Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 15943
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvordan kan du se på videoklippene at de ikke vet hva som foregår på gaza, og bare syns det er gøy med opprør? Fortell, jeg er nysgjerrig.

Men for all del, er helt hinsides idiotisk at det er noen idioter som absolutt MÅ lage bråk!
Vis hele sitatet...

Fordi at om de virkelig hadde brydd seg om fred hadde de gått fram med et godt eksempel - som de fleste faktisk gjør.
Jeg forstår raseriet blandt demonstrantene som går over streken, men det som skjer nå, undergraver de som forsøker å jobbe for opplysning om hva som skjer i Gaza, og har tatt fra meg all lyst til å delta i demonstrasjoner. Hvis de stein- og flaskekastene idiotene bare hadde visst i hvilken grad de ødelegger for sin egen sak ved å ture frem på denne måten ...
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Hvis de stein- og flaskekastene idiotene bare hadde visst i hvilken grad de ødelegger for sin egen sak ved å ture frem på denne måten ...
Vis hele sitatet...
Det verste er at de fleste sikkert vet det, men de gir faen..
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvordan kan du se på videoklippene at de ikke vet hva som foregår på gaza, og bare syns det er gøy med opprør? Fortell, jeg er nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Jeg har også fått litt intrykk av at noen bare gjør det på pur F. Overhørte noen utlendinger som gikk på Karl Johan, "Jeg skal snike meg bak kongehuset azz.. blir drit kult da..." " Jeg skal slå dem i trynet så de flyr flere meter ikkezant".
Virker ikke som at alle kommer for en fredelig demonstrasjon. Send dem tilbake hvor de kommer fra og la dem drepe hverandre.
Det er alltid noen som skal ødelegge. Alltid.
Men, forutenom det, så er jeg ikke så veldig enig i det stormen sier om at det ikke hjelper.
JEG tror at det å samle så store mengder som Europa har gjort, faktisk hjelper til å legge et press på
Israel.

Her som jeg bor, i ei lita bygd på vestlandet, så var vi en 300stk som gikk i tog.
Jeg gikk først og fremst for å kunne komme i kontakt med Palestinere og få høre hva de har å si om saken.
Og for å se om jeg kunne få høre sida til en Israeler. Noe jeg ikke fikk, siden det ikke var noen.

Uansett, hva folk mener og tror, så tror jeg det å være en så stor folkemasse som har vært, faktisk hjelper til å legge press på den det nå måtte være. Så, jeg stillte også opp, fordi jeg vil gjøre hva jeg kan for å få slutt på krigen.

At det er teit og at det ikke hjelper i det hele tatt, kan jeg ikke annet en å stille et spørsmålstegn til.
Jeg tar også sterk avstand fra voldelige demonstrasjoner.
Sitat av Fudge Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.Dåvidt meg bekjent ble det skrevet at de støttet torsdagens opptøyer. Men media har missforstått det dithen at blitz organisert sett vil bli med på fremtidige opptøyer. Uansett, sakset fra rnk igjen om dagens demostrasjon;
"Ble omringet

Demonstrantene ble omringet etter at politiet hadde tatt i bruk tåregass

Deretter ble det krevd at demonstrantene skulle forlate området umiddelbart."

Morsomt utsagn, eller hva? (Til dere som ikke ser idiotien i det, så er det vanskelig å forlate et område når du er omringet.)

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6427157
Vis hele sitatet...
Ganske komisk at når først Media støtter ens meninger, så blir a-vis til b-vis.

I tillegg møter Blitz i dag opp, selv etter at de har fått beskjed av demonstrasjonsarrangørene at de ikke er velkomne. Blitz er FOR opprør mot staten, og har alltid vært det. Norge skal tydeligvis bli anarkistisk, koste hva det koste vil. Jeg forstår ikke hvorfor man fornekter dette når Blitz selv sier det?

Uten videre blitz-relasjon vil jeg poste denne youtubevideoen;
Her kan du se en 70 åring bli slått ned, mens folk roper "dette er jihad". Snakk om at noen misforstår...
http://www.youtube.com/watch?v=-96Hp5yNu-Y
Spørsmål: Hvor ille blir det egentlig ved sånne demostrasjoner? tenker på å dra på en selv, men har ikke særlig lyst til å bli utsatt for vold, eller å bli skadet. Noen som har vært med på demostrasjon de siste dagene?

Jeg bor forresten i Oslo området..
Skeid:
Se på youtubevideoer, søk etter Oslo og sorter etter last added, da ser du hvordan det er... Men forlater du toget og drar hjem med en gang det stopper eller oppstår problemer skal det ikke være noe problem. Bla. fakkeltoget i forigårs, som desverre har fått litt lite oppmerksomhet.

Her er det en video til som viser hvor voldsomt det KAN bli...
http://www.aftenposten.no/webtv/?id=12598
Det blir sjeldent voldsomt. Om noen begynner å skyte raketter og kaste stein så er det bare å tusle hjem.
Med stein i hodet?
Så lenge du ikke er politi er sjangsene for å få stein i hodet ganske små. Det er lett å holde seg unna, og det er alltid en haug mennesker som ikke deltar i rabalderet så sålenge du holder deg med dem og oppfører deg så risikerer du verken stein eller batonger i hodet.

edit: Medmindre man blir utsatt for idioti sånn som Israel for fred demonstrasjonen ble, og det er veldig beklagelig.
Sist endret av DeMenT; 10. januar 2009 kl. 21:02.
Stormen: Jeg har ikke vært lenge på dette forumet, jeg har aldri postet før, og jeg vet ikke hvem du er og hva du vanlig vis står for, men du ber om eksempler på at demonstrasjoner ikke funker og argumenterer for at personlige brev til politikere er en bedre taktikk. Jeg har 2 veldig konkrete eksempler som viser at du ikke nødiogvis tar feil, men at du i noen tilfeller gjør det.

1: Da jeg gikk på barneskolen i Bergen ville noen smarte ( økonomiutdannede? ) politikere spare masse penger på å slå skolen min sammen med en annen berneskole. Dette ville hverken vi som gikk på skolen eller våre foreldre ha noe av fordi vi mente at vi hadde det aldeles utmerket som vi hadde det og at det ville oppstå ymse problemer ved å slå sammen skolene og legge ned den ene. Vi demonstrerte. Barn som voksne stod utenfor rådhuset i Bergen en ettermiddag og kveld og sørget for at politikerne rett og slett ikke kunne gå hjem uten å først ha hørt saken vår og så fysisk gått gjennom menneskemengden. Resultat: skolen ble ikke slått sammen og finnes idag.

