Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 851
Snart skal jeg kjøpe en strøken ny 15" Powerbook (1.67ghz, 128VRAM). Som standard følger det med 512MB RAM. Det er vi vel alle enige om at er egentlig litt lite. Applebutikken krever 1200kr for 512mb ekstra, noe som er over dobbel pris enn andre plasser.. Derfor så jeg litt på denne: Kingston ValueR DDR SO-DIMM PC2700 1024M til ca 1100kr.

1. Vil denne passe til macen jeg kjøper? Må jeg bekymre meg om "kombinasjon" med den rambrikken som følger med fra før?
2. God valuta for pengene for denne brikken? Andre anbefalinger?
3. Yter den godt? Er det stor forskjell på ytelsen på rambrikker?
4. Er det stor forskjell på en maskin med 1gig ram og 1.5gig ram? Hvilke bruksområder må man ha for at man skal merke noe forskjell? Selv driver jeg ikke med videoredigering eller bilderedigering (noe jeg antar er det mest ramkrevende), men vil jeg merke noe forskjell der jeg kunne si "hm, det var bittelitt bedre"? (spiller en del spill og sånt...)

EDIT: Fikk høre "elsewhere" at noen brukere hadde hatt problemer ved ValueR-typen fra Kingston. Noe dere har hørt noe om?
Sist endret av Kinseek; 2. juni 2005 kl. 14:20.
I like turtles
Skyfex's Avatar
1. Kingston skal fungere bra til Powerbook maskiner. Og kombinasjon fungerer som oftest bra. Jeg har en "default" 256MB brikke og en Corsair 512MB brikke. Fungerer fint det.
2. Det virker bra. Husk at det ikke alltid er lurt å kjøpe det billigste
3. Praktisk talt forskjell hvis de har samme bushastighet, og du må*uansett kjøpe PC2700
4. Tror ikke det er stor forskjell ved vanlig bruk. Det er en del forskjell ved videoredigering og bilderedigering med store bilder og kanskje litt forskjell ved spilling.

5. Aner ikke.. Sjekk Apples Support Diskusjonsforum.

http://mac1.no/node/1258 kan kanskje hjelpe litt
skal kjøpe meg en slik maskin selv... er det ikke vanskelig å sette inn ram selv i en bærbar maskin?? er det ikke litt skummelt å foreta slike inngrep hvis man ikke har kompetanse på feltet?
http://mac1.no/node/1258 her burde man finne alt man lurer på om ram->mac

sidenone: Er lett å sette inn ram på iBook og PB. Null problem! På PBene så er det bare å skru av ett deksel på undersiden og legge brikken fint på plass i sporet. På iBookene er det litt verre, men trenger ikke akkurat å være en rakett-forsker eller medlem i FRP for å klare det.
Både crucial og corsair vil også fungere i de fleste tilfeller.
Har crucial selv i min ibook