Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 25536
Jeg ser at dette er nok en tråd om cannabis som sakte men sikkert glir ut i den evige legaliseringsdebatten, men jeg klarer altså ikke la vær å kommentere likevel.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Velger å ikke kommentere dette særlig. av hensyn til deg. Det blir for dumt å sammenligne matallergi med psykotiske tilstander utløst av illegale rusmidler.
Det er ikke alle som har det like greit etter en psykose.
Vis hele sitatet...
Det er jo en helt legitim analogi, selv om det er satt litt på spissen. I bunn å grunn poengterer det at det blir meningsløst å kriminalisere noe på grunnlag av at det er potensielt skadelig for en mindre gruppe i samfunnet. Både fordi det er urimelig, og fordi det begynner å bli rimelig tydelig at kriminalisering ikke påvirker bruk i noen hensiktsmessig grad.

Folk hadde fortsatt spist peanøtter om det hadde vært ulovlig, det hadde bare blitt mer eksotisk.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Fordi det er noe som heter lovverk. Det er forbud mot rusmidler i nesten alle land. Hvorfor skal Norge gå bort ifra forbudet? Det finnes gode og dårlige sider ved legalisering. Jeg mener ikke de gode sidene veier opp for de dårlige. Understreker jeg, igjen...
Vis hele sitatet...
Å bruker lovverket som argument imot kritikk av lovverket er meningsløst.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Er sterkt uenig. Det skader samfunnet at mennesker dør i trafikkulykker. På samme måte kan rusmidler skade samfunnet. Sier ikke at det bestandig er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Dette hadde vært et godt argument om det viste seg at folk brukte mindre rusmidler sålenge det er ulovlig. Sålenge det ikke stemmer er det helt meningsløst å bruke penger på en strategi som ikke fungerer, uavhengig av skadene problemet i utgangspunktet påfører samfunnet.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg og. Det trenger ikke inkludere illegale rusmidler som forårsaker vanskeligheter i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Du legger det frem som om vi prøver å innføre noe nytt. Det er ikke tilfellet. Vi diskuterer hvordan vi skal hanskes med et eksisterende samfunnsproblem, ikke hvorvidt vi skal innføre et nytt.
Sist endret av fetter; 24. februar 2012 kl. 12:23.
Har kommet frem til den samme konklusjonen selv. Men er ikke alltid jeg har like mye å ta meg til på jobb, så da forum-basher jeg heller noobs som tror de vet hva de snakker om. Og selvom jeg faktisk har ting og gjøre, er det til tider så mye ufattelig idiotisk som blir ytret her, at man rett og slett ikke kan la det gå.

Det gjelder jo forsåvidt begge "sider" av rusforumet. I en ende har du folk som glorifiserer alt opp i skyene, det er forsåvidt greit for min del, da de fleste mennesker er kritiske til ulovlig rus, og derfor ikke tar alt(eller noe som helst) for god fisk.
Så har du de som ikke vil/klarer å se at det faktisk er positive ting forbundet med rusmidler som pr. i dag er ulovlig, og hyler og skriker om dette - Da har du som sagt den "folkemassen" som er negative til illegal rus i utgangspunktet(fordi samfunnet vårt brenner det inn fra dag 1. i grunnskolen) og de vil ta mesteparten av det negative som blir ytret for god fisk.

Det at mennesker velger å ikke bruke rusmidler er i mine øyne flott for dem. Men at de skal velge at jeg ikke kan bruke det, fordi de ikke har lyst/blir skadet av det, er ikke greit.
"det at du går i forsvars posisjon er jo bare et tegn på at canabis har gjort noe med deg?" Den var tynn Dildo!

