Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5796
Jeg har fått henda mine på en robust teleskopbatong. Den er svart, ganske lang og tung, toleddet, og det står "Tilhører Forsvaret" og "FF-00185" på det nederste leddet.

Er det noen som vet hvilket firma som produserer disse? Jeg har testet en del batonger opp igjennom årene, men ingen har vært like hissige som denne.
Jeg har nå etter iherdig søking og triksing funnet fram til produsenten. Monadnock heter de, og siden deres finnes her. De har produsert batonger siden 50-tallet (eller lenger) og er forsyner av mange politi- og militærstyrker verden over.

Så skal du ha deg en skikkelig teleskopbatong er nok Monadnock eller ASP (som det amerikanske politiet (og mange andre) bruker) noe å satse på.
Du kan vel tilfeldigvis ikke skaffe meg en batong som jeg kan kjøpe?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hva sier de norske lovene om batonger o.l?
Det er ulovlig...DOH

jeg hadde nok ikke latt meg skremme av en batong.. minner om en teleskop pekestav
Sitat av Dani18
jeg hadde nok ikke latt meg skremme av en batong.. minner om en teleskop pekestav
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri blitt slått med en.
nei.. er di tunge?
Ikke akkurat så ekstremt tunge i den forstand at de ikke er lett håndterlige, men "they pack quite a punch" i mangel av et passende norsk ord.

Prøv å kakk deg selv svakt i skallen med en slik og kjenn.
Sitat av Dani18
jeg hadde nok ikke latt meg skremme av en batong.. minner om en teleskop pekestav
Vis hele sitatet...

Tror du gjør lurest i å rygge unna om du blir truet med en. De gjør virkelig vondt
Sitat av Dani18
jeg hadde nok ikke latt meg skremme av en batong.. minner om en teleskop pekestav
Vis hele sitatet...
skal ikke så mye til for å få knekt bein med slike... ser du en slik så snu å gå andre veien..
Den jeg har er veldig lang, ca. 60 cm utfoldet tenker jeg. Den er ganske tung, og det blir som å slå noen med en jernstang.. Kula på tuppen knuser hva det skal være. Hadde du ikke blitt skremt av den hadde du blitt satt ut av spill av et velrettet slag mot kne, albu, krageben e.l.

Men nei, disse er nok ulovlige, så jeg ville ikke funnet på å skaffe noen en. Men de kan kjøpes i USA, og sikkert Tyskland og Frankrike også (?). Så umulig å få tak i er de ikke.
Hvor lange er disse sammenfoldet egentlig? Jeg har tenkt til å kjøpe en, men hvis de ikke passer i en gjennomsnittlig bukelomme, så har det ingen nytte for meg. Tenker da på alle batonger mellom 19"-21".
Sitat av Leeto
Hvor lange er disse sammenfoldet egentlig? Jeg har tenkt til å kjøpe en, men hvis de ikke passer i en gjennomsnittlig bukelomme, så har det ingen nytte for meg. Tenker da på alle batonger mellom 19"-21".
Vis hele sitatet...
hadde du Fulgt linken i denne tråden ville du funnet dette..... batong info
Jau, du får dem fra 16 tommer og oppover. De små passer fint i en bukselomme. Den jeg har er så lang i utgangspunktet (25-30 cm?) at den ikke passer så bra som et skjult våpen. Den jeg har er 22" tenker jeg.
Jobbet i forsvaret i noen år... Har hatt en del trening med batong. Først.. batong funker dårlig hvis du ikke er godt forberedt. Slår du litt feil dør vedkommende
Skal du slå må du sikte på de store muskelgruppene som lår og armer. Vær forsiktig.
Hvorfor sikte på muskelgrupper? Hadde jeg vært i så mye trøbbel at jeg hadde sett meg nødt til å bruke den hadde jeg unngått muskler og heller gått for benete områder, som skinnlegg, kne, albu, hånd, kragebein, ribbein, etc. Det er mulig du i så fall påfører en del skade, men faen heller, er man først i slåsskamp med en jernstang er man allerede forbi stadiet hvor man bare skal påføre smerte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er egentlig disse batongene så farlige som dere skal ha det til? Er fullstendig klar over at det ikke ville vært direkte behagelig å få en overhalning med en slik en, men når "riot police" ordner opp i opptøyer, ser det ut til at samtlige har glemt igjen silkehanskene hjemme, likevel går de fleste ofrene fra det kun lettere medtatt.
Politiet i USA bruker batonger med større tupper, belagt med hardgummi, både for å kunne slå hardere (mer tyngde), men også for å kunne slå sikrere (større kontaktoverflate - mindre sjanse for brudd o.l.). Politi er trent til å slå for å påføre smerte uten å knekke ben eller armer, de går ikke for å slå inn ansiktene på folk med batonger, de går for muskelfylte områder (som JonnyPP er lært opp til).

