Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2405
Hei!
Jeg har sett (vært) på en del av demonstrasjonene mot Israel/for fred i Oslo, og har et spørsmål.
Om jeg vil ta bilder av det som foregår, men vil helst ikke bli gasset ned av politiet slik som mange blir, burde jeg da skaffe meg en slik (neon)gul vest som mange av pressefotografene går med?
Har jeg lov til å kjøpe meg en slik vest med påtrykk "PRESS(E)" bakpå, selvom jeg ikke er pressefotograf? Om det ikke er lov, kan jeg da bare si at bildene vil gå ut på en blogg som jeg har, e.l?

Vil ta bilder, men ikke få tåregass i ansiktet
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Har jeg lov til å kjøpe meg en slik vest med påtrykk "PRESS(E)" bakpå, selvom jeg ikke er pressefotograf? Om det ikke er lov, kan jeg da bare si at bildene vil gå ut på en blogg som jeg har, e.l?

Vil ta bilder, men ikke få tåregass i ansiktet
Vis hele sitatet...
Forsåvidt jeg vet kan dette i hvertfall gjøres i utlandet. Jeg antar at jeg kan ha det fra boken Shut up and Shoot Documentary Guide Production av Anthony Artis. Om du legger det ut i blogg, skoleavis eller Aftenposten tror jeg spiller ganske liten rolle.
Du får da ikke tåregass i ansiktet med mindre du står midt i en folkemengde som er agressiv mot politiet eller selv er agressiv. Politiet bruker tåregass for å kontrollere større grupper mennesker og om det står en person i denne gruppen med refleksvest eller ikke så skulle ikke det ha noe å si for bruken av tåregass.
God ide! Hvorfor kjøper ikke blitzfolka også gule vester? Burde jo vært en salgsbod med salg av gule vester ved ethvert anstendig demonstrasjonstog!
Og en salgsbod for steiner også! (Tenk på filmen 'Life Of Brian')
Tror nok det ikke akkurat er forbudt å ikle seg en sånn vest...
Sist endret av woff; 10. januar 2009 kl. 20:42.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
trenger ingen rettigheter for å gå med en slik vest, da "pressefotograf" ikke er noen beskyttet tittel.

kort sagt; lag deg en vest og ta bilder i vei. vil gjerne se resultatene.
Peppersprayen som de bruker i dispenslerflasker vil nok en slik vest delvis beskytte deg mot, men CS-gassen sin effekt opphører ikke med en gang bare det er en som har en gul vest på seg, da må du ha vernemaske. Problemet ditt er vel at du ikke kan vise til et presskort slik at du ikke kan gå frem og tilbake som du vil mellom sperrene, og vil da også bli fanget i CS-gassen når det skjer.
Woff:
Sorry meg, men det der var et jævelig idiotisk svar.

Kinseek:
I demoen i dag var det i hvert fall noen som løp rundt med gassmasker og kameraer og tok bilder som ble sprayet rett ned, mens de med gassmasker, kameraer og gule vester ble latt være i fred. Om det bare var tilfeldig, vet jeg ikke.

Somnium:
Ok, takk .

Deezire:
Det var nettopp det med pressekort jeg tenkte på, ja. Kan man lage slike selv, eller må man jobbe for en organisasjon/et firma for å få det?
Sist endret av Maol33t; 10. januar 2009 kl. 20:46.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Deezire:
Det var nettopp det med pressekort jeg tenkte på, ja. Kan man lage slike selv, eller må man jobbe for en organisasjon/et firma for å få det?
Vis hele sitatet...
Pøh! Opprett ditt eget "firma"; Maol33t-nytt. Så laminerer du noen kort som du er avbildet på og tittel osv. og henget et rundt halsen så det er synlig over vesten.