Topic: Tror nesten alle jeg henger med røyker weed. Hvertfall de jeg henger med mest. Hvordan det har gått med de/oss?
Jeg: Jobber 100% i en krevende jobb. Er i ferd med å utdanne meg videre og kommer vel til å havne på 440k i året når den er i boks. Jobber forsåvidt innenfor barnevernet og har med alt fra rusmisbrukere til skoleskulkere å gjøre. Har også et tett samarbeid med politiet og trives godt med det selv om de ikke alltid vet hva det snakkes om ifht rusmidler etc Røyker vel mer enn det som kan beskrives som bra for meg, men er i skrivende stund tom så det blir vel ei svett helg.

De andre: Du har alt fra den glorifiserende hasjrøykeren til den bittre inneslutta panzerstoneren. Noen sitter inne hele dagen med noia og løser verdensproblemer. Det er vel ingen av de som har havna utpå for å si det slik men vi balanserer vel alle på kanten i en eller annen grad.

Selv har jeg innsett at weed ikke er noe bra for meg. I hvertfall ikke i slike mengder det har blitt røyket de siste årene. Det er vittig for når man har en gruppe rusmisbrukere og en begynner å komme med negative uttalelser om stoffet havner de som er "frelst" raskt i forsvar og legger fokus på brukeren og ikke stoffet. Det er jo også helt riktig, men for meg er dette ikke noe jeg proffiterer på i stor grad. De som er helfrelst er vel kanskje bekymret for å bli sittende alene igjen med pipa og ingen å røyke med. Det var hvertfall det jeg var når folk pratet om å slutte når jeg selv var innbitt legaliseringsstoner. Hvorfor slutter jeg ikke helt når jeg vet ikke har godt av det? Fordi jeg ser på meg selv som en rusmisbruker og den deilige følelsen jeg får når jeg ruser meg har vunnet hittil ifht hva som er sunt for meg.

Hadde jeg sluttet med all dop er det ikke sikkert jeg hadde orket å henge med de samme folkene like mye. Ikke fordi jeg hadde følt meg bedre eller noe sånt, men å henge med steine folk når man er nykter er fryktelig kjipt. Man blir jo helt banan i hodet og kommer med mye svada, men når alle parter er fjern er jo samme teoriene selvfølgelig banebrytende greier.

Det jeg føler er den største faren med å komme inn i et spor med evig røyking er hvor ignorante og lite selvreflekterte folk kan bli. Man mister fort evnen til å se legaliseringssaken fra flere sider OG egen livssituasjon. Jeg tror dette har med hvor stigmatisert man blir av samfunnet og det blir en "oss mot dem" holdning fra begge sider. Man ser jo bare her hvor bastante folk er på begge sider av debatten. Hvorfor skal dette være eneste tema der vi ikke kan se ting fra begge sider?

Ser at jeg glir vekk fra tema, men vi må da kunne være enig om å være uenige også. Så lenge det er på dette nivået vi og samfunnet ellers diskuterer denne saken kommer vi ingen vei. Jeg bruker som regel å tenke at sannheten ligger en plass mellom de to synspunktene partene har, men her er alle innstilt på å rekrutere folk til sin side av saken som om dere skulle vinne et valg eller noe.
Røyke gjengen "min" har bestått av ca 5 stykker. De er venner som jeg har blitt kjent mest pga cannabis. Starter i 14 alderen, og begynte fast når jeg var rundt 17-18. Nr.1-Stein dævv(Alt utenom heroin.) Nr.2- jobber som lærling som trekker. Nr.3- holder på å bli lærer for klassetrinn 1-7. nr4 Føkkings nav snylter(eter piller å stuker) nr5, megselv bor i oslo med kjærringa å tar opp fag. aner ikke hva jeg vil bli enda, men det kommer vel et lys en dag. Jeg føler det har gått ganske så bra med de som har villet noe. Eneste problemene jeg har merket med cannabis er: tankekjør og motivasjonsvansker. Tankekjøret er ikke så mye å gjøre noe med, men motivasjonen er det bare jeg som kan fikse på. Kan ikke skylde på et stoff fordi jeg er lat.
Måtte lage meg en konto for å svare i denne tråden.
Alt for mye negativt om cannabis.

