Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 770
Jeg trenger et nytt prosjekt, og har derfor tenkt og prøve meg på et RAID-oppsett på den ene pc'en min.

Som disker har jeg tenkt og bruke WD Velociraptor-disker (Ikke bestemt meg for størelse enda) da jeg har allerede en slik som systemdisk nå, og er veldig fornøyd med hastigehten til å være snurredisk. Billigere en SSD er det også, og ytelsen kontra SSD har ikke såååå mye og si, da dette blir mest for moroskyld.

Hovedkortet er av typen MSI Eclipse, og dette har en innebygget RAID-kontroller. Jeg har allerede aktivert denne, men for øyeblikket står den bare i IDE/Non-raid slik at jeg fikk installert drivere osv før jeg flytta systemdisken over på denne.


Så over til hovedspørsmålet:
Tanken er jo og sette dette opp som raid-0, så hva er freaksa sine erfaringer med dette mtp pålitlighet, ytelse osv? Til og begynne med bruker jeg vel 2-3 disker da jeg ikke er gjort av penger heller. Det er vel bedre og bruke flere små disker i stedet for færre store regner jeg med?

Så lenge ikke raidet kræsjer "hver dag" så går det for såvidt greit mtp pålitlighet, da jeg bruker Acronis True Image til å ta et image av systemdisken en gang i måneden.
Tanken er da og sette opp et raid, for så bare og "restore" det nyeste imaget til dette.
Siden driverene for dette er oppe og kjører på Windows nå, og den starter i fra RAID-kontrolleren (Riktognok bare som Non-raid foreløbig) så bør vel den starte opp som normalt når raidet er ferdig?

Som sagt, dette er mest som et prøveprosjekt, og jeg tar vare på den gamle systemdisken i tilfelle alt går til helvette.
Har dere noen tips til meg?
Jeg vet ikke helt hvor du har fått det fra at ytelsen på VelociRaptoer-disker er marginalt dårligere enn SSDer. I ren sekvensiell lesing/skriving så er det godt mulig at de nærmer seg en SSD i ytelse, men når man snakker om random IOps så kan de ikke måle seg.

Windows har også funksjonalitet for å lage software raid, men jeg er usikker på om de støtter raid 0 på boot-disken. Raid 0 er såkalt block-level striping, men uten paritet. Hvis en disk kræsjer så ryker hele raidet.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Da prøver vi den vetu.

Jeg mente ikke og si at disse var marginalt dårligere en en SSD, men at de fungerer greit til å være "gammaldags" hehe
Det er jo egentlig bare for å se om, jeg får det til å fungere i det heletatt.
Om volumet ryker pga en utslitt disk, gjør det ikke så mye, da kan jeg bare laste inn imaget på nytt igjen.

Men det holder vel i noen år eller?
Jeg har hat lite tull med diskkrasj tidligere, med unntak av gode gamle death-star da selvfølgelig
Anbefaler sw raid 0. Det er mindre utsatt for feil enn hw raid fra hovedkortet. Ytelsemessig er sw raid stort sett like rast eller raskere enn hw raid på onboard controllere.

Som backup bør du se på løsninger som automatiserer prosessen slik at du tar backup feks 1 gang per døgn og bare kopierer nye eller endrede filer. Da går bakcup kjapt og den foregår uten innblanding fra deg slik at du alltid har kopi om noe skulle faile.
Sist endret av random67489; 31. desember 2012 kl. 19:19.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Trådstarter
Windows' innebygde "Dynamic disk" er vel en form for SW-RAID er det ikke?
Automatisk backup av systemdisken har jeg, som nevnt over. Den tas bare en gang i måneden, bare slik at jeg skal slippe og installere alt av spill/programmer/drivere på nytt viss harddisken eller windows tar kvelden.
Alt annet har jeg på andre harddisker, så det er ikke noe problem
Sist endret av varg300; 3. januar 2013 kl. 18:55.
Jeg har selv kjørt raid på 2x WD Raptor disker (ikke Veloci- varianten) uten at jeg kan påstå at det forbedret seg nok til å kunne skryte av. Da vil jeg heller anbefale SSD disk(er).
Bygdetulling
varg300's Avatar
Trådstarter
Ja jeg regner med at SSD er raskere, det er mest for å prøve. Gidder ikke akkurat og koste på det råeste utstyret for et testopplegg, så det er grunnen til at jeg vil bruke harddisker som jo er en del billigere, men jeg vil jo bruke disker med noenlunde ytelse.
Har en 150GB av denne typen nå og HDtach viser lesehastighet på 283mb i sekundet, vet ikke om det er megaBYTE eller megaBIT det er snakk om men...
Størrelse på stripene (stripe size) har vel også noe og si?
Ettersom jeg forstår så vil liten stripestørrelse gi bedre ytelse ved lesing/skriving av mange små filer og
større stripestørrelse gir bedre ytelse ved færre store filer
Sist endret av varg300; 4. januar 2013 kl. 21:58.
Hva ønsker du å oppnå? Bedre ytelse? Dataintegritet? Hvis bedre ytelse er målet er det jo bare å kjøre på med RAID-0. Hvis du vil ha sikret dataene dine for diskkræsj ville jeg gått for RAID-5 eller RAID-1. Foreslår at du leser om de forskjellige RAID-nivåene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID