Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 15941
Leste følgende sak om "riots i Oslo-city" på VG nå:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=545854

Når jeg leser sånt, så er det nesten som om jeg har satt meg inn i tidsmaskin, og reist 300 år tilbake. Jeg mener, for det første:

1) Det er jævlig harry å gå i demonstrasjonstog. Demonstrasjoner mistet det meste av sin politiske makt for minst 30 år siden. Finnes det virkelig politikere som endrer mening selv om det går et demonstrasjonstog gjennom Karl Johan - i en så viktig sak som Gaza-konflikten? Isåfall, hvis de gjør det, så strider det mot hele den demokratiske ide; hvis man endrer mening fordi man ser en folkemasse som mener noe annet enn deg, så er du enten populistisk - eller så har du ikke tenkt godt nok igjennom ditt opprinnelige standpunkt (dvs. dum og/eller svak - uansett hører du ikke hjemme på stortinget).

Nå skal jeg være veldig politisk ukorrekt, men heller ikke "minne-markeringer" forstår jeg noe av. Hvis en kjent og kjær person avgår med døden, så skal man plutselig gå i fakkeltog. Spørsmålet er bare hvorfor? Jeg kan forstå at enkelte mennesker føler et behov for å markere sorgen sin, men på et mer rasjonellt plan, så oppnår man absolutt ingenting - utover muligens ego-tilfredsstillelse - av å gå gjennom en gate med en fakkel sammen med masse andre mennesker. Det er en urasjonell gruppementalitet som jeg på død og liv ikke kan forstå - og attpåtil er den ofte drevet av skyldfølelse; "Åh, jeg BURDE jo gå - for å markere mitt syn". (Nei, feil; da går du isåfall for alle de andre i toget - og ikke for personen som er død. Maken til dobbeltmoral).

2) Hvis man først skal gå i demonstrasjonstog, så får man for pokker ta å oppføre seg som folk. Brosteinskasting og brannbomber hører til understimulerte folkeslags adferd; dette er ikke mitt høyt utdannede Norge. Slik oppførsel virker bare MOT det formål som du går i tog for - og når jeg leser slikt, så bare rister jeg stillferdig på hodet og sukker over den dumme lille maurtuen som menneskeheten er. Snakk om å motarbeide seg selv.

Oppsummert:
- Ikke gå i demonstrasjonstog.
- Hvis du absolutt skal gjøre det, så oppfør deg i det minste som et realt menneske - så slipper du i hvert fall å skade saken din ytterligere.
Ikke mye rom for diskusjon fra min side for jeg er så forbanna enig.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Finnes det virkelig politikere som endrer mening selv om det går et demonstrasjonstog gjennom Karl Johan - i en så viktig sak som Gaza-konflikten? Isåfall, hvis de gjør det, så strider det mot hele den demokratiske ide; hvis man endrer mening fordi man ser en folkemasse som mener noe annet enn deg, så er du enten populistisk - eller så har du ikke tenkt godt nok igjennom ditt opprinnelige standpunkt (dvs. dum og/eller svak - uansett hører du ikke hjemme på stortinget).
Vis hele sitatet...
massesuggesjon er en farlig, men dog altfor vanlig ting i hverdagen.

godt skrevet, forsåvidt enig i synspunktene dine

KP
Flott post Stormen!!

Kan ikke si noe annet enn at jeg er helt enig!
Rett å slett barnslig, når folk tar steget med brannbomber og det som verre er!
Jeg må få si at jeg ikke klarer å ta demonstrasjonen litt seriøst engang når folk skal lage opptøyer og kvalme.
Det blir altfor mye fokus på selve demonstrasjonen og ikke hva de demonstrerer for!
Sitat av Stormen Vis innlegg
Nå skal jeg være veldig politisk ukorrekt, men heller ikke "minne-markeringer" forstår jeg noe av. Hvis en kjent og kjær person avgår med døden, så skal man plutselig gå i fakkeltog. Spørsmålet er bare hvorfor? Jeg kan forstå at enkelte mennesker føler et behov for å markere sorgen sin, men på et mer rasjonellt plan, så oppnår man absolutt ingenting - utover muligens ego-tilfredsstillelse - av å gå gjennom en gate med en fakkel sammen med masse andre mennesker. Det er en urasjonell gruppementalitet som jeg på død og liv ikke kan forstå - og attpåtil er den ofte drevet av skyldfølelse; "Åh, jeg BURDE jo gå - for å markere mitt syn". (Nei, feil; da går du isåfall for alle de andre i toget - og ikke for personen som er død. Maken til dobbeltmoral).
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe stort fan av fakkeltog, og når jeg er død så vil jeg ikke at folk skal gå i fakkeltog for meg, men jeg tror du har misforstått poenget med det. Poenget er ikke å markere sorgen sin, eller noe av det du skrev, men å vise respekt ovenfor den som døde. Det er ikke viktig at det er et tog der alle bærer fakkler, men det bør være en slags markering, der mange som bryr seg om den som døde stiller opp og bruker tiden til å tenke på den som er død.

Ellers er jeg enig i deg når det gjelder demonstrasjonståg. Dette er bare tull og det har det alltid vert. Det er noe folk går i slik at de skal føle at de er i et veldig bra demokrati og alle kan si hva de mener, men de har jo ingen innvirkning og alle gir jo faen.. Utenom media da..
Jeg tenker at støttedemonstrasjoner for feks Palestina kan ha den effekten at Palestinere som bor her i Norge ser det som skjer og forteller det til familien sin der nede som blir glad og sikkert ganske overraska over at folk så langt borte fra Palestina faktisk tenker på dem.

Og i saker som er så utrolig håpløse så er det veldig bra for kamplysten å gå i demonstrasjonstog og å møte andre som kjemper for samme sak. Det hjelper både for motivasjonen, men også fordi man møter mange andre og knytter nye kontakter blandt folk som kjemper om det samme.

Men det er klart, det hjelper ingen at disse demoene blir voldelige. Selv om det i andre saker kan hjelpe sånn som jeg ser det.
Sist endret av Saape; 8. januar 2009 kl. 19:32.
Stormen er vanligvis en fornuftig mann, men her er det mye tull.

