Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 11691
på heltid
iSkurk's Avatar
Helt sykt at du sier det! jeg har også gått og tenkt på"Vill h*n sette sprøytespissen i meg?" haha, men jeg har snakka med utallige narkomane, til og med gått på McDonalds og kjøpt mat til dem, mye bedre det enn og gi dem penger dem bruker på dritt!
Alle er jo så klart forskjellige. Glemmer aldri da jeg gikk fra skolen og møtte en alkoholiker som satt på to kasser øl, den ene var drukket opp og han holdt på med den andre. Skal nevnes at dette var den skumle gaten som ligger avsides. Var litt nervøs når jeg gikk forbi, men det eneste han gjorde var å heve ølflasken og hilste. Veldig hyggelig kar faktisk.
Ikke det at han var narkoman da...

Om du behandler de vanlig og hyggelig så er det nok mange av de som oppfører seg likt tilbake. Ville kanskje vært litt forsiktig med noen som er ruset. Alt er som sagt individuelt. Personer blir ikke slemme bare fordi de er narkomane. Derimot kan selvfølgelig rusmidler påvirke oppførselen de sin
Sitat av GeirGeirGeir Vis innlegg
Jeg leser nesten bare mer og mer her som støtter min oppfatning av at de fleste av dem er ganske snille mennesker
Vis hele sitatet...
Du sier det selv der - _mennesker_ . De er likemye mennesker som du og meg, som har tatt noen (i de fleste tilfeller ufrivillige) veivalg som har ført de ut i elendigheten.
De fleste av de har nok med sitt eget personlige helvete enn å ville ødelegge/skade andre.
Behandler man de som mennesker, kommer man langt. Henter man brannslangen for å spyle de bort...vel.
Sist endret av Sjanten; 21. mars 2012 kl. 23:45.
jeg tror at narkomane har bedre ting og tenke på enn og være voldelige.
det siste en narkoman trenger er enda en person som hater dem, de trenger heller venner eller noen og prate med.

jeg har også trodd før at nakomane var farlige, men da jeg fikk fornuft i meg så skjønte jeg at de bare var vanlige mennesker med et rus problem.
Sist endret av StålSkuff; 21. mars 2012 kl. 23:53.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
jeg tror at narkomane har bedre ting og tenke på enn og være voldelige.
det siste en narkoman trenger er enda en person som hater dem, de trenger heller venner eller noen og prate med.

jeg har også trodd før at nakomane var farlige, men da jeg fikk fornuft i meg så skjønte jeg at de bare var vanlige mennesker med et rus problem.
Vis hele sitatet...
Er en gjeng som virker ganske voldelig rundt her når de er rusa ihvertfall :P
Jeg er mer redd fulle folk på gata enn sprøytenarkomane folk på gata.
Har egentlig alltid hatt litt fordommer mot narkomane, slik som andre har skrevet tidligere i tråden. Har dog fått et mer positivt syn på dem som sliter med narkotikamisbruk. De er langt ifra slemme.

Husker engang jeg satt på Burger King og surfet på nettet. Helt ny macbook. Så kommer en narkoman bort til meg, og spør om han kan låne macbooken litt. Jeg, skeptisk som faen, men la gå.
Han var utrolig takknemlig etterpå. Det var en god følelse for meg og.
Og jeg som satt klar anytime til å begynne og løpe, i tilfelle han stakk av med macbooken
Kjenner flere sprøytenarkomane i Trondheim.
Alle er hyggelige, og gjør en god innsats for samfunnet! (De rydder i sentrum og sånt av samvittighet)
*insert tittel her*
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
De er nok ikke farlige, bare ekle.
Har opplevd å bli sparket etter av dem, så også en fyr som ble skikkelig sur når en gikk med sykkel å Jernbanetorget.

Blir litt overrasket selv når de kommer og skriker noe repetivt.
Vis hele sitatet...
Så du mener narkomane er ekle? Folk som røyker hasj er også beregna som narkomane...
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Så du mener narkomane er ekle? Folk som røyker hasj er også beregna som narkomane...
Vis hele sitatet...
Tror det er mer uteligger aspektet som skyter inn her.
Folk som røyker hasj hjemme i helgene har tilgang på dusj.
*insert tittel her*
Sitat av olaPola Vis innlegg
Tror det er mer uteligger aspektet som skyter inn her.
Folk som røyker hasj hjemme i helgene har tilgang på dusj.
Vis hele sitatet...
Det var ikke poenget.
Sitat av pet Vis innlegg
Mosomt tråd å lese!
Jeg husker så sinnsykt godt hvor redd jeg var for narkomane når jeg var liten. Jeg lå stadig vekk på rommet mitt å overhørte samtalene moren min hadde med min eldre søster om diverse ungdoms-ting, blandt annet NARKOOOTIKA. Jeg hadde fått intrykk av at narkotika var å spøyte inn en annen blod inn i sitt eget, og hvis man ble stukket med en narkotika-sprøyte hadde man blitt en av dem, uansett

