Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6924
Jeg driver å fisker iblant fra båt med dorg.

Pleier å få torsk for det meste.

Også lurer jeg på en ting.

Jeg har en rekke luftvåpen. Både geværer og pistoler av både fjær og gass.

Jeg har tenkt på å muligens benytte gassrevolveren for avliving av torsk til uka når jeg skal ut på fisketur. En .177 kaliber (4,5mm) blypottepistol. Legge fisken på en planke og fyre av et skudd gjennom hjernen. Dette vil da være garantert momentant avliving.

Den har jo ganske mye kraft i og med at jeg målte den til 138m\s i kronografen min.

Den tredde en kule tvers gjennom en hermetikkboks med innhold. Så jeg regner med at den klarer å penetrere et torskehode.

Er det noen som har erfaring ved bruk av luftvåpen til avliving av fisk?
Eller det lovmessige aspektet ved det?

Det må være mye mer humant enn å slå den ihjel eller skjære opp strupen på den.
Sist endret av Banos; 24. juli 2010 kl. 03:08.
Det er ingen lovmessige aspekter, det er moralske aspekter.
Trådstarter
17 5
Hvordan?

Når en kule går tvers gjennom hjernen på den så merker den ingen smerte.
Og jeg mener det er mye mer humant.. og dermed moralsk forsvarlig.

Men jeg spør om andre har noen erfaring ved bruk av denne avlivingsmetoden.
Er dette et seriøst innlegg?
Hvorfor ikke bare kutte strupen og brekke nakken?
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Det er en torsk for helvete, drep den sånn som alle andre.
Enkleste er vell bare et hardt slag mot hode.
Tviler sterkt på at den dør av et luft pistol skudd. Kan jo prøve, men sjangsen for at du senker båten din er stor
Har avlivet utallige ørret med gassdreven luftpistol, og de dør momentant om du treffer hjernen(som ikke er i største laget.)
Dette started med et par kalde på fisketur og viste seg å være en kjapp og relativt clean måte å gjøre det på.

Jeg har ikke målt fiskens smerter på noen som helst måte, med mtp. at den sluttet og sprelle og ble livløs med en gang regner jeg med at det ikke er noe større smerte enn ved å knekke nakken, eller et kjapt kakk på hodet.

Det skal også sies at jeg egentlig gir faen, da fisk er fisk, og ikke noe jeg ser på som noe man må være så human som mulig med når det kommer til avlivning.
Trådstarter
17 5
Båten er det ingen fare med. Det er en Pioner Maxi med to lag 10mm plast.

Så kraftig er ikke luftvåpenet.

Og, ja. Det er et seriøst innlegg.
Når det gjelder lovligheten av det hele, så er det vel ikke lov til å skyte med luftgevær på et offentlig sted? Det stedet du fisker går vel som et offentlig sted? Og det er mulig du får et forklaringproblem hvis onkel stopper deg ute på sjøen med ren luftpistol/rifle/gevær?
Risørgutt jo, er ikke så ofte man ser her inne. Skal holde ett øye utover sjøen etter en gærning som prøver å skyte en torsk
Sitat av The-kid Vis innlegg
Og det er mulig du får et forklaringproblem hvis onkel stopper deg ute på sjøen med ren luftpistol/rifle/gevær?
Vis hele sitatet...
Da hiver du den i vannet?
Trådstarter
17 5
Våpenloven sier at du kan skyte med kruttladet våpen på din egen eiendom eller med tillatelse fra grunneier. Skal du for eksempel teste den nye hagla di på et jorde mot leirduer så skal du spørre bonden om lov.

Luftvåpen kommer dermed ikke inn under denne loven. Og du kan da skyte med luftgevær hvor det måtte passe. Innenfor fornuftens grenser. Du skyter ikke med luftgevær på Karl Johan for å si det slik. Eller med kruttladet våpen på egen tomt midt i et boligfelt for den sakens skyld.

Vi har fått onkel på besøk flere ganger når vi har vært og skutt nedenfor boligfeltet her, men de snur som regel når de finner ut at vi skyter med luft. Mens noen har blitt og slått av en hyggelig våpenprat.

