Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 21383
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Ser mange skriver om ZMA for tiden, så her er min erfaring:

Fant ut jeg skulle bestille ZMA fra statene da jeg har lest endel om at det forbedrer søvnkvaliteten, samt øker drømmeintensiteten.

Hadde ikke store forhåpninger første kvelden da jeg tok 3 piller, da jeg somregel ALDRI husker noen av drømmene mine, meeen...:

Midt på natten havnet jeg midt i en drøm som jeg ikke forstår noe av.
Historien er preget av totalt random greier, mest fordi det VAR totalt random hva som skjedde.

Det er helt mørkt ute, og settingen er en haug av hus og pent klipte hekker / hager i ett eller annet nabolag jeg ikke kjenner igjen.

Jeg og en kompis hadde en liten flaske med noe, og den hadde en merkelig kork som var vanskelig å få på rett. Det første jeg tenker på er slike bruskorker der man aldri får gjengene på "sporet", og plages. Dette var en faktor som gikk igjen gjennom hele drømmen, og det irriterte meg kraftig.

Denne flasken aner jeg ikke hva inneholdt, men jeg tror det var alkohol eller flytende hasj (ikke spør).

Det er helt mørkt ute, og vi er blandt en haug av hus og pent klipte hekker / hager.

Etter flere episoder der jeg plutselig ikke fant kompisen min lengre, var jeg plutselig blandt en HAUG av skjelett i slike American Football drakter (med hjelm og det hele), som løp og skulle takle meg.

Husker at jeg ikke var spesielt redd, men det var litt ekkelt da jeg hadde vanskeligheter med å få dem unna.. de løp i rekker, èn etter èn, og jeg måtte ta dem unna, èn etter èn.

Dog, så jeg en koloss av en svart fyr komme løpe mot meg, i samme outfit som de andre.
Jeg ble skrekkslagen, og trodde jeg skulle dø da han helt sikkert var dobbelt så høy som meg.

Vi stoppet opp rett foran hverandre, holdte pusten, og begynte og le begge to.

Dialogen var noe slikt som "eh..ha...hahaaa.. du er grei kar du, vi snakkes senere, hyggelig å møte deg!".
En typisk "prøve å komme seg unna slosskamp på byen"-replikk med andre ord.

Vi begynte ihvertfall begge å le litt, så sprang han forbi meg i en fei.

edit: i ettertanke tror jeg denne episoden i drømmen kommer av en fotball-seanse vi hadde for en stund siden, der vi varmet opp i en lang gang og tok kne-hopp osv.

Rett etterpå, er kompisen min RETT foran ansiktet, og ansiktet hans er alt jeg ser.
Jeg hører i hodet mitt, uten at han sier noe i drømmen;

"1...2..." og på 3 smell han hendene sammen og klapper HØYT.

Og like raskt som klappet i seg selv, våkner jeg.

Drømmen var såpass realistisk, at jeg lurte på hvem faen som hadde klappet når jeg våkna.
Det var rimelig surrealistisk der og da.

I tillegg (dog dette kan være placebo), tok det 2 min fra jeg sto opp av senga (måtte pisse), til jeg var "lys våken" og klar i øynene.
Vanligvis tar det helt opp til en halvtime med kløe i øya og sløving før jeg overhodet fungerer om morgenen.

Igjen, dette kan være placebo, men jeg har tro på at det kan ha vært ZMA'en.

Konklusjon:

ZMA-effekten har i mine øyne sannhet i seg, som sagt pleier jeg ekstremt sjeldent å huske noe jeg drømmer overhodet, og det at det plutselig skulle skje denne gangen når jeg tok ZMA, tror jeg har en sammenheng og er ikke tilfeldigheter.

Produktet jeg kjøpte var fra Optimum Nutricion, og er fra USA.
Det inneholder endel mer av de aktive ingrediensene enn de du får kjøpt hos f.eks proteinfabrikken eller MYO, så det kan ha noe med effekten å gjøre selvsagt.
Sist endret av somnium; 11. november 2008 kl. 17:13.
Meget interessant. Har du noen erfaring å dele ang. ZMA til selvmedisering mot søvnproblemer, eller har du tenkt til å forsøke dette? Tenker da over tid som kosttilskudd, ikke for å få én heftig drøm.
Sist endret av ulldott; 11. november 2008 kl. 17:13.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Jeg blir nok å ha en lengre periode med det for å få mer konsekvente "data", og for å avkrefte at dette var et engangstilfelle, uten tvil.

Mot søvnproblemer, vel, det vet jeg ikke, stoffet får deg ikke trøtt overhodet som jeg oppdaget, men når du først får sove kan den øke tiden du har i hvert søvn-stadie (5 stadier) såvidt jeg har forstått, og du vil derfor kunne være mer opplagt når du våkner.

Det er ihvertfal teorien, og selv om jeg kan bekrefte dette, er det igjen bare snakk om èn natts bruk jeg har utført, så det må prøves mer for å få noe konsekvent og reelt ut av det.

Som innsovnings-medisin? nei, det vil ikke funke.
Som "søvn-kvalitets-forsterker"? ja, jeg ville forsøkt dette uten tvil om jeg hadde hatt problemer med å få nok søvn, eller har problemer med lang oppvåknignsperiode om morgenen.

Dette er og årsaken til at jeg har kjøpt det;

1. det er i bunn og grunn lovlig (så lenge man kjøper det i norge). Det man kjøper utenlands er somregel mer potent, og opptil 2-3 ganger kraftigere enn her i Norge, og der vet jeg ikke lover og regler desverre.

2. jeg får somregel aldri sove mer enn 4-5 timer hver natt, og om dette kan hjelpe meg til å få mer effektiv søvn ut av de 4-5 timene, så nøler jeg ikke med å ta det.
Godt med smør
ZMA som du får kjøpt hos proteinfabrikken o.l er kanskje mindre potent, men er og i fra America, kanskje ikke fra proteinfabrikken, men en del av de andre ZMA produktene er.

Det vil jeg tro siden, det er amerikansk label på de, og der står det anbefalt dosering 2-3 tabletter. Menst med den norske bruksanvisning som er klistret på ZMA står det 1 tablett på tom mage 30-60 minutter før du legger deg.

Og ikke gi all cred til ZMA, det er mulig å oppnå lignende effekt med å bare få i seg rimelig med sink, B6 vitaminer og magnesium.

Jeg personlig sover veldig fint med ZMA, jeg tar det og fordi jeg er tilbake på treningen min. Men har aldri hatt like hektiske drømmer som du har, husker heller ikke særlig masse av drømmene.


Var ganske hektisk i starten, og har aldri tatt det for "lucid dreaming" eller noe sånt, men jeg tviler ikke på att dette her forsterker REM søvnen din.


Så det er nok ikke bare placebo, er ganske vel dokumentert hele opplegget :P


Lykke til videre og fortsett å oppdater
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
NATT 2 (dose: 3 piller, samme som sist):

Kort oppdatering her;

La meg i 03 tiden, våknet kort tid etter av en drøm jeg hadde som jeg vagt husker handlet om sex med ei jente jeg syns er så vanvittig pen.
Synd det ikke var jeg som hadde sex med henne i drømmen.
I tillegg husker jeg at jeg ble glad da hun fikk orgasme etter 1min bare, jeg tenkte at dette måtte være den perfekte jenta! (ikke spør..)

Sovnet igjen, hadde noe jeg TROR var 4 drømmer til.
Den ene var om bilen min og at motoren var gåen (ventilkakling), og at en kompis skulle reparere den, noe jeg ble positivt overrasket over.

Den andre var om en arbeidskollega som dreiv og loggførte noe greier oppe på et loft, som jeg ikke helt klarte å forstå hvorfor han loggførte, jeg syns det var teit hele greia.

Den tredje var om en tidligere forretningspartner som jeg virkelig ikke takler lengre, men husker særdeles lite detaljer i denne.

Den fjerde husker jeg ingenting av, bare at jeg vet det var NOE. Jeg TROR det var noe seksuelt om en jente som prøver å få meg med på date for tiden, men usikker her.. Merkelig følelse.

Om jeg hadde skrevet opp drømmene når jeg våknet, hadde jeg nok hatt noe mer å skrive, for dette er faktisk alt jeg husker.
Det var veldig lite detaljerte drømmer, men mange av dem.

edit: jeg husker drømmen om forretningspartneren min nå. I realiteten skylder han meg penger for diverse ting, og han har utnyttet meg på det groveste økonomisk, mens i drømmen mente han at jeg var skyldi HAN penger, og at jeg måtte betale skatt av dette. Mye kaos.

Er og veldig pigg.
Våknet for en times tid siden, og var klar i toppen, uten noe spesielt med kløe i øynene slik som tidligere.
Ble våken fort nok til at en tur på do gjorde at jeg ikke fikk sove igjen da jeg ikke følte meg trøtt.

BIVIRKNINGER:
Det er mulig jeg blir litt uggen i magen av ZMA'en, men kan ikke være sikker da jeg går på noe annet og som kan forårsake dette.
Sist endret av somnium; 12. november 2008 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Zma brukes vanligvis i treningsøyemed, da det angivelig skal* gi økt hormonproduksjon. Det er helt lovlig og inneholder stort sett bare sink! Mens det er den lille mengden b vit 6, som ofte får "skylda" for den økte drømmeaktiviteten.

Har selv brukt det en kort periode, og det gav faktisk veldig virkelige og sterke drømmer. Som oftest mareritt. Helt absurde jævlige mareritt. Men om det er placebo med i bildet eller ikke skal jeg ikke si for sikkert. Hvis dere søker på zma på treningsforum eller iform, så finner dere side opp og side ned med diskusjoner ang dette.

Jeg mener det gir litt økt drømmeaktivitet, men det behøver ikke være positivt.. Sluttet med det etter ca en uke pga at det gav enormt med kviser! Gikk fra å ha ingen, til å ha hele panna full. Tok fanmeg et år før det var borte igjen.

*Siden zma kom på markede er det gjort flere studier ang dette. Og det er nå ingen påvist effekt mtp muskelvekst hvis man allerede får nok sink og magnesium gjennom kosten. Noe de aller fleste gjør. Det kan derimot ha en liten positiv effekt på bla testosteronproduksjon om hvis man har mangel av disse stoffene.
Jeg har bare brukt ZMA de dagene jeg har trent, og hver natt har jeg våknet og slitt med å få sove igjen. Det er det eneste jeg tror kan være årsaken. Syntes ikke å merke så veldig forskjell på trøtthet når jeg bruker det heller.

Når man trener brukes det mye sink og magnesium, så man trenger litt ekstra av dem hvis man trener mye.
Jeg har selv gått på Zma en periode , i sammenheng med trening..

Jeg vil si at jeg sover bedre, får en del rare drømmer og våkner bedre uthvilt

Da jeg ikke går på zma, så drømmer jeg veldig sjeldent, jeg tenkte selv det bare var bull med at du drømmer rart osv, men det er sant, funker ihvertfall

har brukt det en stund, så tror ikke det er tilfeldigheter lenger
virker absolutt interessant, skal testes i nærmeste framtid
Hvis du er over rundt 75kg kjenner du sannsynligvis ingenting fra 3 piller. Tar du derimot 6 piller + mulitvitamin tablett, så kjenner du det sannsynligvis.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
hva baserer du utsagnet ditt på?
Med mindre du ikke spiser nok sink gjennom normal kost vil ikke ZMA gi noen økning i testosteronproduksjonen din.

Serum testosterone and urinary excretion of steroid hormone metabolites after administration of a high-dose zinc supplement.

Eur J Clin Nutr. 2007 Sep 19

Objectives:To investigate whether the administration of the zinc-containing nutritional supplement ZMA causes an increase of serum testosterone levels, which is an often claimed effect in advertising for such products; to monitor the urinary excretion of testosterone and selected steroid hormone metabolites to detect potential changes in the excretion patterns of ZMA users.Subjects:Fourteen healthy, regularly exercising men aged 22-33 years with a baseline zinc intake between 11.9 and 23.2 mg day(-1) prior to the study.Results:Supplementation of ZMA significantly increased serum zinc (P=0.031) and urinary zinc excretion (P=0.035). Urinary pH (P=0.011) and urine flow (P=0.045) were also elevated in the subjects using ZMA. No significant changes in serum total and serum free testosterone were observed in response to ZMA use. Also, the urinary excretion pattern of testosterone metabolites was not significantly altered in ZMA users.Conclusions: The present data suggest that the use of ZMA has no significant effects regarding serum testosterone levels and the metabolism of testosterone in subjects who consume a zinc-sufficient diet.
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke finnes noen korrekt dosering av kostilskudd så er dette den "korrekte" ZMA doseringen.

vitamin b6 10.5mg
zinc 30mg
Magnesium 450mg

Nå skal ikke jeg svare for carlsberg men regner med at han mener at om du doserer utifra norske standarer vil du ikke få korrekt dose, dette fordi kostilskudd som selges i norge regulers av norskehelsemyndigheter, noe som gir deg lavere dosering enn den "korrekte" ZMA formelen.
Sist endret av voktern; 12. november 2008 kl. 22:07.
Har brukt ZMA sammenhengende i perioder opp mot 6mnd. Vil ikke påstå at jeg har merket noen forskjell mtp. drømmer eller søvnkvalitet.