2: Da jeg for noen år siden jobbet i Helse Bergen ville datidens helseminister, Sylvia Brustad, kutte ganske kraftig i helsesektoren og stillingen jeg hadde ble blant annet lagt ned sammen med en del andre. Jeg fant ut, som en del andre her helt korekt har påpekt, at hvis jeg skrev brev til en minister var de pliktig i å svare på det. Så jeg skrev brev og fortalte, om enn i noe sarkastiske ordlag, hvor glad jeg var for å miste jobben min, en jobb som strengt tatt var nødvendig å utføre helsevesenet. Resultat: Jeg fikk svar om at hun syntes det var trist at jeg mistet jobben og ønsket meg lykke til med å få en ny. Dags dato er status at avdelingen jeg jobbet ved er nedbemannet enda mer.

Jeg ser for meg at hvis store deler av de ansatte i helse Bergen hadde stilt seg opp et sted og ropt om mer penger til helsevesenet så ville det hatt en mye større gjennomslagskraft enn at de fikk lykke til med å finne seg nye jobber fra vår kjøre ven Sylvia..

Hva vold angår? Vold har jeg ikke mye til overs for og jeg støtter ikke voldsbruk! Men ha en ting i bakhodet; palistinere på Gaza anser sitt land som okupert. Det er lett for nordmenn å si at de kan bruke ikkevoldelige grep for å vise motstand, men jeg vil minne om at vi hadde en ganske sterk motstandsbevegelse i Norge da vi selv var okupert og den gikk ikke av veien for å ta livet av folk den heller, ikke en gang egne landsmenn.. .. Bare for å være veldig tidsriktig: Var Max Manus og deler av Kompani Linge terrorister eller rikshelter? (det spørsmålet blir litt OT i forhold til tråden, men dog)
Sist endret av Sykkelthor; 10. januar 2009 kl. 21:21. Grunn: Edit: tyrkleifer
Alle videoene jeg har sett på vg er på kveldstid. Hva med å legge tidspunktet litt tidligere på dagen og hvis det er mange deltagere som dekker til ansiktet sitt så er det vel en grunn til det.

Hvis det nå er så mange som tar avstand så hvorfor ikke droppe å delta hvis man vet at det er uønskede elementer som deltar? Det er jo kjipt at folk ødelegger for andre men hva om man da lar de kun ødelegge for en markering i steden for millioner i verdier? Tviler på at ett oppbud på 200 kunne forårsaket like mye skade med mindre de kunne gjemme seg bak alle de andre. Ytringsfriheten blir kanskje litt kneblet der og da men såvidt jeg har forstått må man søke for å holde demonstrasjoner.. Har det blitt søkt i disse tilfellene?
beklager for en litt OT post (ville ikke starte et helt nytt topic) men her kommer det.

nFF har et bredt spekter av brukere, og noen av disse må jo ha vært en av de 50-100stk ?? som pælmer stein på snuten å knuser vilkårlige butikkvinduer. hvis det finnes noen her, kan du være så snill å opplyse meg? hvorfor går det ut over en fredelig narvesensjappe, som tilfeldigvis var på veien?
Sist endret av raxor; 10. januar 2009 kl. 21:42.
Jeg tror nok at det generelt er en ganske fin blanding av to(tre) typer blant de "demonstrantene" som bruker vold og hærverk:

1) Folk som bryr seg og vet veldig godt hva som skjer, men hisser seg opp alt for lett, og lar seg rive med av andre (som sannsynligvis er av samme typen)
2) Folk som gir faan og syns det er morsomt å slåss/lage bråk, dette har jo tilogmed VG/DB rapportert om at de så

Ang. faren for å bli truffet av stein osv - på torsdag stod/satt jeg lenge mellom politiet (5-10m unna politiet for det meste) og "demonstrantene" og tok bilder, og ble ikke truffet av noe som helst, selv om det var noe fyrverkeri som gikk av fem meter eller så unna, og en og annen stein landa i nærheten. Det skumleste øyeblikket var egentlig når hele rekka av politimenn plutselig løp framover og holdt på å løpe meg ned, men det ble da et par ganske ålreite bilder:
http://opperud.com/bilder/IMG_1639.jpg
http://opperud.com/bilder/IMG_1640.jpg
Sitat av Sykkelthor Vis innlegg
Hva vold angår? Vold har jeg ikke mye til overs for og jeg støtter ikke voldsbruk! Men ha en ting i bakhodet; palistinere på Gaza anser sitt land som okupert. Det er lett for nordmenn å si at de kan bruke ikkevoldelige grep for å vise motstand, men jeg vil minne om at vi hadde en ganske sterk motstandsbevegelse i Norge da vi selv var okupert og den gikk ikke av veien for å ta livet av folk den heller, ikke en gang egne landsmenn.. .. Bare for å være veldig tidsriktig: Var Max Manus og deler av Kompani Linge terrorister eller rikshelter? (det spørsmålet blir litt OT i forhold til tråden, men dog)
Vis hele sitatet...
Max Manus og Kompani Linge var sabotører, ikke terrorister. I millitær lingo (sjargong eller hva det heter) kaller vi dem sabotører når de utfører oppdrag som i manns øyne kan ligne på terrorisme. Men de utførte oppdragene sine på millitære mål. Selvom noe blir sprengt trenger det ikke være terrorisme. Gutta var sabotører..
Får legge inn BBC's måte å videreformidle uroligheter under demonstrasjoner i London på uten å gi opprørerne vann på mølla. Og ved å fokusere på saken, lar de ikke en minoritet ødelegge hele budskapet.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7821928.stm

Norsk poppresses dekning av vold under demonstrasjoner gjør ikke annet enn å fyre oppunder. Dagsavisen hadde en OK artikkel faktisk.
Sitat av atomet Vis innlegg
J
Ang. faren for å bli truffet av stein osv - på torsdag stod/satt jeg lenge mellom politiet (5-10m unna politiet for det meste) og "demonstrantene" og tok bilder, og ble ikke truffet av noe som helst, selv om det var noe fyrverkeri som gikk av fem meter eller så unna, og en og annen stein landa i nærheten. Det skumleste øyeblikket var egentlig når hele rekka av politimenn plutselig løp framover og holdt på å løpe meg ned, men det ble da et par ganske ålreite bilder:
Vis hele sitatet...
Den største faren i dag for og bli truffen var når politiet hadde sperret inne ca 200-300 hundre (inkludert meg) å folkene utenfor startet og kaste stein og skyte rakketter innmot politiet og resten av de som var sperret inne. Jeg fikk selv en stein kastet i skulderen og flere rakketter som sniddet meg og sprang noen cm unna meg.Men jeg fikk også veldig mange bra bilder som var målet mitt i dag