En dag når jeg gikk rundt på plenen å filosoferte stakk jeg meg på et eller annet når jeg tok hånda i lomma. Det kom blod fra fingeren også! Da var jeg 100% overbevist om at dette måtte ha vært en sprøytespiss, og at jeg nå var blitt narkoman og skulle dø om ikke så lenge. Jeg turte ikke si dette til noen, det ble rett og slett for mye. Deretter gikk jeg inn for å se på yndlingsprogrammet mitt, Mummitrollet, for siste gang

Hater at folk sier til unger at de er så heldige, for de er unge, og derfor har ingen beskymringer. Det er bullshit det
Vis hele sitatet...
Jeg glemte helt bort det jeg egentlig skulle skrive
TS: Selvfølgelig kan en narkoman stikke deg med en sprøyte, men sjansen for det er like liten som at kassadama prøver å rane deg som kunde.
Jeg har desverre vært alt for dårlig til å ta initiativ til å snakke med uteliggere/tungt narkomane. Men de jeg har snakket med har jeg kun fått gode inntrykk av. Jeg vil tørre å påstå at veldig mange av de er mye "snillere" enn den gjennomsnittlige nordman, nettop fordi de har lært seg å akseptere så utrolig mye drit. Men altså, hvis du stirrer på personen som om det skulle vært en drage skjønner jeg om du får et krasst blikk eller kommentar tilbake.
Den frykten tråstarter måtte ha for narkomane er naturligvis ubegrunnet.

Narkomanene er mennesker med rus problemer. Det kan være bra eller dårlige folk

Jeg jobbet i en periode i en barnehage på Grønnland i Oslo.
Barna der lekte narkoman og politi. Ikke politi og røver.

Narkoman det ligger i selve ordet, en person med et rusproblem, noen ser det som en sykdom.
Men, først og fremst mennesker som deg og meg.
De er nederst på rangstigen, mange avskyr narkoman og behandler de som dritt.

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvordan mange behandler narkomane.
Det virker nesten som om det er "open season" på narkomane. Ingen forsvarer de, selv om de har samme rettigheter
som folk flest.

Men, det er ikke rart at noen blir redd for narkomane, når så godt som hele samfunnet behandler folk med rusproblemer
som søppel
Er narkoman selv og allle kompisene mine er i samme sko. Nei vi er ikke farlige.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Så du mener narkomane er ekle? Folk som røyker hasj er også beregna som narkomane...
Vis hele sitatet...
Per defenisjon er jeg narkoman selv.
Tenk litt lenger enn til nesetippen din, du skjønner vell jeg mener de som ser virkelig ekle ut? Man ser jo ikke ekkel ut av å ha røyket hasj i 40 år, eller tatt heroin 10 ganger, det skal en del mer til.
Jeg har definitivt opplevd ubehagelige narkomane. Dog i langt mindre utstrekning enn jeg har opplevd ubehagelige ikke-narkomane. De aller fleste er hyggelige folk, og vil deg ikke noe vondt. De er troende til å stjele sykkelen din hvis de er desperate, men det er ikke ofte man hører om gatenarkomane som har angrepet noen. Når det er sagt har jeg jobbet sammen med en fyr som ble stukket i skulderen med en skrutrekker av en eller annen junkie, mens han var på jobb som vekter. Sett i lys av at enkelte av hans vekterkollegaer hadde dratt med narkomane ned i en kjeller, rullet dem inn i et teppe og slått dem med balltre, var det imidlertid kanskje ikke en veldig urimelig motreaksjon? (forslag til ny tråd; "Er vektere farlige?")

Alt i alt er det etter min erfaring ingen vits i å være redd for narkomane på generelt grunnlag. Som alltid ellers kan det være lurt å være litt ekstra på vakt om noen rundt deg er tydelig ruset, oppfører seg merkelig eller agressivt. Da bør man passe litt ekstra på og gjerne skygge banen før en eventuell situasjon oppstår.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hei

Har siden jeg var liten hatt det for meg at narkomane er farlige, de kan helt uvitende komme bort til deg å sette en sprøytespiss, og uten forvarsel kan de angripe deg. Hadde i mine yngre dager også mareritt om at dette skjedde, og er fortsatt...den dag i dag skeptisk på narkomane.