Hvis du er en normal og fornuftig person som røyker, vil det ikke ha noen effekt på hvor du ender opp i livet (hvis du ikke blir tatt av politiet/andre som kan påvirke dine muligheter i livet) Det vil ikke ha noen rent fysisk påvirkning av deg. Du vil få den jobben du har lyst på og dem familien du ønsker. Noe du også ville ha gjort uten cannabis.

Hvis du er en sløv og dårlig person vil det heller ikke ha noen effekt på deg, du vil fortsatt være den samme sløve og dårlige personen og ende opp på samme plass som du ville ha gjort uten cannabis.

Mitt poeng er at den personen som ender opp på NAV uten cannabis gjør det også med cannabis. Den personen som gjør det bra i livet gjør det bra med cannabis, men også bra uten!

Er selv student, med jobb (40% stilling). Liker å røyke når jeg kommer hjem etter en lang dag.


/peace
Heisann, vi er 5-6 stykker som røyker flere ganger i uka. Har prøvd weed, lsd, ritalin/ADHD medisiner, valium osv.. Er 16 år gammel og begynnte med dette når jeg var 14-15.. Har noen regler da, ingen heroin eller sprøyter på meg.
Sitat av Bloodyhand Vis innlegg
Heisann, vi er 5-6 stykker som røyker flere ganger i uka. Har prøvd weed, lsd, ritalin/ADHD medisiner, valium osv.. Er 16 år gammel og begynnte med dette når jeg var 14-15.. Har noen regler da, ingen heroin eller sprøyter på meg.
Vis hele sitatet...
er vell ikke mange som begynner med hensikten å begynne med nåla å havne på minus kjøret da
Jeg har 2 rus kompiser igjen. Har vært i 4 begravelser av venner. Alle døde av overdose av heroin dessverre. Karpe diem


Max
Sitat av Bloodyhand Vis innlegg
Heisann, vi er 5-6 stykker som røyker flere ganger i uka. Har prøvd weed, lsd, ritalin/ADHD medisiner, valium osv.. Er 16 år gammel og begynnte med dette når jeg var 14-15.. Har noen regler da, ingen heroin eller sprøyter på meg.
Vis hele sitatet...
Ojojoj. Ikke for å dømme deg men det her høres aldeles ikke bra ut!
Det har gått rimelig dårlig. Noen gror fast i en mørk leilighet, noen har endt opp som narkomane, noen har faktisk blitt sinnsyke (type tvangsinnlagt) mens andre "kun" har mistet et halvår eller fire før de tok seg selv i nakken og fortsatte på rett spor.

Andre igjen går det relativt greit med, liker å tro det om meg selv ihvertfall.

Med en gang et miljø sentreres rundt rus i ung alder er det bare et tidsspørsmål før folk begynner å falle fra samfunnet generelt. Noen av skjebnene ville jeg skyldt på hasj'ens egenskaper, men for de fleste så mener jeg fellesnevneren er miljøet. Når "kule" kids samles i en form for kontrakultur til samfunnet er det bare et tidsspørsmål før skolen forkastes, jobb er for tapere og dealing er kult. Kommer man attpåtil fra et ressurssvakt hjem har man heller ingen motvekt til de negative impulsene.

Jeg er som regel ingen moralist, men når det kommer til ungdom og rus ser jeg nesten utelukkende negative utfall..
Jeg har hatt 2 stk. røykecrew.

Crew 1: Vi startet å røyke i 19-20 års alderen. Etter noen år med gradvis opptrapping røykte mange daglig. Vi leflet også med cola/speed/sopp/mdma. Jeg forsvant fra gjengen da jeg var 22 år grunnet utdanning i Trondheim. I dag (5 år senere) har alle fast jobb eller studerer. To stykker går medisin. De fleste har kuttet en del på røykingen.

Crew 2. Kom til trondheim for å studere på NTNU (siv.ing) Fant merkelig nok mange likesinnede. Vi røykte (og drakk) mye, og spesiellt under et utenlandsopphold i USA gikk det hardt for seg. I dag er mange ferdig, eller i ferd med å avslutte studiene. De fleste har nå kuttet røykingen til helgebruk.

Personlig har jeg prøvd alt utenom meth og hest. Jeg røykte daglig i 3 år, men fikk etterhvert en mye angst/noia under rusen. Jeg la derfor røykingen på hylla for 1 år siden. Daglig røyking var ikke sunt (for min del ihvetfall), og det er helt og holdent min egen feil at jeg har utviklet et anstrengt forhold til cannabis. Skulle ønske jeg hadde holdt meg til helgerøyking

Min mening er at nyting av cannabis skjer i alle samfunnslag. Å kategorisk avfeie røykere som tapere er RIV RUSKENDE galt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Med en gang et miljø sentreres rundt rus i ung alder er det bare et tidsspørsmål før folk begynner å falle fra samfunnet generelt.
Vis hele sitatet...
Takk !!! Der satte du saker og ting på kornet, slik at folk forstår.

Cannabis som er tingen det snakkes rundt spesielt - er slett ikke "farlig" - men heller ikke ufarlig!!! Skadene kommer ikke av å bli skjeiv i trynet som fra meth - men heller de sosiale og psykologiske tingene går det verre med.

Ikke rart det er bannet i militærvesener verden rundt. Og det sier/mener jeg som er "pro-cannabis", vil liberalisere og la den få mange andre bruksområder enn bare rus.
Stor røykegjeng for å si det mildt... Gått greit med de fleste.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Omtrent alle har røyka hasj noen år. Noen har prøvd kokain, amf og syre, ellers går det bra med de fleste. Ingen går på noen tungere stoffer atm.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Takk !!! Der satte du saker og ting på kornet, slik at folk forstår.

Cannabis som er tingen det snakkes rundt spesielt - er slett ikke "farlig" - men heller ikke ufarlig!!! Skadene kommer ikke av å bli skjeiv i trynet som fra meth - men heller de sosiale og psykologiske tingene går det verre med.

Ikke rart det er bannet i militærvesener verden rundt. Og det sier/mener jeg som er "pro-cannabis", vil liberalisere og la den få mange andre bruksområder enn bare rus.
Vis hele sitatet...
OT, Det der er et følge av forbudsloven
Sitat av Space-Time Vis innlegg
OT, Det der er et følge av forbudsloven
Vis hele sitatet...
Men likevel hadde det ikke vært noen som helst restriksjoner i det hele tatt, til eksempel hvis det hadde blitt solgt på linje med vanlig melk - da er det fortsatt ikke noe man egentlig bør bruke hver eneste dag.. ENig i den?

Spesielt bør ikke 14-16åringer bruke det dag ut og dag inn. DA vil det gå nedoverbakke med det sosiale og de tingene du bruker tid på(hobbyer, relasjoner, skolegang, jobb etc etc)

Til slutt; sikkert jævlig klisjè å sammenlikne cannabis med alkohol generelt og kanskje øl spesielt; men hadde du godtatt at 15åringer drikker øl ofte???
- Greit det skader dem ikke mentalt og fysisk i korttidssammenheng, men "rusen" og ikke minst miljøet vil etter hvert bare *ta over* for sånne ungdommer. ENig ?
Sist endret av aeon_illuminate; 28. februar 2012 kl. 20:47.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men likevel hadde det ikke vært noen som helst restriksjoner i det hele tatt, til eksempel hvis det hadde blitt solgt på linje med vanlig melk - da er det fortsatt ikke noe man egentlig bør bruke hver eneste dag.. ENig i den?