Det kjipeste øyeblikket var at en IDIOT skulle prøve og stjele utstyr fra sekken min og fikk dratt opp sekken men alt av linser datt i bakken. 70-200,50mm 1.4 og en 580EX datt rett i asfalten. Jævlig surt men tror alt overlevde.
Sist endret av frgz; 10. januar 2009 kl. 23:04.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Haha, jeg hørte faktisk rykter inne i toget (jeg faktisk deltok i) om akkuratt dette. Men on topic; jeg vil tro at hvis alle i Norge hadde vært så care som de fleste jeg kjenner, og som mange av dere er, så ville Norge kanskje sendt ned styrker til gaza for å hjelpe Israel.
Og jeg er enig i at det er idiotisk av noen få å ødelegge, men for å si det sånn; etter demoen forran ambassaden i dag (går) løp mange tilbake og trakk mot stortinget igjen. Da løp 10 - 15 holmliagutter å sparka ned ALLE søppelbøttene i fra øverst i karl johan til stortinget.. Og da så jeg Blitzere som tok de opp igjen noen minutter senere. Det var faktisk litt av et syn. Men JA, media fokuserer bare på det mest ekstreme for å få lesere.. Og det gir et helt forvrengt bilde av virkeligheten.
Sist endret av Pipa; 11. januar 2009 kl. 02:14.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Haha, jeg hørte faktisk rykter inne i toget (jeg faktisk deltok i) om akkuratt dette. Men on topic; jeg vil tro at hvis alle i Norge hadde vært så care som de fleste jeg kjenner, og som mange av dere er, så ville Norge kanskje sendt ned styrker til gaza for å hjelpe Israel.
Og jeg er enig i at det er idiotisk av noen få å ødelegge, men for å si det sånn; etter demoen forran ambassaden i dag (går) løp mange tilbake og trakk mot stortinget igjen. Da løp 10 - 15 holmliagutter å sparka ned ALLE søppelbøttene i fra øverst i karl johan til stortinget.. Og da så jeg Blitzere som tok de opp igjen noen minutter senere. Det var faktisk litt av et syn. Men JA, media fokuserer bare på det mest ekstreme for å få lesere.. Og det gir et helt forvrengt bilde av virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Det må ha vært litt av et syn når Blitz faktisk støttet opptøyene.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Haha, jeg hørte faktisk rykter inne i toget (jeg faktisk deltok i) om akkuratt dette. Men on topic; jeg vil tro at hvis alle i Norge hadde vært så care som de fleste jeg kjenner, og som mange av dere er, så ville Norge kanskje sendt ned styrker til gaza for å hjelpe Israel.
Og jeg er enig i at det er idiotisk av noen få å ødelegge, men for å si det sånn; etter demoen forran ambassaden i dag (går) løp mange tilbake og trakk mot stortinget igjen. Da løp 10 - 15 holmliagutter å sparka ned ALLE søppelbøttene i fra øverst i karl johan til stortinget.. Og da så jeg Blitzere som tok de opp igjen noen minutter senere. Det var faktisk litt av et syn. Men JA, media fokuserer bare på det mest ekstreme for å få lesere.. Og det gir et helt forvrengt bilde av virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Haha hjelpe Israel ja. Jeg er glad jeg bor i et land hvor det ALDRI vil skje. Heldigvis er folk som setter menneskeverd og rettferdighet i overtall her, og ikke folk som lar seg lure av sionistpropaganda.

Det er deg FRP og tidligere KrF (som har kommet på bedre tanker), så du ser jo hvilken "gjeng" du hører til.
Sist endret av DeMenT; 11. januar 2009 kl. 16:52.
det er mulig å støtte opptøyene uten å gjøre hærverk. da demoen ved ambasaden ble 'avsluttet' ble den til en ny spontan demo bestående av folk fra den forrige, og man gikk stort sett fredelig ned karl johan til oslo s og det hele endte så vidt jeg skjønte på sentrum politistasjon (haha), med trommespilling og markering som eneste aktivitet.
ok, det var noen tards som gikk rundt å ødela ting (les: 4-5 stykker av nesten 200) men sett heller fokuset på situasjonen som den var: hvor ofte er det blitzere, gangsta kids og streitinger møtes sammen for en ting, helt ut av det blå og uten at det er organisert av en haug med voksne formyndere som vet best?
Intifada ftw!

og når det gjelds de faktiske ødeleggelsene, så er det bare bullshit å whine om i avisa.
I Gaza får folk ALLE rutene sine knust, i tillegg til resten av huset inkludert familie.
Å snu hele saken Mot demonstrantene fordi de tør å vise at de er fly forbanna, ikke bare på israel, men også norske politikere og den norske stat som sitter på sidelinjen og kysser ræv til store imperialistiske agitatører.
Og jeg er helt enig med Pipa.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
det er mulig å støtte opptøyene uten å gjøre hærverk. da demoen ved ambasaden ble 'avsluttet' ble den til en ny spontan demo bestående av folk fra den forrige, og man gikk stort sett fredelig ned karl johan til oslo s og det hele endte så vidt jeg skjønte på sentrum politistasjon (haha), med trommespilling og markering som eneste aktivitet.
ok, det var noen tards som gikk rundt å ødela ting (les: 4-5 stykker av nesten 200) men sett heller fokuset på situasjonen som den var: hvor ofte er det blitzere, gangsta kids og streitinger møtes sammen for en ting, helt ut av det blå og uten at det er organisert av en haug med voksne formyndere som vet best?
Intifada ftw!

og når det gjelds de faktiske ødeleggelsene, så er det bare bullshit å whine om i avisa.
I Gaza får folk ALLE rutene sine knust, i tillegg til resten av huset inkludert familie.
Å snu hele saken Mot demonstrantene fordi de tør å vise at de er fly forbanna, ikke bare på israel, men også norske politikere og den norske stat som sitter på sidelinjen og kysser ræv til store imperialistiske agitatører.
Og jeg er helt enig med Pipa.
Vis hele sitatet...
Dette skjønte jeg ikke? Du er positiv til demonstrasjonene, men er helt enig i at Norge burde hjelpe Israel å kverke flere palestinere?
KP nr 70 fra meg!
Kunne ikke vært mer enig! Greit nok at folk har sterke meninger og føler det hjelper å stå sammen om det, men når det går så langt som å rasere ting for å få frem et poeng.... Virker nytteløst gitt
Jeg lurer litt på om det om å sende styrker for å hjelpe israel rett og slett er en skrivefeil i posten til pipa?
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg lurer litt på om det om å sende styrker for å hjelpe israel rett og slett er en skrivefeil i posten til pipa?
Vis hele sitatet...
Ja jeg fikk det liksom ikke helt til å stemme, men tenkte at er det èn skrivefeil man IKKE gjør, så er det den :P Men hvis det er tilfellet er det bare å overse utbruddet mitt, pipa.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Dette skjønte jeg ikke? Du er positiv til demonstrasjonene, men er helt enig i at Norge burde hjelpe Israel å kverke flere palestinere?
Vis hele sitatet...
ehm, jeg tolket det sånn at dersom norske politikere ikke hadde møtt motstand fra folket kunne de sikkert funnet på å faktisk støtte israel.
dunno, det virket logisk i stad.
Hvem vet. Ser ut om vi er enige i alle fall. Og det er bra!
kjedelig streiting
Sitat av HellToPay Vis innlegg
og når det gjelds de faktiske ødeleggelsene, så er det bare bullshit å whine om i avisa.
I Gaza får folk ALLE rutene sine knust, i tillegg til resten av huset inkludert familie.
Å snu hele saken Mot demonstrantene fordi de tør å vise at de er fly forbanna, ikke bare på israel, men også norske politikere og den norske stat som sitter på sidelinjen og kysser ræv til store imperialistiske agitatører.
Og jeg er helt enig med Pipa.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke stikke ned og vise din støtte mot denne krigen du da? Hvis du mener de norske politikerne er så jævlig tafatte? Jeg spanderer gjerne en flybillett på deg, så kan du jo hjelpe israelerne med å bli kvitt hamas. Eller evt kjempe mot israelerne.. Sånn som situasjonen er idag, er det lite norske politikere får gjort untatt det å kritisere begge partene. Denne konflikten er ikke bare en part sin skyld. Mener du vi skal sende styrker ned dit, kan jo du dra først. Og knuse ruter i norge, hjelper ikke de sivile i midtøsten en dritt, det bare øker forsikringpremiene her hjemme. Det samma med biler osv..