Skulle ønske jeg opplevde det samme, hehe.
hva står bokstavene i ZMA for?
vill gjetting(correct me if im wrong) er Zink Magnesium og (?)
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Hvis du er over rundt 75kg kjenner du sannsynligvis ingenting fra 3 piller. Tar du derimot 6 piller + mulitvitamin tablett, så kjenner du det sannsynligvis.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører 2-3 piller, proteinfabrikken sin. Kjenner effekt. Man drømmer som sagt mer, og drømmene er helt sinnsyke.
Man kan sitte å le høyt ved frokosten når man tenker på drømmene.
Ofte seksuelt innhold som virker ekstremt ekte.
Merker også at jeg er utrolig uthvilt når jeg står opp, ikke den trøtte perioden på begynnelsen av dagen liksom.

Jeg kjører ikke hvær dag, annen hvær eller hver 3.
Merker ikke noe til at virkningen har forsvunnet.

Har gått noen år uten nå, men begynte igjen for kort stund siden.
Man merker forskjell på drømmeaktiviteten.
jeg har nå prøvd zma uten noen merkbar effekt, tok det dobbelte av anbefalt dosering.
skal prøve igjen i natt

4xZMA-X 90 Kapsler
Magnesium 600mg
sink 40mg
Vitamin B6 8 mg
vet ikke hvor mye som blir alt for mye, noen som kan si hva jeg ikke bør gå over?
ZMA er eneste av de 1000 kostilskuddene jeg har prøvd igjennom (utelukker da vanlige vitaminer og proteinpulver) trening jeg føler jeg har merket effekten av, og det veldig klart også:

* Sover mye mye dypere
* Drømmer HVER eneste natt

Jeg føler meg ikke spes mer uthvilt når jeg våkner, men then again, jeg er alltid skutt om morgen.
Hvis man allerede spiser ultimate nutrition sine vitamintabs, så er det vel lite vits med ZMA, eller?

Innhold: http://www.bodybuilding.com/store/un/daily.html
Vil man her få samme effekt mtp effektiv og dyp søvn ved inntak av kun vitamin B6?
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Hvis du er over rundt 75kg kjenner du sannsynligvis ingenting fra 3 piller. Tar du derimot 6 piller + mulitvitamin tablett, så kjenner du det sannsynligvis.
Vis hele sitatet...
Vås, sprøyt, pølsevev..

Myhre: Eg trudde det var kombinasjonen av dei tre minerala som gav effekten, men er langt ifra sikker.
Sist endret av lassaron-jon; 21. november 2008 kl. 08:55.
Sitat av Silvester Vis innlegg
Hvis man allerede spiser ultimate nutrition sine vitamintabs, så er det vel lite vits med ZMA, eller?

Innhold: http://www.bodybuilding.com/store/un/daily.html
Vis hele sitatet...
Jepp, utifra innholdet i de tabblettene trenger du ikke å ta ZMA, du tar dosen din og vel så det.

Sitat av Myhre Vis innlegg
Vil man her få samme effekt mtp effektiv og dyp søvn ved inntak av kun vitamin B6?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke påstå at du vil få like effektvi og dyp søvn ved kun inntak av vitamin b6, men du vil iallefall få et mer interesseant drømmebilde.
Formelen er utviklet med tanke på å effektivisere restitusjon/søvn, så å utelate mineralene vil nok ikke være like effektivt.

At least one preliminary study has found that this vitamin may increase dream vividness or the ability to recall dreams.[9] It is thought that this effect may be due to the role this vitamin plays in the conversion of tryptophan to serotonin.[9]
Vis hele sitatet...
wikipedia

Jeg har ikke de samme erfaringene med ZMA som mange andre har, ikke noe økt drømmemønster, og søvnkvaliteten ble ikke vesentlig bedre, noen ganger hadde jeg også problemer med å sove natta igjennom. Jeg trente da 3-4 ganger i uka. Dette er erfaringer også mange andre har opplevd, ZMA funger flott på noen, ikke like bra på andre.
Dette virker veldig interresant å bruke!
Men hva er anbefalt? Bestille den fra Proteinbutikken eller fra USA?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
B-vitaminer generelt kan ha en beroligende effekt, så det å få i seg nok b-vitaminer har nok noe å si på søvnen ja.
Men Magnesium brukes ofte til "urolige føtter", og for å roe ned muskler (uten at jeg vet for mye om dette), så jeg vil tro det er kombinasjonen der som forårsaker effekten.

Birkern: liksågreit å bestille fra protenfabrikken, er i bunn og grunn bare å ta flere kapsler om du ønsker å øke dosen, + at du slipper mulig toll, mva., eller kjipe tollere som kanskje vil krangle på om det er lov å innføre i norge uten resept eller gud vet hva.

jeg var heldig å få 3 bokser med 180 kapsler igjennom, men pakken var ikke åpnet av tollen, så det er ikke sikkert jeg hadde vært så heldig om de hadde gjort det.
Sist endret av somnium; 21. november 2008 kl. 10:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Til dere som har prøvd ZMA, hvordan påvirker ZMA de manlige hormonene, som f.eks skjeggveksten?
Dotten: jeg har brukt ZMA siden november, har ikke merket noe særlig mtp skjeggvekst, men merker at jeg blir kåtere. skal ikke påstå noe, men kan være pga økt testosteronnivå. tar dog bare en kapsel før jeg legger meg. Skal si dama får kjørt seg
Dotten: Skal du ha sjegg må du nok snu deg i retning steroider
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Hvis du er over rundt 75kg kjenner du sannsynligvis ingenting fra 3 piller. Tar du derimot 6 piller + mulitvitamin tablett, så kjenner du det sannsynligvis.
Vis hele sitatet...
Jeg veier 90 kg og 3 kapsler er bra for meg.

Tar jeg det 3 kapsler 5 dager på rad så får jeg bivirkninger; blir gæærn i magen om jeg ikke går ned til 2 pr kveld.

Har ikke merka noe til økt skjeggvekst.

Jeg bruker det som innsovning. Men merker jo at de dagene jeg har mer fysisk aktivitet blir musklene mer fyldige, ikke uttseendemessig, men det blir trangere innvendig på en måte.
Sist endret av fxxked; 29. januar 2010 kl. 02:21.
Jeg bruker ZMA regelmessig når jeg trener.

Har akkurat begynt å trene så smått igjen etter flere måneders opphold, og jeg må vitterlig si at drømmene mine er temmelig syke for tiden.
I går hadde jeg en drøm som preget meg en god stund etter at jeg hadde stått opp!
Det er sjeldent at jeg drømmer så voldsomme ting dag etter dag, men det er faktum for meg ved bruk av ZMA.

Kan også nevne at ZMA og proteiner virkelig satt fart i treningen min etter en periode med stagnering på vektene.
ZMA hjelper ikke meg noen ting når det gjelder innsovning.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Dotten: Skal du ha sjegg må du nok snu deg i retning steroider
Vis hele sitatet...
Formålet mitt er ikke å få skjegg, men jeg tok det som et eksempel
ZMA er et ufarlig kosttilskudd som jeg selv bruker. Det fåes i norge, f.eks Proteinfabrikken.no

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=57
Sist endret av Jazzin; 29. januar 2010 kl. 07:46.
hører mange sier zma hjelper mot søvn og drømmer masse osv

synd jeg ikke får den effekt jeg merker ikke en dritt til noe sånt,men det er sundt da,magnesium,bvitamin osv,bra tilskudd

hvorfor kjøpe det fra statene,zma er lov her i norge så det er vell bare å bestille herfra,vil du ha sterkere dose ja så ta ei pille tell da vell..

billigste zma er hos xlife DRAMMEN forresten

http://www.x-life.no/index.php/cPath/3

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg bruker ZMA regelmessig når jeg trener.

Har akkurat begynt å trene så smått igjen etter flere måneders opphold, og jeg må vitterlig si at drømmene mine er temmelig syke for tiden.
I går hadde jeg en drøm som preget meg en god stund etter at jeg hadde stått opp!
Det er sjeldent at jeg drømmer så voldsomme ting dag etter dag, men det er faktum for meg ved bruk av ZMA.

Kan også nevne at ZMA og proteiner virkelig satt fart i treningen min etter en periode med stagnering på vektene.
ZMA hjelper ikke meg noen ting når det gjelder innsovning.
Vis hele sitatet...
jepp,viktig å få i seg proteiner og slikt når du trener for å starte byggingen med en gang.

