Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1262
Hallo! Jeg lurer på om noen av dere vet om romaner som tar for seg seiling i stor grad? Gjerne om pirater og karibien også!


Nettop lest Pirate Latitudes og elsket den!
VEit ikke om noen romaner..
Men veit om Pirates of Caribbean filmene

Evt. skjekk innom din lokale bokforhandler
Trådstarter
Skal sjekke innom både bokhandel og bibliotek, men jeg håper det er noen her som har noen bøker å anbefale..
Husker jeg leste "Skatten på sjørøverøya" for mange år siden. Jeg vet jeg likte den veldig godt, men kan ikke gjengi noe plot eller noe slikt. Den er bare befestet som et bra men uklart minne i den litterære bokboksen i hjernen min.

Boka er skrevet av Robert Louis Stevenson på slutten av det 19. århundret eller noe. Originaltittel er vel "Treasure Island". Anbefales.
Patrick O'Brians Aubrey–Maturin-serie er internasjonalt anerkjent som noe av det beste innen skildringer fra seilskutetiden.
  1. Master and Commander (1970)
  2. Post Captain (1972)
  3. HMS Surprise (1973)
  4. The Mauritius Command (1977)
  5. Desolation Island (1978)
  6. The Fortune of War (1979)
  7. The Surgeon's Mate (1980)
  8. The Ionian Mission (1981)
  9. Treason's Harbour (1983)
  10. The Far Side of the World (1984)
  11. The Reverse of the Medal (1986)
  12. The Letter of Marque (1988)
  13. The Thirteen Gun Salute (1989)
  14. The Nutmeg of Consolation (1991)
  15. Clarissa Oakes (1992) - (The Truelove in the USA)
  16. The Wine-Dark Sea (1993)
  17. The Commodore (1995)
  18. The Yellow Admiral (1996)
  19. The Hundred Days (1998)
  20. Blue at the Mizzen (1999)
  21. The Final Unfinished Voyage of Jack Aubrey (2004) - (21 in the USA)
Sist endret av Petter Pan; 18. oktober 2010 kl. 02:15.
Trådstarter
Wooooow! Lang fin liste! Jeg så filmen Master and Commander for et par dager siden, men jeg vet at jeg definitivt skal lese boken også!! Tusen takk til alle sammen!
Haiene av Jens Bjørneboe.
Tar ikke konkret for seg seiling, men heller livet ombord på skipet under en lang seilas. Bjørneboe skildrer knivskarpt samfunnet sett i form av et mannskap på en båt. Kjempegod bok!
Gullkjølen av Desmond Bagley er meget spennende...
Eller bare fyr på deg smocken, buksen, skoene og vesten og kom deg ut på sjøen!
Trådstarter
Kult! Skriver de bøkene på listen også. Det kommer jo til å ta flere år å få lest alt dette!

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Eller bare fyr på deg smocken, buksen, skoene og vesten og kom deg ut på sjøen!
Vis hele sitatet...

Ja, gjerne det! Men jeg jobber heller igjennom vinteren, så seiler jeg av gårde når snøen begynner å smelte igjen!
Håkon Håkonsen av Oluf Vilhelm Falck-Ytter
Bøkene til Jarle Andehøy (fra Berserk) likte i alle fall jeg veldig godt..
Sitat av McRad Vis innlegg
Wooooow! Lang fin liste! Jeg så filmen Master and Commander for et par dager siden, men jeg vet at jeg definitivt skal lese boken også!! Tusen takk til alle sammen!
Vis hele sitatet...
Jeg mener at ihvertfall seks av bøkene skal være oversatt til norsk, hvis det har noe å si for deg. Bøkene kan være litt tunge i begynnelsen da de har mye marin terminologi, men hvis du først kommer over den barrièren er de definitivt verdt det.

Sitat av Wikipedia
The 20-novel series is known for its well-researched and highly detailed portrayal of early 19th century life, as well as its authentic and evocative language.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Petter Pan; 22. oktober 2010 kl. 11:51.