Er de farlig, kan de gjøre noe fysisk på vedkommende - eller er de akkurat som folk ellers?
Vis hele sitatet...
narkomane og uteliggere/fattige pleier som oftest ikke være den hardcore typen..de som har fin bil og bor i fin leilighet i narkomiljøene de som virkelig er farlige,abstinensene driver de til vinningskrim..noe som egentlig er forståelig hvis man noen gang har opplevd en absti

kombinasjonen svak-snill-samfunnstaper ender ofte opp som narkomane og uteliggere..ikke psykopater o.l

jeg har møtt farligere folk som er i vanlig jobb enn de som er narkiser
Sist endret av alanapoli; 22. mars 2012 kl. 21:46.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Haha, dette minner meg om en narkoman som kom bort til meg og noen venner av meg for et par år siden og spørte om 20 kroner, en venn av meg ga han faktisk en 20 kroning, og han sa at han bare skulle bruke 7 av de kronene til et brød. I det han skulle inn for å handle sa han at vi skulle vente like ved butikken. Når det hadde gått ca 5 min så gikk vi bort for å se om han kom snart, og da hadde han allerede stikki av.
Også gikk vi bare litt rundt også så vi han på den jævla sykkelen sin når han spørte noen andre folk xD
De er nok desperate etter penger ja, men du får nok ikke en sprøyte med encefalitt i deg for å si det sånn :P
De er også ganske ustabile, så tviler på at de kan skade deg noe serlig
Sist endret av annern55; 29. oktober 2012 kl. 22:40.
Har hatt noen skremmende møter med folk som har vært rusa på speed, men disse møtene blir bare en brøkdel av alle de trygge og hyggelige møtene. Skal ikke skryte på meg å gi penger til narkomane så altfor ofte, men de gangene jeg gjør det, så er jeg også hyggelig og møter dem som et medmenneske, slår av en prat.

Ser at det er en del her inne som generaliserer narkomane, det syntes jeg er veldig trist. Det finnes narkomane på gata i Oslo som sitter på mer kunnskap enn den gjennomsnittlige nordmann, narkomane som leser kulturhistorie og spiser sushi, de er like mye mennesker som oss, kun at dem lever for andre ting enn oss.
Ekspert på påstander
En kompis fra Bergen har dealet engang i Nygårdsparken, hvor byens narkomane holder seg til og han sa at han følte seg trygg, men ikke når det kommer politibiler eller helsearbeider(folk som er der for å hindre ungdommer å starte med dop). Så du kan ta med en klype salt.
Narkomane er som alle grupper i samfunnet. Noen er hyggelige, og noen er ikke så hyggelige.
Har ofte gitt fra meg noen kroner til en stakkar jævel som sitter der med koppen sin, og det harmløse blikket de sender opp til meg er interessant. De takker høflig og smiler, akkurat som andre mennesker når de blir belønnet, får en gave, eller hva som helst. Mange narkomane er hyggelige karer og ofre for uvitende
Sitat av SVA Vis innlegg
Narkomane er som alle grupper i samfunnet. Noen er hyggelige, og noen er ikke så hyggelige.
Har ofte gitt fra meg noen kroner til en stakkar jævel som sitter der med koppen sin, og det harmløse blikket de sender opp til meg er interessant. De takker høflig og smiler, akkurat som andre mennesker når de blir belønnet, får en gave, eller hva som helst. Mange narkomane er hyggelige karer og ofre for uvitende
Vis hele sitatet...
nå er en rusa person mere ustabil enn en ikke rusa, de aller fleste kriminelle handlinger begås av rusa personer så det sier jo litt!

Egentlig merkelig at junkiser ikke blir arrestert når dem viser seg offentlig ruset på ulovlige substanser!

og det samme med dem som er overstadig beruset på alkahol!
Narkomane er de utstøtte taperne i samfunnet, og trenger all glede og kjærlighet de kan få.
Den knarkeren man ser på bussen, gjerne med litt ubevisst avsky, ble kanskje misbrukt som liten - hvor veien gikk fra angst og psykiske lidelser, til dårlig miljø og selvmedisinering og til slutt avhengighet. Mange sliter med sosial angst og har ufattelige triste livshistorier.