Så det samme gjelder nok på sjøen. Det eneste jeg var usikker på var bare om det å bruke det som avlivningsredskap på fisk var ulovlig i for eksempel viltloven. Og effektiviteten av dette, som jeg tror er overlegen mange andre metoder.
For å få best smak på torsken bør du kutte hovedpulsåren. Du må altså "bløgge" fisken slik at det den blør så mye som mulig før den dør. Trust me, I'm from lofoten xD

Du skyter for pokker ikke en fisk, hallo..
Jeg pleier å avlive torsk, kveite og ymse fjellørretter med potetkanon. Da slipper man å lage potetmos ved sidenav.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
For å få best smak på torsken bør du kutte hovedpulsåren. Du må altså "bløgge" fisken slik at det den blør så mye som mulig før den dør. Trust me, I'm from lofoten xD
Vis hele sitatet...
Fisken kan bløgges selv om den har blitt drept med et kraftig slag mot hodet. Hjertet vil fortsette og slå, og vil følgelig pumpe ut blodet. Jeg gjør dette stadig vekk, og det fungerer helt utmerket. Å skjære i fisken mens den lever er definitivt unødvendig dyreplageri, og burde gå under dyrevelferdsloven.

Det vil nok fungere med luftpistol så lenge kula går gjennom hjernen, men det er jo rimelig lett å bomme. Et kraftig kakk mot hodet er nok både den enkleste, mest effektive og mest humane måten å ta livet av en fisk på.
Sist endret av Provo; 24. juli 2010 kl. 07:27.
ville gått for den gode gammeldagse måten, ta et godt tak om torsken, vend den opp ned, slå skallen til en kant.
eller, kutte halsen og knekke hode over på ryggen dens. har ikke noe å si hvordan du dreper den egentlig, men med tanke på at det er ikke unormalt å spise hode på torsken, ville jeg ikke skutt et hull gjennom hode på torsken.
skitt fiske
Hm, tror ikkje akkurat at det er så nøye hvordan man avliver torsken, har mye erfaring fra den tiden jeg var liten og var med far min på sjøen. Når torsken kom over kanten så var det bare å ta kleppen å slå ett hardt slag i hode på den for så å kaste den i karrett, og ett hardt slag i hode med kleppen drepte dem momentant. Men så har far min vært fisker å da er det vel snakk om effektivitet.

Men jeg har erfaring med å drepe fisk og måker med 4.5mm cal. Det er kanskje ikkje så humant å drepe måker med 4.5mm, men når man var 13-14 år. Så tenkte man ikkje så mye på det. Våpenet det er snakk om var en Walther P99 co2, og den skaut tvers igjennom 4-5Kg torsk som man plukket opp fra kaikanten.
Hvis man setter kroken i kjeften på oss, en hund, katt,ku, okse eller hvilket som helst dyr, for så å dra i snøret; alle ville fulgt etter, MEN gjør dette med en fisk og den drar motsatt vei.

Logisk sett føler da fisken ikke "smerte", men takler ikke å miste kontrollen.
Sist endret av Cyberblack; 24. juli 2010 kl. 10:55.
kjedelig streiting
Beste er vel egentlig bare å knekke nakken/ryggraden på den. Da dør den jo ganske momentant. Det jeg pleier å gjøre på større torsker er bare å kjøre kniven gjennom toppen på huet. Da dauer dem ganske så momentant.

Har ikke peiling på hvor og hvor stor hjernen til en Torsk er, men skyter du ovenifra gjennom huet så vil du sikkert ta ryggraden på den å.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Hvis man setter kroken i kjeften på oss, en hund, katt,ku, okse eller hvilket som helst dyr, for så å dra i snøret; alle ville fulgt etter, MEN gjør dette med en fisk og den drar motsatt vei.
Vis hele sitatet...
Det kan du ikke si for sikkert. De fleste dyr, og mennesker, gjør motstand når de frykter for livet, selv om motstanden innebærer smerte. Det er et grunnleggende overlevelsesinnstinkt. Det er dessuten soleklart bevist at fisk reagerer på smertestimuli på samme måte som andre dyr. Argumentet ditt er dermed ikke i nærheten av holdbart.

Derimot er det tvil rundt hvorvidt fisker har bevissthet, noe som er en betingelse for selve opplevelsen, eller "følingen", av smerte. En del mener at hjernebark (neocortex) er nødvendig for bevissthet, og fisker har ikke hjernebark. Andre mener at forskjellige hjernesentre kan ha forskjellig funksjon hos de forskjellige virveldyr, og at man derfor på ingen måte kan utelukke at dyr uten hjernebark føler smerte. Andre igjen mener at hjernebarken kun modifiserer smertefølelsen, men at smertefølelsen ikke avhenger av hjernebarken.