Spesielt bør ikke 14-16åringer bruke det dag ut og dag inn. DA vil det gå nedoverbakke med det sosiale og de tingene du bruker tid på(hobbyer, relasjoner, skolegang, jobb etc etc)

Til slutt; sikkert jævlig klisjè å sammenlikne cannabis med alkohol generelt og kanskje øl spesielt; men hadde du godtatt at 15åringer drikker øl ofte???
- Greit det skader dem ikke mentalt og fysisk i korttidssammenheng, men "rusen" og ikke minst miljøet vil etter hvert bare *ta over* for sånne ungdommer. ENig ?
Vis hele sitatet...
Derfor det burde bli solgt på samme linje som alkohol. En av grunnene til at cannabis har så mange hardpakka tilhengere er jo at det er ulovlig. Om det hadde vært på samme linje som alkohol hadde det nok ikke vært like mye oppstyr rundt rusmiddelet.

Alle i min sirkel av venner som røyker har det nå forøvrig bra, de går på skole og noen arbeider. Han ene hadde faktisk sosial angst, slettet seg fra facebook å stengte seg inne på rommet. Han holdt bare kontakten med bestevennen sin. Etter han begynte å røyke har angsten blitt bedre, å nå drar han faktisk ut på besøk til folk.

Det værste utfallet av røykinga er vell at det har ødelagt familieforholdet til en av vennene mine når han ble ferska.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
"det at du går i forsvars posisjon er jo bare et tegn på at canabis har gjort noe med deg?" Den var tynn Dildo!

Topic: Tror nesten alle jeg henger med røyker weed. Hvertfall de jeg henger med mest. Hvordan det har gått med de/oss?
Jeg: Jobber 100% i en krevende jobb. Er i ferd med å utdanne meg videre og kommer vel til å havne på 440k i året når den er i boks. Jobber forsåvidt innenfor barnevernet og har med alt fra rusmisbrukere til skoleskulkere å gjøre. Har også et tett samarbeid med politiet og trives godt med det selv om de ikke alltid vet hva det snakkes om ifht rusmidler etc Røyker vel mer enn det som kan beskrives som bra for meg, men er i skrivende stund tom så det blir vel ei svett helg.

De andre: Du har alt fra den glorifiserende hasjrøykeren til den bittre inneslutta panzerstoneren. Noen sitter inne hele dagen med noia og løser verdensproblemer. Det er vel ingen av de som har havna utpå for å si det slik men vi balanserer vel alle på kanten i en eller annen grad.

Selv har jeg innsett at weed ikke er noe bra for meg. I hvertfall ikke i slike mengder det har blitt røyket de siste årene. Det er vittig for når man har en gruppe rusmisbrukere og en begynner å komme med negative uttalelser om stoffet havner de som er "frelst" raskt i forsvar og legger fokus på brukeren og ikke stoffet. Det er jo også helt riktig, men for meg er dette ikke noe jeg proffiterer på i stor grad. De som er helfrelst er vel kanskje bekymret for å bli sittende alene igjen med pipa og ingen å røyke med. Det var hvertfall det jeg var når folk pratet om å slutte når jeg selv var innbitt legaliseringsstoner. Hvorfor slutter jeg ikke helt når jeg vet ikke har godt av det? Fordi jeg ser på meg selv som en rusmisbruker og den deilige følelsen jeg får når jeg ruser meg har vunnet hittil ifht hva som er sunt for meg.

Hadde jeg sluttet med all dop er det ikke sikkert jeg hadde orket å henge med de samme folkene like mye. Ikke fordi jeg hadde følt meg bedre eller noe sånt, men å henge med steine folk når man er nykter er fryktelig kjipt. Man blir jo helt banan i hodet og kommer med mye svada, men når alle parter er fjern er jo samme teoriene selvfølgelig banebrytende greier.

Det jeg føler er den største faren med å komme inn i et spor med evig røyking er hvor ignorante og lite selvreflekterte folk kan bli. Man mister fort evnen til å se legaliseringssaken fra flere sider OG egen livssituasjon. Jeg tror dette har med hvor stigmatisert man blir av samfunnet og det blir en "oss mot dem" holdning fra begge sider. Man ser jo bare her hvor bastante folk er på begge sider av debatten. Hvorfor skal dette være eneste tema der vi ikke kan se ting fra begge sider?

