere - bør alikevel språkbruken kunne dempes litt. Ganske ny her - så, kanskje mange synes jeg "blander meg inn", men det får heller stå sin prøve.
Vis hele sitatet...
Han hadde en annen post også, men den forsvant visst fort...
Er noe rart når man får varsel på mail om nytt svar, for deretter å ikke finne det ;P

Men du har så absolutt rett, og jeg sier ikke dette som "offer".
Man må kunne diskutere uten å ty til slik språkbruk.
1-har de krav på personnummer? så vidt jeg vet er det ikke legitimeringsplikt i norge. dessuten kan man ha glemt av det hjemme...

2- de er vel pliktig til og få navn, adresse, alder og yrke. Men hvor kommer da regeln om at man kan forholde seg anonym inn? det må da være lov og holde seg anonym eller rett og slett bare si "ingen kommentar"??

ovenfor snuten MÅ du legitimere deg om dem ber deg om det... enten ved fødselsdato eller navn + adress og selvfølgig bankkort eller lignende legitimasjon. nekter du å svare på ting kan de faktisk sjekke lommene dine (for snuten elsker å bryte litt regler... blir det sak av det beskytter dem hverandre... og en full liten fjortizz er lite troverdig) så du -BURDE- vise legg om dem ber om det

3- Har politiet egentlig lov og straffe deg for og ikke "hjelpe" de? Hvis jeg nå nekter på alt de sier og svarer "ingen kommentar" på alt de spør om. kan jeg da få bot?? det er jo mot menneskrettighets prinsippene... ?

det kalles "hindring av politiets arbeid og er straffbart... om det å nekte å vise legg går under den regelen er jeg usikker på... men dem har lov å ta deg med seg, gjerne med håndjern, om du ikke viser legg når dem ber om det

4- hvor lenge har de eventuelt lov og holde deg uten bevis?? har de i hele tatt lov og "ta" deg med til stasjonen? her gjelder vel "uskyldig til det motsatte er bevist"

mener å huske det er 24timer hvis dem ikke har noe å anmelde deg for... er du drita å og nekter å vise legg slipper du vel unna med en natt på glattcelle og må bli hentet av familie/foresatte dagen etterpå når du har blitt edru igjen. du får gjerne også et forenklet forelegg

håper dette hjalp deg litt=)
Trådstarter
38 1
dette her synes jeg virker helt sinnsykt!!
-Må de ikke ha noe bevis på deg hvis de har sett deg??DE kan ikke bare anklage en hvilken som helst person ut i fra det blå. de må da ha bevis? "Jeg så at du drakk, det er godt nok bevis" vil jeg anta at de sier. men er det godt nok bevis?
-Å hva om du er stum? da kan du ikke snakke. det er ikke akkurat ulovlig å være stum!
- Hvor søren kommer ytringsfriheten inn i bildet her da? INGEN kan tvinge deg til og snakke!
- Å hva med loven om og holde seg anonym?
sixx, du har jo helt misforstått alle betingelsene for å leve i det norske samfunnet... Du er så på jordet at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne.

1) Ja, såklart må de ha bevis for å ta deg for noe. Og når en politimann ser deg gjøre noe ulovlig, så er DETTE beviset. En politimanns ord som nøytralt vitne skal det svært mye til for å feste mistillit til - så om politiet ser deg gjøre noe, så er dette også beviset for at du gjorde det. (med mindre du klarer å bevise at politimannen er ute etter å ta deg - for hva som helst...)

2) Hvis du er stum, så forstår politiet det - og kommuniserer med deg enten skriftlig, eller via en tolk. Ikke gjør ting vanskeligere enn hva de er.

3) Ytringsfrihet? Dette har vel av helt innlysende grunner ingenting med ytringsfrihet å gjøre? Ytringsfriheten din går på din rett til å utbasunere dine egne meninger, uten at du blir dømt for disse - enn så lenge de holder seg innenfor våre øvrige lover (og f.eks ikke virker injurierende på andre mennesker). Ytringsfriheten har ingenting med din opplysningsplikt ovenfor politiet å gjøre.

4) "Loven om å holde seg anonym"? Hva er det egentlig du snakker om? Du bare rabler om masse tull du ikke vet en dritt om. Det finnes ingen "lov om å holde seg anonym" ovenfor politiet. Vær så snill, ikke post på forumet masse crap på forumet. Det ødelegger dagen min.