Demonstrasjonstog er en av mange viktige virkemidler for å endre en mening hos folk flest, og hos politikerene. Det er en politikers fordømte plikt å høre på hva folk mener, i tillegg til å gjøre seg opp en egen mening, og en stor massedemo er ment å påvirke og gjør selvsagt det. Det har ikke om å være en "svak" politiker, det har med å høre på forskjellige synspunkter og å ta stilling på bakgrunn av dem. Glem heller ikke at denne demoen er en av mange måter man forsøker å påvirke på: nett, avisinnlegg, debatter/folkemøter og reklame er andre.

En virkningsfull demo har også en sterk indremedisinsk funksjon, i den forstand at deltakerene får samla seg med tusenvis av meningsfeller, som igjen gjør at man orker å kjempe videre for saken etterpå også. Det er forresten ikke automatisk slik at at som er gammelt er gammeldags.

Når det gjelder vold er jeg selvsagt enig. Ta også med i betraktninga at det i flere vesteuropeiske land er avslørt at politiet eller nazister kler seg i "raddisklær", og starter steinkastinga for å få anledning til å arrestere/banke demonstrantene etterpå. Dette skjedde neppe i Oslo i dag.


Oppsummert:
- Gå i demonstrasjonstog, men bruk også kreftene på andre politisk fornuftige ting.
- Hvis du absolutt ikke vil gjøre det, kan du holde deg på jobben og skrive innlegg på et undergrunnsforum hvor du kritiserer demo-motstandere, så tjener du saken din ytterligere.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av me>you Vis innlegg
Poenget er ikke å markere sorgen sin, eller noe av det du skrev, men å vise respekt ovenfor den som døde. Det er ikke viktig at det er et tog der alle bærer fakkler, men det bør være en slags markering, der mange som bryr seg om den som døde stiller opp og bruker tiden til å tenke på den som er død.
Vis hele sitatet...
Hvis det er så, hvorfor blir ikke alle hjemme og tenner et lys istedenfor? Det ville jo også vært å vise respekt? Nei, fakkeltog er kun ment for ANDRE mennesker; alle skal se at du går i tog, og det er, som jeg tidligere nevnte, drevet av skyldfølelse: Du får høre at det er et tog og føler at du burde gå for å vise respekt (vise de andre at du viser respekt, dvs. du gjør det for de andre menneskene - ikke for den døde. Hadde det vært for den døde, så hadde du blitt hjemme og tent et lys).

Sitat av Saape Vis innlegg
Jeg tenker at støttedemonstrasjoner for feks Palestina kan ha den effekten at Palestinere som bor her i Norge ser det som skjer og forteller det til familien sin der nede som blir glad og sikkert ganske overraska over at folk så langt borte fra Palestina faktisk tenker på dem.
Vis hele sitatet...
Ja, sikkert hyggelig det - men det hjelper jo ingenting på saken. Det er ikke derfor man går i tog - for at noen i Palestina skal få seg en hyggelig nyhet. Man går jo i tog for å endre noe politisk; man demonstrerer jo mot et politisk vedtak eller sak.
Jeg har gått i demonstrasjonstog for å vise at jeg støtter palestinerne, og at jeg føler med dem. Jeg VET at et demonstrasjonstog med et par hundre personer ikke stopper Israel i å invadere Gaza, bryte ned infrastrukturen og drepe og lemleste sivile.

Men jeg tenker at for de som på hvilken som helst måte er involvert/er pårørende gjør det godt å se at noen bryr seg.

Det hadde hvertfall hjulpet for meg, harry eller ikke.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Demonstrasjonstog er en av mange viktige virkemidler for å endre en mening hos folk flest, og hos politikerene. Det er en politikers fordømte plikt å høre på hva folk mener, i tillegg til å gjøre seg opp en egen mening, og en stor massedemo er ment å påvirke og gjør selvsagt det.
Vis hele sitatet...
Stopp en halv, min gode mann. Jeg er ikke enig i at en massedemo "gjør selvsagt det". Hvis du skal hevde slik, så vil jeg gjerne at du refererer til en konkret sak i Norge hvor en massedemo BEVISELIG har vært på å endre et politisk vedtak de siste 10-20 årene. BEVISELIG; ikke sånn "ja, her tror jeg at demoen gjorde det."

Det kan du ikke; fordi det ikke skjer. Det er mitt poeng: Massedemoer er oldschool, og har mistet sin politiske gjennomslagskraft.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hvis det er så, hvorfor blir ikke alle hjemme og tenner et lys istedenfor? Det ville jo også vært å vise respekt? Nei, fakkeltog er kun ment for ANDRE mennesker; alle skal se at du går i tog, og det er, som jeg tidligere nevnte, drevet av skyldfølelse: Du får høre at det er et tog og føler at du burde gå for å vise respekt (vise de andre at du viser respekt, dvs. du gjør det for de andre menneskene - ikke for den døde. Hadde det vært for den døde, så hadde du blitt hjemme og tent et lys).
Vis hele sitatet...
Neida.. Vis du sitter hjemme og tenner et lys, går det på sorg, og det blir litt personlig. Tog er en offentlig måte og vise respekten på. Ja, du skal vise det for de andre menneskene. F.eks. vis du nå dør og går på videregående skole, så kan det være de arrangerer et fakkeltog på skolen, som en siste markering til deg. Det handler om respekt, akkurat som når de fra Norge døde i flomulykkene.. Alle navnene deres kom på TV skjermen. På barneskolen hadde vi 2 min stillhet for Benjamin, som døde.
Jeg tror faktisk det betyr utrolig mye mere når man bor i ett av verdens største fengsler, å få vite at folk på utsiden faktisk tenker på deg, og i det hele tatt vet at du eksisterer.

Hva mener du at man skal gjøre da? Er veldig lett å kritisere ting når man ikke har noen forslag til hva man kan gjøre selv.
Det er selvsagt umulig å bevise at en demonstrasjon er den eneste årsaken til at politikere snur, fordi en demonstrasjon ofte skjer i samband med et langvarig politisk arbeid, både folkelig og i kommunestyrer og fylkesting. En demonstrasjon, når det er mye folk, er en fysisk manifestisering på en politisk mening.