De sier du skal ta protein pulver en halvtime før er det vell,spise bananer rett etter trening,og 4 stk zma før du legger deg.

Sitat av rivar Vis innlegg
Dotten: jeg har brukt ZMA siden november, har ikke merket noe særlig mtp skjeggvekst, men merker at jeg blir kåtere. skal ikke påstå noe, men kan være pga økt testosteronnivå. tar dog bare en kapsel før jeg legger meg. Skal si dama får kjørt seg
Vis hele sitatet...
Tror du lever godt på placebo,men ingen ting dumt m det

De skor seg litt på det der KAN øke testo nivået med zma,men det det egentlig betyr er at om du har jævlig lite testo så KAN det BIDRA til å øke det til normalt igjen,men det er selvsagt ikke ett testo fremmende middel,det er ei heller ZEUS og aplha greiene de prøver å selge som rent TESTO økende middel

funker ikke,sånn er det bare

noe de selger i sverige som heter TRIBILUS sier gutta faktisk skal funke litt(selges selvsagt ikke i norge,m unntak av www.progym.no )hvis du spør og graver litt pleide de å selge dem,selges i sverige.

bjørn andre solvang som deltok og gjorde det bra på norges sterkeste mann anbefaler denne..

men virkningen er selvsagt isåfall minimal også her,nøkkelordet er at ting som selges lovlig,og hvertfall i Norge,funker IKKE

men mat,protein pulver,vitaminer og ect er selvsagt ett must,det hjelper alltid

mat funker

ellers må du over på ting som ikke er lov å selge

Tribulus mente jeg

http://global.ebay.com/search?Query=...1&PageNumber=1
Sist endret av Cannaman; 29. januar 2010 kl. 08:00.
Sitat av Cannaman Vis innlegg
De sier du skal ta protein pulver en halvtime før er det vell
Vis hele sitatet...
Å ta proteintilskudd en halvtime før trening er ikke noe poeng. Du vil bruke mye av proteinet som energi under økten, noe som ikke er heldig (mye nitrogen for nyrene). Proteintilskudd bør inntas rett etter trening, om man i det hele tatt velger å bruke det.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Formålet mitt er ikke å få skjegg, men jeg tok det som et eksempel
Vis hele sitatet...
Man kan få litt kortere lunte.

Proteinpulver er ikke bra for kroppen, kjør heller appelsiner og rå egg i blenderen etter trening.

Egghvite får man på eggsentralen, så det er ingen grunn til å spise det gule/karbohydratene i egget hvis man virkelig skal ta av.

Jeg syns også at det er litt bred forståelse på hva rusmidler er om ZMA kommer i rusmiddeltråden, ernæring?
Sist endret av fxxked; 29. januar 2010 kl. 09:47.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Proteinpulver er ikke bra for kroppen, kjør heller appelsiner og rå egg i blenderen etter trening.
Vis hele sitatet...
Enig.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Egghvite får man på eggsentralen, så det er ingen grunn til å spise det gule/karbohydratene i egget hvis man virkelig skal ta av.
Vis hele sitatet...
Uenig. Eggeplommen inneholder ikke noen betydelig mengde karbohydrater (0,60 g. per eggeplomme), så selv om man er på lavkarbodiett (hvilket jeg på ingen måte anbefaler), vil det være helt uproblematisk å spise eggeplomme. Da får man også med seg alle godsakene som finnes i plommen, som sunt kolesterol.

Å spise hvitten rå er heller ikke særlig lurt. Den inneholder enzymhemmere som påvirker fordøyelsen din negativt. Disse brytes delvis ned ved varmebehandling. Eggeplommen er uproblematisk å spise rå, og det er definitivt sunnere å innta den rå enn varmebehandlet.
Sist endret av felix_poker; 29. januar 2010 kl. 10:10.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Å ta proteintilskudd en halvtime før trening er ikke noe poeng. Du vil bruke mye av proteinet som energi under økten, noe som ikke er heldig (mye nitrogen for nyrene). Proteintilskudd bør inntas rett etter trening, om man i det hele tatt velger å bruke det.
Vis hele sitatet...
Restitusjonen begynner med en gang,derfor er det viktig å ha det der og da.

Så det er feil,ta å sjekk hva de som lever for dette har å anbefale,dette står også på proteinkassa

"Jeg personlig tar en halvtime før trening og noen timer etter..drikker rundt 5 l vann pr dag..."

"Enkelt og greit, - ca. 40g proteiner, og 5g kreatin 20min før vekttrening.