Snakket med en kar jeg traff på terminalen med meg hin dagen og fulgte med han på veien i en halvtime, hvor han la ut om livet sitt. Nå skal jeg på kino med han om noen uker, for vi mente begge at det ville vært kjekt for han å gjort noe annet enn bare vanke i det miljøet. Han satte utrolig pris på at noen viste litt kjærlighet og brøt egentlig ut i en hjelpesløs gråt. Da jeg husket navnet hans neste gang jeg traff han, ble han rørt og han fortalte at han ikke kjente på den sosiale angsten når han snakket med meg, den som ofte fikk han til å bryte ut i gråt i lag med andre folk.

Narkomane trenger omsorg, slå av en prat, det hjelper de!
Enten narkoman eller dritings, men det var en mann som skulle kjøpe en høne på Lefdal i dag. Tror ikke kassadama var så komfortabel.
Sist endret av Mkvarner; 30. oktober 2012 kl. 00:23.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå er en rusa person mere ustabil enn en ikke rusa, de aller fleste kriminelle handlinger begås av rusa personer så det sier jo litt!

Egentlig merkelig at junkiser ikke blir arrestert når dem viser seg offentlig ruset på ulovlige substanser!

og det samme med dem som er overstadig beruset på alkahol!
Vis hele sitatet...
Kan du hennvise til kilder som sier at de fleste kriminelle handlinger begås av rusa personer? Jeg kan tro det er mye kriminalitet som blir gjort under rus, men jeg tror ikke helt på at de fleste kriminelle handlinger begås av rusa personer.

Og grunnen(tror jeg) for at narkomane ikke blir bura inn når de er offentlig ruset er for det ikke er noe vits og straffe dem, det gjør bare ting værre. Narkomane trenger hjelp og ikke fengsel og straff, noe som har blitt påpekt veldig mange ganger opp gjennom tiden.
Narkomane er jo farlige hvis de blir desperate. Bortsett fra det tror jeg de er som alle andre. De ønsker ikke å skade andre hvis de kan unngå det. Hvis de trenger penger tror jeg de fleste narkomane går for vinningsforbrytelser uten vold mot andre. Narkomane er jo sikkert like forskjellige som annet folk, og for enkelte vil det være lettere å ty til vold og overfall for å få penger til forbruket.
Narkomane er som Bergenser, folk i fra Sverige eller Tyskland. De er ikke lik de heller.
Akkurat som det er noen gærninger både i Bergen, Sverige og Tyskland så vil det være noen gærninger blant de narkomane. Men narkomane er ikke verre enn andre. De fleste av dem er jo introverte og tar ut alt som er galt i verden på seg selv uansett og det har ofte vært en medvirkende årsak til at de havnet på kjøret.
Sitat av WayGone Vis innlegg
En sprøytenarkoman ville neppe gitt deg et sprøytestikk, da h*n trenger dette selv.
Narkomane er som helt vanlige folk bare at de er avhengig av narkotika.
Er du redd fulle folk eller alkoholikere også?
Vis hele sitatet...
man kan vel bli bitte litte granne mer gæren av å ta narkotika også da.
Sitat av PunkBear Vis innlegg
man kan vel bli bitte litte granne mer gæren av å ta narkotika også da.
Vis hele sitatet...
Klart noen kan klikke selv om de er narkomane. Men som regel ser du ikke rabiate narkomane men du ser rabiate drita fulle mennesker. Om vi nå omtaler narkomane som de som er på sprøyte da.
De fleste narkomane er jo helt ufarlige, men jeg synes forsatt det er ganske ubehagelig når en narkoman som er tydelig ruset begynner å snakke med deg..
Om du er redd narkomane bør du få huet ut av rævva, de er jo ikke i noen tilstand til å skade en oppegående person. Ikke vil de bruke sitt dyrebare stoff til å "sprøyte" en tilfeldig person. Idioti...
Hva mener dere med "narkoman"? Jeg mener jeg er narkoman, siden jeg så og si hver dag inntar narkotiske midler, men lever stort sett slik som de fleste andre, bortsett fra at jeg har flere vennekretser og bruker illegale rusmidler på fritiden.
Min tidligere nabo var narkoman, å snillere person en han skal man lete lenge etter..
Klart jeg føler et ubehag av å bli betraktet av narkomane som sitter på gaten i Oslo, men er faktisk utrolig mange "narkomane" som lever et helt vanlig liv uten at vi kan se det på dem. En del av mine kompiser er også i den båten. Men da snakker jeg røyk, og ikke sprøyter.

Du trenger nok ikke være redd dem, dem har nok noe annet på agendaen en å ta deg.