Alt i alt kan man ikke si noe for sikkert, og det bør derfor herske liten tvil om at vi ikke bør påføre et dyr mer potensiell smerte enn absolutt nødvendig. Og i denne sammenheng vil ikke et kakk i hodet på fisken påvirke hvor godt den bløgges, og det er derfor fryktelig unødvendig å skjære i en levende fisk.

Ettersom du er fra lofoten og tydeligvis fisker en del, så vet du sikkert at en ubløgget fisk ofte vil få lett synlige blodlevringer i kjøttet, og at bløggingen er for å forhindre dette. Neste gang synes jeg derfor du skal kakke fisken i hodet først, og deretter bløgge den, så ser du at det fungerer like bra. Jeg gjør som sagt dette hver gang, og har aldri problemer med blod i kjøttet.
Et solid kakk i hode med kleppen burde gjøre susen. Man skjærer jo stupen for at den skal blø ut så ikke kjøttet blir ødelagt
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hva med å bare rive ut gjellene? Er på ingen måte en erfaren sjømann. Husker bare å se det bli gjort da jeg var liten.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Hva med å bare rive ut gjellene?
Vis hele sitatet...
Kan vel sammenliknes med å rive ut halsen og lungene på en ku og vente på at den dør av blodtap. Både det, og bløgging mens fisken er bevist, bryter med dyrevelferdsloven § 3, § 12 og § 20. Fiskeslakteriene er også underlagt forskrifter som nekter de å bløgge fisken før den har tapt bevisstheten.

Et kakk i hodet er alt som skal til, så jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal bruke andre mindre humane, og ofte mer tungvinte, løsninger for å avlive fisk.
dyrevelferdsloven...? det er fisk det er snakk om... ikke noe med personlighet og sjel...

bløgg fisken så snart den er kommet opp i båten så slipper du at kjøttet blir ødelagt som mo3 sier. Å kakke den i hodet er bare unødvendig.
Sitat av Bayne666 Vis innlegg
dyrevelferdsloven...? det er fisk det er snakk om... ikke noe med personlighet og sjel...
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo sitere fra Dyrevelferdsloven § 2:
§ 2. Virkeområde
Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bayne666
bløgg fisken så snart den er kommet opp i båten så slipper du at kjøttet blir ødelagt som mo3 sier. Å kakke den i hodet er bare unødvendig.
Vis hele sitatet...
Skumlest litt for fort? Jeg har akkurat forklart at bløggingen går like fint selv om den er kakket i hodet først. Kakkingen medfører bevissthetstap og eventuell påfølgende død, og det er denne prosedyren de følger på profesjonelle fiskeslakterier, selv om kakkingen kan erstattes med andre former for bedøvelse av hensyn til at kakkingen kan være unøyaktig i stor produksjonsskala.

Selv om fisk ikke skriker, så utelukker ikke det at de føler smerte, og det er derfor totalt unødvendig å risikere lidelsen som bløgging ved bevissthet medfører.
hva som står i en lov og hva som er reelt er to forskjellige ting.. fisk er følelsesløse skapninger, det er noe alle vet og forstår. de som ikke gjør det er enten sinnslidende eller trassige og kverulanter.

og OM det er sånn at fisk føler smerte; so what, big deal... det er FISK!
Sitat av Bayne666 Vis innlegg
hva som står i en lov og hva som er reelt er to forskjellige ting.. fisk er følelsesløse skapninger, det er noe alle vet og forstår. de som ikke gjør det er enten sinnslidende eller trassige og kverulanter.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tull.. Jeg påpeker at det bryter med loven, og ditt motargument er hva? At det ikke er etisk feil å påføre et dyr unødvendig lidelse?

Du påstår at fisk er følelsesløse skapninger, men hva slags bakgrunn har du til å påstå det? Hvilken forskning støtter du deg på? Og hvordan kan du være så skråsikker på det at det er noe å ta sjansen på? Saken er vel gjerne at du ikke har den minste peiling på hva du snakker om, men vil bidra med dine meninger som ikke er basert på noe som helst annet enn hva du har lyst til at skal være riktig.