Eventuelt 30 - 40g proteiner ved fotballtrening, + karbs.

Etter trening, - måltid i form av mat. "

http://www.treningsforum.no/forum/in...7977.msg470745

thats that

FØR OG etter skal du få i deg dritt

Sitat av fxxked Vis innlegg
Man kan få litt kortere lunte.

Proteinpulver er ikke bra for kroppen, kjør heller appelsiner og rå egg i blenderen etter trening..
Vis hele sitatet...
Proteinpulver er ikke en erstattning for mat,du må jo ta begge deler selvsagt

Om det er NOEN tvil her om hva som er det opptimale så sjekk ut hva WSM svend karlsen fra krokstadelva buskerud som kom helt til topps sier han tar og spiser,dere kan jo se høre hvor mye han tar RETT før OG etter han trener

http://www.youtube.com/watch?v=i2UPzMo_CCA

trenger ikke diskutere dette mer etter dette innslaget

fra 4.00 minutter
Prottishake før trening funker bra om man har riktig protein. Whey protein (raskt opptakelig protein) er bra rett etter trening og til frokost for og raskest mulig komme seg ut av katabolsk fase som betyr nedbrytning av muskler noe som skjer mens du trener og etter man har sovet, dere kan tenke dere og være 8 timer uten mat når man sover det bryter en del muskler ned så derfor er det bra og få i seg proteiner og carbo som er raskt opptakelig så man raskest mulig kommer seg ut av den katabolske fasen. Casein protein derimot som er ett protein som skilles ut i kroppen sakte men sikkert er da best og ta 1 time før trening for og stoppe litt av den katabolske fasen under trening pluss man får mere trykk mens man trener pluss en shake før leggetid. =)
Har prøvd ZMA, men funket ikke så bra på meg.

Men jeg har noen sinnsyke drømmer/mareritt på Buspar, som jeg alltid husker dagen etter.
Sitat av Cannaman Vis innlegg
Restitusjonen begynner med en gang, derfor er det viktig å ha det der og da.
Vis hele sitatet...
Når du trener, bryter du ned muskelvev. Muskelvev består av proteiner. Det betyr at du rett etter en treningsøkt allerede har relativt høye proteinverdier sirkulerende i kroppen. Derfor kan restitusjonen starte umiddelbart. Det er allikevel viktig å fylle på ekstra, da målet jo er å overkompensere for å oppnå muskelvekst. I tillegg vil noe av det nedbrutte muskelvevet brukes til energi og andre ting, så det er derfor viktig å innta proteiner ETTER trening.

Å spise rett før trening har også en uheldig effekt, både på treningen og fordøyelsen. Det autonome nervesystemet deles inn i det sypatiske og det parasympatiske nervesystemet. Det sympatiske nervesystemet er forbundet med våkenhet, bevissthet, fysisk aktivitet etc., mens det parasympatiske er forbundet med søvn, hvile etc.

Når du har spist, vil aktiviteten i det parasympatiske nervesysteme dominere, og mye av kroppens blod vil gå til de indre organene for optimal fordøyelse og transport av næringsstoffer ut i kroppen.

Når du er fysisk aktiv, som ved trening, vil det sympatiske nervesystemet aktiveres i større grad, og kroppen vil fordele mer blod til ekstremitetene. Ved å spise rett før trening vil du få en "konflikt" mellom fordøyelsen og musklene. Du vil få mindre blod til musklene enn du ellers ville fått, og du yter dårligere. Samtidig vil du kompromitere fordøyelsen, ettersom du ikke får maksimal tilstrømmning med blod til de indre organene heller.
Sitat av Cannaman Vis innlegg
Så det er feil,ta å sjekk hva de som lever for dette har å anbefale,dette står også på proteinkassa
Vis hele sitatet...
Det er nesten like mye myter og feilinfo om kosthold i treningsmiljøer, som det er om rusmidler i rusmiljøer. Det som står på produktenes innpakkning er ofte feil.
Sitat av Cannaman Vis innlegg
trenger ikke diskutere dette mer etter dette innslaget
Vis hele sitatet...
Hehe, det er ikke sånn det fungerer på et diskusjonsforum, kompis
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Når du trener, bryter du ned muskelvev. Muskelvev består av proteiner. Det betyr at du rett etter en treningsøkt allerede har relativt høye proteinverdier sirkulerende i kroppen. Derfor kan restitusjonen starte umiddelbart. Det er allikevel viktig å fylle på ekstra, da målet jo er å overkompensere for å oppnå muskelvekst. I tillegg vil noe av det nedbrutte muskelvevet brukes til energi og andre ting, så det er derfor viktig å innta proteiner ETTER trening.