Ellers stemmer forøvrig ALT mullah sier i denne tråden. Politiet har ikke krav på personnummeret ditt, men fødselsdato, navn, adresse og evnt. foresatte. Dersom du tror at du er skikkelig hardcore ved å ikke utlevere personnummeret ditt også, så go ahead - det er ikke straffbart, bare dumt for din egen del
tipper du ikke er så gammel? 14-15?

hjelper fint lite at du står der å sier "ingen kommentar, jeg er anonym"... hadde jeg vært der hadde jeg gitt deg en smell bare for å være så idiot. snuten kan og er idioter... men snakker man fint å svarer dem på spørsmålene på en normal måte gir dem deg ikke noe pes. (finnes sikkert unntak)

det er ikke lov å drikke offentlig... så du kan få bot for det... en annen ting er visst du er mindreårig kan dem faktisk ta fra deg alkoholen og du får være så heldig å se på at dem tømmer den ut

tror ikke dem ransaker deg fordi dem "så du drakk"... men hvis du er så smart å ikke holder ølflaske på innerlomma når du passerer snuten fortjener du det... bærer du en pose uåpnet alkoholholdig drikke er det jo bare å si "jeg hjelper mamma å bære inn varene"... funker tvilsomt viss du er ravfull å snubler frem ordene... men tenk litt voksent og gjerne putt øla i lomma når du passerer snuten... problem solved...

orker ikke kommentere den delen med at man kan være stum engang...

tror de kan sjekke deg ved mistanke... uten at jeg skal si det helt sikkert...

edit: stormen var litt raskere=(

Sitat av Stormen
Dersom du tror at du er skikkelig hardcore ved å ikke utlevere personnummeret ditt også, så go ahead - det er ikke straffbart, bare dumt for din egen del
Vis hele sitatet...
man har faktisk opplysningsplikt ovenfor snuten... nekter du å vise legg / oppgi person info er det mer en god nok grunn til at du får være med å kjøre politibil
Sitat av sixx
1-har de krav på personnummer? så vidt jeg vet er det ikke legitimeringsplikt i norge. dessuten kan man ha glemt av det hjemme...
2- de er vel pliktig til og få navn, adresse, alder og yrke. Men hvor kommer da regeln om at man kan forholde seg anonym inn? det må da være lov og holde seg anonym eller rett og slett bare si "ingen kommentar"??
Vis hele sitatet...
Hvorfor skiller du dette, og hvorfor forklarer du klart at du ikke har peiling før du kommer med påstander om hvordan ting er? Uansett ville du finne mye om du søker på forumet.

Straffeloven § 333.
§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.
Vis hele sitatet...
Politiet har krav på navn, fødselsdato/år, stilling eller bopæl. Bopæl og stilling er vel egentlig noe som ikke har så stor betydning lenger, men spør politiet skal du svare. Det viktige her er navnet og fødselsdato/år. Personnummeret, som er de siste 6 (de "tilfeldige") tallene av fødselsnummeret er du ikke pliktig å gi. Lar du være å gi personnummeret (som ikke alle kan) for å være tøff/drittsekk betyr det bare at politiet må holde på deg litt lengre mens de sjekker hva det egentlig er. Men det er ikke legitimeringsplikt, man må ikke gå rundt med gyldig ID. Men hvis det er tvil (rundt det du sier er fødselsdato/navn) kan politiet ta deg med (til politistasjon/lensmannskontor) for å bringe ID på det rene. Virkelig gøy å sitte på celle mens politiet prøver å finne ut hva du heter...

Dette anonymitetsgreiene dine fatter jeg virkelig ikke hva du mener med. Å være anonym er ingen rettighet i Norge. (Hvis man er vitne i en alvorlig straffesak _kan_ man bli holdt anonym overfor tiltalte, men ikke politiet. Det er det nærmeste jeg kommer.)

Sitat av sixx
3- Har politiet egentlig lov og straffe deg for og ikke "hjelpe" de? Hvis jeg nå nekter på alt de sier og svarer "ingen kommentar" på alt de spør om. kan jeg da få bot?? det er jo mot menneskrettighets prinsippene... ?
Vis hele sitatet...
Foreslår du sjekker disse "menneskrettighets prinsippene"-dine. Uansett er kanskje disse av interesse:
326. Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som
1. hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller
2. forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd, eller som medvirker hertil.
Med Hensyn til, hvem der er at anse for offentlige Tjenestemænd, gjælder det i § 127 bestemte.

§ 327. Med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 4 Maaneder straffes den, som, skjønt det kunde ske uden særlig Fare eller Opofrelse, undlader paa Opfordring at bistaa en offentlig Tjenestemand, naar Hjælp er fornøden til Afvendelse af en Forbrydelse eller Ulykke, eller afholder en anden fra at yde saadan Bistand.
Med Bøder straffes den, som ellers uberettiget negter nogen offentlig Tjenestemand sin Bistand.
Vis hele sitatet...
Å hindre offentlig tjenestemann kan være svært uheldig for fremtiden din. Nå forteller du ikke akkurat hva du har gjort, men det kan virke som om du først nekter å gi personalia, og så prøver å motarbeide dem skikkelig. Det kan fort bli en lang og fin anmeldelse uten at du egentlig hadde gjort noe dumt til å begynne med... Neste gang du vil være dum kan du selv gå ned til en politistasjon og dumme deg ut, så blir det kortere vei. Tipper du har laget problemer ut av ingenting, og da pleier ikke politiet bli så veldig mye gladere i deg.