Sitat av Bayne666
og OM det er sånn at fisk føler smerte; so what, big deal... det er FISK!
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Er det greit med dyreplageri hvis det er snakk om fisk? Hva er det med en fisk som gjør at det er greit å pine den? Hva er det som gjør at det er mer greit å pine en fisk enn en katt? Argumentet inneholder jo ingenting, og er fullstendig verdiløst. En slags pervertert versjon av et argumentum ad hominem. Argumentum ad piscis, kanskje.
Hvorfor har så mange her problemer med å skyte fisk? Er det så vanskelig å se at det er minst like humant som alle andre avlivningsmetoder?
Uansett, hvem faen bryr seg, det er en fisk, det dør sikkert en million fisker hver dag på bisarre måter...Hvis du vil skyte fisken din, go for it
Rovdyr bryr seg temmelig lite om byttet deres føler smerte før den blir til et måltid. Hvorfor skal vi gjøre det annerledes?
Sitat av McRad Vis innlegg
Rovdyr bryr seg temmelig lite om byttet deres føler smerte før den blir til et måltid. Hvorfor skal vi gjøre det annerledes?
Vis hele sitatet...

Rovdyr stjeler fra hverandre, hvorfor skal ikke vi gjøre det? Rovdyr har sex po offentlig sted, hvorfor skal ikke vi gjøre det? Rovdyr slåss mot hverandre uprovosert uten at det får sanksjoner fra et rettssystem, hvorfor skal ikke vi gjøre det?

Velkommen til samfunnet, huleboer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bayne666 Vis innlegg
hva som står i en lov og hva som er reelt er to forskjellige ting.. fisk er følelsesløse skapninger, det er noe alle vet og forstår. de som ikke gjør det er enten sinnslidende eller trassige og kverulanter.

og OM det er sånn at fisk føler smerte; so what, big deal... det er FISK!
Vis hele sitatet...
Forumtroll føler ikke smerte. Skal jeg "bløgge" deg?

Uansett er ikke et kakk i toppen så forferdelig mye å forlange, det tar et sekund eller deromkring med mindre du har alvorlige fysiske problemer. Men da bør du ikke fiske.
Sitat av UncleSam
Uansett, hvem faen bryr seg, det er en fisk, det dør sikkert en million fisker hver dag på bisarre måter...Hvis du vil skyte fisken din, go for it
Vis hele sitatet...
Det dør sikkert en million folk hver dag på bisarre måter også, så da kan vi vel gjøre hva vi vil med deg og, da? Jeg sier ikke at å skyte en fisk nødvendigvis er dyreplageri, ettersom den sannsynligvis dør umiddelbart hvis du treffer riktig, men argumentet ditt om at man ikke trenger å bry seg fordi mange fisker dør på bisarre måter, er svært lite gjennomtenkt.

Sitat av McRad Vis innlegg
Rovdyr bryr seg temmelig lite om byttet deres føler smerte før den blir til et måltid. Hvorfor skal vi gjøre det annerledes?
Vis hele sitatet...
En klassisk tankefeil, og ugyldig argument. Vi vet hva vi gjør galt, og hva våre handlinger medfører, og har dermed moralske forpliktelser til å unngå det. Det gjør og har ikke andre rovdyr. Se "moral agency".
Jeg jobbet på fiskebruk som barn og drev med å kutte torsketunger. Observerte hvordan de avlivet fisk og det var snakk om å bli fort ferdig, ikke om å være snill og human med søøøte lille fiskeliskene.

Hvis en fisker setter ut garn kan det ta ganske lang tid før det blir hentet og i mellomtiden kan fisk ha ødelagt seg skikkelig i nylongarnet og fått stykke sår og merker. Noen er allerede døde når garnene blir hentet opp.

Det er torsk, ikke hval som faktisk er pattedyr med mye nerver.
Slag i hode, kutt med gjellene, vask i sjøen for blod, så start og renske den for magesekk og slikt. Det er en fisk for godsake, kje ein liten katt som skal bli tatt vare på. Do it the old way! Og luftgæver? hvem drar det med seg på fiske? Ein kniv er alt du trenger! Fiska siden eg var 3 år, og er det letteste, begynne og skyte den og slik, what's the point? trur ikkje du blir saksøkt om du gjer det ut på havet med ein kniv og tar den mens den lever.