Så farlig som folk skal ha det til? Jeg vet ikke hvor farlige folk skal ha dem til å være egentlig, de er vel mer attraktive fordi de er lette å skjule, men min Monadnock har en bitteliten metallkule på tuppen, og slår man noen hardt i hodet med den, knekker skallen. En jernstang er farlig. En slik batong er en sammenleggbar jernstang. Jeg vil anslå den til å være minst dobbelt så farlig som et balltre på samme lengden, pga det lille treffpunktet (hvis man treffer da).
Når jeg sa "så farlig som folk skal ha det til" så mente jeg deg og JonnyPP... (bl.a.)
Sitat av Slaktern
Når jeg sa "så farlig som folk skal ha det til" så mente jeg deg og JonnyPP... (bl.a.)
Vis hele sitatet...
Jeg har vel ikke nevnt ordet farlig (før du gjorde det), men den kan nok påføre stygge bruddskader (og riveskader der den treffer bar hud), hvis man slår hardt på de rette stedene.
Sist endret av xtapolapocetl; 13. mars 2007 kl. 02:33. Grunn: la til quote grunnet ny side i tråden
Sitat av mxyzptlk
Den er ganske tung, og det blir som å slå noen med en jernstang.. Kula på tuppen knuser hva det skal være. Hadde du ikke blitt skremt av den hadde du blitt satt ut av spill av et velrettet slag mot kne, albu, krageben e.l.
Vis hele sitatet...
Synes det hører ut som du synes den er ganske farlig jeg, men mulig jeg misforsto.
ja men viss det høres ut som at han syns den er ganske farlig, så er den vel ganske farlig da Slaktern...

Jeg vet iallefall at jeg ikke har særlig lyst å slåss mot noen som har en batong, det er "farlige" eller skadepåførende saker, iallefall i feil hender.
Dette fører ingensteds hen. Skjerpings.
Det finnes i hovedsak 3 typer batonger. Den ene er en liten stump en som skal brukes i hovedsak mot Hender og muskelgrupper, samme med den som er av teleskoptypen som er nr 2 i rekka.

Nr 3 som er litt mer extrem på noen måter er den som har et vinkelhåndtak typisk USA-politi type.

Den kalles forresten for Benknuseren. |
|
---
|


Den brukes kun mot armer og ben med hensikt å brekke noe. Den begynner Offentlige instanser å gå mer bort fra.


Den teleskoptypen kan faktisk være farligere ( her er det enda diskusjon på hva som er farligst)

fordi ved slag så treffer du muskelgrupper og sener. Dette lager da Blodutredninger i området du treffer og kan være veldig dødlig ut fra hvor du treffer.

Under opplæring får man streng beskjed om å holde seg unna bla. hals og hodeområdet nettopp pga. disse blodutredningene som ikke bare kan være men med 100% sikkerhet ved feilslag er dødlig.


Teleskopbatongen, og stump-batongen er oppbygd slik at det er en blykule i tuppen på disse og en kraftig fjær i kroppen på batongen.

Denne fjæren forsterker slaget veldig mye. slik at det skal ikke rare slaget til for å gjøre mye skade.


Til dere som har anskaffet dere batong. VÆR FORSIKTIG
Teleskopbatonger med fjær er et kapittel for seg selv (og brukes ikke av politi lenger, såvidt jeg vet). De er mye vanskeligere å treffe ordentlig / riktig med, og som du indikerer gir fjæren etter når man svinger batongen, og snerten forsterker slaget. Jeg har også lest et sted at det å bruke teleskopbatong mot hode, rygg eller hals/nakke, selv i stater hvor de er lovlige å bære, regnes som "lethal force".

Uansett, i en kamp ville jeg mye heller hatt en rigid teleskopbatong enn en fjærbatong, å treffe riktig er viktigere enn å slå så hardt som mulig. Bortsett fra til å blokkere med, her er tonfaen eller nightsticken uovertruffen.

For ordens skyld: Monadnock og ASP produserer ikke teleskopbatonger med fjærkropp, kun rigide batonger i stål.

De har dog en tonfa/nightstick med teleskopfunksjon, ganske tøff egentlig.

Men uansett, som cy3erthug sier, vær forsiktig. Det bør være alvor før man drar opp noe slikt.
Sitat av Slaktern
Er egentlig disse batongene så farlige som dere skal ha det til? Er fullstendig klar over at det ikke ville vært direkte behagelig å få en overhalning med en slik en, men når "riot police" ordner opp i opptøyer, ser det ut til at samtlige har glemt igjen silkehanskene hjemme, likevel går de fleste ofrene fra det kun lettere medtatt.
Vis hele sitatet...

I hendene på en person som er trent i massetjeneste og i bruken av batong kan det være ett dødlig våpen, men det er jo primært ment som ett middel for passivisering.

Man knekker med største enkelhet håndledd, kragebein, leggbein og tilsvarende.
Min erfaring i typer battonger strekker seg til bruk av ASP batonger i massetjeneste situasjoner og kan underskrive på at de virker.

Feltspade er selvsagt å foretrekke da

Sonny_Chiba
▼ ... noen uker senere ... ▼
ble slått i kneskåla av en teleskop batong av en kompis, var jo bare på tull men faen jeg datt faen meg fort ned i bakken. han tok ikke i noe nesten i heletatt. så ja det gjør så jævli vondt som folk skal ha det til!