At jeg ikke kan bevise det betyr ikke at det ikke skjer, som du påstår. Det er forøvrig bedre at folk går i demo mot krigen i Gaza enn at de chatter på biip.
Stormen: Det strider mot den demokratiske idé hvis en politiker endrer mening pga et demonstrasjonstog? What? Er du seriøs no? Det hadde vel heller vært en seier for den demokratiske idé i så tilfelle.

Demonstrasjonstog er jo en måte for en stor folkemasse å ytre sine meninger, bli hørt og kunne påvirke. Ikke alle er stortingspolitiker og kan gjøre noe med en engasjerende sak annet enn å demonstrere.

Selvfølgelig bør en stortingspolitiker kunne revurdere eller tenke nøyere gjennom sin holdning til en sak, hvis f.eks. flertallet eller veldig mange av Norges befolkning har en sterk mening om noe annet. Og er vel en sterkere ytring av sin mening med et stort demonstrasjonstog enn masse leserinnlegg i VG og andre aviser?

Kort oppsummering:

- Demonstrasjonstog = hurra for den demokratiske idé
Sist endret av Don Veto; 8. januar 2009 kl. 20:00.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er selvsagt umulig å bevise at en demonstrasjon er den eneste årsaken til at politikere snur, fordi en demonstrasjon ofte skjer i samband med et langvarig politisk arbeid, både folkelig og i kommunestyrer og fylkesting. En demonstrasjon, når det er mye folk, er en fysisk manifestisering på en politisk mening.
Vis hele sitatet...
Riktig... Men jeg som jobber med markedsføring og internett, er vant til å bli målt hele tiden - og hvis man ikke kan bevise at noe fungerer, så får man heller ingen nye kunder. Det er massedemoene sitt problem; man kan ikke bevise at de fungerer.

Nå skal jeg riktignok understreke at jeg i min første post sier at de "har mistet det aller meste av sin politiske gjennomslagskraft" - med andre ord: de har sikkert fungert noen få ganger i løpet av de siste 10-20 årene. Men som viktig politisk virkemiddel, så mener jeg at aksjonsformen for det meste er død; drept av de menneskene som gikk i togene selv. Hvis jeg hører ordet "demonstrasjon" nå, så tenker jeg umiddelbart på brannbomber og slåssing - og det er ingen ideell assosiasjon for et politiske virkemiddel; det må alle se. Og hvis man innrømmer at man ser det, så må man også innrømme at demonstrasjoner har et stort imageproblem.

Når det gjelder hva som kan gjøres istedenfor massedemoer, så mener jeg det er MYE mer fruktbart å skrive brev til politikerne. Tenk dere selv; når blir dere mest påvirket - når noen sender dere et bra forfattet, rasjonelt brev, eller når dere står bak et forheng (på stortinget) og titter ut på på en plakat hvor det står: "DØD OVER ISRAEL - BARNEMORDERNE". Mitt valg? Det førstnevnte.

Så istedenfor disse harry, tacky demonstrasjonene - bruk hodene deres, lag underskriftskampanjer på internett, skriv personlige brev til politikerne, oppsøk de på stortinget og få de i tale, lag nettsider og facebook-kampanjer - og viktigst av alt: Undervis andre mennesker i hvorfor du har rett. Fordi kampen vinnes i hodene til mennesker: Ikke på Karl Johan.
Sist endret av Stormen; 8. januar 2009 kl. 20:02.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En virkningsfull demo har også en sterk indremedisinsk funksjon, i den forstand at deltakerene får samla seg med tusenvis av meningsfeller, som igjen gjør at man orker å kjempe videre for saken etterpå også. Det er forresten ikke automatisk slik at at som er gammelt er gammeldags.
Vis hele sitatet...
Det har en sterk indremedisinsk funksjon? Påvirker leveren eller tarmene dette her da?


Om politikere endrer mening på grunn av en demonstrasjon, tar de ikke hensyn til alle de menneskene som valgte dem på et annet grunnlag, og gjør derfor det indirekte demokrati meningsløst, og gir oss et land som styres kun etter deres luner. Selv om 5000 mennesker, eller 10000 for den saks skyld, deltar i en demonstrasjon, betyr det ikke at opinionen i folket er av den samme natur.

At demonstrasjoner ofte eskalerer til vold sier litt om en del av dem som går i demonstrasjonstog: De tar sinnet sitt utover feil mennesker. Det er ikke politiets i Oslo sin skyld at Israel bomber Gaza...
Stormen: Jeg skjønner at du mener det er forskjell på demonstrasjon og demonstrasjon, og der er jeg enig. Det var tydeligvis en 30-40 stykker i dag som tror man oppnår fred i Gaza ved å kaste askebeger og raketter mot politiet, og det er jo bare tragisk. At demonstrasjoner har et imageproblem er forsåvidt sant, men det er ikke bare demoene sine feil, men også media, som velger å fokusere på 30-40 steinkastende drittsekker i stedet for de 5000 som oppfører seg ordentlig og fredelig i et nydelig fakkeltog.

De fire første overskriftene på den "radikale" avisa Dagbladet, er for tida:
"Her knuser de politibilen"
"Eldre mann slått og sparket"
"Kaster brannbomber mot politiet" og
"Tåregass inne på Stortinget".


Og dette er samtidig med en av de største demoene i Oslo på fem år, hvor alt fra raddisunger i barnevogn til Israelstøttende bestemødre går i tog til støtte for fred i midtøsten. Dette er Dagbladets valg for å få flere klikk, som igjen gjør at du og andre som ikke går i demoer tror at det alltid er slik som Dagbladet framstiller det som.
Sist endret av DonTomaso; 8. januar 2009 kl. 20:11.
Jeg kunne ikke ha vært mer ening med DonTomaso her. Demonstrasjoner, fakkeltog osv. er en av de få konkrete, fysiske uttrykksformen vanlige folk kan benytte seg av for å vise hva de mener. Alle uttrykk spiller inn i det store bildet, og om det ikke hadde gjort det så er det uansett bedre at folk gir uttrykk for meningene sine enn at de sitter hjemme og sutrer forran TVen. Det er et sunnhetstegn rett og slett, som viser at det faktisk er litt liv i den byen her. Volden som ofte følger med er naturligvis forkastelig..