Hva blir det neste? Begravelse?
Sitat av Bayne666 Vis innlegg
hva som står i en lov og hva som er reelt er to forskjellige ting.. fisk er følelsesløse skapninger, det er noe alle vet og forstår. de som ikke gjør det er enten sinnslidende eller trassige og kverulanter.

og OM det er sånn at fisk føler smerte; so what, big deal... det er FISK!
Vis hele sitatet...
Kan jeg vennligst få adressen til din boplass slik at jeg kan komme til deg og enten skyte deg i hodet med en pistol, rive ut lungene dine eller kutte over strupen din? Fisk er like mye "verdt" som oss mennesker og andre liv, og har lik stor rett til å få en skikkelig avliving slik som andre dyr. Jeg er ingen dyreverner, og jeg spiser fisk og andre dyr. Men det må da gå an å vise litt hensyn til andre skapninger enn deg selv.
Sist endret av SemiColon; 24. juli 2010 kl. 16:37.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Jeg jobbet på fiskebruk som barn og drev med å kutte torsketunger. Observerte hvordan de avlivet fisk og det var snakk om å bli fort ferdig, ikke om å være snill og human med søøøte lille fiskeliskene.
Vis hele sitatet...
Ja, og før kastrerte de griser uten bedøvelse og sa at de skrek kun på instinkt. Det er det blitt en slutt på via lovforbud, akkurat som fiskeslakt nå skal foregå under visse betingelser, som for eksempel at fisken ikke skal lide. Dette er regulert gjennom Dyrevelferdsloven (tidligere Dyrevernloven) og Fiskeslakteriforskriften (som dessverre ikke ligger på lovdata, men du kan se de relevante deler i kontekst her (pdf)). Disse endringene skyldes et større fokus på dyrevelferd og forskning på dyr og smertefølelse. Argumentasjonen din inneholder forresten tre klassiske tankefeil: Appell til tradisjon, "Historian's fallacy" og appell til latterliggjøring. Ikke dårlig det, på to setninger.

Sitat av Cyberblack
Hvis en fisker setter ut garn kan det ta ganske lang tid før det blir hentet og i mellomtiden kan fisk ha ødelagt seg skikkelig i nylongarnet og fått stykke sår og merker. Noen er allerede døde når garnene blir hentet opp.
Vis hele sitatet...
Dette er laber argumentasjon, du. På hvilken måte kan muligheten for lidelse i forbindelse med garnfiske forsvare å påføre unødvendig lidelse i forbindelse med slakting?

Sitat av Cyberblack
Det er torsk, ikke hval som faktisk er pattedyr med mye nerver.
Vis hele sitatet...
Kan du henvise til dokumentasjon som bekrefter at torsker har proporsjonalt færre nerver, og at det dermed medfører at de ikke føler smerte?

Sitat av Trondvn
trur ikkje du blir saksøkt om du gjer det ut på havet med ein kniv og tar den mens den lever. (...) Hva blir det neste? Begravelse?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke får juridiske konsekvenser, så er det etisk akseptabelt? Så hvis jeg ikke blir tatt når jeg raner naboen så er det ikke en umoralsk handling? Og til det siste: Stråmann, appell til latterliggjøring.

Sitat av Itsnotover
Hva blir neste ? Hvordan steke hamburger mest humant ?
Vis hele sitatet...
Appell til latterliggjøring.

Kan ikke si jeg blir spesielt imponert av argumentasjonen her. Hvis det er så enkelt å forsvare bløgging av levende og bevisst fisk, så burde det vel være lett å argumentere for uten å kun gi en oppramsing av eksempler på de aller mest vanlige tankefeilene?
Bløgg fisken, og la blodet rende ut, også sløy den, og kast den i laste rommet med is, og etter 60 sånn fisker på 1 - 4 Kilo, så har du noen tussen kr, og lever det på fritidsfiske kvote som du kan fiske opptil 20 K på
Sitat av Provo Vis innlegg
*mye fornufting*
Vis hele sitatet...
Topp innlegg, KP gitt!

Fisker med ujevne mellomrom. Enten med slekta oppe i Troms og Finnmark eller med kompiser her i regionen.

Ser helt klart tanken bak ved å skyte fisken i hodet for å avlive denne. Problemet er bare at fisken har rimelig liten hjerne du må treffe for å avlive med ett skudd. Om du vil dra med deg minst mulig utstyr, som de fleste vil, og i tillegg være så human mot fisken som mulig, som de fleste også vil, så anbefaler jeg å ta med en god finnkniv og en planke.

