Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4489
Hvordan blir salget av fyrverkeri til nyttårsaften i år? Jeg har hørt de snakket om å forby raketter, ble det vedtatt?
I så fall, er det lovlig å importere fra f.eks. Sverige?
Sist endret av Alkjeks; 20. november 2008 kl. 23:37.
Forbudt å kjøpe og sende opp raketter.
Alt annet er lov ettersom jeg har forstått det, bare det ikke er pinne på det.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det er 99% sikkert at det blir et forbud mot pinneraketter i år ja
Har også hørt rykter om at tanks og racer-biler (det er 2 bakkefyrverkeri typer) skal bli forbudt fordi det ser ut som leker.
Men kasser, batterier, enslige rør, alt annet bakkefyrverkeri er forsatt lovelig! Bare raketter som ikke er lov (og muligens tanks / racerbiler).
Les mer på Svea Fireworks sine hjemmesider: http://www.sveafireworks.com/no/fyrv...asp?newsID=182

40-41 dager igjen til det smeller
stygt, i utgangspunktet er vel batteri langt mer farlig om det kommer ut av kontroll. Hendte med min far i fjord, kassen til 699 veltet etter 3 skuddet pga det var så kraftig trøkk. forstår ikke så veldig bra orbudet egentlig.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Personlig har jeg et helt lager med pinneraketter, tjohei hvor det går.
ER det lov å bruke pinneraketter? tror uansett at jeg får mekke meg noen pinneraketter...
Hvilke andre land har tilsvarende, eller "verre" forbud?
Sitat av Spelley
ER det lov å bruke pinneraketter?
Vis hele sitatet...
Sitat av drittunge Vis innlegg
Forbudt å kjøpe og sende opp raketter.
Vis hele sitatet...
Svart på tidligere i tråden.

Tror forøvrig jeg har noen raketter hjemme jeg kan kose meg med
Sist endret av Screwdriver; 21. november 2008 kl. 01:12.
Hva er det dere snakker om?

Loven er akkurat som ifjor, både pinneraketter og batteri er lov!
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Hva er det dere snakker om?

Loven er akkurat som ifjor, både pinneraketter og batteri er lov!
Vis hele sitatet...
Nei, der tar du nok feil.

Fra nyttår 2008/2009 er fyrverkeriraketter forbudt. Hvert år blir mange skadet av fyrverkeri. Forrige nyttår økte skadetallene. Raketter er oppgitt som årsak i 68 prosent av skadetilfellene. For å hindre skader på helse og materielle verdier, blir det nå forbud mot raketter med styrepinne. I tillegg blir det forbud mot fyrverkeri som ser ut som leketøy. Som tidligere varslet, blir det ikke lenger lov å selge eller bruke slikt fyrverkeri. Annet fyrverkeri vil fortsatt være lovlig, som for eksempel effektbatterier, fontener med mer, fordi disse anses tryggere i bruk enn raketter med styrepinne. Forbudene omfatter ikke salg til profesjonelle aktører. De nødvendige forskriftsendringene er vedtatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Forbudene omfatter ikke salg til profesjonelle aktører.
Vis hele sitatet...
Vent å se, sier jeg bare...

Edit:

Vi har hvertfall fått inn flere kasser med pinneraketter på min jobb, lovlig, og sjekket og kontrollert av brannvesenet..

Men nå får vi se
Sist endret av SvenFredrik; 21. november 2008 kl. 09:21.
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Vent å se, sier jeg bare...
Vis hele sitatet...
Lær å les, sier jeg bare.
Sitat av Apu Vis innlegg
Lær å les, sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Ville vel sagt lær og les. Evt. lær å lese.

Litt ironisk av de som sier at de mener batteriene er farligere, for da burde vi i realiteten ikke selge det heller.

Selv mener jeg at man heller kan spytte i penger lokalt, slik at profesjonelle kan ta seg av fyrverkerioppskytningen. I Fredrikstad har det den siste tiden vært flere fyrverkerishow (siden vi er så flinke i fotball og sånt), og det er på mange måter mer forrykende enn nyttårsaften, rett og slett fordi det er gjennomført og ikke bare kaos.
Pinne raketter er det ikke lov til å selge eller skyte opp på nyttårsaften 2008/2009. Dette er jeg 100% sikker på. Alle pinne raketter som butikker har igjen fra i fjor skal bli hente sånn at de ikke blir solgt. Grunnen til at pinne raketter er forbudt å sende opp er på grunn av alle ulykkene som har vært. Når folk skal sende de opp så tar de bare en vinflaske å setter raketten i å tenner på. Det som oftes skjerr er at flasken velter å raketten blir skutt ut langs bakken og kan treffe andre som står å ser på.
så lenge dem ikke setter forbud på megablink så klager ikke jeg, skal kjøpe 3000+ i år, og tenne på halvparten samtidig, da skal det bli lys!

men ja, man kan ikke sende opp eller kjøpe raketter i norge dette året
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Når folk skal sende de opp så tar de bare en vinflaske å setter raketten i å tenner på. Det som oftes skjerr er at flasken velter å raketten blir skutt ut langs bakken og kan treffe andre som står å ser på.
Vis hele sitatet...
Haha, er det det som oftest skjer?
Sitat av lint98 Vis innlegg
Haha, er det det som oftest skjer?
Vis hele sitatet...
rundt der jeg bor er det mer vanlig å brekke av pinnen på raketten, tenne på lunta å kaste raketten i lufta...
Heilt canooon
Står jo fra nyttår? Altså det er lov å sende raketter før midnatt?
Sist endret av Rindae; 21. november 2008 kl. 10:24.
Veldig få rakketer er farlige, så lenge man følger instuksjonene som følger med (avstand, alder etc.) Problemet er at vi sjeldent følger disse forskriftene, og ender opp med at det går på liv og helse løst. Jeg synes derimot at vi, som frie individer, selv skal bestemme om vi skal få sende opp slike raketter, eller om det blir for farlig. Pinnerakketer har jeg uansett liggende ifra ifjord, og skal ikke nøle et sekund med å sende dem opp på trass dersom forbudet blir en realitet (Noe jeg antar etter å ha lest diverse sitater i postene ovenfor).

Happy (Pinnerakketter) New Year.
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Hva er det dere snakker om?

Loven er akkurat som ifjor, både pinneraketter og batteri er lov!
Vis hele sitatet...
sorry, men du tar nok feil..
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=532267
Synd at noen menneskers uansvarlighet skal gå ut over majoriteten(som vanlig). Er generelt i mot forbud og lover, men skjønner de godt, er dritt lei av å bli beskutt med raketter av fulle idioter på nyttårsaften.
Tro meg, her i byen er det nok av de og det er ikke bare fulle folk som tabber seg ut, men folk som syntes det er jævelig gøy å skyte raketter mot folk med vilje. Skulle faen meg skutt tilbake på dem med hardere skyts=)
Litt trist egentli, lyden av de litt "store" rakettene som blir sendt opp er bare hærlig!
tørr nesten å vedde på at det blir like mange om ikke flere skader i år !
tenk, alle "voksne" (20-30 årene) som er vandt med å gå på byen å kjøpe de største rakettene for være storkar, men i år så er det ingen raketter og da må dem ty til batterier og begynner kansje å fatte intresse for hvordan å ha det"gøy" med de osv.
kommer ivertfall til å bli mere opperering på batterier osv. i år.
bare en teori jeg har dette altså
Satse på at folk kommer til å oppføre seg på nyttårsaften. Blir ikke lov å selge pinnestyrte rakketter i år.

"" DSB:
http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=2997&oppslag=1

Justis- og politidepartementet:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=532267 ""

Kilde; www.fyrverkeriportalen.com
Problemet er ikke pinneraketter, men alkohol og idioti.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Problemet er ikke pinneraketter, men alkohol og idioti.
Vis hele sitatet...
OG om dere går på www.sveafireworks.com eller noe, så ser dere at de har erstatta raketter med "rakett-batterier". Så vil nok tru det ikkje er lov med pinneraketter i år
155 personer skadet seg i fjor i norge på grunn av fyrverkeri.
Hvor mange av de oppførte seg som idioter, eller ble skadet av en annen idiot?

