Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1146
Heisann! Har et D80, skal gå til innkjøp av et 50mm Nikon objektiv. Men vet ikke helt hvilket, kan ikke helt det med AF-S o.l. Noen som kan hjelpe?

Sett på disse 2:
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...px?plid=100132
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...aspx?plid=8194
Sist endret av Berre; 27. januar 2009 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
AF-D - Betegner Nikon objektiver som sender avstandsdata til Kamera. (og har blenderring men ikke fokusmotor) D = Distance
AF-G - Objektivet har ikke blenderring men er avhengig av fokusmotor i hus. (Nikon)
AF-S - har ikke blenderring (noen ganger har de), er ikke avhengig av fokusmotor i huset (SWM motor) (Nikon)
DX - "Nikon's DX lenses are lenses which only cover the smaller sensor of DX digital cameras. DX lenses have reduced capacity compared to regular lenses."
ED - Bruker SLD glass for mindre kromatisk abberasjon (Nikkor)
IF - Intern Fokusering (Jamnført med objektiver som er merket "IF-ED"
VR - Vibration reduction - Bildestabilisering
AI - Automatic Indexing. Gir lysmåling med full blenderåpning.
Micro - What the rest of the world refers to as macro, a lens capable of focusing at a closer range than normal.
Hehe, ok, så hva betyr da AF-S G, at det både er avhengig av fokusmotor i huset, og ikke er det?

Ring dem og spør
AF-S betyr at det har egen fokusmotor (Silent Wave Motor) og G betyr at det ikke har blenderring, altså at det ikke er brukanes med en del eldre kameraer. AF-S G er et helt nytt objektiv med bedre fokusmotor som bråker mindre og AF-D er et eldre objektiv som er mer bakoverkompitabelt. Du som har D80 trenger ikke å bekymre deg for noe med fokusmotor, men må vurdere om du tror AF-S G er verdt pengene.

Forøvrig dårlig av fotovideo å ha likedan bilde på begge produktsidene. Bildet er av AF-D, AF-S G ser slik ut: http://www.kenrockwell.com/nikon/ima...S_4456-600.jpg
Sist endret av mongeland; 27. januar 2009 kl. 14:45.
Da blir det AF-S G, takk for god hjelp mongeland
Jeg har ikke noe peilig på Nikon men jeg har denne linsen til Canon og er storfornøyd
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt...spx?plid=97096
Yep, kjøpte meg akkurat 30mm-broren til den der, frgz, og må si at jeg har fått litt bakoversveis Spesielt er jeg virkelig imponert over lysstyrken!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er også interessert i Sigma 30mm F1.4, atomet. Har du noen erfaringer å dele?
Kan forøvrig spørre om dere anbefaler 30mm eller 50mm. Skal ha et godt objektiv til portrettfoto. Men lurer på om det blir lite vits med 30mm da jeg har en 20mm F1.8 ?
Min personelige mening er at det er unødvendig. Men du må nesten avgjøre selv hva du trenger. Om du tror du får bruk for en 30mm og en 20mm så kan du jo altids kjøpe den. Men om du ikke tror du kommer til å få bruk for 30mm siden du har en 20mm fra før så bør du gå for 50mm. Tenk hva du har bruk for. Tros alt så er det du som skal bruke objektivet du velger så det er ingen andre enn deg selv som kan svare på om du har bruk for en 30mm.

Lykke til med valg av objektiv da. Håper du velger rett.
er ikke 50-100mm mer der du vil ligge mpt. portrettfoto? Jeg bruker oftere 70-300 til portrett enn 18-55. Ikke det at jeg skal påstå å være mer enn en lusen hobbyfotograf
Sist endret av DeMenT; 28. januar 2009 kl. 22:02.
Nå har jeg:
20mm,
10-20mm,
17-70mm.

Men tingen er at jeg kjøpte alt i en pakke (inkl kamera) og jeg er ikke spesielt god på hvilke objektiver som passer til hva enda. Så kom gjerne med idèer om du har peiling
Du har jo dekket brennvidder opp til 70mm ganske greit, så jeg ville sagt at det du mangler er en telezoom. 70-200/300 f.eks. Men til portrettfoto er kanskje fastoptikk tingen om du skal nå helt opp. Der må du nok konsultere noen som kan litt mer enn meg om dette, skal du få noen gode råd. Hvis det bare er hobbyfoto på relativt lavt nivå tror jeg en telezoom er det du får mest morro av.
Er hobbyfoto på relativt lavt nivå som holder på å utvikle seg. Skal gå fotofag på en eller annen skole etter VGS. (Gått 2 år Medier og Kommunikasjon). Fikk ikke lære så alt for mye om optikk av lærerne ;p
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg er også interessert i Sigma 30mm F1.4, atomet. Har du noen erfaringer å dele?
Vis hele sitatet...
Tja, foreløpig bare at jeg er veldig godt fornøyd, og litt overrasket over hvor lyssterk den faktisk er, kan legge ut et par demobilder her etterpå
Siden du har 20mm, 10-20mm og en 17-70mm så har du egentlig det du trenger når det gjelder å ta portrett bilder så du burde egentlig gå for 50mm eller et zoom objektiv.

Du kan jo eventuelt kjøpe deg et Macro objektiv.
Sist endret av Kasan13; 29. januar 2009 kl. 10:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.