Sleng fisken på planken med buken ned. Gi den en god kakk i bakhodet med baksiden av kniven, snu fisken og hogg hodet av den. På den måten går det ganske kjapt om man har dårlig tid. Man får avlivet fisken med minimalt med smerte, blødd den ut, og kastet hodet i en egen bøtte slik at man kan fjerne tunge osv for steking samme kveld.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Når jeg skal avlive fisk, så tar jeg å plasserer tommel og pekefinger inn i hjellene, røsker over strupen, og knekker nakken, dette gjør jeg på 1-2 sekunder, så tror ikke fisken rekker å lide noe særlig :P
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Så det er slik man avliver torsk? Jeg har alltid tatt i alt jeg har maktet med den ene åra mens den bare ligger der og spreller.. Kan du tro det ser festlig ut på langt hold ;D
Hørt sånn tull. Slå i hjel fisken som alle andre gjør. Har du en kjepp, så dør fisken ganske raskt når du slår den i hodet!
Er du dum eller?
Du tar fisken under haken, så tar du en kniv og kutter strupen. Slik dreper du en fisk(bløgger den)
Om du bryr deg såpass mye om fisken, at du vil avlive den på en "human" måte, så må du virkelig ikke ta den opp av vannet før du avliver den.

Fisker overlever ikke lenge i friluft, så for all del ikke ta den opp av vannet før den er HELT død!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du bryr deg såpass mye om fisken, at du vil avlive den på en "human" måte, så må du virkelig ikke ta den opp av vannet før du avliver den.

Fisker overlever ikke lenge i friluft, så for all del ikke ta den opp av vannet før den er HELT død!
Vis hele sitatet...
Jo de lever lenge i friluft, trust me. Glemte kniv når jeg var ute å fisket en gang, og alle fiskene levde jo når jeg kom til land igjen. Og det var en 30 minutt senere
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Jo de lever lenge i friluft, trust me. Glemte kniv når jeg var ute å fisket en gang, og alle fiskene levde jo når jeg kom til land igjen. Og det var en 30 minutt senere
Vis hele sitatet...
De levde nok ikke, men de hadde krampetrekninger. De varer utrolig lenge hvis fisken ikke blir kakket eller avlivet på annen måte.
Dette har kanskje bare jeg opplevd siden jeg ikke er særlig "pro" innen fisking, men ofte når jeg skal kakke fisken så dauer den ikke. Jævlene har temmelig tjukt med bein rundt hodet, vil tro at sjansen for å bomme med gæver er mindre enn å faile med kakkingen av fisken. But thats just me
Sitat av Leiha Vis innlegg
De levde nok ikke, men de hadde krampetrekninger. De varer utrolig lenge hvis fisken ikke blir kakket eller avlivet på annen måte.
Vis hele sitatet...
Vell, krampene kan fint holde på, selv på fisker uten hode. Så at man må avlive de for å få bort krampene, er langt ifra sannheten.
Tho, man slipper som oftest unna krampen =)
Sitat av frodo94
Du tar fisken under haken, så tar du en kniv og kutter strupen. Slik dreper du en fisk(bløgger den)
Vis hele sitatet...
Feil — slik kan du drepe en fisk. Du kan også drepe andre dyr slik, kalt halal-slakting når det gjøres på enkelte dyr, men dette er altså forbudt uten at bevissthetstap er påført i forkant. Og, som jeg har presisert tidligere, bløgging fungerer akkurat like bra, og på akkurat samme måte, selv om du kakker fisken først. Det er ikke mer tungvint, men vesentlig mer humant.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du bryr deg såpass mye om fisken, at du vil avlive den på en "human" måte, så må du virkelig ikke ta den opp av vannet før du avliver den.

Fisker overlever ikke lenge i friluft, så for all del ikke ta den opp av vannet før den er HELT død!
Vis hele sitatet...
Nok en tankefeil, og altså ikke noe gyldig argument. Se "perfect solution fallacy". Det siste er også på nippet til å være en appell til latterliggjøring. Du bør nok prøve litt hardere hvis du faktisk ønsker å bidra med noe i diskusjonen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vell, krampene kan fint holde på, selv på fisker uten hode. Så at man må avlive de for å få bort krampene, er langt ifra sannheten.
Tho, man slipper som oftest unna krampen =)
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet på lakseslakteri, hvis en fisk ble sløyd uten å være bløgget først kunne den sprelle ut av esken like før lokket ble lagt på, da hadde den vært innom en rsw tank i en halvtime først, pluss sortering av vekt og kvalitet. De som ble bløgget skjedde det aldri med.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Bare legg igjen fiskestanga hjemme hvis du har med gevær fiske jakt ! Jokes aside, gjør som alle andre anbefaler, kakk dem i huet!