Jeg ser heller ikke problemet med minnetog for folk som er døde. I all tid har mennesker samlet seg i ritualer for sammen å bearbeide ting de har opplevd. Spiller vel ingen rolle om de gjør det for seg selv eller for den døde, så lenge ritualet tjener sin hensikt.
Sist endret av mentalmelt; 8. januar 2009 kl. 20:13.
De dustene som lager bråk ødelegger iallefall utrolig mye! Jeg for min del synes de kan reise ned dit og prøve seg der med steinkasting og flaggbrenning.. Det er da ikke mye inteligent å starte faenskap her? Sånne folk har vi IKKE bruk for.
Det er alltid noen som skal lage faenskap, face it.
Det er uten tvil endel som er i Oslo nå bare for å holde helvete, men det er flott at noen viser at de bryr seg om mennesker på andre siden av kloden. Jeg har desverre alt for mye skolearbeid, så jeg sitter fast her. Det er nok mange som er frustrerte over situasjonen, og over det faktum at de ikke føler at de kan bidra. Da er et fakkeltog en god måte å vise sympati på, selv om jeg heller ikke tror at Israel legger ned våpnene av den grunn.
Det er bevist at demonstasjon hjelper og påvirker. Bare se på Frankrike. Der har men stoppet lover nettop på grunn av demonstrasjoner. Et eksempel er da den franske presidenten Jacque Chirac la fram lovforslag om å gjøre det enklere for arbeidgivere å sparke unge og nyansatte folk. Han la loven død etter massedemonstrasjoner i Paris.

Her var det mange voldlige demonstranter.

Så jo, demonstrasjoner hjelper.
Jeg støtter opp om begge demonstrasjonene, men syntes det er svært provoserende at den ene parten skal ty til vold og hærverk på offentlig og privat eiendom. Det hele ender bare opp med at vi, skattebetalerene, må ta på oss regninga. Jeg tror Israel får mange nye disipler av dette, ikke fordi man nødvendigvis er enige i konflikten, men på grunn av handlingene til en del av "demonstrantene" som holder med Palestina.
Selvsagt hjelper demonstrasjoner. Selvsagt hjelper det at folket samlet sier klart i fra om sin mening. Minuspoeng til Stormen denne gangen.
Om en politiker skifter mening bare på grunn av en demonstrasjon, ville jeg gjerne likt å høre hvordan den person kom fram til en mening i utgangspunktet.
Om du har tatt all fakta i betraktning og dannet deg en mening, så vil det ikke nødvendigvis si at den er feil fordi en gruppe mennesker har en annen mening enn din.
Jeg syns Stormen har et par gode poeng selv om jeg er veldig uenig i det han sier.

Demonstrasjoner kan ha sin hennsikt og samtidig virke mot sin hensikt. Demoer som ender opp i vold og kaos gir bare den andre parten rett i sine synspunkter om Palestinere som terrorister. På den andre siden mener jeg at demoer som den vi hadde i Oslo i kveld hvor tusenvis av vanlige mennesker markerer sin motstand mot krig i aller høyeste grad har sin hennsikt. Er vanskelig å bevise, men alt kan ikke lett måles i konkrete resultater. Det vet alle som arbeider med samfunnsvitenskap

Selv om det er vi som stemmer politikere inn på stortinget sitter de jo der som privatpersoner og ikke som våre stemmer. De har jo alle muligheter for å endre mening i saker, og jeg tror demoen i kveld kan få politikere til å arbeide enda hardere for en fredelig løsning. Når tusenvis av mennesker går i tog for fred sier det jo endel om hva som rører seg i folket. Det er demokrati i sin utfoldelse...

Minnemarkeringer er jeg mer skeptisk til, men de kan til en viss grad få betydning. Det er sikkert mange som husker minnetoget etter at Benjamin ble drept av nynasister på Holmelia. Titusner av mennesker i minnetog skapte et enormt fokus på problemet og kan ha satt et press på politiet for å jobbe mot de nynasistiske miljøene.

Det mest fornuftige fra Stormen er hans tips til hva man kan gjøre utover det å gå i demonstrasjonstog. Skrive brev, lobbe mot politikere er et mye sterkere virkemiddel for å skape endringer. Problemet er at disse virkemidlene krever en viss grad av evner, kunnskap og ikke minst en ekstra innsats. Demonstrasjonstog er en lavterskelmarkering for folk flest.

Sitat av harryy Vis innlegg
Om en politiker skifter mening bare på grunn av en demonstrasjon, ville jeg gjerne likt å høre hvordan den person kom fram til en mening i utgangspunktet.
Om du har tatt all fakta i betraktning og dannet deg en mening, så vil det ikke nødvendigvis si at den er feil fordi en gruppe mennesker har en annen mening enn din.
Vis hele sitatet...
Dette er tull. Skal man ikke få endre mening når nye aspekter kommer til? Man kan ikke ta all fakta i betraktning i en slik sak som endrer seg fra time til time.
Sist endret av Halalgeir; 8. januar 2009 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I den grad av at Palestine sympatørene tyr til vold for å vise at de er uenige i, nettopp, voldsbruk og at Israel sympatørene tar til den lille sionisten i seg og preker om at Israel er fri for all skyld fordi Bibelen sier at landet er deres, så er jeg totalt enig med Stormen.

Ellers har Halalgeir flotte poenger.
Sist endret av Joachimsen; 8. januar 2009 kl. 21:56.
I den grad av at Palestine sympatørene tyr til vold for å vise at de er uenige i, nettopp, voldsbruk og at Israel sympatørene tar til den lille sionisten i seg og preker om at Israel er fri for all skyld fordi Bibelen sier at landet er deres, så er jeg totalt enig med Stormen.

Ellers har Halalgeir flotte poenger.
Vis hele sitatet...
Nå er det veldig få mennesker i Israel som tar hensyn til bibelen fordi majoriteten av populasjonen er jødisk, det vil med andre ord si at de referer til koranen, som er deres hellige skrift.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Nå er det veldig få mennesker i Israel som tar hensyn til bibelen fordi majoriteten av populasjonen er jødisk, det vil med andre ord si at de referer til koranen, som er deres hellige skrift.
Vis hele sitatet...
Snakker jo om noen av de håpløse Norsk-Kristne demonstrantene som var på TV.

