Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3143
Kjøpte en PS5 på Finn for et par uker siden og den har funket helt fint. Men, i dag sluttet plutselig HDMI porten å fungere. Er ikke noe skade på porten eller konsollen eller noe, den bare plutselig sluttet å sende output til tv.

Noen som har vært borti dette? Har aldri hatt problemer med ting fra Finn så vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre med dette. Sendte typen en melding men han har ikke svart..

Appreciate da help
Du har vel kvittering?
Ta den med til kjeden den ble kjøpt.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du har vel kvittering?
Ta den med til kjeden den ble kjøpt.
Vis hele sitatet...
Kjøpte på Finn, så håper virkelig han svarer og har kvittering..
Det er sånt man bør få tilsendt med varen. Sier jeg, og kommer på at jeg selv mangler kvittering for min PS5 kjøpt på finn
Den må jeg få tak i..
Lykke til!
Den virket når du fikk den? Da har du ikke mye til sak.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Den virket når du fikk den? Da har du ikke mye til sak.
Vis hele sitatet...
Jepp, den funket helt fint i går. Så håper virkelig typa fra Finn svarer og har kvittering..
Sist endret av OblivionAccess; 30. juli 2023 kl. 19:51.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av OblivionAccess Vis innlegg
Jepp, den funket helt fint i går. Så håper virkelig typa fra Finn svarer og har kvittering..
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvordan selger er ansvarlig for dette om alt fungerte helt fint..
Kan du ikke søke opp serienummeret og finne ut hvor den ble solgt/kjøpt? Så kontakte de.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ser ikke helt hvordan selger er ansvarlig for dette om alt fungerte helt fint..
Vis hele sitatet...
Aner ikke hvordan sånt funker når noe blir ødalgt etter salg. Men jeg har ikke skadet den eller noe, hdmi porten bare sluttet å funke helt plutselig.





Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Kan du ikke søke opp serienummeret og finne ut hvor den ble solgt/kjøpt? Så kontakte de.
Vis hele sitatet...
Takker, skal prøve dette. Man kan finne hvor den er kjøpt fra med å bare søke opp serienummeret?
Sist endret av OblivionAccess; 30. juli 2023 kl. 22:40.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ser ikke helt hvordan selger er ansvarlig for dette om alt fungerte helt fint..
Vis hele sitatet...
Har han sagt selger er ansvarlig? Pratisk talt kan det være noe annet som er galt, og ikke selve kontakten. Da synes han vel det er greit med kvittering? Dette er vel ikke så merkelig?
Sjansen er stor at de sier ikke garanti pga knekt hdmi.
Men.. Hdmi-en på ps5 har en svakhet. Spesielt hvis du har hatt den stående. Plenti youtube videoer som forklarer problemet.

I tilfelle så ikke gi deg. Forlang bilde av skaden (noe de ikke kan gi deg vil jeg tippe) Kjør saken til forbrukerrådet. Vil tippe 50/50 vinnersjanse.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Sjansen er stor at de sier ikke garanti pga knekt hdmi.
Men.. Hdmi-en på ps5 har en svakhet. Spesielt hvis du har hatt den stående. Plenti youtube videoer som forklarer problemet.

I tilfelle så ikke gi deg. Forlang bilde av skaden (noe de ikke kan gi deg vil jeg tippe) Kjør saken til forbrukerrådet. Vil tippe 50/50 vinnersjanse.
Vis hele sitatet...
HDMI-en er ikke knekt eller skadet, den ser helt fint ut. Skal se på noen YouTube videoer, takk

Hadde vært jævlig kjipt hvis jeg ikke får dette under garanti, jeg kjøpte den for 2 uker siden.

Noen som vet hvordan reglene på Finn er når noe sånt skjer? Som sagt tidligere, jeg har ikke skadet den - bare sluttet å outputte video fra HDMI-porten av seg selv.

Ahhhhhh har ikke råd til dette. Mega bummer

Sitat av Lattergal Vis innlegg
I tilfelle så ikke gi deg. Forlang bilde av skaden (noe de ikke kan gi deg vil jeg tippe) Kjør saken til forbrukerrådet. Vil tippe 50/50 vinnersjanse.
Vis hele sitatet...
Skal ikke gi meg nei. Men hva mener du med forlang bilde av skadene?


Ser vel ikke skadet ut denne her? Ikke det beste bildet men er i mørket atm
Sist endret av OblivionAccess; 31. juli 2023 kl. 00:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Finn har ingenting med det å gjøre.

Kontakt selger for kopi av kvittering - den vil du trenge.

Når jeg sier knekt hdmi så mener jeg ikke på utsiden. Hvis det er synlig så må man som oftest ha mikroskip.
Der bildene kommer inn. Nesten umulig å få bilder som viser feilen skikkelig. Hvis du da må gå til forbrukerrådet så kan ikke de vise til en synlig skade. Det er jurister som sitter i andre enden og hvis de ikke kan bevise saken sin så vinner du.

Kommer sikkert til å bli krangling men ikke gi deg.
Ikke at det spiller noen rolle, men hvordan vet du at problemet er HDMI-kontakten hvis den eneste indikasjonen er svart skjerm? Det kan jo være hva som helst?
Hvordan vet du at det er selve HDMI inngangen og ikke diverse feil internt på diverse kretskort eller annet inni playstationen?
Er kretskortet(ene) i playstationen skadet grunnet overspenning eller intern kortslutning så vil nok dette dekkes av garanti. Mulig Finn kan hjelpe deg her. Egentlig alt utenom fysisk skade på inngangen dekkes nok. Har du prøvd en annen inngang i andre enden eller en annen HDMI kabel?

Hvis han har kjøpt den på nett finnes nok kvitteringen på mail eller tilsvarende. I butikk lagres somregel kvittering på slike varer over navn også.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Ikke at det spiller noen rolle, men hvordan vet du at problemet er HDMI-kontakten hvis den eneste indikasjonen er svart skjerm? Det kan jo være hva som helst?
Vis hele sitatet...
Kalkulert gjetting på at det er dette butikk verksted kommer til å si.
+ At det er en kjent problem

Selvfølgelig så vet jeg ikke 100% umulig uten å ha sett på problemet selv, men har hatt noen kunder innom som har fått denne beskjeden av butikk/verksted og så har de kommet til meg for å se om jeg kan fikse.


Uansett lykke til og krysser fingrene at duer heldig og slipper bråk
Takk for gode svar alle sammen! Var vel bare ren gjetning av meg at det var HDMI-porten som hadde streika, men det kan jo selvfølgelig være mye annet. Har fått snakket med selger og han har sendt over kvitteringen, så jeg skal ringe butikken nå og håpe på det beste. Kan oppdatere senere hvordan det går. Hadde vært utrolig kjipt hvis jeg ikke får ordnet dette. Midt i min Elden Ring playthrough og greier!!
Regner med du har gjort dette, men sånn just in case (før vi snakker om ødlagte kretskort og utganger:

Har du prøvd en annen hdmi kabel?
Dette burde være en helt basic reklamasjon. De tar den inn og enten fikser den eller du får ny.
Den HDMI-porten så ikke akkurat forsiktig brukt ut. Ser ut som konsollen har vært flytta mye rundt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Regner med du har gjort dette, men sånn just in case (før vi snakker om ødlagte kretskort og utganger:

Har du prøvd en annen hdmi kabel?
Vis hele sitatet...
Jepp, prøvd 3 forskjellige kabler og 2 skjermer.

Sitat av Dough Vis innlegg
Dette burde være en helt basic reklamasjon. De tar den inn og enten fikser den eller du får ny.
Vis hele sitatet...
Ringte Kjell og Company, de sa de skulle sende den inn til Sony - men det kunne ta 6 måneder. Herlig!!!


Sitat av funksjon Vis innlegg
Den HDMI-porten så ikke akkurat forsiktig brukt ut. Ser ut som konsollen har vært flytta mye rundt.
Vis hele sitatet...
Kanskje det bare er bildet, ser ikke så ille ut men kanskje du har rett. Var listet på Finn som "nesten ikke brukt". Haha.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Den HDMI-porten så ikke akkurat forsiktig brukt ut. Ser ut som konsollen har vært flytta mye rundt.
Vis hele sitatet...
Hvordan det? Litt riper i plasten rundt kontakten fordi folk ikke gidder å se når de kobler den til?
Sitat av OblivionAccess Vis innlegg

Ringte Kjell og Company, de sa de skulle sende den inn til Sony - men det kunne ta 6 måneder. Herlig!!!
.
Vis hele sitatet...
Du kan fint kreve en låne-PS5 I ventetiden. Det har du krav på i dette tilfellet.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvordan det? Litt riper i plasten rundt kontakten fordi folk ikke gidder å se når de kobler den til?
Vis hele sitatet...
Jepp. På en bruktkonsoll jeg hypotetisk skulle kjøpt hadde det ideélt sett ikke vært noen riper der. HDMI-porter er av veldig variabel kvalitet etter min erfaring, og denne ser ekstremt velbrukt ut, som selger daglig har bytta kabel mellom konsoll og en annen enhet.

En av de smartere tinga å se etter uansett hva man kjøper brukt er slitasje på inn-/utganger. Kun klumsete folk klarer å lage sånne riper, normalt forsiktige voksne heller sjelden. Ripene stemmer også veldig dårlig overens med "nesten ikke brukt".
Så her kommer oppdateringen: Jeg nevnte mye ting som ble sagt av dere i tråden her, sa det ikke var fysisk skade eller noe og må ha vært noe hardware feil. Finn selgeren blokket meg når jeg nevnte detyr. Finn kundeservice sa de ikke kunne gjøre noe.

Sa jeg hadde snakket med forbrukerrådet og nevnte det med låne-PS5 hos selve butikken.
De ga meg 5990kr i kontanter. 90% i 100 lapper. Greit nok det, trodde ting skulle gå verre, men det var ganske weird. Gikk gjennom Oslo’s gater med verdens tjukkeste stack av 100-lapper.

Ordnet seg halveis da! Må bare ut å kjøpe ny PS5 med 65 hundrelapper i morgen
Sitat av OblivionAccess Vis innlegg
Så her kommer oppdateringen: Jeg nevnte mye ting som ble sagt av dere i tråden her, sa det ikke var fysisk skade eller noe og må ha vært noe hardware feil. Finn selgeren blokket meg når jeg nevnte detyr. Finn kundeservice sa de ikke kunne gjøre noe.

Sa jeg hadde snakket med forbrukerrådet og nevnte det med låne-PS5 hos selve butikken.
De ga meg 5990kr i kontanter. 90% i 100 lapper. Greit nok det, trodde ting skulle gå verre, men det var ganske weird. Gikk gjennom Oslo’s gater med verdens tjukkeste stack av 100-lapper.

Ordnet seg halveis da! Må bare ut å kjøpe ny PS5 med 65 hundrelapper i morgen
Vis hele sitatet...
What? Gav de deg bare penger? Uten kvittering eller fikk du det av selger før han blokkerte deg?

Siste jeg ville trodd skulle skje
Sitat av Lattergal Vis innlegg
What? Gav de deg bare penger? Uten kvittering eller fikk du det av selger før han blokkerte deg?

Siste jeg ville trodd skulle skje
Vis hele sitatet...
Dude, samme her. Hadde ikke kvittering, viste dem bare ordrebekreftelsen selgeren fra Finn hadde sendt (ikke en ekte kvittering engang). De bare ga meg kontanter for det. Spurte om de fikk inn PS5 snart, de sa "hakke peil".
Kan lønne seg å reklamere på ting i sommerferien med ferievikarer på jobb tydeligvis, gratulerer med ny PS5 til bruktpris!
Sitat av OblivionAccess Vis innlegg
Dude, samme her. Hadde ikke kvittering, viste dem bare ordrebekreftelsen selgeren fra Finn hadde sendt (ikke en ekte kvittering engang). De bare ga meg kontanter for det. Spurte om de fikk inn PS5 snart, de sa "hakke peil".
Vis hele sitatet...
Kan skjønne den når ps5 var umulig å få tak i, men er vel ikke sånn lenger. Sjekket nettopp prisjakt og alle butikker har den på lager ser det ut som.

Merkelig.. Uansett gratulerer og pass på den nye du kjøper :-)
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Kan skjønne den når ps5 var umulig å få tak i, men er vel ikke sånn lenger. Sjekket nettopp prisjakt og alle butikker har den på lager ser det ut som.

Merkelig.. Uansett gratulerer og pass på den nye du kjøper :-)
Vis hele sitatet...
Haha takk skal du ha Har hatt masse fine erfaringer fra Finn når det kommer til møbler osv, men skal aldri kjøpe dyr elektronikk derfra igjen.
Hadde nok utrolig flaks her, tror ikke det hadde gått så bra til vanlig, fyren i kassa virket ganske usikker og jeg sto der nok i 25 min. Ser at prisen på disc versjonen av PS5 har gått opp til 800kr mer enn det jeg fikk, men jeg skal i hvertfall ikke klage på dette.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var dette Kjell&Company??
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Sjansen er stor at de sier ikke garanti pga knekt hdmi.
Men.. Hdmi-en på ps5 har en svakhet. Spesielt hvis du har hatt den stående. Plenti youtube videoer som forklarer problemet.

I tilfelle så ikke gi deg. Forlang bilde av skaden (noe de ikke kan gi deg vil jeg tippe) Kjør saken til forbrukerrådet. Vil tippe 50/50 vinnersjanse.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å vinne saken i forbrukerrådet? Hvis megling via forbrukerrådet ikke fører frem så vil saken bare tilbys overført til Forbrukerklagenemda som har 2-3 års behandlingstid (pga x antall navnebytter siste årene).. Tror du bør ta en tur innom einnsyn.no og se hva som faktisk skjer i forbrukerrådet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Var dette Kjell&Company??
Vis hele sitatet...
Ganske sent svar, men ja, det var Kjell&Company. Haha!