Sitat av sixx
4- hvor lenge har de eventuelt lov og holde deg uten bevis?? har de i hele tatt lov og "ta" deg med til stasjonen? her gjelder vel "uskyldig til det motsatte er bevist"
Vis hele sitatet...
Mye forskjellige regler her, mer enn jeg gidder finne ut av. "Uskyldig til det motsatte er bevist" gjelder fengselstraff, og det er det ikke når politiet tar deg inn. Derfor er jeg ikke 100% sikker på det under, i hvert fall ikke lengden.

Uten noe grunnlag i det hele tatt mener jeg politiet kan holde deg i 8 timer. Og da mener jeg uten noe grunnlag i det hele tatt, noe som er sjelden. Er du pågrepet skal du fremstilles for varetektsfengsling så snart som mulig, vanligvis neste dag.

Men egentlig er det over uinteressant, for det finnes regler som gjør at politiet stort sett kan holde på dem de ønsker, og som jeg tipper er tilfellet her.
Er du overstadig beruset/ute av stand til å ta vare på deg selv ender du opp i fyllearresten, noe politiet klart har lov til.
Men det viktigste er kanskje straffelovens §350 - ordensforstyrrelse, som det ikke skal så veldig mye til for å bli anmeldt for, og noen hundre sitter natten over i arrest for brudd på denne hver helg.

Skal du ha bedre/mer skikkelige svar må du nesten konkretisere litt mer hva som er skjedd. Å be om svar på politiets regler for å holde på personer tror jeg kunne være et fint utgangspunkt for en lang oppgave i juss, og det får du ikke her.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Altså, du har ingen plikt til å snakke sant til en politikonstabel. så lenge du ikke er under avhør eller har lagt ved noen ed om at du snakker sant.

Si du har drukket, da har du hvertfall ikke noen plikt eller garanti for at du snakker sant.

Personnummer eller leg kan dem ikke kreve, ikke alle som husker personnummeret sitt.

Antakelig så kan du nekte for å gi dem noe som helst informasjon, uten at du får noe pes pga. av det! Men derimot har dem lov til å holde deg varetektet i 24 timer uten og sikte deg, men i veldig få tilfeller skjer dette. så trur du kan komme unna det meste bed å snakke logisk.

vil purken ta deg tar dem deg, men f. eks en toller er du pliktet til å snakke sant til, det blir også skjekket opp da men, men siden du er på statlig eindom som f. eks en båt har du ed til å snakke sant.
"Din viktigste rettighet er retten til å holde kjeft. Det er bare fire ting du har plikt til å oppgi til politiet:

- Navn
- Adresse, ikke oppgang eller etasje. Hvis du bor et annet sted enn der du er folkeregistrert, kan det være lurt å si "uten fast bopel". Det gjør det vanskeligere å finne deg.
- Fødselsdato, ikke personnummer, si at du ikke husker det.
- Stilling, ikke hvor du jobber eller går på skole.
"

Hentet herfra: http://www.blitz.no/info/dine_rettigheter.html
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blitzerne, ja...de stoler jeg på :P
Sitat av Scampi
Blitzerne, ja...de stoler jeg på :P
Vis hele sitatet...
Vel, da er vi to. Men dette er faktisk korrekt.
når jeg ble tatt for tyveri på en butikk, så krevde dem å vite når jeg ble født, hvor gammel jeg er, hva jeg heter, osv...
Det er sraffbart å "hindre poletiet i etterforskningen", men eg veit ikkje om det gjeld den som har utført tjuveriet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supermann
Det er sraffbart å "hindre poletiet i etterforskningen", men eg veit ikkje om det gjeld den som har utført tjuveriet.
Vis hele sitatet...
I norge treng du ikkje oppgi ting som vil føre til skjærpa straff for deg. I.e, politiet har bevisplikta, og du kan lyge så mykje du vil i en rettsal, dersom du er tiltalt.
Sitat av vidarlo
...og du kan lyge så mykje du vil i en rettsal, dersom du er tiltalt.
Vis hele sitatet...
Vet du noen som faktisk har lykkes med det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Vet du noen som faktisk har lykkes med det?
Vis hele sitatet...
Mange. Ta første runde av nokas-rettsaka t.d. Fleire som nekta der tilsto kort tid etterpå. Vart dei straffa for løgn i rettssalen?
Sitat av vidarlo
Mange. Ta første runde av nokas-rettsaka t.d. Fleire som nekta der tilsto kort tid etterpå. Vart dei straffa for løgn i rettssalen?
Vis hele sitatet...

Du såg kanskje at i inlegget mitt stod det at eg ikkje viste at dette gjaldt dei som hadde utført brotsverket.