Sitat av kriss Vis innlegg
lol du får kp av meg
Vis hele sitatet...
Du er klar over at jeg faktisk er "Jødisk" selv?
Sist endret av Joachimsen; 8. januar 2009 kl. 22:13.
Så akkurat en nyhetssending på tv2, og må si det er plagsomt å se gruppevis av folk som står å ler og smiler samtidig som de pælmer stein mot politiet. Spesielt siden nyhetssendingen ikke nevnte med et eneste ord alle de andre som demonstrerte fredelig. De ødelegger jo for alle andre, men for all del, steinkasting og opprør er sikkert viktigere enn saken...
Sist endret av knekt; 8. januar 2009 kl. 22:10.
Snakker jo om noen av de håpløse Norsk-Kristne demonstrantene som var på TV.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, var iferd med å redigere siden jeg akkurat så reportasjen på nrk.no
Er forøvrig helt enig med deg.
Pipa fikk en annen lyd når jeg skjønte hva du refererte til.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Dette er tull. Skal man ikke få endre mening når nye aspekter kommer til? Man kan ikke ta all fakta i betraktning i en slik sak som endrer seg fra time til time.
Vis hele sitatet...
Men de kommer jo ikke med noe fakta av å demonstrere. Har seg vel ikke slik at alle de som demonstrerer sitter på noe informasjon politikerne ikke har, og at de med å demonstrere får lagt det fram på noen fornuftig måte.

Demoer er bare en gruppe folk som vil vise sin uenighet i en politisk sak. De overasker egentlig ingen, for i en slik stor sak er det altid delte meninger. Som oftest er budskapet allerede spredt allerede lenge før en demonstrasjon starter, og de som sitter på stortinget, og folk generelt som interesserer seg for saken, er helt klar over at det finnes folk rundt i landet ikke er enige, og de har sikkert allerede prøvd å se på saken fra begge sider før de har tatt en så stor avgjørelse.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg støtter opp om begge demonstrasjonene, men syntes det er svært provoserende at den ene parten skal ty til vold og hærverk på offentlig og privat eiendom. Det hele ender bare opp med at vi, skattebetalerene, må ta på oss regninga. Jeg tror Israel får mange nye disipler av dette, ikke fordi man nødvendigvis er enige i konflikten, men på grunn av handlingene til en del av "demonstrantene" som holder med Palestina.
Vis hele sitatet...
Det var tre parter her. Og den eneste av noe særlig størrelse oppførte seg eksemplarisk. Det ble fyrt opp 1 stk pinnerakett, det var alt av upassende oppførsel gjennom hele arrangementet. Det er egentlig ganske imponerende når det er samlet kanskje 15-20 000 mennesker som er så engasjert i en så alvorlig sak. Dette var et eksemplarisk arrangement og en flott opplevelse. Særlig sett i forbindelsene med siste nyhetsoppdatering fra Gaza rett før arrengementet. Det er fint å ha så mange å dele fortvilelsen med.

Det var faktisk ikke amper stemning engang. Det var et forsøk helt i starten på å hisse opp stemningen fra en gruppe på kanskje 20 mann, med uttalelsen "Israel - Terrorist" (som faktisk er en helt legitim påstand i disse dager). De sto og skreik to minutter, men de fikk ingen oppsluttning. Selv om mange er helt enige lar man være for å markere en klar avstand til voldelige/fientlige demonstrasjoner. Budskapet er fred.

Dere kan ikke holde disse titusner av mennesker ansvarlige for at 30-40 ungdommer ikke klarer å styre følelsene sine. Det blir for dumt. Disse "opptøyene" var ikke en del av vårt arrengement. Det var et unødvendig og separat arrangert "tiltak" som fikk liten oppsluttning. Det hadde vært mye bedre å la de par hundre stå der til spott og spe. Nå får de kanskje litt sympati.

Når det gjelder Norsk pop-presse og deres dekning av denne ettermiddagen/kvelden må jeg bare si at dette er ROCK BOTTOM.
Sist endret av DeMenT; 8. januar 2009 kl. 22:24.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Selvsagt hjelper demonstrasjoner. Selvsagt hjelper det at folket samlet sier klart i fra om sin mening. Minuspoeng til Stormen denne gangen.
Vis hele sitatet...
Tror du stein og brannbombe kastinga i oslo får påvirking i krigen? Eller at det bare koster meg og deg masse skattepenger for å rydde opp
Man må skille mellom demonstrasjonene her. Man har den ulovlige mot-demonstrasjonen mot Israel-sympatisørene kl 17:00. Under denne demonstrasjonen var det en liten gjeng med personer som bestemte seg for å begynne å kaste ting, og politiet svarte med tåregass. De fleste av demonstrantene stakk da, men noen valgte å bli igjen for å slåss.

Så har man demonstrasjonen 19:00 hvor helt sinnssyke mengder privatpersoner og mennesker fra flere politiske partier, hjelpeorganisasjoner og fagforeninger møtte for å vise solidaritet til ofrene for konflikten og sin avsky mot situasjonen i midtøsten. Roar Flåthen, biskopen, en representant fra care og Abid Radja holdt appeller. Etter appellen gikk mann i fakkeltog til rådhusplassen, uten noen uroligheter.

Å gi mellom 20 og 50k personer skylden for handlingene til 100 er synd. Husk dette når dere fortsetter debatten. Jeg var tilstede på begge disse demonstrasjonene, og man kan finne kilder på dette i de fleste aviser.
Sist endret av voldern; 8. januar 2009 kl. 22:23.
Jeg ler bare når jeg ser de idiotene på tv somkaster shit mot politiet. Dette er nettopp grunnen til at demoer ikke funker. Det er ingen som tar deg seriøst når du kaster brosstein mot folk som har som jobb å opprettholde freden, for å demonstrere mot vold. Det viser bare hvor lite de bryr seg, og hvor mye de vet om saken. Helt tragisk, faktisk så tragisk at det er morsomt.
Lo godt når jeg leste at to palestinere kansje ikke får oppholdtillatelse fordi de oppførte seg som idioter mot politiet, faen du er ganske korka å risikere å bli sendt hjem til en krigssone, for å kast stein mot politiet som prøver å opprettholde fred i norge.
Ezzi: Når man er 16 år og har vokst opp i en krigssone så er man sikkert ikke like reflektert som man burde være..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dette er en tråd om demonstrasjoner generelt. Palestina-demonstrasjonane blir brukt for å understreke et poeng. Det er ikkje en diskusjon om Israel vs. Palestina, ei heller om jøder vs. muslimer.