Ser at jeg glir vekk fra tema, men vi må da kunne være enig om å være uenige også. Så lenge det er på dette nivået vi og samfunnet ellers diskuterer denne saken kommer vi ingen vei. Jeg bruker som regel å tenke at sannheten ligger en plass mellom de to synspunktene partene har, men her er alle innstilt på å rekrutere folk til sin side av saken som om dere skulle vinne et valg eller noe.
Vis hele sitatet...
KP til deg for et jævlig godt innlegg. Er AKKURAT det jeg sitter og følger angående mitt eget bruk, og tar også selv en utdanning innenfor helsevesenet.

Det er ingen uskyldig plante, men den er utrolig god å ha med å gjøre, når situasjonen lar deg gjøre det. Det er ingen hverdagsgreie for min del lenger. Men, meg om det.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Derfor det burde bli solgt på samme linje som alkohol. En av grunnene til at cannabis har så mange hardpakka tilhengere er jo at det er ulovlig. Om det hadde vært på samme linje som alkohol hadde det nok ikke vært like mye oppstyr rundt rusmiddelet.

Alle i min sirkel av venner som røyker har det nå forøvrig bra, de går på skole og noen arbeider. Han ene hadde faktisk sosial angst, slettet seg fra facebook å stengte seg inne på rommet. Han holdt bare kontakten med bestevennen sin. Etter han begynte å røyke har angsten blitt bedre, å nå drar han faktisk ut på besøk til folk.

Det værste utfallet av røykinga er vell at det har ødelagt familieforholdet til en av vennene mine når han ble ferska.
Vis hele sitatet...
Enig i at det bør likestilles med alkohol. Pluss å spre cannabis til flere andre bruksområder. Å likestille med alkohol er noe av det beste vi kan gjøre her & nå. Så ja til 20åringer og alle andre, ikke fullt så lett å få tak i for 15åringer.

Håper dere som er i tenåringsalder og leser dette her, skjønner det!
Sist endret av aeon_illuminate; 28. februar 2012 kl. 21:10.
Når vi starta var vi omtrent 5 kompiser på 16år, det begynte med at vi prøvde hasj, røyka vel tre ganger eller noe så var alle solgt. Vi ble etterhvert mange flere, ingen av oss skulle noen gang teste ut noen andre stoffer en hasj/weed for det var jo bare "medisin" husker jeg vi kalte det hele tia. Klarte dette i nesten 1 år å da, men så sklei noen av oss litt mer utpå en andre...

Nå er vi 20år, 3 av oss 5 som var "først ute" har testa/bruker enda: amf, knips, GHB, MDMA, MDA, cola, salvia, hyppere ,xanor og mye andre benzoer.
Sist endret av Fleinaren; 28. februar 2012 kl. 22:38.
Javel, nå har jeg lest mesteparten av tråden her, og tenker at nok et eksempel er på sin plass.

Jeg og mine nærmeste 3 kompiser (vi delte en leilighet sammen i ett års tid) røyka daglig, og tilværelsen var---til en viss grad---sentrert rundt dette i et par år. Et par av oss (meg inkludert) hadde røyka siden 14-15 års-alderen, de andre begynte litt senere. Alle hadde en eller annen form for intektsgivende arbeid i denne perioden (for å klare husleia, mat og forbruk).

Mange andre "venner" "bodde" i nevnte leilighet over perioder, mye mennesker ut og inn, flere av disse bekjentskapene har klart seg relativt dårlig (høyere forbruk av "kjemikalier", og flere bakenforliggende psykriatiske diagnoser).

Etter ei stund ble det såpass mye trafikk inn og ut av leiligheten og tilhørende politispaning at vi flytta hver for oss. Jeg presterte å få kjæresten gravid (i ganske ung alder, 18) og flytta til Oslo for å studere. Tok 26 fag som privatist på et halvt år. Mine tre venner gjorde det samme (privatistfag, altså).