Edit: tok visst feil. Deezire: Kilde/mer info?
Sist endret av Jonta; 10. januar 2009 kl. 20:54.
Nei - pressekort må kjøpes for en liten avgift. Med et presskort kan du bl.a. gå på pressevisninger av film o.l. Den gangen jeg skulle få meg ett var det masse tull, og vi måtte betale 1000NOK i avgift og kunne vise til en seriøs aktør for å få det.
Må denne "seriøse aktøren" være en avis/mediehus, eller kan det være f.eks. en organisasjon eller ungdomspartiet jeg er med i?
1000NOK for kortet klarer jeg fint å hoste opp.
Jeg vil tro du kan få det gjennom et ungdomsparti eller en større organisasjon. Men da må også de betale dette.
Jeg fant NJ.no , Norsk Journalistlag, som tydligvis trykker pressekort til sine medlemmer.
Sender de en mail og spør om deres ordning for pressekort til studenter.
Det er vel fullt lovlig å skaffe seg både vest og kort. Meld deg inn som frilanser, er vel hos NJ, og skriv omså for din egen blogg.
Jeg har ett par fotovester i baggen som jeg har fått når jeg har tatt bilder for Lillestrøm (fotball-laget). Når det sto på som vært i dag fant jeg ut at jeg skulle dra på meg en sånn en. Jeg og en annen freelancer som jeg ble kjent med pratet med politiet og etter en stund slapp de oss ut etter vi ble stengt inne av politiet der de omtrent arrestert alt som gikk.

VELDIG glad for at jeg tok med meg vesten i sekken når jeg dro i dag.
Sitat av woff Vis innlegg
God ide! Hvorfor kjøper ikke blitzfolka også gule vester? Burde jo vært en salgsbod med salg av gule vester ved ethvert anstendig demonstrasjonstog!
Og en salgsbod for steiner også! (Tenk på filmen 'Life Of Brian')
Tror nok det ikke akkurat er forbudt å ikle seg en sånn vest...
Vis hele sitatet...
Kansje politiet aner ugler i mosen når det plutselig kommer 50 pressefolk med ring i nesen, blå hanekam, palestinaskjerft og lomma full av stein ?
Trenger ikke å stå presse på vesten, så mange med teksten "Photo" på både vest og hjelm.
Lurer på når Blitz skal skjønne at de bør gå med gassmaske og hjelm når de er med på slike ting. Da vil jo hverken CS gassen, peppersprayen eller battongene stoppe dem!
Man slår vitterlig ikke etter hodet på noen med batong... med mindre man ønsker å drepe personen. Den gangen blitz også stiller med det så er nok ingenting hellig.
Vel, det skjer. Husker ikke om det har skjedd i norge, men med den forråingen både politi og demonstranter gjennomgår for tiden, så tviler jeg ikke på at det er lenge før vi opplever det her også.
Sist endret av atomet; 12. januar 2009 kl. 00:45.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Jeg fant NJ.no , Norsk Journalistlag, som tydligvis trykker pressekort til sine medlemmer.
Sender de en mail og spør om deres ordning for pressekort til studenter.
Vis hele sitatet...
Jeg er student og jobber frilans. Var itt no stress for meg å få pressekort.
Tar omtrent 3 uker eller noe før du får det og jeg tror det koster 400kr. Husker ikke riktig.

Det med vest er bare for å skille seg ut i mengden så man tydelig viser at man er presse. Jeg brukte ikke slik vest når jeg var på demoen på torsdag og ble ikke spraya ned noe mer med tåregass enn de andre fotografene som såg ut som de kom rett i fra krigen.


OT:
Du trenger ikke å representere noen viss du vil ha pressekort, men viss du skal dekke fotballkamper, konserter og liknende arrangement, må man søke om akkreditering der en representerer enten sin egen blogg eller større aviser, byrå. Sjansen er jo da større for at du får akkreditering viss du kommer fra en større mediebedrift, siden arrangørene ikke gidder å ha 30 tenåringer som springer rundt i grava og tar bilde på en MCR-konsert for å legge de ut på DeviantArt=)
▼ ... over en uke senere ... ▼
kanskje ikke politiet du skal være mest bekymret for i en stor folkemengde, som går amok på politiet og all eiendom som er i veien.( som antagligvis ikke liker å bli tatt bilder av heller)
Hvorfor blir man mindre utsatt for tåregass med en sånn vest? Hvis du står midt i en folkemengde som oppfører seg dårlig nok så driter jo politiet om det står en gutt med gul vest og fotokamera blandt dem. Er du action-fotograf så er du action-fotograf.
Tåregass slipper man ikke mer unna nei, men det er vel litt mindre sjanse for å bli arrestert/direkte angrepet, og man beveger seg gjerne noen hakk friere, tilogmed forbi sperringer til en viss grad.
Sist endret av atomet; 25. januar 2009 kl. 23:01.
Angående vernemasker! Stein Lillevolden ble arrestert på grunn av slik en før en demonstrasjon for noen uker siden.

1.3.28 Lov om politiet (politiloven), 1995 nr. 53 § 11. Arrangementer på offentlig sted:

Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende.