Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2263
Jeg vet dette er et skudd i mørket. But here it goes. Har hatt innbrudd i Bergen, og jeg er ikke derfra. Kjenner ikke miljøet der. Så i desperasjonens navn tester jeg alle muligheter. Det er vel ikke tilfeldigvis noen fra Bergen her som kunne hjulpet meg? Det er snakk om flere laptoper, to ipods, en mobil, lommebøker, en kartong røyk #"%&€ osv. Hvis det er noen som tror de kan hjelpe meg, så værsåsnill å si ifra.
annmelde det til politiet?
fknl's Avatar
Trådstarter
Saken er anmeldt. Men, beklagelig nok så er det ikke alltid det har så stor effekt.
Har ikke forsikring eller?
fknl's Avatar
Trådstarter
Nei, er ikke fra storby og tenker ikke på sånt. :S Men returnerer de frekke tyvene, så er jeg klar og bevepnet.
Ok, kanskje skaffe deg forsikring. For vis ikke politiet finner de folka som bøffa hos deg, får du jo ingenting.. Men forsent nå, men til neste gang
Bevepnet? Skal du skyte en inntrenger ville jeg tenkt meg om to ganger hvis jeg var deg. Sier erstatnigskrav deg noe? Tyven får spenn av deg og du havner i fengsel?
Sitat av lefsegokk
Bevepnet? Skal du skyte en inntrenger ville jeg tenkt meg om to ganger hvis jeg var deg. Sier erstatnigskrav deg noe? Tyven får spenn av deg og du havner i fengsel?
Vis hele sitatet...
Kan dette..Lefsegokk..Sier skje egentlig?
Hvordan er lovene rundt dette?
Har jo hørt om akkurat det lefsegokk sier i USA, men USA er USA
fknl's Avatar
Trådstarter
Hvis noen kommer uønsket inn i huset mitt, så smeller det. Sånn er det bare. Soner gjerne et par måneder for å beskytte mine og mitt. Og værsåsnill spar dere for kommentarer på hva jeg burde og ikke burde gjort. Det som er skjedd er skjedd. Og tro meg, jeg er fullstendig klar over at jeg burde hatt forsikringsdelen i orden. Jeg HAR lært, dere trenger ikke fortelle meg det.

Men alle konstruktive forslag på hva jeg KAN gjøre, de er velkomne med åpne armer.
Loven angående selvforsvar er slik at man enkelt forklart kun kan "svare med samme mynt".
Hvis du bryter denne blir du straffet.

Blir du slått etter så kan du slå tilbake, sikter noen på deg kan du ikke skyte før du er blitt skutt etter osv.
Fekter noen med kniv etter deg er ikke det grunn nok til at du kan skyte personen.



Det sagt, hvis noen så mye som kommer innafor døra mi så drar jeg av ett skudd i dørstokken med hagla. Hvis ikke det hjelper så forsvinner hodet til den personen.
[quote=boogeyman]
Fekter noen med kniv etter deg er ikke det grunn nok til at du kan skyte personen.
QUOTE]

Så hvis noen kaster kniver mot barna mine kan jeg ikke skye dem hvis det er min eneste forsvarmulighet?
Det lyder litt dumt da
Enig at loven er dum på det punktet ja, men sånn er det.
Se på www.lovdata.no

Men
Å skye noen er ALDRI eneste forsvarsmulighet. Håper ingen tror det. Da vil vi få USA tendenser her i landet. Merk det jeg skreiv i forrige post. Jeg skyter for å skremme først. Vil tro at et skudd rett over hodet på en med kniv er ganske effektivt.
fknl's Avatar
Trådstarter
Straffeloven:
§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.
Vis hele sitatet...
Men dette er helt off topic.
Sist endret av fknl; 23. april 2007 kl. 00:49.
Sitat av fknl
Straffeloven:


Men dette er helt off topic.
Vis hele sitatet...

Greit nok det, men les paragraf 48:

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.


Kost fortalt står det at man kan forsvare seg, såfremst det ikke overstiger trusselen man blir presentert med. Altså, man kan ikke skyte noen for å bli truet med kniv.

Litt videre kan man lese:

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

Så hvis du erklærer deg sinnsyk i øyeblikket kan du slippe straff for å overskride trusselen. Men den er vag.
Sist endret av boogeyman; 23. april 2007 kl. 00:59.
Vil legge til at om noen hadde bryti seg inn hos deg og du hadde tatt balltreet og gjort ditt, så ville du kommet opp i en rettsak hvor dommeren ganske sikkert ville skjønt situasjonen.
Selv om det er lover for dette vil det ikke si at folk rettsvesenet ikke har følelser.
Sitat av fknl
Hvis noen kommer uønsket inn i huset mitt, så smeller det. Sånn er det bare. Soner gjerne et par måneder for å beskytte mine og mitt.
Vis hele sitatet...
Off Topic: Så du soner gjerne ett par måneder og og beksytte tinga dine, men når du og soner for du jo ikke gjort detta da
Sitat av boogeyman
Kost fortalt står det at man kan forsvare seg, såfremst det ikke overstiger trusselen man blir presentert med. Altså, man kan ikke skyte noen for å bli truet med kniv.
Vis hele sitatet...
Jeg ville sett det som rettferdig å skyte noen som kom mot meg med kniv med intensjoner om å drepe meg. Men hadde nok satt et skudd i kneskåla istedet for i hodet.
Hvis noen fekter med en kniv etter deg er det et særdeles farlig våpen. Er de såpass nærme at de kan nå deg med kniven og du frykter at de gjør det trenger du ikke vente til de finner pulsåra di før du skyter! Går de til angrep med kniv kan du svare med kuler.

Selv har jeg hund og er stornøyd med det. Har hatt innbrudd en gang, tyven kom til kjøkkenet hvor han møtte en meget stor boxer som raskt fikk han på bedre tanker. Boxern min rakk dog og bite han så vi ringte politiet og de kom med sine hunder og kunne følge et ferskt blodspor.

Selv om de tok fyren hørte jeg aldri noe mere om saken, han annmeldte verken meg eller bikkja så....

Å forsvare et rettstridig angrep kan være så mangt men hovedregelen retten går etter er at du ikke skal skyte spurv med kanoner.

I usa er det forøvrig et nytt forslag på vei for å dempe den jeg skyter deg som går inn i mitt hus tendensen.
Nå må du bevise at tyven ''intended bodily harm'' for å kunne skyte han.
Dumt forslag om du spør meg, når har en tyv i huset og ikke aner om han er bevæpnet så er det litt sent og tenke om han faktisk har tenkt til å skade deg eller ikke.
Sitat av boogeyman
Greit nok det, men les paragraf 48:

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.


Kost fortalt står det at man kan forsvare seg, såfremst det ikke overstiger trusselen man blir presentert med. Altså, man kan ikke skyte noen for å bli truet med kniv.
Vis hele sitatet...
Kort fortalt? Les igjennom det du poster før du selv velger å lage et sammendrag av det!

Blir du truet med kniv, har du rett til å drepe hvis avstanden ikke er for stor imellom personen og deg. Husker ikke nøyaktig hvor mange meter unna som ble ansett som fare for ditt eget liv. Kan du derimot hindre å drepe ved å foreta et varselskudd eller skyte personen i foten skal du gjøre det.
Sist endret av snowser; 23. april 2007 kl. 04:08. Grunn: "Han" kan være en "hun" som ble til personen.
Hvem i Norge av privat personeer fly rundt med pistol'a?
Når du skyter en person må det jo ikke nødvendighvis være med pistol. Du har jo faktisk hagle som svært mange har tilgjengelig hjemme.
JA! Privatpersoner har faktisk lov å eie pistoler! Hørt om Våpenklubber?

Nå er jeg veldig trøtt og sur over dumme svar til trådstarter.
Kanskje mest for at jeg selv er blitt OT.
Sist endret av snowser; 23. april 2007 kl. 04:17.
drQ
Egendefinert
Sitat av mp34567
Å forsvare et rettstridig angrep kan være så mangt men hovedregelen retten går etter er at du ikke skal skyte spurv med kanoner.
Vis hele sitatet...
og å skyte noen "litt" når de angriper deg med kniv (som jo også er livsfarlig) er ikke noen overdrivelse. Å dra frem et maskingevær og skyte folk som stikker av fra deg er noe annet.

Men som noen har nevnt, et varselsskudd kan ofte være nok og bør være første løsning. Andre løsning bør nok være å skyte et annet sted enn midt mellom øynene.

At man skal vente til man er knivstukket før man forsvarer har ingenting med virkeligheten å gjøre. Preventivt selvforsvar pleier ikke å bli så veldig populært i domstolene, men da snakker man om å gjøre noe mot folk som det er "sannsynlig" at vil være en trussel en gang i fremtiden.
vell, de fleste innbrudstyver stjeler ikke akkurat ting for å beholde de...så følg med på bruktmarked(selv om det kan være vanskelig)...sjekk qxl til alle tider, sjekk annonser på nettet (om du finner noen i lokalmiljøet) osv.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av boogeyman
Kost fortalt står det at man kan forsvare seg, såfremst det ikke overstiger trusselen man blir presentert med. Altså, man kan ikke skyte noen for å bli truet med kniv.
Vis hele sitatet...
asså.. om en person sitter oppå deg og skal til å stabbe deg med en kniv, du har en pistol i hånda, så kan du ikke skyte han? bullshit.

"Du skal ikke skyte spurv med kanon." ... du skal altså bruke den minst harmfulle måten for å komme deg ut av situasjonen.

Saken med karen som skøyt en innbruddstyv var vel noe med at han løp etter han og skøyt han med halga på vei vekk ifra hjemmet. den var litt drøy.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som står i lova er vel at dersom konsekvensane av den ulovlege handlinga er meir positive enn konsekvensane av å ikkje begå et lovbrot, så kan du begå lovbrot.

Å skyte nokon som står med kniv mot halsen din vil altså i praksis vere straffefritt. Du vil kunne få et par mindre bøter, men men neppe fengsel.

Dersom du derimot skyter en som prøver å stjele bilen din, så vil og bør du bli straffa.

Det fine med det norske lovsystemet er at det faktisk ikkje er fullt av juridiske spissfindigheter...
Kjenner du noen fra Bergen? I og med at byen ikke er så veldig stor hører man sikkert snakk om ranet hvis du eller en du kjenner er eller kommer litt inn i "miljøet" Forstår din fortvilelse men og ikke ha forsikring er og sparke seg selv i balla. Du burde også ha ventet litt med og annmelde det til politiet og tegnet en forsikring. Ventet en måneds tid og for og så "hva? hvem stjal goodsa mine?" og annmeld.
Er sikkert en narkis som trenger penger som har tatt det.

Som regel selges slikt via venners venners venner osv. Men noen ganger blir det lagt ut annonser på nett, avis ol. Da gjerne noen uker etter. For som regel selges alt via den første måten jeg nevnte.

Du har bare en mulighet for å få tak i dette slik jeg ser det. Følg med på alle annonsesider på nett, lokalavis osv.

Å stole på at politiet kommer til å stå på for å få tak i varene er bare å glemme. De henlegger vel saken snart.
Men påstår du at det ble stjålet varer for et vesentlig beløp, er det mulig å få de til å ta fingeravtrykk i huset ditt. Da finner de nesten garantert en slik person. Er som regel gjengangere slike.
Grunnen til at de ikke bruker å ta fingeravtrykk, er at det krever mange ressurser, pluss at de egentlig gir fan...
fknl's Avatar
Trådstarter
Sitat av RosaKarpe
Off Topic: Så du soner gjerne ett par måneder og og beksytte tinga dine, men når du og soner for du jo ikke gjort detta da
Vis hele sitatet...
Det er prinsippet av det hele. Folk skal vite at de ikke bare kan komme å ta det som ikke er deres.

Men nå ser det ut som at forsikringselskapet velger å betale ut en liten sum likevel. Etter utrolig mye whine.. Egenandelen blir nok stygg, men her får det vel bare bites i det sure eplet.