Vi fire har alle MINST mastergrad fra universiteter nasjonalt og internasjonalt (International Diplomacy, Samfunnsvitenskapelige fag, Humaniora etc.). Flere av oss har studert i Kina og USA, Nederland etc... Jeg er gift med dama, har to barn, jobb i akademia (som flere andre av vennene mine), og bygger for tia egentegnet enebolig. Mine venner er noen av de smarteste og mest velreflekterte menneskene jeg har møtt til dags dato: OG JEG TROR at dette er mye på grunn av en innstilling til livet og medmennesker som vi har tatt med oss fra opplevelsene vi fikk den tia vi levde litt "uttafor" det vanlige systemet.

Det som er viktig å få med seg er at det er forskjell på cannabis-miljøer: Vårt var en slags Cannabis/Anarkist/Venstreradikal/Musiker/Freak-ish/Hippie-aktig setting, med mange nåværende "kjendiser" innenfor musikk, film og politikk som jevnlige besøkende i leiligheten. Ja, dere hadde visst hvem med en gang om jeg droppa navn. Vi hadde en generell "no-hard-drugs"-instilling (selv om alle prøvde lsd/sopp ved flere anledninger, og selv om mange besøkende forbrøyt seg mot dette). Ingen av oss pusha noenting, noensinne. ANDRE folk jeg kjenner, lulla seg inn i mere feste-drikke-hyperstate-piller-adidastreningsbukse-technoelskende miljøer. Ikke bra.

Som UgleSpy beskrev, så fikk jeg óg noia på cannabis etter 7-8 år, og har ikke rørt dop siden det. Men jeg har absolutt ingenting imot at andre driver med det. En yngre kompis av meg røyker daglig, skriver masteroppgave, har fire (4!) jobber, spiller i tre (3!) band og gifter seg i disse dager med en undertøysmodell som er gravid med deres første. Ikke kødd, engang. Når jeg spurte om hvordan han klarer alt mens han røyker så mye, svarte han at "Jeg hadde aldri klart så jævla mye stress uten".

TL;DR: Miljøet du vanker i, og vennene dine, bestemmer ALT, ikke bruken din av cannabis.
Meget bra innlegg polpot.

Det finnes tallrike solskinnshistorier. Har ikke f.eks. rimelig mange amerikanske presidenter innrømmet å ha røykt cannabis (enten de innhalerte eller ikke)? Minnes også en idrettsutøver med 7 eller 8 medaljer fra Beijing-OL som fikk trykket noen bongbilder i sladreblader kort tid etter avsluttet mesterskap. Phelps mistet noen sponsorer, men men. Han har sikkert til salt i såret uansett. Det finnes et utall slike eksempler

Poenget er at cannabis ikke er gyldig grunn for latskap/lave ambisjoner/trygdesnylting. Leste tidligere at noen nevnte Joe Rogan's episke sitat om emnet.
Jeg røyker hver dag etter jobb. Fra klokka 15.30 til 11tia om kvelden. Likevel står jeg opp klokka 05.45 og går på jobb. At hasjrøykere er slappe og Arbeidsledige er vel ikke hasjen sin feil. Om man skal finne seg en jobb tar man ikke en 6'er med pils om morran. Samme går for hasj. hvis du skal ut,opp og fram må du legge vekk rusen i noen timer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mye interesant lesning her, og en ting å si er vel at ting utvikler seg forskjellig for de forskjellige individene.

Er glad jeg har landet stille og rolig der jeg begynte for 16 år siden; øl og fyrings :-D

Var i en liten gjeng som begynte å drikke alkohol i 14-15 års alderen, 10-12 stk av oss begynte å røyke hasj året etterpå. Etterhvert ble det prøvd ut LSD, amf, piller og div. Var selv dum nok til å skyte hero som 17 åring, og tok det sporadisk i noen år.

2-3 stykker av "ungdomsgjengen" vår som fortsatt tar amf og piller, noen nyktre, noen på subutex eller metadon.

