Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2378
Jeg tenkte å kjøpe en ny tv og trenger litt hjelp anngående valg av tv.

Budjsett ca 10.000
Bruksområde: spill og film
Størrelse: 50+


Trenger ikke ha spesielt god lyd, da jeg har høytalere ved siden av. 3d er heller ikke noe must.

Noen tips?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av michael_ Vis innlegg
Jeg tenkte å kjøpe en ny tv og trenger litt hjelp anngående valg av tv.

Budjsett ca 10.000
Bruksområde: spill og film
Størrelse: 50+


Trenger ikke ha spesielt god lyd, da jeg har høytalere ved siden av. 3d er heller ikke noe must.

Noen tips?
Vis hele sitatet...
Har selv denne.
Kjempebra og billig TV. Funker bra til film og spilling.
Vet det er langt under budsjettet, men det er ikke vits å betale mer etter min erfaring
Sitat av michael_ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
skal du ha plasma så er det panasonic som er kongen!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Jeg ville gått for en av de nye supertynne til Samsung, jævlig kul TV med sykt skarpe bilder. Så er den virkelig drittynn.
Jeg vil anbefale en god plasma tv =))
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg vil anbefale en god plasma tv =))
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke erfaring med plasmaer selv, men jeg hører stadig vekk at folk klager over at plasmaer lagger sånn når man spiller. Er det bare oppspinn?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Nå har jeg ikke erfaring med plasmaer selv, men jeg hører stadig vekk at folk klager over at plasmaer lagger sånn når man spiller. Er det bare oppspinn?
Vis hele sitatet...
Det jeg har erfart er at det er ekstremt dårlig å spille på i forhold til LED tver.
Dere som har veldig dårlige erfaringer med plassmangel til spill: når er disse fra, og hvilke prissjikte snakker vi om?

En god plasma er utmerket, også til spill, om dog ikke like lyssterk som god led tver.
De er noen år gamle (4ish), og prisen lå rundt 5 - 7000kr, men hey, det kan jo ha endret seg mye siden da.
Trådstarter
10 0
Sitat av indolence Vis innlegg
De er noen år gamle (4ish), og prisen lå rundt 5 - 7000kr, men hey, det kan jo ha endret seg mye siden da.
Vis hele sitatet...
Plasma har nok endre seg noe (mye) på 4 år, og en 4 år gammel plasma til 5k bør ikke sammenlignes med en rykende fersk en til 10k.

Det er et punkt som gjør meg noe nervøs anngående plasma, vil den brenne seg?
Plasma passer seg til best i en mørk kjeller stue med en god film !
Sitter du med en plasma i stua ( som det sikkert er vinduer i ) så er det veldig mye gjenkinn.
Heiho: Det er ikke gjenskinnet som er problemet. De aller aller fleste modellene har i dag glossy skjermer (også LED modellene) og da blir det ikke stor forskjell til Plasma. Værst i klassen er samsung og tradisjonelt har Philips helt matte skjermer. Men jeg har ikke sett årets Philips modeller så vet ikke hva som kommer i år.

Men Plasmaskjermer er ikke like lyssterke og viser derfor ikke "like bra" i rom med mye lys som LED modeller.

michael_: Den tv'en du har og en 4-5 år gammel plasma til 5-7K (ny) er for søppel å regne i forhold til dagens plasma TV'er (selv de billigste, men de er ikke langt over søppel de heller).

En god plasma vil i dag ikke ha noe som helst problemer med spill (og heller ikke innbrenning) men er som sagt ikke like lyssterk, så det kommer an på forholdene der den skal brukes. Til gjengjeld er Plasma mye bedre på detaljer i mørke felter, og grader av skygge.
Samsung Smart TV ftw sier jeg bare.. er rimelig fornøyd..
Trådstarter
10 0
Sitat av Cikey Vis innlegg
Heiho: Det er ikke gjenskinnet som er problemet. De aller aller fleste modellene har i dag glossy skjermer (også LED modellene) og da blir det ikke stor forskjell til Plasma. Værst i klassen er samsung og tradisjonelt har Philips helt matte skjermer. Men jeg har ikke sett årets Philips modeller så vet ikke hva som kommer i år.

Men Plasmaskjermer er ikke like lyssterke og viser derfor ikke "like bra" i rom med mye lys som LED modeller.

michael_: Den tv'en du har og en 4-5 år gammel plasma til 5-7K (ny) er for søppel å regne i forhold til dagens plasma TV'er (selv de billigste, men de er ikke langt over søppel de heller).