-Crew
Sitat av Saape Vis innlegg
Ezzi: Når man er 16 år og har vokst opp i en krigssone så er man sikkert ikke like reflektert som man burde være..
Vis hele sitatet...
De var 25-6 år, og uansett vittig synes jeg. Folk vet å ikke angripe politiet uansett hvor gammel eller hvor du er i fra...

Uansett mitt poeng er at for mange demoer går galt og av den grunn så funker de ikke lengere, folk tar det ikke seriøst lengere.
Sist endret av Ezzi; 8. januar 2009 kl. 22:35.
Jeg synes det er viktig å se de forskjellige sidene her. Jeg synes forsåvidt at demonstrasjoner for å markere at man bryr seg er kjempe bra! På den andre siden har man jo de som tar en håndfull stein å kaster mot autoriteten (som egentlig ikke har noe med ting å gjøre). De på den andre siden er idioter som ikke bryr seg om konflikten, men som kun er helt vanlige bråkmakere.

Jeg er uenig med deg Stormen. For min del virker det som at du mener at demonstrasjoner er "dårlig" fordi det er en gammel tradisjon som ikke lengre virker til sitt formål. Men for min del synes jeg at demonstrasjoner har mange forskjellige formål, og jeg tror faktisk at partiene tar til betraktning sine gjøremål når de ser 20-30k nordmenn med fakkler i Oslo's gater.
Om ikke fakkeltog hjelper politikerne, så hjelper det hvertfall i slike saker de som vil gjøre noe drastisk til hjelp. Ser han som lurer på om han vil dra ned som frivillig for røde kors e.l at han har støtte fra eksempelvis 5000 stykker i oslo, er det kanskje lettere for han å bestemme seg. Det vil også skape større engasjement hos folk som ikke allerede bryr seg. Hører de at så mange er for denne saken, kan det hende de setter seg litt mer inn i saken og danner et politisk standpunkt, noe som vil lønne seg for landet også senere. Det med minnemarkeringer for døde kan forsåvidt virke meningsløst, men også det kan hjelpe andre. Det at familien ser at så mange var glad i den avdøde, kan hjelpe de i sorgprosessen. Jeg mener demonstrasjoner er bra uansett om det hjelper eller ikke. Det å vise engasjement er alltid sunt.
Alltid noen som skal lage faenskap? Så da har det ALDRI vært NOEN demo som har gått for seg fredelig og rolig? Jeg er forsåvidt også dønn enig med tomaso og mentalmelt her, må nesten også si at jeg ble overrasket over at et slikt (dårlig) innlegg kom fra deg stormen. Beklager, men jeg synes dette var lite gjennomtenkt, dømmende og svært nedlatende. Selvom jeg absolutt er enig i at bruken av vold er latterlig.

Edit: den øverste setningen var et svar til en på side 1 (oppdateringsknappen er en fin bil)
Sist endret av Sky; 8. januar 2009 kl. 23:20.
Demostrasjoner og fakkeltog er jo for å vise at du bryr deg, men som trådstarter sier, så oppnår man ikke mye.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Leste følgende sak om "riots i Oslo-city" på VG nå:


1) Det er jævlig harry å gå i demonstrasjonstog. Demonstrasjoner mistet det meste av sin politiske makt for minst 30 år siden. Finnes det virkelig politikere som endrer mening selv om det går et demonstrasjonstog gjennom Karl Johan - i en så viktig sak som Gaza-konflikten? Isåfall, hvis de gjør det, så strider det mot hele den demokratiske ide; hvis man endrer mening fordi man ser en folkemasse som mener noe annet enn deg, så er du enten populistisk - eller så har du ikke tenkt godt nok igjennom ditt opprinnelige standpunkt (dvs. dum og/eller svak - uansett hører du ikke hjemme på stortinget).


2) Hvis man først skal gå i demonstrasjonstog, så får man for pokker ta å oppføre seg som folk. Brosteinskasting og brannbomber hører til understimulerte folkeslags adferd; dette er ikke mitt høyt utdannede Norge. Slik oppførsel virker bare MOT det formål som du går i tog for - og når jeg leser slikt, så bare rister jeg stillferdig på hodet og sukker over den dumme lille maurtuen som menneskeheten er. Snakk om å motarbeide seg selv.

Oppsummert:
- Ikke gå i demonstrasjonstog.
- Hvis du absolutt skal gjøre det, så oppfør deg i det minste som et realt menneske - så slipper du i hvert fall å skade saken din ytterligere.
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt uenig i dette. Jeg er ofte meget enig i Stormen's poster, men ikke nå! Demonstrasjonstog har innflytelse på politikere. Se for deg en liten bygd. Politikerne/kommunen har blitt enig om å nedprioritere nytt eldrehjem til fordel for nytt kommunehus. Hele, absolutt hele bygda samler seg for så å gå gjennom hovedgata med tente fakler. Tror du ikke poitikerne/kommunen forstår at de har hele bygda mot seg? I tilegg så skaper det publisitet om saken i media.

Punkt to er det unødvendig å kommentere utover at den snakker for seg selv.