I dag orker jeg ikke gå med folk som driver med knark eller ruser seg på piller. Har 1-2 gode kompiser jeg går med, og fint å ta en kveld med noen liter øl og noen fete jointer...
Liten follow-up fra meg:

Jeg fortalte kona at jeg hadde skrevet "livs-historien" min om røyking her på freak. Hun kikka på det, snudde seg mot meg, la arma i kors, og bare glodde på meg...

ELSKEDE KVINNE! Hadde det ikke vært for deg, høyvelbårne hustru, hadde jeg ligget i rennesteinen med heroinsprøyter ut av alle lemmer. Hadde du, høyst ærede livsledsager, ikke tynt meg 24 timer i døgnet om å skjerpe meg, manne meg opp og ta ansvar for eget liv, hadde jeg garantert vært stein død for mange år siden. Jeg lever ene og alene FOR deg, og PÅ GRUNN av deg, du strålende lysfontene, lysende stråleglans, elskede lille morell.

Men helt seriøst, jeg skjemmes: var jo ganske kjipt av meg å ikke skrive at kona var jævlig viktig motivasjon for å holde meg i skinnet den første tia etter jeg kutta. God dame er sikkert det viktigste av alt.
Med mine nærmeste venner har det gått bra! Er mange fra den gamle "gjengen" jeg ikke vet hvor er eller hva driver med. Men når det kommer til kjernen har jeg kontakt med alle de som hadde et forsvarlig forhold til rus. Vi passet på hverandre. De fleste er idag blitt voksne å går på universitet eller jobber. Det var en fra gamlegjengen som døde i fjor av overdose. Det var en vekker uansett hvor mye man var "ute" av miljøet. Utrolig trist for han var alltid en god kar.

Idag er det universitetet på meg. Har et svært begrenset bruk. Overdrev kansje litt i oppkjøringen til eksamen, noe som har fått meg til å tenke at slikt heller hører til ferier. Eksamen gikk forsåvidt greit tror jeg. Men ingen tvil om at det kunne gått bedre. Men tar det bar med som en lærepenge, ikke noe å gjennta neste eksamen. Er jo dessuten så mye mer kos når det går noen måneder mellom hver gang
Sitat av imba Vis innlegg
Helt korrekt! Jeg har prøvd å moralpreket med dem hver gang jeg møter på dem. Og "tilfeldigvis", hver gang jeg møter på en av dem ute, så skal de ett eller anna relatert til cannabis.
Vis hele sitatet...
Har nok mye med hvilke holdning de har i utgangspunktet. Hvis de i utgangspunktet begynner fordi de vill glemme det kjedelige livet de har fra før av er de nok allerede på vei mot noe negativt.
Hvis de derimot røyker en gang i uka/mnd for å feste og ha det gøy, bare for å få et avbrekk tror jeg sjangsen er minimal for at det går galt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Bloodyhand Vis innlegg
Har noen regler da, ingen heroin eller sprøyter på meg.
Vis hele sitatet...

Hadde jeg fått en neve dollars hver gang jeg har hørt det av folk som i dag skyter hero,,,hadde jeg vært en velstående mann.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Hadde jeg fått en neve dollars hver gang jeg har hørt det av folk som i dag skyter hero,,,hadde jeg vært en velstående mann.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det går da fint an å kun holde seg til. f.eks. cannabis, (som meg selv). Ser ikke noen grunn til å prøve noe sterkere ettersom jeg er fornøyd i dag. Bruker generelt lite, kanskje en gang hver- til annenhver måned. Kommer sikkert til å bli mer når sommerferien kommer!
Sitat av detvarvondtdet Vis innlegg
Hadde jeg fått en neve dollars hver gang jeg har hørt det av folk som i dag skyter hero,,,hadde jeg vært en velstående mann.
Vis hele sitatet...
At de fleste heroinister på et tidspunkt har lovet seg selv ikke å bli narkoman, røyket hasj eller for den saks skyld spist kjøttboller, er ikke bevis på noen ting som helst.