En god plasma vil i dag ikke ha noe som helst problemer med spill (og heller ikke innbrenning) men er som sagt ikke like lyssterk, så det kommer an på forholdene der den skal brukes. Til gjengjeld er Plasma mye bedre på detaljer i mørke felter, og grader av skygge.
Vis hele sitatet...
Takk for dagens mest fornuftige svar!
Så lenge innbrenning ikke er noe stort problem vil jeg tro valget faller på en plasma tv.
Lurt å høre på de andre, men det er billige tv på cdon.com
noen er jo dyrere enn andre
Jeg synes plasma er mest behaglig for øynene å se på.(så langt ihvertfall)


Max
Har Panasonic txp50g10e altså en 50" plasmatv fra Panasonic.
Dette er en tv jeg elsker!! Skal du ha plasma må du kjøpe panasonic!

http://www.hifiklubben.no/produkter/....htm?cmpID=011 Nyere modell av den jeg har... Garantert konge!

koster litt over 10 tusen.. Men er garantert den beste 50" plasma skjermen du får tak i til den prisen! Da jeg kjøpte min kostet den 22 tusen, for å gi en tankevekker.. Å plasmatv er ikke billigere nå fordi kvaliteten har gått ned, tvert om.. De er ennå bedre, men må senke priser for å være konkurransedyktige (ergo, en eller annen stakkar asiater har mindre lønn nå =/ )
Selv har vi en 60 tommer plasma LG 60ps8000 tror jeg den het
Fungerer ypperlig
Men jeg annbefaler deg å ta en titt på avforum.no og se hva folka annbefaler der
også stikk på elkjøp, lefdal, hifiklubben,expert etc og sjekk ut de tvene som er bra kandidater, også ser du på nett for billigste pris !
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har tidligere jobbet med salg av tver. Det er riktig nok ca 1.5 år siden nå, men jeg tipper det meste gjelder fortsatt.

Plasma: Ikke kjøp de billigste! Det beste bildet får man faktisk fortsatt av plasma(panasonic). De er også best på pris. De er selvsagt ikke like smekre som de tynne led'ene, men de har faktisk det dårligste bildet! Panasonic kjører også med 4 dagers "innbrenningsgaranti" så du trenger ikke bekymre deg for å glemme tven på. NB: Det gjelder ikke alle modellene. I din prisklasse ville jeg gått for samsung dersom du MÅ ha 50+ tommer. De er også ganske tynne.

LED/LCD: LED og LCD er i bunn og grunn det samme rent teknologisk sett. En LED-tv har LCD skjerm, forskjellen er hvordan den belyses. LED gir derimot som oftest et bedre bilde pga. mer nøyaktig belysning og mulighet for lokal dimming.

Om du på død og liv må ha en supertynn tv er det bare LG som får dette til med et greit sortnivå. Dvs. sortnivå som kan sammenliknes med gode plasmaer. LG har nemlig patent på en teknologi som gjør at de kan bakbelyse skjermen. Selv ville jeg ha valgt en litt tykkere LED da bakbelysning er konge! Det som er forskjellen er at led som ligger rett bak skjermen kan dimme svært små områder, nesten som plasma som kan slå av og på hver eneste pixel.

Mine anbefalinger

Samsung 59" plasma. 3xhdmi. 10995,-

Samsung 51" plasma. Denne ville jeg ha kjøpt, bedre bilde en den over, men såklart litt mindre. Samme pris 10995,-, 3d er også inkludert på begge.

Edit: Husk at du bare bør kjøpe plasma dersom du kan begrense lyset som treffer skjermen direkte! Viktig! Hvis ikke er nok LED et bedre valg, men det blir igjen dyrere og jeg ville anbefalt en litt mindre tv. Denne 46" fra samsung f.eks.

Aldri kjøp merker som thompson, finlux, sandstrøm osv, som du ikke kjenner.
Sist endret av murloc; 15. juni 2012 kl. 00:43.
Beklager for og låne tråden litt. Har en 2 år gammel plasma-tv som i den tid kostet 18 000, vil den egentlig ha noe fare for innbrenning?
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Beklager for og låne tråden litt. Har en 2 år gammel plasma-tv som i den tid kostet 18 000, vil den egentlig ha noe fare for innbrenning?
Vis hele sitatet...
Du må nesten komme med modell.
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Beklager for og låne tråden litt. Har en 2 år gammel plasma-tv som i den tid kostet 18 000, vil den egentlig ha noe fare for innbrenning?
Vis hele sitatet...
Ja, sannsynligvis. Men en mer spesifikk modellbetegnelse hjelper med å svare bedre.

murloc: En grei, om dog noe kort intro til TV. Men en ting som du bør ta høyde for. Direkte sollys er ikke relevant for om man velger plasma eller led i dag. Nesten samtlige led modeller, kanskje med unntak av Philips (har ikke sett så mye på 2012 modellene deres) bruker nå glossy skjermer som reflekterer minst like mye som plasma.

LED er dog fremdeles langt mer lyssterk enn plasma, så mye lys i rommet (type dagligstuer) fordrer fremdeles bruk av LED fremfor Plasma.