Hvor mange hundre tusen, for ikke si millioner mennesker i norge feira nyttårsaften i fjor?
Da sitter vi igjen med de som klarer å håndtere fyrverkeri uten å skade seg.

Det er en ganske stor prosentandel.
Jeg skjønner ikke hvordan flere klarer å skade seg på raketter enn på batterier/småting :O
Det er vel ikke det? Er vel bare regjeringen som forbyr raketter fordi de ser farligere ut? (Mer kraft)
eg vil påstå at det er verre å bli truffet av eit 25-skots batteri en ein rakett
Sitat av zleepye Vis innlegg
eg vil påstå at det er verre å bli truffet av eit 25-skots batteri en ein rakett
Vis hele sitatet...
Akuratt det jeg også sier gitt :P Tenk hvor jævli det hadde vært om batteriet til 1k hadde veltet ned, sikter rett på husene i nabolaget. Og det hadde snurret rundt ettersom den skyter ut skudd. Det ville ikke bare vært jævla kipt at du hadde watet 1k kroner til å rasere naboen sine hus, men det kipeste hadde vært følgene og av det.
noen som har fine oppskrifter på pinneraketter?

Hadda vært skøy å lagd noen. Sendte min siste opp i forje uke

Men batteriene bli sikkert bedre å finere
Sitat av Nsr125 Vis innlegg
noen som har fine oppskrifter på pinneraketter?

Hadda vært skøy å lagd noen. Sendte min siste opp i forje uke

Men batteriene bli sikkert bedre å finere
Vis hele sitatet...
gå på www.warispeace.co.uk det er da pyro siden til nff
Der er det mange opskrifte og følge.
Dette er virkelig synd, kjipt folk ikke klarer å kontrollere seg.
Skal jeg være ærlig må jeg jo si at raketter og fyll ikke er de to beste tingene å blande men faen så gøy det er!
I år skal jeg bruke rakettpengene mine på bluss.
Kaliumnitrat + sukker = win.
Må lage shells og stjerner også.

Kjenner en som selger kaliumnitrat, rundt 15-20kg tror jeg.
Det er jo jævlig kjipt for alle oss som klarer å håndtere en rakett uten å skade andre mennesker.

Mitt forslag er at alle som kan kjøpe raketter skal ha tatt pyrotekniker kurs eller lignende...

Det er altså rundt 0.0032319% av Norges befolkning som ødelegger for alle oss andre...


Jeg tror uansett at det blir mer skade i år fordi alle skal prøve å lage selv, og det går nok mye verre med det enn at folk kan kjøpe selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
fulloggal: har du kurs så har du fortsatt lov til å skyte opp pinneraketter. Så kva er poenget ditt? Det er jo nettopp det som du foreslår som har blitt gjennomført - fjern det fra henda til dei som ikkje har kunnskaper...
Batterier er da mye farligere ettersom der jeg bor pleier vi og kjøpe en del batterier for så og pelle de fra hverandre. Så hvis man kjøper ett med 25 skudd i, peller vi de fra hverandre og har da 25 enkeltskudd. I fjor var det da nesten "krig" en idiot som smalt en rett ved siden av meg så jeg begynte
og blø i øret og har øreverk egentlig nesten vær dag. satan....
En dude på facebook gruppen for nyttårsfyrverkeri kom med en påstand om en fyr hadde sett opp i lyften å fått en pinne spiddet inn i tryne: http://www.blindeforbundet.no/CDA/viewfile.aspx?ID=1036
Dette tror jeg lite på! er ikke luftmotstanden tooooo big for at en pinne skal kunne spidde en fyr ? vil ikke pinnene bare dale ned?
Er ikke sikker på om det er sant eller ikke. Var en som fikk en rakett i trynet. Han døde.
Kommer vel ann på fart og hvilken vei den går. F.eks. at raketten sprenger på bakken.