Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2206
Hvordan språk bør en som vil drive med programmering/IT i fremtiden kunne?

Akkurat nå holder jeg på med litt Java, og ønsker å lære meg et nytt språk som jeg kan holde på med ved siden av
ganske sikker på at alle dataingeniørstudier begynner med java og hopper over til C++ senere i studiet.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
ganske sikker på at alle dataingeniørstudier begynner med java og hopper over til C++ senere i studiet.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke helt korrekt. Varierer vel fra skole til skole.
På HiG er det hvertfall full fokus på C++.


OT: Nå vet jeg ikke hvor lenge du har programmert i Java, men om du nettopp har startet bør du heller ha fokus på å lære deg programmering istedet for å lære deg X antall forskjellige språk.
Sist endret av s1gh; 3. februar 2013 kl. 01:03.
Go er et veldig interessant språk, som er rimelig unikt. Det bygger på tradisjoner fra C, men har mye nytt og spennende.

Prøv Go her

FAQ om Go
et prosedyrisk, et objekt-orientert, et funksjonelt og et logisk språk. hvilke språk innenfor disse kategoriene du velger er ikke så nøye. kan du et, kan du lære de andre.
Python er koslig, kanskje du vil se litt på det Funker bra til små prosjekter som skal lages hurtig. Har ikke prøvd pearl eller ruby, men de kan du vel vurdere. Og assembly, men det er kanskje litt vanskelig og kryptisk i starten. C++ og java er ganske like for lite avansert kode, så det blir kanskje litt kjedlig.

Hvis du vil ha noe mer sentrert mot windows, kan du prøve C#, eller visual basic (visual basic og java er veldig forskjellige). Visual basic er et merkelig språk, men med vb.net tar det 2 minutter for å få et fungerende gui på windows. Hvis du heller vil gå mot Apples enheter, blir det vell xcode (tror det er ganske likt c++).

Hvis du vill gå litt utenfor programmering, kan du jo prøve scripting som html med css, og muliggens php hvis du vil ha mer dynamiske sider. Eller javascript, men det er litt lite brukbart uten en nettside å ha det på.

Det finnes en haug fler. En bruker på freak hadde en blogg med litt info om hvert språk, som fortran osv.
Sitat av Thumbsup Vis innlegg
Hvordan språk bør en som vil drive med programmering/IT i fremtiden kunne?

Akkurat nå holder jeg på med litt Java, og ønsker å lære meg et nytt språk som jeg kan holde på med ved siden av
Vis hele sitatet...
Der jeg holder til er det en tre-fire språk det går i: C/C++, fortran og python.
Python er et fantastisk der den eneste ulempen er hastighet, og i veldig mange sammenhenger er ikke hastighet så viktig. Det hender det finnes bedre språk til akkurat en spesifikk ting du ønsker å gjøre, men python er nesten alltid et godt alternativ. Så, kan du python, så kan du gjøre 'alt' på en god måte. C/C++ er jo også ting som er veldig kjekt å kunne; kan du disse to skal det være grei skuring å lære seg andre språk i C-familien utenb videre stress. Fortran er vel mest aktuelt hvis du driver med tungregning, men det er jo sabla gøy, da!
Java er gull å lære seg. Synes du skal fortsette med det jeg da...
Om du absolutt har lyst til å ha et ekstraspråk å knote med ville jeg kanskje gått for C. Det er aldri feil å kunne C.
Med tanke på IT-jobb i fremtiden, virker det som de fleste selskapene etterspør Java eller C#.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Java, C, Python, Common Lisp og XPath.
So.
Fremtidens trender tyder på at vi må ha et språk som kan jobbe over flere cores/threads. Imperative (C/Python etc) og OO språk (C++,Java, og alt mellom himmel og jord) når ikke helt opp her. Vi må derimot ta en titt på funksjonelle språk som Haskell, LISP (Common Lisp, Racket, Clojure) og diverse. Funksjonelle språk har god støtte for concurrency pga immutable state etc nor som er et must i fremtiden.

Protip: Universitete er ingen god pekepinn på hva folk trenger i fremtia, de fokuserer på det du trenger nå.
Hvis du sjekker stillingsannonser så ser man fort at c++ ikke akkurat er det hotteste språket lenger
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvis du sjekker stillingsannonser så ser man fort at c++ ikke akkurat er det hotteste språket lenger
Vis hele sitatet...
VI snakker vell om fremtiden, ikke nåtiden.
Er redd for at JavaScript kommer til å være et av de viktigste språkene i årene som kommer. Ikke alene på toppen, men viktigere enn det er i dag.

Siden du holder på med Java nå, men har lyst til å utvide horisonten, så ville jeg gått for et dynamisk typet språk, men holdt meg til noe objektbasert inntil videre. Python og Ruby er gode kandidater, men JavaScript og også nesten der.

På sikt bør en så se på den funksjonelle paradigmen - Haskell, Clojure, F#, Scala og Erlang er populære valg som alle kan ha en plass for profesjonelle utviklere i årene som kommer.

Ellers har jeg testet ut 30-40 andre språk, og noen av dem finner du her (julekalenderen 2011).
Med forbehold om at jeg tar feil, så tror jeg følgende språk også vil være relevant i fremtiden:

- Java
- C#
- Ojective C
- Javascript
- C++
- C
Sist endret av homoludens; 9. februar 2013 kl. 13:27.
Sitat av Thumbsup Vis innlegg
Hvordan språk bør en som vil drive med programmering/IT i fremtiden kunne?

Akkurat nå holder jeg på med litt Java, og ønsker å lære meg et nytt språk som jeg kan holde på med ved siden av
Vis hele sitatet...
Å lære nye språk er enkelt om man kan lignende språk. Fokuser derfor ikke så mye på hva som er framtidens språk.

Eksempelvis er det lett å lære C# om du kan Java. Python er lett å lære om du kan Objekt orientert programmering.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Er vel ikke helt korrekt. Varierer vel fra skole til skole.
På HiG er det hvertfall full fokus på C++.


OT: Nå vet jeg ikke hvor lenge du har programmert i Java, men om du nettopp har startet bør du heller ha fokus på å lære deg programmering istedet for å lære deg X antall forskjellige språk.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg hatt 1 år med Java (+ 1/2 med java servlet), 1/2 år med c++.

Til TS: Jeg ville fortsatt med java - kun arbeidet med java, kanskje du kan se litt på servlets? Når du er ferdig med java er sikkert cpp greit. En god ide kan være å følge bucky sine tutorials på youtube.

En kompis av meg som går på NTNU hadde 1/2 år med python og skal no ha 1/2 år med c++.

Glem/ignorer alt jeg har skrevet, hør på: tormaroe
Sist endret av Spelly; 9. februar 2013 kl. 14:19.
Å lære nye språk er enkelt om man kan lignende språk. Fokuser derfor ikke så mye på hva som er framtidens språk.

Eksempelvis er det lett å lære C# om du kan Java. Python er lett å lære om du kan Objekt orientert programmering.
Vis hele sitatet...
Ja er enig i dette,men det er noen store fallgruver,tenker da på at man skriver kode på samme måte som det språket man kommer fra i det nye språket man vil lære.
Denne posten handler om dette teamet Python is not Java

S.Lott gir denne anbefaling som kan være grei og tenke på når man lærere seg nye språk.
Please do not try to learn any programming language by leveraging knowledge of another programming language.
Programming languages (with a few exceptions) are more different than alike.
It's much easier on your brain to start "from scratch" when learning a new language.
Try to avoid comparing syntax or semantics between languages.
Vis hele sitatet...