Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 858
Hei!
Jeg kjøpte en pc fra multicom (W350E) og en SDD som jeg satt i selv.
Dette funket fint i noen måneder helt til det kom en klikkelyd på hdden, så jeg fikk en ny en i posten som jeg kunne skifte selv. Har skiftet disker selv før, så jeg tenkte det skulle ta 1min. Men etter at jeg hadde skiftet hdden så kom det en feilmelding (bildet). Den kom uansett om jeg hadde hdden i eller ikke, booting på hdd eller ikke. Bruker SSDen som systemdisk som funker. Hvis jeg setter tilbake den disken som lager klikkelyder så funker det med en gang.
Noen som vet?
Takk!
Sist endret av andrekristian; 30. desember 2012 kl. 14:58.
Velg boot device når du starter pc'en.
Ser ut som pc'en prøver å boote fra nettverk (installere OS igjennom nettverk), men at det ikke er noe å hente.
Du kan disable dette i BIOS, velge boot prioritet i BIOS eller trykke F12 og velge boot device.
Var dette en ferdig-pc med Windows forhåndinstallert? I såfall så ligger nok bootloaderen på harddisken og ikke SSD'en, siden den ble satt inn etterpå.
Viss du har Windows-CD'en, eller eventuelt låner deg en så kan du bruke den til og legge inn ny bootloader slik: http://support.microsoft.com/kb/927392
Tror forresten det finnes et eget verktøy i den grafiske menyen på cd'en også

Om begge diskene ble satt inn på likt, så hender det at windows kan legge bootloaderen på en anen disk enn den windows er installert på. Siden de fleste bioser er satt opp til å starte i fra den første harddisken som standard, så vil windows legge bootloaderen på den disken som bios/uefi raporterer som å være den første harddisken, uavhengig om selve windowsinstallasjonen ligger der eller ikke.
Jeg har prøvd å knote litt i biosen, men uten hell. Kom uten operativsystem og ble installert første gang på ssden men skal prøve å gjøre det du sa varg.
Takk
Nå har jeg fått prøvd meg på det du skreiv varg, både i verktøyet som lå inne og i cmd. Men det funket ikke.
Kan det fikses med er formatering hvis bare ssden er inne?
Ja det vil jeg tro. Men alt blir borte da, men det vet du sikkert.
Har du prøvd og "Reparere" windows? Dvs og "installere det på nytt oppå det gamle"

Jeg ser jo for meg at viss vi tar f.eks SSD som disk 1 og HDD som disk 0, så har trolig Windows lagt bootloaderen på disk 0, siden den ligger/låg først. BIOS vil sikkert også starte fra disk 0.
Viss man legger inn ny bootlader på disk 1 og setter BIOS til og starte i fra den skulle man tro det virka...?

Forresten, er SSD satt opp med MBR-partisjonstabell eller GPT?
Kom bare til å tenke på at det er kun hovedkort med UEFI som kan boote i fra GPT-disker, viss det er tilfelle
Jeg kjørte en formatering, alt funker som det skal nå.
Takk for hjelp!
Offtopic men, er du fornøyd med maskinen? Er det noe som kunne vært bedre? Har selv bestilt den samme å venter på den nå.
Sitat av Laude Vis innlegg
Offtopic men, er du fornøyd med maskinen? Er det noe som kunne vært bedre? Har selv bestilt den samme å venter på den nå.
Vis hele sitatet...
veldig fornøyd. Mye power for pengene. Veier mye og er stor men det betyr ikke så mye for meg. Har ikke prøvd den på så mye krevende spill, men redigert litt i Vegas og litt i Photoshop. Anbefaler deg å kjøpe en SSD, det er plass til 2 disker.
Har egentlig ingenting negativt å si om den.
Sitat av andrekristian Vis innlegg
veldig fornøyd. Mye power for pengene. Veier mye og er stor men det betyr ikke så mye for meg. Har ikke prøvd den på så mye krevende spill, men redigert litt i Vegas og litt i Photoshop. Anbefaler deg å kjøpe en SSD, det er plass til 2 disker.
Har egentlig ingenting negativt å si om den.
Vis hele sitatet...

Ahh! takk for det, kjøpte med en SSD. Den så noe stor å klumpete ut.. Den kommer nok på mandag! Gleder meg som fy!