Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1319
En kamerat av meg i militæret fant en mobil på trikken her om dagen. Den tilhørte visstnok en jente (som hadde seg med mange så det ut som utifra meldingene hun fikk). Min kamerat spurte meg om jeg ville kjøpe den. Joda, det kunne jeg sa jeg. Ettersom jeg lenge har vært på jakt etter ny telefon siden den gamle nærmere hører hjemme på skraphaugen. Jeg kjøpte den, men hvor sannsynlig er det for at politiet sporer meg opp via telefonen når jeg bruker mitt eget sim-kort? Har de på en måte en avlyttingssystem? Telefonen er relativ ny.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Nei, ingen avlytter den. Men om jenta som eide denne i utgangspunktet har meldt dette til politiet, så kan de ta kontakt med en teleoperatør og gir beskjed om at den skal sperres i EIR. Dvs. at IMEI sperres, og da må du skifte IMEI før at denne skal kunne brukes igjen. Om IMEI blir sperret, så vil ikke telefonen fungere heller.
Moralen er jo og levere telefonen til politiet, men who cares
Trådstarter
82 4
Det er ca 1 måned siden den ble funnet. Og mobilen funker fremdeles .. Godt tegn? Tenkt på å levere den til politiet, men tjener jo ikke en dritt på det heller. Det blir nok enda en telefon til et sykt lager de sikkert har.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Lite spm rundt dette.. Hvis den låses i EIR, kan den da låses opp igjen? Si at den som gjør det finner telefonen sin igjen?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Siden det er en måned siden, så er det ett godt tegn for deg Da har du en gratis telefon. Som du kan bruke uten bekymringer, eller samvittigheten din kan jo komme krypende.
Men siden den enda virker, så er det nok ikke meldt inn med IMEI til politiet og teleoperatør.

Totto: Ja, om den sperres i EIR, og du finner den igjen. Så kan du ta kontakt med politiet og be de om og gi teleoperatøren beskjed om at den skal åpnes igjen.
Sist endret av Magisk; 17. mars 2007 kl. 16:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Magisk, du kan jo bytte IMEI på telefonen din, dersom det er din telefon... så du kan jo på mange måter gå rundt problemet.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
vidarlo: Det stemmer det. Så om man er i en "shady" situasjon og har "funnet"/funnet en telefon, så kan man skifte IMEI.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvordan skifter man IMEI?
(teknisk tilbakestående)
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
SØK! Alle spørsmålene i denne tråden er blitt stillt en million ganger før.