Nå skal jeg være veldig politisk ukorrekt, men heller ikke "minne-markeringer" forstår jeg noe av. Hvis en kjent og kjær person avgår med døden, så skal man plutselig gå i fakkeltog. Spørsmålet er bare hvorfor? Jeg kan forstå at enkelte mennesker føler et behov for å markere sorgen sin, men på et mer rasjonellt plan, så oppnår man absolutt ingenting - utover muligens ego-tilfredsstillelse - av å gå gjennom en gate med en fakkel sammen med masse andre mennesker. Det er en urasjonell gruppementalitet som jeg på død og liv ikke kan forstå - og attpåtil er den ofte drevet av skyldfølelse; "Åh, jeg BURDE jo gå - for å markere mitt syn". (Nei, feil; da går du isåfall for alle de andre i toget - og ikke for personen som er død. Maken til dobbeltmoral).
Vis hele sitatet...
Dette virker det ikke som du noengang har deltatt i. En venn jeg har gått i klasse med i nesten 10 år mistet faren sin under utrolig triste omstendigheter. Han var en rik, velkjent, vellykket forretningsmann og familiefar. Han tok livet sitt. Dette kom som fra lyn fra skyfri himmel! Han var det perfekte menneske og ingen kunne ha forutsett det. Familien, kollegaer samt venner av familien, var mildt sagt knust. Vi i den nærmeste vennekretsen til kameraten min arrangerte en "minnestund" for å vise respekt for avdøde og ikke minst(!) vise familien at vi var der for dem! Vi møtte opp rundt 20 stykker, en regnfull, mørk novembernatt og tente et stearinlys vær utenfor huset til avdødes familie. Etter at vi hadde stått der i 10 minutter våget familien seg ut på trappa, sto der, observerte alt og gråt. Omtrent 15 minutter senere kom sønnen, kona og svigermor til avdøde ut. Sønnen (min kamerat) ble omfavnet av klemmer. Moren brøt bare sammen i gråt, og hulket hvor mye dette betydde for henne og resten av familien. Og hvor fantastisk god far avdøde hadde vært. Hun var helt knust. Svigermoren takket oss bare utrolig mye for at vi hadde gjort dette! Det hadde betydd helt ubegripelig mye for avdødes familie. Dette er et av det tristeste øyeblikkene jeg har overvært og deltatt i. Tyve, vanligvis svært så tøffe og harde ungdommer som sto og holdt rundt hverandre i det kalde våte mørket og gråt. Vi gråt for avdøde. Vi gråt for vår venn. Vi gråt for resten av familien. Det var sinnsykt tungt å se kona til avdøde. Hun var helt knust. Hun måtte ha hjelp av psykologen for å klare å komme seg de 20 meterne til innkjørselen uten å falle om. Jeg skulle ønske jeg kunne ta litt av smerten hennes på mine skuldre. Jeg tror faktisk vi gjorde det den kvelden. ved å vise at vi brydde oss! Og ved å vise at vi var der og alltid kom til å være der!

Dette ble et langt innlegg, men jeg klarte ikke å slutte å skrive. Jeg måtte få det ut. Jeg ble nesten provosert at Stormen, som vanligvis er en svært så fornuftig mann.

EDIT: Muradi: JO! Det er akkurat det det gjør! Les (overstående)!
Sist endret av Carrera; 8. januar 2009 kl. 23:49. Grunn: Lagt til kommentar
Det som skjedde i dag var det jeg vil si en utrolig tabbe! Hvis Siv Jensen ikke skulle holde den kokkos talen sin om hva hun synes om at israel er bedre en palestinia, så hadde ikke disse folkegruppene møtt opp utenfor stortinget for å slåss, og en MASSE av penger på politi hadde ikke blitt brukt heller. Hvis hun bare hadde hatt en "pressekonferanse" eller latt seg intervjue istedenfor så hadde ting gått mye bedre. og i tilleg når de visste det skulle komme til å skje når de ordner istand med over 250 politifolk på forhånd, med masse utstyr og tåregass, hunder, helikopter, og noen rare biler de bruker for å dytte vekk folk. så burde disse ifra FRP eller hvem hun snakket for idag tenke seg om en gang til. Dette var bare helt utrolig unødvendig. jeg så det meste direkte på nyhetskanalen
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ah, så deilig å se folk våkne opp fra sin dogmatiske slummer. Aller først, la meg begynne med å si at bare fordi man kjemper for noe, så er det ikke nødvendig "smart" eller "bra". Mitt poeng er dette:

Man må VELGE hvordan man skal kjempe. Mitt hovedpunkt er at demonstrasjoner er ekstremt dårlig brukt tid, i forhold til om man f.eks hadde brukt 2-3 timer på å skrive et personlig brev til en politiker, starte en underskriftskampanje på internett, skrive leserinnlegg el. tilsvarende. Deltar man i tullete demoer som i dag, så bare assosierer man seg med ekstreme og uintelligente mennesker - uten å påvirke en dritt.

Hvis dere ikke tror meg, så utfordrer jeg dere: Hvor mange demoer har det ikke vært for Israel og Palestina de siste 10 årene i Oslo? Og hvor nærmere har dette brakt oss fred i dette området?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
det er ikke bare demoene sine feil, men også media, som velger å fokusere på 30-40 steinkastende drittsekker i stedet for de 5000 som oppfører seg ordentlig og fredelig i et nydelig fakkeltog.
Vis hele sitatet...
I følge VG og flere andre medier var det langt, langt flere enn "30-40" stykker. Ikke det at det er noe poeng i denne debatten, men det var visstnok "flere hundre":
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=545880

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg kunne ikke ha vært mer ening med DonTomaso her. Demonstrasjoner, fakkeltog osv. er en av de få konkrete, fysiske uttrykksformen vanlige folk kan benytte seg av for å vise hva de mener.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det absolutt ikke. La meg liste opp noen ting som DU som individ kan gjøre, som er mye sterkere virkemidler enn en demonstrasjon:
- Skrive brev til en politiker
- Starte en underskriftskampanje på internett/facebook
- Invitere 10-12 venner til en politikk-aften, hvor du tar opp temaet
- Melde deg inn i et politisk parti og jobbe for å endre det du er uenig, direkte via det politiske maktapparatet

Å sose rundt i gatene med en plakat hvor det står "ISRAEL ER BARNEMORDERE" er bare bortkastet energi.

Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Det er bevist at demonstasjon hjelper og påvirker. Bare se på Frankrike. Der har men stoppet lover nettop på grunn av demonstrasjoner. Et eksempel er da den franske presidenten Jacque Chirac la fram lovforslag om å gjøre det enklere for arbeidgivere å sparke unge og nyansatte folk. Han la loven død etter massedemonstrasjoner i Paris.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor mange demonstrasjoner som arrangeres i Norge hvert år? Kanskje 100 - minst. Det at du må 150 mil sørover og på tvers av 5 landegrenser for å finne et eksempel, beviser egentlig bare hele poenget mitt om at de aller fleste demonstrasjoner er poengløse. En svale gjør ingen sommer.