Å spise rett før trening har også en uheldig effekt, både på treningen og fordøyelsen.
Vis hele sitatet...
jau du er inne på noe her,spiser aldri før jeg trener..uheldig å oppta blodet rundt masse mat i magen når du skal trene..

men litt pulver blir annerledes,ikke spis før du trener men ta gjerne litt tilskudd
Sitat av Cannaman Vis innlegg
jau du er inne på noe her,spiser aldri før jeg trener..uheldig å oppta blodet rundt masse mat i magen når du skal trene..

men litt pulver blir annerledes,ikke spis før du trener men ta gjerne litt tilskudd
Vis hele sitatet...
Pulver er også "mat" og må fordøyes. Spis før trening, men ikke rett før. Måltidet du inntar bør inneholde gode energikilder, som karbohydrater og fett, ikke masse protein, da dette er en dårlig energikilde.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Pulver er også "mat" og må fordøyes. Spis før trening, men ikke rett før. Måltidet du inntar bør inneholde gode energikilder, som karbohydrater og fett, ikke masse protein, da dette er en dårlig energikilde.
Vis hele sitatet...
joda,men det er ikke så mye blod som må til i motsettning til ett stort "mat"måltid..

Protein pulver før og etter,pluss bananer rett etter
Sitat av Cannaman Vis innlegg
joda,men det er ikke så mye blod som må til i motsettning til ett stort "mat"måltid..
Vis hele sitatet...
Nei, ikke like mye, men fortsatt noe, fortsatt ikke optimalt, hverken med tanke på nedbrytning og opptak av tillskuddet eller yteevne under treningen. Hvorfor kompromitere disse viktige faktorene når det ikke er nødvendig?
Sitat av Cannaman Vis innlegg
Protein pulver før og etter,pluss bananer rett etter
Vis hele sitatet...
Jeg savner fortsatt ett eneste godt argument på hvorfor dette skulle være gunstig. Å sitere kroppsbyggere uten å selv kunne forklare hvorfor eller hvordan, er et ganske slapt bidrag til en debatt...
▼ ... over et år senere ... ▼
er det bevist at zma øker testosteronet? noen som HAR merket noe til dette? ved at feks fått mer skjegg?
Det ikke akkurat steroider men det funker.

her

Max
Noen nevnte at de fikk massive kviseutbrudd av ZMA. Er dette noe mange opplever? Hadde vært interessant å gå på stoffet en stund, men ikke om ansiktet mitt ser ut som et minefelt som følge av det
Sitat av slaekke Vis innlegg
er det bevist at zma øker testosteronet? noen som HAR merket noe til dette? ved at feks fått mer skjegg?
Vis hele sitatet...
Det kan ha en positiv effekt på egenproduksjonen av testosteron, men ikke i noen betydelig grad med store androgene effekter som dette med økt skjeggvekst osv.

Les mer om zink og zma her:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=262

http://www.helsegevinst.no/artikkel/...som+virker%3F/


Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Noen nevnte at de fikk massive kviseutbrudd av ZMA. Er dette noe mange opplever? Hadde vært interessant å gå på stoffet en stund, men ikke om ansiktet mitt ser ut som et minefelt som følge av det
Vis hele sitatet...
Dette fenomenet har jeg aldri sett eller hørt om før, men skal ikke si at det ikke kan forekomme av den grunn da enkelte kan være mer eksponert for kviseutbrudd til og med ved små hormonforandringer.
Ah, okei, takk for hjelpen Så lenge det ikke er generelt kvisefremkallende er det jo greit
Noen som vet om kosttillskudd som er utgått på dato er mindre smart å ha i seg?
har noe stående fra mine treningsdager. bl.a en full boks ZMA. gikk ut i 2011.
Sitat av feltpræst Vis innlegg
Noen som vet om kosttillskudd som er utgått på dato er mindre smart å ha i seg?
har noe stående fra mine treningsdager. bl.a en full boks ZMA. gikk ut i 2011.
Vis hele sitatet...
Det er etter all sansynlighet ikke noe problem, men det er ikke sikkert du får maksimalt utbytte av det.
Jeg fikk bedre søvn (myyyee drømming) de første dagene, men jeg merker ikke noe nå lenger.