Disse taperne som bedriver hærverk kan stikke ned til palestina og bli kanonmat alle sammen. Får håpe politiet tar fram køllene og gummikulene om det skulle bli ett slikt opprør igjen.
Poenget her er at i sammenligning med det som skjer i Gaza er ruteknusing og steinkasting forsvinnende ubetydelig. Og det har mye mer preventiv effekt å tie det ned, og heller sette inn tiltak mot individene det gjelder, enn å gi dem den annerkjennelsen de ønsker ved å smøre dem utover avisa i flere dager. Tror du ikke de synes det er dritfett å lese om seg selv i avisa og se hvor mye faen de lagde, vise til kompiser osv.. Frister til gjentagelse da. Hadde alt som stod i avisen handlet om at dette er unge gutter med store problemer, som hverken foreldre eller barnevern klarer å ta seg av hadde det ikke vært like kult å holde på sånn neste gang. Jeg savner også kraftigere negative uttalelser fra gruppene i Palestinabevegelsen.

Et lyspunkt i denne pressedekningen er Noman Mubashirs leserinnlegg i Dagsavisen (mulig flere aviser) i går. Det er viktig å få frem kjente muslimer og religiøse ledere som er gode forbilder og som fordømmer oppførselen, og ber om at disse guttene får hjelp. Politiet hører dem hvertfall ikke på. Vg hadde også for en gangs skyld en ganske nyansert artikkel om hendelsene i dagens papirutgave. Den avdekker at mange av oppiglerne til rabalderet er barn som er i full konflikt med barnevernet fra før, og mange andre er nok i grenseland og har altså så mye aggresjon i seg at enhver anledning benyttes. Politiet sier jo også at nesten samtlige er kjente ansikter. Spesielt når 1000 mennesker blir slaktet på verste vis på andre siden av verden. Jeg husker selv når jeg var 13-15 og i konstant opprør mot foreldre, politi, og stort sett alle autoriteter. Har aldri vært veldig voldelig av meg eller drevet med herverk på andres eiendom dog, men jeg husker godt hvor forbanna jeg var på alt og alle og hvor lite det skulle til før jeg eksploderte og sparket hull i gipsvekker osv. Knakk fingern engang på inngangsdøra..(Går det an å bli mer idiot?). Roa meg fort ned når jeg begynte å røyke bønner tho.

Men det skal sies at de som tror de sloss FOR palestinerne slåss egentlig mot dem, for når dere holder på sånn så tror blåøyde "Ola Normann" at det er sånn palestinabevegelsen oppfører seg, og de mister støtte. Man må klare å skjønne at det bråket skyldes orukråker og ikke la det gå utover støtten til Palestinerne.

Det er dog ikke bare i Norge det har vært ødeleggelser, men mange leser jo bare VG og da får man et jævlig snevert og sært nyhetsbilde. Det har vært kaotiske tilstander i omtrent alle europeiske byer med knuste ruter osv osv. Gjør ikke saken noe bedre, men det er faktisk en grunn til at så mange mennesker i hele verden samler seg så sterkt om saken. Selv om de ikke _bare_ er en parts skyld kommer man ikke bort i fra hvem som okkuperer, og har agitert denne konflikten fra utgangspunktet og fortsetter å gjøre det i stor stil.

Gaza diskusjonen kan vel holdes til Gaza-tråden? Greit å samle alt der så man senere finner alt infoen på ett sted.
http://www.dagbladet.no/2009/01/12/n...srael/4335868/


Følte for å ikke starte en ny tråd med denne da den jo har direkte tilknytning til det som skjedde.
Men her synes jeg Chaudry bommer utrolig på hva han sier, var ikke selv tilstede under noen av disse arrangementene men flere jeg kjenenr var både i første og andre rekke og den største gjengangeren av hva de sier er at de var overrasket over hvorfor ikke politiet brukte mer makt. Betrakter ikke meg selv heller som spesielt glad i disse, men mener her at de får pepper som er så ufortjent til de grader.


Det også Chaudry sier, men som jeg synes drukner i slike lite kloke uttalser er at mange av disse pågrepne trenger ett tilbud for å ungå slike scener igjen.
Mods kan gjerne flytte denne til en ny tråd hvis de synes det passer bedre
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Et lyspunkt i denne pressedekningen er Noman Mubashirs leserinnlegg i Dagsavisen (mulig flere aviser) i går. Det er viktig å få frem kjente muslimer og religiøse ledere som er gode forbilder og som fordømmer oppførselen, og ber om at disse guttene får hjelp. Politiet hører dem hvertfall ikke på. Vg hadde også for en gangs skyld en ganske nyansert artikkel om hendelsene i dagens papirutgave. Den avdekker at mange av oppiglerne til rabalderet er barn som er i full konflikt med barnevernet fra før, og mange andre er nok i grenseland og har altså så mye aggresjon i seg at enhver anledning benyttes. Politiet sier jo også at nesten samtlige er kjente ansikter. Spesielt når 1000 mennesker blir slaktet på verste vis på andre siden av verden.

Men det skal sies at de som tror de sloss FOR palestinerne slåss egentlig mot dem, for når dere holder på sånn så tror blåøyde "Ola Normann" at det er sånn palestinabevegelsen oppfører seg, og de mister støtte. Man må klare å skjønne at det bråket skyldes orukråker og ikke la det gå utover støtten til Palestinerne.

Det er dog ikke bare i Norge det har vært ødeleggelser, men mange leser jo bare VG og da får man et jævlig snevert og sært nyhetsbilde. Det har vært kaotiske tilstander i omtrent alle europeiske byer med knuste ruter osv osv. Gjør ikke saken noe bedre, men det er faktisk en grunn til at så mange mennesker i hele verden samler seg så sterkt om saken. Selv om de ikke _bare_ er en parts skyld kommer man ikke bort i fra hvem som okkuperer, og har agitert denne konflikten fra utgangspunktet og fortsetter å gjøre det i stor stil.

Gaza diskusjonen kan vel holdes til Gaza-tråden? Greit å samle alt der så man senere finner alt infoen på ett sted.
Vis hele sitatet...
1. pls ikke tro alt du leser, især ikke i vg. nå leste ikke artikkelen selv, men hadde vg virkelig fått tak i bråkmakerne? og hvordan vet du at de var bråkmakerne?

2. Jeg er sterkt uenig. ola nordmann harr ikke en dritt å si, og ingen andre enn usa kan stoppe krigen i midtøsten.
se på fakta: Israel er mer eller mindre en vassal-stat av USA og hopper når det hvite hus sier det.
Det er ikke tilfeldig at Israel gjør dette akkurat nå, i det politiske tomrommet som regjerer i usa akkurat nå, rett før president bytte.
De gjorde det samme i 2001. da gikk israel inn i gaza og massakrerte masse flyktninger i flyktningleire, i perioden før bush ble hevdet som ny president.
palestinakommisjonen kan ikke gjøre en dritt for denne saken heller.
Det det handler om er rett å slett å få voldelige opptøyere på statistikken, ikke fordi det nødvendigvis stopper krigen alene, men det nyhetsbildet som kommer ut i verden, og sammensatt med resten av verden; voldelige opptøyere har en effekt enn politikere som prater og prater mens de ikke sier noenting.

3. Nammo selger ammunisjon (bomber, granater, kuler) til Usa.
Usa sender dette til Israel.
imens sitter noen forsiktige politikere på tinget og hinter vagt om at noen burde stoppe noen ugjerninger et eller annet sted i verden, fordi noen får vondt.

Jeg skjønner GODT at folk er så sure som de er, og jeg savner at flere kan begynne å åpne øynene for hva som faktisk skjer.
Men jeg har sterke tvil. den gjennomsnittelige nordmann er altfor opptatt med å tilfredstille sine egne luksusbehov gjennom shopping og konsum til å være istand til å bry seg om "verden"
Sitat av HellToPay Vis innlegg
1. pls ikke tro alt du leser, især ikke i vg. nå leste ikke artikkelen selv, men hadde vg virkelig fått tak i bråkmakerne? og hvordan vet du at de var bråkmakerne?

2. Jeg er sterkt uenig. ola nordmann harr ikke en dritt å si, og ingen andre enn usa kan stoppe krigen i midtøsten.
se på fakta: Israel er mer eller mindre en vassal-stat av USA og hopper når det hvite hus sier det.
Det er ikke tilfeldig at Israel gjør dette akkurat nå, i det politiske tomrommet som regjerer i usa akkurat nå, rett før president bytte.
De gjorde det samme i 2001. da gikk israel inn i gaza og massakrerte masse flyktninger i flyktningleire, i perioden før bush ble hevdet som ny president.
palestinakommisjonen kan ikke gjøre en dritt for denne saken heller.
Det det handler om er rett å slett å få voldelige opptøyere på statistikken, ikke fordi det nødvendigvis stopper krigen alene, men det nyhetsbildet som kommer ut i verden, og sammensatt med resten av verden; voldelige opptøyere har en effekt enn politikere som prater og prater mens de ikke sier noenting.

3. Nammo selger ammunisjon (bomber, granater, kuler) til Usa.
Usa sender dette til Israel.
imens sitter noen forsiktige politikere på tinget og hinter vagt om at noen burde stoppe noen ugjerninger et eller annet sted i verden, fordi noen får vondt.

Jeg skjønner GODT at folk er så sure som de er, og jeg savner at flere kan begynne å åpne øynene for hva som faktisk skjer.
Men jeg har sterke tvil. den gjennomsnittelige nordmann er altfor opptatt med å tilfredstille sine egne luksusbehov gjennom shopping og konsum til å være istand til å bry seg om "verden"
Vis hele sitatet...
1. Plis ikke uttal deg når du ikke har fjerneste anelse om det du snakker om. Selvfølgelig har ikke VG fått tak i noen demonstranter, dette er politiet sin jobb, og det er fra dem avisene har fått vite dette anngående at det er mange "problembarn" blandt de arresterte. Halvparten har også kriminalitet på rullebladet. Leser du noen aviser i det hele tatt? Det er ikke noe VG har funnet opp dette, det har stått i omtrent alle aviser og vært på alle TV nyheter de siste dagene. Igjen hadde du lest noe som helst av det jeg skriver om denne konflikten hadde du sett at kildekritikk er ganske viktig for meg.

2. Det er lov å være uenig. Det du tydeligvis ikke tenker på er at hadde det ikke vært for at Palestinerne har den støtten de har i verden så hadde (det som er igjen av)landet vært Israelsk blomsterbed for LENGE siden. Man skaper ikke mer støtte av å oppføre seg som unger, man bryter ned støtten som andre har slitt for å bygge opp. Jeg er i kontakt med mye forskjellige folk hver dag i jobben og omtrent alle gir faen i palestinakonflikten nå og har blit heltids-rasister på grunn av disse hendelsene. Går ikke ann å diskutere og spre budskapet uten å bli tatt for å støtte dette tullet deres. Bare det er ganske ødeleggende, for før dette ble jeg tatt meget seriøst av de jeg konfronterte, og fikk sågar "omvendt" en del som har gjort seg opp meninger uten å kjenne fakta.

3. Jeg synes ikke våpenproduksjon er noe vi burde bidra til, vi som prøver å være en fredlig stat. Og jeg er enig i at det er hyklersk å levere våpen til den ene sida og syns synd på den andre. Men å kaste stein på politiet gjør ikke at politikere tar deg seriøst.

Jeg skjønner også det veldig godt. Jeg er fly forbanna selv, og det skjærer meg i hjertet å lese artikkel etter artikkel om denne katastrofen. Og det er derfor jeg ikke nedlater meg til å skjelle ut disse gutta, eller lar meg provosere av dem. Jeg viser min motstand ved å spre riktig informasjon om saken, for å åpne øya til folk som bare leser VG. Jeg har faktisk ikke gjort annet en å skrive tekster her og div andre steder på nettet siden denne konflikten brøyt ut, og regner således med at jeg har utrettet langt mer enn du har gjort ved å knuse ruter og ødelegge folks bilde av Palestinere og innvandrerungdom.

Hvis det du skriver til slutt er myntet på meg, og det går jeg utifra siden du quoter meg og ikke gjør det klart at det ikke gjelder meg, tror jeg ikke du helt har fått med deg situasjonen. Du kan jo starte med å lese denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122401

Jeg har brukt og bruker fortsatt all min tid og energi på å gjøre noe godt for Palestinere, og kommer fra en familie som har 40-års historie i Palestina arbeid, som tilogmed har latt Palestinske flyktninger BO i lang tid i sin egen lille leilighet på 70-tallet. Jeg tror ikke du skal kritisere meg så veldig, spesiellt ikke sånn som du herper for alle oss seriøse aksjonister. Vi bruker da fredelige virkemidler for å få til dette, som leserinlegg deltagelse i diskusjoner og ikke minst spre budskapet i kretsene man omgås, som ikke allerede står på riktig side.

Når jeg var på fredsmarkeringen fikk jeg hilst på en av disse flyktningene (som nå er 50år) som bodde hos pappa enstund. Han ble UTROLIG glad for at jeg hadde valgt dette arrangementet og ikke kastet stein på jøder. Dette inspirerte meg til å jobbe enda hardere i den retningen jeg har jobbet hele tiden.

Sikkert ikke nødvendig av meg å ta så av, men det er grådig urettferdig å komme med sånne uttalelser helt uten underlag.

Så det var en annen som babla om Intifada ftw her tidligere, det er til å grine av. Det er en skam å bruke det utrykket om noe så tullete, når Intifadaene er _blodig_ alvor for palestinere. Viser bare hvor lite respekt og forståelse dere urokråker har.
Angrer ikke på at jeg var med

http://www.nrk.no/nyheter/1.6430150

flaut rett og slett.
Sitat av frgz Vis innlegg
Angrer ikke på at jeg var med

http://www.nrk.no/nyheter/1.6430150

flaut rett og slett.
Vis hele sitatet...
Håper han blir pælma tilbake der han kom fra og blir steina ellerno, faens utlendinger tror de kan komme til Norge og gjøre hva de vil!
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av frgz Vis innlegg
Angrer ikke på at jeg var med

http://www.nrk.no/nyheter/1.6430150

flaut rett og slett.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle om han er innvandrer eller ikke; sånne folk fortjener å bli kjeppjaget ut av landet. Men det virker som om hans holdning er symptomatisk for mange unge innvandrergutter, som syntes det er "kult" å drite i andre mennesker.

Her har først og fremst foreldrene sviktet totalt. Jeg kunne såklart også ha sagt samfunnet - men jeg mener faktisk ikke at samfunnet skal klandres for at noen vokser opp til å bli drittsekker; når så mange andre ikke gjør det. Denne gutten har ikke hatt noen andre samfunnsmessige vilkår enn andre innvandrergutter, som vokser opp til å bli fine folk; da må den ene differensiatoren være hjemmet og/eller miljøet han ferdes i.
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Håper han blir pælma tilbake der han kom fra og blir steina ellerno, faens utlendinger tror de kan komme til Norge og gjøre hva de vil!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du lever i en forvirret verden hvor alle som ikke har en lyserød hudfarge automatisk er utlendinger, som kommet et annet sted fra enn deg. Hva hvis Tony Andrè Thorstensen viser seg å komme fra Moss, hva tenker du da?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skjønner at du lever i en forvirret verden hvor alle som ikke har en lyserød hudfarge automatisk er utlendinger, som kommet et annet sted fra enn deg. Hva hvis Tony Andrè Thorstensen viser seg å komme fra Moss, hva tenker du da?
Vis hele sitatet...
Du støtter det han 15år gamle negern sa?
Sitat av frgz Vis innlegg
Angrer ikke på at jeg var med

http://www.nrk.no/nyheter/1.6430150

flaut rett og slett.
Vis hele sitatet...




fantastisk smart å si det på riksdekkende media!
Sitat av voids Vis innlegg
Du støtter det han 15år gamle negern sa?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å nyansere bildet siden folk automatisk roper "kast innvandrerpakket ut" så snart man ser en person med minoritetsbakgrunn på TV som ikke oppfører seg etter normen. Så lenge man ikke gidder å tenke lengre enn "kast dem ut" kommer man aldri til rota av problemet, som er mer komplisert enn så.

Hva jeg personlig mener om fyren er irrelevant.
Sist endret av DonTomaso; 14. januar 2009 kl. 00:02.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Spiller ingen rolle om han er innvandrer eller ikke; sånne folk fortjener å bli kjeppjaget ut av landet. Men det virker som om hans holdning er symptomatisk for mange unge innvandrergutter, som syntes det er "kult" å drite i andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Kjeppjages? Nei huff, et skudd i huet holder for disse karene. Vil jo ikke plage andre land med søpla. Virker som om tankene jeg skapte meg tidligere (og postet her) viste seg å være rett.

- "Følger du selv mye med på midtøsten-konflikten?"
- "Nei egentlig ikke."
- "Er det noe du tenker i dag som du har lyst til å si etter det som skjedde?"
- "Nei. Egentlig, jeg håper bare det skjer igjen jeg..."

Huff. Liker også måten han misforstår spørsmålet om han tenkte på at andre kunne blit skadet og bommer fullstendig.
Sist endret av ticks; 14. januar 2009 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han er jo bare en tragisk unge, ingen grunn til å hisse seg opp..



Handlet ikke denne debatten forøvrig om hvorvidt demonstrasjoner generelt sett er et effektivt virkemiddel eller ikke? Tråden din har sklidd helt ut Stormen, men jeg vil allikevel komme med en liten observasjon sett fra mitt perspektiv.


Hovedmomentet i førsteposten din er lite gjennomtenkt og på ingen måte verdig den støtten det har fått her på forumet. Du tar ytterliggående eksempler som utgangspunk, og bruker det så til å generalisere over et samfunnsfenomen som du åpenbart ikke annerkjente de potensielle ringvirkningene av da du skrev teksten. Men greit nok, det provoserte ihvertfal fram en debatt.

Det andre momentet jeg ser i teksten din er det at folk faktisk burde kunne klare å oppføre seg som folk. Yes, det tror jeg de aller fleste er enige i, selv om det neppe er verdt 74 kvalitetspoeng.

Du har en skrivemåte som er fengende, som gjør at det er lett å la seg rive med, og generelt sett så skriver du jo også meget godt og har gode standpunkter som jeg respekterer. Det jeg imidlertid finner besynderlig er hvor ukritisk folk henger seg på en slik rant bare fordi den er skrevet av en smart fyr som er flink til å ordlegge seg. Det er akkurat som om du har solgt dem en pakke full av tull, og limt et par selvfølgeligheter utenpå bare for å sikre salget =)

Denne tråden er for meg en bekreftelse på at nFFs brukermasse i hovedsak er kids som enda ikke har lært seg å tenke kritisk, noe jeg må si virker demotiverende i forhold til det å delta i samfunnsrelaterte debatter her på forumet.

Vel, det var mine 2 cent. Håper det ikke forstyrret den fascinerende diskusjonen om han forstyrra ungen fra NRK-nyhetene.

Og no offence Stormen, du vet at jeg elsker deg =)
Sist endret av mentalmelt; 14. januar 2009 kl. 02:41.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skjønner at du lever i en forvirret verden hvor alle som ikke har en lyserød hudfarge automatisk er utlendinger, som kommet et annet sted fra enn deg. Hva hvis Tony Andrè Thorstensen viser seg å komme fra Moss, hva tenker du da?
Vis hele sitatet...
Hvis han er fra hallaballa land, synes jeg han burde bli kasta tilbake der han kom fra.
Jeg liker utlendinger, noen av de er skikkelig arbeidlystne og sånn, men sånne som han som de fleste er har ikke noe som helst i Norge og gjøre!

Det er vel en grunn til at 30-40 % av de som er i fengsel er utenlandske?
Og det bor rundt 800K utlendinger i Norge?

De som oppfører seg kan gjerne være her og få jobb og ha det greit!
Men de som bare er her for å gjøre faenskap har IKKE en jævla ting her å gjøre!
Om han er fra moss eller pakistan driter vel jeg i, om han er Norsk burde han bli sent til sibir ellerno.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
1. Plis ikke uttal deg når du ikke har fjerneste anelse om det du snakker om. Selvfølgelig har ikke VG fått tak i noen demonstranter, dette er politiet sin jobb, og det er fra dem avisene har fått vite dette anngående at det er mange "problembarn" blandt de arresterte. Halvparten har også kriminalitet på rullebladet. Leser du noen aviser i det hele tatt? Det er ikke noe VG har funnet opp dette, det har stått i omtrent alle aviser og vært på alle TV nyheter de siste dagene. Igjen hadde du lest noe som helst av det jeg skriver om denne konflikten hadde du sett at kildekritikk er ganske viktig for meg.

2. Det er lov å være uenig. Det du tydeligvis ikke tenker på er at hadde det ikke vært for at Palestinerne har den støtten de har i verden så hadde (det som er igjen av)landet vært Israelsk blomsterbed for LENGE siden. Man skaper ikke mer støtte av å oppføre seg som unger, man bryter ned støtten som andre har slitt for å bygge opp. Jeg er i kontakt med mye forskjellige folk hver dag i jobben og omtrent alle gir faen i palestinakonflikten nå og har blit heltids-rasister på grunn av disse hendelsene. Går ikke ann å diskutere og spre budskapet uten å bli tatt for å støtte dette tullet deres. Bare det er ganske ødeleggende, for før dette ble jeg tatt meget seriøst av de jeg konfronterte, og fikk sågar "omvendt" en del som har gjort seg opp meninger uten å kjenne fakta.

3. Jeg synes ikke våpenproduksjon er noe vi burde bidra til, vi som prøver å være en fredlig stat. Og jeg er enig i at det er hyklersk å levere våpen til den ene sida og syns synd på den andre. Men å kaste stein på politiet gjør ikke at politikere tar deg seriøst.

Jeg skjønner også det veldig godt. Jeg er fly forbanna selv, og det skjærer meg i hjertet å lese artikkel etter artikkel om denne katastrofen. Og det er derfor jeg ikke nedlater meg til å skjelle ut disse gutta, eller lar meg provosere av dem. Jeg viser min motstand ved å spre riktig informasjon om saken, for å åpne øya til folk som bare leser VG. Jeg har faktisk ikke gjort annet en å skrive tekster her og div andre steder på nettet siden denne konflikten brøyt ut, og regner således med at jeg har utrettet langt mer enn du har gjort ved å knuse ruter og ødelegge folks bilde av Palestinere og innvandrerungdom.

Hvis det du skriver til slutt er myntet på meg, og det går jeg utifra siden du quoter meg og ikke gjør det klart at det ikke gjelder meg, tror jeg ikke du helt har fått med deg situasjonen. Du kan jo starte med å lese denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122401

Jeg har brukt og bruker fortsatt all min tid og energi på å gjøre noe godt for Palestinere, og kommer fra en familie som har 40-års historie i Palestina arbeid, som tilogmed har latt Palestinske flyktninger BO i lang tid i sin egen lille leilighet på 70-tallet. Jeg tror ikke du skal kritisere meg så veldig, spesiellt ikke sånn som du herper for alle oss seriøse aksjonister. Vi bruker da fredelige virkemidler for å få til dette, som leserinlegg deltagelse i diskusjoner og ikke minst spre budskapet i kretsene man omgås, som ikke allerede står på riktig side.

Når jeg var på fredsmarkeringen fikk jeg hilst på en av disse flyktningene (som nå er 50år) som bodde hos pappa enstund. Han ble UTROLIG glad for at jeg hadde valgt dette arrangementet og ikke kastet stein på jøder. Dette inspirerte meg til å jobbe enda hardere i den retningen jeg har jobbet hele tiden.

Sikkert ikke nødvendig av meg å ta så av, men det er grådig urettferdig å komme med sånne uttalelser helt uten underlag.

Så det var en annen som babla om Intifada ftw her tidligere, det er til å grine av. Det er en skam å bruke det utrykket om noe så tullete, når Intifadaene er _blodig_ alvor for palestinere. Viser bare hvor lite respekt og forståelse dere urokråker har.
Vis hele sitatet...
Jeg må beklage litt nå.
først og fremst, det siste jeg skreiv var aldeles ikke myntet på deg, og jeg beklager at det kunne framstå sånn. jeg synes du har en god retorikk, og det var mer ment på f.eks. de mildt sagt idiotiske individene som spyr ut bæsjebrun gugge over her.

jeg fikk tydeligvis ikke med "nå har jeg ikke lest avisa, men..." heller. det var ment som et spørsmål, blandet med min generelt dårlige holdning overfor vg og tabloider generelt. det finnes mer seriøse medier som ikke bare framlegger skyldbetyngede folk som fiender og hvem som gjorde hva i god se og hør stil, framfor å bedrive faktisk journalistikk.

Jeg er også uenig i at voldelige demonstrasjoner ikke kan løse noen ting. i et ideelt demokrati hadde man faktisk tatt oksen ved hornene, satt seg ned og gått løs på problemet, framfor å være på panisk jakt etter syndebukker og å stemple alle som ikke vil forholde seg til jantelover og samfunnets normer som "problembarn" og "pøbler".
Jeg føler meg JÆVLIG fornærmet når systemet jeg bidrar til med å fungere stempler meg som "pøbel" når jeg våger å si meninga mi.
burde jeg ikke få LITT avkastning på skattepenga?
for meg så handler denne volden og medias dekning av den om en ytterst symbolsk konsekvens på folkelig apati og manglende vilje generelt, hvor noen individer tvinger seg inn i maktens sentrum for å vise at de faktisk mener noe, mens media på den andre siden fryder seg fordi de får førstesidestoff og kan skape "fiender" for å oppnå en opinion i folket, som igjen bidrar til økt salg ved fremtidige anledninger.

Hva politiet angår synes jeg det er helt legitimt å fremme vold mot det, som institusjon, da de faktisk hindrer folket fra å få uttrykke sin mening.
å bagatellisere all politisk engasjement med at "man må forholde seg rolig" er å utføre kollektivt selvmord på alt som noensinne har vært revolusjonær tankegang, den viktigste faktoren i verden generelt for at verdenssamfunnet har 'lyktes' så bra som det har.
Politiet hører hjemme i et totalitært junta-regime, ikke i et demokrati.
og de burde faen ikke gå ut i avisa og sutre over skadene de får på jobben. de har selv valgt yrket sitt.

hepp duty calls, må gå.

Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Det er vel en grunn til at 30-40 % av de som er i fengsel er utenlandske?
Vis hele sitatet...
hvor har du disse tallene fra?
Sist endret av HellToPay; 14. januar 2009 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sorry, så det på NRK. Du klarer sikkert søke deg fram til det.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Sorry, så det på NRK. Du klarer sikkert søke deg fram til det.
Vis hele sitatet...
http://www.nettavisen.no/innenriks/article1768284.ece
Denne fra 2008 sier at det er 25%.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Jeg hadde, som nevnt i mitt forrige innlegg, tenkt til å la denne ballen ligge - men i og med at folk til stadighet nevner navnet mitt i negative ordlag, så tillat meg å respondere.

Mentalmelt, takk for din observasjon. Jeg setter pris på den, men tillat meg å få avdekke en aldri så liten hersketeknikk fra din side - som jeg nesten må få påpeke:

"Stormen tar feil, men han er flink til å skrive, og derfor er folk enige."

Nei, dette stemmer ikke, mentalmelt.

Jeg setter pris på at du sier jeg er flink til å skrive, men min første post var så absolutt gjennomtenkt. Du kan gjerne være uenig i budskapet, men ikke forsøk å gjøre et objektiv forsøk på å avvise sannhetsgehalten - og så spill "skuffet" på vegne av de som har gitt meg kvalitetspoeng; et sånt gammelt og skittent triks avslører og påpeker jeg umiddelbart.

Min første post var så absolutt gjennomtenkt. Jeg, og tydeligvis mange med meg, mener absolutt at demonstrasjoner - stort sett - er fåfengte massemønstringer, hvor deltakerne blir utsatt for helt ordinær massesuggesjon; og henført til å tro at det de gjør NYTTER.

La meg få komme med et spørsmål: Hvis du spørr 100% av alle som deltar i en demonstrasjon om hvor effektiv den er, hvor mange tror du svarer "veldig"? Jeg vil tippe 80-90%. Hvis du så spørr alle som IKKE deltok i demonstrasjonen om hvor effektiv den er, hvor mange tror du svarer "veldig"? Jeg vil tippe 5-10% (de fleste vil ikke ha noen mening, fordi de ikke har hørt om demonstrasjonen).

Dette eksempelet er illustrativt, fordi det er mindre enn 1% av Oslos befolkning som deltok i forrige ukes demonstrasjoner - mens 99% holdt seg hjemme. Samtidig sier det noe om at når du er oppi det, og selv identifiserer deg med de demonstrerende, så får du en annen virkelighetsoppfatning - enn om du hadde stått kjølig og nøytralt på utsiden (slik f.eks. jeg kan gjøre - jeg har jo ingen agenda her foruten å fortelle sannheten; mens du må forsvare handlingene dine).

Jeg spurte innledningsvis i denne tråden om "bevis" for at massedemonstrasjoner nytter. Hvis du titter over linkene som er blitt postet, så ser du at det er blitt vist til et eksempel i Frankrike, et eksempel fra Norge i 1999 - og et eksempel hvor en gruppe handicappede fikk endret ordlyden i en stortingsmelding (de protesterte opprinnelig mot stortingsmeldingen i sin helhet; ikke ordlyden). Dette er bevisgrunnlaget for at anslagsvis 1-200 årlige demonstrasjoner i Norge fungerer; 3 tilfeldige valgt eksempler, hvor vi i det ene tilfellet måtte 10 år tilbake i tid.

Nå, hvis jeg f.eks introduserer en ny medisin på markedet, så er det slik at jeg må bevise at den fungerer. Det holder ikke - som f.eks mange slankepreparater gjør - at man "spørr" de som har testet medisinen, og leter til man finner folk som syntes den fungerer ("Jeg gikk ned 10 kilo med Zyloxan!"). Nei, om medisinen skal kunne sies å fungere, så må den ha dokumentert virkning.

Hvert år gjennomføres det 100vis av demonstrasjoner i Norge, og som jeg allerede har sagt meg enig i mange ganger allerede, så fungerer noen av disse. Men min påstand er at svært mange demonstrasjoner er fåfengte massemønstringer som aldri kan vise til noen resultater; ref. forrige ukes "freds"-demonstrasjoner, som politisk sett minner mest om et bar-slagsmål.

Du kan være så uenig du vil, men ikke forsøk å legge beslag på sannheten - og rakk ned på mine meningsfeller. Samtidig oppfordrer jeg demonstrasjons-forkjemperne her inne til å forsøke å distansere seg litt fra sine egne meninger, sin egen forståelsehorisont og pure idealisme - og fokusere mer på fakta.

...og PS til mentalmelt: no offence, jeg elsker deg også - vi er bare uenige
Sist endret av Stormen; 14. januar 2009 kl. 12:13.
Om man leser en pøbels tanker. så får han fram en del gode poeng der.
Blant annet er det som, stormen skriver, veldig få som hører om demonstrasjoner til vanlig. Når man lager litt rabalder så oppfatter hvertfall folk at det er demonstrasjon og jeg kan banne på at de fleste oppegående menneskene her i landet vet at bråket i Oslo kommer som en reaksjon på det som skjer i Gaza.

"Ministere har møte for finne ut hva som går av barna våre. Det blir vurdert flytte ambassaden av sikkerhetshensyn. Opplevelsen av konflikt kommer nærmere det komfortable norske folk, debatt intensiveres."
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Åja, huska feil da. Men uansett hver fjerde fange er utenlandsk, det er mye uansett.