Det som irriterer meg mest, er at vi i ALLE andre tråder på Freakforum krever bevis for at "noe" er sant - mens i denne tråden kan alle bare hevde at "demonstrasjonerer fungerer - det vet jeg" - uten bevisbyrde. Men jeg tolererer det ikke: Massedemonstrasjoner fungerer i de aller fleste tilfeller ikke. Og det hevder jeg frem til noen fremlegger dokumentasjon på at massedemonstrasjoner er et velfungerende og ikke minst svært effektivt politisk verktøy. Skjerp dere folkens, det er like stor bevisbyrde i denne saken; ikke bli helt blinde av idealisme.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Selvsagt hjelper demonstrasjoner. Selvsagt hjelper det at folket samlet sier klart i fra om sin mening. Minuspoeng til Stormen denne gangen.
Vis hele sitatet...
Se kommentaren min ovenfor. "Selvsagt hjelper demonstrasjoner" er ikke et gyldig argument uten tilstrekkelige kilder som beviser det du hevder.

Sitat av harryy Vis innlegg
Om en politiker skifter mening bare på grunn av en demonstrasjon, ville jeg gjerne likt å høre hvordan den person kom fram til en mening i utgangspunktet. Om du har tatt all fakta i betraktning og dannet deg en mening, så vil det ikke nødvendigvis si at den er feil fordi en gruppe mennesker har en annen mening enn din.
Vis hele sitatet...
Dette er mye av mitt poeng også. Vi betaler politikerne på stortinget gode årslønner for at de skal sette seg inn i sentrale problemstillinger. Denne konflikten er en av de mest sentrale konfliktene i vår tid, og det er selvsagt at de aller fleste politikerne har gjort seg opp en mening om hvordan Norge stiller seg til dette. Om noe, så sørger dagens demonstrasjon bare for at disse blir MER Israel-vennlige; og i så tilfelle er det ikke bare slik at mange demonstrasjoner ikke fungerer - de har også en stikk motsatt virkning av hva de forsøker å oppnå.

Sitat av goillum Vis innlegg
Jeg er uenig med deg Stormen. For min del virker det som at du mener at demonstrasjoner er "dårlig" fordi det er en gammel tradisjon som ikke lengre virker til sitt formål. Men for min del synes jeg at demonstrasjoner har mange forskjellige formål, og jeg tror faktisk at partiene tar til betraktning sine gjøremål når de ser 20-30k nordmenn med fakkler i Oslo's gater.
Vis hele sitatet...
For det første, det var flere hundre som gjorde opprør mot politiet - og for det andre, så sier jeg ikke at "demoer er dårlige for de er dårlige"; jeg sier at "nå er vi kommet såpass langt med vår sivilisasjon at det finnes bedre måter å bruke tiden din på, om du ønsker å forandre samfunnet vi lever i, enn å gå i poengløse demonstrasjonstog."

Sitat av homer666 Vis innlegg
Jeg mener demonstrasjoner er bra uansett om det hjelper eller ikke. Det å vise engasjement er alltid sunt.
Vis hele sitatet...
Og det er enda bedre å rette det engasjementet mot enda mer effektive virkemidler. Vi lever i 2009; det finnes bedre måter å påvirke mennesker på enn å samle seg som en flokk med sauer og skrive 1-linjers kamprop på plakater - samtidig som en hel fløy av demonstrasjonen knuser ruter i gata bortenfor.
Stormen - for en gangs skyld må jeg si meg skikkelig uenig med deg.

Noe av det første vi må gjøre, er imidlertid å dele litt opp. Du har fredelige demonstranter, noe som faktisk var 99% eller noe sånt av de 10000, også har du den siste prosenten, som rett og slett liker å lage bråk. Dette er utrolig irriterende, og selv om selve toget og 98-99% (mitt anslag, jeg sto bl.a. og tok bilder (av politiet, ble noen ganske tøffe, skal legge ut etterpå) etter selve fakkeltoget, litt nedenfor den amerikanske ambassaden, når det landa flasker og fyrverkeri kanskje fem meter unna meg) av demonstrantene er fredelige, så ødelegger de siste 1-2% (hvorav under halvparten var virkelig aktive - dvs 30-40-personer som faktisk kastet ting mot politiet+++ er nok en underdrivelse, men det var ikke flere hundre som faktisk gjorde dette, de aller aller fleste av disse "var bare der") ved å ty til vold og hærverk, og ødelegger dermed for alle oss andre.

Demonstrasjonstog er en av de tydeligste måtene folk flest har her i samfunnet til å vise hva vi mener.

Alt er dessverre ikke like lett å måle som ting på internett, det gjelder faktisk det aller meste i samfunnet, og å forvente noe annet, eller å si at "det er ikke målbart, derfor kutter vi det" er rett og slett dumt. Se på dette her - http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2856579.ece - gjør det ikke noe inntrykk?

Jeg tror rett og slett at du har blitt litt enspora på internetts målbarhet, stormen.
Sist endret av atomet; 9. januar 2009 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kp fra meg!

Superenig med deg stormen! Jeg sitter i min egen stue å gremmest over mine egne landsmenn, som raver rundt som en gjeng steingærne punkere fra 70 tallet, med palestinaskjerf, å kaster stein å sprer annen kvalme.

Har på følelsen at det er en stor overvekt av folk som demonsterer mot Israel sitt inntog på gaza..
Er det ingen som går i "Israeltog" å fremmer budskap som om at det må være lov å beskytte sitt eget land mot rakettangrep eller noe sånt ?
Niks, det er harry og teit

EDIT: Det var litt ironi til atomet. Som jeg er svært så enig med.
Sist endret av Carrera; 9. januar 2009 kl. 00:20.
UngarEffect: Dine egne landsmenn? Hvis du snakker om Oslo, var flesteparten av de "voldsomme" palestinere.
Sist endret av Butchern; 9. januar 2009 kl. 00:27.